|   15:07:40
דלג
  נסים ישעיהו  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

זה הזמן לחשוב מחוץ לקופסה <br>

ממרדכי היהודי אנחנו אמורים ללמוד שאין טעם במו"מ ישיר עם המתנתקים אלא יש לעמול בדחיפות על חיזוק הזהות היהודית אצל עצמנו הרי זה הצעד הראשון שמרדכי עשה, כשהתייחס אל הבעיה כבעיה אישית שלו למרות שזהותו הייתה איתנה תמיד
17/03/2020  |   נסים ישעיהו   |   יומני בלוגרים   |   חגים ומועדים   |   תגובות
אסתר מאשימה את המן בפני אחשוורוש [צילום: יצר: גוסטב דורה]

אם צריכים לבחור ביטוי אחד לאפיין את חג הפורים, דומני שרבים יסכימו כי הביטוי הוא (אסתר ט): וְנַהֲפוֹךְ הוּא, ההמשך הוא: אֲשֶׁר יִשְׁלְטוּ הַיְּהוּדִים הֵמָּה בְּשֹׂנְאֵיהֶם. הייתה גזרה (פרק ג, יג): לְהַשְׁמִיד לַהֲרֹג וּלְאַבֵּד אֶת-כָּל-הַיְּהוּדִים מִנַּעַר וְעַד-זָקֵן טַף וְנָשִׁים בְּיוֹם אֶחָד, בִּשְׁלוֹשָׁה עָשָׂר לְחֹדֶשׁ שְׁנֵים-עָשָׂר הוּא-חֹדֶשׁ אֲדָר; וּשְׁלָלָם, לָבוֹז. והנה השתלשלה סדרת אירועים (המפורטת במגילה) שבסופה נתקבלה הבשורה (פרק ח): [יא] אֲשֶׁר נָתַן הַמֶּלֶךְ לַיְּהוּדִים אֲשֶׁר בְּכָל-עִיר-וָעִיר, לְהִקָּהֵל וְלַעֲמֹד עַל-נַפְשָׁם--לְהַשְׁמִיד וְלַהֲרֹג וּלְאַבֵּד אֶת-כָּל-חֵיל עַם וּמְדִינָה הַצָּרִים אֹתָם, טַף וְנָשִׁים; וּשְׁלָלָם, לָבוֹז. היהודים ניצלו כמובן את ההרשאה הזאת וכך התחוללה המהפכה. אבל מה היה התהליך, מדוע נגזרה הגזרה ומה הניע את המהפכה?

כך זה התחיל. היהודים גלו מארץ ישראל לבבל ואח"כ לפרס שכבשה את בבל. שם עלה למלוכה אחד בשם אחשורוש שהיה טיפוס ראוותן ולכן (פרק א): [ג] בִּשְׁנַת שָׁלוֹשׁ, לְמָלְכוֹ, עָשָׂה מִשְׁתֶּה, לְכָל-שָׂרָיו וַעֲבָדָיו: חֵיל פָּרַס וּמָדַי, הַפַּרְתְּמִים וְשָׂרֵי הַמְּדִינוֹת--לְפָנָיו. [ד] בְּהַרְאֹתוֹ, אֶת-עֹשֶׁר כְּבוֹד מַלְכוּתוֹ, וְאֶת-יְקָר, תִּפְאֶרֶת גְּדוּלָּתוֹ; יָמִים רַבִּים, שְׁמוֹנִים וּמְאַת יוֹם. הוא רצה להשוויץ גם ביופיה של אשתו אבל היא סירבה לשתף פעולה. המלך כינס התייעצות דחופה וקיבל את ההמלצה לסלק את ושתי ולחפש מלכה שתהיה ממושמעת יותר. נערך סקר נשים כללי, שארך ארבע שנים, בכל רחבי ממלכתו ובסוף, בִּשְׁנַת-שֶׁבַע לְמַלְכוּתוֹ, מכל הנשים שהובאו בפניו הוא בחר באסתר היהודיה. בהוראת מרדכי היא לא חשפה את הפרט הזה.

למרדכי היהודי, הדוד של אסתר, היה מעמד בכיר בחצר המלוכה ובאחד הימים הוא שמע שנים משומרי הסף זוממים להרעיל את המלך. לא חשבו שהוא מבין פרסית כי יהודים לא למדו ליבה אז לא נזהרו ממנו. מרדכי סיפר לאסתר וזו דיווחה למלך בשמו. אחרי זה המן עלה לגדולה וכביטוי למעמדו הורה המלך להשתחוות לו. כולם מילאו את ההוראה מלבד מרדכי. המן התעלם, היו לו סיבות לכך, אבל הסובבים הסבו את תשומת לבו שמרדכי מסרב להשתחוות לו בנימוק שאסור לו כי הוא יהודי (פרק ג) [ה]. וַיַּרְא הָמָן--כִּי-אֵין מָרְדֳּכַי, כֹּרֵעַ וּמִשְׁתַּחֲוֶה לוֹ; וַיִּמָּלֵא הָמָן, חֵמָה. בתגובה הוא החליט על פתרון סופי לבעיית היהודים: וַיְבַקֵּשׁ הָמָן, לְהַשְׁמִיד אֶת-כָּל-הַיְּהוּדִים אֲשֶׁר בְּכָל-מַלְכוּת אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ--עַם מָרְדֳּכָי.

