|   15:07:40
דלג
  הרצל חקק  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
עלילה הולכת ונסחפת [צילום: יעל אילן, באדיבות התיאטרון ]

טלטלה דרמטית בין החיים לאמנות

המתח בין הקהל לבין המקהלה, בין האמת לבדיה סקירת ההצגה 'חלילה' על במת תיאטרון החאן עלילה הולכת ונסחפת
01/04/2020  |   הרצל חקק   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
תיאטרון על תיאטרון [צילום: יעל אילן, באדיבות התיאטרון]

התנגשות מתמדת [צילום: יעל אילן, באדיבות התיאטרון ]

תמונה ראשונה של ההצגה "חלילה": שלישיית שחקנים המקדמת את פנינו כעין 'פרזנטורים' של העיר 'חלילה', מנסה להכין אותנו למתחולל בעיירה הבדיונית: גופה אלמונית נמצאה מוטלת בשדה. למן ההתחלה ברור לנו, שלא נקבל עלילה מובנת וקלה לעיכול. לרגע אנו חוששים מן הרב שיח המגלה טפח ומסתיר טפחיים, אך למרות החשש מלַהג רב ומפרשנות-יתר של מה שעומד לקרות, יש תפנית שיוצרת מתח דרמטי: הופעתה של מיקי לאודישן בפני השלישייה.

כמי שצפו בדרמות יווניות נראית לנו השלישייה כמקהלה. העלילה הולכת ונסחפת, ואנו מוצאים עצמנו בלב מערבולת מרתקת: מפגש מפתיע בין העלמה מיקי - אורחת מבחוץ שנקלעת לעיר המוזרה 'חלילה', וכל חפצה לעבור אודישן להצגה, לבין השלישייה, ההופכת לרגע לצוות הבוחנים. מפגש זה יוצר 'טוויסט' בעלילה.

המחזה מצליח לקחת אותנו צעד קדימה, צעד אחורה, ובתוך הטלטלה אנו מבינים שיש כאן משהו גדול מעבר לחיבור המתקיים בינינו הקהל לבין השחקנים: המעורבות שלנו מתחזקת, ואנו נסחפים עם התפנית, ברב שיח מלא החידות בין השחקנית שהגיעה מבחוץ, לבין השלישייה המקומית. האסימון נופל: לפנינו תיאטרון על תיאטרון.

ודאות מול עולם חלופי

אין כאן רגע דל - האם זה סקנדל או פסטיבל? דמותה של מיקי המגיעה לאודישן, יוצרת מצב חדש שלא הכרנו קודם - המחזאי יוצר זירה שבה אנו חשים בסבך סתירות בין חייה של השחקנית, לבין עולם המשחק המשתלט על חייה, מנסה לפרש את חייה. המחזאי חייב לציית לחוקי היצירה, אך בה בעת אנו חשים לאורך ההצגה כולה, כי תכלית השיח בין הדמויות וקטעי הזמר הם לנתץ את אשליית המציאות המסופרת.

הצופים בהצגה 'חלילה' אינם יודעים במשך מרבית הזמן, האם גיבורי המחזה אכן חיים בעולם בדיוני או שמא הם בראו מציאות משלהם, אשר בה הם מאמינים כבוודאות מוחלטת. ככל שהמחזה צובר תאוצה, פורצות אל הבמה דמויות המערבבות מציאות בדמיון. ככל שהתמונות מתחלפות, אנו דוהרים עם הרכבת המתנשפת הזאת, הקרונות קופצים, אנו עוברים מקרון לקרון.

סצנה רודפת סצנה, והשאלות שמציפות הדמויות מטלטלות את מיקי. היא מנסה להבין האם היא באודישן או במציאות חלופית. השיח עם השלישייה המחליפה פנים ותפקידים, כופה עליה לעשות חישוב מסלול מחדש, ויש לה תחושה שהיא בעולם רפאים. היא מתנודדת בין עולמה שמחוץ לבימה לבין דמויות השחקנים שסביבה, המחויבות לעולם שבו הן כלואות, עולם בעל סד חוקיות משלו.

