|   15:07:40
דלג
  אפרים קם  
עמית מחקר, סגן ראש המכון INSS
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

אירן של הקורונה: בין ישראל לסוריה

התפשטות הקורונה והמשבר הכלכלי המעמיק, צפויים לגרום למשטר האירני להתמקד בענייני פנים ולהיזהר מעימות ממשי עם ישראל במקביל, אירן תמשיך את פעילותה בסוריה, למרות המחיר והביקורת
08/05/2020  |   אפרים קם   |   כתבות   |   הגרעין האירני   |   תגובות
מספר המתים גבוה מהרשמי [צילום: איברהים נורוזי, AP]

אירן היא המדינה החמישית בעולם, והראשונה במזרח התיכון, במספר המתים כתוצאה ממגפת הקורונה. נכון ל-25 באפריל, היא הודיעה על 88 אלף חולים וכ-5,600 מתים במגפה, כאשר ההערכה המקובלת היא שהמספרים האמיתיים גבוהים בהרבה.

מספר הנפגעים הגדול עורר גל של מחאה וביקורת בציבור האירני על התנהלות המשטר: על שהממשלה איחרה להגיב על פרוץ המגיפה, הכחישה בתחילה שהנגיף הגיע לאירן, הסתייגה מצעדי הבידוד, ובנוסף לא מיהרה להפסיק את הטיסות מסין – שעולי הרגל השיעים שהגיעו ממנה למקומות הקדושים לשיעה הם כנראה המקור למגפה באירן. עד כה ביקורת זו לא הובילה להפגנות רחוב, אולי עקב החשש מהידבקות בווירוס בהפגנות המונים.

משבר הקורונה עשוי להשליך גם על מהלכי ההתבססות של אירן בסוריה, שבה השקיעו האירנים מאז פרוץ מלחמת האזרחים מאמצים גדולים כדי לחזק את משטר אסד, לבנות בזירה הסורית מאחז השפעה מרכזי שילכד את הציר השיעי מאירן ועד לבנון, ויקנה לאירן גישה לים התיכון. בראייתו של המשטר האירני, המרחב הסורי הוא קו ההגנה הקדמי של אירן, ולכן חשוב לה להחזיק בו כוחות צבאיים – כיום רובם מיליציות שיעיות בפיקוד אירני – המיועדים להבטיח את האינטרסים של אירן ואת קשריה עם המשטר הסורי. לא פחות חשוב, המאחז אמור לשמש לבניית חזית נוספת מול ישראל מכיוון רמת הגולן, ולחזק את ארגון חיזבאללה הלבנוני, בעיקר באמצעות שיפור מערך הטילים הגדול שאירן בנתה עבורו.

קשיים ניכרים עוד לפני הקורונה

עוד לפני פרוץ משבר הקורונה, נתקלו מאמצי אירן במרחב הסורי בקשיים ניכרים. ממשל טראמפ אינו מסתפק בלחצים הכלכליים, ומאז תחילת 2020 הוא מפעיל גם לחצים צבאיים, באמצעות פגיעות במיליציות השיעיות הקשורות באירן, גם אם בעיקר במיליציות העירקיות. רוסיה, שותפתה של אירן בחיזוק משטר אסד, הפכה לגורם המשפיע המרכזי בסוריה ומתחרה באירן על קשרים כלכליים עם משטר אסד, ומסתייגת מחלק ממהלכיה של אירן בסוריה. גם הפעילות הצבאית הטורקית בצפון סוריה מקשה על הכוחות האירנים שם לקדם את יעדיהם.

אבי ההתבוססות האירנית בסוריה, קאסם סולימאני, מפקד כוח קודס, חוסל בידי האמריקנים, וטרם ברור עד כמה יפגע מותו בחדירה האירנית לסוריה, הגם שסביר להניח שהחיסול חיזק את ההרתעה האמריקנית נגד אירן. על אלה נוסף כשלונה של אירן למצוא מענה יעיל לתקיפות הרבות של חיל-האוויר הישראלי נגד יעדים של משמרות המהפכה האירניים והמיליציות השיעיות בסוריה ובעירק, המכוונות לערער את ההתבססות האירנית בסוריה. התקיפות הישראליות, והחיפוש האירני אחר מענה שיבלום אותן, העלו את האפשרות, גם בעיני צה"ל, שהמתח יוביל להידרדרות לעימות נרחב בין שתי המדינות, הגם ששתיהן אינן רוצות בו.

