|   15:07:40
דלג
  משה ניסנבוים  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

תגלית מרגשת בעולם התורה

אחרי מאות שנים: הוספות ותיקונים בכתב יד קודשו של רבינו המהר"ל מפראג על ספרו גבורות ה'
21/01/2020  |   משה ניסנבוים   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
הוספות ותיקונים [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

תגלית מרגשת בעולם התורה אחרי מאות שנים: הוספות ותיקונים בכתב יד קודשו של רבינו המהר"ל מפראג על ספרו גבורות ה'. ספר גבורות ה', כנגד חג הפסח - על יציאת מצרים והניסים. (והגדה של פסח), ספרו המפורסם של המהר"ל מפראג. קראקא, שמ"ב [1582]. מהדורה ראשונה. נדפס בחיי המחבר, עם הוספות ותיקונים בכתב יד קודשו של המהר"ל מפראג.

הפריט המרגש עומד כעת למכירה פומבית בבית המכירות צ'ולמנס בירושלים ביום שני 20.1.20 בשעה 19.30.

בין דפי הספר מספר תיקונים והגהות, שהושוו על-ידי מומחה לכתבי-יד רבניים, לכתב יד המהר"ל ב'דרוש נאה' וזוהו בוודאות ככתב יד קדשו של המהר"ל (מצורף אישור הרב יצחק ישעיה וויס). מתוכן ההגהות ניתן לראות כי המגיה הינו מחבר הספר. למשל: בפרק י"ט (דף כו.), לגבי ציפורה אשת משה, במקור נכתב: "והייתה ראויה למשה שלא היה גוף קדוש ונקי כמו שהיה למשה". מגיה המהר"ל, ומעביר קו מחיקה על המילה "שלא" ומוסיף את האות "ש" לפני המילה "היה" ומוסיף את המילה "לה", ובזה הופך המהר"ל את כל המשמעות לחלוטין: "שהיה לה גוף קדוש ונקי כמו שהיה למשה".

ראוי ספר זה להקרא גבורות ה' כמו שכותב המהר"ל בהקדמתו השלישית לספר, על-פי הגמרא שדורשת את המילה גבורה בפסוק "לְךָ יְיָ הַגְּדֻלָּה וְהַגְּבוּרָה וְהַתִּפְאֶרֶת וְהַנֵּצַח וְהַהוֹד כִּי כֹל בַּשָּׁמַיִם וּבָאָרֶץ לְךָ יְיָ הַמַּמְלָכָה וְהַמִּתְנַשֵּׂא לְכֹל לְרֹאשׁ", על יציאת מצרים. ביאור בחינת גבורה ביציאת מצרים, היא שגבורה היא עליית האחד ונפילת השני, וזה מה שהיה במצרים (שנתגברו ישראל על מצרים, ומצרים ירדו), ועל כן המהר"ל מסיים שלכל הדעות ראוי שיציאת מצרים תיקרא "גבורות ה'".

הספר מכיל שלוש הקדמות: עניין הנבואה, עניין הניסים, ועניין הגבורה, שהם השער להבנת תוכן הספר. גוף הספר מקיף את ענייני פסח ויציאת מצרים: סיפור יציאת מצרים, שעבוד מצרים, ברית בין הבתרים, מכירת יוסף, הירידה למצרים, הפריה והרבייה במצרים, המלך החדש, גזירת היילודים, לידת משה רבנו והצלתו, בריחתו למדיין, נישואיו לציפורה, הסנה, התנבאותו, עשר המכות, קרבן פסח וברית מילה.

כידוע הספר 'גבורות ה" במהדורתו השנייה נדפס, אחרי למעלה ממאתיים שנה מהמהדורה הראשונה, (נובי דבור, תקנ"ו-1896), והתיקונים המופיעים לפנינו, שכתב המהר"ל בכתב יד קדשו, לא היו בפני המדפיסים ההם ולכן לא תוקנו [כך גם במהדורות שלאחר מכן], לפיכך ככל שהתיקונים אף משנים את משמעות הכתוב, מעבר לנדירות עצמה, הרי זו זכות וסגולה עצומה, לקיים רצון צדיק, ולהוציא לאור את הספר ולסיימו במהדורה מתוקנת, ואין המלאכה נקראת אלא על שם גומרה!

רבינו יהודא ליווא בן בצלאל - (ר"פ - שס"ט 1520-1609), 'המהר"ל מפראג'. נולד לאביו הגאון רבי בצלאל מוורמיזא בעיצומו של ליל הסדר, קיימת מסורת שלפיה המהר"ל היה צאצא של ראשי הגולה ובפרט של בוסתנאי בן חנינאי (618-670), ודרכם גם צאצא של דוד המלך שהיה מצאצאיו. היה מגדולי הדורות ומענקי הרוח שקמו לעם היהודי. גאון בנגלה ובנסתר, פוסק הלכה, מקובל והוגה דעות. הגותו משלבת בין הפילוסופיה, לבין תורת הקבלה.

