|   15:07:40
דלג
  אלי אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

המזגגה ההיסטורית בטנטורה

בלב קיבוץ נחשולים שבחוף הכרמל ניצב מבנה דו-קומתי מרשים ששימש בעבר כמזגגה - בית חרושת ליצור בקבוקי זכוכית עבור יקבי ראשון לציון וזכרון יעקב את הקמת המזגגה יזם הברון רוטשילד בשנת 1891 חייה היו קצרים המזגגה נסגרה לאחר כשלוש שנות פעילות בלבד בשל קשיים ואי כדאיות כלכלית בהפעלתה - סיפורה של המזגגה ההיסטורית
16/12/2019  |   אלי אלון   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
מבנה מזגגת טנטרה, כיום מוזיאון המזגגה [צילום: אלי אלון]


רקע להקמת המזגגה

הברון אדמונד ג'יימס בנימין רוטשילד (1934-1845), הנדיב הידוע, נולד בצרפת למשפחת בנקאים ענפה, היה נדבן וציוני, ותומך מרכזי ביישוב היהודי בארץ ישראל בתקופת העלייה הראשונה. אדמונד היה אינטלקטואל, חובב מדע וטכנולוגיה ונודע כאספן אמנות. הוא נישא לאדלאידה-עדה. לאחר הפרעות ביהודי רוסיה בשנת 1881 החל הברון לפעול למען הפליטים היהודים ולתמוך במושבות העלייה הראשונה.

בשנת 1883 עברו רוב המושבות לחסותו המלאה. פקידיו ניהלו אותן, הדריכו את התושבים, סיפקו ציוד, בנו מפעלים ורכשו קרקעות. על-פי הערכה, עד שנת 1900, שנה בו עברו נכסיו לניהול יק"א, השקיע הברון רוטשילד בהתיישבות היהודית בארץ ישראל סכומי עתק בסדר גודל של מיליוני פרנקים. הפעילות העסקית של הברון רוטשילד מתחלקת לשניים: בשנות ה-80 של המאה ה-19 התמקדו רוב השקעתיו ופעילותו של הברון ופקידיו בנושאים הקשורים בחקלאות.

בתחילת שנות ה-90 של המאה ה-19 החל הברון ופקידיו לפעול ולהשקיע בתחום התשתיות, הבנייה והמלאכה והתעשיה. אז הוקמו המפעלים החרושתיים כמו היקבים בראשון לציון וזכרון יעקב שהיו הגדולים במזרח התיכון, נבנתה המטווייה ליצור משי בראש פינה, בית חרושת לתמציות בושם ביסוד המעלה והמזגגה בטנטורה.

המזגגה בטנטורה
[צילום: אלי אלון]

בתמונה
צדו הדרומי של מבנה המזגגה ההסטורי בנחשולים.

לתפקיד מנהל בית החרושת נבחר מאיר דיזנגוף, מהנדס כימאי בהשכלתו ולימים ראש עיריית תל אביב שהיה מיודד עם הברון רוטשילד
▪ ▪ ▪

ביקרנו בימים אלה במבנה המזגגה ההיסטורית בקיבוץ נחשולים, שכיום משמש "מוזאון המזגגה". מדריכת המקום מספרת לנו על תולדות המזגגה והווי החיים בה. בהתבסס על המידע ההיסטורי המוצג במוזאון וכן על סמך ידע אישי מבקש אני להביא את סיפורה של המזגגה ההיסטורית - סיפור שלא ידוע לרבים.

בשנת 1891, עם הקמת יקבי היין בראשון לציון ובזכרון יעקב, יזם הברון רוטשילד הקמת מזגגה - בית חרושת ליצור בקבוקי זכוכית, שיספק בקבוקי זכוכית איכותיים לתעשיית היין ביקבי ראשון לציון וזכרון יעקב. לתפקיד מנהל בית החרושת נבחר מאיר דיזנגוף, מהנדס כימאי בהשכלתו ולימים ראש עיריית תל אביב שהיה מיודד עם הברון רוטשילד.

