|   15:07:40
דלג
  שמחה סיאני  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
קונצרט הבארוק השלישי [צילום: לאה אינגבר]

רמברנדט ויהודי אמסטרדם - תזמורת הבארוק ירושלים

הפעם תפס את מקומו של המנצח דוד שמר, שליווה את התזמורת בצ'מבלו, המנצח אלון שריאל, שגם ניגן בלאוטה ובמנדולינה בהופעתו של אלון היה המון קסם וחן
23/01/2020  |   שמחה סיאני   |   יומני בלוגרים   |   תגובות

תזמורת הבארוק חוגגת שלושים שנה לקיומה וזה לה הקונצרט השלישי בסדרת הקונצרטים של התזמורת. גם הפעם הלכתי בחדווה לקונצרט בלווית ידידתי לאה אינגבר. הערב היה גשום וקר, אך מי יוותר על תזמורת נפלאה שכזאת המנגנת באולם יפהפה של י.מ.ק.א. בירושלים? לא אנו וטוב שאנו לא עשויות מסוכר.

הקונצרט השלישי
350 שנים חלפו מאז מותו של הצייר רמברנט הרמנסזון ואן ריין, ובאוקטובר האחרון ציינו זאת בכל העולם כמו בימי חייו, נשמר לו מקום של כבוד בפנטאון תולדות האמנות
▪ ▪ ▪

כל מקומות החנייה מול מלון "המלך דוד" היו חסומים וההכנות לקראת בואם של מלכים וראשי מדינות מכל רחבי העולם לציון "יום השואה הבינלאומי", כבר הורגשו באוויר. באין מקומות חנייה קרובים, היינו צריכות להחנות את המכוניות שלנו רחוק ממקום הקונצרט, אך מי יתלונן כשנושא הקונצרט הוא: "רמברנדט ויהודי אמסטרדם".

350 שנים חלפו מאז מותו של הצייר רמברנט הרמנסזון ואן ריין, ובאוקטובר האחרון ציינו זאת בכל העולם. כמו בימי חייו, נשמר לו מקום של כבוד בפנטאון תולדות האמנות. התוכנית המוסיקלית שלנו הובילה לתקופת הזוהר של ארצות השפלה המאופיינת בתהפוכות חברתיות, פוליטיות ודתיות. בזמנו, היה צמא שלא ידע שובע של ההולנדים לאמנויות, לדע ולחרות אזרחית, דבר שהביא ל"תור הזהב" שלא היה לו מתחרה בכול רחבי אירופה! הודות למהגרים מדתות ומזרמים שונים, נוצרו צורות מוזיקליות שנשזרו אלו באלו ויצרו חידושים מעניינים, מבלי שנוכל להצביע ולזהות את מקורם.

המלחינה, לאונורה דיארטה, הייתה בת למשפחת אנוסים אמידה ושוחרת תרבות, שהיגרה מפורטוגל לאנטוורפן במאה ה-17. סלון ביתה של משפחתה היה מכניס אורחים והתאפיין באווירה פתוחה וליברלית. התארחו בבית לאונורה משוררים, פילוסופים, אנשים משכילים, אמנים ובעיקר מוזיקאים שבאו לביתה מרחבי אירופה.

הערב, היה לנו הכבוד לשמוע בפעם הראשונה כאן בארץ, מוזיקה שחיברה לאונורה דוארטה - סימפוניה 1 ו-2, 6 ו-7. רבים מבני משפחתה עסקו במוזיקה וביניהם בלטה לאונורה, שאחדות מיצירותיה נשתמרו עד היום. משום הסובלנות הדתית שהצטיינו בה ארצות השפלה, נשתמרו אלו וסובלנות כמוה לא נמצאה בכל ארצות אירופה באותה תקופה. כך יכלו בני משפחת דוארטה, האנוסים, לשמור על קשר עם יהדותם.

