|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
איך מלבישים את הבית? טרנד עיצוב הקירות
קבוצת ירדן
הבית נשרף? זה מה שמגיע לכם מהביטוח
עמדו לביקורת ולפיקוח [צילום: AP]
ההתנהגות של אדלשטיין והשאלה של אמסלם

תסמינים של מחלת הרודנות

שמירת עקרונות הדמוקרטיה בזמן משבר היא המבדילה בין מדינה חופשית לבין מדינה רודנית - כפי שהבינו צ'רצ'יל ורוזוולט. יולי אדלשטיין ודוד אמסלם מראים שהם מזלזלים בשלושה מן היסודות החשובים ביותר: בית הנבחרים, בית המשפט וחופש הביטוי
26/03/2020  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   כנסת 23   |   תגובות
רגב דואגת למוסלמים
דבר אחד טוב יצא מישיבת הממשלה שעסקה בתקנות הקורונה החדשות: התברר שבניגוד לכל ההשמצות, מירי רגב דווקא בעד שוויון זכויות למוסלמים. עובדה: היא וידאה שמגבלות התפילה - עד עשרה אנשים במרחב פתוח - יחולו גם על המסגדים. מותר לשער, שבנושא ההלוויות מוכנה רגב אפילו לתת עדיפות למוסלמים.

"אחרי הכל הרי פרלמנט ריבוני וחופשי, שנבחר בדרך הוגנת במשטר המעניק זכות בחירה לכל, שידו משגת להדיח את הממשלה בכל יום, אלא שהוא גאה לתמוך בה בימים הקודרים ביותר, היה אחת הנקודות השנויות במחלוקת עם האויב. הפרלמנט ניצח". דבריו של וינסטון צ'רצ'יל על ניהולה של בריטניה בזמן מלחמת העולם השנייה, בהסבירו מדוע דאג עד מאוד לבטחונם של חברי הפרלמנט בעת ההפצצות הגרמניות הכבדות על לונדון.

צ'רצ'יל ממשיך: "ספק אם היה לאיזה מן הרודנים שלטון יעיל כל כך ברחבי האומה שלו כמו שהיה לקבינט המלחמה הבריטי. כאשר ביטאנו את רצונותינו, נתמכנו על-ידי נציגי העם והכל צייתו לנו ברוח טובה. אולם בשום שלב לא נפגעה הזכות למתוח ביקורת. כמעט תמיד כיבדו המבקרים את האינטרס הלאומי. כאשר לעיתים קראו עלינו תגר, ביטלו בתי הפרלמנט את דעתם ברוב מכריע, וזאת - בניגוד לשיטות הטוטליטריות - בלי שמץ כפייה, התערבות או שימוש במשטרה או בשירות החשאי. מקור לגאווה מצאנו במחשבה שהדמוקרטיה הפרלמנטרית, או ייקרא כאשר ייקרא לחיים הציבוריים הבריטיים שלנו, יכולה לעמוד בכל המבחנים, להתגבר עליהם ולצאת מהם בשלום".

הפרלמנט הבריטי החליט שלא לקיים בחירות בזמן המלחמה, אך הוא המשיך לפעול כסדרו. צ'רצ'יל ושריו מסרו לו דיווחים שוטפים, לעיתים בדלתיים פתוחות ולעיתים בדלתיים סגורות. הממשלה ניצבה בפני הצבעות אי-אמון וזכתה בהן. צ'רצ'יל עצמו הפך לראש הממשלה רק כאשר בזמן המלחמה התברר שלפרלמנט אין אמון בנוויל צ'מברליין וחבריו דרשו הקמת ממשלת אחדות. מיד לאחר הניצחון על גרמניה, ובעוד המלחמה נגד יפן נמשכת, התקיימו בחירות וצ'רצ'יל ספג תבוסה מוחצת ומדהימה.

מעברו השני של האוקיינוס האטלנטי התייצב פרנקלין דלאנו רוזוולט פעמיים לבחירות בזמן המלחמה. הפעם השנייה הייתה בנובמבר 1944, כאשר ארה"ב כבר הייתה שלוש שנים בתוך הקרבות. הקונגרס פעל ללא הפסקה והוא אשר הכריז, כנדרש בחוקה, מלחמה על יפן ועל גרמניה. גם הבחירות לקונגרס נערכו כרגיל.

