|   15:07:40
דלג
  אלינור שטרק  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
איך מלבישים את הבית? טרנד עיצוב הקירות
קבוצת ירדן
פעילויות חווייתיות עם המשפחה בתקופת החגים

יומן קורונה לקראת הליכים משפטיים

כאשר החיים יחזרו למסלולם, יתבקשו בתי המשפט לפסוק במאות מקרים בהם ייטען שהמגיפה סיכלה את האפשרות לקיים חוזים חשוב לנהל בזמן אמת רישום של האירועים והשלכותיהם, כדי שניתן יהיה להוכיח בדיעבד מה ניתן ומה לא ניתן היה לבצע
15/04/2020  |   אלינור שטרק   |   מאמרים   |   מגיפת הקורונה   |   תגובות
עסקים יתקשו לעמוד בהתחייבויות

לשכת עוה"ד: הקורונה עשויה לסכל חוזים
איתמר לוין
מדגישה שאת טענת הסיכול יש לבחון לגופו של כל מקרה, ולהשתמש בה בעיקר כאשר ברור שהמגיפה גרמה לפגיעה משמעותית ובלתי צפויה שאינה מאפשרת לקיים את החוזה כלשונו
לרשימה המלאה

עוצמת המשבר הפוקד אותנו עתה, היקפו ומהותו הם חסרי תקדים גם ברמת ההתערבות הממשלתית בחיי המשק וגם בעוצמת הפגיעה בעסקים ואנשים פרטיים. בעלי חנויות הודיעו למשכירים, כי לא יוכלו לעמוד בדמי השכירות; ספקים התריעו, כי לא יצליחו לספק סחורות שהוזמנו מהם; ועוד רבות הדוגמאות. מדובר בעוסקים נורמטיביים, שבמצב רגיל היו מקיימים את התחייבויותיהם, אבל המציאות טפחה על פניהם.

הנסיבות הקיצוניות מחייבות גיוס של כלים משפטיים, שיאפשרו לצדדים לחוזה שנקלעו למצוקה להשתחרר מהתחייבויות חוזיות, או לבצע חלוקה מחודשת של הסיכונים והסיכויים בחוזה. צוות ממשלתי הוקם כדי לדון במכלול ההשפעות שיש על המשבר על חוזים קיימים, ומסקנותיו טרם ידועות. לא ברור עדיין האם ייערכו תיקוני חקיקה להסדרת המצב ומה תהיה תחולתם.

בדין הקיים ניתן למצוא את טענת "הסיכול", המגנה על מי שהפר חוזה כתוצאה משינוי נסיבות מפתיע ובלתי צפוי, שלא היה בשליטתו. ככלל, אם טענת הסיכול מתקבלת, יהיה מפר ההסכם פטור מתשלום פיצויים על ההפרה או מביצוע ההסכם. הערכתם של טובי המשפטנים היא, כי עם תום המשבר יוצפו בתי המשפט בתביעות על הפרות חוזים וטענה זו תימצא במרכז הזירה. כך למשל, לשכת עורכי הדין פרסמה נייר עמדה לגבי תחום השכירות, לפיו טענת הסיכול חלה על חוזי שכירות לעסקים שתחיקת החירום הורתה על השבתתם, כך שעוסקים אלה פטורים מדמי שכירות עד להסרת המניע (ראו קישור משמאל).

פסק דין שניתן לאחרונה על-ידי בית המשפט המחוזי בת"א (ע"א 13003-06-19) מדגים את כוחה של טענת הסיכול וגבולותיה. באותו מקרה נדונה תביעה של חברה להשכרת רכב נגד אדם ששכר ממנה רכב. השוכר לא החזיר את הרכב במועד המוסכם, בגלל אירוע קשה. הוא החנה את רכבו בסמוך למסעדה שבה שהה, ובאותו הזמן התפתחה במקום תגרה במהלכה נדקר אדם למוות. המשטרה סגרה את הזירה ותפסה את הרכב השכור לצרכי חקירה, בחשד שהשוכר היה מעורב באירוע. השוכר נעצר, ושוחרר לאחר מספר ימים. לאחר שחרור השוכר, הרכב נותר בהחזקת המשטרה והוחזר לחברת ההשכרה 42 ימים מאוחר יותר, בעקבות פניות ובירורים שערכה.

