|   15:07:40
דלג
  איילת פישביין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
איך רוכשים ביטוח נסיעות לחול הכי זול ?
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל

דיור ציבורי בקיבוץ בית ישראל מנוצל לרעה

ראש המכינה הקדם צבאית בקיבוץ העירוני בית ישראל בשכונת גילה בירושלים, הרב הושע אברהם פרידמן בן שלום, ורעייתו אורלי, מנכ"לית המכינה, משתכרים יחד כ-470 אלף שקל בשנה למרות זאת, הם מחזיקים ומתגוררים בדיור ציבורי גם דוח מבקר המדינה לא הביא לתזוזה
01/04/2020  |   איילת פישביין   |   כתבות   |   תגובות
שפירא. "הטבה ניכרת" [צילום: נועם ריבקין-פנטון, פלאש 90]

הדירה במעלה המדרגות

מדינת ישראל מחזיקה בבעלותה אלפי דירות המיועדות למתן פתרונות דיור לזכאים: משפחות חלשות חד-הוריות, זוגות חולים, נכים ממלחמות ישראל, משפחות הסובלות ממצוקה נפשית או אחרת וכו'. הדירות המוחזקות באמצעות חברות משכנות, מושכרות/ניתנות לזכאים לתקופות ארוכות ותמורת דמי-שכירות נמוכים. מטבע הדברים, הביקוש גדול. במקרים רבים, מוחזקות דירות רבות על-ידי גורמים שזכאותם מוטלת בספק. במקרים אחרים, כפי שאנו מציגים להלן, מנוצל הדיור הציבורי לרעה - דירות מוחזקות על-ידי גורמים המקורבים לצלחת.

ראש המכינה הקדם צבאית בקיבוץ העירוני בית ישראל בשכונת גילה בירושלים, הרב הושע אברהם פרידמן בן שלום, ואשתו אורלי, מנכ"לית המכינה, משתכרים יחד כ-470 אלף שקל בשנה. למרות שכרם הם מתגוררים בדיור ציבורי שנועד לזכאים מעוטי יכולת. פעילים חברתיים שמבקשים להחזיר את דירות קיבוץ בית ישראל למאגר הדיור הציבורי, טוענים שמשרד השיכון מתנכל להם.

המכינה הקדם צבאית בית ישראל בשכונת גילה בירושלים הוקמה על-ידי עמותת קבוצת רעות בראשות הרב הושע אברהם פרידמן. לפי דיווחי העמותה, שכרו של מקים המכינה העומד בראשה הוא כ-243 אלף שח לשנה. ואילו שכרה של אשתו מנכ"לית העמותה אורלי פרידמן בן שלום, הוא כ-195 אלף ש"ח לשנה. שני בני הזוג נמנים עם חברי הקיבוץ העירוני בית ישראל שהוקם במרכז הקליטה בגילה, במטרה מוצהרת לתרום לשיקום השכונה.

משרד השיכון העמיד לרשות הקיבוץ 62 דירות, שנלקחו ממאגר הדיור הציבורי בשכונת גילה. הדיירים חויבו בשכר דירה מופחת. למרות שמבקר המדינה מתח ביקורת חריפה על המהלך ותיאר אותו כהעדפה בלתי סבירה, הדירות לא פונו. ניסיונות של פעילים חברתיים להביא לפינוי הדירות נוכח מצוקת הדיור הציבורי הגוברת בירושלים - נתקלות בסירוב גם מצד הקיבוץ וגם מצד משרד השיכון.