צ'רצ'יל ורוזוולט לא חשבו אפילו לרגע לפגוע במנגנונים החשובים ביותר של הדמוקרטיה: הפיקוח הפרלמנטרי והפיקוח המשפטי. בשתי המדינות נשמרו חופש הביטוי, חופש העיתונות, חופש ההתכנסות וחופש ההפגנות. משום, כפי שאמר צ'רצ'יל, שזה בדיוק היה ההבדל בינן לבין המשטר הנאצי של גרמניה, המשטר הפשיסטי של איטליה והמשטר הרודני של יפן.

מה שהיה מובן מאליו לשני מנהיגים דגולים אלו בזמן המלחמה הנוראה ביותר בהיסטוריה, כאשר ארצותיהם נאבקו על עצם הישרדותן (בריטניה) ועל העקרונות שביסוד קיומן (שתיהן), אינו מובן לכמה מן האישים הבכירים בממשלת ישראל בזמן משבר הקורונה. יולי אדלשטיין סוגר את הכנסת. דודי אמסלם מדבר על מניעת חופש ההפגנה. למרבה המזל, מול הראשון התייצבה אסתר חיות ומול השני התייצב בנימין נתניהו. אך העובדה שהצעדים החמורים הללו נמנעו, אינה סיבה להקל ראש בסכנה שמשקף עצם הניסיון לבצע אותם.

הרוב זכאי לפעול בחוסר אחריות

בכנסת יש רוב שדורש להחליף את אדלשטיין. נכון, העיסוק בשאלה הזאת בזמן משבר הקורונה הוא חסר אחריות ברמה של הפקרות פושעת. בני גנץ וחבריו צריכים לעזוב הכל ולעשות דבר אחד ויחיד: להצטרף מיד לממשלה בראשות נתניהו. יש עכשיו שתי משימות מיידיות: להציל חיים ולמנוע קריסה של המשק. כל השאר, חשוב ככל שיהיה (אם בכלל), חייב לחכות. כל מי שעוסק כעת בכל נושא אחר, מטיל בספק רב את כשירותו המוסרית להנהיג את המדינה.

כל זה נכון. אבל אי-אפשר למנוע מגנץ ושות' להתנהג בצורה כזאת, כל עוד הם פועלים בהתאם לכללים. והכללים הם שהרוב הוא הקובע, כמובן במסגרת החוק. הנוהג ההגיוני הוא לבחור את יו"ר הכנסת לאחר הקמת הממשלה, אך זה אינו כתוב בשום מקום; הקמת הממשלה היא המועד האחרון לבחירת היו"ר, ותו לא. אם הרוב רוצה לפעול בצורה חסרת אחריות - אין מנוס מלאפשר לו זאת, ולבוא איתו חשבון במישור הציבורי ובקלפי.

מניעת יכולתו של הרוב לממש את הכוח שקיבל מן העם, חמורה עוד יותר מאשר התנהגות מופקרת של הרוב, משום שהיא חותרת תחת יסודות הדמוקרטיה - פשוטו כמשמעו. אם המיעוט אינו מקבל את הכרעת הבוחר ואינו מקבל את מרות הרוב (שוב - במגבלות החוק), זוהי אנרכיה. כל השאר מתגמד ליד זה.

להפגין בכפוף לכללים

במקביל לביזוי הדמוקרטיה ושלטון החוק בידי אדלשטיין (שעד לפני שתי יממות היה אחד הפוליטיקאים היותר הגונים וממלכתיים שלנו), תהה אמסלם בישיבת הממשלה מדוע מותר להפגין גם לפי תקנות החרום החדשות. העלאת השאלה מלמדת על אחת משתיים: בורות מוחלטת לגבי יסודות הדמוקרטיה או התעלמות מוחלטת מהם. וכמו במקרים דומים, תחליטו אתם מה גרוע יותר.

