|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל

פרשת השבוע ויקרא (המקאם רצד)

אל עליון אחד

הרמב"ם ביקש לידע את העם שיש רק אל עליון אחד שהוא האל אשר העם רואה בו אלוהיו, ואין אדם בשר ודם שיהא מנהיג הכל יכול, שהעם ישים אותו בדרגה לא אנושית
29/03/2020  |   אברהם הללי   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
ספר ויקרא [צילום: יעקב נחומי/פלאש 90]


הִטָּהֲרוּ וְהִשָּמְרוּ צַו הַשָּׁעָה

לְפֶתַע צָפָה וְעוֹלָה עֲמִידַת הָעָם בִּפְנֵי צָרָה

זֶה קָרָה בַּעֲבָר וְהָעָם אָז הִתְגַּבֵּר וְצָרָה עַבְרָה

הִנֶּה נִזְדַּמֵּן לִלְמוֹד עִקַּר דִּינֵי טֻמְאָה וְטָהֳרָה

זֶה מוּבָא כִּדְבָעֵי לְפִרְטֵי פְּרָטָיו בְּסֶפֶר וַיִּקְרָא

וְזֶה אֲשֶׁר בַּמִּדְבַּר לְיִשְׂרָאֵל קָרָה

מִתְחִלָּה חָיוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בִּרְוָחָה בֶּאֶרֶץ גֹשֶׁן

