|   15:07:40
דלג
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

גיל פרישה - עניין רציני

מי שבילה את רוב שנות עבודתו במערכות ציבוריות או תעשייתיות גדולות, אך רכש היכרות קרובה גם עם המערכות האקדמיות, מכיר היטב את פערי הגישה לשאלת הפרישה בין מערכות אלה על השונות בשיטות העבודה האופייניות להן. הפעם מדובר בקריאות חוזרות של יחידים, אירגונים ומומחים, לשנות את החוקים והתקנות העוסקים בגיל הפרישה לגמלאות, ובמעמדם של מי שהגיעו לגיל זה בסבך הסוגיות המלוות הליכים אלה
18/11/2019  |   רפי לאופרט   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
[צילום: מרים אלסטר/פלאש 90]

אף שגיל הפרישה מוגדר כיום בתקשי"ר ובהסכמי העבודה הקיבוציים ברוב המגזרים כ-67 לגברים ו- 64 לנשים, יש לצד הכלל לא מעט יוצאים מן הכלל, כאשר אין בנמצא הסבר רציונלי משכנע לפערים - ויש יאמרו להפליות - בין קבוצות עובדים ותחומי עיסוק שונים במשק. כדרכה של מדינה שקמה על יסודות שאולים ממסורות ותרבויות שונות, הגענו למציאות הנוכחית בשיטת הטלאי ועוד טלאי, כשלא מעט חוקים ותקנות רלוונטיים, נקבעים כפשרות פוליטיות בין בעלי עניין וכוח-מיקוח כאלה ואחרים. כאשר המוטיבציה הייתה להקדים את מועד הפרישה, הנימוק השכיח היה "הקושי הפיסי" ולעיתים גם מצב הבריאות. כאשר השאלה הייתה כיצד לאחר לדחות את גיל הפרישה ולאפשר למיועדים לפרישה לפורשים המיועדים מספר שנות השתכרות מלאה נוספות,1 הנימוק השכיח היה שימור הידע, תנאי העבודה הנוחים יחסית והשיפור ברמת הבריאות בזכות התקדמות הרפואה.

נתקלתי לפני ימים אחדים במאמר דעה של פרופ' יצחק בריק, יו"ר האגודה הישראלית לגרונטולוגיה, הקורא "לא לעצור".2 אני מסכים עם עיקרי הגישה, אך סבור שהגישה המוצגת בפנייתו לוקה בהפשטת-יתר ועושה עוול למורכבות הבעיה. העובדה שיש בשירות הציבורי או הפרטי עובדים שגילם גבוה מהגיל הנומינלי הקבוע בחוק, או שיש להם היתר מיוחד להמשיך מעבר לגיל הנומינלי, אין פירושה בהכרח שהם אינם גורמים למשק הלאומי נזק; אם לא תמיד, אזי לפחות מפעם לפעם. לפיכך, אעל-פי שאני מסכים שיש לחזור ולבחון סוגיה זו במלוא היקפה ומורכבותה במטרה לשנות את הגישה הקיימת, אין לעשות זאת בקלות ראש ולא בשיטות ה"סמוך" המקובלות במקומותינו.