הספקות והשאלות של מיקי יוצרות בנו ובה את ההרגשה שהעיר התמוהה הזו מרחפת מחוץ לזמן. קשה למיקי לעכל את חוסר ההתאמה שהיא חשה בין דף המחזה שלפניה, לבין המתחולל על הבימה. המקהלה מנסה ליישב את הדברים, אך מרגע לרגע אנו הצופים חשים, שאחד מקירותיו של החדר חסֵר: איננו מבינים, מדוע השחקן האמור להוות אובייקט אמנותי - מְדמם באמת? מדוע החרב פוצעת את מיקי? במחזה רגיל היינו מצפים, שתהיה התעלמות מן החלקים החסרים, אך במחזה 'חלילה' יש התנגשות מתמדת בין האמנות דמוית המציאות לבין המציאות. התנגשות זו מעמידה אותנו בפני השאלה - האם יש לבדיה האמנותית היכולת לגעת בהוויה "קרוב אל האמת"?

קיטוב בין שתי תפיסות עולם

העלילה הפנימית הנפתלת המתהווה דרך השיח הסוער בין גיבורי המחזה תובעת מאתנו לכל אורך הצפייה לנסות ולהבין מה טיבה האמיתי של המציאות? במסע של כל דמות ודמות יש פנים לכאן ולכאן, והקיטוב בין שתי הנשים המרכזיות יוצר מצב של פיצוץ: מיקי היא הנערה שהגיעה מן החוץ, ובתוך העולם הבדוי שאליו היא נסחפת - יש גיבורה אחרת: אילנה, כוהנת הוודאות. בתחילת המחזה מקדשת אילנה - יושבת-ראש המועצה של העיר 'חלילה', את החוק, את הוודאות ואת האיסור לצאת מן המסגרת.

ככל שהמחזה מתקדם, העלילה מחייבת אותה להסיק מסקנות חדשות. העלילה הגלויה כמו סוחפת אותנו לעלילה אחרת המוצפנת מתחת לזירת הבימה: המפגש בין עיר לעיר, בין אילנה למיקי, בין אודישן למציאות מדממת - כל זה יוצר פצצה מתקתקת, ששומרת על המתח לכל אורך ההצגה. הדרך בה הדמויות משתנות מרתקת.

בכל סצנה אנו חשים בהתנגשות בין בדיה למציאות, בין ודאות לספק. המקהלה מחליפה פנים, והתובנות שלה חושפים אמִתות, שלרגע מתחלפות באמִתות אחרות. שליחי המחזה פונים אלינו בשיר, והפנייה האישית נאמרת 'מדם ליבם'. אנו נדרשים דרכם, באמצעות מסַפֵּר העל של המחזה, להיות מאמינים בעולם הנברא לנגד עינינו על הבימה. אנו נדרשים להצטרף לתופעה הרוחנית הנרקמת כבדיה, ובכוחה להפוך לוודאות בחיינו:

סִמְכו על הגיבור/ המדבר מדם לבּו

הַאֲמינו שהלהב/ קטלני בקצה חרבו

האמינו כי הכל קורה/ פה פעם ראשונה

לא מספיק לנו אמון/ כאן נדרשת אמונה


כפל זהויות וכפל אמִתות

המעבר בין הזהויות מרתק ולעתים מטריף: מיקי הגיעה לאודישן לגלם את אחינועם, ונקודות ההשקה בין החיים כאן ושם שומרות ומתדלקות את העניין במתרחש: זהויות כפולות, מקום מול מקום, היישוב מוצא מול ה'יציאה' מן העיר וכך הלאה. הסקרנות מבעבעת כל העת, ההתרוצצות של מיקי בין עולם לעולם דורשת מן הקהל להיות בריכוז מתמיד, לתמרן יחד עם מיקי בין שתי ההוויות.

כפל הדמויות מיקי-אחינועם הולך איתנו לכל אורך המחזה, ובקטעים מסוימים בהצגה אנו חשים, שהזירה הדמיונית קורֵית אולי בדמיון שלה. שכל עלילת 'חלילה' היא המחשה של עולם התודעה שלה, הקשר לתינוקת שילדה, הלם המעֲבר מרווקה שהתחתנה לבין מצב של אם לילדה, על כל המחויבויות הכרוכות בכך. מיקי נשאבת לעולם חלופי, שבו אין אפשרות שיהיה ספק כלשהו, וזה מטלטל אותה בתקופה הרת גורל זו של חייה. בתוך רטט הזהויות יש לקהל נקודת אחיזה. אנו מזדהים עם מיקי, כשם שאנו ברגעי משבר בחיינו, בתקופות מעבר, מבקשים לעיתים בריחה לעולם אחר.