כיהן כרבה של ניקלשבורג ממנה עבר לכהן כראש ישיבה בפראג ומשם עקר לפוזן בה היה רב ואב"ד, בעת ההיא אף נבחר לכהן כרב על כל גלילות פולין. בשנת שנ"ט שב לפראג, שמו יצא לשם ותהילה אף בין שאינם בני ברית והללו נזהרו בגין כן מלפגוע ביהודים. נפטר בשנת שס"ט ומנוחתו כבוד בעיר פראג.

אישיותו המיוחדת, אשר רב בה הנסתר על הנגלה שימשה כר פורה לסיפורים ואגדות על מעשיו למען יהודי פראג כגון זו על הגולם שיצר. האגדה מספרת שיצר את הגולם בעל הכוחות העל-אנושיים, כדי להגן על הקהילה היהודית מרדיפות. הסטייפלער בספרו חיי עולם (פרק ל') כותב: וידוע דגם המהר"ל מפראג ז"ל עשה גולם למען הצלת ישראל, יש שמצאו מקור לכך בכתבי האדמו"ר רבי צבי אלימלך שפירא מדינוב בעל ה'בני יששכר', שכתב על המהר"ל: "שהיה ידוע כעוסק בספר יצירה, וזוכה לרוח הקודש". האדמו"ר רבי יצחק מוורקא השווה את תורתו לתורת האר"י. המגיד מקוז'ניץ היה הוגה כל ימיו בספרי המהר"ל.

וכן בעל 'השפת אמת' מגור, שיש המייחסים אליו את האמרה ש "על אדם למכור את טליתו ולקנות את ספרי המהר"ל". האדמו"ר רבי שמחה בונים מפשיסחה, השווה בין כתבי מהר"ל לספר הזוהר. ותלמידו הרבי מקוצק עודד ללמוד את כתבי המהר"ל כדי לקבל "שכל של גמרא", וציווה: "לא ללמוד בשום ספרי חסידים. רק בספרי מהר"ל". הזיקה בין תורת חב"ד למהר"ל הינה מן המפורסמות.

ידועים דברי האדמו"ר הזקן ב'עמוד השער' של ספר התניא כי הוא כתב את ספר התניא "מפי ספרים ומפי סופרים", ובין החסידים מקובל כי כוונתו הייתה למהר"ל מפראג. ה'צמח צדק' בספרו 'דרך מצוותך' כותב "איש האלקים קדוש הוא הר"י ליוא מפראג". בלוח 'היום היום' ב'שלשלת היחס' העוסק בתולדות נשיאי חב"ד, מציין הרבי הרמ"מ מליובאוויטש את "הגאון מרנא ורבנא יהודה ליואי זצ"ל - מהר"ל מפראג - מגזע הגאונים המיוחסים לדוד בן ישי", אשר רבינו הזקן מתייחס אליו בן אחר בן, והרבי מפרט שם את סדר היחס. הרב יוסף שאול נתנזון בעל ה'שואל ומשיב' כתב כי המהר"ל "היה מפורסם כבעל רוח הקודש".

בספרו גבורות ה' שלפנינו הוא ממצה את הגותו הפילוסופית-קבלית: "מפני כי הוא יתברך פשוט ואין לו גדר כלל, אין דבר נבדל ממנו ואם כן הוא יודע הכל והוא יכול הכל, וכל זה מפני שאין לו גדר יוגדר בדבר מיוחד, ובשביל זה הכל נמצא מאתו גם כן".

