|   15:07:40
דלג
  יואב יצחק  
מו"ל ועורך ראשי News1
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
לא רק קריאה בקלפים - 5 שימושים בקלפים
כתיבת המומחים
החשיבות הרבה בבחירת עורך דין הפועל מתוך שליחות
קרי, לא התבקש להעיד [צילום: AP] שפירו, לא התבקש להעיד [צילום: מתי שטרן]

חשיפת News1 / מי מחבל בחשיפת האמת

המחדל שעלול לעכב הכרעה בתיקי נתניהו: <br>ג'ון קרי ודן שפירו טרם זומנו למסירת עדות

עדותם קריטית בתיק 1000 כדי לאמת או לשלול גירסתם של נתניהו ומילצ'ן בפרשת הויזה שעוכבה בגלל פעילותו הביטחונית בעבר של מילצ'ן עבור מדינת ישראל נתניהו: שוחחתי עם מזכיר המדינה ג'ון קרי רק כדי להתחייב שמילצ'ן לא עוסק שנים רבות בפעולות ביטחוניות למען ישראל; לא ביקשתי בשבילו אשרה מילצ'ן: חששתי שיתייחסו אלי בארה"ב כאל פולארד ב'; שוחחתי עם ג'ון קרי ועם השגריר דן שפירו; לא ביקשתי מנתניהו - התערבותו הייתה עלולה להזיק בגלל יחסיו הגרועים עם הנשיא אובמה
05/10/2019  |   יואב יצחק   |   תחקירים   |   פרשות נתניהו   |   תגובות
נתניהו. לא ביקשתי ויזה עבור מילצ'ן [צילום: גרשון אלינסון/פלאש 90]

מילצ'ן. פחדתי מ"פולארד ב" [צילום: פלאש 90]

אובמה. יריבות עם נתניהו [פבלו מורטינז מונסיביאס/AP]

הפרקליטות והיועץ המשפטי לממשלה לא יזמו עד עתה חיקור דין למזכיר המדינה לשעבר של ארה"ב, ג'ון קרי, ולשגריר ארה"ב בישראל לשעבר, דן שפירו. מחומר החקירה ומכתב החשדות עולה, כי עדותם קריטית כדי להכריע בדבר אמינות הגרסאות שהציגו בתיק 1000 (תיק המתנות) ראש הממשלה בנימין נתניהו והמיליארדר ארנון מילצ'ן. עדותם של קרי ושפירו חיונית כדי לאמת או להזים עדויותיהם של נתניהו ומילצ'ן, לפיהן לא נפל שום פגם פלילי בשיחות שקיימו עם ג'ון קרי ועם דן שפירו בפרשת הויזה שעוכבה למילצ'ן על-ידי הרשויות בארה"ב, לאחר שנחשף דבר עברו הביטחוני של מילצ'ן עבור מדינת ישראל, ובמיוחד פעילותו למען פרויקט הגרעין של ישראל.

ל-News1 נודע, כי פרקליטיו של נתניהו כבר פנו בבקשה ליועמ"ש אביחי מנדבליט לבצע השלמות חקירה ולזמן שורה של עדים. קרי ושפירו הם רק שניים מרשימה ארוכה של אישים שעדותם נדרשת בתיקים 1000, 2000 ו-4000. נתניהו דרש כבר בפברואר 2017, כשהחלה החקירה, לזמן את קרי ושפירו לעדות ובקשתו נדחתה בזמנו על-ידי היועמ"ש. עתה השתנו הנסיבות. חקירתם קריטית להשלמת התמונה. השלמות חקירה הן נוהג רגיל ונעשות כדבר שבשיגרה, במיוחד בפרשות גדולות ורגישות. דא-עקא, המחדל בתיקי נתניהו זועק בשל רום מעמדם וחשיבות עדותם של קרי ושפירו - שלא התבקשו ו/או לא זומנו למסור עדות. ואם התבקשה עדותם בחיקור דין - זו נקודה הטעונה בדיקה - ונדחתה על-ידי משרד המשפטים בארה"ב, הרי שלא היה מקום מצד התביעה בישראל להותיר את האישום הנוגע לפרשת הויזה.

המחדל עלול לעכב את ההכרעה בתיקי נתניהו בכלל ובתיק 1000 בפרט. בלא עדותם של קרי ושפירו, לא יוכל היועמ"ש - המחויב להגיש כתב אישום רק לאחר שמיצה את כל ההליכים והגיע למסקנה כי הוא יכול להשיג הרשעה בטוחה - להגיש כתב אישום בתיק זה. ואם אכן יקפיד היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט לקיים שימוע כדין ולפעול על-פי החוק בלבד, הוא ייאלץ, קרוב לוודאי, לפנות למשרד המשפטים בארה"ב ולבקש לבצע חיקור דין לג'ון קרי ולדן שפירו. היועמ"ש עלול להיתקל בקשיים, וזאת נוכח מעמדם של קרי ושפירו, המחזיקים בחסינות דיפלומטית לגבי אותה תקופה. פרוצדורה משפטית זו עלולה להימשך חודשים, ולטרוף את הקלפים גם במערכת הפוליטית בישראל - ההכרעה תתעכב שבועות או חודשים לאחר המועדים החוקיים העומדים על הפרק לצורך הקמת הממשלה. מנדלבליט יידרש להשלים את המלאכה ולבצע השלמות, ככל שיידרשו - קרי ושפירו אינם העדים היחידים שיש לזמן בישראל ובחו"ל - עם או בלי קשר ללחצים המופעלים עליו מצד פרקליט המדינה, שי ניצן, שדוחף להגיש כתב אישום בטרם יסיים את תפקידו בחודש נובמבר כפרקליט המדינה.

