|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
הגדה שכתב אלימלך לנדאו במחבוא, דרוהוביץ, פולין הגדה ממחנה גירס, צרפת, פסח תש"א

חג הפסח וליל הסדר בצל הקורונה – ולאור העבר

"אחרי הסכנה הגדולה חגגו בפאר והדר"

אפילו בזמן השואה מצאו יהודים רבים נחמה ועידוד דווקא בחג הפסח – למרות הקושי העצום לקיים את מצוותיו והפער האדיר בינו לבין המציאות קל וחומר שאנחנו יכולים וצריכים להתעודד מימי החג הבאים עלינו לטובה מעט מזעיר מתוך מאות דוגמאות מצמררות ומרוממות, באיחולים לחג כשר ושמח, לבריאות שלמה ולבשורות טובות
08/04/2020  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   חגים ומועדים   |   תגובות

חג הפסח תש"ף אינו הראשון בהיסטוריה היהודית, בו דומה שצרות ההווה משכיחות את גאולת העבר, ואינו הראשון בו נראה שקיים קושי אמיתי לחגוג את מה שנראה כסתירה למציאות. מהאנוסים בספרד ועד לעלילת הדם בדמשק, היו מקרים רבים בהם המרור היה בשפע ואילו החרוסת הייתה בבחינת "בל ייראה ובל יימצא". ובכל זאת, גם בזמנים הקשים ביותר – היו שמצאו עידוד דווקא בחג החרות והביעו את בטחונם שהגאולה תבוא כעת כפי שבאה לפני אלפי שנים.

מובן שהתקופה הקשה ביותר הייתה השואה, ומובן שאין מה להתחיל להשוות במשהו את מגיפת הקורונה לרצח העם היהודי. אך שמא מותר לנו לעשות את ההשוואה במהופך: אם באותם ימים איומים ושחורים משחור ניתן היה למצוא עידוד בימי הפסח, קל וחומר ובן-בנו של קל וחומר שאנחנו יכולים וצריכים להתעודד מימי החג הבאים עלינו לטובה. כן, זה קשה. כן, זה מכביד. כן, זה מר. אבל כבני העם היהודי היינו בבורות שאול הרבה-הרבה יותר עמוקים, שילמנו מחיר נורא – ויצאנו מעבדות לחרות ומשעבוד לגאולה ומאפלה לאור גדול.

קיימות מאות עדויות על קיום הפסח בתקופת השואה וקיימים מאות מקורות ספרותיים, תורניים והלכתיים בני הזמן המלמדים על ההתמודדות הכפולה – עם הקושי המעשי העצום לקיים את מצוות החג, ועם המועקה הנפשית האיומה שבסתירה בינו לבין המצב העכשווי. לא כל העדויות מעודדות ולא כל המקורות אופטימיים, אבל חלק ניכר מהם מלמדים על שימור הרוח, המסורת והתקווה. נביא כאן מקצת מן המקצת, תוך איחולים לחג כשר ושמח ותפילות לבריאות שלמה ולבשורות טובות.

גאולת מצרים - גאולת עולם / שיחה לפסח תש"פ
מנחת אשר / לקט שיעורים ותשובות, איגרות ומאמרים הנוגעים לתקופת הקורונה
דברי מוסר ותשובות הלכתיות על רקע הקורונה, ניסן תש"פ - אפריל 2020

נתרומם ל"ראש אמנה"
הגדת משה מוסלר, כפר ללנן שבצרפת, תש"ג

"קול במדבר", פרסום מחתרתי באידיש של אגודת ישראל בגטו ורשה, לקראת פסח תש"ב (1942):

יהודי המקיים פסח כיום, בצער, בדמעות, בזיעת אפו, והמשקיע בכך מכוחותיו – מאומה מכל זה לא הולך לאיבוד. אליהו והמשיח רשמו זאת בדייקנות. היכולים אנו לתאר לעצמנו אלו פרקים נרשמים על-ידי כך, איזה מעיינות חיים בוקעים מכך, איזה אור משיחי הולך ומתהווה?

