|   15:07:40
דלג
  יואב יצחק  
מו"ל ועורך ראשי News1
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?

דלתות חמדיה לא מחזיקות מים

שורה של פסקי דין מלמדים כי להבטחותיה של חברת דלתות חמדיה לא היה כיסוי ממשי דלתות שסיפקה למספר רוכשים לא עמדו בנזקי מים - החברה נאלצה לפצות את הרוכשים נמצא פער ממשי אפילו בין התחייבותה בעל-פה לבין תעודת האחריות שניפקה עכשיו טוענת החברה: מדובר בדלתות ישנות; החברה מספקת עכשיו דלתות באיכות גבוהה; שיעור התביעות האפסי כנגד דלתות חמדיה מלמד יותר מכל על האיכות הגבוהה של המוצרים
28/04/2020  |   יואב יצחק   |   כתבות   |   תגובות

חברת חמדיה, יצרנית הדלתות השלישית בגודלה בישראל, היא אחת הוותיקות והגדולות בתחום של ייצור ושיווק של דלתות למגורים, משרדים ועוד. התחרות בענף זה קשה ביותר. לכן אין אולי פלא כי סוכני החברה, והחברה עצמה, עושים כל שלאל ידם כדי להגדיל את המכירות בשוק זה. הבעיה מתעוררת כאשר מתברר כי מידע מטעה נמסר לרוכשים באשר למידת עמידות הדלתות במים.

תמליל השיחה המוצג בהמשך מעלה חשש להטעיית לקוח. נציג החברה סיפר בשיחה לרוכש: כל הדלתות של חמדיה עמידות במים. ההבדלים בין הדלתות - כך על-פי ההקלטה - הם רק במספר שנות האחריות שהחברה נותנת לדלתות "עמידות מים". דא-עקא, בתעודת האחריות הסטנדרטית (שניתנת ללקוח במועד מאוחר למכירה) מגבילה החברה את הבטחותיה הגורפות לגבי עמידות המים והאחריות: "מוצרי דלתות חמדיה הם מוצרי עץ ואינם מיועדים לשימוש במים. יש להימנע ממגע ישיר של הדלת והמשקוף עם מים".

"כל הדלתות עמידות במים"
תעודת האחריות מאיינת את ההבטחות

תמליל הקלטת שיחה שהתבצעה ביום 02.04.20 בשעה 14:06 בין לקוח פוטנציאלי לבין "ניר", נציג מכירות של דלתות חמדיה, מסניף רעננה המרכזי בו יושבת הנהלת החברה:

  • "חמדיה, שלום מדבר ניר"
    לקוח: "אני רוצה להחליף את הדלתות שלי בבית"
    ניר: "כמה דלתות בבקשה?"
    לקוח: "בערך 10 דלתות"
    ניר: "אוקיי"
    לקוח: "אבל מאחר שבעבר היה לי מקרה שדלת שלי לא הייתה עמידה במים שהתנפחו לי אני מעדיף דלתות עמידות במים"
    ניר נציג חמדיה: "היום כל הדלתות עמידות במים. אין לנו דלתות שלא עמידות במים"
    לקוח: "איזה סוג?"
    ניר: "יש את האקווה שזה פורמאייקה 2 מ"מ עובי 7 ס"מ פולימר שזה פלסטיק בתחתית של הדלת ויש לך עליה 8 שנים אחריות"
    לקוח: " האחריות על כל המרכב של הדלת כאילו על כל הדלת?"
    ניר: "כל הדלת עמידה למים עד ל-7 ס"מ"
    לקוח: "ואתם נותנים על זה תעודת אחריות?"
    נציג חמדיה: "כן כן בוודאי."
    לקוח: "אבל לא הבנתי מה זה כל הדלתות עמידות במים... אין לכם דלתות כאילו שהם זולות יותר ולא עמידות במים?"
    נציג חמדיה ניר: "לא. אין לנו. כל הדלתות עמידות למים"
    לקוח: "ורק את הסוג של אקווה דור יש לכם?"
    ניר נציג חמדיה: "לא, יש גם את ה-5 שנים אחריות. יש את הלימנטו. זה 5 שנים אחריות ואת האמת לא צריך יותר מזה. וגם 5 שנים המים לא יכולים להיכנס".

