|   15:07:40
דלג
  יהודה קונפורטס  
עורך קבוצת אנשים ומחשבים
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

האם המלחמה בפייק ניוז אפקטיבית

פייסבוק למדה לקח מהתערבויות בבחירות, ובמרכזן מפרשת קיימברידג' אנליטיקה, אבל לא מצנזרת פוליטיקאים שמפיצים מידע כוזב, בשם חופש הביטוי לכן, למרות הכלים שיש לה למלחמה בפייק ניוז, עדיין לא כדאי להאמין לכל פיסת מידע שמפורסמת ברשת החברתית
29/01/2020  |   יהודה קונפורטס   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
מחכים שהניוז כבר לא יהיה פייק [צילום: אלטף קדרי/AP]

מידע כוזב
המדיניות של פייסבוק שלא לצנזר מידע כוזב שמפרסמים פוליטיקאים מדליקה נורה אדומה מהבהבת סביב השאלה האם, למרות הכלים שהחברה מציעה, אכן נהיה חשופים בתקופה שנותרה עד ה-2 במרץ לפייק ניוז פחות מאשר במערכות הבחירות הקודמות.

ענקית הרשתות החברתיות פייסבוק החליטה להקדים תרופה למכה וקיימה אתמול (יום ב', 28.1.20) תדרוך עיתונאים, שבו הציגה את הפעולות שהיא נוקטת והכלים שפיתחה כדי למנוע פייק ניוז ופרסום מודעות כוזבות, לקראת הבחירות הקרובות. בכירים בחברה הציגו באירוע שורה של כלים שנועדו להתמודדות עם התופעה בפייסבוק ובפלטפורמות האחרות שהיא אחראית עליהן, בדגש על מסנג'ר ואינסטגרם.

פייסבוק עשתה זאת כהפקת לקחים מכמה מערכות בחירות שהיו באחרונה בעולם, ובמרכזן מהבחירות לבית הלבן ב-2016, שהולידו את פרשת קיימברידג' אנליטיקה הידועה לשמצה. מפרסמים בעלי אינטרסים במדינות שונות, שחלקם עובדים עבור פוליטיקאים ומפלגות, מייצרים כמויות של מידע, שחלקו הגדול אינו נכון, ולעתים אף שקרי לחלוטין. יש במידע הזה פוטנציאל עצום לגרימת נזקים לאנשים ולמדינות, וגם לתדמית של פייסבוק, מעבר לנזק שכבר נגרם. זוהי אחת הבעיות שמאתגרות את העולם הדמוקרטי ואנחנו רחוקים ממציאת תרופה לנושא זה.

תופעת הפייק ניוז נגרמת בין היתר מפני שרבים מאתנו, צרכני המדיה וגולשי הרשתות החברתיות, לא מסוגלים להבחין בין מידע אמיתי לכזה שיש בו יסודות שקריים, או לא מפעילים מספיק את חושינו. זה קורה מפני שברשתות החברתיות, כל מי שיש לו מקלדת ומחשב יכול לפרסם כל מה שעולה על רוחו, ומאחר שבחברות שמפעילות אותן רואים את שורת הרווח יותר מכל דבר אחר. בנוסף, הכלים הטכנולוגיים, יהיו חכמים ככל שיהיו, עדיין לא יכולים לצפות באופן מלא את מה שמוחות מעוותים הוגים או מוטיבציות שליליות שקיימות אצל אנשים מובילות אליהם. כאן, הטבע האנושי משיג בהרבה את הטכנולוגיה ומנצל אותה לרעה עד תום.

הניסיונות הכנים של פייסבוק, כמו של ענקיות רשת אחרות, להראות שהיא מנסה להילחם בתופעה נובעים מהעובדה שממשלות בעולם, ובמידה מסוימת גם בישראל, מגבירות באחרונה מחד את השיח שלהן עם חברות האינטרנט ומאידך את האכיפה עליהן, בפרט בהקשר של הפייק ניוז. בישראל זה בא לידי ביטוי גם בהקשר של הטרור. לכן, בשנים הקרובות נשמע יותר ויותר על תקנות חדשות ועל עונשים שהמדינות יטילו על אותן ענקיות, מתוך מטרה לאלץ את בעליהן להגביר מאמצים ולשים מעצורים חזקים יותר נגד חדשות הכזב ותופעות שליליות אחרות ברשת, כמו הפרת הפרטיות.

עד כמה הרשתות החברתיות מהוות מקור צריכה עיקרי של חדשות?

במאמר שפרסמה ד"ר תהילה שוורץ אלטשולר מהמכון הישראלי לדמוקרטיה לאחר הבחירות האחרונות, שעסק בנושא הפייק ניוז, היא ציינה שמחקרים מראים שלמרות הווליום הגבוה של הרשתות החברתיות, 58% מהציבור בישראל מייחס לתקשורת הממוסדת - עיתונות, רדיו, טלוויזיה ואתרים ממוסדים - רמת אמינות גבוהה יותר משל הרשתות החברתיות. למרות המתקפה של פוליטיקאים מסוימים נגד התקשורת, רוב הציבור הישראלי עדיין מאמין יותר לאמצעי המדיה המסורתיים מאשר למידע שמופץ בניו-מדיה.