שאלת גיל הפרישה "הנכון" הפכה בשני העשורים האחרונים לשאלה כלכלית-חברתית מן המעלה הראשונה. שינוי "פירמידת הגילים"3 - הגידול הבולט באחוז האוכלוסייה המבוגרת בכלל האוכלוסייה, כתוצאה מהארכת תוחלת החיים ושינוי מבנה שוק העבודה עקב העלמות או צמצום בולט של מקצועות-עבר והופעתם של מקצועות חדשים - יוצרים מציאות חדשה. צפוי שמגמה זו תלך ותתחזק לקראת אמצע המאה ה- 21. אם מוסיפים לכך את הרכב האוכלוסייה בעליה המגיעה לארץ, שרובה קרובה יותר לגיל הפרישה הנוכחי מאשר להפך, מתחדדת התמונה עוד יותר. סביר להניח שאם קצב התפתחותו של המשק הישראלי מבחינת רמתו הטכנולוגית ימשיך בגידול מהיר מזה ויגדל מספר העולים המגיעים בהשפעת התגברות זרמים אנטישמיים ואי-היציבות הפוליטית בדמוקרטיות רבות מזה, התמונה עשוייה להתחדד אף יותר.
קביעת גיל הפרישה נגזרת בין היתר ממצב מקורות המימון לפנסיה לפורשים.4 גיל הפרישה המצויין לעיל משקף החלטות פוליטיות וכלכליות ולאו-דווקא היגיון אנושי או משקי בסיסי. בפועל מספר הנשים באוכלוסייה גדול ממספר הגברים בכ-1.6% אך נמצא בקו ירידה בשנים האחרונות. תוחלת החיים של נשים גבוהה מזו של גברים בכ-3.5 שנים בממוצע בתלות במגזר האוכלוסייה אליו הן משתייכות. לפיכך, כניסה מוגברת שלהן לשוק העבודה, כפי שמסתמן בשנים האחרונות בכל המגזרים אבל במיוחד בערבי ובחרדי שנעדרו ממנו בעבר, עשויה מגמת השינוי הכללי להיות משמעותית הרבה יותר.

קביעת גיל פרישה נומינלי בחוק, חרף היותו תוצאה של מערכת שיקולים רחבה ומגוונת, איננה כפופה למבחנים אישיים אלא לשיקולים סטטיסטיים בהם נלקחים בחשבון בין היתר גורמים כשחיקה בעבודה, התאמה מקצועית, כושר התעדכנות בידע, כושר ביצוע (הספק או תפוקה), מצב בריאות והיעדרויות ואופי העיסוק. רוויזיה יסודית בחוק הקובע את גיל הפרישה במטרה להגמישו, מחייבת לבחון את המכלול כולו ולבסס את הנורמה החדשה על ממצאים עדכניים. במקביל יש לקחת בחשבון שגם העובד מתכנן את חייו במרבית "הגיל השלישי" על יסוד הסדרי הפנסיה המובטחים לו ומה שחסך בעצמו. בתחום הפנסיה אי-אפשר מעשית להתעלל בעובד ולשנות את כללי המשחק שינוי דרסטי, סמוך למועד היציאה דה-פקטו.
ראינו ש קצב השינויים מתגבר כמעט בכל הפרמטרים הרלוונטיים לנושא ומשום כך דרושים לפחות שני מנגנונים לשימור רלוונטיות ההחלטות למציאות השוק ולתכנון הפרטי של עובדים פורשים: א. מעקב עידכונים 5-שנתי של צרכים ויכולות לצרכי תכנון והתאמה של הכללים לשינויים בטווח הקצר, הבינוני והארוך. ב. הגמשת והתאמת תהליכי המיון והבחינה הקובעים, לבסיס אישי או קרוב מאוד לכך.

כך, למשל, תעמוד על הפרק השאלה מהו גבול הכישורים (בכל עיסוק) שעד אליו יכול עובד ממוצע להמשיך ולדרוש את שימור זכותו להעסקה "רגילה" במקום העבודה, מבלי לגרום בכך לפיטורין מוקדמים שלו, בבחינת "הקדמת תרופה למכה". שאלה נוספת המתבקשת מהאמור לעיל היא אילו מבחנים יהיו סטטיסטיים ואילו אישיים, ומי יערוך מבחנים אלה וגם ישמור התוצאות כזכות אישית של העובד לפרטיות מוגנת. חייבים לזכור שעובד שממשיך להיות מועסק במקום עבודתו הרגיל, דוחה בכך לא פעם את חשיפתו ל"משבר חוסר הערך העצמי", לתחושת בדידות ולאבדן דרך וכיוון שאופייניים לפורשים רבים.