צילום מתוך תעודת האחריות הסטנדרטית של דלתות חמדיה (המובא לעיל) לכל סוגי הדלתות (כולל דלתות לימנטו שהובטחו על-ידי המוכרן עם 5 שנות אחריות):

אזהרה מודגשת שמאיינת את ההבטחה בעל-פה במכירה ומגבילה מאוד את האחריות אם הדלת באה במגע עם מים: "מוצרי דלתות חמדיה הם מוצרי עץ ועל כן אינם מיועדים לשהות במים. יש להימנע ממגע ישיר של הדלת עם מים" ... [ההדגשה במקור, י.י.]

אחריות מוגבלת
תעודת אחריות לדלתות: אקווה דור פלוס, אלגנט, פרלין.

חמדיה מספקת תעודת אחריות לגבי נזקי מים לדלתות מדגם "אקווה דור פלוס", אלגנט ופרלין. אולם גם אחריות זו מוגבלת וניתנת על-כנף הדלת בלבד (וגם זאת עד לגובה של 7 ס"מ ו-2 ס"מ בלבד בהתאמה), ולא על משקוף הדלת.

דלת מורכבת משני חלקים: "כנף", שזה החלק שאותו אנחנו פותחים וסוגרים; ו"משקוף", שזה כל החלק הצמוד לקיר, בצורת ח', ולא רק החלק העליון. המשקוף המקובע לריצפה, פגיע לנזקי מים לא פחות מהדלת - שהיא מרחפת מעל הריצפה. המשקוף סופג מים/רטיבות, ומתנפח ובהמשך נרקב. אחריות החברה לנזק מוגבלת כאמור לגובה 7 ס"מ בלבד.

מסרים בעייתיים

מסרים בעייתיים מצד החברה, בדומה לאלה שהוצגו לעיל, נדונו ספר פעמים בבתי משפט. בשנים האחרונות ניתנו כמה פסקי דין, בעקבות תביעות שהגישו רוכשים שטענו לנזקי מים בדלתות שרכשו מחמדיה. בחלק ניכר מהתביעות קיבלו התובעים פיצוי כספי משמעותי.

בפסק דין שנתקבל בנובמבר 2019 על-ידי טלי מירום, רשמת בית המשפט לתביעות קטנות בחדרה, בעניינם של בני הזוג שני ונתנאל נחמיאס בשקין - שרכשו 10 דלתות מחברת חמדיה, הורתה הרשמת לחברה לפצותם בסכום של 19 אלף שקלים ובהוצאות משפט בסך 600 שקלים לאחר שהתגלו בהם התנפחויות בגין נזקי מים.

בתביעה טענו בני הזוג בשקין כי לא נאמר להם בתהליך המכירה כי הדלתות שרכשו אינן מוגנות מפני נזקי מים. חמדיה הכחישה זאת בכתב ההגנה וטענה כי בני הזוג בשקין "בחרו במודע לרכוש דלתות מדגם בסיסי ביותר עם עמידות מוגבלת בפני נזקי מים וכי הובהר לתובעים במפורש במועד הרכישה עניין המוגבלות למים ובמועד התקנת הדלתות. חברת חמדיה הציגה אף טופס הזמנת המידות מיום 04.04.17 בהן נכתב כי "הדלתות אינן עמידות לנזקי מים, אלא אם צוין אחרת".

אלא שהרשמת מירום בדקה את מסמכי ההזמנה הראשוניים (ממועד ההחלטה על הרכישה ותשלום הכסף) שנערכו ביולי 2016 – כתשעה חודשים קודם לכן, וגילתה שהמסמכים לא כללו אזהרה מפני נזקי מים. נהפוך הוא, נכתב בפסק הדין, כי נכתבו משפטים מהם משתמע ההפך: "ההלבשות פולימריים 1.5 מ"מ בעלות עמידות משופרת בלחות"; וכן, "בתחתית הדלתות מודבקים קנטים פולימריים 1.5 מ"מ או צביעת קנט להפחתת נזקי לחות".

הרשמת קובעת כי "אין במסמכי ההזמנה האמורים כל התייחסות לגבי אי-עמידות הדלתות לנזקי מים או הגבלה כלשהי בדבר האחריות לדלתות, כאשר ברי, המועד להצגת נתונים אלו בפני הלקוח הוא במעמד הרכישה. קרי, בעת קבלת ההחלטה בדבר ביצוע הרכישה, ולא בהמשך במעמד נטילת המידות, חדשים ארוכים לאחר מועד הרכישה, שאז כבר ההזמנה בוצעה והתמורה שולמה".