הצורך בעדותם של קרי ושפירו הוא קריטי, כאמור, והוא נדרש במסגרת השלמות חקירה. שכן, המחלוקת בין הפרקליטות והיועמ"ש לבין פרקליטי נתניהו היא עובדתית: מה בדיוק נאמר בשיחות שהתקיימו בין נתניהו לבין קרי ושפירו; מה ביקש מהם נתניהו, אם בכלל; מה הודיע נתניהו לקרי; והאם הויזה למילצ'ן אושרה ל-10 שנים לפי בקשתו של נתניהו או בזכות גורם אחר; ומה נאמר בשיחות שקיים מילצ'ן אישית עם קרי ועם שפירו, ובזכות מה או מי בדיוק חודשה הויזה למילצ'ן ל-10 שנים נוספות. קשה להבין מדוע לא בוצעו הפעולות הדרושות לשמוע עדותם של קרי ושפירו - אלא אם נעשה הדבר בכוונת מכוון: לחבל בחשיפת האמת.

החשדות
מנדלבליט. השלמות חקירה [צילום: פלאש 90]

על-פי כתב החשדות, נתניהו סייע למילצ'ן בנושא הויזה שלו לארצות הברית ופעל בניגוד עניינים בכך ששוחח בנושא עם שגריר ארצות הברית בישראל, דן שפירו, ועם מזכיר המדינה האמריקני, ג'ון קרי. נטען, כי נוכח טובות ההנאה שקיבל נתניהו ממילצ'ן במשך שנים (סיגרים עבורו, בקבוקי שמפניה עבור רעייתו), הרי שפעולות אלה הן "פעולות חריגות מול גורמי הממשל בארצות הברית" ומהוות עבירה של מרמה והפרת אמונים.

נתניהו כופר בכך, מכל וכל. לגישתו, כתב החשדות מתעלם מאחריותו ומחובתו של נתניהו כראש ממשלה: לפעול למען אדם שתרם רבות מאוד למדינת ישראל, ובפרט בעניינים ביטחוניים רגישים ביותר, לרבות בהקמת פרויקט הגרעין של ישראל. דווקא הימנעות מהשיחות שאכן קיים עם קרי ושפירו הייתה מהווה הפרה של חובותיו הלאומיות למדינת ישראל כלפי מי שתרם לביטחונה במשך עשרות שנים.

בחקירתו ציין נתניהו, כי לא פעל להסדרת אשרה למילצ'ן, אלא ראה חובה לשוחח עם ג'ון קרי ודן שפירו, והוא אף היה היחיד שהיה בכוחו ובמעמדו מחויב לפעול, כדי להעמיד דברים במקומם ולהתחייב כראש ממשלת ישראל: בניגוד לחשד שעלה לאחר פרסום הכתבה בתוכנית עובדה (כתבה זו שפרסמה העיתונאית אילנה דיין ב-2013 צוטטה בכלי תקשורת אמריקנים רבים), בעטיו עיכבו הרשויות בארה"ב חידוש הויזה, שמילצ'ן לא עוסק שנים רבות בעניינים ביטחוניים למען ישראל. על-כן, אמר נתניהו, אל להן לרשויות בארה"ב להתייחס אל מילצ'ן כאל סוכן של ישראל בעניינים ביטחוניים (ארה"ב מקיאה מתוכה ולעיתים קרובות כולאת גורמים שנחשדו/נתפסו כסוכנים למען מדינה זרה ומונעת מהם אשרה).

נתניהו טען עוד בחקירתו, כי הוא ראה חובה חברית למנוע טעות מרשויות האכיפה בארה"ב - כזו שתזיק למילצ'ן - גם נוכח זאת שהוא אישית ייעץ למילצ'ן (בעקבות בקשתו) להתראיין לתוכנית עובדה ולכן ראה לנכון לסייע בתיקון נזקיה.

החשדות נגד נתניהו ועדותו בחקירה, מחד-גיסא, ואי-העדתם של קרי ושפירו, מאידך-גיסא, מותירים מעין חור שחור בכתב החשדות. ללא העדתם של השניים, לא יוכל מנדלבליט לקבל הכרעה מושכלת בפרשת הויזה - שהיא אחת ה"תמורות", השלטוניות שנתן כביכול נתניהו למילצ'ן תמורת סיגרים ובקבוקי שמפניה.