בית המשפט קבע, כי תפיסת הרכב על-ידי המשטרה במסגרת חקירת רצח אכן הייתה נסיבה מסכלת, שמנעה מהשוכר להחזיר את הרכב במועד המוסכם. לכן נפסק, כי ביחס לתקופה שעד שחרורו ממעצר, לא יחויב השוכר בפיצויים לחברת ההשכרה. לגבי התקופה שלאחר השחרור ממעצר ועד להשבת הרכב (אותם 42 ימים נוספים), טענת הסיכול לא התקבלה. השופטת שרה דותן אומרת כי במהלך תקופה זו היה על השוכר לנקוט באמצעים אקטיביים כדי להשיב את הרכב, וזאת הוא לא עשה. לפיכך, השוכר חויב בפיצוי עבור תקופה זו. בית המשפט הכיר בכך שהיה כאן אירוע מסכל, אך בחינת מהלך האירועים בכללותו הובילה למסקנה, כי החל ממועד מסוים, יכול וצריך היה המפר לנקוט באמצעים לתיקון ההפרה.

אם נחזור לענייננו, חשוב להבין, כי גם אם בתי המשפט יכירו בכך שהמשבר הנוכחי הוא אירוע מסכל, אין די בכך. כל מקרה נבחן לגופו, ואפילו אם התקיימה נסיבה מסכלת, הדבר אינו מקנה בהכרח פטור מוחלט למפר החוזה. לכן, ברמה הפרקטית מומלץ לנהל בימים אלה "יומן קורונה", ולתעד כיצד המצב משפיע על העסק, תוך זיהוי והגדרה של הקשר בין המשבר לבין היעדר היכולת לעמוד בהתחייבויות החוזיות.

מאחר שהמשבר עלול להתארך, יש חשיבות בקיום הערכות מצב מרובות, ובבחינה תקופתית של האמצעים הדרושים להקטנת נזקים וההתמודדות עם הנסיבות המשתנות. ככל שעקרונות הערבות ההדדית לא יובילו את הצדדים להסכמות, הקפדה על פעולות אלה תסייע לאותם "מפרי חוזים" בהליך המשפטי שבפתח.
ע"א 13003-06-19, פרץ השכרת רכב נ' חיים אברהם / פס"ד
שוכר רכב יפצה חלקית על אי החזרת הרכב בזמן

הכותבת היא שותפה במשרד המבורגר-עברון ועוסקת בליטיגציה מסחרית ואזרחית.
תאריך:  15/04/2020   |   עודכן:  15/04/2020
עו"ד אלינור שטרק
+מסכות פנים ימוחזרו לשימוש בארה"ב
22:34 15/04/20  |  אביתר בן-צדף   |   לרשימה המלאה
הממשל משתמש בחוק הנדיר לייצור ביטחוני, כדי להאיץ ייצור מסכות N95 ומכונות הנשמה
([צילום: בבטו ויליאמס, AP])
+כך נראו חופי אילת היום: ריקים מתמיד
22:32 15/04/20  |  איציק וולף
הסגר שהוטל על מדינת ישראל בגלל התפשטות נגיף הקורונה הביא לכך שבניגוד לכל השנים הקודמות היו חופי אילת שוממים במהלך חג הפסח. כך הם נראו מן האוויר בצילום שביצעה רשות הטבע והגנים.
רצועת החוף, אילת [צילום: חן טופיקיאן, רשות הטבע והגנים]
+עוזרו של ח"כ יעקב אשר נמצא חיובי לקורונה
22:32 15/04/20  |  איציק וולף
העוזר הפרלמנטרי של ח"כ יעקב אשר נמצא חיובי לנגיף הקורונה. קצין הכנסת, ניצב יוסף גריף, הודיע על כך בדואר אלקטרוני שנשלח לכלל חברי הכנסת ועובדיה.

