|   15:07:40
דלג
  אלי אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טוען רבני יכול לשקם את חיי הנישואין שלכם?
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
פריץ בעבודתו כמוכר נקניקיות [צילום: באדיבות המשפחה]

מוכר הנקניקיות המזמר מ"מוגרבי"

פריץ (זאב) גרסטמן, זמר אופרה מווינה, שנאלץ לפרנסתו למכור נקניקיות לעוברים ושבים ליד קולנוע מוגרבי בתל אביב, היה דמות אייקונית מיתולוגית - חלק בלתי נפרד מנוף תל אביב ואף הונצח בפסיפס ת"א של נחום גוטמן ובצילומים היסטוריים של העיר
12/05/2020  |   אלי אלון   |   יומני בלוגרים   |   תגובות

מסוף שנות ה-30 עד מחצית שנות ה-60 לערך, במשך למעלה מ-25 שנים, ניצב כמעט מדי יום בכיכר מוגרבי בתל אביב למרגלות מדרגות הקולנוע, ליד השעון המפורסם בכיכר, אדם לא צעיר, ממושקף, חובש כובע טבחים לבן ועטוף בחלוק לבן ומכר נקניקיות חמות בלחמנייה טריות לבאים להצגות תיאטרון ולקולנוע ולעוברים ולשבים שעברו במקום. היה לו מיכל פליז עם מים חמים שהיה מורכב על דורגל שבו הוא היה מחזיק את הנקניקיות והלחמניות חמות.

שמו היה פריץ (זאב) גרסטמן. שכפי שאתם יכולים להבין מהשם היה ממוצא יקה. גם המבטא הייקה הכבד שלו הסגיר את מוצאו. כמו רבים מעולי גרמניה אז הוא לא שלט בשפה העברית והרבה לשרבב בדיבורו מילים בגרמנית.

מוכר הנקניקיות גרסטמן, שניצב בכיכר מוגרבי באותו מקום במשך שנים רבות, הפך לחלק בלתי נפרד מנוף תל אביב. דמות מוכרת לתושבי תל אביב. דמותו הפכה לאחד מסמליה של תל אביב הקטנה משנות ה-30 וה-40 ואף הונצח בפסיפס ת"א של נחום גוטמן ובצילומים היסטוריים של העיר.

רבים מוותיקי העיר עדין זוכרים אותו. חלקם אף זוכר כי קנה אצלו נקניקיות בלחמנייה, אולם ספק אם מי מהם הכיר אז את שמו או את סיפור חייו.

תושבים מספרים על מוכר הנקניקיות מ"מוגרבי"
פריץ מוכר נקניקיות במוגרבי [צילום: באדיבות המשפחה]

כשהיה לו זמן בין לקוח ללקוח, היה מתיישב על כסא שהביא ומעיין בספר
▪ ▪ ▪

ד"ר אבישי טייכר, רופא בגמלאות יליד תל אביב מספר: "גרתי בילדותי ובנעורי באזור רחוב יהודה הלוי בתל אביב. כשהייתי הולך לשיעורי פסנתר אצל איתן לוסטיג שגר ברחוב שלום עליכם, הייתי עובר בכיכר מוגרבי ליד מוכר הנקניקיות ומתבונן בעבודתו.

הוא היה שולף את הנקניקייה מתוך המיכל עם המים החמים, פורס לחמנייה ומוסיף חרדל. כשהיה לו זמן בין לקוח ללקוח, היה מתיישב על כסא שהביא ומעיין בספר.

מוסיף ד"ר טייכר: "פגשתי אותו שוב כשהייתי סטאז'ר בחדר מיון בתל השומר ב-1969. הוא הגיע לשם בגלל בעיה רפואית ושמח כשזיהיתי אותו...

מ. שגר אז באזור שוק הכרמל מספר: "זכור לי היטב שלא היה לי כסף לנקניקיה בלחמנייה. הייתי עומד בצד רואה את האנשים אוכלים ומריח את הריח".

מיכאל תושב תל אביב מספר: בילדותי שנת 1950 הייתי מזמין אצלו לפחות 2 נקניקיות. היה אומר לי בגרמנית. Guten Appetit. היה אדם חביב.