אִבְדּוּ זְהוּתָם וְהִתְנַהֲגוּ כִּנְסִיכִים בְּמִגְדַּל שֶׁן

נִתְפַּתּוּ לִנְהוּג כְּמוֹ מִצְרָיִם עוֹבְדֵּי עֲבוֹדָה זָרָה

וְלֹא זַכְרוּ לָמָּה יָרְדוּ מִצְרַיְמָה וּפְגַּשְׁתָּם צָרָה

וְזֶה אֲשֶׁר בְּמִצְרָיִם לְיִשְׂרָאֵל קָרָה

אֲזָי אֱלֹהִים הוֹצִיאַם מְעַבְדּוּת כְּדֵי לְנַסּוֹתָם

וְנָתָן לָהֶם מֹשֶׁה כּמַנְהִיג מִלֵּידָה לְהוֹשִׁיעַם

וּמֹשֶׁה הוֹרִיד לָהֶם תּוֹרָה שֶׁבְּעַל-פֶּה וּבִכְתָּב

וּמִשֶׁרָוַח לָהֶם הֵמִירוּ אֱלֹהֵיהֶם בְּעֶגֶל הַזָּהָב

וַיִּשְׁמַן יְשֻׁרוּן וְאֶל מַעֲלָלָיו שַׁב

כֹּל שֶׁנִדְרַשׁ לְעֶת כָּזֹאת לִהְיוֹת טָהוֹר וְנֶאֱמָן

וּמְאָז הָחָרְבָּן כּבְרַ לֹא נִדְרַשׁ הַקְרָבַת קָרְבָּן

כֹּל שֶׁצָּרִיךְ לְהִשָּׁמֵר לְנַפְשׁוֹתֵינוּ לֹא לְהַקְרִיב

וְלָשׁוּב לְצוּר מַחְצַבְתֶּנוּ שֶׁלֹא יִהְיֶה בָנוּ נָגִיף

אָז עוּרוּ הִטָּהֲרוּ וְהִשָׁמְרוּ סָבִיב


מה הוא עקר תכנו של ספר ויקרא

עקר תכנו של ספר ויקרא על דעת המפרשים השונים להנהיג את ישראל במדבר וגם לאחר שישב בארצו בעבודת ה', וראו זה פלא הוא עוסק בדיני טומאה וטהרה, שבימינו הפכו להיות צו השעה לחיים ומוות. אז ישראל חיו במצרים ומשם הוציאם לאחר שנשתעבדו לַמִצְרִים. לכן התורה המתרכזה בעבודת האלוהים על דרך של הקרבת קורבנות לפי הענין. כי כך נוהגים המצרים וישראל נהגו כמוהם. בנוגע לעבודת האלוהים קוראים בהגדה של פסח המספר ביציאת מצרים, למען שנזכר בְּסִבַּת השעבוד ומה היה מחיר השחרור מעבדות שהיה באב"דן רֹב עם ישראל שחי במצרים, שהתבולל במצרים בתום מאתיים ועשר שנים שישבו בני ישראל שם. הואיל ושם הקריבו ישראל קורבנות לאלילים ולא לקב"ה, כפי שההגדה מבטאת זאת כך: מתחילה עובדי עבודה זרה היו אבותינו במצרים. לא היה אפשר לנתקן ממנהג שדבק בהם, אלא להפנותם בהקרבת הקורבנות לאפיק הקרבת קורבנות לאלוהים ולא על גבעה רמה או תחת כל עץ רענן, אלא במקום אחד, לכן אנו בפרשת ויקרא, נמצאים אחרי שהמשכן הוקם והיה לעובדה כמקום בלעדי להקרבת הקורבנות. לא בכדי ספר ויקרא עוסק בעיקר בקורבנות בסמוך להקמת המשכן. בעניין זה כבר הבאנו מדרש "מדרש רבא" שראוי שנביאו שוב: משה אמר לקב"ה: את התפקיד שהוטל עלי עשיתי. הוצאתי את ישראל ממצרים, קרעתי להם את הים הורדתי להם את המן הגזתי להם את השלו, העליתי להם את הבאר והנה העמדתי להם את המשכן הם מוקפים ענני כבוד, מה יש לי עוד לעשות. אמר לו הקב"ה חַיֵּיָך (בערבית משביעים בחיאתך) מלאכה גדולה ורבה עוד עליך לעשות, ללמדם טומאה וטהרה וללמדם הקרבת הקורבנות. זה רמז לפתיחת הפרשנות על פרשת ויקרא, הכונה ללמד את העם להתנהג בצורה נקייה וטהורה ולהאמין בכך ובלשון ימינו, זה לשמור על טוהר המדות, נקיון כפיים ועשית משפט צדק ואהבת הבריות, כך המדרש אמר אז והוא נכון בכל עת וזמן וביחוד בימינו שצוויים אלה לא נשמרים ולא נעשים כאמור במדרש רבה.

חשוב לשרש מישראל את הרצון להאליל מנהיגים

הרמב"ם ביקש לידע את העם שיש רק אל עליון אחד שהוא האל אשר העם רואה בו אלוהיו, ואין אדם בשר ודם שיהא מנהיג הכל יכול, שהעם ישים אותו בדרגה לא אנושית. הרמב"ם מודע לקושי בשירוש המנהג של הַאֲלָלַת בני אדם, שכביכול בלעדיהם לא נחיה ולא נתקיים שזאת כבר נטייה קימת גם בימינו תחת ביטוי אחר. ראינו זאת קורה כאשר משה אחר לרדת מהר סיני, מיד נכנס בלב העם חשש שבלעדי איש זה בעל תכונה אלוהית, לא יהיה קיום לעם, קם העם ותבע לעשות להם עגל. כי העם בשעתו לא השתחרר מן הצורך בְּהַאֲלָהָה. לא בכדי ספר שמות בחלקו הגדול עוסק בהקמת המשכן, כדי לתת לעם לחוש כי רוח אלוהים נמצאת בו. אף כי שטח הקרבת הקורבנות היה לדלת אמות המקום שם (מדובר בעשרות מטרים רבועיים). זה היה די כדי שלא יזבחו עוד את זבחיהם לשעירים אשר הם זנים אחריהן (ויקרא יז/ז) ומכיוון שבבוא ישראל לארצו הוסיף המשכן לשמש מקום פלחן בעיקר להקרבת קורבנות לה' ורק בהקמת המקדש חדל המשכן להתקיים. ומשחרב בית המקדש שוב אין הקרבת קורבנות יותר, שנאמר: ונשלמה פרים שפתינו (הושע יד/ג) דהיינו "תְּפִלָּה" בשפתיים כמוה כהקרבת פרים לה' במקדש. שריד אחרון להקרבת קרבן פסח נשאר, אצל העדה השומרונית בשכם על-יד הר עיבל והר גריזים. ועוד ניתן להבין כי קריאת פרשת עקדת יצחק נועדה ללמדנו כי ה' איננו חפץ בקרבן אדם שלא כמו האלילים שתובעים לעשות על-ידי עושיהם - עובדי האלילים. אולי זה גם שם בסימן שאלה חידוש הקרבת מן החי.

