|   15:07:40
דלג
  יהודה קונפורטס  
עורך קבוצת אנשים ומחשבים
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל
קבוצת ירדן
פחד מרופא שיניים: אסטרטגיות להתמודדות

האם ישראל היא מעצמת תחבורה חכמה

ישראל ידועה כאומת הסטארט-אפים וכמעצמת סייבר, אבל האם יש עוד תחום שבו אנחנו מובילים ולא כל כך הבנו את זה?
01/11/2019  |   יהודה קונפורטס   |   יומני בלוגרים   |   תחבורה ציבורית   |   תגובות
פוטנציאל בתחום הרכב החכם [צילום: AP/Paul Sakuma]

ממשלה מתפקדת
גם בתחום התחבורה מתקיים דבר שמאפיין את אומת הסטארט-אפים: הפער הבלתי נסבל בין החדשנות והרעיונות המקוריים שנולדים במוחות של המהנדסים שלנו לבין המציאות בשטח. במדינה שהוציאה את ווייז, מוביט, גט וחברות בולטות אחרות בתחום, דרושה ממשלה מתפקדת, שתוכל להגות וליישם תוכניות, רגע לפני שהכאוס בכבישי ישראל יהפוך לקטסטרופלי במיוחד.

השבוע נערכו בתל אביב כנס ותערוכת התחבורה החכמה, שמארגנת מדי שנה המינהלת לתחליפי דלקים ותחבורה חכמה, שפועלת במסגרת משרד ראש הממשלה. האירוע מרכז סטארט-אפים וחברות ותיקות שמפתחים פתרונות לתחום הרכב החכם - חשמלי וכמובן אוטונומי. מגיעים אליו מבקרים ממדינות שונות ומדובר ביחסי ציבור טובים וחשובים לישראל.

אבל, היה קשה להפריד בין התצוגות והמסרים שעברו כחוט השני בפאנלים ובמסלולים השונים של הכנס לבין המציאות הלא ורודה שמחוץ למבנה היפה של מלון דיוויד אינטרקונטיננטל.

היה זה אך סמלי שמסיבת העיתונאים שהתקיימה לרגל פתיחת הכנס התעכבה בחצי שעה. הסיבה: חלק מהמשתתפים נתקעו בפקקים המפורסמים בדרך לתל אביב, או בחיפוש החנייה האינסופי שמאפיין את העיר העברית הראשונה. במקרים רבים, החדשנות הטכנולוגית הישראלית בתחום התחבורה החכמה נשארת בינתיים במגדלי המשרדים של מרכזי הפיתוח, או נמכרת לחו"ל.

המינהלת הוקמה במטרה למצוא פתרונות כדי לצמצם את התלות של מדינת ישראל במקורות נפט. אלא שעם הזמן היא החלה לעסוק גם בתחבורה חכמה, והחלק הזה בפעילותה הלך וצבר תאוצה, עקב התפתחות התחום. אחת החברות הבולטות בהתפתחות הזאת היא מובילאיי הישראלית, שנרכשה על-ידי אינטל בעסקת ענק בסך של 15.3 מיליארד דולר. ברם, מובילאיי היא לא היחידה: יש בישראל אקו-סיסטם רחב בתחום התחבורה החכמה, שמושך יזמים להשקיע בארץ, ויצרני רכב מקימים כאן מרכזי פיתוח בזה אחר זה.

עסקת אינטל-מובילאיי היא גם לא האקזיט היחיד של חברה ישראלית בתחום, אם כי הוא הבולט שבהם. מאז 2015 היו לא פחות מ-104 אקזיטים של חברות ישראליות בעולם התחבורה החכמה. אקזיט בולט נוסף בתחום (שנעשה עוד ב-2013) הוא זה של ווייז, שנקנתה על-ידי גוגל תמורת 1.15 מיליארד דולר. יצרנית האוטומוטיב הרמן רכשה פה לא פחות משלוש חברות, בשווי כולל של כ-300 מיליון דולר. כל החברות הללו ממוקמות במרכז החדשנות של חברת הענק בהוד השרון. כמו-כן, פורד רכשה חברה ישראלית בשם סייפס, בסכום שלא פורסם אך מוערך במיליוני דולרים.

הצד של הממשלה

הממשלה, באמצעות המינהלת והמשרדים הרלוונטיים, משקיעה השנה כ-140 מיליון שקלים בחברות ישראליות שיש להן פוטנציאל בתחום הרכב החכם. התקציב כמעט שלא השתנה בשנים האחרונות, למרות ההתרחבות הניכרת של התחום, אבל לדברי ד"ר ענת בונשטיין, שעומדת בראש המינהלת, זו מצליחה להניע תהליכים ולסייע לחברות במסגרת שיתופי פעולה בין המשרדים השונים גם בתקציב הנוכחי.

באופן כללי, החזון של המינהלת הוא למצב את ישראל כמובילה בכמה תחומים בולטים בתחום התחבורה החכמה: רכב חשמלי, רכב אוטונומי, מיזמי תוכנה ותפעול של רכב חכם במכוניות קיימות, חיבור בין רכבים, וכן ניהול ממוקד ואונליין של ציי מכוניות ממרכזי בקרה ממוחשבים. לזה מתחברים פרויקטים בתחום האנרגיה - רכבים ירוקים והיברידיים, וכן תחליפי דלקים. לדברי ד"ר בונשטיין, המינהלת לוקחת בימים אלה את המשימות שלה צעד אחד קדימה, ותהיה מעורבת יותר לא רק בעידוד פיתוח רעיונות, אלא גם ביישומם. כוונתה היא, למשל, לרכיבי אינטרנט של הדברים ברמזורים ולפרויקטי ניסוי של רכבים חכמים.

