|   15:07:40
דלג
  בלפור חקק  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

בקצה האדמה שמים, וגם שירת ציפורים

ראובן שבת הוא משורר אך גם יזם תרבותי וחברתי הוא מנהל את אתר התרבות "בכיוון הרוח" ומוביל שנים מאבק בנושא הטבע וההתחממות הגלובלית היינו שותפים יחד בט"ו בשבט לאירוע "אקולוגיה ואקו-פואטיקה" במוזאון חצר היישוב הישן בירושלים, ומשוררים קראו שירים אקו-פואטיים לשמירה על הטבע ולהצלת העולם והכול קרה ממש על סף תקופה, על סף עידן הקורונה גם בספר שיריו הוא עוסק בחיבור בין ארץ לשמים
22/04/2020  |   בלפור חקק   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
ראובן שבת בבית הסופר [צילום: הרצל חקק]



כותרת ספרו של ראובן שבת מבשׂרת על החיבור שבין ארץ לשמַים וגם על המתח ביניהם. אדם החי על פני האדמה יכול לחיות חיים ארציים בלבד. אך השירים מזכירים לו שבקצה האדמה יש שמים. הוא יכול לחיות את החיים הארצים בלבד, את האדמה בלבד. אך הוא מוזמן לחיות חיים רוחניים, חיים שיש בהם שמַים, צד נעלה מן המישור הארצי.

המעטפת של שירי ראובן שבת בספרו "בקצה האדמה שמים" היא מעטפת מיתולוגית עכשווית. הוא יוצר אגדות אורבניות עכשוויות, שמהן צומחים השירים. כך הוא השיר "יֵצר לב האדמה":

פָּגַשְׁתִּי אֶת יֵצֶר לֶב הָאֲדָמָה

וְהִיא פְּצוּעָה דְּווּיַת כְּאֵב

עֲצֵי תָּמָר יָבְשׁוּ עָלֶיהָ

בּוֹעֲלֶיהָ נָפְלוּ שִׁכּוֹרִים

בְּמִדְרוֹנוֹת סְלָעֶיהָ

השיר נע בו-זמנית בשני מישורים: בקריאה ראשונה אנו קוראים שיר על אשה, מפגש עם אישה שנושאת עמה טראומות וצלקות: "פצועה, דווית כאב". אך ההמשך חושף לפנינו את המישור השני. מתברר, שהמשורר מטייל בְּמילים בשני מישורים. שורות 4-3 יכולות להתייחס הן למישור האנושי (אשה) והן למישור המטפורי (עיר, ארץ). שורה 5 מנחיתה אותנו למישור הארצי: "במדרונות סלעיה", וזה מוביל אל מקום (ארץ, עיר).

כלומר: הדובר פוגש אישה שהיא בעיניו יצר לב האדמה, או ארץ שהיא יצר לב האדמה. יש בנוכחות שלה גם יֵצר לב האדם (ככתוב בבראשית ח' 21: וַיֹּאמֶר ה' אֶל-לִבּוֹ לֹא-אֹסִף לְקַלֵּל עוֹד אֶת-הָאֲדָמָה בַּעֲבוּר הָאָדָם, כִּי יֵצֶר לֵב הָאָדָם רַע מִנְּעֻרָיו) וגם ייצוג של אימא אדמה.

הוא מזדהה עם מכאוביהָ, תלאותיהָ ושבריהָ הזדהות אנושית עם כאב אנושי. השימוש הלשוני הוא הזדהות עם דמות של אשה. ראיית הארץ/ העיר כדמות של אישה מוכרת לנו מאוד מן השירה הנבואית. רווחַ השימוש "בת ציון", "בתולת בת ציון".

השיר מתברר בראייה הרחבה שלו כשיר היסטורי: שיר על ארץ ישראל/ירושלים. היא עברה כיבושים דור אחר דור, וכל כובש בָּעל את האדמה, ולצורך מלחמה פָּגע בנוף, באדמה.

פָּגַשְׁתִּי אֶת יֵצֶר לֶב הָאֲדָמָה

וְהִיא אָמְרָה לִי כָּךְ:

הֵם לֹא נָתְנוּ לִי מָנוֹחַ מֵעוֹלָם

אֲבָל כְּאֵבִי

לֹא יִוָתֵר לְעוֹלָם

כְּאֵבָם. (28)


הדובר השירי מזדהה עם כאבה, כי המכאיבים לה אינם מגלים אמפתיה לכאבה. לכן הכאב יִוותר שלה בלבד. יש כאן אמירה של הזדהות עם סבל של דורות. יש כאן אמירה סמויה, שבזכות סבל הדורות שעברה האדמה (או הארץ) היא לא תהיה לעולם לבועליה במשך הדורות. הוא המשורר מזדהה עם כאבה, ולכן היא שלו לעולם.

המשורר הולך לא רק אל נעוריה של הארץ. הוא הולך גם אל ילדותו ונעוריו. כך בשיר "לפעמים":

לִפְעָמִים אֲנַחְנוּ חוֹזְרִים אֶל עַצְמֵנוּ

בְּמַחֲזוֹרֵי יַלְדוּת מְתוּקִים

שֶׁל נֶצַח מִתְמַשֵּׁךְ

אֲבָל

אֶת מְסִבַּת הַסִּיּוּם שֶׁלָּנוּ

הֲרֵי

לֹא הִשְׁלַמְנוּ

מֵעוֹלָם. (35)

החוויה המתוארת כאן היא חוויה של כל מי שהילדוּת אינה נוטשת אותו לעולם. ההתבגרות אל עולם המבוגרים מלוּוָה בשמירה על ילדות נצחית: "מחזורי ילדות מתוקים" שחוזרים שוב ושוב. לכן התחושה היא שהילדוּת לעולם לא תיעלם, כי "את מסיבת הסיום שלנו, הרי לא השלמנו באמת מעולם".