אצל כל אדם יש נטייה להקרבה מטבע בריאתו

אנו עוסקים בהקרבה כי ספר ויקרא פותח בתורת הקורבנות. זה מביא אותנו לאדם עצמו ולא רק לבהמה שהקריבו אותה בבית המקדש. מעיון מעמיק, נגיע בהכרח למסקנה כי רק הקרבה למען האחר בנפש חפצה חשובה היא. זה מתחיל כדוגמה "הָאֵם" המקריבה הרבה מכוחה ומזמנה להבאת ילדים לעולם ומגדלתם ומלוה אותם בדרכם לחיים טובים. הָאֵם עושה זאת לא מפני שמישהו חִיֵּב אותה לעשות זאת, אלא הוא עושה זאת מרצונה ובנפש חפצה. יש להניח כי מצפה בבוא היום היא תזכה מילדיה, שהקריבה מעצמה למענם, להקריב הם מעצמם למענה. כך גם האב מקריב כל אשר יש לו למען ילדיו, כדי שינהגו בהקרבה מעצמם למען הוריהם. וכך גם האדם עושה למען החברה בה הוא חי, לכן הוא מצפה כי החברה תגמול לו כגמולו. הקרבה מן הסוג הזה יוצרת תשתית נפשית לקרבה בין בני האדם, כי הרי האדם כבר הקריב מעצמו למען החברה. המושג קרבה כולל הקרבה ושני מושגים אלה משורש אחד אותיות ק.ר.ב. זה גם אשר מוציא אנשים לקרב, לעשות לא למען עצמם אלא גם ואלי בעיקר למען הזולת. ההקרבה לשם שמים, לא נועדה להכשיר את השרץ ועל המקריב איננו צריך לצפות לתגמול או לתמורה. זאת "הקרבת אמת" או לשם שמים.