יש על כן לחקוק כל רגש מרגשי החג של השנה. אל נפסח על המחסור ולו הקטן ביותר, אל נשכח את הכאב, אף לא החלש ביותר. כי מהם יפרח הזר הנהדר של ההתחדשות, של התחייה. נזכור ונקיים את הפסח הזה בשמחה, אִסְרו חג בעבותים עד קרנות המזבח, עד אשר נזכה ונגיע לאסור עצמנו [בבית המקדש] לקרנות המזבח.

הרב בצלאל שטרן מהעיר הרמנשטדט שבטרנסילבניה (ולימים במלבורן) בדרשת שבת הגדול תש"ד (1944):

כאשר אנחנו מתכוננים כעת לחוג את חג הקדוש הזה, חג חרותנו ופדיון נפשנו הממשמש ובא, עלינו לדעת, כי אינם צודקים בהחלט אלה השואלים מה לנו לשמוח ביציאת אבותינו ממצרים אם מצבנו היום גרוע מאשר היה מצבם של אבותינו במצרים. כי אדרבה, במצבנו זה, אשר הוא באמת כל רע, ה' ירחם, נוכל למצוא נוחַם כאשר נתבונן במצב אבותינו במצרים ובגאולתם משם – שלא זכו לצאת ממצרים בשעתם אלא בשביל קושי השעבוד ועול הגלות הקשה שהכבידו מצרים עליהם.

...נתנער נא מעפר החילוניות הרגילה והיום-יומית, נתרומם ל"ראש אמנה", לראש פסגת האמונה הטהורה הזכה והברורה. נשיר ונהלל לה' מתוך עומק הגלות על כל הטוב הצפון והטמיר [=הנסתר] במאורעות האיומות והנוראות המתחוללות לעינינו. ואז יהיה ליבנו נכון ובטוח, כי זכֹה נזכה כגדעון בשעתו להתגלות כבוד ה' עלינו, ויתקיים בנו מאמר הכתוב "כי קרובה ישועתי לבוא וצדקתי להיגלות", בביאת גואל צדק במהרה בימינו, אמן.


עם מחושל כברזל
אורי דה-פאו ואליעזר דסברג, וורצ'אק שבגרמניה, תש"ה

האדמו"ר מאלכסנדר, ר' יצחק מנחם דנציגר, בגטו ורשה לפני שגורש לטרבלינקה:

"הא לחמא עניא": מה שסבלו במצרים היה לטובה, וגם מה שעובר עלינו כעת הוא לטובה. "כל דכפין": מי שאינו מבין מדוע מגיעות לנו כל הצרות והשעבוד. "ייתי וייכל": מלשון "תיתי לי מהכא" [לְמד מכאן], שילמד מהמצה המרמזת לשעבוד וליציאה ממנו בזכות הצרות המתרבות, וכך גם יצמיח לנו הקב"ה את הישועה.

"כל דצריך ייתי ויפסח": מי שצריך לישועה – שיתפלל [בבחינת "פה סח"], כי פסח הוא זמן תפילה לישועה. "השתא הכא, לשנה הבאה בארעא דישראל": על-ידי הצרות שיש לנו היום, נזכה לגאולה שלמה להיות בני חורין.

הרב הראשי לצרפת, הרב יעקב קפלן, בדרשת שביעי של פסח תש"א (1941) בבית הכנסת של וישי – בירת החלק של צרפת שנשלט בידי ממשלה פרו-גרמנית:

ייעוד מיוחד, יחיד במינו, מחכה לישראל. ברור שה' משגיח על ישראל ושומר לו נצחונות גדולים. וכדי להכין אותו לקראתם, ה' בחר עבור עם ישראל בבית הספר של הסבל. שעבוד מצרים לא היה כי אם "כור הברזל" בו נוצר, כבר בשחר ההיסטוריה, העם של ה'. ומאז לא פסק ה' מלהכניס את ישראל לכורי ברזל נוספים. וכך קיבל הוא עם מחושל כברזל, אפילו חזק ממנו, מוכה בפטיש הגורל. לא מתבלה, חזק מהעינויים ומהמוות.