בזירה הביתית התפתחה מחאה נגד ההשקעות הגדולות בסוריה, שעה שהמצוקה הכלכלית באירן עצמה גוברת. יתר על כן: משבר הקורונה באירן משתלב במשבר כפול, שבו היא נתונה בשנים האחרונות. אירן שרויה זה זמן רב במצוקה כלכלית, שהחמירה עקב הסנקציות שהטיל עליה ממשל טראמפ. השפל הכלכלי הוא הסיבה העיקרית לגלי ההפגנות הפוקדות את ערי אירן בשנים האחרונות. הן נושאות גם אופי פוליטי של מחאה נגד הנהגת המשטר, ובראשה המנהיג העליון עלי חמנאי, ונגד התערבותה של אירן במדינות שכנות, על חשבון השכבות העניות באירן. אולם, עד כה ההפגנות טרם הציבו איום ממשי על עתיד המשטר, בין השאר משום שהוא מצליח לדכאן באמצעות הפעלת כוח אלים ופתיחה באש נגד המפגינים.

עד לפרוץ מגיפת הקורונה, היה ברור שאירן אינה מתכוונת להוציא את כוחותיה מסוריה גם בטווח הארוך, למרות האבידות שנגרמו לה כתוצאה מהתקיפות הישראליות וכשלונה לבלום אותן. שילוב האינטרסים המנחה את התבססות כוחותיה בסוריה – הקשר המיוחד למשטר אסד; בניית מרחב ההשפעה בסוריה, שיחבר את האוכלוסיות השיעיות באירן, עירק ולבנון; בניית מסדרון יבשתי שיחבר את אירן עם הים התיכון; חיזוק חיזבאללה והחמרת האיום על ישראל; ועניינו של משטר אסד בהמשך הקשר ההדוק עם אירן – כל אלה עשו את המשך הנוכחות בסוריה לכדאית וחשובה מאוד לאירן, למרות המחיר ששילמה.

סוריה חשובה מכדי לוותר עליה

עוצמתו של משבר הקורונה שהלם באירן שינתה כנראה את המצב, למרות שההנהגה האירנית טרם נתנה לכך ביטוי. למספר המתים במגיפה אין דומה במדינות אחרות באזור, ועיקר תשומת ליבו של המשטר יופנה לשיקום אירן עצמה במשך תקופה ארוכה. המשבר יערער עוד יותר את מצבה הכלכלי של אירן, והיא תתקשה להשקיע בשיקום סוריה את המשאבים שהשקיעה בו עד כה. ייתכן שעוצמת המגפה באירן תשתקף גם בקרב הכוחות האירנים והמיליציות השיעיות בסוריה, כולל חיזבאללה, ותקשה על הפעילות הצבאית האירנית בזירה. גם הפעילות הצבאית הטורקית בצפון סוריה מקשה כנראה על אירן.

אף על-פי כן, סביר להניח שלמרות קשיים אלה אירן עדיין נחושה להמשיך להתבסס בסוריה, תוך ניצול תלותו של המשטר הסורי בסיוע האירני. בחולשתו הפנימית של משטר אסד טמונים אומנם סיכונים וקשיים לאירן, והיא מחייבת אותה להשקיע מאמצים ניכרים בחיזוקו. אבל היא פותחת בפניה גם סיכויים להרחיב את השפעתה במרחב הכולל את עירק-סוריה-לבנון, מה גם שמשטר אסד מקבל בינתיים בברכה פומבית את המשך שהותם בסוריה של הכוחות המונהגים על-ידי אירן.

גם העובדה שהרוב הגדול של הכוחות המופעלים בסוריה על-ידי אירן אינם אירנים, אלא לוחמי חיזבאללה ושיעים עירקים, אפגנים ופקיסטאנים, יכולה להקל על המשטר האירני מול הביקורת המושמעת עליו בארצו. לאירן חשוב במיוחד לשפר את יכולותיו של חיזבאללה, בעיקר באמצעות פרויקט הדיוק של מערך הטילים, שיאפשר לטילי חיזבאללה לפגוע בדייקנות במטרות צבאיות ואסטרטגיות בישראל.

המשך התקיפות של חיל-האוויר הישראלי בסוריה נגד יעדים אירניים/שיעים מלמד שאירן ממשיכה במאמצי התבססותה הצבאית בסוריה. על נחישותה של אירן להמשיך בכך, עשויות להעיד גם הגברת הפעלתם של משמרות המהפכה והמיליציות השיעיות הקשורות בה בלחימה באזור אידלב, מאז תחילת 2020, והמשך התקיפות של מיליציות שיעיות עירקיות הקשורות לאירן נגד בסיסים אמריקניים בעירק.