הָעוֹלָם בְּצַעַר וְלֹא נִרְאָה הָאוֹר בַּמִּנְהָרָה

אָכֵן טוֹב לָדַעַת כִּי לְכֹל חוֹטֵא יֶשׁ כַּפָּרָה

וּבִלְבָד שֶׁהָחוֹטֵא מוֹכן לַחֲזוֹר בִּתְשׁוּבָה

כֹּל שֶׁצָרִיך לְהַטּוֹת אֹזֶן לַזֻּלָּת וּלְהַקְשִׁיב

אֵין בְכַך הַקְרָבָה זֶה רַק בְּנוֹעַם לְהָשִׁיב

לָזֶה צָרִיךְ פָּשׁוּט רַק לְהַקְשִׁיב

הַדֶּרֶךְ לִרְכּוֹשׁ לֵב פְּשׁוּטָה שֶׁצָרִיךְ לְיַשֵּׂם

לְהָשִׁיב בְּנֹעַם כִּי לָשׁוֹן רַכָּה תִּשְׁבּוֹר גָּרֶם

וּמִשֶּׁבָא הֶאָסוֹן לֹא יַבְחִין בֵּין הַטּוֹב לָרַע

נַעֲשֶׂה טוֹב אַף אִם הָאָדָם הָרָע לֹא יִפָּגַע

כִּי מֵהֶאָדָם הַטּוֹב דָּבָר לֹא נֳגְרַע

אָכֵן הִגִִּיעָה הָעֶת וְהַשָּׁעָה לְחַשֵּׁב מַסְלוּל

לְסַלֵּק אֵיבָה וְטִינָה מִקֶּרֶב הָעָם לְחִשּׁוּל

מִפְּנֵי כֹּל נֶגַע אוֹ פֶּגַע שֶׁלְּדִידָם אֵין גְּבוּל

תֵּהֵא הַקְרָבָה מִיָקְרָה לְשֵׁם שָׁלוֹם כָּלוּל

כִּי צוֹעֲדִים בְּסִכּוּן בִּשְׁבִיל תָּלוּל

תאריך:  29/03/2020   |   עודכן:  29/03/2020
עו"ד אברהם הללי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הוא זחל אל ממשלת ביבי. לא סתם זחל אלא על גחונו. כמו בקללת הנחש: "על גחונך תלך". אך לא ממש. מפני שעל הנחש המקורי נאמר כי "היה ערום מכל חיית השדה". לעומת זאת בני גנץ אינו ערום ותכסיסן וערני. הוא נגרר אחרי בנימין נתניהו ואריה דרעי וגבי אשכנזי.
29/03/2020  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
השבוע, כאשר קרוב לוודאי שישראל תיכנס בעוד כמה ימים להסגר מלא, מעבר לתקנות שנכנסו לתוקף בשבוע שעבר, מתחזקת התחושה שיכול להיות שייקח זמן עד שימצאו תרופה לקורונה. אלא שיש תרופה אחרת, בעיקר לארגונים במשק שיכולים לעשות זאת: עבודה מהבית.
סירובו של יולי אדלשטיין לנהוג על-פי החלטת בג"ץ, גם כשהוא סבור כי היא שגויה, גרועה יותר מכל ניסוחי השוק של יריב לוין על בית המשפט וההסתה של מיקי זוהר לא לפעול על פיו והוצאת צווי הריתוק לבית המשפט באישון לילה על-ידי אמיר אוחנה. כי הוא סמל שלטון (כבר הוכחתי כאן כי לוין הפיץ את נגיף השקר שבדמוקרטיות בתי משפט אינם מתערבים בערצות הרוב או המיעוט בפרלמנטים, ותמוה שאיש ממראייניו הרבים אינו לוחץ עליו להודות כי טעה בנקודה זו).
29/03/2020  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
מגפת הקורונה הכניסה את העולם להסגר, אנשים מתעוררים אל מציאות חדשה בטרנינג ישן, סדר עולמי חדש על ספות סלון מותשות. אי-הוודאות והפחדים האישיים הם קרקע פורייה לצמיחתם מחדש של אופורטוניסטים ממוצעים ונוכלים ותיקים. אתמול הציעו לי לקחת הלוואה "בטוחה" בדמי טיפול זניחים של 6,000 שקל, מסיכות M3 נמכרות במחיר מופקע של 90 שקלים ליחידה, באופן די אירוני הסינים הקפיצו את מחיר מכונות ההנשמה במאות אחוזים וכל הקודם זוכה.
29/03/2020  |  קובי אפללו  |   יומני בלוגרים
באחת מכותרות מוסף 'גלריה' היום נשמע קול ענות שמחה לנוכח המגיפה: "יש לי הרבה חברים רוחניים שצוהלים מהמשבר". כותרת ביטאון בית מדרשוקן מתועבת. אין סיבה לצהול לנוכח סבל חולים כעת והחורבן הכלכלי שבדרך, אך את קריסת המערב ניבאו בעבר ארנולד טוינבי ואוסוואלד שפנגלר. המערב כבר קרס והמשבר הנוכחי רק מהווה מראה המשקפת זאת. את קריסת המערב אנו חייבים לנצחון גישת הסופיסטים היווניים, אשר נתנו לגיטימצייה לשקר, סופיסטים שהפכו את השקר למרכיב עיקרי בפנתיאון הערכים עד עצם היום הזה.
29/03/2020  |  איציק סיבוש  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
עמרי מניב בערוץ-12 הביא צרור של הקלטות של שיחות בין שקד לבין נוה    הוא לחץ למנות את איתן אורנשטיין לנשיא המחוזי בתל אביב    שקד נכנעה והצביעה בעד אורנשטיין
איתמר לוין
איתמר לוין
השופט ליאור גלברד שם לב לכל פרט בדיוני חדלות פרעון, גם כאשר יש הסכמות בין הצדדים, ודוחה בקשה חסרת בסיס לקיים דיון בדלתיים סגורות. חבל שהוא אינו מקפיד על עמידה בזמנים וכך נוצר על הב...
אלי אלון
אלי אלון
נזילה ברפת מזרע    פרה מפרישה צואה ושתן בכמות גבוהה פי 40 משל בני-אדם, ורפת בגודל בינוני יוצרת זיהום בכמות גדולה מאוד    הריכוזים העצומים של השפכים הללו לעתים קרובות מגיעים למקורות ה...
שלט בכיכר פלשתין בטהרן [צילום: ואחיד סלמי, AP]
איל השקס
האירנים שיגרו עלינו טילים, וזו עילה מוצדקת לסקירה על כלכלת אירן    ספויילר: לא כל כל מוצלחת    מהן בעיות היסוד של הכלכלה האירנית? מה קרה בכלכלת אירן בשנה החולפת? ומה קרה כלכלית מאז מ...
יעקב אחימאיר
יעקב אחימאיר
הטילים בארסנל של אירן לא יצברו שכבות אבק    האירוע אכן לא נסתיים, אבל דומה שנפתח צוהר אשר דרכו ניתן לחשב את המעשה הראוי לעשותו בעתיד
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il