|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
5 המקומות שחייב לבקר בהם בניו-יורק
קבוצת ירדן
פעילויות חווייתיות עם המשפחה בתקופת החגים

ספר חדש מאת איתמר לוין

יומם ולילה: חמישים אירועים בתולדות השואה

יום החרם וחוקי נירנברג, גטו ורשה והטלאי הצהוב, משאיות הגז ומחנות ההשמדה, הרצח ההמוני בווילנה וריגה, הגירושים בצרפת ובהולנד, המרידות במחנות והשחרור: מסלול השואה דרך חמישים תחנות מרכזיות
20/04/2020  |   News1 News1   |   ספרים   |   שואה וגבורה   |   תגובות
לקלוט ולהטמיע את השואה

   רשימות קודמות
  מסמכי אייכמן נחשפים
  הוראות משרד הבריאות - 15.3.20
  גנץ, הפגישה עם המפכ"ל וסימני השאלה
  האיחוד האירופי מממן קמפיין שמאל לדוברי רוסית בארץ
  14 המלצות לממשלה החדשה

  • זִכְרו, שניכם, את אשר עשה לנו עמלק. זִכרו זאת
    ואל תשכחו כל ימי חייכם ומִסרו כצוואה קדושה לְהַדורות הבאים.


דברים אלו כתב יושב-ראש היודנראט בגטו קובנה, ד"ר אלחנן אלקס - מדמויות המופת הנשכחות של השואה - לבנו יואל ולבתו שרה ב=-19 באוקטובר 1943. את אותו מסר, לעיתים כמעט באותן מילים, העבירו רבים-רבים מבין קורבנות השואה. מפיהם של ניצולים רבים-רבים ניתן לשמוע את האמירה, לפיה הרצון לספר את אשר אירע היה אחד הגורמים החזקים ביותר לשרוד עוד יום, להתגבר על עוד מכה, להתאושש מעוד אובדן.

צוואה זו של הנרצחים ומשימה זו של השורדים מתמלאות מדי יום, פשוטו כמשמעו. הספרות על השואה מונה רבבות רבות של כרכים, והעדויות מגיעות למאות אלפים. יד ושם הוא אחד האתרים המתוירים ביותר בישראל, ומוזאונים דומים ברחבי העולם מושכים מיליוני מבקרים. מחנות הריכוז, מחנות ההשמדה, שרידי הגטאות וזירות הרצח אינם עומדים שוממים אפילו יום אחד.

שפע עצום זה של מידע מבטיח שהשואה לא תישכח, אך מציב אתגר מסוג חדש: כיצד ניתן לעכל אותו? עצם ממדיה של השואה - שישה מיליון קורבנות - הם בלתי נתפסים בעין אנושית, הרגילה לראות אולי כמה רבבות באצטדיון כדורגל ואולי כמה מאות אלפים בהפגנות. בעולם כולו אין אפילו זירה אחת בה ניתן לקבץ בבת אחת מיליון בני אדם - שלא לדבר על שישה מיליונים.

בשל בעיה מתודית ופסיכולוגית זו, הנצחת השואה נעשית בשנים האחרונות תוך תשומת לב רבה יותר לסיפורים אישיים. לצד הצגת מלוא ההיקף של הרצח והזוועות, אנו שומעים על קורותיו של אדם בודד, על תלאותיה של משפחה, על חורבנה של קהילה. כך קל יותר להתחבר לאנשים, למשפחות ולקהילות המרכיבים את אותו מספר בלתי נתפס - ולהתחיל להבין מה המשמעות של רבבות, מאות אלפים ומיליונים של סיפורים דומים.

הספר יומם ולילה: חמישים אירועים בתולדות השואה מבקש ללכת באותו מסלול ולהציג חמישים אירועים מרכזיים שהתרחשו בשנות השואה - מעליית הנאצים לשלטון (30 בינואר 1933) ועד כניעתה של גרמניה (8 במאי 1945). מטרתו היא לסייע בקליטה ובהטמעה של סיפור השואה, דרך אותן התרחשויות שהיו נקודות מפתח במהלכה. צירופם של האירועים אולי אינו יוצר פאזל שלם, אך יש בו כדי ליצור לכל הפחות אבני דרך של המסלול.

