|   15:07:40
דלג
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
איך רוכשים ביטוח נסיעות לחול הכי זול ?
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך

תוכנית "המאה" של טראמפ לאן

תוכנית "המאה" של טראמפ שהוצאה סוף-סוף מהתנור, מתחילה להתקרר לאחר ציפיות, שהולידו כצפוי תגובות מנוגדות ולעיתים אף סותרות, הביאה דיסהרמוניה בממשל לעצירת התנופה; לטעמי, הבחירות בישראל היו אך תירוץ אם ינצח הימין, יתברר שמדובר בבזבוז זמן של חודשים אם שוב לא תושג הכרעה, יהיה זה בזבוז כפול ומכופל
03/03/2020  |   רפי לאופרט   |   יומני בלוגרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
נתניהו. תגובות מנוגדות [צילום: גיל יערי/פלאש 90]

בחלק לא מבוטל מכתבי העת שעסקו בתוכנית המאה של טראמפ נכתב, פחות או יותר באותו סיגנון: "מדובר בתוכנית הטובה ביותר שהוצגה לישראל בנושא הפלשתיני אי-פעם".1 לפיכך, הוסבר, שעל ישראל לאמצה על כרעיה וקרביה. היסחפות והתלהבות ללא מצרים, במיוחד כאשר מדובר בתוכנית מדינית קריטית, אינן מידות חיוביות ואינני שותף להתלהבות, אף-על-פי שאכן יש בה מרכיבים חיוביים. מאחר שישראל אינה משופעת בשעות כושר מדיניות שבהן מעלים גורמים זרים תוכניות בהן יותר מקורטוב של חיוב, עליה לאמץ את מסגרת התוכנית כבסיס לתוכנית עבודה מדינית-אסטרטגית.

הפרוש המעשי הוא: לפעול בשיתוף פעולה עם הממשל האמריקני הנוכחי, להסב את תוכנית הנייר ההצהרתית הבסיסית לתוכנית ביצוע אופרטיבית בשלבים, תוך חיזוק ועיבוי החלקים הנוחים לישראל וניוון אלה שמסכנים אינטרסים חיוניים שלנו. מטרת הסבה זו היא לחסל את התוכנית הערבית הרב-שנתית, שבאה להכשיל מהלכים ישראלים או כאלה שנוחים לישראל, כשלב ביניים בלתי קצוב בזמן של הקפאת המצב הקיים, עד שתזדמן שעת-כושר להתקדם בדרך המלך הרצויה להם בדרך לחיסול המדינה היהודית בארץ-ישראל.

טרפוד התוכנית הערבית כרוך, לפיכך, בשינוי המציאות בארץ ישראל המערבית, למצב חדש, שאיננו הפיך. משמע: לגשת למימוש החלקים המוסכמים בין ישראל לארה"ב ללא דיחוי, ואפילו באופן חד-צדדי מוחלט. שני הנושאים הברורים מאליהם בתהליך זה הם: החלת החוק הישראלי על הישובים היהודיים באיו"ש שנמצאים בשטח "C", ועל בקעת הירדן, כאזור חיץ אסטרטגי בין היישוב הערבי באיו"ש לבין גבול ירדן. שלבים נוספים יעסקו בעיצוב מדויק יותר של הגבולות הבאים בחשבון בין הישוב היהודי באיו"ש לישוב הערבי שיוותר באזור כאוטונומיה מינהלית ואזרחית על התושבים, ללא ריבונות טריטוריאלית.

אחרי שהפלשתינים הזדרזו לדחות את התוכנית ובעקבותיהם אימצו גם המדינות הערביות "המתונות" אותה גישה סרבנית, תהיה זו שגיאה מצד ישראל לא לנצל סרבנות זו ולהפעיל ללא דיחוי כל סעיף, מלא או חלקי שניתן ליישמו כבר עתה; ויש בה לא מעט סעיפים כאלה. בשל ה-אסימטריה הכרונית בין ישראל לגוש הערבי, פעלנו מאז ומעולם בתהליכים רב-שלביים לקידום מטרותינו המדיניות והלאומיות. האילוץ הבסיסי קיים גם כיום ויהיה תקף בכל טווח-זמן הנראה לעין. מכאן שחשוב ומוצדק להמשיך ולפעול בדרך שהוכיחה עצמה ולא לבזבז זמן; שעות הכושר בהיסטוריה ניתנות תמיד במשורה ולמשך זמן קצוב.