אז הנה שיעור לשר אמסלם, המופקד בין היתר על חופש התקשורת: זכותו של הציבור למחות בכל עת ובכל עניין, היא המבדילה בין מדינה חופשית לבין מדינה רודנית. בחירות מתקיימות אחת למספר שנים (במצב נורמלי) ועשויות להידחות בשל מצבי חרום (כמו בבריטניה במלחמת העולם השנייה וכמו אצלנו במלחמת יום הכיפורים). זכות הביטוי, המונית ככל שתהיה בעידן פייסבוק, עדיין מוגבלת למי שרוצים לשמוע. זכות ההפגנה היא זו המאפשרת להמונים להתקבץ ולהביע את דעתם, בלא להמתין לקלפיות.

דווקא בזמן משבר, חשוב מאוד לאפשר לציבור להשמיע את קולו. המשטרה בהחלט רשאית וגם חייבת להביא בחשבון את כל הנסיבות כאשר היא מקבלת בקשה לרשיון הפגנה. עליה להתחשב ביכולתה לשמור על הסדר, בשיקולים ביטחוניים וכיום בשיקולים בריאותיים. יש כלים חוקיים להגביל הפגנות בשעת משבר. אבל לאסור אותן לחלוטין - זה בל ייראה ובל יימצא בחברה דמוקרטית. ראו את ההפגנות בארה"ב בזמן מלחמת וייטנאם ופרשת ווטרגייט או את ההפגנות אצלנו בזמן מלחמת שלום הגליל. לכן, הזכות להפגין חייבת להישמר גם בזמן חרום - בכפוף לכללים המיועדים להגן על שלום הציבור ובריאותו.

עצם העובדה שיו"ר הכנסת ושר התקשורת מנסים לפגוע בפעילות הפרלמנטרית ובזכות היסוד להפגין, מלמדת על מחלה מסוכנת המקננת בצמרת הממשל שלנו: מחלה של סתימת פיות ומניעת ביקורת. המחלה הזאת עלולה להפוך לממארת, במיוחד כאשר באותה צמרת יש מי שמנסים לחסל את התרופה העיקרית נגדה - פיקוח משפטי יעיל, עצמאי וחסר מורא. וכמו הקורונה, כך גם מחלת הרודנות מחייבת איתור מהיר, בידוד הלוקים בה ומאבק חסר פשרות עד לחיסול הנגיף.

