|   15:07:40
דלג
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

שר האוצר: ביטוח באמצעות הבנקים

ראיון שהעניק שר האוצר לאתר האינטרנט של כלל ביטוח
12/08/2002  |     |   מאמרים   |   תגובות
 שמות קשורים
  קרן פנסיה
  אג"ח
  רשות ניירות ערך
  משכנתא
  משרד האוצר
  סילבן שלום
   רשימות קודמות
  הנוסח המלא: הצעות החלטה לוועידה ה-19 של ההסתדרות
  דוח רצח השר רחבעם זאבי ז"ל
  היועץ המשפטי לממשלה - על זכויות אדם בימי לחץ ביטחוני גובר
  שאלות ותשובות: מקרה הפרה המשוגעת
  יומנו של מובטל [פרק 1]

מר שלום, נפתח מן הסתם עם שוק הביטוח. מהן ההתפתחויות שאתה צופה בשוק זה בשנים הקרובות?

תחום השירותים הפיננסים עבר בעשור האחרון שינויים מבניים רבים, כאשר האחרון נוגע להוראות ההשקעה למשקיעים מוסדיים. עליית חשיבותם של המבטחים בתחום מתן שירותים פיננסים הולכת וגדלה, ומעמידה אפשרות להקטנת הדומיננטיות של המערכת הבנקאית בשוק ההון. האתגר הגדול של ענף הביטוח הוא ביכולת להוביל את השינויים בתחום זה על-ידי מיצוי כוחות פנימיים והגדלת היכולות המקצועיים בענף.

במה חשיבותה של הרפורמה בכללי ההשקעה של קופות הגמל וקרנות הפנסיה ואיך היא תשפיע על הציבור ועל חברות הביטוח?

הרפורמה בכללי ההשקעה של קופות הגמל וקרנות הפנסיה מהווה מהלך משלים לרפורמה בהשקעות שהופעלה בחברות הביטוח. מטרות הרפורמה הן שכלול שוק ההון על-ידי מתן גמישות בניהול ההשקעות. הנהנים העיקריים יהיו הציבור הרחב והמשק בכלל. עיקר השינוי מתמצה בקביעת הכלל "הכל מותר, למעט איסורים מפורשים". שינוי זה מהווה תפיסה חדשה של הפיקוח הדוגלת בשחרור מגבלות ההשקעה הכמותיות, יצירת מגבלות של יציבות ונזילות, והגדרת חובות וכללי כשירות ופעולה למנהלי ההשקעות.

מהי עמדתך לגבי הצעת החוק החדשה המחייבת כל עובד לרכוש לעצמו קרן פנסיה? מה יהיו השפעותיה על שוק ההון והביטוח במידה שתתקבל?

"הצעת החוק בדבר הנהגת פנסיית חובה בעיקרה הנה הצעה נכונה וראויה" מציין מר שלום, "חוק פנסיית חובה יביא להגדלת מעגל המבוטחים והחוסכים, ומכאן לרווחה של ציבור הגמלאים. אולם, יש לסייג את ההצעה, במטרה למנוע פגיעה בעמיתים ובמשק, במספר תנאים שהעיקריים שבהם הם הבאים:

מניעת חיסכון כפוי, כך ששיעור התחלופה בגיל פרישה לא יעלה על 100%, קביעת תקרה להכנסה המבוטחת על-פי החוק, מתן אפשרות לחיסכון פנסיוני בכל מכשירי הביטוח הפנסיוני (קרנות פנסיה, פוליסות ביטוח) וגיבוש הסדרים חליפיים לאג"ח המיועדות בקרנות הפנסיה. הצעה אשר תאמץ את העקרונות המנויים לעיל תביא לשכלול והעמקת שוק ההון.

מהי עמדתך לגבי תפקיד האינטרנט כגורם מניע בתהליכים עסקיים ומה משרדך עושה לשם קידום התחום?