מחבר הספר הוא איתמר לוין, העורך המשפטי של News1, חוקר שואה עטור פרסים ותשבחות, ומחברם של 15 ספרים ועשרות מאמרים בנושא השואה. האירועים נסקרים תוך העמדתם ברקע ההתרחשויות שקדמו להם ותיאור מה שהתרחש בעקבותיהם, ובכך כאמור מוליך הספר את הקוראים לאורך השואה כולה. הספר כולל תמונות נדירות והמלצות לקריאה נוספת, המאפשרת להרחיב את היריעה.

בין האירועים המתוארים בו: יום החרם על יהודי גרמניה, חוקי נירנברג, הנהגת הטלאי הצהוב בפולין הכבושה, רצח יהודי ריגה, תחילת ההשמדה בגז במחנה אושוויץ, טבח יהודי וילנה, הגירושים למחנה דרנסי שבצרפת, הקמת גטו טרזין, הפעלת מחנה וסטרבורק שבהולנד, המרידות במחנות טרבלינקה ואושוויץ, הצלת יהודי דנמרק, מבצע "חג הקציר", צעדת המוות ממחנה שטוטהוף ושחרור מחנות מיידנק וברגן-בלזן.



יומם ולילה: חמישים אירועים בתולדות השואה

להזמנות: איתמר לוין, דוא"ל itamar@News1.co.il. מחיר השקה: 50 שקל, כולל מע"מ ומשלוח.
תאריך:  20/04/2020   |   עודכן:  20/04/2020
מחלקה ראשונה
+נתניהו: לקחי השואה מחייבים אחדות
20:33 20/04/20  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
מגבלות הקורונה מאלצות לקיים את טקס הפתיחה ביד ושם בנוכחות קומץ משתתפים ובנאומים שהוקלטו מראש  ▪  בנאומו שלפני החתימה על הקמת ממשלת אחדות, אמר נתניהו שיש להימנע מפילוג דוגמת זה ששרר במרד גטו ורשה  ▪  ריבלין: הקורונה מדגישה את הצורך באחדות ואת המאבק באנטישמיות שגם היא מתפשטת כמגיפה
דברי ראש הממשלה בטקס יום השואה (2020)
רחבת גטו ורשה ריקה
העלאת המשואות ללא הניצולים
+טקס הזיכרון ביד ושם ישודר באפליקציית זום
18:02 20/04/20  |  איציק וולף
ביום הזיכרון לשואה ולגבורה בשעה 10:00 בבוקר, יתקיים במוזיאון יד ושם בירושלים טקס זיכרון שיועבר בזום לקהל הרחב.

הטקס ייפתח בצפירת הזיכרון וישתתפו בו הרב הראשי לשעבר ישראל לאו, שהוא ניצול הגטו בפולין ונוצרים ציוניים מכל רחבי העולם.
+אלפים כתבו שלטים במצעד החיים הווירטואלי
17:49 20/04/20  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
אלפי שלטי זיכרון דיגיטליים יוקרנו במקביל על שער בירקנאו ועל בניין תיאטרון הבימה בערב יום השואה  ▪  ד"ר שמואל רוזנמן, יו"ר מצעד החיים: הצלחנו לא להשאיר את אושוויץ-בירקנאו נטושים
(8,500 שלטים וירטואליים)
+הערב ב-19:45: יוצאים למרפסת עם נר זיכרון
16:02 20/04/20  |  עידן יוסף
עמותת "דורות ההמשך" קוראת לציבור לצאת בשעה 19:45 למרפסות עם נר זיכרון בידיהם, לזכר בני עמנו שנרצחו בשואה. בעמותה ממליצים אף להוריד את השיר "לכל איש יש שם" של זלדה, באחד הביצועים הקיימים, ולהשמיעו בעת הדלקת הנר במרפסת. ניתן להשתמש בכל סוגי הנרות הקיימים בבית. מחר תקיים העמותה טקסים וירטואליים.
מיזם הדלקת נר במרפסות ביום השואה עם בילי לניאדו [צילום: יח"צ]
+"המחנות אינם ההצדקה לקיומנו"
15:39 20/04/20  |   חיים זלקאי    |   לרשימה המלאה
ההיסטוריונית פרופ' חנה יבלונקה כואבת את העדר הקונצנזוס לגבי זיכרון יום השואה, חוששת מהיום שבו יהפוך הנושא לסתם עוד פרק בספרי ההיסטוריה ויש לה גם כמה לקחים אקטואליים  ▪  "יש לנו לעיתים תחושה שאנחנו עדיין הקורבן האולטימטיבי כפי שהיינו ב-1943, בשיאו של הפתרון הסופי, אלא שהמציאות היום שונה לגמרי"
ללא ניצולי שואה ייתכן שיום הזיכרון יאבד מעוצמתו [צילום: פלאש 90]
לא צריכים מוות כדי לאהוב את המדינה [צילום: יוסי זליגר]
+דוח האנטישמיות: עלייה חדה בפגיעות ברחבי העולם
13:58 20/04/20  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה
מגפת הקורונה המשתוללת בעולם - סיבה מרכזית לאנטישמיות. תאוריות הקונספירציה בחסות נגיף הקורונה הן אנטי-יהודיות ומכוונות נגד המדינה היהודית  ▪  ב-2019 נרשם שיא של אירועים אנטישמיים בבריטניה ובשבדיה  ▪  עלייה בפשעי השנאה נגד יהודים נרשמה גם בארה"ב
(שיאים חדשים בקריות אנטישמיות [צילום: ז'אן פרנסואה בדיאס/AP])
+יום הזיכרון לשואה ולגבורה - ראייה עתידית
13:55 20/04/20  |  חניאל פרבר   |   לרשימה המלאה
הלימוד של השואה כרוך בתיאורי זוועות  ▪  רוב התיאורים קשים למבוגרים לא כל שכן לבני הנוער... וכאן חוזרת השאלה בעוצמה רבה, כיצד נוכל להעביר את סיפורי השואה בלי לעורר טראומה?