תושב תל אביב מספר: "נולדתי בווינה שנים רבות אחריו, אבל רצה הגורל שאגיע לגיל מופלג והריני זוכר אותו היטב - תמיד בסינר הלבן ובמצנפת הלבנה - על מדרגות קולנוע מוגרבי שם בקרתי רבות כילד וכנער וגם אכלתי נקניקיות פה ושם מהמיכל הכתום.

כיכר מוגרבי, השעון, נקודת המפגש של זוגות, מוכר הנקניקיות בכיכר ומדרגות קולנוע מוגרבי, הם חלק בלתי נפרד מזיכרונות ילדות של רבים. שהתגוררו בתל אביב או ביקרו בה.

לא התלונן ולא חש מקופח וממורמר
הוא לא תמיד ידע לשמור על הכסף ובזבז אותו בקלות. הוא היה אדם טוב וחביב, מעט "שטותניק"
▪ ▪ ▪

בראיון ליעקב בן הרצל, בתוכנית מיוחדת ששודרה לכבדו ושודרה בקול ישראל ב-1959, מספר פריץ גרסטמן, כי עבודת מכירת הנקניקיות בקיץ בשמש החזקה ובחורף בגשמים לא קלה, וכי מכירת נקניקיות היא לא בדיוק חלום חייו והוא לפעמים שואל את עצמו אך הגיע למצב שבו בחר בעבודה זו שלא בדיוק מתאימה לו, אבל טוען כי השלים עם המצב והוא לא מתלונן או מרגיש מקופח וממורמר.

בתוכנית מדבר גרסטמן בעברית "יקית" שזורה בקטעים בגרמנית ומבצע כמה אריות (פיגארו פה פיגארו שם). נכדו, מירון גרסטמן העלה את הקלטת התוכנית למרשתת ומספר לי על תולדות חיו ואישיותו של סבו. "היה לו כשרון מועט לעסקים הוא היה תמים, ולא פעם נקלע לעסקים שהמליצו לו "חברים טובים" שלא עלו יפה.

הוא לא תמיד ידע לשמור על הכסף ובזבז אותו בקלות. הוא היה אדם טוב וחביב, מעט "שטותניק" מה שקרוי היום, בוהמיין משהו, אומר נכדו. הוא היה מעט גנדרן, היה נוהג להסתובב עם נכדתו עירית זהבי ברחובות תל אביב ומתגאה בנכדה הקטנה שלו.

למרות שחלום חייו ואהבתו היו המוזיקה והשירה ונאלץ לעסוק במכירת נקניקיות לפרנסתו הוא לא הרגיש ממורמר או מקופח, וקיבל את העניין בהשלמה. פריץ היה נוהג לכתוב מאמרים בעיתונות חוץ וגם פה ושם בעיתונות מקומית בין השאר על נושאי אמנות שהיה קרובים לליבו.

פריץ זאב גרסטמן - תולדות חייו
בעת עלייתו לארץ היה קרוב לגיל 40, גיל לא צעיר במונחים של אז
▪ ▪ ▪

הוא נולד בשלהי שנת 1894 בווינה, לברטה ולאלברט גרסטמן, שמוצאם היה מהעיירה ניקולסבורג (מיקולוב) שבחבל מוארביה. אחותו סטפני גרסטמן הייתה נשואה לאיש אמיד בשם אוסקר אדלר, שהעסיק את פריץ גרסטמן במפעליו באזור ניקולסבורג. בהמשך פריץ נשא לאשה את ברטה, אישה כשם אמו ו-ב1925 נולד בנם היינץ גרשון.

נישואיו של פריץ וברטה כנראה לא עלו יפה וב-1934 עולה פריץ לבדו לארץ ישראל. בעת עלייתו היה קרוב לגיל 40, גיל לא צעיר במונחים של אז. אשתו נשארה בחו"ל ולא הצטרפה לבעלה ונפטרה ב-1944 בתקופת השואה. תחילה מתגורר פריץ ברחוב פינסקר בתל אביב ובהמשך הוא עובר להתגורר ברחוב הירדן מס' 12 בת"א ליד "בנין האופרה", לא רחוק מהים.