השימוש בניסוח "חוזרים אל עצמנו" מתברר כאן כניסוח דו-משמעי: זו גם חזרה אל העבר, אל הילדות. אך גם התבוננות תמידית פנימה, חזרה אל זהותנו. המשורר מקיים את זהותו כמשורר בתהליך מתמיד של אינטרוספקציה: חיפוש עצמי, מבט פנימה. השירה היא מסע מתמיד של גילוי עצמי, ולכן מסיבת סיום לא תהיה, כל עוד היצירה נמשכת. המשורר נמצא במסע, וכל עוד הוא במסע, מסיבת הסיום אין לה חשיבות.

השירה הארְס-פואטית נקשרת גם במוטיב הציפור, מיתוס של הציפור הנולדת מחדש:

אַחֲרֵי מוֹת קְדוֹשִׁים

אֱמוֹר שִׁירַת צִפּוֹר, מַשַּׁק כְּנָפֶיהָ

טוֹרֵד מְנוּחַת הָרוּחַ

וּבָאֲוִיר רֵיחַ מַר שֶׁל מָוֶת

נִשָּׂא לְכָל עֵבֶר

הפתיחה של השיר "אחרי מות" ( 53) שאובה מן הפתגם היהודי "אחרי מות קדושים אֱמור", וזה נולד מרצף פרשות השבוע "אחרי מות", "קדושים", ו"אמור".

המשורר נאחז באמרה היהודית וקושר את המוות למיתוס הציפור, שחווָה גם מוות וגם לידה מחדש: במיתוס הנוצרי זה הפניקס ובמיתוס היהודי זה עוף הגרופית, עוף החול. הלידה מחדש היא לידה של יצירה מחדש. ואין זו רק לידת המשורר מחדש. זו גם לידה לאומית:

המוות מתרחש בעיר של צריחים, צלבים, כיפות, פיסות כסף... אולי זו ירושלים ואולי יפו. המוות הוא "בוכים ובוכים ובוכים" אך מיד מגיע השלב של אחרי מות קדושים אֱמור. האמירה היא החזרה לחיים.האמירה של השיר היא: שיבה לחיים, שיבה למקום.

השורות המסיימות:

וְאַחַר כָּךְ כָּבִים

ואומרים וּבוֹכִים וּבוֹכִים וּבוֹכִים

אַחֲרֵי מוֹת קְדוֹשִׁים אֱמוֹר. וֶאֱמוֹר.

המילה המסיימת היא "ואֱמור", כי האמירה כאן היא המעשה. העולם נברא באמירה, היצירה נבראת באמירה, וגם המקום שנולד מחדש נברא באמירה.

ראובן שבת, "בקצה האדמה שמים" - שירים, הוצאת ארגמן-מיטב 2016, 83 עמ'. המאמר הופיע בכתב עת "המסדרון" (7), בעריכת יאיר בן חיים.
תאריך:  22/04/2020   |   עודכן:  22/04/2020
בלפור חקק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בקצה האדמה שמים, וגם שירת ציפורים
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
חנה מושיוב
22/04/20 14:59
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ביום שני השבוע נחתם הסכם להקמתה של ממשלת חרום. גנץ ונתניהו, שניהם תחת מטריה אחת. כל אחד לשנה ומחצה. מדובר בממשלה מסורבלת, 34 שרים. כמחצית מזה סגני שרים.
22/04/2020  |  מרדכי ליפמן  |   יומני בלוגרים
בַּחֲזָרָה לְשָׁם/רבקה-תִּפְאֶרֶת חַקָּק
22/04/2020  |  חגי קמרט  |   יומני בלוגרים
למה אתה מעשן? זה עושה לי טוב... זו תשובתו הנדושה של 'בר-מינן' בעודו מהלך בין החיים. גזר-דינו כבר נחתם בידיו, אולם המציאות עדין משתעשעת, טרם טפחה על פניו. משהו לא בסדר בדבריו, ואת המשהו הזה לא צריך להסביר...
22/04/2020  |  אורי שרגיל  |   יומני בלוגרים
בנימין גנץ, שהוכרז על-ידי מפלגת השלטון כלא נורמלי, נואף, חסר אחריות, מפקיר סודות בטלפון שלו לאירנים ולא ראוי להיות ראש ממשלה, התחבר לראש הממשלה והקימו יחד ממשלה, שתורכב משלושים שרים ויותר ומספר די גדול של סגני שרים.
על קורח נאמר: קורח שפיקח היה מה ראה לשטות זו? כלומר, מדוע עשה את המחלוקת, האם האמין שיעדיפו אותו על משה רבנו? ראש הממשלה שפיכח הוא, מה ראה במשא-ומתן מול כחול לבן לוותר על הביטחונות שדרש קודם לכן? למקרה שבג"ץ יפסול אותו כ-מ"מ? האם הוא מאמין שבג"ץ אכן יפסוק בכובד ראש, לגופו של עניין ולא של אדם, שבנימין נתניהו יישפט כאילו לבית המשפט אין אג'נדה?
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il