העדויות
נתניהו, מילצ'ן. חברים [צילום: פלאש 90]


מילצ'ן נכנס להיסטריה כשנדחה בשגרירות

חומרי החקירה בתיק נתניהו מציגים תמונה מורכבת בהרבה מזו המוצגת בכתב החשדות. עברו הביטחוני של מילצ'ן למען מדינת ישראל במשך עשרות שנים - בגינו הוא נפגע ולכן נזקק לסיוע של מדינת ישראל, כלל לא נזכר בכתב החשדות.

מחומרי החקירה עולה, כי מילצ'ן נכנס לתבהלה של ממש וחשש לגורלו. לאחר הפרסום בתוכנית עובדה בערוץ 2 (נובמבר 2013), התגלגל לעברו כדור שלג: בדצמבר 2013 פנה מילצ'ן לשגרירות ארה"ב בישראל וביקש לחדש את הויזה ל-10 שנים נוספות. מילצ'ן נדחה בו-במקום. עוזרתו הדס קליין אמרה בעדותה מיום 30.01.17:

  • זכור לי שבחודש 12/13 ניגשתי עם ארנון לשגרירות ארה"ב בישראל. ארנון הגיש בקשה לחידוש הוויזה שלו. זה היה זמן קצר לאחר שידור התוכנית ב'עובדה' שבה התראיין ארנון. בתוכנית הציגו בין היתר את העבר הביטחוני של ארנון שקשור למדינת ישראל. אז באותו יום, שהיה אמצע השבוע בתחילת חודש דצמבר 2013, ארנון נכנס לשגרירות ארה"ב ואני חיכיתי לו בחוץ. ארנון יצא והיה המום, מצוברח ומודאג. ארנון סיפר שכשהוא הגיש את הבקשה, אמר לו הפקיד שטיפל בבקשה, מהשגרירות ואמר לו שיש הערה במחשב שצריך להעביר את הבקשה לאדמיניסטריישן של השגרירות ולא הסביר לו למה. ארנון הבין שבגלל שידור התוכנית של 'עובדה' התעוררה בעיה בנושא הוויזה שלו והוא הרגיש שהוא נענש על דברים שהוא עשה בעבר בשביל המדינה.

בעדותה הוסיפה הדס קליין (30.01.17):

  • הדס: ואז, ואז הוא יצא החוצה.
    חוקר: כן.
    הדס: הוא אמר לי תשמעי: הם אומרים שיש איזה בעיה צריך להעביר לאדמניסטריישן את זה. הוא אומר בהתחלה כאילו הפקיד אה כמעט נתן ואז הוא פתאום כנראה הערה במחשב או משהו ו... כמובן הוא נכנס מאוד ללחץ מזה.
    חוקר: כן.
    הדס: כי הוא לא יכול להיכנס לארצות הב... אה, וברגע שדרך אגב אתה מגיש אפליקשיין זה לא משנה שהיה לך לעוד שנה או חצי שנה...
    [...]
    חוקר: כן...
    הדס: ... אז הוא מאוד דאג שהוא לא יוכל להיכנס לארצות הברית... בשלב הבא...


מילצ'ן חשש שייעצר כאילו הוא "פולארד 2"

מילצ'ן נתקף כאמור בתבהלה של ממש. הוא חשש מכך שיואשם שהוא מרגל בארה"ב למען ישראל ויתייחסו אליו בשוגג כאילו הוא "פולארד 2". דבר זה עלול היה להרוס את חייו האישיים ואת חיי בני משפחתו ולפגוע קשות במעמדו העסקי. חששו היה מכך שהבנקים יפסיקו לאלתר להעניק לו הלוואות ושהוא ייעצר מיד עם הגיעו לארה"ב. בעדותו ביום 31.08.17 הביע באופן מפורש את חששו:

  • חוקר: מה יקרה מה חששת?
    מילצ'ן: חשבתי ש... ש... פתאום יעשו לי בעיות אני יודע מה? אני לא יודע מה אה... (לא ברור) שאני מרגל (לא ברור).
    חוקר: למה התקשרת (לא ברור)... אתה מבין את המשמעויות של האמריקנים מרגל בתוך ארצות הברית? חשבת על זה?
    מילצ'ן: בטח שחשבתי על זה.
    חוקר: למה חשבת על זה? איזה סיפור עלה לך בראש?
    מילצ'ן: אמרתי אולי הם יחזרו ל.. ארבעים שנה אחורה. אני יודע מה? יאשימו אותי ב..
    חוקר: מה? מה קורה לאמריקנים שהם יודעים שיש להם מרגל ישראלי בתוך ארצות הברית?
    מילצ'ן: תשאל את "פולארד"
    חוקר: או... על זה חשבת?
    מילצ'ן: אה חשבתי על כל... על כל... (לא ברור)
    חוקר: מה עושים האמריקנים?
    מילצ'ן: מה?
    חוקר: מה עושים האמריקנים... שיודעים שישראל מפעילה מרגל בארצות הברית?
    מילצ'ן: הוא לא חוזר.
    חוקר: הוא לא מה?
    מילצ'ן: הוא לא חוזר.
    חוקר: מזה חששת?
    מילצ'ן: בטח חששתי... חששתי שיהיה אם לא זה... אז הבנקים... אם לא זה אז ה... אה...
    אה... יצא לי שם עכשיו אה... שאף אחד לא
    חוקר: מה זה בנקים? ... שייקחו לך את הכסף לא הבנתי את הבעיה.
    מילצ'ן: לא (משיב לחוקר בציניות, י.י.), שלא יתנו לי קרדיטים לסרטים יותר ש....