(איך מספרים)
+בעיות בזיכרון
13:39 20/04/20  |  חיים זלקאי   |   לרשימה המלאה
ההיסטוריונית פרופ' חנה יבלונקה כואבת את היעדר הקונצנזוס לגבי זיכרון יום השואה וחוששת מהיום שבו יהפוך הנושא לסתם עוד פרק בספרי ההיסטוריה

(פרופ' חנה יבלונקה [צילום: דני מכליס, אוניברסיטת בן-גוריון])
+אות חיים משדות המתים
12:43 20/04/20  |  הרצל חקק   |   לרשימה המלאה
פרקי שיר מתוך מחזור שירים "שיר חיים משדות המוות"  ▪  בפסוקי שירה שב אני לשדות המוות של הקיום היהודי, לעדויות האילמות של קהילות שנמחקו בשואה, בבורות השרופים - ממרחק שנים באתי לבקש את אחיי, באתי לבקש אות חיים, לתת חיים לָאות הצורב שנחקק על זרוע, להפיח רוח חיים בעצמות היבשות - דיאלוג עם ההפטרה - חזון העצמות היבשות של הנביא יחזקאל, פרק ל"ז - הלב לוחש תקווה, כּן, תחיינה העצמות האלה!...
+יום הזיכרון לשואה ולגבורה: 189,500 ניצולים חיים בישראל
11:29 20/04/20  |  מירב ארד
בישראל חיים כיום 189,500 ניצולי שואה ונפגעי התנכלויות אנטישמיות. גילם הממוצע הוא 83.9. 16% מהם, כ-31 אלף חצו את גיל 90, ולמעלה מ-800 עברו את גיל 100. מרבית המוכרים ברשות הן נשים - 60%.

64% מהמוכרים ברשות הם ילידי אירופה, מתוכם הקבוצה הגדולה ביותר הם ילידי בריה"מ לשעבר -36%, ילידי רומניה - 12% ואחריהם ילידי פולין עם עוד כ-6%, בולגריה (3%), הונגריה (2%), גרמניה (1%) וצ'כוסלובקיה (1%). 36% הם ילידי אסיה וצפון אפריקה. מתוכם, מחצית מהם ילידי מרוקו ואלג'יריה שסבלו מהתנכלויות על רקע אנטישמי ומהגבלות שונות בתקופת משטר וישי. 11% הם יהודי בגדד אשר ניצלו מפרעות הפרהוד בעיראק בתחילת יוני 1941. כ-7% נוספים הם יוצאי תוניסיה ולוב אשר סבלו מרדיפות הנאצים. בשנה האחרונה הלכו לעולמם 15,170 ניצולים וניצולות - למעלה מ-41 ניצולים וניצולות בממוצע מדי יום.
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
יומם ולילה: חמישים אירועים בתולדות השואה
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
-שנאמין לספרך?
24/08/20 19:22
2
שאול השואל
29/10/20 15:11
 