על-פי הבדיקה האפידמיולוגית שבוצעה, נמצא כי העוזר שהה בכנסת ביום ראשון 5 באפריל 2020 בין השעות 9:00-17:00. לאור ממצאים אלו הודיע ח״כ יעקב אשר לקצין הכנסת כי הוא נכנס לבידוד ביתי.
+16 ישראלים שחולצו מניו זילנד יגיעו היום לישראל
22:04 15/04/20  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

(16 הישראלים שחולצו מניו זילנד [צילום: משרד החוץ])
+נתונים עדכניים: 130 מתו מקורונה בישראל; 2,563 החלימו
21:37 15/04/20  |  איציק וולף
130 בני אדם מתו בישראל מקורונה עד היום בערב, כך נמסר ממשרד הבריאות. על-פי הנתונים העדכניים שנמסרו, החלימו עד הערב 2,563 חולי ונשאי קורונה מן המחלה.

מצבם של 9,454 חולים מוגדר קל, מצבם של 180 קשה. לא חל כל שינוי ביחס לאמש במספר החולים המונשמים והוא עומד על 133 חולים.
+בנט ידרוש החזרת הגיל הרך ללימודים
20:59 15/04/20  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
שר הביטחון יטען בישיבת קבינט הקורונה כי יש לפתוח את מערכת החינוך לגיל הרך - גני הילדים וכיתות א' עד ג' - כבר מיום ראשון הקרוב  ▪  יקרא לחידוש מיידי של רוב הפעילות העסקית, למעט בתי עסק מתחום הבידור והפנאי
([צילום: מרטין מייסנר/AP])
+צניחה במכירות הקמעונאיות בארה"ב
20:31 15/04/20  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
ענף המזון הוא היחיד שרשם עלייה בחודש שעבר  ▪  קריסה של 45% ברווחי שלושה מן הבנקים הגדולים ברבעון הראשון של השנה  ▪  טראמפ דרש - ושמו יופיע בצורה חסרת תקדים על הצ'קים שיישלחו ל-80 מיליון אמריקנים
(מרכז סן פרנציסקו נטוש [צילום: ג'ף צ'יו, AP])
+בן 94 מת מקורונה בבי"ח מאיר בכפר סבא
20:23 15/04/20  |  איציק וולף
חולה קורונה בן 94 אשר סבל ממחלות רקע נפטר בבית החולים מאיר בכפר סבא. במחלקות המיוחדות לטיפול בחולי קורונה בבית החולים מאושפזים 31 חולים מתוכם 4 מורדמים מונשמים (בהם בן 61), 1 במצב קשה ו-4 במצב בינוני.
+מחדל הקורונה הבא: פגועי הנפש
17:54 15/04/20  |  איילת פישביין   |   לרשימה המלאה
יו"ר איגוד הפסיכיאטריה בישראל ומנהל מחלקה בבית חולים גהה, ד"ר צבי פישל, מזהיר: אוכלוסיית פגועי נפש בבתי החולים ובקהילה עלולה להפוך למוקד סיכון במגפת הקורונה  ▪  קורא להקמת מטה במשרד הבריאות לטיפול בבעיה
(בית חולים אברבנאל)
+ציוד רפואי הגיע בטיסה מקוריאה הדרומית
16:25 15/04/20  |  יואב יצחק
משלוח גדול של ציוד רפואי הגיע לשראל (יום ד') בטיסה ישירה מקוריאה הדרומית. המשלוח כולל ריאגנטים לכ-100 אלף בדיקות לחולי קורונה וכ-50 אלף חליפות מיגון. המשלוח הגיע במסגרת מבצע משותף של מנהל הרכש (מנה"ר) במשרד הביטחון, צה"ל ומשרד החוץ.
המטען החיוני בהגיעו לישראל [צילום: דוברות משרד הבטחון]
+נפתחה תחנת היבדק וסע גם בדיר אל-אסד
13:25 15/04/20  |  יואב יצחק