ללכת עם להרגיש בלי

בכדי לקדם גישה זו, נחוץ עתה להתקדם עם הממשל הידידותי האמריקני להסכמה על שני עקרונות: אין לגרור רגליים עד להסכמה כוללת; אין לאפשר לפלשתינים לטרפד את התוכנית על כרעיה וקרביה, באמצעות התייחסות לסרבנותם המתמשכת כזכות וטו דה-פקטו על חופש הפעולה של ישראל. בהקשר זה יש לזכור שלוש עובדות חשובות: 1. ג'ארד קושניר איננו בהכרח שותף להשקפה זו (הוא מחפש את ההישג הכולל). 2. האופוזיציה השמאלנית בשתי המדינות תמשיך לחבל במדיניות הציונית המגשימה. 3. אימוץ הכלל השני דלעיל, משדר לצדדים ולקהילה הבינלאומית שינוי גישה מהותי לבעיה, שעיקרו: הזמן לא בהכרח משחק לטובת הסרבנים. פירוש עקרון ההתקדמות, הוא קביעת מפת דרכים ליישום ופירוש העקרון השני הינו התחלה מיידית של יישום מפת הדרכים (ביצוע השלבים המתבקשים).

בהחלטה האמריקנית לעכב אור ירוק לתהליכים אלה עד אחרי הבחירות בישראל ולהתחיל בינתיים בשרטוט מתאר גבולות לתוכנית הכוללת, מגולמת נוסחה שמשמעותה היא ללכת בלי ולהרגיש עם: - התקדמות כביכול שאין בה למעשה שום חדש או ממש. חשיבות הבחירות מוגבלת מאוד, משום שיקבע בהן, אם הושגה הכרעה בין הגושים, מי הוא זה שיוביל את המהלך. ניצחון הגוש הימני פותח דלת להתקדמות בחזית רחבה על יסוד העקרון של אי-הקמת מדינה ערבית ריבונית נוספת בתחומי ארץ-ישראל המערבית.

לגישה זו שותף מרבית הרוב היהודי בישראל, וללא קשר עם תוצאות הבחירות, שום צירוף פוליטי חזוי לא ישנה מגמה זו. ניצחון כזה יאפשר תהליך מקיף ומואץ יותר כבר בעתיד הקרוב. לכך צריכים לשאוף גם האמריקנים, משום שגורל תוכניתם תלוי בשינויים ותזוזות גיאו-אסטרטגיות בשטח. חזרה לדריכה במקום תהווה הודעה דה-פקטו בכישלון היוזמה. גם מבחינתם עדיף היה להתקדם עוד לפני הבחירות, הן בכדי לתרום לתוצאותיהן והן על-מנת להגדיל את ההסתברות למימוש תהליך "שבושל" בין נציגי הממשל האמריקני לממשלת נתניהו בראשותו. אם מצפה הנשיא טראמפ להשיג יתרון פוליטי בבחירות לקדנציה שניה, עדיף שיקדם את המהלך מוקדם ומהר ככל האפשר.

