|   15:07:40
דלג
  יוסי ברנע  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון

סדום או חלם כהסבר לתחבורה בתל אביב

שני מושגים לניתוח מדיניות התחבורה בתל אביב (ולא רק באשמת העירייה) יש לציין שרוכבי הקורקינטים הניתנים להשכרה, כמו גם הולכי הרגל שיפגעו מהם, אינם מבוטחים!
23/10/2019  |   יוסי ברנע   |   יומני בלוגרים   |   תחבורה ציבורית   |   תגובות
סכנה להולכי רגל [צילום: מרים אלסטר/פלאש 90]

מדיניות התחבורה בתל אביב ניתנת בהחלט להסבר באמצעות הפריזמה של שני מושגים ידועים (הלקוחים מעולמות שונים): סדום וחלם. מבחינה מוסרית חשוב להבהיר שלא מדובר ברוע כשלעצמו ביחס למונח "סדום", אלא בתוצאות מדיניות, שהרי ידוע ש"בפני עיוור לא תשים מכשול". מסיבה דומה המונח "חלם" אינו מייחס טיפשות לנוהג כך אלא לתוצאות מעשיו.

סדום או חלם ביחס לאופנים ולדומיהן

לפני כעשור הרחיבו את הכביש באבן גבירול על חשבון המדרכות. בערך באותה תקופה החלו לעודד נסיעות באופנים, למרות שלא הייתה תשתית של "שבילי אופנים". אגב, גם הקיימים כיום, אינם יוצרים מערכת לנסיעה ברחבי תל אביב אלא אך בצורה מקוטעת.

באבן גבירול שרטטו שבילי אופנים באופן לא רציף על גבי המדרכות ובצמוד לתחנות האוטובוסים הרבות שברחוב. כך שגם הנוסע כחוק על השביל, בהכרח מסכן את היורד מהאוטובוס למדרכה או את הולך הרגל הממהר אליו בריצה מהמדרכה.

סיכון זה, אותו אני חווה יום ביומו, מעצם האיום על שלמות הגוף או עצם החיים, הוא בגדר סדום וזאת מעצם שרטוט שביל האופנים בצורה חלמאית כפי שהוא משורטט הלכה למעשה. סיכון חיי הולך הרגל גובר ככל שמהירות הנסיעה גוברת, זו, למשל, של האופנים ובקורקינטים החשמליים לעומת האופנים הרגילות.

אגב, הקורקינטים החשמליים מסוכנים במיוחד בשל הפגיעה בהולכי הרגל בתחתית הרגל בצורה "הקוצרת" אותו. נוסף לכך יש לציין שרוכבי הקורקינטים הניתנים להשכרה, כמו גם הולכי הרגל שיפגעו מהם, אינם מבוטחים! (סקופ - בדקתי זאת מול משרד התחבורה!).

עירית ת"א מפעילה מדיניות של קנסות כלפי רוכבי האופנים והקורקינטים הנוסעים על המדרכות ולא על השבילים (הגם שלעיתים השבילים "נעלמים" ומופיעים בהמשך המדרכות), אך זאת בלי כל פרופורציה למספר העבירות הרב (ניתן בקלות לעמוד על היקפן הרב, כמו למשל בצפייה בנסיעה בניגוד לכיוון המותר).

קאר טו גו

הרעיון כשלעצמו ולא רק הביצוע הנו חלמאי מיסודו. מהי ההצדקה שלאדם פרטי תהינה חניות ברחבי העיר לנסיעתו ולבד ברכב? הרציונל היה שבמקום שמוניות יסתובבו ברחבי העיר ריקות ומחפשות נוסעים, ובכך יגבירו את הצפיפות, תהיה לאנשים פרטיים אפשרות להשתמש ברצף ב"מונית פרטית" לנסיעות ברכבי העיר.

נקודת התורפה החלמאית ברציונל זה הוא המימון הציבורי של הפרויקט (משלם המיסים העירוני) המאפשר לבודדים לנסוע ולחנות בחניות פרטיות(!), שהן משאב ציבורי יקר (!). הרי רק באחרונה אמר ראש העירייה, שאין מתפקידה של העירייה להבטיח חניות לרכבים, כי אין!
במילים אחרות, מדובר בניסוי תחבורתי חלמאי!

באבל דן

לעיתים ניתן להיתקל במכוניות שחורות חסרות חלונות הניתנות להזמנה באפליקציה. לכאורה זו מונית שירות, אך בפועל מדובר במונית לכל דבר, באשר 80% מהנסיעות הן נסיעות של מוניות ספישל לכל דבר ועניין. במילים אחרות: חלמאות!

ד. מוניות שירות

קיימים מספר קווי מוניות שירות בעיר. בנקודה זו יש לשאול: מדוע אין יותר קווי שירות של מוניות ובהתאם לצרכים התחבורתיים? למונית השירות יש מספר יתרונות בולטים: פתרון למספר נוסעים, זמינות גבוהה, עלות שווה לכל נפש. הרי יותר הגיוני לשלב את כרטיס הרב קו כאמצעי תשלום להן, לעומת העלויות של הקאר טו גו והבאבל דן! נוכח חפירת הרחובות לטובת "רכבת ה(ת)קלה" הגיוני לעשות בהן יותר ויותר שימוש...

