|   15:07:40
דלג
  איתן קלינסקי  
משורר ומורה לתנ"ך
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל

אחרי מות קדושים

כחברה עלינו לשנן את שתי הפרשות ולתת להן ביטוי במערכות חיינו היומיומיים, כחברה עלינו לאמץ את התפיסה החברתית וההומנית לפיה כל בני האדם שווים
28/04/2020  |   איתן קלינסקי   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
כל בני האדם שווים? [צילום: הדס פרוש/פלאש 90]

אני נוטל מהפרשה הזו את מה שנטל ממנה הרב אברהם יצחק הכהן קוק, הרב הראשי הראשון בישראל, לא לאכול בשר. האדם הראשון בספר בראשית נצטווה לאכול רק מן הצומח, רק לנוח אחרי המבול הותר לאכול בשר. אני נוטל מפרק י"ז פסוקים י'-ט"ו את התובנה "כי הדם הוא הנפש". אני מודע לשלל ההוראות הפרשניות בספרות המשנאית והתלמודית המתירות לאכול בשר.

אני מקבל על עצמי את ספר החינוך המיוחס לרבי אהרון הלוי - הרא"ה בסוף המאה ה-13 "ראוי לנו לכסות הנפש ולהסתירו מעין רואיו טרם נאכל הבשר..." אני מקבל על עצמי את גישתו של הרב אברהם יצחק הכהן קוק הקושרת בין אי-אכילת בשר וחזון של כינון עולם של שלום במאמר המרגש ושובה הלב "חזון הצמחונות והשלום" בו הוא כותב - "גם אם אכלת בשר אמרה תורה כסה הדם הסר בושתך ורפיון מוסריותך". מן הראוי לציין, שהרב הראשי הראשון כורך את אי-אכילת הבשר עם חזון השלום. ובאכילת בשר הוא רואה בושה ורפיון מוסריות.

כחברה עלינו לשנן את שתי הפרשות ולתת להן ביטוי במערכות חיינו היומיומיים, כחברה עלינו לאמץ את התפיסה החברתית וההומנית לפיה כל בני האדם שווים וְכִי יָגוּר אִתְּךָ גֵּר בְּאַרְצְךָ לֹא תּוֹנוּ אוֹתו כְּאֶזְרָח מִכֶּם יִהְְיֶה לָכֶם הַגֵּר הַגָּר אִתְכֶם וְאָהַבְתָּ לוֹ כָּמוֹךָ". המחוקק נותן טעם לקביעה שלו, שעלינו לראות את הגר אתנו כאזרח, וזאת הוא קובע מתוך הזיכרון ההיסטורי העצוב, שגם אנחנו נאלצנו לרדת מארצנו באסיה לשבור שבר באפריקה, ולכן חובה עלינו לזכור ולשנן יום-יום את המשך הפסוק בספר ויקרא פרק י"ט פס' ל"ד: "כִּי גֵּרִים הֱיִיתֶם בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם".

בימים אלו, כשמגיפת הקורונה מעמידה את החברה האנושית חסרת אונים, כשהיא נתונה לאי ודאות רבה, במציאות בה רבבות אנשים על פני כדור-הארץ נתונים לאימת מוות ורבבות מתייסרים בבתי חולים, יש משמעות רבה להיות קשוב לערכים של פרשת השבוע, לערכי הסולידאריות החברתית שבאים בה לידי ביטוי. פרשה הנפתחת ב"קְדוֹשִׁים תִּהְיוּ כִּי קָדוֹש אֲנִי ה' אֱלוֹהֵיכֶם" (ויקרא י"ט 2) קדושה של "מַמְלֶכֶת כּוֹהָנִים וְגוֹי קָדוֹשׁ", מחייבת ל"לא תִּקּוֹם וְלֹא תִּטּוֹר" ולמלא את תכניה הערכיים של המצווה "וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ" (ויקרא י"ט 18).

היסטוריה ארוכה

המצווה "ואהבת לרעך כמוך", ניתנה לנו, בני ישראל, בהר סיני, כחלק מאום ארוך ומפורט של מנהיג בעל שיעור קומה, משה, נאום בו ישנה התייחסות לשאלה החשובה והרלוונטית ביותר, שאלת הקדושה של עם ישראל, ושאלת משמעותה של קדושה זו לגבי האדם, כל אדם, וכל עם. הקדושה אינה באה לידי ביטוי בטקסים כאלו ואחרים - הקדושה היא במערכת היחסים ההומאניים שנשתית באורחות חיינו.