המכינה מפרנסת את חברי העמותה

המכינה הקדם צבאית בית ישראל בגילה הוקמה בשנת 1997 - כשלוש שנים לאחר הקמת הקיבוץ. מייסד המכינה והעומד בראשה תא"ל (מיל') הושע פרידמן בן שלום נמנה כאמור עם מייסדי הקיבוץ. חברי הקיבוץ עובדים במכינה, המתוקצבת על-ידי המדינה, ומקבלים ממנה את שכרם. לפי פרסומי המכינה, לומדים בה כ-60 חניכים בשנה. צוות מדריכי המכינה וצוות המורים מורכב ברובו מבוגרי מכינה ומאנשי הקיבוץ העירוני בית ישראל. לעמותת קבוצת רעות המעסיקה את ראשי המכינה וחלק מאנשי הצוות, מחזור שנתי של 5.6 מיליון ש"ח והיא מעסיקה 69 עובדים מהם 23 חברי העמותה. למרות שראשי המכינה טוענים שמטרת הלימודים במכינה היא לחנך ל"פעילות התנדבותית בשכונה - בחונכויות, במרכזי למידה, בבתי-ספר וקייטנות", תושבי השכונה טוענים כי בפועל, המכינה כמעט שאינה מעורבת במתן סיוע לאנשי השכונה המוגדרים כנזקקים והיא מתמקדת לטענתם באינטרסים של עצמה יותר משהיא מתמקדת בשכונה.

העדפה למבוססים

הרב הושע פרידמן ואנשי הקיבוץ העירוני בית ישראל המתגוררים בדיור הציבורי, קיבלו תנאי שכירות נוחים דומים לאלה של זכאי הדיור ציבורי, בלי שהוכרו כזכאים. בדוח שפרסם מבקר המדינה, יוסף שפירא, הוא מתח ביקורת על תופעה זו (לאו-דווקא על עניינם של בני הזוג דלעיל), וקבע: מדובר בהטבה ניכרת. המבקר הדגיש שניתן היה לתת הטבה כה גדולה למי שאינם זכאים, אך ורק בתנאי שמדובר באזור שיש בו עודף דירות של הדיור הציבורי, ולא בירושלים - שהיא אחד המקומות בהם יש מחסור משווע בדיור ציבורי, קל וחומר כאשר כ-600 זכאים באזור ירושלים ממתינים לדיור ציבורי. בתנאים כאלה, טען המבקר בדוח משנת 2013, יש לבדוק אפשרות להפקיע את עשרות הדירות שניתנו לבית ישראל ולהחזירן למאגר הדיור הציבורי. אחד הקריטריונים להפקעת הדירות, כך הציע המבקר, יהיה באיזו מידה מי שמתגורר בדירת הקיבוץ העירוני תורם לקהילה. המבקר מצא שבדיקה כזאת לא נעשתה.

משרדי הממשלה לא פעלו לפי המלצת המבקר. יתר על-כן, בשנת 2018 קיבלה עמותת הקיבוץ תמיכה ממשלתית ממשרד החקלאות ופיתוח הכפר תמיכה 201 אלפי ש"ח.

רודפים את המתנגדים

אתי חן, אחת מחברות פורום הדיור הציבורי הנאבק להחזרת דירות קיבוץ בית ישראל למאגר הדיור הציבורי בירושלים, מתארת את הקושי להביא לפינוי הדירות: "זה פשוט לא נתפס ש-600 משפחות בירושלים ממתינות בתור לדיור ציבורי, והדירות שמגיעות להן מוחזקות על-ידי משפחות הקיבוץ וסטודנטים ממשפחות מבוססות. אני מלווה משפחות בשכונה שבקושי שורדות ומתגוררות בתת-תנאים, בעוד הקיבוץ העירוני השתלט על הדירות שמגיעות להן. זה פשוט גזל. מי שאחראי לגזל הזה היא המדינה שאפשרה לשני קיבוצים עירוניים בירושלים (קיבוץ בית ישראל וקיבוץ ראשית) להשתלט על יותר מ-100 דירות, שנועדו למשפחות נזקקות. כמה ילדים ומשפחות יכלו לצאת מעוני בזכות הדירות האלה?. בושה למשרד השיכון! אני לא מבינה איך חברי הקיבוץ האלה ישנים בלילה."