הפתרון הוא בחזרה לשורשים

לא כתוב כמה זמן הצליח המן להבליג על העלבון, אבל בשנה השתים עשרה למלכות אחשורוש פנה המן אל המלך בבקשה שיעניק לו חופש פעולה לטפל ביהודים ובתמורה הוא יעביר לאוצר הממלכה עשרת אלפים ככר כסף. אלא שכנראה, הרעיון להיפטר מן היהודים מצא חן בעיני המלך וזה מסביר את תגובתו להצעה: [יא] וַיֹּאמֶר הַמֶּלֶךְ לְהָמָן, הַכֶּסֶף נָתוּן לָךְ; וְהָעָם, לַעֲשׂוֹת בּוֹ כַּטּוֹב בְּעֵינֶיךָ. המן הזדרז להוציא צו מלכותי בעניין וקבע יום אחד לביצוע: בִּשְׁלוֹשָׁה עָשָׂר לְחֹדֶשׁ שְׁנֵים-עָשָׂר הוּא-חֹדֶשׁ אֲדָר. כל היהודים חיו אז תחת מלכות אחשורוש וזה נראה סופני. (פרק ד) [א] וּמָרְדֳּכַי, יָדַע אֶת-כָּל-אֲשֶׁר נַעֲשָׂה, וַיִּקְרַע מָרְדֳּכַי אֶת-בְּגָדָיו, וַיִּלְבַּשׁ שַׂק וָאֵפֶר; וַיֵּצֵא בְּתוֹךְ הָעִיר, וַיִּזְעַק זְעָקָה גְדוֹלָה וּמָרָה.

מנקודת הראות שלנו, התגובה של מרדכי לגמרי לא מובנת. הרי אתה עצמך נושא עמדה בכירה בחצר המלכות ואחיינית שלך היא המלכה, מדוע לא לפתוח בשתדלנות פוליטית? אלא שמרדכי יָדַע אֶת-כָּל-אֲשֶׁר נַעֲשָׂה, הוא ידע שמה שקורה למטה בעולם הגשמי מקורו למעלה בעולמות רוחניים, שכאוס כזה יכול להתהוות רק על מצע של כאוס רוחני ובכאוס הרוחני הוא פנה לטפל. מיד אח"כ הוא דורש מאסתר המלכה לפתוח בשתדלנות, אבל זה רק אחר כך. כי כדי להצליח בשתדלנות זקוקים לסייעתא דשמיא וצריכים להכשיר את הלבבות שיהיו כלים מוכנים לקבל את הסיוע הזה. וההכשרה נעשתה על-ידי חיבור מחודש לזהות היהודית שלהם, זהות שהתעמעמה עד כדי שנהנו מסעודתו של אחשורוש.

וזה גם ההסבר לכאוס אצלנו, ההסבר והפתרון הדרוש. שורש הרע הוא בניתוק (המכוון יש לומר) מהזהות היהודית בכוונה ליצור יהודי חדש שאינו מחויב יותר מדי (או בכלל) למורשת הדורות. מכאן קל להגיע לרעיון המבעית של שיתוף פעולה בין יהודים מלידה ובין אויבים מוצהרים כדי להשיג את היעד של מחיקת מה שנותר מזהותה היהודית של המדינה. ממרדכי היהודי אנחנו אמורים ללמוד שאין טעם במו"מ ישיר עם המתנתקים אלא לעמול בדחיפות על חיזוק הזהות היהודית אצל עצמנו, הרי זה הצעד הראשון שמרדכי עשה, התייחס אל הבעיה כבעיה אישית שלו למרות שזהותו הייתה איתנה תמיד. האחרים הצטרפו אליו בערך כמו שהיום מצטרפים לפעולות הקירוב של חב"ד ודומיהם מחוגים שונים.

וזו החשיבה מחוץ לקופסה של מרדכי שאנחנו חייבים לאמץ, לא לחשוב פוליטיקה אלא לבחון דרכים כיצד להתחבר חזרה לזהות שלנו. כי הרי רוב מוחלט של המתנתקים לא באמת רוצים להתנתק, כמו שהיהודים שנהנו מסעודת אחשורוש לא התכוונו לוותר בכך על יהדותם. הם פשוט טעו, חשבו שאפשר גם וגם. המתנתקים אצלנו טועים באותה טעות בדיוק, חושבים שאפשר גם וגם. אבל חג הפורים מספר לנו שזה לא הולך, שזה או או. הגיע הזמן שנבחר בזהות המקורית שלנו וממילא נפסיק להתעסק במלחמות פנימיות.