יו׳ר ועדת הבריאות ברשימה המשותפת, ח"כ אחמד טיבי, הודיע כי הגיע לסיכום על מנכ"ל מד"א, אלי בין, ועם ראש מועצת דיר אל-אסד, על פתיחה מידית - עוד היום - של תחנת "היבדק וסע" בישוב דיר אל-אסד. ההחלטה התקבלה בעקבות העלייה במספר הנדבקים ביישוב, כפי שמתגלה מהודעת פרסום משרד הבריאות (13 חולים, וחשש למאות הטעונים בידוד). ד"ר טיבי ביקש מהתושבים עם תסמינים להתקשר למד"א ולהגיע להיבדק. טיבי הוסיף: "כולנו מגויסים למאבק בהתפשטות נגיף הקורונה ויש להיענות להוראות משרד הבריאות, להישאר בבית ולא להתקהל".
תחנת היבדק וסע בדיר אל-אסד [צילום: דוברות הרשימה המשותפת]
+ארה"ב: 25 מיליארד דולר סיוע לחברות תעופה
10:39 15/04/20  |  יואב יצחק
25 מיליארד דולר - זה הסיוע הראשוני שמזרים הממשל האמריקני לחברות התעופה הגדולות, בעקבות נזקי מגיפת קורונה, שגרמה לירידה של כ-80% בטיסות בארה"ב. הממשל הבטיח להזרים כספים נוספים, ככל שיידרשו, כדי להבטיח את התעופה ברחבי ארה"ב וממנה. בישראל, לעומת זאת, נמשכים הדיונים בין האוצר לבין חברת התעופה אל-על, אך עד עתה לא קיבלה חברה סיוע. באוצר דורשים מאל-על להתחייב על צעדי התייעלות קיצוניים, בטרם יזרימו ולא שקל אחד.
+עלה ל-126 מספר המתים מקורונה, 12,200 נדבקים
10:24 15/04/20  |  יואב יצחק
משרד הבריאות דיווח כי עלה ל-126 מספר המתים מנגיף הקורונה וכן עלה ל-12,200 מספר הנדבקים בנגיף. במקביל מסתמן שיפור במדדים העיקריים: ירידה במספר המונשמים; וירידה במספר המאושפזים במצב קשה (ראו טבלה).
[מקור: אתר משרד הבריאות]
+משרד הבריאות: תחלואה גבוהה בדיר אל אסד
10:03 15/04/20  |  יואב יצחק   |   לרשימה המלאה
בכמה ישובים בצפון נמצאו חולים מאומתים וקיים חשש למאות נדבקים  ▪  התגלו 23 ביישוב דיר אל אסד; 4 בישוב נחף; 3 בישוב בענה; 1 בישוב מג'ד אל כרום  ▪  התושבים נדרשים לשמור על הוראות הבידוד והריחוק החברתי
עודה. קורא להישמע להוראות [צילום: דוברות הרשימה המשותפת]
קציני פיקוד העורף, בפגישה עם נכבדי הישובים בצפון [צילום: הרשימה המשותפת]
קציני פיקוד העורף, בפגישה עם נכבדי הישובים בצפון [צילום: הרשימה המשותפת]
+קורבן 124 מקורונה - דיירת נוספת מבית אבות משען
09:52 15/04/20  |  יואב יצחק
הקורבן ה-124 בישראל ממגיפת קורונה: זמירה ארצי בת ה-82. אושפזה לפני יותר משבועיים לאחר שנדבקה בנגיף קורונה בבית אבות של רשת משען, בבאר שבע. הותירה שלושה ילדים ותשעה נכדים. בנה, עופר אמר ל-N12: "לא הספקנו להיפרד ממנה. כשישבנו לארוחת החג עדכנו אותנו על מותה".
+שיימינג כעונש לגיטימי
09:06 15/04/20  |  אפרים הלפרין   |   לרשימה המלאה
אחד מהעונשים הננקטים בסין בעבירות שונות הוא עונש השיימינג  ▪  ראוי שבימי קורונה, יהיה שימוש בעונש הזה גם אצלנו
(לפרסם שמות [צילום: פלאש 90])
+טראמפ עוצר המימון לארגון הבריאות העולמי
09:00 15/04/20  |  יואב יצחק   |   לרשימה המלאה
לדברי טראמפ, ארגון הבריאות העולמי התנהל באופן מוטה לטובת סין והפיץ דיס-אינפורמציה שגרמה להסתרת מידע באשר למסוכנות הנגיף ותפוצתו  ▪  ביל גייטס יוצא נגד ההחלטה; קורא לאחד שורות - "העולם צריך אותם כעת יותר מתמיד"