דיזנגוף נשלח מטעם הברון להשתלם וללמוד את רזי יצור הזכוכית, באנגליה ובצרפת. ב-1892 עלה לארץ ישראל בשליחות הברון כדי לתור בארץ אחר מיקום מתאים למזגגה. המקום שנבחר היה שטח בכפר הערבי טנטורה סמוך לחוף טנטורה, כ-5 ק"מ צפונית מערבית לזכרון יעקב. השטח נרכש על-ידי הברון. מיקומה של המזגגה סמוך לחוף טנטורה נבחר לא במקרה. הרעיון היה לנצל את הדיונות לאורך החוף כחומר גלם ליצור תעשיית הזכוכית.

סיבות נוספת להקמת בית החרושת בטנטורה הן: קרבה לחוף הים ולנמל הקטן שהיה בו, דרכו הובאו באניות פחמי אבן מאירופה להבערת התנורים ולהסקת מנוע הקיטור, קרבה ליקב זכרון יעקב ולפקידות הברון במושבה. הברון ופקידיו תיכננו להקים סביב המזגגה אזור פיתוח נרחב שיכלול קהילה התיישבותית מתוך הנחה שהמפעל יצליח ויהפוך את המתיישבים החדשים במקום ליצרנים.

ביוני 1893 יצא מאיר דיזנגוף לאלכסנדריה שם נשא לאשה את צינה (חיה) ברנר (1930-1872). לאחר נישואיהם עבר הזוג להתגורר בדירה שהוקצתה להם במתחם מפעל בקבוקי הזכוכית בטנטורה שם שימש דיזנגוף כמנהל המפעל.

מבנה בית החרושת
המבנה המרכזי של בית החרושת לזכוכית בטנטורה היה בן שתי קומות ולו גג רעפים
▪ ▪ ▪

בשנת 1892 הוחל בהקמת המזגגה ציוד חומרי בניין הובאו גם מאירופה מומחים מצרפת הגיעו לארץ בשליחות פקידות הברון כדי לסייע בהקמת בית החרושת ובהפעלתו. שמו הרשמי של בית החרושת שהופיע על מכתביו מסמכיו הרשמיים היה "בית חרושת למעשה זכוכית".

המבנה המרכזי של בית החרושת לזכוכית בטנטורה היה בן שתי קומות ולו גג רעפים. בקומה התחתונה היו חדרי סדנאות ומחסני חומרים. בקומה זו נבנו שני תנורים שדופנו בלבני שמוט. אל התנורים הובילו מסדרונות צרים וארוכים דרכם היה ניתן להזרים אוויר. בהסקת התנורים בפחמי אבן הועסקו עובד מיוחד ועוזרו.

בקומה העליונה נעשתה מלאכת עיבוד הזכוכית על-ידי אמני זכוכית וניפוח הזכוכית ליצור בקבוקים במקום נבנו כבשני התכה.

חיי קהילה ובית ספר
נערכו חגיגות ומסיבות משותפות בהם השתיה הייתה כדת "לגמו יין עברי בשפע מבקבוקים תוצרת בית חרושת העברי"
▪ ▪ ▪

סמוך למבנה בית החרושת המרכזי נבנו שני מבנים נוספים בנויים אבני כורכר בעלי גגות רעפים. אחד מהם, שהיה אף הוא דו-קומתי, שימש למגורי המנהל מאיר דיזנגוף ואשתו צינה, למשרד, למעבדה ולבית ספר לילדי העובדים. במבנה השני התגוררו הפועלים הרווקים בקומת הגג ולכל אחד מהם הוקצו פינה ומיטה.

במבנה זה גם שוכנו משפחת סגן המנהל חיותמן, מנהל החשבונות, המורה, הנגר, השוחט והמומחים הזרים. בחצר מוקמו אורוות, מחסנים וטחנה לגריסת חומרים. מתחם המזגגה השתרע על שטח של כ-50 דונם והוקף גדר אבן והכניסה אליו הייתה דרך שער ברזל. שומר הופקד על הנכנסים והיוצאים.