תאריך:  17/03/2020   |   עודכן:  17/03/2020
נסים ישעיהו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  חגים ומועדים
ה"שי לחג" שמוענק לעובדים (בדרך כלל בראש השנה ובפסח) חרג מזמן מגבולות הקומקום החשמלי/סט מגבות המטבח מעסיקים שונים בוחרים להעניק לעובדיהם תלושי שי, או בונוסים כספיים, בסכומים נכבדים האם עובד יכול לדרוש ממעביד את השי לחג אותו התרגל לקבל? האם יכולה להישמע טענה נגד מעביד שבחר השנה במקום בונוס כספי נכבד לחלק לעובדיו בקבוקי יין? להלן מדריך לעובד המצפה לשי לחג
15/03/2020  |  ורד כהן  |   יומני בלוגרים
בימים האחרונים הפוליטיקאים שבחרנו, ממשיכים מפסטיבל המסכות בוונציה ועד לקרנבל של אחרי פורים, עוטים מסכות שונות, צבעוניות, שחורות, אדומות, עם נוצות, עם פייטים, מפחידות, מרגיעות, שמחות, עצובות, פטריוטיות, חומלות, שונאות, אוהבות, קצינים, מחבלים וכמובן מסכות הקורונה המאיימת על האנושות, לפחות על-פי ההיערכות לקראתה.
נראה כי הסיפור היהודי על-פי מגיל אסתר הוא סיפורו של עם שהוגלה ואחרי דור או שניים התערה ביושבי הארץ אך לא איבד בה את זהותו. "אִישׁ יְהוּדִי הָיָה בְּשׁוּשַׁן הַבִּירָה" (פרק ב', פסוק ה'). אף על-פי ששמו הוא "מָרְדֳּכַי" שם פרסי לעילא, אולי אפילו שם הנושא בקרבו שם אלוהים אחרים מקומיים, ובשם זה נודע ברבים, הוא ידוע כיהודי. כך הוא מוגדר על-ידי הבריות. מוצאו ידוע. התערותו עוברת דרך שינוי שם עברי לשם מקומי, כפי שאירע בדברי הגלויות הרבות, אבל שינוי השם לא הביא למחיקת היותו מזוהה ברבים כיהודי. הוא עצמו, שמר על ייחוסו האתני-דתי וביטא את דביקותו בהשתייכות אינטימית פרטית, לעמו בזוכרו שם אבותיו שלא גלו עמו "מִירוּשָׁלַיִם עִם-הַגֹּלָה אֲשֶׁר הָגְלְתָה עִם יְכָנְיָה מֶלֶךְ-יְהוּדָה אֲשֶׁר הֶגְלָה נְבוּכַדְנֶצַּר מֶלֶךְ בָּבֶל" (שם, ו'). ההתערות לא הביאה להתבוללות. היא הייתה עמדת הגנה על הקיום כשלעצמו, אולם לא הטמיעה את המתערה בתוך התרבות או האמונות או הזהות של שושן. סיפור המגילה, יוכיח בהשמך, שסידור זה של נוחות קיומית, לא הואילה הרבה כשהשנאה ליהודים שהתפרנסה מחרדה כי הם עומדים להציף את פרס ולהטביע בנכלים את ישותה וחרף התערותם אין מנוס אלא בהשמדתם.
10/03/2020  |  יצחק מאיר  |   יומני בלוגרים
יום ראשון בארה"ב. כל משחקי הספורט מול אצטדיונים מלאים בצופים. המרתון השנתי של לוס אנג׳לס התקיים כרגיל. "מצב החרום" עליו הכריזו בנפרד ראש העיר לוס אנג׳לס כמו גם מושל קליפורניה היו למטרה אחת ויחידה: קבלת תקציבים מהממשלה הפדרלית. [כך גם בניו-יורק.]
10/03/2020  |  ארי בוסל  |   יומני בלוגרים
להלן מדברי יו"ר מכון ז'בוטינסקי בפתיחת המושב השלישי בכנס תל-חי במכללת תל-חי, 4.3.2020, במלאת מאה שנה לנפילת טרומפלדור וחבריו: אני שמח לפתוח את המושב השלישי בכנס המרשים הזה, שלו שותף גם מכון ז'בוטינסקי, המשמר בארכיונו חומר רב חשיבות של יוסף טרומפלדור ואפילו את חגורתו הצבאית, האוטנטית!
רשימות נוספות   /   חגים ומועדים  
פירות יבשים? בריא זה לא  /  איילת פישביין
משרד החקלאות: הישראלים התאהבו בשקדים  /  יפעת גדות
רוסיה מפזרת שלג מלאכותי  /  יפעת גדות
מגילת אסתר שלי (ב)   /  איתן קלינסקי
בעקבות ויזתא  /  בלפור חקק
קריאה אחרת במגילת אסתר   /  איתן קלינסקי
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
"ביבי נקלה, ביבי נבל, ביבי מושחת, ביבי שקרן, ביבי מאוס, ביבי תחמן"... כך נפתח ביום שלישי מאמר בעיתון ה"הגון", שופר הפלשתינים - הארץ
עידן יוסף
עידן יוסף
כלי תקשורת מסוימים נוהגים לנגח את חברי הכנסת של הקואליציה ואת הממשלה, תוך התעלמות מההקשר הרחב והתמקדות באירועים זניחים    דיווחים מוטים אלה מתעלמים מעבודתן החשובה של ועדות הכנסת בנו...
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il