אחד הנושאים שנמצאים בשולי החדשות הוא רפורמת המוניות שהייתה אמורה להוזיל את תעריפי הנסיעה בתוך העיר הגדולה. בפועל זה הפך להיות עוד קרב פוליטי בין ועד המוניות לראש הממשלה נתניהו ושר התחבורה סמוטריץ'.
פרטי תוכנית רפורמת המוניות
כזכור, ביוני 2018 הודיע שר התחבורה לשעבר ישראל כ"ץ על הקמת תוכנית שתחזק את מוניות השירות מצד אחד, ותשפר את שירותי התחבורה הציבורית מצד שני.
במרכז התוכנית עמדו שני עקרונות:
1. ביטול הזיכיונות שהיו עד עכשיו בידי תחנות המוניות, והליכה למכרז פתוח שיוביל לכך שיוספו קווים ואזורי פעילות חדשים כגון אזורים בין-עירוניים במסגרת מוניות השירות.
2. תשלום הנסיעה במונית השירות על-ידי כרטיס הרב-קו (כפי שקורה היום ברכבת ובאוטובוס).
המתמודדים שיבחרו לקחת חלק במכרז אמורים היו להתחרות על הסכום שיתקבל מ
משרד התחבורה על כל פעם שנוסע ייתקף את כרטיס הרב-קו שלו, כאשר ההפרש בין הסכום שיתקבל לבין מחיר הנסיעה שייגבה בפועל אמור להיכנס לקופת המדינה אשר תסבסד את חלוקת כרטיס הרב-קו.
חשוב לציין בהקשר זה שבימי שבת לא יוכלו נוסעים לשלם את מחיר הנסיעה באמצעות כרטיס הרב-קו, וכל תחנה תהיה רשאית להחליט האם היא תפעל בשבת אם לאו.
עד סוף שנת 2019 היה אמור להסתיים המכרז, ובינואר 2020 היו צריכות לקום בכל הארץ 20 תחנות של מוניות שירות.
מה קרה בפועל?
נכון לעכשיו הוקמה בתל אביב יפו תחנה אחת שבה יש שני קווים, אשר מפעילה את הקווים הוותיקים 5,4 בהתאמה, ושורדת כלכלית בזכות זה שהיא מסיעה תלמידים אל בתי-הספר העירוניים.
אנשים שזכו במכרזים הנוספים בחרו לוותר על הזכייה בטענה שהיא אינה כדאית או לחלופין בקשו דחייה של שלושה חודשים (קרי: מינואר לאפריל).
ההנחה הרווחת היא שבקרוב יופעלו עוד שתי תחנות מוניות באשכול באר-שבע, ובאשכול אזור גוש-דן. גם לתוכנית זו יש מוקשים לא מעטים.
הבעיות שיוצרת התוכנית
1. ההתחשבנות של תחנת המוניות מול משרד התחבורה: ניתן לראות כי הזוכים במכרזים שפרסם משרד התחבורה העדיפו לוותר מראש על הזיכיון, בטענה שהצעתם אינה כדאית, וכתוצאה מכך הוגשו למכרזים הצעות שבעלי תחנות המוניות לא היו יכולים מראש לעמוד בהם.
כך, למשל, תחנת מוניות 5-4 הציע במכרז לקבל ממשרד התחבורה 3.5 שקלים על כל פעם שנוסע ייתקף את כרטיס הרב-קו, כאשר מחיר נסיעה באוטובוס כיום עומד על 5.9 שקלים (סכום אשר היה מגולגל לכיסי בעלי המוניות).
2. עיריית תל אביב הפעילה לאחרונה שני קווים המסיעים את הנוסעים הגרים באזור גוש-דן ממקום למקום, בכך הם מתחרים בבעלי תחנות המוניות, ובמידה מסוימת אף גוזלים את פרנסתם.
בנוסף, מחיר הנסיעה במונית השירות התייקר מ-5.9 ל-6.8 שקלים, ונוסע אשר אין ברשותו כרטיס רב-קו חופשי-חודשי מעדיף לנסוע באוטובוס.
מהו הפתרון לבעיה?
ניתן לראות כי בעוד בעלי תחנות המוניות רוצים להפעיל מוניות שירות שיוכלו לקחת 13 נוסעים (במקום 10 נוסעים כיום),
הרשות הארצית לתחבורה ציבורית מציעה להפוך את מוניות השירות לנסיעה בתוך העיר,ואילו האוטובוסים יסיעו את הנוסעים מחוץ לאור.
אך גם תוכנית זו לא חפה מבעיות היות שעצם העברת הפעלת מוניות השירות לחברות התחבורה הציבורית תמנע מהן לפעול בשבת, מתן תמריצים לזוכי המכרזים עלול ליצור אפליה מצד חברות אחרות אשר השתתפו במכרזים אלו, ולא זכו.
נכון לעכשיו רפורמה זו הוקפאה על-ידי שר התחבורה סמוטריץ' וראש הממשלה נתניהו כדי שהדבר לא יפגע בגוש הימין בכלל, ובמפלגת הליכוד בפרט.
אין ספק בכך שרפורמה זו צריכה לעבור שינויים בטרם היא תחל לקרום עור וגידים כדי שכל הצדדים המעורבים בה יהיו מרוצים.