|   15:07:40
דלג
  אלי אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
בית בוקסר, נס ציונה, יוני 2004 [צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ]

נא להכיר: "בית בוקסר" בנס ציונה

ברחוב תל אביב 19 בנס ציונה סמוך לבית הכנסת הגדול, שוכן מזה כ-90 שנה בית מידות -מבנה ישן יפהפה רחב ידיים עם חצר - ביתו של מוכתר המושבה ירמיהו בוקסר שהיה מראשי המושבה לפני קום המדינה זהו בית בעל ערך אדריכלי והיסטורי סיפורו של הבית ואודות ירמיהו בוקסר
15/10/2019  |   אלי אלון   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
בית בוקסר, נס ציונה, ספטמבר 2019 [צילום: אלי אלון]

לפני כשבועיים הגעתי לאירוע חנוכת בית הכנסת הגדול בנס ציונה. סמוך לבית הכנסת, כמעט צמוד לו, ברחוב תל אביב 19 בנס ציונה, צד את עיניי מבנה ישן יפהפה רחב ידיים עם חצר, מוקף חומה, מסתורי משהו. הבית כך עושה רושם, נטוש ושומם. מעולם לא נתקלתי בבית הזה. היה ברור לי כבר במבט ראשון לפי צורתו וסגנון בנייתו, כי מדובר בבית שהיה שייך לאנשים אמידים או חשובים וכי נבנה בתקופת טרום הקמת המדינה. מאחר שהבית בעת ביקורי במקום היה נעול בשער ומוקף חומה וגדר, צילמתי אותו רק מבחוץ. העליתי את הצילום בדף הפייסבוק שלי בצירוף שאלה - פניה לגולשים, בנוסח מעין זה: האם מי שהוא יודע מהו המבנה שבצילום ולמה שימש?

את הפוסט שלי ראתה ריקי שפירא מנהלת "בית הראשונים "בנס ציונה וכך היא כותבת על הבית: "הבית שייך למשפחת בוקסר. נבנה בשנות ה-20 של המאה הקודמת עבור משפחתו של ירמיהו בוקסר שהיה מוכתר המושבה. בית מהמם ביופיו ונשמר יפה למרות השנים שעברו. הבית אמור לעבור שימור על-ידי המשפחה בזמן הקרוב". עד כאן דברי ריקי שפירא.

בארכיון לשכת העיתונות הממשלתית אני מוצא צילום של הבית משנת 2004 שצילם עמוס בן גרשום.

מהו "בית בוקסר"?

פריטים מקוריים
רבים מפרטי הבית כיום הם מקוריים מפעם. כך למשל הריצוף בחדרים וכן בחדר האמבטיה מקורי ומעוטר בעיטורים אמנותיים.

מאחר שהבית היה ביתו של מוכתר המושבה, כאן התקיימו מטבע הדברים לא פעם פגישות ודיונים חשובים הנוגעים וקשורים לתולדותיה של נס ציונה והאזור
▪ ▪ ▪

העמקתי בתולדותיו ונתוניו של הבית המכונה "בית בוקסר". ובכן, הוא נבנה בסוף שנות ה-20 על-ידי ירמיהו בוקסר, מוכתר המושבה ומראשי ועד המושבה נס ציונה שלפני קום המדינה. לבית שתי קומות והוא משתרע על שטח של כ-500 מטר ומוקף בחצר בת 3.5 דונם. הבית בעל קימורים ועמודים עם פיתוחים ועיטורים. מדרגות מוליכות אל כניסתו הראשית.

יחסית לכ-90 שנות קיומו מצבו הפיזי של הבית סביר ונראה כי נבנה בצורה איכותית ומחומרים איכותיים. לבית הוכן תיק תיעוד מלווה בצילומים על-ידי משרד אדריכלות ושימור מימר נאור. רבים מפרטי הבית כיום הם מקוריים מפעם. כך למשל הריצוף בחדרים וכן בחדר האמבטיה מקורי ומעוטר בעיטורים אמנותיים.

דלת הכניסה הראשית לבית כוללת מילואות עץ עם תחריטים מגולפים בדוגמאות חזריות מעולם הצומח והדומם". ייתכן שמאז בנייתו של הבית נערכו בו שינויים כאלה ואחרים אולם בסך-הכל עושה רושם כי שמר על צביונו המקורי.

מאחר שהבית היה ביתו של מוכתר המושבה, כאן התקיימו מטבע הדברים לא פעם פגישות ודיונים חשובים הנוגעים וקשורים לתולדותיה של נס ציונה והאזור בהם נטלו חלק ראשי וחברי ועד המושבה. שרה רובנס, לבית משפחת זייצוב, מילדי נס ציונה, זוכרת כי בבית בוקסר רחב הידיים נהגו ילדים ומבוגרים ולהתכנס לאירועי תרבות וזמר.