בשלב כה דרמטי ומכריע בחייה של מיקי, היא נקלעת לעיר, שבה הוודאות היא קודש, ואנו מתוודעים לקונפליקט בין העיר 'חלילה' לעיר 'לכאורה' שבה מותר להטיל ספק. ההמחשה של צורות חיים שונות הופכת בהדרגה למציאות דרמטית המקבלת ביטוי בדיאלוגים, במעבר בין סצנה לסצנה. הקהל מבין, שאין זו עלילה רצופה של מרדף בקו רציף אחד, אלא היטלטלות בין דילמות שונות בחיי אדם.

השילוב בין השיח לבין קטעי המחזמר מֵקל על ההצגה לשתף את הקהל בָּאמת העולה מן הדברים: הסיפור שקורה לנגד עינינו אינו רק דרמה בחוץ, אלא הוא מתרחש בחיי כולנו, כל אחד מאתנו לעתים חש, שהוא נמצא באודישן של חייו, בחיפוש דמות אחרת שאותה יגלם, בבקשת מוצא מן הסבך, שבו הוא נמצא.

טלטלה בין החיים לבין העולם הדמיוני

אנו מוצאים את טלטלת הנפש בין התפאורה למציאות. המצב החדש בחייה גרם למיקי לצאת מחייה, לברוא עולם דמיוני משלה, וכמו במעגל קסמים, היא כלואה בתוך המחזה. היא מבקשת מן התפאורן, שיורה לה כיצד לצאת מן המחזה, מן התפאורה.

טקס 'עגלה ערופה' מן החומש מהבהב ברקע - אי-היכולת לדעת מה בדיוק קרה, כיצד להגיע להטלת האחריות האמיתית לכל מה שקרה. אי-הוודאות מי רצח, מי אחראי, מי אשם, כיצד לטהר את הקבוצה כולה מן החטא. החלל שנמצא ועורר ספקות, גורם לחלל גדול בתפיסה של הקהילה, של המקהלה. הסוגיה של 'עגלה ערופה' מקבלת פרשנות אוניברסאלית. אנו מתלבטים בין מציאות לדמיון, בין הידוע ללא ידוע. אילנה, כוהנת הוודאות, שרה על המשבר הגדול:

חלל גדול נפער פתאום בבטן/ וחור ניקב את לב העלילה

המוות כה מלא בוודאות/ שהוא הופך הכל לשאלה

ההגעה של הגיבורה מיקי/אחינועם לזירת העיר היא אולי הרצון הקולקטיבי של העיר למצוא ודָאות בתוך הספק. הטלטלה בין מיקי לאילנה - הקונפליקט בין העולמות שמאחוריהן - כל זה מהווה ציר מרכזי בהתפתחות העלילה, בהפקת הלקחים מן התמורות.

זו דרמה מרתקת שיש בה התמודדות עם שאלותיו של המאמין, ובה בעת אנו מקבלים את ההתלבטות בין העולמות כמצב לגיטימי בחייו של אדם. ההכרח להסתגל למצבי משבר, למצבי ביניים, ההכרח לקבל את האנושי שבנו, שאין בו ודָאות אחרי הכול, שהוא לא תמיד בר שליטה.

חיבור בין יהדות לתיאטרון

יונתן בלומנפלד, שהוא גם במאי ההצגה, יצר מחזה שיש בו קוקטייל של זהויות ומצבים, קוקטייל מערפל חושים. לא מומלץ לנהוג אם אתה רווי יותר מדי. שותפים להצלחה נתנאלה תירוש האחראית לניהול הכללי והאמנותי, אודי בן-משה היועץ האמנותי, שלומית כהן סקלי שיד לה בדרמטורגיה המרתקת. התיאו-טרון הוא המחשה לרעיון שעמד ביסוד הקמת תיאטרון יהודי, חזון של הרב מנחם פרומן. הכוונה המקורית אכן הושגה, שכן יש כאן משב רוח מרענן. יש כאן חיבור מעניין בין מקורות יהודים לבין המדיום התיאטרוני. ההצלחות של 'מחר נצחק' ו'חלילה' מבטיחות לנו הפתעות נוספות.

יוסי פרומן, בנו של הרב מנחם פרומן, ליווה את המחזה ואת מימוש הרעיון. השחקנים מגלמים כמה דמויות בעלילה, ולעתים אתה שואל, כיצד הם מצליחים לשמור על שפיות, בתוך מערבולת מטורפת זו של מצבים ותובנות - אביה ברוש, אריאל כהן, בצלאל בורוכוב, נועם בוקובזה, ונתנאלה תירוש המגלמת את מיקי.