הָרֵעַ, שאנחנו נדרשים לאהוב כמונו, כולל גם את בן העם האחר החי בארצי. באותה מידה שאני מתחשב בצרכים ובדרישות שלי, אני מחויב גם כלפי גֵּר הַגָּר לידי. עלינו לזכור כי גם אנו היינו כאלו לאורך היסטוריה ארוכה. שמירה על עולם התכן של "וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ" מחייבת אותנו להתריס נגד מי שמאחל מוות לאנשים שהפגינו, והוא אינו תמים דעה עם המפגינים, גם אם הוא בנו של ראש ממשלת ישראל ונושא את השם יאיר.

פרשת השבוע קוראת לנו להתריס נגד מציאות של חלוקה קוטבית בעוגת ההכנסה הלאומית בין עובדים ומעסיקים בחברה הישראלית. הקדושה מחייבת קיומה של חברה, המושתתת על אדנים של צדק חברתי, אדנים השומרים על זכויותיו של ההון האנושי, של האדם העובד - "לֹא תַּעֲשׁוֹק אֶת רֵעֲךָ וְלֹא תִּגְזוֹל, לֹא תָּלִין פְּעוּלַת שָׁכִיר אִתְּךָ עַד בּוֹקֶר" (ויקרא י"ט 13). יש כאן קריאה לקיומה של חברה, בה חייבים להיות יחסי עבודה לא של ניכור חברתי, לא של פערים חברתיים, אלא חברה החותרת למערכת שוויונית. חברה בה לא יהיו חצי מיליון ילדים מתחת לקו העוני.

בימים של אימת הקורונה, כשלמעלה ממיליון אזרחים הם מחוסרי עבודה, חובה עלינו לדרוש שלא תקום לנו ממשלה עם למעלה מ-30 שרים ומשכורות מנופחות לשרים וללשכות השרים.

אהבת לו כמוך

הפרשה מנווטת אותנו ב"אָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ" לכינונה של חברה, בה לא יהיה ניצול של אדם בידי אדם - "לֹא תַּעֲשׁוֹק אֶת רֵעֲךָ". חברה בה יש לגיטימיות לתופעה של ניצול עובדים באמצעות חברות קבלן, זו חברה שיש בה פגיעה גסה ב"קְדוֹשִׁים תִּהְיוּ" ב"לֹא תַּעֲשׁוֹק אֶת רֵעֲךָ" וב"אָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ". חברה, בה יש לגיטימיות לחברות קבלן, זו חברה בה יש לגיטימיות לפגיעה בזכויות של אדם עובד, זו חברה שלמעשה מצמצמת את ערכי "ואָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ", זו חברה הנוטלת מהמצווה את נשמתה ומסרסת את כל תכניה.

חברה, בה מנהיגי ציבור יכולים לצרוח מעל כל כיכר ומתחת לכל מיקרופון לעברם של מהגרי עבודה ש"הם סרטן", דורשים "לכלוא אותם במחנות מעצר", "לגרש אותם", מנהיגיה מחללים את הציווי בפרשה שלנו. מחללים את הציווי "וְכִי יָגוּר אִתְּךָ גֵּר בְּאַרְצְכֶם לֹא תּוֹנוּ אותו, כְאֶזְרָח מִכֶּם יִהְיֶה לָכֶם הַגֵּר הַגָּר אִתְכֶם וְאָהַבְתָּ לוֹ כָּמוֹךָ" (ויקרא י"ט 33).

למרבה הצער, הכלכלה הישראלית שופעת גילויים של אי-שמירה על הרמה הבסיסית, הנדרשת על-פי קוד הקדושה המופיע בפרשת השבוע. רמת הקדושה ב"לֹא תַּעֲשוֹק אֶת רֵעֲךָ" עולה על שרטון במיוחד, כשמדובר ב"גֵּר הַגָּר בְּתוֹכֵנוּ". הרמה הבסיסית של "לֹא תַּעֲשׁוֹק אֶת רֵעֲךָ" מעלה על שרטון של קשיי חיים משפחות מרובות ילדים, הכורעות תחת נטל הקיום, כשמערכת שלטונית מנפחת את מערכות הממשל שלה בשרים ובסגני שרים כשלמעלה ממיליון אזרחים הם כיום מחוסרי עבודה.

ואולי יש צורך לרדת מאגרא רמא של שאלות חברתיות גבוהות ולרדת לבירא עמיקת של חיי היום יום. לשאול את עצמנו, האומנם אורחות חיינו ונוהגינו בחיי המעשה תחומים ב-ד' אמות של המחויבות בפרשה שלנו החוזרת ונשנית בתפילה "וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ".