הרשמת העדיפה להאמין לעדות התובעים "העקבית הקוהרנטית ומעוררת האמון" (שטענו כי לא נאמר להם במועד הרכישה שהדלת אינה מוגנת מים), "משום שעדותם מתיישבת עם לשון טופס ההזמנה".

לאחר ששמעו את הערות בית המשפט יצאו הצדדים להתייעצות, ואו-אז שינתה חמדיה חזית והסכימה להחליף את כל הדלתות של בני הזוג לדלתות שלטענתה "עמידות מים עם אחריות מלאה". התובעים, שכבר איבדו את אמונם בחברה, סירבו לכך וביקשו את כספם בחזרה ותביעתם התקבלה.

סיפור דומה מאוד ארע גם בפסק דין בת"ק 2223-06-16 בן יחזקאל עובדיה נ' דלתות חמדיה. גם שם, לאחר דיונים מקדמיים, נפסק כנגד חמדיה פיצוי בפשרה של 10 אלף שקלים בגין נזקי מים.

חשש להטעיה נוספת עולה כאשר חמדיה סותרת את עצמה כשהיא מוכרת לקבלנים דלתות שעל-פי הוראות יצרן (שלהם עצמם) אינן מוגנות בפני נזקי מים - לחדרי רחצה רטובים ומשופעי מים. אך על-מנת להכשיר את המכירה לקבלנים היא מספקת להם מכתבי כיסוי כי ניתן להתקינם בחדרי רחצה. גם על זה ספגה חמדיה ביקורת של בתי המשפט.

באוגוסט 2019, מספר חודשים לפני פסק דין לעיל, נתנה שופטת השלום בחיפה איילת הוך טל פסק דין בתביעת בני הזוג שי ודקלה חזן נגד קבוצת דורי - ממנה רכשה דירת 5 חדרים בקריית מוצקין תוך שהיא מותחת ביקורת על החברה.

בני הזוג תבעו בגין נזקי מים בדלתות חדרי הרחצה. הם הצטיידו בחוות דעת מומחה שקבע כי אותן דלתות אינן מתאימות לחדרים רטובים, שכן, לפי הוראות היצרן חמדיה, הן אינן מתאימות למגע עם מים. הקבלן חברת א. דורי צירף אישור כיסוי סטנדרטי של דלתות חמדיה אליו המנוסח כך: "הדלתות שהורכבו מתאימות לחדרי רחצה כמפורט באישור של ספק הדלתות חמדיה, בתנאי שלא יהיה מגע ישיר עם מים..."

השופטת מותחת ביקורת על חמדיה וכתבה בעניין זה: "הגיון ושכל ישר מחייבים כי התקנת דלתות בחדר הרחצה תתבצע כאשר הדלת מתאימה לייעודה. לא ברור כיצד "אין מניעה" להתקין דלת שכזו בחדר רחצה, אשר כל ייעודו שימוש משמעותי במים, בין באדי מקלחות, בין במגע בדלת בידיים רטובות וכן הלאה. מדובר בשימוש שוטף וסביר של אדם בחדר רחצה ביתי ועל המוכר לדאוג שהדלת תתאים למטרה זו. הראיה כי הדלת אינה מתאימה בכך שהמומחה מאשר בעצמו כי הדלתות התנפחו". השופטת קיבלה את טיעון בני הזוג והורתה לפצות אותם בהתאם.

גם בפסק דין שניתן בנובמבר 2017 על-ידי שופט שלום בית משפט השלום בחיפה, אפרים צ'יזיק, ננזפה חברה. בני הזוג משה ודורית כץ רכשו דירת מגורים בשכונת נווה הפארק, מהיזמים נאות חן הגורן ונאות חן הנדסה - שרכשו את הדלתות בדירה מחברת חמדיה.