תאריך:  26/03/2020   |   עודכן:  26/03/2020
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות  / עוקבים מי ומי בפרשה - לקבלת רשימות חדשות עם הופעתן
 אבי דיכטר / Avi Dicter   אבי ניסנקורן / Avi Nisankorn   אוסאמה סעדי / Osama Saadi   אופיר אקוניס / Ofir Akunis   אופיר כץ / Ofir  Katz   אורי מקלב / Uri Maklev   אוריאל מנחם בוסו / Uriel Busso   אורית פרקש-הכהן / Orit Farkash-Hcohen   אורלי לוי-אבקסיס / Orly Levi-Abekasis   אורנה ברביבאי / Orna  Barbivai   איילת שקד / Ayelet Shaked   אימאן ח'טיב יאסין / Iman  Khatib Yassin   איתמר גרוטו / Itamar Groto   איתן גינזבורג / Eitan  Ginzburg   אלון שוסטר / Schuster Alon   אלי כהן / Eli Cohen   אמיר אוחנה / Amir Ohana   אסף זמיר / Asaf Zamir   אסתר חיות / Esther Hayut   אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri   בג"צ קול העם   בועז טופורובסקי / Boaz  Toporovsky   בני גנץ / Benny  Gantz   בנימין נתניהו / Benjamin  Netanyahu   גבי אשכנזי / Gavriel  Ashkenazi   גבי ברבש   גדי דסטה יברקן / Gadi Desta  Yivarken   גדעון משה סער / Gideon  Sa'ar   גילה גמליאל / Gila  Gamliel   גלעד מנשה ארדן / Gilad  Erdan   דוד אמסלם / David Amsalem   דוד  ביטן / David Bitan   ווליד טאהא / Waleed Taha   וינסטון צ'רצ'יל / Winston churchil   ולדימיר בליאק / Vladimir Beliak   זאב אלקין / Ze'ev Elkin   חופש הביטוי   חיים כץ / Haim Katz   טור פז משה   יאיר לפיד / Yair  Lapid   יואב גלנט / Yoav Galant   יואב סגלוביץ' / Yoav Segalovich   יואב קיש / Yoav Kish   יואל (יולי) אדלשטיין / Yoel Edlshtein   יוראי להב הרצנו / Yorai  Lahav-Hertzano   יזהר שי / izhar  shay   יעקב ליצמן / Yaakov Litzman   יפעת שאשא-ביטון / Yifat  Shasha-Biton   ישראל אייכלר / Yisrael  Eichler   ישראל כץ / Israel  Katz   מאי גולן / May  Golan   מאיר בן שבת / Meir Ben-Shabat   מאיר כהן / Meir  Cohen   מאיר פרוש / Meir Porush   מיכאל  מלכיאלי / Michael Malkieli   מיכאל מרדכי ביטון / Michael  Biton   מיכאל מרדכי ביטון / Michael Mordechai Biton   מירב כהן / Meirav  Cohen   מירי  רגב / Miri Regev   מכלוף מיקי זוהר / Miki Zohar   ממשלת ישראל / Israel Government   מרב מיכאלי / Merav  Michaeli   משה ארבל / Moshe Arbel   משה בר סימן טוב   משה גפני / Moshe Gafni   משולם נהרי / Meshulam Nahari   מתן כהנא / Matan  Kahana   ניסים ואטורי   נפתלי בנט / Naftali  Bennett   סיגל סדצקי   סעיד  אלחרומי / Said Elharumi   עודד פורר / Oded Forer   עודה איימן / Ayman  Odeh   עומר ינקלביץ'   עופר כסיף / Ofer  Cassif   עמיר ארמונד פרץ / Amir  Peretz   עפר שלח / Ofer  Shelah   צחי הנגבי / Tzachi  Hanegbi   ציפי חוטובלי / Tzipi  Hotovely   קארין אלהרר / Karin  Elharar   רות וסרמן לנדה / Ruth Wasserman Lande   רם בן ברק / Ram  Ben Barak   רפי פרץ / Rafi  Peretz   שלמה קרעי / Shlomo  Karhi   שרן השכל / Sharren Haskel 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
תסמינים של מחלת הרודנות
תגובות  [ 17 ] מוצגות   [ 17 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
בהגדרת הדמוקרטיה
26/03/20 10:42
2
משה, עורך-דין
26/03/20 11:15
 