מילצ'ן פנה תחילה לשפירו, לא לנתניהו

בכתב החשדות נטען, כי מילצ'ן פנה אל נתניהו מיד לאחר שנדחה על-ידי השגרירות. טיעון זה אינו נכון עובדתית. על-פי עדותה של הדס קליין מיום 30.01.17, עם צאתו מהשגרירות פנה מילצ'ן בטלפון ישירות לשגריר ארצות הברית בישראל, דן שפירו, וביקש את עזרתו:

  • הדס: הא צלצל, ואנחנו צלצלנו לדן שפירו דווקא, לא לביבי.
    חוקר: כן.
    הדס: לדן שפירו לשגריר. אה... הוא אמר שהוא יבדוק, הוא לא יודע, הוא מכיר מ...
    חוקר: הסבירו לו שם בשגרירות למה יש בעיה?
    הדס: אה... הוא אמר לו שהוא ראה משהו במחשב שהוא מחייב אותו להעביר הלאה לאדמניסטריישן את זה, זה הוא לא יכול לתת זה אוטומטי...
    חוקר: הבנתי...
    הדס: ... הוא לא אמר לו אבל ברור אבל למה זה...
    חוקר: אוקי, הנחתם שזה כאילו בגלל הסיפור הזה שהיה בתוכנית. ואז התקשרתם לדן שפירו.
    הדס: כן, ארנון דיבר עם דן שפירו והוא אמר לו שהוא יבדוק, ארנון התייעץ עם כל מי שהוא יכול עורכי דין וזה, לראות איך יכול לסדר....

מילצ'ן מסר דברים דומים בעדותו (ביום 31.08.17):

  • מתקשר לדן, אנחנו ביחסים טובים ואני אומר לו תשמע: אני נוסע לדרום אפריקה. הוא אומר לי תן לי יום יומיים לת... לבדוק מה... מה... אני חוזר אליך, טלפן לי מדרום אפריקה נתן לי את ה'סלפון' שלו האישי.

מחומרי החקירה עולה, כי רק לאחר שיחתו עם דן שפירו, וכשנוכח כי עברו הביטחוני שחלקים ממנו פורסמו בתוכנית עובדה הוא שעומד לו לרועץ, פנה מילצ'ן לנתניהו, וזה פנה לשפירו כדי לקיים שיחת הבהרה, כדבריו בחקירה - כדי להעמיד דברים במקומם בדבר סוגיית עברו הביטחוני של מילצ'ן, בלבד, ולא כדי לבקש להסדיר אשרה. ימים ספורים לאחר מכן פנה נתניהו למילצ'ן, והציע לו לשוחח ישירות עם שפירו.

מילצ'ן אמר בחקירתו, כי בעקבות שיחותיו הודיע לו שפירו כי הפרסום בתוכנית עובדה הקפיץ את המחלקה לביטחון המולדת האמריקנית, ולכן עד סיום הבדיקה בדבר קשריו עם סוכנויות הביון של ישראל, לא ניתן להסדיר לו אשרה ל-10 שנים. בינתיים, סידר לו שפירו, עמו היה מיודד אישית, אשרה לשנה אחת, כדי שילדיו של מילצ'ן לא יפסידו שנת לימודים.

בכתב האישום מייחסת התביעה לנתניהו "התנעת" התהליך מכוחו הסדיר שפירו אשרה למילצ'ן ל-12 חודשים. אלא שלכך אין שום עיגון בחומרי החקירה. שכן, מחמת זאת שהפרקליטות שליוותה את החקירה לא יזמה חיקור דין לשפירו – אין לדעת באמת, לצורך הוכחה בבית משפט, מה באמת הניע את השגריר להסדיר את הויזה הזמנית לתקופה האמורה.