אלון שריאל - מנצח תרתי משמע
שמחה סיאני והמנצח אלון שריאל [צילום: לאה אינגבר]

ראינו לפנינו גבר צעיר ונאה, תערובת של פרס ומרוקו, בן 33, דק גזרה, לבוש בחליפה נאה, שהז'קט השחור חסר הצווארון ונעלי הלק השחורות לרגליו, נתנו למראהו שיק מיוחד
▪ ▪ ▪

הפעם תפס את מקומו של המנצח דוד שמר, שליווה את התזמורת בצ'מבלו, המנצח אלון שריאל, שגם ניגן בלאוטה ובמנדולינה. בהופעתו של אלון היה המון קסם וחן.

ראינו לפנינו גבר צעיר ונאה, תערובת של פרס ומרוקו, בן 33, דק גזרה, לבוש בחליפה נאה, שהז'קט השחור חסר הצווארון ונעלי הלק השחורות לרגליו, נתנו למראהו שיק מיוחד. הוא הרבה לחייך תוך כדי שהסביר לנו מה חברי התזמורת עומדים לנגן בערב ויצר אווירה נעימה וחמימה. התוכנית הייתה מאוד עשירה והמוזיקה נעימה לאוזן.

אלון שריאל הוא גם נגן מנדולינה ולאוטה. הוא פעיל בתחום רחב מאוד של סגנונות מוזיקליים, הכוללת מוזיקה עתיקה ועד זו בת זמננו. בשנים האחרונות הופיע בפסטיבלים חשובים באירופה, בהם הביאנלה למוזיקה חדשה בזלצבורג והפסטיבל למוזיקה עתיקה באוטרכט.

אלון הופיע כסולן באולם הפילהרמוני בברלין, בסאלה סאו פאולו שבברזיל, במרכז הלאומי לאומנויות במקסיקו סיטי ועוד. כיום הוא מתגורר בהנובר שבגרמניה ומכהן כמנהל אמנותי של תזמורת הבארוק "קונצ'רטו פוסקרי" עמה זכה בפרס היוקרתי "אופוס קלאסיק" עבור האלבום טלמנדולינה. כמו-כן הוא נחשב כחבר מייסד של אנסמבל פריזמה שזכה בפרס הבינלאומי ע"ש מלחין הבארוק האוסטרי ביבר.

לאחרונה נקרא אלון לשפוט בתחרויות בינלאומיות ולהדריך כיתות אמן באוניברסיטאות, באקדמיות ובקונסרבטוריונים ברחבי העולם, בהם: "טריניטי קולג'" בלונדון.

אלון שריאל הקליט יצירות של "רמברנדט" ו"באך בעיר הלבנה" ולאחרונה נערכה הקלטה חגיגית לציון 250 שנה להולדת לודוויג ואן בטהובן על-ידי חברת ההקלטות נקסוס, ואלון הוזמן לבצע את המוזיקה שחיבר למנדולינה ולפסנתר, בביצוע כלים היסטוריים, ולהשתתף בהקלטה חגיגית זו.

חברי התזמורת המקצועיים שבו את לבי למן הקונצרט הראשון ואציין בזאת את שמותיהם והכלים בהם נגנו:

בכינור - נעם שוס, כשנגנית מובילה; דפנה רביד; תמי בורנשטיין; נהרה כרמל; ליליה סלבני וליאה רייכלין.

בוויולה - עמוס בועזסון ונינה לויטרמן.

בוויולה דה גמבה - מירנה הרצוג וטל ארבל.

בצ'לו - אורית מסר-יעקובי ויותם הרן.

בלאוטה ובמנדולינה - אלון שריאל.

בקונטרבס - ערן בורוביץ'.

בצ'מבלו - דוד שמר.