מגיב ותיק
26/03/20 12:21
 
עובד 1
26/03/20 14:50
 
א'' ש
26/03/20 15:05
3
בעז ש
26/03/20 11:36
4
מגיב ותיק
26/03/20 11:54
5
אנונימי
26/03/20 12:42
6
באום
26/03/20 13:55
7
עובד 1
26/03/20 15:04
8
יאיר4
26/03/20 15:49
9
יאיר4
26/03/20 15:57
10
מרחם על בורים
26/03/20 18:06
11
עוד סתם אחד
26/03/20 21:34
12
יענשקוש
26/03/20 21:35
13
מנדל
26/03/20 21:56
14
ישראל בר-ניר
27/03/20 19:49
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  כנסת 23
יו"ר הכנסת המתפטר, יולי אדלשטיין, טוען כי ברור לו שהודעת ההתפטרות שלו שהייתה למעשה סירוב לציות לפסיקת בג"ץ היא "צעד תקדימי", כלשונו, אולם הוא טוען עם זאת שכל ההתרחשות הפוליטית הישראלית בימים אלה היא תקדימית וכי מדובר בצעד שנעשה נגד ניסיון בית המשפט העליון להשתלט על הכנסת ועל הפרוצדורה שלה.
26/03/2020  |  איציק וולף  |   חדשות
ח"כ עמיר פרץ יכנס (יום ה', 26.3.20) את מליאת הכנסת לבחירת יו"ר לכנסת ה-23. כך קובעת נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות. היא מותחת ביקורת חריפה במיוחד על היו"ר המתפטר, יולי אדלשטיין, בשל סירובו לכנס את המליאה כפי שהורה לו בג"ץ. פרץ הוא זקן חברי הכנסת, ובג"ץ קיבל את המתווה שהציע היועץ המשפטי של הכנסת, איל ינון, לשם פתרון התסבוכת.
25/03/2020  |  איתמר לוין  |   חדשות
נשיא המדינה, ראובן ריבלין, אמר כי על כל ההנהגה הישראחלית לציית לפסיקות בית המשפט העליון. את הדברים אמר (יום ד', 25.3.20) בערבו של יום שבו התפטר יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, מתפקידו תוך הפרה של פסיקת בג"ץ שחייב אותו להעלות להצבעה עוד היום את בחירת יו"ר הכנסת ה-23.
25/03/2020  |  איציק וולף  |   חדשות
הוועדה המסדרת בראשות ח"כ אבי ניסנקורן התכנסה (יום ד', 25.3.20) על-מנת לנסות למצוא פתרון לפלונטר הפרלמנטרי בעקבות התפטרות יו"ר הכנסת הבוקר. זאת מתוך כוונה לקיים ישיבה של הכנסת לבחירת יו"ר חדש בהקדם האפשרי. יו"ר הוועדה המסדרת, ח"כ ניסנקורן, פתח ואמר: "אנחנו ניצבים לפני תקדים חמור במדינת ישראל. יו"ר הכנסת מפר ברגל גסה את החלטת בית המשפט העליון, אירוע שפוגע, פגיעה קשה, בדמוקרטיה הישראלית. יו"ר בית המחוקקים שבסיטואציות מסוימות ממלא את מקומו של נשיא המדינה מפר את החלטת בית המשפט. הגענו לשיא שחבל שאנחנו חווים והכל כשאנחנו מתמודדים עם משבר הקורונה". מהדיון נעדרו חברי הכנסת מהסיעות: הליכוד, ש"ס, יהדות התורה וימינה.
25/03/2020  |  עידן יוסף  |   חדשות
ועדת הכספים הזמנית אישרה (יום ג', 24.3.20) העמדת ערבות מדינה בכחצי מיליארד שקל, שיעמידו לטובת העסקים הלוואות בסכום של 4 מיליארד שקל נוספים, בתנאים משופרים. לצד כך, קרא לממשלה יו"ר הוועדה הזמנית, ח"כ עודד פורר, להציג עד ליום חמישי תוכנית כוללת לסיוע למשק על נגזרותיו השונות, ולפעול כגוף אחד ללא כותרות היוצרות תבהלה בציבור: "אנחנו חייבים לייצר יציבות בתוך אי-היציבות הקיימת", אמר. חברי הוועדה קראו לחשב הכללי להגביר את קצב מתן ההלוואות ולהקטין משמעותית את הביורוקרטיה סביבן.
24/03/2020  |  עידן יוסף  |   חדשות
רשימות נוספות   /   כנסת 23  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   מגיפת הקורונה  /  מי ומי  
גנץ השיב לנתניהו: הפערים בינינו מהותיים  /  איציק וולף
נתניהו לגנץ: בוא ניפגש עכשיו  /  איציק וולף
הוועדה המסדרת אישרה הקמת 6 ועדות   /  איציק וולף
פסק דין רע - מחוסר ברירה  /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
מי משרי הליכוד שאינו מצטרף לשר הביטחון יואב גלנט במאבקו החיוני נגד בנימין נתניהו הופך שותף פעיל לחטאיו של ראש הממשלה
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
למדנו בדרך הקשה ביותר, הכואבת ביותר, כי אל לנו להיות שאננים גם בגזרת הבקעה    בינתיים עיקר תשומת הלב ועיקר הפעילות נתונות לרצועת עזה ולדרום לבנון, כמו גם לסיכולים ברחבי יו"ש    בממלכ...
אלי אלון
אלי אלון
עברתי בימים אלה ברחוב רש"י בתל אביב והבחנתי במבנה בית הכנסת שלא היה ידוע ומוכר לי לפני כן    מבנה בית הכנסת ועברו ההיסטורי סיקרנו אותי
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il