התפאורה הנפלאה של יערה צדוק אכן ממחישה את מקומה התלוש של חלילה בין עולמות, ובאמצעות שינוי של חלקים בתפאורה, אנו מוקפצים מן העיר חלילה לעיר לכאורה, וחשים במלכודת העיר המסוגרת, שיש לה פֶתח מילוט אחד - 'יציאה'. האודישן תם, ואנו כצופים שואלים את עצמנו, האם עברנו אותו.

תאריך:  01/04/2020   |   עודכן:  01/04/2020
הרצל חקק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
טלטלה דרמטית בין החיים לאמנות
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בימים אלו כשנגיף הקורונה ממשיך להתפשט בארץ ובעולם והמשק הישראלי מושבת ברובו, אנו נאלצים להסתגל למציאות חדשה ולשינויים קיצוניים בשגרת החיים שלנו. אל הדאגות הבריאותיות נוספות כעת גם דאגות כלכליות וחוסר ודאות לגבי התקופה העומדת לפנינו. קרין מאיר, מנהלת המרכז לצמיחה פיננסית מבית בנק הפועלים, עם עצות חשובות לימים אלו:
01/04/2020  |  קרין מאיר  |   יומני בלוגרים
בחודש האחרון העולם כולו מתמודד עם מציאות חדשה, המלווה בחוסר ודאות בריאותי וכלכלי בעקבות מגיפת הקורונה. כתוצאה מכך החליטה ממשלת ישראל כי הלומדים במערכות החינוך יישארו בבתיהם ויעברו ללמידה סינכרונית. המעבר לווה בקשיים טכניים ופדגוגיים רבים אשר גרמו להפסקת הלמידה מרחוק בבתי הספר היסודיים. החלטה אומללה זו גרמה לכך שמעל מיליון תלמידים נמצאים בביתם, ללא עשייה לימודית המנוהלת ומבוקרת על-ידי משרד החינוך. אתמול הוחלט כי על המורים לחזור וללמד באופן סינכרוני את תלמידי בתי הספר היסודיים. כדי שלמידה זו תהיה טובה יותר מזו שהייתה בתחילת משבר הקורונה, יש לוודא כי הפעם המורים יתאמו את התכנים הלימודיים ללמידה בסביבה מקוונת. אחת הדרכים לעשות זאת היא להפוך את הלמידה לפעילה ורלוונטית לחייהם של התלמידים, ואחד מהכלים שיכולים לסייע בכך הוא המשחק הלימודי הדיגיטלי.
שלום יאיר. איננו מכירים (אם לא נחשיב את העובדה שפעם לחצנו יד באיזה בית קפה ברמת אביב והחלפנו כמה משפטים). אני כותבת לך את המכתב הזה מעומק לבה של אזרחית שחרדה לגורל המדינה.
מדוע במזרח ראינו אנשים עם מסכות גם לפני המגפה? עד אשר הגעתי לשם ושאלתי, לא ידעתי מדוע הסינים הולכים עם מסכות גם ביום יום. ולא כל הסינים אלא סיני פה וסיני שם, הולכים עם מסכות, אפילו בימים כתיקונם.
הימים הם ימים קשים, הציבור בישראל מיטלטל בין חששות אמת ובין סימני שאלה שמא מפחידים אותם מסיבות פוליטיות, ולטעמי דווקא ערוצי התקשורת נוקטים בדרך כלל עמדה אחראית, הנותנת ביטוי נרחב לדעות השונות, לדיסציפלינות השונות, לרעיונות השונים, ומתוקף הנסיבות הפוליטיות, גם לעמדות הפוליטיות השונות.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
גם בשעתה היפה של ישראל, כאשר העולם מוחא לה כפיים והתעשיות הביטחוניות הישראליות זוקפות קומה לנוכח ההצלחות הטכנולוגיות ללא אח ורע, יש בקרבנו כאלה המתעקשים "להשבית שמחות" ולגמד את ממד...
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
עדנה ויג
עדנה ויג
משוררים רואים בשירה דרך לבטא את הדיוקן העצמי שלהם ואת חלומם    כאן המשורר מבטא זאת כבר מראשיתו כעוּבּר, שגדל להיות משורר
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il