עם זאת אפשרי, שעקב משבר הקורונה, תצמצם אירן את פעילות ההתבססות שלה בסוריה, מכמה סיבות. המצב הכלכלי באירן כנראה יחמיר עוד יותר עקב המגיפה, ולא יאפשר לה להשקיע משאבים בשיקום סוריה בהיקף הקודם, ואולי גם יאלץ אותה לצמצם את מעורבותה בעירק, בלבנון ובתימן, ובכלל זה בחיזוק חיזבאללה.

שנית, עשרות אלפי החולים והמתים במגפה באירן, והטענות שנשמעו בציבור האירני כבר בשלב מוקדם על הטיפול הכושל במשבר והסתרת האמת מהציבור, עלולים ליצור בסיס לתסיסה מחודשת נגד המשטר. אם כך יקרה, המשטר עשוי לצמצם את פעילותו הצבאית או האזרחית בסוריה, כדי להפנות משאבים לטיפול בזירה הביתית.

זהירות מול ישראל

שאלה חשובה: האם אירן עלולה לנסות לנצל את עיסוקה של ישראל במשבר הקורונה כדי להביא לעימות עם ישראל, בעיקר באמצעות תגובה חריפה על תקיפות אוויריות ישראליות נגד יעדים אירנים ושיעים בסוריה או בעירק? אפשרות זו נלקחה בחשבון בישראל זה מכבר. זאת, משום שאין ספק שלאירן יש עניין חשוב להפסיק, או לפחות לצמצם במידה ממשית, את התקיפות הישראליות, הגורמות לה ולשלוחיה אבידות ונזקים ניכרים. בנוסף, בראיית המשטר, תגובה כזו יכולה לצמצם את תשומת הלב של הציבור האירני למשבר הקורונה, להבהיר לישראל שאירן לא תעבור עוד בשתיקה על תקיפות חיל-האוויר, לחזק את מעמדה של אירן בסוריה ובעירק, ולהיתפס כחלק מהנקמה על חיסולו של סולימאני.

אולם למרות שיקולים אלה, בנסיבות הנוכחיות סבירותה של תגובה כזו אינה נראית גבוהה, מכמה סיבות. ראשית, אירן מעולם לא הגיבה בעוצמה על תקיפות חיל-האוויר הישראלי, והסתפקה בפעמים בודדות בתגובה צנועה ולא תכליתית. חיל-האוויר האירני אינו יכול להתמודד עם חיל-האוויר הישראלי, ולכן אירן כלל לא הפעילה אותו בזירה הסורית. ההגנה האווירית האירנית והסורית לא השיגה עד כה תוצאות משמעותיות מול התקיפות.

האמצעי העיקרי שאירן יכולה להפעיל נגד ישראל הוא מערכי הטילים הענקיים שבאירן ובידי חיזבאללה (ובמידה פחותה בעירק). עד כה אירן לא הפעילה מערכים אלה נגד ישראל בהיקף משמעותי, מחשש מפני תגובה ישראלית קשה, כולל נגד אתרי הגרעין באירן. משבר הקורונה לא שינה את השיקולים הללו. אדרבה, אירן אמורה לחשוש שהידרדרות בעימות עם ישראל בסוריה תתקבל בהסתייגות, לפחות זמנית, מצד הציבור באירן, שכבר מותח ביקורת על המשטר עקב מחדליו בניהול המשבר.

שנית, אירן עסוקה במשבר הקורונה החמור. ההנהגה האירנית גם משקיעה מאמצים במניעת הידרדרות נוספת במצב הכלכלי, העלולה להוביל לתסיסה עממית והפגנות, שבמקרה קיצוני יסכנו את יציבות המשטר. אין זה העיתוי הנכון להתגרות בישראל.

שלישית, בעקבות יציאת ארה"ב מהסכם הגרעין וחיסול סולימאני, אירן צריכה להביא בחשבון שממשל טראמפ – שלא כממשל אובמה – מוכן להרחיק לכת בצעדים צבאיים, מדיניים וכלכליים נגד אירן. המשטר האירני ודאי מודע ליחסים הקרובים בין ממשל טראמפ וישראל, ולכן אירן תהיה חייבת להיזהר בצעדיה נגד ישראל ולהימנע מכאלה שיביאו עליה גם תגובה אמריקנית.

בשורה התחתונה, אירן לא תוותר כנראה על קשריה עם המשטר הסורי ועל קיום המאחז בסוריה, החשוב לה כל כך. אלה הם אבני יסוד באסטרטגיה האזורית האירנית. אבל אפשרי שאירן תצמצם את פעילותה בסוריה, לפחות זמנית, מתוך סיבות כלכליות, עקב עיסוקה במשבר הקורונה, ומחשש שפעילות זו תעודד ביקורת ומחאה בציבור האירני. בו בזמן, למרות עניינה הברור של אירן לעצור את תקיפות חיל-האוויר הישראלי בסוריה ובעירק, אירן תמשיך כנראה להיזהר מתגובה משמעותית עליהן, העלולה להוביל לעימות נרחב עם ישראל.