לאחר עלייתו החל לעבוד בקפה לורנץ ביפו כמלצר מזמר. בחלק מהזמן הגיש מאכלים ושתיה לאורחי בית הקפה ובחלק מהזמן שר בפניהם.

בנו גרשון עולה לארץ
פריץ מנסה את כישורי הזמרה שלו ומופיע פה ושם, ברסיטלים בהופעות שונות
▪ ▪ ▪

בסוף שנות ה-30 תחילת שנות ה-40 עולה לארץ היינץ גרשון גרסטמן בנו של פריץ זאב גרסטמן במסגרת "עליית הנוער" והוא בן 15. היינץ עובר לגור בבית אביו ברחוב הירדן הוא מתלמד במכונאות רכב, ולימים היה שותף במוסך גדול בתל אביב בשם מוסך פליקס.

פריץ מנסה את כישורי הזמרה שלו ומופיע פה ושם, ברסיטלים בהופעות שונות. הוא שר אף עם להקת גברים ומקליט כמה שירים. בין השאר הוא מופיע באופרה הארץ ישראלית של מרדכי גוֹלִינְקין אך לא זוכה שם לתפקידים חשובים.

הופעתו כ"יאגו" ב"אותלו

ב-1939 זמר אופרה שחור בשם סמיט, שהיה שר במועדוני לילה שונים בתל אביב וביפו, שחלומו היה לשיר את "אותלו" באופרה של ורדי, הקים להקה אופראית והציג את "אותלו". בתפקיד דסדמונה הופיעה הזמרת רוזה סנדרס ואת תפקיד יאגו גילם פריץ זאב גרסטמן. ההצגה זכתה לביקורות חיוביות ובמיוחד הופעתו ושירתו של גרסטמן.

מצטרף ל"אופרה הקאמרית"
[צילום: באדיבות המשפחה]

בתמונה
פריץ זאב גרסטנר בתפקיד יאגו באותלו.

בשעות היום היו מוכרים נקניקים ברחובות תל אביב, ובערבים היו מופיעים על בימת יאשה חפץ, מנעימים בזמרתם פרקי אופרה
▪ ▪ ▪

לקראת סוף שנות ה-30 מקים הבמאי בנו פרנקל את האופרה הקאמרית. פריץ גרסטמן מצטרף אליה עם עוד קבוצת זמרים נגנים וכותבים. הם מופיעים באולם "ישה חפץ" שליד בית הכנסת הגדול ברחוב אלנבי בתל אביב.

האופרה הקאמרית לא זכתה להצלחה כלכלית והיה חשש כי תיסגר בגלל קשייה הכלכליים. קבוצת 12 אמנים ועובדים באופרה ובניהם פריץ זאב גרסטמן החליטו לעשות מעשה להמשיך את הפעלת האופרה והי מה, וגם לדאוג לפרנסתם. הם הקימו קואופרטיב בשם "חטוף ואכול" בו היו חברים 12 איש.

עיריית תל אביב, כדי לסייע להם, העניקה לכל אחד מהם רישיון רוכלות למכירת נקניקים ברחובות תל אביב. הם פוזרו ברחבי העיר כשלכל אחד מהם מוקצה אזור מסוים בעיר. פריץ גרסטמן קיבל את אזור קולנוע מוגרבי.

לפי רישיון מיוחד הורשו מוכרי הנקניקים של "חטוף ואכול" ל"הכריז על סחורתם תוך שירה, מעין רוכלים מזמרים. וכך בשעות היום היו מוכרים חברי הקואופרטיב "חטוף ואכול" נקניקים ברחובות תל אביב, ובערבים הם היו מופיעים על בימת יאשה חפץ, מנעימים בזמרתם פרקי אופרה "אותלו" של ורדי ועוד.

"הַמּוֹהִיקָנִי הָאַחֲרוֹן"
[צילום: באדיבות המשפחה]

בתמונה
זאב גרסטנר כמלצר מזמר בקפה לורנץ.