נתניהו בשיחתו עם ג'ון קרי: מילצ'ן לא מרגל


כתב החשדות מייחס לנתניהו שתדלנות אצל מזכיר המדינה ג'ון קרי, למען מילצ'ן, בעטיה הוסדרה אשרה למילצ'ן ל-10 שנים. נתניהו דוחה זאת, מכל וכל. בעדותו הדגיש נתניהו, שוב ושוב, כי הוא התערב בנושא זה כדי למנוע תקלה גדולה, וכדי להתחייב בפני הממשל האמריקני כי מילצ'ן, שאכן עזר לישראל רבות לפני שנים רבות, בתחום הביטחוני, אינו מעורב במשך שנים רבות בתוכנית הגרעין של ישראל. זו חובתו של ראש ממשלת ישראל, אמר. בחקירתו העיד (27.01.17):


  • נתניהו: ואני... הוא ביקש ממני אה לדבר עם אה... קרי בעניין הזה ואני אמרתי לו תשמע אה ג'ון, אני לא נכנס לשיקולים שלכם, תחליטו אתה מה שאתם רוצים אבל זה לא... זה החלטה שלכם, אבל אני רוצה שתדע בעניין של הגרעין הוא לא... קודם כל לא קיים שום דבר היום, זה דברי עבר, לך תדע אם זה נכון, אתה מכיר... האיש הוא רציני, הוא אדם רציני. הוא גם אה עוזר מאוד לכלכלה האמריקנית.
    חוקר: אמ... אמ...
    נתניהו: תעשיית הסרטים, קיבל אוסקרים (לא ברור) וזו הייתה השיחה.
    חוקר: טלפונית?
    נתניהו: אני חושב... לא זוכר, דיברתי אתו פעם, פעמיים
    חוקר: ואז מה קרה?
    נתניהו: כלום
    חוקר: האריכו לו את הויזה?
    נתניהו: האריכו אבל מי אמר שזה בגללי? (לא ברור) הם דיברו אתו, אני יודע? סילבן דיבר אתו, אני יודע מי דיבר אתו?
    חוקר: אבל גם אתה דיברת אתו?
    נתניהו: סליחה?
    חוקר: אתה גם דיברת אתו..
    נתניהו: (מדברים במקביל) בוודאי, כן, אני אומר
    חוקר: חוץ מג'ון קרי דיברת עם השגריר הישראלי (לא ברור)
    נתניהו: (מדברים במקביל) פעם אחת אה... לדעתי הזכרתי את זה גם לשגריר
    חוקר: דיברת עם השגריר?
    נתניהו: כן
    חוקר: ש? שפירו?
    נתניהו: כן, אמרתי זה החלטה שלכם, (לא ברור) שלכם
    חוקר: ביקשת ממנו עזרה בעניין הזה של הויזה?
    נתניהו: אמרתי שאני נותן character (אופי) אה... איך להגיד לך?... character (אופי)..
    חוקר: מה? עדות אופי...?
    נתניהו: כן, אמרתי מה? מה אתם? מה אתם עושים שם? תשמע, האיש עזר לנו.


כתב החשדות קובע, כי שיחת הטלפון של נתניהו לג'ון קרי היא שהביאה לחידוש הויזה למילצ'ן לתקופה של 10 שנים. דא-עקא, מול גרסתו של נתניהו לא מצאה לנכון התביעה ליזום חיקור דין, במסגרתו היה יכול קרי לומר בעצמו: מה הניע אותו לפעול, אם בכלל, לחידוש הויזה למילצ'ן. בלא עדותו, עומד טיעון זה בכתב החשדות על כרעי תרנגולת, במיוחד נוכח פעילותו העצמאית והאישית של מילצ'ן והשיחות שקיים אישית עם ג'ון קרי ושפירו, כי שיובהר כאן בהמשך.


ג'ון קרי ביקש עזרתו של מילצ'ן בתהליך השלום


מילצ'ן סיפר לחוקרים, בעדותו, כי במרוצת השנה שבה החזיק אשרה שהוארכה ל-12 חודשים בלבד (בעקבות התערבותו של שפירו), קיבל לפתע שיחת טלפון ביוני 2013. על הקו היה מזכיר המדינה האמריקני, ג'ון קרי, שביקש את עזרתו בתהליך השלום שניסה לקדם בין ישראל לפלשתינים. וכך העיד מילצ'ן, בחקירתו ביום 27.02.17:


  • מילצ'ן: מכיוון שהויזה הייתה מספיקה לי לשנה... חיכיתי בסבלנות. ביוני קיבלתי טלפון מג'ון קרי. ביוני.
    [...]
    מתקשר ג'ון קרי. אלי, משום מקום, אני רוצה להיפגש איתך...
    [...]
    במלון קרלייל... בניו-יורק.
    חוקר: מבקש להיפגש איתך?
    מילצ'ן: מבקש להיפגש איתי.
    חוקר: הוא אמר לך על מה הפגישה, למה...
    מילצ'ן: לא, אני רוצה שתעזור לי בתהליך השלום.
    [...]
    מילצ'ן: נפגשנו. התיידדנו ואז הזכרתי לו דרך אגב יש לי, מה עושים עם הויזה. הוא אומר תשמע: זה לא בידיים של משרד החוץ או השגרירות... זה המשרד לביטחון המולדת בודקים, בודקים אותך לראות אם אתה לא ממשיך בפעילות הביטחונית.