הכותב הוא סגן ראש המכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS).
תאריך:  08/05/2020   |   עודכן:  08/05/2020
אפרים קם
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אירן של הקורונה: בין ישראל לסוריה
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  הגרעין האירני
חרף הקטסטרופה עימה הוא מתמודד על-רקע התפשטות בלתי נשלטת של מגיפת הקורונה, המשטר האירני ממשיך בבניין כוח של יכולותיו האסטרטגיות בתחום הגרעין והטילים ובמדיניותו המזיקה ברחבי המזה"ת. באחרונה הכריז המשטר על מאמץ "מסביב לשעון", להשלמת פיתוח והפעלה של צנטריפוגות מתקדמות. במקביל, הוא חשף פרויקט להגדלת כוח ההרס של ראשי הקרב של טילי הקרקע-קרקע.
אנחנו עוד לא יודעים הכל על הנגיף המכה בכל העולם; כל "שני וחמישי" מתפרסמים מחקרים הנוגדים זה את זה, ומכל עבר צצים פרופסורים מומחים, וכמספרם כך מספר הדעות וההצעות. אנחנו אפילו מתבשרים שלא ימצא חיסון לנגיף הזה, וספקולציות על מזימה סינית פורחות כפטריות. בו בזמן אנו מוצפים בשטף אדיר של תחזיות מכל הסוגים והמינים על איך יראה העולם אחרי הקורונה. תרחישים, מקרים שואתיים, הכל כיד הדמיון הטובה. ולזכור שרק לפני כמה שנים העולם הנאור שלנו השתבח בכך שבא הקץ לרעב, למלחמות ולמגיפות שהיו מנת חלקו בעבר ועכשיו הגיע הזמן להילחם בזקנה ולהשתדרג לדרגת אלים.
28/04/2020  |  עמוס גלבוע  |   יומני בלוגרים
מסמך הערכה פנימי שחובר בחטיבה לתכנון מדיני של משרד החוץ, משרטט עתיד קודר לעולם כתוצאה ממשבר הקורונה. עם זאת, יש גם אלמנט אופטימי - ישראל דווקא עשויה לחזק עוד יותר את מעמדה וקשריה המדיניים והכלכליים כתוצאה מהמשבר. כך מדווח אריאל כהנא בישראל היום.
13/04/2020  |  מחלקה ראשונה  |   חדשות
חשיפה של אתר אירני בסוריה, שנמצא בסמוך לעיירה אל-ביידה, בדרך לעיר מסיאף, ומיועד לתקיפה בעומק ישראל וספק למתקן גרעין אירני בלב סוריה, שנשקפת ממנו סכנה מוחשית על ישראל, מחייב התייחסות.
24/03/2020  |  מנדי ספדי  |   יומני בלוגרים
בידי אירן יש דלק אורניום בכמות שתספיק לייצור פצצה אטומית אחת, אם תמשיך להעשיר אותו - קובע (יום ד', 4.3.20) דוח של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית. עם זאת, היא עדיין רחוקה לפחות מספר חודשים, ואולי אף מספר שנים, מייצור בפועל של ראש נפץ גרעיני. הדוח גם מתעד לראשונה כיצד אירן מונעת מפקחי הסוכנות לבצע ביקורות במתקניה הגרעיניים.
04/03/2020  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
רשימות נוספות   /   הגרעין האירני  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   מגיפת הקורונה  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   מלחמה בסוריה  /  מי ומי  
"הצעדים שנקטנו כדי לסגת מההסכם - הפיכים"  /  מירב ארד
אירן במרחק של שנתיים מראש קרב גרעיני  /  עידן יוסף
אירן: לא מחויבים להסכם הגרעין  /  איתמר לוין
אירן - סין והקשר הישראלי   /  חגי אדורם
תמונה עדיפה על מלחמה  /  איתמר לוין
אירן לאן  /  טובה ספרא
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
"ביבי נקלה, ביבי נבל, ביבי מושחת, ביבי שקרן, ביבי מאוס, ביבי תחמן"... כך נפתח ביום שלישי מאמר בעיתון ה"הגון", שופר הפלשתינים - הארץ
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
עדנה ויג
עדנה ויג
משוררים רואים בשירה דרך לבטא את הדיוקן העצמי שלהם ואת חלומם    כאן המשורר מבטא זאת כבר מראשיתו כעוּבּר, שגדל להיות משורר
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il