התמיד בעבודתו כמוכר נקניקיות במשך למעלה 25 שנים
▪ ▪ ▪

הקואופרטיב לא החזיק מעמד זמן רב. עבודת מכירת הנקניקיות הייתה עבודה לא קלה, לעיתים קרובות נעשתה בשמש הקופחת או בסופות גשמים עזים ושלוליות מיים. אט אט פרשו, הפסיקו חברי הקואופרטיב לעסוק במכירת נקניקיות ברחובות הערים.

חלק עזבו את הארץ, אחרים עברו למקצועות אחרים והַמּוֹהִיקָנִי הָאַחֲרוֹן שנשאר והמשיך למכור נקניקיות היה פריץ זאב גרסטמן. הוא התמיד בעבודתו כמוכר נקניקיות כאמור במשך למעלה 25 שנים.

כמעט מדי יום היה גורר את עגלת הנקניקיות ומתייצב במקום הקבוע שלו בכיכר מוגרבי משמאל למדרגות הקולנוע ליד עמוד השעון המיתולוגי. היו ימים שמכר נקניקיות גם בחוף הים, אבל עיקר פעילות מכירת הנקניקיות הייתה ברחבת מוגרבי, לעיתים עד שעת לילה מאוחרת.

לא מעט מהבאים להצגות ולסרטים שהוצגו במוגרבי, כולל אמנים לא מעטים שהופיעו בהצגות, זכו לטעום מהנקניקיות שמכר. אדיבותו, הופעתו ולבושו התיאטרלי משהו הוסיף חן וחוויה לקניה ולא פלא שרבים זוכרים אותו לטובה ואת הקניה כחוויה.

חזן בבית כנסת ברחוב בן יהודה בת"א
בבית האבות ניהל את התפילות, שר בקבלת שבת וכיוצא באלה
▪ ▪ ▪

בנוסף לרסיטלים והופעות בשנותיו הראשונות בארץ היה פריץ גרסטמן שר לפעמים כחזן בבית הכנסת "איחוד שיבת ציון" ברחוב בן יהודה בתל אביב. מספר נכדו מירון גרסטמן: "כשהייתי בן 13, זה היה קצת לאחר מותו. את טקס הבר מצווה שלי עשו שם ב"איחוד שיבת ציון". ניגשו אלי בטקס זקנים שסיפרו שהם זוכרים את קולו של סבא שלי והקול שלו מזכיר אותי. לימים כשנולד בני עשיתי לו את טקס הברית בבית כנסת זה".

במחצית שנות ה-60, כשהיה פריץ קרוב ל-70, איש לא בריא שסבל מבעיות לב, פרש מעבודתו כמוכר נקניקיות בכיכר מוגרבי ובחמש השנים האחרונות לחייו שהה בבית אבות ברמת חן. נכדו מירון גרסטמן מספר, כי בבית האבות ניהל את התפילות, שר בקבלת שבת וכיוצא באלה, הופיע בשירה בפני השוהים בבית האבות וערך את קבלות השבת.

ב20 במאי 1970 הלך לעולמו והוא בן 75 בפטירתו. הוא תרם את גופתו למדע וכעבור זמן מה הובא לקבורה בבית העלמין בחולון.