פרטי הקונצרט
בלטו בקונצ'רטו גרוסו, מאת המלחין ההולנדי אוניקו וילהלם ואן וסנאר (1766-1692), סולנים מתוך התזמורת, שניגנו Concerto Armonico מס' 2 בסי במול מז'ור
▪ ▪ ▪

אחד הווירטואוזים הנפלאים של הוויולה דה גמבה, היה יוהנס סחנק (1710-1660), שאף היום המוזיקה שלו נמצאת בצילה של מוסיקת הקולגות הצרפתיים שלו, דוגמת מארן מארה ואח'. הערב שמענו סונטה שלישית מתוך האוסף של יוהנס (1961) Il giardino armonico אופ. 3. הייתה זו יצירה המשלבת בין הסגנון הצרפתי לזה האיטלקי, שהוא אחד המאפיינים המובהקים למוזיקה מתוך "תור הזהב" ההולנדי. ואם בשילוב סגנונות עסקינן, טעמנו גם מפרי עטו של מארק-אנטואן שרפנטייה (1704-1643), המלחין הצרפתי בן תקופתו של סחנק - קונסר לארבעה ויולים.

כמו שאנו אומרים: "רבות מחשבות בלב איש...", תחילה הגיע מארק-אנטואן לרומא כדי להתמחות בציור, אך פגישתו עם המלחין ג'קומו קריסמי הפכה את הגלגל והוא גילה באמצעותו את רזי המוזיקה האיטלקית. נהנינו לשמוע את הקונצ'רטו הצרפתי הראשון מהמאה ה-17, שהוא למעשה יותר סוויטה מאשר קונצ'רטו. אציין כאן, שבזמן שהמלחינים הצרפתיים באותה תקופה כתבו בסגנון הלוליסטי, דוגמת ז'אן בפטיסט לולי שהלחין יצירות לחמישה קולות, כאן מלחין שרפנטייה סוויטה לארבעה קולות, כפי שהיה מקובל באיטליה בזמנו.

נגן הוויולה דה גמבה, קרולוס האקרט (1701-1640), נולד בעיר גנט, היום היא בלגיה, וחיבר גם את הסונטה השישית מתוך "Harmonia Parnassia Sonatarum", שניתן לראות בה אופרה כלית. היה זה מעניין לשמוע את ה"דמויות" השונות המוצגות על-ידי סולואים של שני כינורות וויולה דה גמבה. ישנו גם אינטרלוד (המכונה Bizzaria) המפריד בין המערכות השונות. בתוך הסולו של הוויולה דה גמבה, ניתן לזהות מלודיה שהייתה מאוד פופולרית בתקופה זו וידועה כ"פאולז סטיפל" מתוך ספר הדימינוציות" "The Division Violin" של ג'ון פלייפוד, שפורסם באנגליה רק שנתיים לפני הסונטה של האקרט. בקונצרט זה, לקחו המבצעים חרות והסולנים מהתזמורת אלתרו על הנושא, אולי כדי להציג את מה שנשמע, כאילו נפתחה דלת אל פאב אנגלי במאה ה-17 לרגע קט, לפני שנחזור אל הוויולה דה גמבה של קרולוס האקרט.

בלטו בקונצ'רטו גרוסו, מאת המלחין ההולנדי אוניקו וילהלם ואן וסנאר (1766-1692), סולנים מתוך התזמורת, שניגנו Concerto Armonico מס' 2 בסי במול מז'ור. אוניקו וילהלם היה נצר לאחת ממשפחות האצולה הבולטות בהולנד. הוא ורבים מבני משפחתו, מילאו תפקידים ממלכתיים חשובים בצבא, בצי ובשרות הדיפלומטי. אני מצרה על כך, שמעט מאוד ממורשתו המוזיקלית שרדה עד ימינו.