מובן שיש להימנע ממצב בו מדי 3 - 5 שנים יעמוד עובד מבוגר ושְבַע-שנים בפני "משבר היפלטותו ממקום העבודה". שהרי אין ספק שעסקים אינם יכולים לספק לעובדים הגנה כלכלית, אם זו אינה עומדת במבחן המאזן הכלכלי הריווחי של הפירמה, (ראוי לציין שגם המדינה לא תוכל לעמוד במבחן זה בכלכלה חופשית ותחרותית, עם פתיחות גלובלית). מקום עבודה שאינו נהנה מביטחון כלכלי השמור למדינה, אינו יכול להעסיק עובדים משיקולי סעד ושימור המוראל האישי. מציאות כפויה מסוג זה, תפגע בפעילות המשקית ותערער לעיתים קרובות עד משבר את יחסי העובד-מעביד.

אלה הן דוגמאות בלבד להיקף ומורכבות הבעיה הכרוכה בשינוי גיל הפרישה של עובדים בשוק ההולך ומתהווה סביבנו במהירות. להערכתי, משרד העבודה והרווחה הוא הגורם הממשלתי שעליו לרכז פרויקט לאומי בתחום הפרישה, במטרה להסדיר את המכלול בשנים הקרובות ולתקופה של דור שלם לפחות. לשם כך חייבת הממשלה לקבל החלטה מפורשת ולהטיל ביצועה על השר הבא כחובה . יהיה עליו להקים צוות בין-משרדי ואינטר-דיסציפלינרי שיבצע עבודת-מטה כוללת שממצאיה יובאו להחלטת ממשלה ולחקיקה שתעגן בחוק תיקון למצב הקיים, מושתת על שלוש רמות מימוש עם קריטריוני-ביצוע ואחריות יישום כדלקמן:
  • גיל פרישה מומלץ
  • גיל פרישה מוסכם
  • גיל פרישה חובה

המפתח לשיטה שתתקבל כמועילה והוגנת, הוא שקיפות והגדרות ברורות של "כללי המשחק". במערך כזה יהיה לרופאים תעסוקתיים, בוררים ומפשרים משקל וערך רב, וגם לכך יש להיערך.

הערות

1. ידוע לכל שעם הפרישה קטן גם שכר העובד הפורש ונגרעות ממנו הטבות שונות, ואין שכירים רבים הששים לוותר על אלה.
2. יצחק בריק, "לא לעצור", מעריב-דעות, 12.11.19.
3. פילוח שכבות האוכלוסייה לפי גיל ומגדר כאשר הגיל הנמוך הוא בסיס הפירמידה הנוצרת ע"י הנחת מספרי האוכלוסייה לפי שכבות הגיל זו על זו, עד לגילים הגבוהים. בדרך כלל מייצגת כל שכבה בין 3 ל-5 שנים.
4. מרבית הפנסייה במשק משולמת כיום מקרנות חסכון, אותן מממנים העובדים במהלך שנות עבודתם. שיעורי החיסכון ויציבותן של קרנות אלה, חיוניות להבטחת הפנסיה לפורשים. ככל שגדלה תוחלת החיים ומתקצרת תקופת החיסכון, גדל הסיכון האקטוארי של הקרנות. (יש כמובן לקחת בחשבון גם את הפנסיות התקציביות של אנשי מערכת הביטחון וקבוצות נבחרות אחרות במשק, בהתאם לחוזי העבודה הקיימים בינם לבין המדינה. אלה מהווים נטל כלכלי גובר והולך על תקציב המדינה, במבנה ההתחייבויות הקיים כיום. לא ארחיב בנקודה זו, שכוונתה רק להדגיש את מורכבות הנושא ורגישותו.