רכבת תחתית

עדיין אין רכבת קלה בתל אביב ויש כבר דיבורים וכתבות על רכבת תחתית בעלות של 150 מיליארד שקל (!). אם אכן צריך תחתית מהבחינה התחבורתית בנוסף לרכבת הקלה, יש לשאול קודם כל: מדוע מלכתחילה הרכבת הקלה לא הייתה כולה בגדר רכבת תחתית? מה ההסבר ומהו הרציונל הכספי גם לרכבת קלה וגם לתחתית? התכנות שתי הרכבות מעלה תהייה, שהמדובר ברעיון סופר חלמאי...

לסיום, אולי אם היו יותר עצים ברחובות העיר, היה כדאי ללכת ולא לנסוע (לפחות למרחקים קצרים).

מערכת "דה-מארקר" דחתה את המאמר בטענה שאינו ממוקד. מה לא ממוקד בניתוח במאמר באמצעות שני מושגים ידועים?
הכותב הוא פובליציסט ביקורתי וחוקר עצמאי.
תאריך:  23/10/2019   |   עודכן:  23/10/2019
יוסי ברנע
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
סדום או חלם כהסבר לתחבורה בתל אביב
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
בני בנקר
26/10/19 21:22
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  תחבורה ציבורית
עמותת נגישות ישראל דורשת מרשויות מקומיות בגוש-דן המבקשות להפעיל תחבורה ציבורית בשבת, בדמות הסעות חינם על-חשבון תקציבן, ובו דרישה כי מיזם שכזה יהיה נגיש כבר מתחילתו וב-100%, לכלל בעלי המוגבלויות לסוגיהם.
22/10/2019  |  עידן יוסף  |   חדשות
בגלל גחמות של דתיים, חילונים נהרגים בתאונות דרכים - זו תמצית מאמרו רווי השנאה של יהודה נוריאל במוסף לשבת של ידיעות. המילה "רוצחים" אומנם נעדרה מן המאמר של הכותב, אך מבין השורות נשמעה הטענה כאילו המוות ההמוני נגרם רק בגלל שדתיים מתנגדים לתחבורה ציבורית בשבת.
20/10/2019  |  עידן יוסף  |   יומני בלוגרים
חברת רכבת ישראל מודיעה (יום ה', 17.10.19) על עדכון מדיניות האופניים, הכוללת הגבלה באשר להעלאתם של כלי הרכב הדו-גלגלי לקרונות. מתאריך 1 בדצמבר 2019, וכדי לאפשר פרק זמן להתארגנות, תונהג מדיניות חדשה שעיקריה:
17/10/2019  |  עידן יוסף  |   חדשות
פעימה אחרונה ביישום מכרז 'שרון-חולון מורחב', הנחשב למכרז הגדול ביותר של משרד התחבורה, בו זכתה חברת מטרופולין לפני כשנתיים. מה-25 באוקטובר תפעיל חברת מטרופולין גם את קווי השירות העירוניים, המחברים בין אזור השרון לגוש-דן והמרכז, במקומה של חברת אגד.
15/10/2019  |  עידן יוסף  |   חדשות
פורום חברות התחבורה הציבורית הפרטיות מאיים כי הוא עלול לצמצם כבר בחג הסוכות את היקפי השירות, באופן שעלות הפעלתו תהלום את היקפי התשלומים הצפויים על-ידי הממשלה. האיום בא בעקבות הודעה ממשרד התחבורה אותה קיבלו (יום ה', 10.10.19) המפעילים, בתדהמה כלשונם, כי התקבלה ע"י החשב הכללי במשרד האוצר החלטה גורפת לקצץ 20% מתשלומי הסובסידיה בגין הפעלת שרות התחבורה הציבורית בחודש ספטמבר, המגיעים לחברות בהתאם להסכמי ההפעלה - דהיינו לשלם להם 80% בלבד מתוך הכספים המגיעים להם בדין ועל-פי ההסכמים החתומים אל מול הממשלה.
10/10/2019  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
הרצל חקק
הרצל חקק
נאבק למען ספרות שביסודה ערכים אנושיים    זכה בפרסים רבים על הישגיו הספרותיים: פרס ראש הממשלה, פרס ברנר, עיטור ההתאחדות הבינלאומית לספרות נוער בברלין, פרס רוטרי ועוד
עידן יוסף
עידן יוסף
כלי תקשורת מסוימים נוהגים לנגח את חברי הכנסת של הקואליציה ואת הממשלה, תוך התעלמות מההקשר הרחב והתמקדות באירועים זניחים    דיווחים מוטים אלה מתעלמים מעבודתן החשובה של ועדות הכנסת בנו...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il