בסך-הכל מנתה קהילת המזגגה יותר מ-80 איש. במזגגה עבדו עובדים משלוש דתות - יהודים, ערבים-מוסלמים (שהתגוררו בכפר טנטורה הסמוך) ונוצרים, מומחים זרים שהגיעו מאירופה. במקום נוצרו חיי קהילה ושיתוף, אם תירצו מעין מושבה קטנה.

נערכו חגיגות ומסיבות משותפות בהם השתיה הייתה כדת "לגמו יין עברי בשפע מבקבוקים תוצרת בית חרושת העברי". באחד מחדרי מתחם המזגגה נפתחה כיתת בית ספר עבור ילדי העובדים, ולמדו בה כ-14 תלמידים. שפת הדיבור והלימוד בו הייתה עברית. המורה הייתה צעירה בשם שרה סאיף, בת העיר צפת, מתלמידותיו של המחנך הדגול יצחק אפשטיין.

המפעל נקלע להפסדים
יתושי המלריה תקפו את העובדים ובני משפחותיהם, וביניהם את צינה דיזנגוף ובתה היחידה שולמית שמתה בהיותה בת חודשיים
▪ ▪ ▪

כאשר החל היצור והבקבוקים יצאו מהמכונות, התברר כי בשל החול המקומי איכותם של הבקבוקים לא משובחת ובנוסף צבעם שחור ולא שקוף והבקבוקים נפסלו לשימוש, כי מי ירצה לשתות יין מבקבוק שחור? בשנה הראשונה לפעילותו ייצר המפעל מאות בקבוקים ביום.

כדי ליצור בקבוקים איכותיים עם זכוכית שקופה נאלצו לייבא חול המתאים ליצור זכוכית שקופה וכן ליבא חומרי גלם יקרים נוספים מבלגיה ומצרפת. המפעל צבר הפסדים כבדים. להפסדי המפעל היו סיבות נוספות: תשלום מכס בשיעור 8 אחוז שהוטל על חומרי הגלם והפחמים שיובאו מאירופה, הצורך להביא מומחים זרים, השבתת המפעל בשבת, בעיקר כיבוי התנורים, כל אלה גרמו לכך שהבקבוקים היו יקרים מהיין אותם הם אמורים להכיל.

ואם לא די בכך המזגגה היה ממוקמת בסמוך לביצה שבמיוחד בתקופת הקיץ גרמה להתפרצות מחלת המלריה בקרב המתיישבים באזור. יתושי המלריה תקפו את העובדים ובני משפחותיהם, וביניהם את צינה דיזנגוף ובתה היחידה שולמית שמתה בהיותה בת חודשיים. גם רעייתו של סגן מנהל בית החרושת יצחק חיותמן חלתה במלריה וככל הנראה עקב כך התעוורה.

סגירת המפעל
דיזנגוף עזב ב-1894 את הארץ וחזר לאודסה, שם ניהל בית חרושת ליצור זכוכית
▪ ▪ ▪

לאור קשיי המפעל והפסדיו ולאור עובדה כי ניתן היה אז למצא בשווקי המזרח התיכון בקבוקים זולים ולמחזרם, המליץ מאיר דיזנגוף לברון ולפקידיו לסגור את המזגגה. ב-1895 נסגרה המזגגה לאחר כשלוש שנות פעילות בלבד, וכעבור זמן מה ננטשה.

הציוד והמכונות פורקו והועברו או נמכרו למקום אחר. מאיר דיזנגוף עזב ב-1894 את הארץ וחזר לאודסה, שם ניהל בית חרושת ליצור זכוכית. לימים יעלה שוב ארצה בשנת 1905 ויהיה ממייסדי העיר תל אביב ויכהן כראש העיר במשך שנים רבות.

בשטח המפעל נשאר תקופת מה סגנו וחברו הטוב של דיזנגוף יצחק חיותמן (1936-1867) כדי למכור את הציוד ולדאוג לעתיד הפועלים שנותרו ללא מקום פרנסה. בהמשך עבר חיותמן למטולה ועם הקמת תל אביב היה לאחד ממייסדיה. לאחר נטישת המזגגה עיבד את אדמות הברון באזור המזגגה מרדכי בונשטיין.