דיירת במתחם בו שוכנות דירות קיבוץ בית ישראל מוסיפה: "הקיבוץ העירוני התיישב במרכז הקליטה בשכונת גילה באישור משרד השיכון והתערבב עם זכאי הדיור הציבורי. הם תופסים לנו דירות של משפחות חד-הוריות ונזקקים אחרים. יש להם משכורות גבוהות והם יכולים להרשות לעצמם לשכור דירות בשוק החופשי ולא לשבת בדירות של זכאי הדיור הציבורי. הדירות של הזכאים במתחם מתוחזקות בצורה מחפירה. יש רטיבות, יש עובש, יש הרבה זוהמה בשטחים הציבוריים. לחלק מהדירים הוצאו צווי פינוי בגלל שכר דירה שלא שולם. לעומת זאת, הדירות של הקיבוץ העירוני מתוחזקות טוב".

לטענת דיירת המתחם, הקיבוץ אינו תורם לשכונה: "הם השתלטו על המקלט ועל הגינות. מרחב הציבורי שלהם מטופח ובפעילויות שהם עושים שם, הם לא משתפים את הילדים שלנו. לא מזמן הם הביאו לשכונה מתנפחים לילדים ולא נתנו למי שלא שייך לקיבוץ להשתתף. מהרגע שנהייתי פעילה חברתית והתחלתי להתנגד להשתלטות הקיבוץ על הדירות, משרד השיכון רודף אותי. נרמז לי שהעובדה שאני פעילה חברתית לא עוזרת לי לקדם את ענייני".

להלן התגובה שנתקבלה

תגובת קיבוץ בית ישראל ניתנה באמצעות עומר לבקוביץ', רכז תחום בוגרים וקהילות משימתיות בעמותה:

  • "חברי בית ישראל חיים ופועלים במתחם מרכז הקליטה בגילה משנת 1994. חברי הקיבוץ לדור במתחם לבקשת משרד השיכון ועיריית ירושלים. כבר 26 שנה שהקיבוץ ביחד עם התושבים במתחם מפעילים פרויקטים רבים במתחם בהם: חונכויות אישיות, סיירת חסד ייחודית לנוער (סח"י), גינות קהילתיות, מוקד סיוע לקשישים, פרויקט הפגת בדידות לקשישים, ליווי חיילים וסיוע לימודי, קבלות שבת וארועים קהילתיים ועוד פרויקטים רבים.

    "אנו שמחים על-כך שחלק מבני הדור השני של בית ישראל בחר להצטרף למפעל החברתי קהילתי הזה תוך לקיחת חלק בעשיה החברתית הענפה יחד עם תושבי השכונה. זאת על-אף תנאי המגורים.

    "שכר הדירה הנגבה מאתנו נקבע על-ידי משרד השיכון בגובה המקסימלי האפשרי על-פי שמאות. באשר לעמותה, העמותה רשומה ברשם העמותות ופועלת על-פי חוק. מחזיקה באישור ניהול תקין בפיקוח הרשויות המוסמכות. הפעילות בשכונה מפוקחת על-ידי האגף לשיקום שכונות במשרד השיכון במשך שנים רבות. דוחות מקצועיים על השפעתה ופעילותה של בית ישראל במתחם נערכים על-פי הוראות משרד השיכון על ידיד צוותו המקצועי. מסקנות הדוחות הפיקוח בדבר חשיבות פעולתה של בית ישראל הן חיוביות וחד-משמעיות.

    "המכינה הקדם צבאית של בית ישראל היא מוסד חינוכי מפואר הפועל בשכונה כבר 23 שנים. היא תמשיך לתרום לשכונת גילה, לירושלים ולמדינת ישראל, ומתוכננת להתקיים על שטח חום למבני ציבור שעיריית ירושלים הקצתה לה בתוכנית לפינוי בינוי. הדבר כמובן לא מגיע על חשבונו של אף תושב ונעשה בתמיכת המינהל הקהילתי של גילה.

    "במרכז הקליטה חיים יחד כלל התושבים בערבות הדדית ואכפתיות. אנו מצרים על-כך שישנם גורמים המשתמשים בתקשורת ככלי שרת לפלג ולסכסך, ללא חקירה ובדיקה של העובדות".