האמון של הציבור בכלי התקשורת נובע מכך שצרכניהם יודעים שהמידע שמוגש בהם עובר תיווך מסוים בידי אנשי מקצוע - עיתונאים ועורכים, שאמורה להיות להם המיומנות המספקת כדי לסנן ידיעות כוזבות. אבל הנזק שבפייק ניוז אינו רק בתוכן השקרי שהוא מכיל, אלא גם בעובדה שהוא נתון לשיתוף, או, במילים אחרות, הופך לוויראלי - מה שלא קורה במדיה המודפסת או ברדיו ובטלוויזיה (למעט במקרים שבהם גולשים משתפים תוכניות וכתבות מהרדיו או מהטלוויזיה). לכן, גם אם המדיה החברתית לא מהווה המקור העיקרי לצריכת חדשות, תופעת הפייק ניוז בה עדיין מסוכנת יותר מאשר באמצעי התקשורת האחרים.

למה פייסבוק לא מצנזרת פייק ניוז מפוליטיקאים?

אחד הדברים שבלטו בתדרוך העיתונאים אתמול הוא שבכירי פייסבוק שהשתתפו בו הדגישו כי אין בכוונתם לצנזר או להפעיל סנקציות מיוחדות נגד פוליטיקאים ומפלגות שמייצרים פייק ניוז. לדידם, דין קמפיינר ממולח, שמקבל כסף עבור פרסום מידע כוזב יותר או פחות, כדין גולש אלמוני, שמשחרר את האנרגיות שלו דרך המקלדת.

זוהי התחמקות מוזרה, שמנומקת על-ידי פייסבוק בשמירה על עקרון חופש הביטוי. המדיניות הזו מדליקה נורה אדומה מהבהבת סביב השאלה האם, למרות הכלים שהחברה מציעה, אכן נהיה חשופים בתקופה שנותרה עד ה-2 במרץ לפייק ניוז פחות מאשר במערכות הבחירות הקודמות.

תאריך:  29/01/2020   |   עודכן:  29/01/2020
יהודה קונפורטס
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
האם המלחמה בפייק ניוז אפקטיבית
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אזור המזה"ת נכנס לימים מכריעים בכל הקשור לגורל השלום באזור וקביעת גבולותיה החדשים של מדינת ישראל בעקבות נאומו ההיסטורי של הנשיא טראמפ שבו הוצגה תוכנית השלום האמריקנית המכונה "עסקת המאה". התוכנית פורסמה בעת שבארה"ב ובישראל מתנהלות מערכות בחירות, כשרצועת עזה עומדת על סף הסדרה בין ישראל לחמאס וברש"פ שורר מצב של חוסר ודאות לאור גילו המתקדם של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס וקרב הירושה המתעצם.
"עכשיו באים? איפה הייתם כשהיינו צריכים אתכם" היו שואלים הוריי, ניצולי השואה, הקבורים בהר הזיתים, את גדולי האומות, שבאו לטקסים ביד ושם במלאת 75 שנה לשחרור אושוויץ ויצאו נגד האנטישמיות. על מצבות הוריי חרוטים שמות הוריהם ואחיהם שעלו בכבשנים השמימה ולא זכו לקברים ומצבות. כמה נוראה וכואבת שתיקת ראשי האומות אז בעת המלחמה. היו ניסיונות לעורר את העולם. אך העולם שתק.
29/01/2020  |  מאיר אינדור  |   יומני בלוגרים
הסכם חלוקת המים הכלכליים בין טורקיה לממשלת לוב, זו המוכרת על-ידי או"ם, ומסמך ההבנות להזרמת גז בצינור תת-ימי EastMed Pipeline בין המים הכלכליים של ישראל לאירופה, שנחתם בין ישראל, יוון וקפריסין יוצר מציאות גיאופוליטית מסובכת באגן הים התיכון המזרחי. טורקיה, המבקשת לנצל כלכלית את חופה הארוך בים התיכון כבר הצהירה על כוונותיה ליטול לעצמה נתח ממרבצי הגז באגן הים התיכון המזרחי. על הדרך היא גם תמנע רווחים כלכליים וגיאופוליטיים מיוון שנואת נפשה.
הציבור הישראלי, לפחות בחלקו, איבד את המצפן והמצפון האנושי, האזרחי והדמוקרטי בהתייחסותו לראש הממשלה ומשפחתו כאל "יצורים שאינם מדרך הטבע". עובדות אלה מבצבצות, קורצות, ולעיתים אפילו זועקות כמעט מכל שורה או משפט בשיח זה. זו כמעט אולימפיאדה של משמיצים ומשמיצים שכנגד. באולימפיאדה האדם והישגיו הם מוקד תשומת הלב הציבורית, ואיש אינו שואל כמה פעמים בגדו הוא או היא בבני-(ות) זוגם והאם הם אוהבים סיגרים או מכוניות מפוארות;
29/01/2020  |  רפי לאופרט  |   יומני בלוגרים
הלך לעולמו הלוחם הנועז מ-101 והצנחנים, אוהב ארץ-ישראל, איש המופת שמעון כהנר. איש לא הכירו כך. הוא היה קצ'ה בפי כל.
28/01/2020  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il