בעדות נוספת מיום 27.02.17 מסר מילצ'ן, כי הפגישה עם קרי נערכה מיוזמתו האישית של קרי, נוכח היכרותם האישית, ובלי שום קשר לשיחת נתניהו עם קרי. לדבריו, חודשיים לאחר אותה פגישה עם קרי; ולאחר שיחות רבות שקיים עם שגריר ארה"ב בישראל, רון דרמר (שקיים בעצמו כמה שיחות עם שפירו כדי לסייע למילצ'ן); ולאחר שנבדק במסרקות ברזל על-ידי המשרד לביטחון המולדת של ארה"ב - חודשה לו הויזה ל-10 שנים נוספות.

מעדויות שהועלו בחקירה התברר עוד, כי קיימת אפשרות שג'ון קרי פנה בטלפון וביקש להיפגש עם מילצ'ן בעקבות שיחה שקיים השגריר דרמר עם קרי, ולא בעקבות פניית נתניהו. עובדות אלה עולות הן מחקירתה של הדס קליין והן מעדותו של דרמר. כאמור, בהעדר עדות מצד קרי - בשל מחדלה של התביעה בישראל - לא ניתן להשלים את התצרף. מכל מקום – היועמ"ש יתקשה, כאמור, להכריע האם יש מקום להגיש כתב אישום בפרשת הויזה, המשליכה כאמור על תיק 1000 בכללותו, ולהאשים את נתניהו בהתנעת התהליכים והפעלת לחץ מיוחד באמצעות מזכיר המדינה ג'ון קרי.

מילצ'ן: הויזה חודשה למרות נתניהו...

מחומרי החקירה עולה, כי ג'ון קרי הצליח לסייע למילצ'ן, אך זאת רק לאחר שהמשרד לביטחון המולדת בארה"ב השלים את הבדיקות ונמצא כי אין מניעות ביטחונית כל-שהיא. עוד עולה, כי מילצ'ן קיבל את הויזה בזכות, וזאת למרות נתניהו, שהיה ביחסים גרועים ביותר במיוחד עם הנשיא ברק אובמה ומזכיר המדינה האמריקני ג'ון קרי. דברים אלה עולים מהעדויות שלהלן:

הדס קליין אמרה בחקירתה (30.01.17):

  • חוקר: האם נתניהו היה מעורב ככל שידוע לך בקבלת הויזה של ארנון לתקופה של עשר שנים? הכוונה לחידוש הויזה בסוף שנת 2014.

    הדס: לדעתי, בעת הזו כשהקשר בין ארנון לקרי התהדק, זה נעשה באמצעות קרי ולהערכתי בלי קשר לנתניהו וארנון הצליח לשכנע את קרי לחדש לו את הויזה לעשר שנים.

מילצ'ן העיד על כך שהאכילו אותו מרורים לאחר שעבר בדיקה מקיפה. בעדותו מסר (27.02.17):

  • תשעה, תשעה חודשים התהליך הזה לקח. אז אל תגיד לי שביבי סידר לי ויזה... אז, אז עם כל הכבוד... למרות ביבי... קיבלתי ויזה... ואלף, ג'ון קרי לו נותן ויזות ולא שפירו, אלא המשרד לביטחון המולדת בדקו אותי מאלף ועד תו.

באותה עדות מסר מילצ'ן, כי הויזה חודשה לו בזכות, ל-10 שנים נוספות, ולא בגלל נתניהו, אלא למרות נתניהו:

  • חוקר: זאת אומרת, ממה שאני מבין ממך, אתה אומר באיזשהו... שנתניהו לא עזר לך בעניין הזה בכלל.
    מילצ'ן: ממש לא...
    חוקר: חוץ משיחת טלפון אחת עם שפירו...
    מילצ'ן: ממש...
    חוקר: שהוא אמר...
    מילצ'ן: ממש לא. אני אומר לך את זה עכשיו למרות נתניהו. אני אומר את זה ברצינות עכשיו.
    חוקר: למה למרות נתניהו?
    מילצ'ן: כי לא הייתה אהבה גדולה בין אובמה ונתניהו...

השגריר דרמר מסר גם הוא עדויות מפורטות באשר לשיחות שהתקיימו. באותן שיחות הוא הביע שוב ושוב את עמדתו: מילצ'ן היה זכאי לעזרתה של ישראל; והייתה זו חובתו שלו ושל נתניהו לעזור למילצ'ן להפריך את החשד שהועלה - כאילו הוא פועל בשנים אלה כמרגל/סוכן עבור ישראל. נתניהו ודרמר הבהירו שוב ושוב: חובתם הייתה להדוף את החשדות, גם נוכח האינטרסים של ישראל -כדי שזו לא תואשם בהפעלת מרגל בארה"ב.