תאריך:  01/04/2020   |   עודכן:  01/04/2020
איילת פישביין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
דיור ציבורי בקיבוץ בית ישראל מנוצל לרעה
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
סיני
1/04/20 15:09
2
יהעוז מגנהיים
3/04/20 12:27
3
בעל קרקע
3/04/20 13:03
4
אנונימי
3/04/20 16:22
5
ראשית
6/04/20 16:19
6
תושבת השכונה
2/06/20 22:49
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
השופט: עודד מורנו, בית המשפט השלום בפתח תקוה
01/04/2020  |  איתמר לוין  |   כתבות
הפרופסור יואב ליבני מהפקולטה להנדסת ביוטכנולוגיה ומזון בטכניון עומד בראש המעבדה לביו-פולימרים למזון ובריאות. הוא נולד בחיפה וגדל בקריות. אמו מאירה אשת חינוך במקצועה ואביו עמיצור עבד ברפאל. עם סיום התואר הראשון ב-1990 יצא לתעשיה ועבד כשנתיים במחלבת שטראוס בנהריה כמהנדס מזון, במטרה ליישם את מה שלמד. במסגרת עבודתו שם עבד תחילה כמנהל אבטחת איכות, ולאחר מכן כטכנולוג של מחלקת גבינה לבנה ואף השתתף בהקמת קו הייצור הראשון בארץ של סדרת מעדני הגבינה המוצלחת 'גמדים' - מעדני גבינה עם פרי לילדים.
31/03/2020  |  שרון מגנזי  |   כתבות
תופעה מתרחבת - הורים נמנעים על דעת עצמם מטיפולי אסטמה לילדיהם, מושתלי איברים חוששים להמשיך ליטול טיפולים מדכאי מערכת חיסון, טיפולים ביולוגיים חיוניים לעיתים מופסקים עצמאית, ללא שיקול רופא. ההיסטריה עלולה להניב אבדות ונזקים קשים ביותר - הקורונה אינה סיבה לעצור טיפולים חיוניים.
31/03/2020  |  פרופ' אלון הרשקו   |   כתבות
ימי הקורונה המאלצים את כולנו להתרחק מן ההורים המבוגרים ומהסבים והסבתות עלולים להשאיר את היקרים לנו בודדים בבתיהם. רבים נוקטים ביוזמות מקוריות לעידוד הוריהם המבוגרים.
31/03/2020  |  איציק וולף  |   כתבות
בנק ישראל יושב על יתרות מט"ח בסך 131 מיליארד דולר, המיועדות - לדברי הבנק עצמו - לייבוא בשעת חרום ולנזילות במשבר פיננסי. עכשיו הזמן המתאים ביותר להשתמש בחלק קטן מהן אמינותו של נתניהו נשחקת בכל יום שעובר בלי התוכנית הכלכלית המובטחת מי שמציע דחיית תשלומים והלוואות לעסקים, מתעלם מן ההיגיון הפשוט ביותר: לא יהיה להם מהיכן לממן אותם
30/03/2020  |  איתמר לוין  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי הוא הסוכן המדיני היעיל ביותר של אירן אף שאינו עושה זאת במודע ובמתכוון חלילה    הוא הסוכן הפוליטי של טראמפ נגד המפלגה הדמוקרטית במודע
בלפור חקק
בלפור חקק
הזמנתי את ההורים לשיחה. סיפרתי להם שהמצב בכיתה נואש, המורה פרישטיק אדם עדין מאוד, ואינו יכול ללַמד כאשר בנם בכיתה    הם נראו מתוחים, התייעצו ביניהם והיו במבוכה
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
יעקב הוא עיתונאי אשר לא היו לו שאיפות אחרות מלבד תקשורת, עיתונאות, יצירת סיפור, הגשה, הבאת חדשה, כתיבה, הבאת מידע על נושאים מנושאים שונים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il