אני סבור שחילופי האש עם הג'יהאד האיסלאמי בעזה בתקופה האחרונה מהווים רמז נוסף לסיבה שבגינה יש לקדם את מהלכי תוכנית טראמפ ללא דיחוי - המציאות הכאוטית באירן. ביכולתה של אירן לדרדר במהירות את היציבות המזרח תיכונית, להתפרצויות אלימות סימולטניות במספר חזיתות. מצבה הכלכלי (הסנקציות), התקרבותה המתמדת ליכולת גרעינית, חיסולו של סוליימני והתפשטות הקורונה - דוחפים למגמה זו בכדי לאפשר למשטר לשמר את שלטונו בטיעון שמניעיו אלטרואיסטים ומכוונים להצלת הפלשתינים "המסכנים". מובן, שמול כל יוזמה אירנית שלילית עומדות תגובות אמריקניות, ישראליות ואולי אפילו אירופיות, שעשויות להיות עבור האירנים מקח-טעות. אולם, במצב של אין ברירה, הנטייה ליטול סיכונים ריאלית יותר ועל כן מסוכנת. כל התהליכים הנ"ל נמצאים על קו אסקלציה ולכן משדרים דחיפות.

הכרעה ריבונית

בהשוואה לתגובות ששמענו וקראנו מיד לאחר פרסום תוכנית טראמפ, הנושא מתחיל כבר עתה לאבד מומנטום: תחילה דחייה על-ידי הליגה הערבית ולאחר מכן התגובות במועצת הביטחון, מוסיפים לה מעצורים פסיכולוגיים ואופרטיביים נוספים. הטיעון בדבר צורך לסמן או לתחום את גבולות חלוקת השטח בין ישראל לאוטונומיה פלשתינית כלשהי שתכונן באיו"ש, הוא טיעון סרק. עיקר קווי התיחום והעקרונות המנחים אותם מוכרים לכל, אחרי כשנתיים של עבודות מטה וברורים בכל הרמות והנושאים לגבי אופיה ומרכיביה. ניתן להבין מדוע בישראל אין מעודדים אותה בעוצמה ובכוח המתבקשים אך אינני מבין זאת לגבי גישת הממשל, שהרי אם ישקע ההליך כולו ל"תרדמת אביב" חדשה, מותר לצפות שגורלו יחרץ לשבט. התנעת יישומו בפועל כבר עתה, עשויה לעוררו ולחייב את כל הצדדים להחלטות המהותיות הקריטיות ולכן, כל עיכוב הוא דסטרוקטיבי.

כפי שנאמר, התחלת יישום בפועל יכולה להשפיע על התוצאות בישראל, באופן שיתעצם הגוש הפוליטי התומך בעיקריה ייצב את הממשל המקומי ויעצב את הכיוון בו מתעדת להתקדם החברה הישראלית. לא יהיה זה מפתיע אם אומר שהימין בישראל בחר כבר בעבר בדרך שבמהותה קרובה יותר לדרך הרפובליקנית. זו איננה הכרעה של התערבות במאבק הפוליטי בין הדמוקרטים לרפובליקנים, אלא הכרעה ריבונית על הדרך הישראלית. ברני סנדרס וחברין בשמאל הקיצוני בארה"ב, אם הם דמוקרטים אמיתיים, יבינו בוודאי שזו מהותה של ריבונות וזה טבעה של דמוקרטיה. שהרי אם לא יבינו - כל נאומיהם חוצבי הלהבות שווים ממילא כקליפת השום. בכדי שלתוכנית תהיה מסה קריטית להשפיע על מערכת הבחירות בארה"ב עליה להיות מיושמת בעיקריה תוך 6-4 חודשים. מדובר בזמן קצר מאוד ליישום תוכנית מורכבת ורגישה כל כך.

מימוש התוכנית מחייב שת"פ עם ירדן. כל עוד מדובר על תוכנית-נייר, עמדת ירדן ידועה ומוכרת. כאשר יוחל במימוש תצטרך גם ירדן לקבל את ההכרעות הקשות שלה. ייתכן שאינה יכולה או שהיא מתקשה לעשות זאת כתרגיל "אקדמי" (שאינו כפוי עליה) אבל ב"זמן אמיתי" תהיה זו אופרה אחרת. על ישראל להשתחרר בדיבור ובמעשה, מעולם המושגים הישן הרואה בירדן את הגבול המזרחי שלה. מצב זה קיים רק אם ישמר הסכם השלום ככזה ולא פחות מכך. הסכם שלום אמיתי מחייב שינוי כל דפוסי ההתנהגות בין הצדדים ואל לישראל להתעלם מכך או לוותר לירדן על כל ההבנות המונחות ביסוד ההסכם עימה.