יצירתו החשובה ביותר, היא האוסף שנקרא: "קונצ'רטי ארמוניצ'י", בה המוזיקה עצמה מעידה על ההשפעה האיטלקית העמוקה ועל שפתו המוזיקלית של אוניקו וילהלם ואן וסנאר. עד לשנת ה-80 של המאה הקודמת, יוחס האוסף לאחדים מהמלחינים האיטלקיים ובהם ג'ובני בטיסטה פרגולזי. כך חשב גם סטרווינסקי, כאשר בחר לבסס את אחד הפרקים ביצירתו, "פולצ'ינלה", המהווה מעין מטמורפוזה על המוזיקה של פרגולזי, שהוא הפרק המסיים את קונצ'רטו מספר 2 מאת ואן וסנאר ששמענו הערב.

סיום הקונצרט המעלה זיכרונות
כשראיתי את אלון שריאל מנגן את הקונצ'רטו למנדולינה, עמדו דמעות בעיניי עד היום המנדולינה של אימא מונחת כיתומה על הפסנתר בביתי, ואין יד שתפרוט על מיתריה
▪ ▪ ▪

הקונצ'רטו האחרון שהושמע בערב זה, של יוהנס אנדראס קאוכליץ/קוליצי (1790)-(1765), העלה בי זיכרונות, שכן, היה הוא קונצ'רטו למנדולינה.

אמי, חנה סיאני ז"ל, הייתה ילדה יתומה, שהוריה עלו ארצה מתימן, עברו ברגליהם את המדבר והגיעו למצריים. היא נולדה בקהיר וכשעלו ארצה, אחרי מספר שנים מתו הוריה, כי חלו מתלאות הדרך והחיים הקשים שעברו פה בארץ. כיתומה מאם ומאב, נלקחה אמי וגדלה ב"כפר שפייה". במסגרת זו, נכנסה לתזמורת המנדולינות של הכפר והייתה למנדוליסטית הראשונה של התזמורת!

כשראיתי את אלון שריאל מנגן את הקונצ'רטו למנדולינה, עמדו דמעות בעיניי. עד היום המנדולינה של אימא מונחת כיתומה על הפסנתר בביתי, ואין יד שתפרוט על מיתריה. נגינתו הנפלאה של אלון שריאל, החייתה בלבי געגועים לאמי, ושמחתי על שזכיתי לשמוע ביצוע כה יפה מידו כשניגן אלגרו נון טנטו-אדג'ו-ורונדו אלגרו, וכאילו קיבלתי ממנה דרישת שלום.

המנצח אלון שריאל, שניגן בלאוטה הארוכה והמרשימה, הפליא בנגינתו בה, אך העיד על אהבתו למנדולינה, ואני מביאה להלן את דבריו: "מאחר שהמנדולינה תמיד תישאר אהבתי הראשונה, שקדמה ללאוטה באי אלו שנים בביוגרפיה האישית שלי, בחרתי לכלול בתוכנית קונצ'רטו למנדולינה, שטרם הושמע כאן בארץ, מאת מלחין נוסף שהיגר אל ארצות השפלה - יוהאן קאוכליץ - שהגיע מבוהמיה וקבע את ביתו בעיר האג, בה נפטר בשנת 1808".

אשרינו שזכינו לשמוע קונצרט כה יפה ובאווירה נפלאה שכזאת. כשיצאנו לאה ואני מהאולם, פסק הגשם והאוויר הירושלמי היה נקי ונעים והשלים בצחותו את ההנאה שבשמיעת הקונצרט השלישי של תזמורת הבארוק הירושלמית.