בראיון לעיתון דבר מיום 7 בספטמבר 1983 מספרת שרה על בית המידות של מוכתר המושבה ירמיהו בוקסר, בית בעל קימורים ועמודים עם פיתוחים שהיה פותח שעריו בפני הילדים. מספרת שרה בראיון זה: "כשהיו מזדמנות לנס ציונה הזמרות ברכה צפירה ואסתר גמליאלית שם בבית המידות של מוכתר המושבה ירמיהו בוקסר בטרקלין גבה הקומה ומרווח המידות, היינו מצטופפים בחרדת קודש לשמוע צליל פסנתר ושירי מולדת, ולהיטי התקופה היו: 'יח חלילי עמלי', 'למי תודה למי ברכה', וכמובן 'מי יבנה בית'".

האם ישמור על צביונו המקורי?

נכדו של ירמיהו
ראש העירייה הנוכחי של נס ציונה שמואל בוקסר הוא נכדו של ירמיהו בוקסר בונה הבית וכי הוא מעודד ותומך בשימור אתרי מורשת בעירו. יש לצפות שיפעיל השפעתו וסמכויותיו לשימור הבית כראוי.

מעניין איך יראה "בית בוקסר" בסיום עבודות השימור. האם ישומרו פריטיו המקוריים, רצפתו המקורית המעוטרת, דלתותיו חלונותיו המקוריים?
▪ ▪ ▪

"בית בוקסר" בנס ציונה הוא כאמור בן 90 שנה לפחות, בעל ערך היסטורי ואדריכלי. בתים כמותו ודומים לו כמעט ולא נשארו בנס ציונה. הם נהרסו בעשורים האחרונים בשקט בשקט ודי בהשלמה לטובת כרישי נדל"ן שבנו על חורבותיהם מבני נדל"ן מניבי תשואה כספית ורווחים של מיליוני שקלים. האם גורלו של בית בוקסר יהיה דומה? האם ישמר ואם כן כיצד ישמר? האם ישמור על צביונו המקורי. ימים יגידו.

אומרים לי כי הבית ההיסטורי יעבור בקרוב עבודות "שימור מחמיר". מבלי להתייחס ספציפית לבעלי "בית בוקסר", בעלים פרטיים של מבנים היסטורים ישנים המיועדים לשימור מסוג זה של "בית בוקסר", לרוב, מעוניינים להרוס המבנה הישן הקיים ולהקים על חורבותיו בית חדש, להרחיבו להוסיף לו קומות לערוך בו שינויים מבניים "פרקטיים", ולהגדיל ערכו הכלכלי.

כאן תפקידם של נציגי השימור ברשות המקומית, בוועדות התכנון ושל המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל לפקח, להגביל, לרסן, לא להירתע ולא להיכנע לכרישי נדל"ן ולבעלי ממון מקושרים, לקבוע הגבלות מחמירות בענייני שימור מבנים היסטוריים ולא פחות מכך לפקח על ישומן, שיגרמו לכך שהבית המיועד או מוכרז לשימור במיוחד "שימור מחמיר" ישמור על צביונו ומראהו המקורי, כי אחרת לא מדובר בשימור אלא בכאילו שימור.

מעניין איך יראה "בית בוקסר" בסיום עבודות השימור. האם ישומרו פריטיו המקוריים, רצפתו המקורית המעוטרת, דלתותיו חלונותיו המקוריים? וזאת לדעת - קיימת תוכנית בניין "פרויקט בית בוקסר", להקים סביב הבית ההיסטורי "בית בוקסר", כמעט בצמוד אליו, מספר מגדלי בניינים שיקיפו את "בית בוקסר" כמעט מכל עבריו. הדבר עלול בהחלט לפגוע במראה הכללי ובצביון המקורי של "בית בוקסר" והבית עלול להיבלע בין מגדלי הבניינים הגבוהים.

אומרים לי כי ראש העירייה הנוכחי של נס ציונה שמואל בוקסר הוא נכדו של ירמיהו בוקסר בונה הבית וכי הוא מעודד ותומך בשימור אתרי מורשת בעירו. יש לצפות שיפעיל השפעתו וסמכויותיו לשימור הבית כראוי.

טל בן נון מנהלת מחוז המרכז במועצה לשימור אתרי מורשת בישראל כותבת לי: " המבנה ("בית בוקסר") מוכרז לשימור מחמיר ביותר כבר בתוכנית שהמועצה לשימור הייתה שותפה לה לפני כמעט 20 שנה. המבנה שייך לאנשים פרטיים, אבל הם עומדים בדרישות התב"ע. יש אדריכל שימור מוכשר, נאור מימר, שהכין תיק תיעוד ותכנון לשימור המבנה. המועצה לשימור בחנה את התוכניות ואישרה אותן ובקרוב יחלו עבודות השימור בפועל.