והלוואי ונצטנע מעט ונסתפק בשמירה על המעט בחיי היום יום בכביש, ברחוב ובכל מפגש עם אדם באשר הוא אדם. נהיה ראויים לאמירה "אמר רבי עקיבא...ואהבת לרעך כמוך". אמירה המעוגנת בלבה של הפרשה שלנו. לבה של הפרשה פועם ערכי סולידאריות חברתית. בלבה פועמת הכמיהה להגמוניה של ההון-האנושי ולא של ההון, שלמרבה הצער, מצליח להשתית מציאות של עובדי קבלן, שמספרם הולך וגדל משנה לשנה.

תאריך:  28/04/2020   |   עודכן:  28/04/2020
איתן קלינסקי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אחרי מות קדושים
תגובות  [ 16 ] מוצגות   [ 16 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מגיב ותיק
28/04/20 13:47
 
העם מתחנן לאוילוש
28/04/20 18:43
 
מגיב ותיק
29/04/20 14:31
 
אקונומיקה
2/05/20 15:21
 
האקונומיקה השפיעה
29/04/20 06:45
 
האקונומיקה השפיעה
29/04/20 06:45
 
כל הכבוד
29/04/20 06:56
2
להקשיב לפרשת השבו
28/04/20 15:33
3
להקשיב לפרשת השבו
29/04/20 13:58
4
לשמור על הערכים
29/04/20 14:00
5
להקשיב לפרשת השבו
29/04/20 14:02
6
"חזק ואמץ"
30/04/20 11:08
7
האחד במאי
1/05/20 09:32
8
לאיתן
1/05/20 09:41
9
ואהבת לרעך כמוך
1/05/20 12:02
10
החמאס מברך
2/05/20 15:35
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נוכח איום נגיף הקורונה על שלום העולם, הדעת נותנת, שמנהיגי ערב ינטשו ולו לפרק זמן את עיסוקם במלחמותיהם הפנימיות ויגלו סולידריות ושיתוף פעולה עם כלל האנושות במלחמתה נגד הקורונה. אבל למרבה הצער, זה אינו קורה לבד מתופעות בודדות. עיקר המאמצים של ההנהגה הערבית בימים אלה, מופנים למלחמות הפנימיות, להרג ולשפיכות דמים בתימן, בסעודיה, בעירק, בסוריה ובלוב.
28/04/2020  |  שאול מנשה  |   יומני בלוגרים
פרופ' אהרן ממן מכהן היום כסגן נשיא האקדמיה ללשון עברית. מצאנו לנכון לראיין אותו על הכבוד שנתן ללשון העברית, על הישגיו שזיכו אותו בפרס ישראל תשע"ט. אהרון ממן ניצב בשורת המנצחים כחתן פרס ישראל בחקר לשונות היהודים לשנת תשע"ט.

28/04/2020  |  הרצל חקק  |   יומני בלוגרים
כעס ברש"פ על מצרים שמתייחסת לארגון ה-BDS כארגון טרור, כנראה בגלל הקשרים שלו עם תנועת "האחים המוסלמים" במצרים שהנשיא א-סיסי הוציאה מחוץ לחוק והכריז עליה כארגון טרור. העובדה הזו נחשפה לפני כמה ימים לאחר שמצרים הכניסה רשמית את שמו של ראמי שעת', בנו של ד"ר נביל שעת' יועצו של יו"ר הרש"פ לעניינים בינלאומיים, לרשימת פעילי הטרור במצרים.
הבסיס להרשעת זדורוב, על-פי הפרקליטות, הן ההודאות במשטרה, השחזור והווידוי בפני המדובב, כאשר לגבי שלושתן הצליחה הסנגוריה במהלך המשפט והערעור להראות ולהצביע כי נתגלו פגמים מהותיים, הן בשחזור האירוע, הן בשימוש במדובב, והן בהודאות השונות שבחלקן יש הודאה ובחלקן הכחשה.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
איתמר לוין
איתמר לוין
השופט ליאור גלברד שם לב לכל פרט בדיוני חדלות פרעון, גם כאשר יש הסכמות בין הצדדים, ודוחה בקשה חסרת בסיס לקיים דיון בדלתיים סגורות. חבל שהוא אינו מקפיד על עמידה בזמנים וכך נוצר על הב...
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
גם בשעתה היפה של ישראל, כאשר העולם מוחא לה כפיים והתעשיות הביטחוניות הישראליות זוקפות קומה לנוכח ההצלחות הטכנולוגיות ללא אח ורע, יש בקרבנו כאלה המתעקשים "להשבית שמחות" ולגמד את ממד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il