קונצרט הבארוק השלישי [צילום: לאה אינגבר]
תאריך:  23/01/2020   |   עודכן:  23/01/2020
שמחה סיאני
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
רמברנדט ויהודי אמסטרדם - תזמורת הבארוק ירושלים
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אדלינה קליין
25/01/20 12:51
2
חווה
29/01/20 15:02
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כשהתכנסו השבוע מלכי ונשיאי עולם בירושלים, לציון מלאות 75 שנה לשיחרור מחנות ההשמדה אושוויץ-בירקנאו מציפורני השטן הנאצי, הם לא רק הרכינו ראש לזכר ששת מיליוני הקורבנות שהשמיד אשמדאי הנאצי, אלא גם הצדיעו למדינת ישראל, מדינתו של העם היהודי, שקמה כמו עוף החול מאפרם של הנעקדים על קידוש השם - בדיוק כפי שהתנבאו נביאי ישראל, ובראשם הנביא יחזקאל שחזה כבר לפני כ-2,450 שנה, כשישב על נהר כבר בבבל, את המהפך הדרמטי, כמעט בממדים תנ"כיים, במעמדו של עם ישראל, אשר נסק תוך שנים אחדות, מתהומות התופת, לפסגות לא שיערון אבותינו: "וְהַעֲלֵיתִי אֶתְכֶם מִקִּבְרוֹתֵיכֶם, עַמִּי; וְהֵבֵאתִי אֶתְכֶם אֶל אַדְמַת יִשְׂרָאֵל".
23/01/2020  |  מנחם רהט  |   יומני בלוגרים
במאי 2015 הודיע טראמפ על נקיטת סנקציות כנגד אירן, במחאה על מרוץ ההתחמשות הגרעיני שלה. בתגובה לכך ארה"ב ומדינות נוספות בעולם מפסיקות באופן מיידי לעשות עסקים באירן ועוזבות את המדינה. והינה, גם מדינת ישראל והעומד בראשה הביעו באינספור הזדמנויות את תמיכתם בסנקציות, כאשר ראש הממשלה אף בירך את טראמפ וציין כי מדובר ב"רגע חשוב לעולם כולו". בפועל, כולנו יודעים מה קרה ברגע הנסיגה, מדינה אחת מרכזית הגיעה ותפסה את מקומן של אלו שעזבו, סין, ויותר נכון CRRC, חברת התשתיות הגדולה ביותר בסין אשר נמצאת בבעלות הממשל הסיני.
23/01/2020  |  חגי אדורם  |   יומני בלוגרים
רוני פינקוביץ, שחקן, בימאי ומנהל תיאטרונים בעברו העשיר, משחק כאן את משחק חייו. באמצע קריירה עשירה ופוריה (כמנהל תיאטרון המדיטק ועוד) פרצה אצלו מחלה שתחילה מתאפיינת בכאבי גב חולפים, ובהמשך בצורך בהליכה עם הליכון, וכעת - בישיבה על כסא גלגלים. אבל אפילו כך, הצליח לביים וליצור הצגה פיוטית ונוגעת ללב, עם שלמות של הרמוניה נפלאה בתנועה, עם צוות שחקנים משובח ביותר.
ביקורו של מנהיג חמאס אסמעיל הניה באירן והשתתפותו בראש משלחת בכירה של חמאס בהלוויתו של הגנרל קאסם סולימאני ממשיכים לעורר תגובות שליליות בעולם הערבי וגם בתנועת חמאס עצמה. על-פי גורמים בחמאס, בכיר התנועה ח'אלד משעל, שהיה יו"ר הלשכה המדינית בעבר ומתכוון להתמודד מחדש על התפקיד, מתח ביקורת על ביקורו של אסמעיל הניה בטהרן וכינה אותו במילים "טעות אסטרטגית".
התקשורת הישראלית מתייחסת למציאות הפוליטית בישראל כבעלת קצה אחד בלבד, הקצה הימני, הקצה של "הקיצונים". הקצה שמאלי איננו מוצג כקצה, כי שם נמצאים... "המתונים", בעיני עצמם ובעיני התקשורת המקדמת אותם. "המתונים" הם "הנאורים" כזוהר הרקיע, והם הליברלים המכתיבים את השיח הציבורי: מה מותר לומר ולמי, מה אסור לומר ולמי, מה תקין פוליטית ומה לא.
23/01/2020  |  רון בריימן  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il