הסבל של ישראל הוא הנותן לנו את הנשמה הגוברת על הכל, התואמת את גורלנו כבני ישראל, כלומר: כמתאבקים אלוקיים, שתפקידם הוא לתמוך בכל מקום במתאבקים למענו יתברך, ושנאלצים אפוא שלא להתמוטט לעולם במאבקם אלא לצאת מהם תמיד מנצחים, ומוכיחים בכך שאכן הם, כפי שהתנ"ך מעיד עליהם, עם ה'.

...אל תישברו אפוא בשל סבלותיכם, אל תתנו לצרותיכם למוטט אתכם. הָבינו את משמעותן הנשגבת והאלוקית של צרותיכם, רְאו את חותמת הגדלוּת שהן מטביעות בכם. חזקו את הקשר שלכם עם בית הכנסת, הצטופפו סביב ה' שהוא אלוקיכם ואתם עמו. או אז, כאבותיכם גם אתם, תתחזקו באמונה ובעוז, וכמותם תבינו במלוא המובן את הפסוק: "ואֶתכם לקח ה' ויוציא אֶתכם מכור הברזל ממצרים להיות לו לעם נחלה כיום הזה".

מהבעיטות מתחזק יותר
הגדת אלימלך לנדאו, מחבוא בפולין, תש"ג או תש"ד

האדמו"ר מפיאסצ'נה, ר' קלונימוס שפירא, בדרשתו לשביעי של פסח תש"א (1941) בגטו ורשה:

ראשית הלימוד שצריכים ללמוד מן הייסורים הוא האמונה בה' והביטחון החזק בו יתברך שיושיענו. ועד כמה צריכים לחזק ולחזור ולחזק את האמונה בו יתברך בשעת ייסורים. רואים מכך שלא נקרע הים עד ששבט בנימין קפץ לים, ונחשון בן עמינדב קפץ עד חוטמו... רואים מזה שבעת צרה יש שמנסים את האדם מן השמים אם מתחזק באמונתו ושוב מתחזק.

...כמו שהאיש מתעלף חס וחלילה, אז בועטים בו ומכים אותו עוד, ודווקא על-ידי הבעיטות וההכאות מתחזק יותר ושב חַיותו אליו – כך כשאנו בצרה צריכים להתפלל לה' שיושיענו תכף ומיד, אבל גם צריכים להתחזק יותר בנפשנו לעבודתו יתברך בשעת הצרה על-ידי הבעיטות וההכאות שמכים אותנו ממרום.

הרב צבי גוטמן מבוקרשט (ולימים בתל אביב) בדרשתו ביום ראשון של פסח תש"ג (1943), שנתיים לאחר שבניו יעקב ויוסף נרצחו:

הלילה הזה כולו מרור! מיררו את חיינו בעבודה קשה, בעינויים קשים ואכזריים בכל ארצות אירופה, ואין מקום מנוס ומפלט ואין שום זיק אור, שביב של תקווה נשקפה. [אבל] כשאנו מדפדפים בספר דברי ימי ישראל ובקורותיהם, מיציאת מצרים ועד עתה, ייפקחו עינינו לראות כי לא רק אז היה ליל שימורים לה' להוציאם מארץ מצרים, אלא כמה פעמים נשנה הפרק הזה בדברי ימינו. כמה לילות חשוכים של חושך ואפלה חלפו עברו עלינו! כולם היו שימורים לבני ישראל לדורות ובכל פעם, אחרי עבור המשבר הנורא והסכנה הגדולה, חגגו ברוב פאר והדר את חג הפסח, כלומר: על שם שפָּסח הקדוש ברוך הוא עלינו וזכינו לצאת מן הסכנה.

...כשאנו נתונים במצב כזה, סגר עלינו מדבר הגלות, סגורים ומסוגרים אנו כבבית הכלא, אין יוצא ואין בא, אין שום מקום מוצא למצב המסובך, והחרב מתהפכת... לעת הזאת נשמע את דברי יהושע אל העם [בהפטרת א' פסח], "התקדשו" – הַזמינו עצמכם לישועה בקדושת המידות וטהרת המעשים. נהיה מוכשרים ומוכנים לישועת ה' ויה יושיעך – עד שנזכה לחוג את חג חרותנו ופדות נפשנו, ששים ושמחים, וטל של תחייה לאומית יחייה אותנו, בעם זו בזו בטל להַחדוֹת [מתוך תפילת טל]. נזכה לחיי עד, לחיים ולא למוות, ונקווה שיעשה לנו ה' ניסים ונפלאות וכימי צאתנו מארץ מצרים יַראנו נפלאות.