מומחה מטעמם של בני הזוג טען כי שלוש דלתות העץ של חמדיה שהותקנו בחדר הרחצה אינן מתאימות לחדרים רטובים ואינן עונות על הוראות היצרן חמדיה אשר אוסרות על מגע ישיר במים. גם במקרה זה ניסו הנתבעים להיאחז במכתבה של היועצת המשפטית של חברת "דלתות חמדיה", עו"ד אורנית ארמה חסין מנובמבר 2014 . עו"ד חסין כתבה כי "אין מניעה להתקין הדלתות הללו בחדרי רחצה מאחר שהדלתות הללו אינן באות במגע ישיר עם מים". גם השופט ציזיק הביע תמיהתו מטיעוני החברה וכתב בהחלטתו: "קיימת התכנות רבה לכך שדלתות חדרי הרחצה תיפגמנה עם החלוף הזמן מאדי המים החמים של המקלחות וכן בשל מגע היד התכוף של הדיירים במקלחות ובכיורי המים עם חדרי האמבטיה". גם במקרה זה חויבו הנתבעים לפצות את התובעים בסכום של 4200 שקלים - עלות 3 דלתות חדר הרחצה.

אבישי רובס, שופט בית משפט השלום בחיפה, הגיע גם הוא למסקנה דומה. בפסק דינו מפברואר 2019 קיבל השופט את טענות התובעים – אבירן ויסמין ארדיטי, וקבע: "מטבע הדברים, בחדרי הרחצה באות במגע ישיר עם מים, בין אם במגע ידיים רטובות התזת מים או אדי המים החמים של המקלחת ואין זה סביר להטיל על הדיירים למנוע מגע מים בחדרי הרחצה".

פסקי הדין ומסמכים שהוצגו לעיל מלמדים, כי נמצא פער משמעותי בין הבטחותיה של חברת דלתות חמדיה לבין הסחורה שהיא סיפקה. מתברר, כי הבטחות אלה "לא מחזיקות מים". על-כן מומלץ לרוכש פוטנציאלי לקרוא היטב את השורות הקטנות, ולבדוק, ומראש את תעודת האחריות הניתנת.

תגובת חמדיה: שיעור תביעות אפסי

חברת דלתות חמדיה מסרה את התגובה שלהלן, באמצעות בא-כוחה, עו"ד יניב צור (ציטוט):

דלתות חמדיה משווקת מגוון רחב של דלתות בשתי רמות הגנה שונות מפני נזקי מים. כל הדלתות המיוצרות על-ידי דלתות חמדיה עומדות בתקן הישראלי 23 חלק 1.
אין בפסקי הדין שצרפת שום קביעה שונה!
בהקשר זה נציין כי שלוש התביעות כאמור הן תביעות שאינן מתייחסות לדלתות ברמת ההגנה הגבוהה (מסוג אקווה דור+) אלא למוצרים ישנים (מהשנים 2012-2016) שחלקם אינו מיוצר עוד בדלתות חמדיה זה מספר שנים (או מיוצר באמצעות חומרי גלם שונים).
זאת ועוד, מאז הוגשו התביעות האמורות ועד היום, סיפקה דלתות חמדיה ללקוחותיה קרוב למיליון דלתות. שיעור התביעות האפסי כנגד דלתות חמדיה מלמד יותר מכל על האיכות הגבוהה של המוצרים שמספקת דלתות חמדיה ללקוחותיה. כפי שעולה מתביעת משפחת נחמיאס, גם כאשר התגלעה מחלוקת בין דלתות חמדיה ללקוחותיה, הציעה דלתות חמדיה להחליף את הדלתות לדגם בעל רמת ההגנה הגבוהה יותר (אקווה דור+) – ללא תוספת תשלום.
מטבע הדברים, העמידות בפני נזקי מים נדרשת בחלק התחתון של הדלת - העשוי לבוא במגע עם מים שעל הרצפה (לא נהוג לשטוף דלתות עם צינור...). בהתאם, אנו אכן מציינים בתעודת האחריות שיש להשתמש בדלתות באופן סביר ומפנים באופן מודגש לכך שהאחריות הינה ל-7 ס"מ התחתונים של הדלת.
רמת הגנה זו מקובלת גם בכל החברות הגדולות בענף לרבות דלתות פנדור ורב-בריח, ונמצאת בסטנדרט הגבוה של התעשיה בעולם.