משרד האוצר רואה חשיבות רבה לביצוע פעולות בתחום המסחר האלקטרוני, תחום המעמיד אתגרים רבים לכל המשתמשים ולגורמים האחראים על הסדרת השווקים. לאחרונה הפיץ המפקח על הביטוח טיוטת הוראות לעניין הכללים להסדרת הפעילות באמצעות האינטרנט בתחום הביטוח. במקביל עומדת רשות לניירות ערך להציע לציבור המשקיעים מערכת דיווח על בסיס האינטרנט, ואשר תקבל מידע בזמן אמת מחברות ציבוריות. מערכת זו תהווה מקפצה ברמת השקיפות וזמינות של מידע על החברות הציבוריות לציבור המשקיעים.

האם יש כוונה ריאלית להכניס את קרנות הפנסיות הוותיקות לשוק ההון באמצעות צימצום הנפקת אגרות החוב המיועדות? באם כן - מהו הלו"ז ותוכניות הפעולה?

הכנסת קרנות הפנסיה לשוק ההון הינו מהלך אותו ראוי לקדם. הנושא נבחן על-ידי משרד האוצר, אך לאור מורכבות הנושא טרם נתקבלה המלצה להסדר חלופי.

מהי עמדתך לגבי יצירת תוכנית הבראה לקרנות הפנסיה הקיימות? כיצד אתה מתכוון לקדם את העניין?

תוכניות הבראה לקרנות הפנסיה הותיקות מעוגנת בהחלטות הממשלה והנה חלק בלתי נפרד מקידום פתרון מבני לבעיית הגירעונות האקטוארים בקרנות הפנסיה הותיקות.

נציין כי גירעון אקטוארי הינו הגירעון הקשה אליו נקלעו קרנות הפנסיה הוותיקות כאשר נמשכו כספים מהקרנות ולאלו לא היה מספיק הון לכיסוי התשלומים עקב התשואות הגבוהות שהבטיחו ללקוחותיהם על מנת למשכם לקרנות אלו. הגרעונות האקטוארים היוו את הסיבה העיקרית להנפקה של אג"ח מיועדות - אג"ח אלו הן בעצם אגרות חוב שמשלמות ריבית גבוהה יותר מריבית השוק. אג"ח אלו הביאו לאפליה חמורה בשוק ההון אך הממשלה נאלצה להמשיך ולהנפיק אג"חים אלו לקרנות על מנת שהאחרונות יוכלו לעמוד בהתחייבותן.

(הקרנות הוותיקות מעניקות זכויות לפנסיה בשיעור שנתי קבוע של %2 מן השכר הקובע, ללא התחשבות במשתנים ביומטריים של העמית, שיטה היוצרת גירעונות אקטואריים. הקרנות החדשות מעניקות זכויות לפנסיה בשיטת מנות הפנסיה, על בסיס איזון אקטוארי אישי לכל עמית. בשיטה זו מנת הפנסיה מתקבלת על-ידי הכפלת שכרו של העמית בסולם זכויות מדורג, שנבנה על בסיס פרמטרים ביומטריים של העמית, הכיסויים הביטוחיים המוענקים לעמית, דמי הניהול ושיעור התשואה של הקרן. הפנסיה המתקבלת הנה סיכום מנות הפנסיה הראליות. בקרנות החדשות נקבע מנגנון איזון אוטומטי המפחית זכויות, אם נוצר בהן גירעון או מוסיף זכויות, אם נוצרו עודפים. כך מובטח, כי בקרנות אלה לא ייווצרו גירעונות כפי שקרה בקרנות הוותיקות. שיטת צבירת המנות גם מבטיחה שלא יתקיים סבסוד צולב בין עמיתים, אלא כל עמית יצבור זכויות בהתאם להיקף הפרשותיו והתשואה עליה. ד.ח)

הצורך בהנהגת הסדר של קופות גמל אישיות הוכר על-ידי ועדת ברודט (הוועדה לבחינת שינויים מבניים בשוק ההון, ספטמבר 1996) הן לטובת העמיתים בקופות הגמל והן לטובת האינטרס הציבורי לשכלול שוק ההון, ובעיקר נוכח המשבר שפקד את שוק ההון ומשבר האמון של הציבור בגופים המנהלים קופות גמל.