אמיר 1948
11/12/20 11:15
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  שואה וגבורה
דוח אנטישמיות שהוכן עבור ההסתדרות הציונות העולמית ליום השואה מגלה (יום ב', 20.4.20) כי ברבעון הראשון של שנת 2020 ישנה עלייה חדה במקרי האנטישמיות בעולם. הדוח מגלה כי מגפת הקורונה המשתוללת בעולם היא סיבה די מרכזית לאנטישמיות.  
20/04/2020  |  מירב ארד  |   חדשות
בהתקרב יום הזיכרון לשואה ולגבורה עולה השאלה, כיצד ניתן להסביר לבני הנוער נושא מורכב וטעון כל כך כשואת העם היהודי באירופה במלחמת העולם השנייה, עת נרצחו שישה מיליונים בני עמנו על-ידי הנאצים ועוזריהם ימ"ש?
20/04/2020  |  חניאל פרבר  |   יומני בלוגרים
אין יום שהיא לא שואלת את עצמה אם החברה הישראלית עומדת ב"מבחן השואה". לשאלה זו, המטרידה את ההיסטוריונית פרופ' חנה יבלונקה, מתווסף החשש שעוד במילניום הנוכחי יהפוך העיסוק ברצח ששת המיליונים על-ידי החיה הנאצית לסתם עוד פרק בספרי ההיסטוריה. "בעוד שנים ספורות כבר לא יחיו עימנו ניצולי שואה ובהיעדר קונצנזוס סביב זיכרון השואה, וגם משום שיום השואה אינו יום זיכרון המעוגן בלוח-השנה היהודי, ייתכן שבעתיד הלא רחוק הוא יאבד מעוצמתו ומן הרלוונטיות שלו", היא אומרת בראיון לעיתון אבג.
20/04/2020  |  חיים זלקאי  |   יומני בלוגרים
עוד לא אבדה תקוותנו, זה ההמנון שלנו
20/04/2020  |  הרצל חקק  |   שירים
"אני מרגיש שאני הדור האחרון שחי עדין ומייצג את המשפחה שהושמדה בשואה. התחברתי לזה חזק מאד. לשמחתי נולדתי ב-1948 ופסחתי על התקופה הנוראית הזו. זה היה צל גדול מאוד בבית בו גדלתי. תמיד היה לאבא קשה לדבר על כך. לא דיבנרו על זה ורק בדיעבד אני מבין את הפרספקטיבה ההיסטורית. גדלנו עם לא להגיד כלום, ולא לדבר על התקופה ההיא כי זה יעשה לו מאוד עצוב...". לפתע הוא עוצר את דיבורו. מבטו קופא ואינו מצליח להוציא הגה מפיו. לחלוחית מציפה את עיניו. עוברות שניות רבות עד שהוא חוזר לעצמו.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
ישראל הותקפה ב-7.10 וחיסול כוחו הצבאי והשלטוני של חמאס הוא תנאי להישרדותה של ישראל    אם ישראל לא תחסל את החמאס הוא יחסל אותה - זאת מלחמת הישרדות
דן מרגלית
דן מרגלית
בנימין נתניהו וסינוואר אינם מעוניינים בהפסקת המלחמה    היא מסכנת את המשך שלטונם
יורם אטינגר
יורם אטינגר
מזכיר המדינה טוני בלינקן מבטא את התובנה המקובלת כאשר הוא טוען: "מדיניות רבת-שנים של ארה"ב... היא שההתנחלויות אינן חוקיות לפי החוק הבינלאומי...." אבל, טענת בלינקן מנוגדת למציאות החו...
עדנה ויג
עדנה ויג
שיר נכתב כחודש לפני מלחמת לבנון השנייה והולחן תוך כדי המלחמה    אם לא היינו יודעים שהשיר נכתב בשנת 2007 יכולנו לחשוב שהשיר נכתב עתה במלחמת "חרבות ברזל"
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
צר לי, שכבוד השר מתעלם, שבמשך חמשת החודשים האחרונים למעלה משש מאות ושלושים משפחות יהודיות הכה אותן השכול, הכאב והצער, כי בניהם שבו בארונות מתים לבתיהם משירותם בצבא, הלוחם את המלחמה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il