תאריך:  28/04/2020   |   עודכן:  28/04/2020
יואב יצחק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
דלתות חמדיה לא מחזיקות מים
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
משה דב
28/04/20 17:21
 
כסף בלי ריח
29/04/20 01:22
2
חרבונא
4/05/20 09:08
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
המכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS) ערך בשבוע שעבר (23.4.20) הדמיה (סימולציה) של דיון ב"קבינט הקורונה". הדיון עסק באסטרטגיית היציאה מהמשבר ובצעדים שאותם יש לנקוט כדי להחזיר לשגרה את המשק והחברה. התובנות העיקריות מההדמיה קשורות בצורך לנהל סיכונים באופן משולב - רפואי, כלכלי וחברתי; בתהליך קבלת ההחלטות ובצורך להקים "מטה קורונה" מקצועי; בחשיבות הדיפרנציאציה כרעיון מארגן לשחרור המשק ובחיוניות הבדיקות העשויות לאפשר מימוש רעיון זה; בדרך להחזיר את מערכת החינוך לפעולה סדירה; בצורך להיערך לתרחישי הידרדרות ביטחוניים; בחשיבות ההסברה, השקיפות ואמון הציבור; ובנושאי למידה וניצול הזדמנויות.
חלב אם ידוע בסגולותיו הרפואיות, בהגנתו על התינוק ובחיזוק המערכת החיסונית שלו, אבל מה קורה כשהאם עלולה להיות נשאית של נגיף הקורונה? ומה קורה אם עליה להיות בבידוד? האם היא עלולה להדביק את בנה או בתה התינוקות?
27/04/2020  |  שרון ברנסבורג-צברי  |   כתבות
"בארץ ישראל קם העם היהודי, בה עוצבה דמותו הרוחנית, הדתית והמדינית, בה חי חיי קוממיות ממלכתית, בה יצר נכסי תרבות לאומיים וכלל אנושיים והוריש לעולם כולו את ספר הספרים הנצחי" - פתח ואמר דוד בן-גוריון לפני 72 שנים פחות שלושה ימים. אותו דוד בן-גוריון, שכאשר נשאל שנה לפני כן בוועדת האו"ם מהו ה"קושאן" - תעודת הבעלות - של העם היהודי על ארץ ישראל, הניף בתגובה את התנ"ך.
26/04/2020  |  איתמר לוין  |   כתבות
מדינתנו השנה, הולכת לחגוג 72 שנות עצמאות והמסורת שמגיעה עם חגיגות יום-ההולדת של הגברת היקרה, הן ארוחות "על האש". אולי השנה לא יהיו חגיגות המוניות כמו שכולנו רגילים, ואולי הברביקיו לא יהיה בחברת אנשים רבים, כך שכמויות של אוכל גדולות לא יהיו, וגם הפיתויים לא יהיו רבים (אם תחליטו כך), ואולי דווקא השנה יהיה קל לשמור בחגיגת יום העצמאות יותר מתמיד.
משבר הקורונה צובר תאוצה בארה"ב - בהיקפים העולים בהרבה על אלו שהיינו עדים להם בסין - ומדביקים במהירות אף את מה שאירע באירופה. גם אם מסתמנת תפנית חיובית באופק, הזעזוע יהיה עמוק. את ממדי השינוי הכלכלי קשה עדיין להעריך, כאשר מיליונים מצטרפים מדי שבוע למעגל האבטלה. בכמה היבטים משמעותיים, השלכותיו של המשבר מטילות את צילן לא רק על עתיד המערכת הפוליטית האמריקנית, על תפיסות היסוד האסטרטגיות של ארה"ב ועל מרכיבים מבניים של כלכלתה (ושל המערכת הגלובלית), אלא גם על עמודי התווך של היחסים המיוחדים בין ארה"ב לישראל.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
היועצת המשפטית קרעה הלילה את מסכת הצביעות והרמייה והשטיקים והטריקים של בנימין נתניהו ושריו ובעיקר החרדים שבהם    בהרב-מיארי אמרה למאיר פרוש ולמגעילים שעימו כי צריך להגן על האומה ולה...
טובה ספרא
טובה ספרא
תקופה מסוכנת עם פוטנציאל לעימותים, פעולות טרור ופתיחת חזית חדשה במלחמה. ייתכן אובדן חיים, בעיקר בפעולות הומניטריות. המערכה נמשכת והסכנה מתגברת. הרבה מילים חשובות לזמנים הקרובים שעי...
עידן יוסף
עידן יוסף
כ-900 אלף כרטיסי רב-קו עם יתרות בשווי עשרות מיליוני שקלים יופקעו מהציבור ויגיעו לאוצר המדינה    משרד התחבורה טוען שהמצב הנוכחי מקשה עליו טכנולוגית, אך בפועל "תורם" את כספי הנוסעים ל...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il