האם נושא הסדרת קופות גמל אישיות והתקנת תקנות מס הכנסה (שינוי חקיקתי) נמצא על סדר היום?

בניית והפעלת מכשיר חסכון ארוך טווח במתכונת של קופות גמל אישיות יתרום לשכלול שוק ההון. קופות אלו תאפשרנה לכל עמית להגדיר את תמהיל ההשקעות הרצוי בהתאם לצרכיו וטעמיו האישיים. תרומה נוספת של קופות אלו הנה הגדלת מספר מקבלי ההחלטות בתחום ההשקעות של קופות הגמל. כתוצאה מכך, צפוי צמצום בריכוזיות ובניגודי העניינים הקיימים כיום בשוק ההון. בתקופה הקרובה עומד אגף שוק ההון להפיץ טיוטת הסדרה תחום זה.

בשנים האחרונות פנו מספר בנקים גדולים אל נציב מס הכנסה ואל אגף שוק ההון והגישו בקשה לאפשר להם להקים קופות גמל לדמי מחלה. לקראת סוף 1998 אושרה בקשתו של בנק לאומי בלבד להקים ולנהל קרן מחלה, אך אישור של קופה זו הוגבל לצורך קבלת כספים עד 31.12.98 בלבד. זאת לאור הצורך לבחון סוגייה זו ולאפשר לשר האוצר להתקין תקנות מיוחדות לאופן הפעלתה של קופת גמל לדמי מחלה. עד למועד הנוכחי לא פורסמו התקנות, ולמעשה הקופות הבודדות שעדיין פועלות הן הקופות הוותיקות לצידן של קרנות הפנסיה.

באיזה שלב נמצא הנושא?

הסדרת המבנה והרישוי של קופות גמל למחלה נמצאת בשלבים סופיים. ההסדרה תתייחס בין השאר לסוגיית חבות הקופה לתשלום, מבנה ההפרשות ותנאי הרישוי.

מהי עמדתך לגבי "פזילת" הבנקים לכיוון שוק הביטוח? נכון להיום, למרות האיסור על מכירת ביטוח, ישנם בנקים שמוכרים ביטוח. מהי התייחסותך לנושא?

משרד האוצר מגבש עקרונות להסדרת נושא מכירת הביטוח בבנקים. הצעת חוק בנושא הוגשה לכנסת ועיקרה יצירת מעמד של סוכן מיוחד לבנקים למשכנתאות. הסוכן המיוחד יורשה למכור ביטוח דירה - מבנה וביטוח חיים, אגב הלוואת דיור בלבד. ההסדרה תאפשר לצרכנים ליהנות מהיתרון שבהשלמת עסקת המשכנתא בתחנה אחת, ללא חובה לצאת מהבנק לצורך רכישת ביטוח, וכל זאת תוך הגבלת הבנקים לעיסוק בביטוח בתחומים אלו בלבד.

הרפורמה בביטוח רכב שנערכה לאחרונה, הן על-ידי מבוטחים והן מכיוון חברות הביטוח. איך היית מסכם את השפעתה? האם ייעלה והועילה, או שמא הייתה מיותרת? האם צפויים שינויים נוספים ברפורמה ומהם?