ירמיהו בוקסר -סיפור חייו

מוניטין רב
ירמיהו הקים, והוא בן 17 בלבד, משתלות לימונים ועצי הדר ועצי אקליפטוסים ופיתח והרכיב זנים שונים. למשתלותיו יצא מוניטין בסביבה, ורבים נהרו אליו לזכות בזנים המשובחים.

בשנת 1936 בתקופת מאורעות 1939-1936 עקרו הערבים בפרדס שלו כ-2,000 עצים אך הוא לא נכנע ונטע אותם מחדש
▪ ▪ ▪

ואם בבית המוכתר ירמיהו בוקסר עסקינן כמה מילים על-אודותיו. הוא היה מראשי האיכרים ומחלוצי הפרדסנות בארץ, היה מוכתר המושבה נס ציונה ועמד בראש ועד המושבה שנים הרבה.

ירמיהו בוקסר נולד בראשון-לציון בשנת 1887 להוריו אהרון ושרה בוקסר. אמו שרה הייתה אחותו של מייסד נס ציונה ראובן לרר. בהיותו כבן שנתיים העתיקה המשפחה את מקום מגוריה מראשון לציון לנס ציונה ונמנתה עם משפחות מייסדי נס ציונה. משפחה בוקסר התגוררה בחצרו של הדוד ראובן לרר שם התגוררו בתחילה ראשוני המייסדים.

תנאי החיים של המייסדים לא היו קלים. המקום היה נידח ללא קשר תחבורתי עם שלושת המושבות העבריות שכבר היו קיימות באזור יהודה, במקום שנקרא בראשו היו ביצות. תושבים רבים סבלו מקדחת, שירותים רפואיים כמעט ולא היו ואם לא די בכך סבלו המייסדים מהתנכלות ומהתקפות מצד ערבי הסביבה שלא ראו בעין יפה את התיישבותם באזור.

ירמיהו למד בבית הספר העממי בנס-ציונה: מוריו היו צבי הוכברג ואחיו שמואל שהיו בין המורים הראשונים במושבה. כבר בגיל 13 לערך יצא לעבוד ולסייע בפרנסת המשפחה. הוא עבד בפרדסים ובכרמים בנס ציונה ובראשון לציון. בהמשך קיבל אביו מדודו ראובן לרר שטח של כ-30 דונם אדמת טרשים בשדות המושבה, עליו נטעו ירמיהו ואביו כרם.

בהמשך הקים ירמיהו, והוא בן 17 בלבד, משתלות לימונים ועצי הדר ועצי אקליפטוסים ופיתח והרכיב זנים שונים. למשתלותיו יצא מוניטין בסביבה, ורבים נהרו אליו לזכות בזנים המשובחים משלו. שמו כפרדסן מעולה יצא למרחוק ופרדסנים עלו אליו לרגל להתייעץ.

אהרן אייזנברג, שניהל אז את מטעי הפרדסים בחפצי-בה, חדרה, קנה משתיליו של ירמיהו כדי לנוטעם בפרדסי ובמטעי חפציבה. גם פרדסנים ערביים נמנו עם לקוחותיו. מהרווחים הראשונים החל לרכוש קרקעות מערביי הסביבה ולטעת בהם פרדסים. הפרדסים זכו להצלחה רבה והניבו יבולים נאים. בגיל 20 שנה נשא ירמיהו לאשה את רבקה בתו של אברהם - אבא טפר מראשוני נס-ציונה.

במרוצת השנים הרחיב ירמיהו רכישת קרקעות מחוץ למושבה לא רק למטרת פרדסנות אלא רכש קרקעות גם לשם הקמת בתי מגורים. ב-1916 נפטר אביו של ירמיהו אהרון בוקסר. לא פעם ולא פעמיים תקפו ערבים את פרדסיו ועקרו עצים רבים. במאי 1932 שרפו כנראה ערבים את בית האריזה השייך לו. בידיעה בעיתון דואר על האירוע (8.5.32) נכתב כי "המשטרה ערכה חקירה ומצאה עקבות מובילים לכפר קוביבה".

בשנת 1936 בתקופת מאורעות 1939-1936 עקרו הערבים בפרדס שלו כ-2,000 עצים אך הוא לא נכנע ונטע אותם מחדש. בשנת 1939 עקרו שוב ערבים בפרדסו מאות עצים וגם הפעם כך לפחות נמסר, חזר ונטעם מחדש.