(טראמפ. הפסיק את התקציב [צילום: אנדרו הרניק, AP])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
יומן קורונה לקראת הליכים משפטיים
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
העמקת הידע תועיל
15/04/20 09:56
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מגיפת הקורונה
תפקידו של מבקר המדינה לבקר, חובתו היא לאתר ליקויים, להציף אותם, ואין זה מתפקידו לשבח תפקוד תקין.
בימים של התמודדות עם מגיפת הקורונה, הגובה ברחבי העולם חיי רבבות בני אדם וקיימת אי-ודאות מוחלטת איך וכיצד להיאבק בסכנה האורבת לחיינו, יש משמעות מיוחדת לפרשות השבוע שלנו, "תזריע" ומצורע". שתי פרשות המתמקדות בנושא כה חשוב - שמירה על היגיינה. השמירה על היגיינת הגוף נתפסת בשתי הפרשות כתשובה הנאותה למניעת מגיפות העלולות לאיים על הקיום האנושי.
במהלך שיחה שקיימתי השבוע עם חברה, היא ציינה את ההשלכות של הקורונה והדגישה את המצב הכלכלי. ואני, כמי שמגיעה מעולם בריאות הנפש, אמרתי "השאלה מה יהיה איתנו רגשית ומנטלית". היא מיד התנגדה ואמרה "כל בעיה שתעלה אצל אנשים, כנראה הייתה שם קודם. אני למשל לא מרגישה את זה".
14/04/2020  |  עדי בליי  |   יומני בלוגרים
הקורונה תשנה את העולם – אך לא בצורה כה דרמטית כפי שיש הסבורים, טוען ריצ'רד האס, נשיא המועצה האמריקנית היוקרתית ליחסי חוץ, במאמר ב-Foreign Affairs. המגיפה והתגובה לה חיזקו את המאפיינים העיקריים של הגיאופוליטיקה הנוכחית, ולכן המשבר יהיה פחות נקודת מפנה ויותר תחנה במסלול בו העולם נע בעשורים האחרונים. המנהיגות האמריקנית המעורערת, שיתוף הפעולה הגלובלי השביר, מאבקים בין המעצמות – כל אלו היו לפני הקורונה ויהיו אחריה.
14/04/2020  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
התקדמות משמעותית לקראת סיוע בינלאומי למדינות המתפתחות על-רקע משבר הקורונה. שרי האוצר והבנקים המרכזיים של מדינות G7 הודיעו (יום ג', 14.4.20), כי יהיו מוכנים לדחות את פרעון החובות של מדינות אלו לממשלות - אם כל מדינות G20 יטלו חלק בצעד.
14/04/2020  |  איתמר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
מה יש ברפיח שלא היה בג'בליה, בעיר עזה ובחאן יוניס? רפיח היא הקצה הדרומי של הרצועה שגובל עם מצרים וצה"ל לא יכול לרדת דרומה למגינת ליבם של איתמר בן-גביר ובצלאל סמוטריץ'
רבקה-תפארת חקק
רבקה-תפארת חקק
רשמתי את כל פרטי ההודעה: שמו של המודיע ושמו של הנפטר... אבל, רגע לאחר מכן, הוזעקתי לקבל פקס עם הודעה דחופה לשר
עידן יוסף
עידן יוסף  |  
נוהל חדש של הרשות הארצית לתחבורה ציבורית קובע הנחיות לבקרים בתחבורה ציבורית, אך פוטר אותם מאכיפת תקנות רבות בנוגע לזכויות וחובות נוסעים ונהגים    הנוהל מחייב התנהגות ראויה ומכבדת מצ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il