הרפורמה בביטוח רכב חובה חלה החל מחודש אפריל 2001, עם זאת משרד האוצר בודק באופן שוטף את השלכות הרפורמה. השלב הראשון של הרפורמה בביטוח רכב חובה שעיקרו העברת האחריות לתוצאות הכספיות של הענף מהציבור אל חברות הביטוח הושלם בהצלחה. החל מיום 1.4.01 חברות הביטוח אחראיות לתוצאות הכספיות של הענף. כתוצאה מכך, לא תתאפשר גביית כסף בגין הפסדי עבר, כפי שהיה נהוג עד אז.

זאת ועוד, כיום מוטלות מגבלות על התעריפים. התעריפים שקובעות החברות יכולים לנוע ברצועת מחירים בטווח של 10% למעלה ולמטה, מתעריף סמן שנקבע על סמך ניתוח אקטוארי של התוצאות בענף. קביעת התעריפים לכל חברה, ברצועה לעיל, תבוצע, על-פי שיקול דעתה, בהסתמך בין השאר על פרמטרים נוספים, מעבר לפרמטרים של סוג הרכב ונפח המנוע.

מיום 1.1.2003 יחל השלב השני והאחרון ברפורמה תוך הגמשת ההגבלות על התחרותיות המותרת במחיר. תעריף הפול ימשיך להיקבע על-ידי משרד האוצר על מנת להבטיח זמינות ביטוח לכל אדם, על-ידי קביעת תעריף מקסימום.

איך ולמה מתכננת המדינה לעודד רכישת ביטוח נזקי מלחמה ואיך ישפיע הדבר על חברות הביטוח?

בתחום ביטוח חיים הוסדר נושא סיכוני מלחמה אקטיביים ופסיביים מזה זמן. תפקיד המדינה הנו ליצור שווקי ומוצרי ביטוח אשר יתנו מענה לצרכיי האזרחים, עפ"י העדפותיהם.

תאריך:  12/08/2002   |   עודכן:  12/08/2002
צוות כלל ביטוח
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות

12/08/2002  |  נסים ישעיהו  |   מאמרים
מחאת תושבי רחוב קוסובסקי שבשכונת בבלי, צצה ועולה מדי פעם, אך מעט מאוד נעשה, לדבריהם, כדי לטפל בתלונותיהם. יש מי שמוכן להראות ל"צפון העיר" קלסרים ובהם מכתבי תלונה שנשלחו לעיריית תל-אביב על הנעשה בקטע זה של פארק הירקון הגובל בשכונתם. הכוונה לשטח שממזרח לגשר הירקון.
10/08/2002  |  משה לרר  |   מאמרים
מרגע כתיבת שורות אלה (אי שם ברביעי בשבוע) ועד לצאתם לאור ולעיני הקורא, עשויה התפטרותו הדרמטית של גברי לוי מראשות ההתאחדות לכדורגל להיות היסטוריה. ביקשו ממנו, כרעו ברך לפניו, אמרו שבלעדיו אי אפשר וכו' וכו'. והאיש - אם לא חזר בו עד כה, הרי יעשה את זה בקרוב בימינו.
10/08/2002  |  משה לרר  |   מאמרים
כנסת ישראל אינה עוד שליחת הציבור של העם שבחר בה. היא לא רלוונטית, ולא מייצגת, ובינתיים מידרדרת מדינת ישראל, בצעד בטוח, אל עבר השקיעה
10/08/2002  |  עמי דור-און  |   מאמרים
הזעזועים האחרונים בשורה של בורסות גדולות בעולם, ובד-בבד קריסתן של תאגידי ענק אמריקניים, מעוררים כיום שאלות נוקבות לגבי מערכות הביקורת. שום דבר ממה שהיה בעבר אינו קביל היום.
09/08/2002  |  דליה זליקוביץ  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
הרמטכ"ל וראש השב"כ 'שקיבלו בארבע עיניים את ההחלטה האסונית לצמצם בהצבת הכוחות ב-7 באוקטובר, וכן ראש אמ"ן ומפקד דרום קיבלו אחריות וצריכים להתפטר, אבל ריבונו של עולם לא דקה אחת לפני ש...
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il