איש ציבור ומוכתר המושבה
נכדו של ירמיהו בוקסר הוא כאמור שמואל בוקסר ראש עיריית נס ציונה הנוכחי נכדים נוספים של ירמיהו הם: טייס חיל האוויר האגדי תת-אלוף אהרן ("ילו") שביט שהיה טייס קרב, מפקד טייסת, וכהן כנספח אווירי בארצות הברית, ואמנון שביט ילובסקי שהיה אף הוא טייס בחיל האוויר ואחר כך באל-על
▪ ▪ ▪

שנים הרבה שימש ירמיהו בוקסר כמוכתר וראש ועד המושבה נס ציונה וזאת לעיתים במקביל להיותו פרדסן ורוכש קרקעות. ירמיהו שימש כחבר הנהלת התאחדות האיכרים וכן בתפקיד יו"ר הנהלת "פרי-תז"-אגודה שיתופית לשיווק פרי הדר בע"מ. מעיון בארכיוני עיתונים אתה למד כי השתתף בכינוסי פרדסנים רבים והיה נואם ברבים מהם ולחם על זכויות הפרדסנים. ב-10 באוקטובר שנת 1962 נפטר בבית חולים "אסף הרופא". בן 75 היה במותו.

נכדו של ירמיהו בוקסר הוא כאמור שמואל בוקסר ראש עיריית נס ציונה הנוכחי. נכדים נוספים של ירמיהו הם: טייס חיל-האוויר האגדי תת-אלוף אהרן ("ילו") שביט שהיה טייס קרב, מפקד טייסת, וכהן כנספח אווירי בארצות הברית, ואמנון שביט ילובסקי שהיה אף הוא טייס בחיל-האוויר ואחר כך באל-על. אהרון ואמנון שביט הם ילדיה של מריים ילובסקי, בתם של ירמיהו ורבקה בוקסר. על שמו של ירמיהו בוקסר נקרא רחוב בנס ציונה.

תאריך:  15/10/2019   |   עודכן:  15/10/2019
אלי אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
נא להכיר: "בית בוקסר" בנס ציונה
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
נצר גבריאל
15/10/19 14:03
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עוד הערות, שכתבתי על מלחמת יום הכיפורים המשך יבוא, כי יש עוד הרבה להגיד על המלחמה ההיא
במהלך החג חזרתי לקרוא שנית ספר שקראתי לפני כשנתיים. אני מצטער, שהספר לא זכה לדיון מעמיק במוספים הספרותיים וגם לא הפוליטיים, וגם נושאו, ההרג בכפר יאסין, הורד מסדר היום שלנו. הורד מסדר היום היעלמו של כפר ערבי בשם דיר יאסין במבואות העיר ירושלים ואיתו עוד למעלה מחמש מאות כפרים.
את הבג"ץ הראשון של הגשתי, עוד בימי כסטודנט מן המניין, באוניברסיטה. אותם ימים פרסם פרופ' ישראל שחק ספר בשם: "הגזענות של מדינת ישראל" ובו כלל אמירות שלדעתי היוו פרסום לשון הרע על מדינת ישראל. פניתי ליועץ המשפטי דאז, פרופ' אהרן ברק וביקשתיו להגיש כתב אישום נגד אותו פרופ' ישראל שחק בגין פרסום לשון הרע על המדינה. היועץ המשפטי לממשלה השיב לי, כי מצא בספר דנא, פרסום דברי בלע על המדינה, אך אין הוא סבור שהדרך הראויה לנקוט בה, באותו עניין, היא הגשת כתב אישום. לכן, דחה הוא בקשתי. עתרתי נגדו לבג"ץ בהיותי סטודנט למשפטים, בשנת לימודיי השנייה בפקולטה למשפטים.
15/10/2019  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
המשטרה חייבת למלא את תפקידה במיגור הפשיעה בחברה הערבית אך את מעשי הרצח בתוך המשפחה ובין משפחות רק החברה הערבית עצמה מסוגלת למנוע ע"י שינוי ערכים. לזה יש מנהיגים אבל המפלגה הערבית מחפשת את האשמים רק בממסד היהודי.
זאת העת, לפני נעילה, לומר את הדברים: מה שמונח כרגע על שולחנו של היועץ המשפטי לממשלה הוא הרבה יותר מהכרעה אם להגיש כתב אישום נגד ראש ממשלה מכהן. עצם קיומו של המשטר הדמוקרטי הוא זה שנתון כרגע בסכנה; ואולי, וזאת התרשמותי-שלי בלבד, גם עצם קיומה של המדינה היהודית. הקרעים יהיו בלתי ניתנים לאיחוי אם המערכת המשפטית תצליח לגרום להחלפת השלטון שלא באמצעים דמוקרטיים. מהלך כזה יהיה בלתי נסלח לעולמים.
14/10/2019  |  חיים משגב  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
יורם אטינגר
יורם אטינגר
הפקת לקחי 7 באוקטובר מחייבת להימנע ממדיניות של תגובה, הכלה ומתקפות נקודתיות, ולנקוט במלחמת-מנע ומתקפות מערכתיות ולא רק נקודתיות
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il