תוכנית טראמפ חייבת להוביל למציאות חדשה ביחסים עם ירדן, בה יוסדר מחדש מעמדה במקומות הקדושים בירושלים, תותווה דרך מעשית חדשה ל"גשרים פתוחים" ו"אזורי סחר חופשיים" בינה לבין ישראל ויקבעו הכללים לקשרים וגשרים פתוחים בין ירדן כמדינה בעלת רוב פלשתיני לשטחי אזורי האוטונומיה באיו"ש שיהיו בריבונות ישראלית. ללא סיכומים אלה, יתנוון במהירות הסכם השלום ותתמוסס ההגדרה הרואה בירדן גבול מזרחי שקט, על כל המשתמע מכך לשתי המדינות. התפתחות מעין זו מובילה לשינוי עקרוני ומהותי של יחסי ישראל-ירדן, כאשר ירדן, מבחינתה של ישראל, הופכת למדינה ירדנית פלשתינית דה-יורה ודה-פקטו גם יחד. התפתחות זו אינה מהווה כיום חלק מהתוכנית המוגדרת של טראמפ וזו לדעתי אחת מנקודות התורפה הקריטיות שלה. אולם, בלעדיה, תוכנית זו חסרה אחת הרגליים הבסיסיות לקיומה לאורך זמן, כמרכיב ייצוב אזורי.

בעוד 25 שנים, תמנה ישראל, בקצב ההתפתחות הנוכחי, כ-16-15 מיליון נפש והתל"ג השנתי הממוצע במחירים שוטפים עשוי להגיע לכ-100,000 דולר. במצב זה יגיע התל"ג הישראלי לכ-1.6 טריליון דולר. בתנאים אלה2 תימצא המציאות גם ביחסי ישראל-ירדן והאזור כולו בספירה אחרת לגמרי. זו באמת שעת כושר היסטורית ושאלת השאלות היא אם נשכיל לנצלה או נשכָל לבזבזה.

הערות

1. ראה, למשל: עמוס גלבוע, "במאה הבאה", מעריב-דעות, 30.1.2020.

2. ואינני מתעלם מהאיום האירני והטורקי, או מהתפתחויות אפשריות נוספות באגן המזרחי של הים התיכון ובעזה. הנתונים אינם "הבטחה" אלא הערכה סבירה בהעדר קטסטרופה אזורית והימשכות המגמות הנוכחיות.

תאריך:  03/03/2020   |   עודכן:  03/03/2020
רפי לאופרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
תוכנית "המאה" של טראמפ לאן
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
הירונימוס
3/03/20 15:52
 