בונשטיין התגורר בכפר טנטורה כאחד מתושבי הכפר, עד מאורעות 1936, אז נאלצו התושבים להתפנות לזכרון יעקב. באתר "הקשר הרב הדורי" שליד משרד החינוך ובית התפוצות מסופר כי אחד מעובדי המזגגה היה אברהם קירה שעלה לארץ ב-1880 לערך מצנעא שבתימן, התיישב תחילה בירושלים ומשם עבר לזכרון יעקב וב-1893 החל לעבוד במזגגה בטנטורה.

כשנסגרה המזגגה ב-1895 העובדים מצאו עצמם מחוסרי עבודה ופנו בתזכיר לברון רוטשילד וביקשו שיסייע להם. תשובת הברון הייתה חיובית והוא הורה לארגן התיישבות של כמה עשרות פועלים עובדי המזגגה במושבה מטולה שבגליל העליון. גם אברהם קירה (אל ימאני) עבר למטולה והיה מראשוני המושבה.

היה או לא היה
לדברי חיותמן הפקיד גילה התעניינות בגברת צינה דיזנגוף וכי הוא לא מתפלא על מאיר דיזנגוף שמיהר למלט ולהגן על אוצרו היקר (רעייתו צינה)
▪ ▪ ▪

סיפור פיקנטי הקשור במאיר וצינה דיזנגוף ובמזגגה בטנטורה והדברים מובאים במוצגי מוזאון המזגגה: על-פי השמועות אחד מפקידי הברון חיזר אחר צינה דיזנגוף הנאה שהתגוררה כאמור במתחם המפעל יחד עם בעלה מאיר דיזנגוף. סביר להניח כי מאיר דיזנגוף ידע על כך.

בעדות שמסר יצחק חיותמן שהיה סגן מנהל המזגגה - סגנו של דיזנגוף, הוא מספר כי אחד מפקידי הברון, ואף נוקב בשמו של אותו פקיד (דמות בכירה בפקידות הברון א.א) הוא שאשם, לדעתו, בכך שדיזנגוף זנח-עזב את בית החרושת ואת עבודתו בפקידות הברון.

לדברי חיותמן הפקיד גילה התעניינות בגברת צינה דיזנגוף וכי הוא לא מתפלא על מאיר דיזנגוף שמיהר למלט ולהגן על אוצרו היקר (רעייתו צינה) מפני אותו פקיד הברון. לימים סיפרו בני מושבות ודבריהם פורסמו בעיתונות דאז, כי אותו פקיד הברון ואף הם נקבו בשמו, היה רודף נשים ונהג לחזר אחרי בנות המושבות, כולל נשים נשואות, וההורים והבעלים במקרים רבים העלימו עיין בגלל מעמדו וכוחו הרב בפקידות הברון וחששו מלצאת כנגדו.

שימור מבנה המזגגה והפיכתו למוזאון
כיום הוא משמש כ"מוזאון המזגגה" המספר את סיפורה של מזגגת טנטורה ההיסטורית
▪ ▪ ▪

מאז ננטש ב-1895-6 עמד מבנה המזגגה במשך כ-80 שנה ויותר נטוש ועזוב, גגו נעלם ולא ידוע לאן. ב-1980 החלו תושבי קיבוץ נחשולים, שבשטחו נמצא המבנה, לשקם את המבנה, ובמהלך השנים בשיתוף המועצה לשימור אתרי מורשת נעשו במבנה עבודות שיקום ושימור, וכיום הוא משמש כ"מוזאון המזגגה" המספר את סיפורה של מזגגת טנטורה ההיסטורית וכן משמש לתצוגת מוצגים וממצאים ארכאולוגיים שנמצאו בחפירות שנערכו בתל דור הסמוך ובמצולות הים באזור. כמו-כן נערכים במבנה ההיסטורי תערוכות אומנות זכוכית ועוד.