זהו מהלך מעניין, שייתכן שייתן מענה חלקי למצוקת התחבורה הנוראית שמתחרשת כיום בכבישי ישראל - מצוקה שעל-פי שקף שהציגה ד"ר בונשטיין, מסב למשק נזקים בסכומים עצומים, כתוצאה מתאונות דרכים, זיהום אוויר ועוד. היא ציינה גם תחזית קודרת, שלפיה עד 2030, הפקקים יתארכו בשעה אחת בכל שנה, מה שיוביל לנזק שנתי מצטבר של 25 מיליארד שקלים.

השורה התחתונה: ישראל היא מוקד ידע ופיתוח של פתרונות לתחבורה חכמה, לרבות במסגרת המינהלת. אבל במוקדם או במאוחר, הפרויקטים שהמינהלת יוזמת יצטרכו להתכתב עם המציאות הקשה. גם כאן, כמו בתחומים אחרים, מתקיים דבר שמאפיין את אומת הסטארט-אפים: הפער הבלתי נסבל בין החדשנות והרעיונות המקוריים שנולדים במוחות של המהנדסים שלנו לבין המציאות בשטח. במקרה הזה, בעוד שווייז, מוביט, וחברות ישראליות אחרות בולטות בעולם (ובארץ), שירותי התחבורה הציבורית שלנו הם בינוניים, לא תמיד נגישים ולא אטרקטיביים מספיק כדי שתהיה מסה של נהגים שייוותרו על הרכב הפרטי, ייסעו בהם ובכך יביאו לצמצום הפקקים. לשם כך דרושה ממשלה מתפקדת, שתוכל ליישם תוכניות קיימות ולהגות מיזמים חדשים, ויפה שעה אחת קודם - רגע לפני שהכאוס בכבישי ישראל יהפוך לקטסטרופלי במיוחד.

תאריך:  01/11/2019   |   עודכן:  01/11/2019
יהודה קונפורטס
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
האם ישראל היא מעצמת תחבורה חכמה
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  תחבורה ציבורית
זקן הרבנים, הרב חיים קניבסקי, הורה (יום ה', 31.10.19) לחבר מועצת עיריית רמת גן מטעם החזית הדתית המאוחדת לפרוש מן הקואליציה, ברקע הכוונה להרחיב את קווי השבת העירוניים.
31/10/2019  |  עידן יוסף  |   חדשות
עידכון חשוב לנוסעים בכביש החוף דרומה בשעות הבוקר: כמו שהבטחנו, אנחנו מתגברים מאוד את התחבורה הציבורית באזור, כדי להגדיל את האפשרויות שלכם להשאיר את הרכב בבית ולנסוע מהר וללא פקקים בתחבורה הציבורית. למרות המשבר התקציבי שבו שרויה המדינה, הצלחנו להשיג תקציב גדול לשם כך ואנחנו יוצאים לדרך.
חבר הכנסת רם שפע (כחול לבן) הודיע (יום ד', 30.10.19) מעל בימת הכנסת כי יתלה את מפתחות הרכב שלו בכנסת, ויתחיל מעתה להתנייד בתחבורה ציבורית ובטרמפים. לדבריו, הוא עושה זאת כהזדהות עם נוסעי התחבורה הציבורית, בעיקר הנוסעים החרדיים והערביים שנתקלים בבעיות יומיומיות בשירות.
30/10/2019  |  עידן יוסף  |   חדשות
שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' הודיע בוועדת הכספים כי נוסעים בתחבורה הציבורית שאין ברשותם טלפונים חכמים עם ישומונים, יוכלו להשתמש בצמידים. מדובר בפתרון שנועד בעיקר עבור הציבור החרדי המרבה להשתמש בתחבורה הציבורית.
29/10/2019  |  עידן יוסף  |   חדשות
ארבע עיריות הודיעו כי עד סוף שנת 2019 יחלו להפעיל תחבורה ציבורית בשבת. הערים בהן תופעל התחבורה העירונית הן תל אביב-יפו, רמת השרון, גבעתיים וקריית אונו. באופן מפתיע נפקד שמה של עיריית רמת גן כמשתפת פעולה עם המיזם. העירייה הודיעה כי תפעיל קו עצמאי.
29/10/2019  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אורן
יוסף אורן
מתחילה התכוונה המחברת לכתוב רומן רב-דורי על משפחה המתמודדת עם משבר האקלים הפוקד את כדור-הארץ בעיירה צפונית אחת, ורק משום שלא הצליחה לממש את התוכנית המקורית, החליטה להעלים את כישלונ...
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
היהודים היוו רוב בעיר למעלה מ-1,000 שנים מהמאה ה-10 לפנה"ס עד 70 לספירה ומ-1850 עד היום - בסה"כ 1188 שנים
אלי אלון
אלי אלון
בתי העלמין הקיבוציים, לרוב מטופחים ומגוננים בצמחי ושיחי נוי ובעצים מצילים    בסך-הכל ניתן לקבוע כי בתי העלמין הקיבוציים מטופחים יותר מאשר בתי עלמין אחרים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il