תאריך:  08/04/2020   |   עודכן:  08/04/2020
איתמר לוין
+זומניה בחירתי
13:41 08/04/20  |  יאיר דקל   |   לרשימה המלאה
התוכנה מאפשרת למורה להעביר שיעורים לכיתות (אפילו שיעורי מוזיקה לריקודים, מדיטציה והתעמלות), כולם רואים את כולם ואפשר לקיים שיעור  ▪  יש לזה יתרון - אי-אפשר להפריע אחד לשני
(המפגשה חדש [צילום: AP])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"אחרי הסכנה הגדולה חגגו בפאר והדר"
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
בשואה מתו גם ברעב
8/04/20 23:41
2
חשדנית
11/04/20 11:03
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  חגים ומועדים
אנשים חיפשו פתרון כיצד לשמור על קשרים חברתיים כאשר אסור לצאת מן הבית. זום, התוכנה החדשה, שהייתה בשימוש בעיקר מקצועי, הפכה לנחלת הכלל. היא מאפשרת לקיים פגישה של יחידים או של קבוצות והפכה להיט. זומניה בחירתי.
08/04/2020  |  יאיר דקל  |   יומני בלוגרים

במסגרת Stay Home #WithMe, יוזמה בינלאומית של YouTube, נבחרה זמרת העשור עדן בן זקן לבצע ביצוע מיוחד לשיר ״והיא שעמדה״. בן זקן מדגישה בקליפ שערב חג הפסח כולנו נשארים בבית.
08/04/2020  |  מירב ארד  |   חדשות
הָיוּ שֶׁכְּבָר קָבְעוּ, זוֹ שָׁנָה אֲבוּדָה.
08/04/2020  |  הרצל חקק  |   שירים
ביום רביעי יסבו היהודים בכל העולם, איש איש בביתו, סביב שולחן הסדר הערוך, הילדים הקטנים ישאלו 'מה נשתנה' ולגדולים יהיה הרבה מה לספר ולא רק ביציאת מצריים. ארבע הקושיות ישאלו ואליהן תצטרפנה קושיות נוספות, נוקבות ומהותיות לא פחות. עורך הסדר יוביל ב'עבדים היינו' ויגלה פתאום שכמעט ואין מי שישיר איתו את 'והיא שעמדה לאבותינו'. הבן הבכור עם רעייתו וילדיו נשארו בביתם, הבת נשארה עם אישה וילדיה בביתם, נותרו רק הוא, רעייתו, ההגדה וריח עצוב של החג המשפחתי שביומן חגי ישראל והוא כל כך בודד, כל כך לבד.
רשימות נוספות   /   חגים ומועדים  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   שואה וגבורה  /  מי ומי  
בהתאם להנחיות: נמכר החמץ של המדינה  /  עידן יוסף
הפסק מתפורר: אסור להשתמש בזום בליל הסדר  /  עידן יוסף
פסק הלכה נדיר: סדר "זום" עם סבא וסבתא  /  עידן יוסף
מסורת אבותינו  /  אביתר בן-צדף
הגדת קורונה: כנגד ארבעה בנים  /  מנחם רהט
לבער את החמץ שבקירות הלב  /  עמנואל בן-סבו
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
היהודים היוו רוב בעיר למעלה מ-1,000 שנים מהמאה ה-10 לפנה"ס עד 70 לספירה ומ-1850 עד היום - בסה"כ 1188 שנים
צבי גיל
צבי גיל
האירוע היה משהו ומישהו, נכון יותר מי שהם, שאני מלווה במשך עשרות שנים    היו שם כל המי ומי מבין מקימיי הטלוויזיה הישראלית ומעצביה בשעתה היפה
יוסף אורן
יוסף אורן
אני בטוח ששופטי הפרס בחרו את הספרון "החזאית" כספר הטוב ביותר מאלה שהוגשו לעיונם בשנת 2022, אך גם הטוב מכולם באותה שנה לא היה כנראה מספיק טוב כדי להיבחר כראוי לפרס ברנר
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il