תאריך:  21/01/2020   |   עודכן:  21/01/2020
משה ניסנבוים
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
המלך החדש שקם על מצרים ולא ידע את יוסף היה מלך במצור. לא אויביו סביב צרו עליו. האויב שבפנים, צאצאיו של יעקב שבא בשבעים נפש בלבד מצרימה והיה לעם רב, נדמו עליו כהמון מכושף, שריבויו העל-טבעי היה בגדר של מזימה, איום בממד של 'הבא להרגך השכם להרגו'. האובססיה הזאת הפכה למדיניות, "וַיֹּאמֶר אֶל-עַמּוֹ הִנֵּה עַם בְּנֵי יִשְׂרָאֵל רַב וְעָצוּם מִמֶּנּוּ. הָבָה נִתְחַכְּמָה לוֹ פֶּן-יִרְבֶּה וְהָיָה כִּי-תִקְרֶאנָה מִלְחָמָה וְנוֹסַף גַּם-הוּא עַל-שֹׂנְאֵינוּ וְנִלְחַם-בָּנוּ וְעָלָה מִן-הָאָרֶץ" (שמות א', ט'-י"א). איש לא מנה את מספר בני ישראל. 'רַב וְעָצוּם', לא נמדד במספר. מי שפחד מפני היהודים ראה אותם במכפלות בכל מקום. בדמיונו הפליגו מעבר לגבולות הרציונלי. בלק בן צפור, במצור דומה, מדבר בצאצאי יעקב כפרעה, "הִנֵּה עַם יָצָא מִמִּצְרַיִם הִנֵּה כִסָּה אֶת-עֵין הָאָרֶץ וְהוּא יֹשֵׁב מִמֻּלִי" (במדבר כ"ב,ה'), היו כארבה המעופף ומסתיר את החמה. הנביא יואל רואה "יוֹם חֹשֶׁךְ וַאֲפֵלָה יוֹם עָנָן וַעֲרָפֶל, כְּשַׁחַר פָּרֻשׂ עַל-הֶהָרִים עַם רַב וְעָצוּם כָּמֹהוּ לֹא נִהְיָה מִן-הָעוֹלָם וְאַחֲרָיו לֹא יוֹסֵף עַד-שְׁנֵי דּוֹר וָדוֹר" (יואל ב', ב'). מעולם ראו החשים עצמם נצורים את הצרים עליהם בגדלים דמיוניים. מי שלא ראה - יצא להרוג בהם על שם סופם, פן ירבו עוד, סכר לגל בטרם יהיה לצונאמי. כשפרעה אומר "הָבָה נִתְחַכְּמָה לוֹ", הוא כאומר שבינו לבין היהודים שהיו לפולש, נטושה מלחמת מוחות. הם, היהודים, ברחם, אנחנו מלך מצרים -פלורליס מג'סטאטיס- במיילדות! הם חותרים בילודה. נכה אותם אחור בהמתה.
21/01/2020  |  יצחק מאיר  |   יומני בלוגרים
אחרי 70 שנה של פיתוח עירוני מואץ על פני הקרקע, מרחב תת-הקרקע הופך בשנים האחרונות למרחב רלוונטי. העניין בתת הקרקע נובע בעיקר בשל הביקוש הגדול לקרקעות במרכז הארץ שהביא לעלייה במחיר הקרקע, מחסור בקרקע פנויה באזורים מיושבים (בעיקר במרכזי הערים), עלייה ברמת החיים והצורך בהוספת שימושים בשטחים אורבניים קיימים. כן גם הצורך בהרחבת תשתית התחבורה ומציאת פתרונות תחבורתיים, האפשרות לצמצום הפגיעה בזכויות הקניין על-ידי ביצוע הפקעות בעומק הקרקע (ולא הפקעות קרקעיות), הבנת היתרונות הקיימים בשימוש בתת-הקרקע (מיגון, אקלים ...) וצורך בשמירה על שטחים פתוחים, שטחים ירוקים ונוף פתוח.
21/01/2020  |  משה בנחמו  |   יומני בלוגרים
מדוע לא הושגה הסדרה בעזה אחרי שהושגה ואושרה בממשלה? האם ביבי נכנע לימין הקיצון שמתנגד להסדרה בכלל, ולפני הבחירות בפרט, ולכן חודש הירי?
20/01/2020  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
יושבים בקפה הפרלמנטי שלנו, שותים קפה עם קרואסון והמלצרית שואלת אם מישהו רוצה סנדוויץ' עם סלומון. אז איש לא רוצה סנדוויץ', אבל אחדים ממהרים לתקן לה: "סלומון הוא שלמה. המלך. סלמון הוא דג, שמגיע מצפון אירופה והוא טעים". טוב, היא לא המלצרית היחידה שלא ידעה את ההבדל. אז בקצה השולחן הסתכל מישהו על הנוכחים, שכולם לא צעירים והעיר ביבושת: "כמה הם חיי אדם"? מין שאלה, שבגילנו לא שואלים. אבל האיש לא מתבייש ולא מהסס. מסתכל על היושבים סביב הקפה ושותקים. מי יודע להשיב על שאלה כזו?... - אולי, אולי תסביר את השאלה, מעיר מישהו קצת בגמגום.
20/01/2020  |  יאיר דקל  |   יומני בלוגרים
המחזאי רשף לוי (ניל סיימון הישראלי) רצוף ההישגים בתיאטרון ובטלוויזיה, כתב מחזה על פגישה משפחתית בליל הסדר וכל הדרמה שנוצרת בעקבותיה. ברור שזו לא משפחה רגילה. למרות שלכאורה הכל דבש. אך למעשה, השקרים העוטים על אירועי העבר והסתרתם, ונפערים כמו פצע פתוח, מערערים את כל הסדר הנתון ואת כל המצופה. ומכאן כוחו של המחזאי.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il