תאריך:  18/11/2019   |   עודכן:  18/11/2019
רפי לאופרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
במחלוקת המתפתחת עתה בשאלת משה נסים, שר המשפטים בעבר, "האם נתניהו יזכה למשפט צדק" (הארץ 29.10) מתמקדות התשובות המעלות על נס את מסוגלות השופטים להתנתק מכל הרעש התקשורתי המלווה משפטים בעלי עניין צבורי וקובעות ש"ברור שיזכה למשפט צדק" כאמור במכתבו של השופט (בדימוס) דוד בר-אופיר (הארץ 31.10), וש"אין מה לדאוג למשפט של נתניהו" כמתחייב מהמחקרים המובאים במאמרה של ד"ר ענת פלג (הארץ" 31.10). אבל, לדעתי, תשובות אלו לוקות בחסר. שפיטת השופטים אומנם נעשית בתום לב ובצדק על-פי הדין והראיות המובאות בפניהם ולא על-פי הדעה הרווחת בציבור (קרי בתקשורת) באותה עת על אשמת או חפות הנאשם, אך זאת כל עוד אין בתוצאות המשפט כדי להכריע בשאלות הנחשבות באותה עת גורליות לעתיד המדינה. כאשר יש בשפיטה כדי לקבוע את עתיד ישראל והשופטים חשים שהוא תלוי בהם, תוצאות המשפט עלולות להיות מוטות לפי השקפותיהם ולאו-דווקא כמתחייב מהראיות. ביטוי בולט לכך ניתן בבית המשפט העליון (בשבתו כבג"ץ. שדן בעתירות התנועה לאיכות השלטון ואחרים לחיוב היועץ המשפטי (מני מזוז) בהגשת כתב אישום בעבירת שוחד נגד אריאל שרון (בתיק "האי היווני") ואשר הגשתו עלולה הייתה לגרום להתפטרות שרון מראשות הממשלה ועמה את ביטול תוכנית ההינתקות על-ידי עקירת גוש-קטיף.
"דברים שאני יודעת" מאת המחזאי האוסטרלי אנדרו בובל, העולה בתיאטרון בית ליסין, היא הצגה מרגשת, נוקבת, תוססת, המציפה לעיתים את הצופים בלחלוחית בעיניים וגם מענגת בחוויה תיאטרלית דרמטית, עם ניחוחות קומיים. הבמאי משה נאור הצליח ללהטט עם להקת השחקנים המעולה, בראשות יונה אליאן קשת וגדי יגיל, והתוצאה היא הפקה מרשימה, העוסקת בחיי משפחה, המתפרקת והולכת לנגד עינינו.
18/11/2019  |  חיים נוי  |   יומני בלוגרים
ידידה שלי היא קונסולית הכבוד של ירדן בפרו. מאז שהכרנו, אני עומל קשות להציג בפניה את ישראל שלי, לא זאת המצטיירת לה מהצד המזרחי של הירדן.
18/11/2019  |  ארי בוסל  |   יומני בלוגרים
הפרשנים למיניהם מרבים ללהג בימים האחרונים ומספרים לאומה כי גנץ "נוטה" להיכנע לדרישת החשוד בשוחד, במרמה ובהפרת אמונים נתניהו ואולי לאפשר לו לכהן כראש ממשלה בממשלה משותפת לו ולחבר מרעיו ושאר שותפיו לבלוק החסינות יחד עם כחול לבן. לא נותר אלא לקוות כי גנץ יהיה נחרץ מספיק לדחות כל קומבינה שכזאת שמעבר לסכנה לישראל שהיא נושאת בחובה, ומעבר להימלטות מאימת הדין, שהיא כל מה שמעניין את נתניהו - היא גם גזר-דין של מוות פוליטי לגנץ וחיסול כל אפשרות שהיא שהוא יעמוד אי-פעם בראש ממשלת ישראל ויציל את הארץ הזאת מהחיסול המוסרי והפוליטי שנתניהו הביא אותה אליהם.
18/11/2019  |  זוהר בן-אשר  |   יומני בלוגרים
הספר שכתבה יהודית כרמי, הוא רומן היסטורי מתקופת חורבן בית שני, המגולל סיפור חיים של נערה יהודייה, שבוית מלחמה שנמכרה לעבדות בארץ שניצחה במלחמה
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
הרצל חקק
הרצל חקק
נאבק למען ספרות שביסודה ערכים אנושיים    זכה בפרסים רבים על הישגיו הספרותיים: פרס ראש הממשלה, פרס ברנר, עיטור ההתאחדות הבינלאומית לספרות נוער בברלין, פרס רוטרי ועוד
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il