רפאל לאופרט
3/03/20 21:41
 
הירונימוס
4/03/20 15:06
 
יהודה ק.
4/03/20 20:25
2
יישר כוח למחבר
3/03/20 20:29
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
מרתק לראות את התגובות להתפרצות מגיפת וירוס הקורונה בקרבנו. ראשית, התעלמות כשזה נוגע לנו, לנוחות שלנו. נמשיך לצאת למסעדות, נטוס לחו"ל, ניסע למסעות תענוגות על ספינות שייט. כשנחזור, גם כשנאמר לנו מפורשות להשאר מרותקים לבית, נצא, כי אנחנו מחוסנים, כי לנו זה לא יקרה, וכנראה שלא אכפת לנו אם במקרה נדביק אחרים. הטוב ביותר היה כשהגיעו פקחי בריאות לבדוק שאכן אדם שחזר מחו"ל נמצא בביתו לפי ההוראות, והוא השתעל עליהם בכוונה תחילה, וגם טרח להביע את דעתו בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים בצורה שזעזעה אותם ואפילו קצת את אשתו (שכבר רגילה לכך).
01/03/2020  |  ארי בוסל  |   יומני בלוגרים
כבר מלכתחילה שלל מחמוד עבאס, יו"ר הרש"פ, על הסף, את תוכנית השלום האמריקנית בטענת חוסר אובייקטיביות ונטייה לצד ישראל. לא הייתה שום הפתעה בתגובת עבאס. מאז חאג' אמין אל חוסייני ועד עבאס, אין דרך אחרת שההנהגה הפלשתינית מכירה מלבד שלילת כל תוכנית שלום אשר שונה מהגבול הפלשתיני (זכות השיבה ודגל פלשתין על אל-אקצה).
01/03/2020  |  דביר מור  |   יומני בלוגרים
בימים האחרונים היו כמה הפגנות בשטחי הגדה והתקפות ברשתות החברתיות נגד המפגשים שקיימו כמה בכירים ברש"פ עם אישים ועיתונאים ישראלים נגד "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ. במרכז רמאללה הושלך בקבוק תבערה לעבר מסעדה שבה אירח מחמוד אלהבאש, יועצו של יו"ר הרש"פ קבוצה של עיתונאים ישראלים לארוחת צהריים.
בחירות 2019, מתאפיינות בשלוש תופעות יסודיות, שרק אחת מהן - אי-היציבות והעדר כושר הכרעה פוליטית במפלגות הרוב היהודי - זוכה לתשומת הלב הציבורית הראויה: הכוחות הפוליטיים המרכזיים הנאבקים בה, כבר אינם זהים או נגזרים מהעבר הטרום-מדינתי; קווי החיתוך בין השמאל לימין שונים מן העבר ובלתי-יציבים; הערכותן ומשקלן של המפלגות הערביות עשוי, לראשונה, להכריע את גורל המאבק הפוליטי ולקבוע את מבנה השלטון. לשלוש התופעות חשיבות רבה, משום שהן משנות קווי-חיתוך גושיים בתוך החברה הישראלית. הגוש המאוחד של המפלגות הערביות - 4 מפלגות שהתאחדו טכנית לרשימה אחת לצורכי הבחירות1, ורשימתו הביזארית (לטעמי) של אביגדור ליברמן - ישראל ביתנו - שלה כ-8-6 מנדטים.
01/03/2020  |  רפי לאופרט  |   יומני בלוגרים
האם המוסד הישראלי חיסל מחבל בכיר בחזית העממית בגלל שחשף את קשריו הביטחוניים עם הרש"פ? האם הוא חוסל באותה השיטה שבה חוסל בלונדון אשרף מרוואן, חתנו של הנשיא גמאל עבד אלנאצר ויועצו של הנשיא אנוור סאדאת, בגלל קשריו עם המוסד הישראלי?
רשימות נוספות   /   ישראלי-פלשתיני  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   תוכנית המאה  /  מי ומי  
הוסרה מגבלת ההתכנסויות בדרום; ניתן לצאת לעבודה  /  מירב ארד
אחרי מטח רקטות נוסף: דיווח על הסכם הפסקת אש  /  עידן יוסף
"לא רוצים במערכה רחבה"  /  עידן יוסף
מעשים ולא דיבורים  /  יוני בן-מנחם
פתרון לטרור  /  עמוס שנער
בנט וכוכבי משנים את כללי המשחק  /  בעז שפירא
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
מלחמה צריכה יעד מדיני ברור    נתניהו שוב פוזל לרפובליקנים ומפלרטט עם עבריין בלתי שפוי    המשותף לשומר וגולדפוס    מה באמת חשוב לסמוטריץ'    חוק הרבנים ואבי דיכטר    האם מישהו עוקב אחרי ...
רון בריימן
רון בריימן
צחוק הגורל: דווקא השנה, שנת תרפ"ד (2024) מתלכדים התאריכים: יום העלייה לחניתה (21 במרס), העליות לביריה (אמצע מרס), ויום י"א באדר! אבל, לנוכח האויבים מסביב, השנה לבושתנו חניתה פונתה,...
דן מרגלית
דן מרגלית
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il