נתניהו סייע גם למאיר דגן ולעוזי ארד
ארד, קיבל סיוע לויזה [צילום: יותם פרום]

נתניהו גילה במסגרת החקירה, כי הוא סייע גם לראש המוסד מאיר דגן, וגם לעוזי ארד. שניהם נקלעו לבעיה, ונדרשה התערבות מצד ראש הממשלה לסייע להם בקבלת אשרה לארה"ב. דברים אלה אישר גם ראש השב"כ לשעבר, יובל דיסקין. בעדות שמסר, הוא אמר כי נתניהו פנה אליו וביקשו לפעול מול הרשויות המתאימות בארה"ב כדי להסדיר אשרה לעוזי ארד, שכיהן כראש המטה לביטחון לאומי וכיועץ ראש הממשלה לביטחון לאומי, ממנו נשללה הויזה בעקבות פעילותו הביטחונית למען ישראל). דיסקין העיד כי לא ראה בזאת בקשה חריגה, הואיל ומדובר בראש וראשונה באינטרסים של מדינת ישראל.

התביעה תידרש להשלים את שהחמיצה במחדלה
ניצן, מחדל [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]


על-פי חומרי החקירה, מסכת העדויות מלמדת, כי הטיפול במילצ'ן היה ענייני – הן מצד נתניהו ודרמר, והן מצד הרשויות בארה"ב. נתניהו נתן את חלקו בפני קרי ושפירו, בכך שהודיע והתחייב שמילצ'ן אינו מרגל ואינו סוכן ביטחוני מטעם ישראל; ואילו האמריקנים ערכו בדיקה, כמתחייב, נוכח הפרסומים, ולאחר ששוכנעו, חידשו את הויזה למילצ'ן.

בנסיבות המתוארות לעיל, כאמור, עדותם של ג'ון קרי ושל דן שפירו, היא קריטית. מוזר מדוע לא פעלו עד עתה היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, פרקליט המדינה שי ניצן, ופרקליטת מחוז תל אביב (מיסוי וכלכלה) ליאת בן-ארי, כדי לבקש מהרשויות בארה"ב לבצע חיקור דין לקרי ולשפירו. את שלא עשו, ייאלצו עתה להשלים, גם אם יתמשכו השלמות החקירה לאחר מועד סיום כהונתו של שי ניצן כפרקליט המדינה. ואם מנועים היועמ"ש ופרקליט המדינה מלבקש העדת קרי ושפירו - נוכח מדיניות הממשל האמריקני שאינו מתיר העדת נציגיו - הרי שהמסקנה היא: אין תוחלת לאישום נגד נתניהו בפרשת הויזה.

תאריך:  05/10/2019   |   עודכן:  06/10/2019
יואב יצחק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
המחדל שעלול לעכב הכרעה בתיקי נתניהו: ג'ון קרי ודן שפירו טרם זומנו למסירת עדות
תגובות  [ 50 ] מוצגות   [ 50 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
הצינור
5/10/19 13:20
 
יש העזתי שצופר...
5/10/19 14:37
 
ישראלי.
6/10/19 17:50
 
ארד כפויי טובה
5/10/19 16:33
 
פושקין
12/10/19 09:12
 
משה דב
5/10/19 17:21
 
כנופיית הפרקליטת
5/10/19 17:53
 
תמיד לצד הרשע
5/10/19 19:42
2
קורןנאוה טבריה
5/10/19 13:29
3
ביביסט
5/10/19 13:36
4
עמי, ת"א
5/10/19 15:00
5
הירונימוס
5/10/19 15:11
 
פרשנדתא
5/10/19 21:23
6
צעד תימני
5/10/19 15:13
7
אזרחית
5/10/19 15:24
8
7_7_7.
5/10/19 15:38
9
7_7_7.
5/10/19 15:44
10
מייק
5/10/19 15:46
11
7_7_7.
5/10/19 15:47
12
בנימין נתניהו...
5/10/19 15:50
 
עם בנימין נתניהו
5/10/19 16:04
13
דני התמים
5/10/19 16:10
14
אמנון111
5/10/19 16:31
15
ארי כספי
5/10/19 17:35
 
עמי, ת"א
5/10/19 20:38
16
7_7_7.
5/10/19 17:39
17
7_7_7.
5/10/19 17:40
 
ביביזבל
5/10/19 22:16
18
הירונימוס
5/10/19 18:56
19
רננה
5/10/19 20:13
20
קשה להבין
5/10/19 20:29
21
חנן הקטן
5/10/19 22:01
22
חשדנית
5/10/19 22:18
23
שונסי גנצינר
5/10/19 23:51
24
סיירוס
5/10/19 23:55
25
רון59
6/10/19 07:16
26
חשוב לקרא
6/10/19 07:17
 
עמי, ת"א
6/10/19 10:02
 
לחשוב לקרוא
6/10/19 12:18
 
ארי כספי
6/10/19 15:47
 
למשמיץ יואב
6/10/19 21:03
27
קורןנאוה טבריה
6/10/19 08:21
28
אניי
6/10/19 15:02
29
מזועזע
6/10/19 21:25
 