תאריך:  16/12/2019   |   עודכן:  16/12/2019
אלי אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
המזגגה ההיסטורית בטנטורה
תגובות  [ 8 ] מוצגות   [ 8 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
רק לאלי אלון!
16/12/19 22:59
2
נצר גבריאל
17/12/19 00:41
 
נצר גבריאל
18/12/19 01:16
3
נצר גבריאל
17/12/19 01:06
 
נצר גבריאל
18/12/19 01:39
4
נצר גבריאל
17/12/19 18:23
5
נצר גבריאל
17/12/19 18:54
6
נצר גבריאל
17/12/19 18:54
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שורשיו של חג החנוכה החלו עוד בטרם המרד של המכבים נגד היוונים. על-פי המקורות החשמונאיים נקבע חנוכה עם שחרור המקדש כחג לדורות. ספרי המקבים מציינים כי קביעת ימי החנוכה כחג לדורות נעשתה בידי יהודה המקבי ואנשיו כפי המצויין בספר מקבים א' (ד. נ"ח), שם נאמר: "ויקיים יהודה ואחיו וכל קהל ישראל להיות ימי חנוכת המזבח נעשים במועדם שנה בשנה ימים שמונה מיום חמישה ועשרים לחודש כסלו בשמחה וגיל". גם בספר מקבים ב' (י', ח') מסופר כי "בדעת כולם (יהודה המקבי ואנשיו) נמנו וקבעו לכל עם היהודים לחוג מדי שנה בשנה את הימים האלה". על-אף שמצויין שימי החנוכה נעשו בשמחה וגיל, אין אף ציון למנהגים של הלל והודאה והדלקת נרות בספרי המקבים.
16/12/2019  |  חניאל פרבר  |   יומני בלוגרים
צפיתי ב"ימי בנימין", תוכניתו של עמית סגל, שזכתה לבילד-אפ כמעט חסר תקדים. פרק הבכורה ששודר (יום א', 15.12.19) במסגרת תוכנית החדשות בערוץ 12 לא מבשר שום דבר מעניין, שלא לומר חדש. הוא מיושן, מאכזב, ממוחזר, ערוך בצורה מחפירה, ולא נעים לי לומר זאת משעמם... עמית וצוות עורכים נבחר נברו בארכיון, שלפו קטעי ארכיון ורקמו סביבם רעיונות, כך לפחות זה נראה.
16/12/2019  |  קובי אפללו  |   יומני בלוגרים
בזמן כלשהו בין שישי בלילה לשבת בבוקר, נכנס בחור צעיר ל"נסה (נצח) טמפל" בבוורלי הילס, אליו שייכים כאלפיים או יותר בני הקהילה הפרסית בבורלי הילס, וגרם למהפכה כללית: ספרי תפילה (מחזורים) שהועפו מהמדפים, טליתות פזורות על הרצפה, כסאות הפוכים, ועוד פרטים המעידים על אדם שאינו בהכרח שפוי, כי זה אפילו לא ילדותי להתפרע ככה.
16/12/2019  |  ארי בוסל  |   יומני בלוגרים
פה ושם צפיתי בערוץ הכנסת ובשאר הערוצים, בערב שבו התאבדה הכנסת ה-22. ראיתי את המסדרונות הרוחשים ככוורת של הבניין המוכר לי היטב. ראיתי המוני אנשים מתרוצצים אנה ואנה, ראיתי ישיבה רעשנית של הוועדה המסדרת, ראיתי עסקנים עם טלפונים צמודים לאוזניהם, ראיתי מבטים בוהים של פעילים פוליטיים, מראיינים ומרואיינים לועסים שוב ושוב את אותן "פרשנויות", דברת חסרת תוחלת.
בסופו של דבר פופוליזם הוא אידאולוגיה. במרכזו עומד העם. לא העם במובן של כלל אזרחי המדינה, אלא כגרעין האוטנטי של הלאום. תחושת העלבון על שהאליטות השלטוניות אינן משגיחות בו, המיאוס מן התקינות הפוליטית שאינה אלא עוד מכשיר דיכוי הכוחות הטבעיים ביד הכוחות הפריווילגיים, האמונה כי תיקון עולם מתחיל בהרס כל סדר נושן בלי מפת דרכים לסדר חדש.
16/12/2019  |  יצחק מאיר  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il