ל-מזועזע
7/10/19 09:12
30
אורןא
7/10/19 12:14
31
מיכל מירושלים
7/10/19 12:38
32
יוד60
7/10/19 13:56
33
לאכול סנדביץ
8/10/19 16:43
34
י.מ
9/10/19 13:05
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  פרשות נתניהו
זה נשמע נורא - אבל זה קורה לנגד עינינו. שימוע באפלה. הכל נעשה מאחורי דלתות נעולות. רק ההדלפות זוחלות החוצה. מגמתיות. מופרכות. מעוררות בחילה. היועץ המשפטי לממשלה החליט על דלתיים סגורות - ועכשיו כולנו נתונים לחסדיהם של "מקורבים" שמשתמשים בבני בריתם בתקשורת כדי לטשטש את ראייתנו. ממש כמו בשנים האחרונות. מלעיטים אותנו בהרבה ממה שנקרא FAKE NEWS; בדותות המתחזות לידיעות אמיתיות.
05/10/2019  |  חיים משגב  |   יומני בלוגרים
מה שקורה בימים אלה אינו סתם שימוע. הוא שימועקה. חיבור המלים שימוע ומועקה.
03/10/2019  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
היום הוא יום היסטורי עבור ישראל, למרות שהמדובר באירוע מעציב: בפעם הראשונה מאז כינונה, ראש ממשלה מכהן עומד בפני שימוע לפני שיוכרע אם ילך למשפט או שתיקיו ייסגרו. אין לי כל כוונה לשמש שופר לפוליטיקאים, לעיתונאים, ולפרקליטים נשואי פנים. אומר מראש שלהערכתי הצנועה, הוא יעמוד לדין. זו עמדתי בהכירי את המערכות השונות, את ההליך הפרוצדורלי המקובל בפרקליטות, ואת הדיווחים בתקשורת על מה שיש בתיקים. החלטת היועמ"ש להעמיד את נתניהו לדין, כפוף לשימוע, היא משמעותית ביותר. נכון, הפתעות יכולות להיות, אך כאמור, אני סבור שהיועמ"ש יחליט להעמיד את נתניהו לדין.
יושב-ראש מפלגת יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד, הונה את הציבור בכללותו ואת בוחריו בכחול לבן, מהם הסתיר מידע קריטי בדבר עומק מעורבותו - כשכיהן ב-2014 בתפקיד שר האוצר - בניסיון להסדיר הטבות מס אדירות, כ"תושב חוזר", לקבוצה של מיליארדרים, ובראשם לחברו האישי הוותיק ארנון מילצ'ן ולמיליארדר ג'יימס פאקר. כך נודע ל-News1. לפיד פעל באופן הנוגד את החוק, שכן - נוכח קשריו האישיים ועסקיו מן העבר עם מילצ'ן ועם בתו אלינור, נאסר עליו לעסוק בעניינים הנוגעים למילצ'ן, קל וחומר בניגוד עניינים כה-מובהק ומשמעותי. לפיד זכה לתמיכה רחבה מצד כלי התקשורת להם שיקר - כשמסר כי הוא דחה את הצעת ראש הממשלה בנימין נתניהו, "זרק את מילצ'ן מכל המדרגות", ואף סירב, כדבריו, לדון עמו בהצעה לתיקון החוק שיאריך את ההטבות לתושב חוזר מ-10 ל-20 שנים. אלא שהעובדות שונות בתכלית, ומהן עולה: לפיד פעל לטובת מילצ'ן תוך ניגוד עניינים ואסור על-פי החוק ובנוסף שיקר לציבור.
03/10/2019  |  יואב יצחק  |   תחקירים
באחד הימים, אחרי גמר כהונתו, יימצא עיתונאי שישאל את ד"ר אביחי מנדלבליט אם היה חותר למשרת היועץ המשפטי אילו ידע מה יקרה בקו החקירות בינו לבין בנימין נתניהו. זה הזכיר לי כי הנרי קיסינג'ר, שהוא כידוע יהודי הגון, העיר פעם כי אילו ידע שתפרוץ מלחמת יום הכיפורים לא היה דוחק להתמנות לשר החוץ האמריקני ומעדיף להישאר ראש המועצה לביטחון לאומי. אולי גם מנדלבליט יאמר דבר דומה כתום הטיפול בתיקיו הפליליים של ביבי.
02/10/2019  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי קנדלקר
יוסי קנדלקר
אם נצליח להביט על הדברים הטובים ולשדר כלפי חוץ ואז כלפי פנימה קלילות ולענות על השאלה - "מה נשמע" ב-"הכל בסדר" ובאמת להתכוון לזה, לאט-לאט זה יהיה חלק מאתנו
רון בריימן
רון בריימן
אין צורך בחוק גיוס מגזרי, ובוודאי שאין צורך בחוק השתמטות מקומם    החובה לשרת צריכה לחול על כל בני ה-18 ובנות ה-18, כאשר משך השירות - 3 שנים - והשכר הניתן לחיילי החובה צריכים להיות א...
רפאל בוכניק-חן
רפאל בוכניק-חן
במערכות היררכיות דוגמת הצבא, נהוג לייחס משקל עודף לממד פקודות הצבא כאמת מידה ערכית, אף בהינתן צבר של מוניטין שנקשר לדמותו של קצין, בכיר ככל שיהיה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il