תאריך:  12/05/2020   |   עודכן:  12/05/2020
אלי אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מוכר הנקניקיות המזמר מ"מוגרבי"
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
סיני
14/05/20 08:23
2
יהי זכרו ברוך
14/05/20 10:32
3
מיקי מלכה
18/05/20 19:16
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אחד עשר מי יודע - 11 עשר שופטי בג"צ בהרכב מיוחד החליטו פה אחד באופן חריג שנתניהו כשיר להרכיב ממשלה, חזקת החפות עומדת לו וההסכם עם גנץ להרכבת ממשלת "איקאה" לאחר תיקונים ושיפוצים אפשרי כולל הרכבת שולחן עם 36 ברגים.
את רון חולדאי אני מכיר מלפני כ-55 שנה, מהצבא. בבית-הספר לטיס, בקורס ה"מכין" בבסיס תל-נוף, נפגשנו לראשונה - פרח הטיס מקבוצת חולדה והמ"כ מרמת-גן. רון היה מטובי החניכים, אמיץ ודעתן, עד לדרגת תת-אלוף הגיע, ואכן נסק לגבהים, השתתף בקרבות אוויר והפיל מטוסי אויב. תמיד התבלט כמנהיג, כמפקד וכמנהל, בקיבוץ, בצבא, בגימנסיה "הרצליה", ומזה למעלה מעשרים שנה כראש עיריית תל אביב-יפו. יום אחד הלכתי לתומי ברחוב קינג ג'ורג', לידי נעצרה לפתע מכונית, ראש ביצבץ מהחלון וקרא לי: "היי, המפקד!" רון מעולם לא שכח את המ"כ שלו.
בחלקים נרחבים במגזר הציבורי בישראל, ובצורה קיצונית בהשוואה בינלאומית, העובדים הוותיקים דופקים את הצעירים יותר. שיטת דור א' ודור ב', פערי השכר הגדולים לפי הוותק, תנאים משופרים לעובדים קבועים על חשבון עובדים זמניים ועובדי קבלן, ואפילו בצה"ל, אם דברים לא השתנו בעשורים האחרונים, זו השיטה: החיים ללא תורנויות לוותיקים ועומס תורניות ואימונים לצעירים.
11/05/2020  |  עומר מואב  |   יומני בלוגרים
למרות הישגיה של מדינת ישראל בתחומי עשייה רבים, אין זה סוד שמרבית הארגונים העסקיים במדינת ישראל אינם בהכרח נוהגים לתכנן תהליכים מראש כיצד עליהם להתמודד עם מצבי חירום קיצוניים. ניתן לראות דוגמה מובהקת בארצות הברית הגדולה והחזקה, שאלו כשלו בניבוי משבר הקורונה וכשל זה בא לידי ביטוי ברמת וגודל התכנון ובהערכות המונעת שהייתה אמורה להימצא בידם עוד טרם המשבר.
11/05/2020  |  שלומי אדר  |   יומני בלוגרים
אני לא יודע מה אתכם, אבל יש לי תחושה שמתחילים לסכם כאן. מתחילים לחזור ליום שאחרי המגיפה. ואני חש זאת לא רק בגלל שמערכת החינוך חוזרת לעבודה. אומנם חוזרים ללמוד אבל רק כיתות א-ג, בקבוצות קטנות, עם מסיכות, ועד שעה אחת. לא כולל פעוטונים פרטיים וממשלתיים, ובגן של הקטנה שלי עובדים רק שלושה ימים עד אחת. בקיצור חוזרים לשגרה אבל אני ככל הנראה מכריז על עצמי כ"עדיין לא חיוני", ועדיין לא ממש חוזר לעבודה.
11/05/2020  |  יוסף קנדלקר  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
מה בעומק ליבו חשב חסן נסראללה על נותן לחמו חמינאי? ומה חשב יחיא סנוואר, שכה רצה לגרור את אירן למלחמה, והנה ההר הוליד עכבר?
בלפור חקק
בלפור חקק
הספר מסכם קריירה מפוארת כאיש תקשורת בכיר, שזכה להישגים רבים בשל כישרונותיו אך ידע כל חייו שיש משימה אחת שלא יוכל לברוח ממנה: לקום לספר את הסיפור המשפחתי, להסיר את כתם הנידוי
צבי גיל
צבי גיל
הגליל והכינרת בטבורו, שבעונה זאת של השנה פורח ומרהיב בשלל צבעים ובמיים זכים הזורמים בנחלים - נראה עצוב ורדום ביופיו ומשווע לתושבים העקורים ולתיירים שישובו אליו
יעקב אחימאיר
יעקב אחימאיר
הטילים בארסנל של אירן לא יצברו שכבות אבק    האירוע אכן לא נסתיים, אבל דומה שנפתח צוהר אשר דרכו ניתן לחשב את המעשה הראוי לעשותו בעתיד
עתיד לא ברור [צילום: משה שי/פלאש 90]
גדי חיטמן
לישראל אין תוכנית מדינית ל"יום שאחרי" המלחמה. לפחות לא תוכנית גלויה    מצב כזה של דשדוש תמידי בבוץ של עזה (וגם של יהודה ושומרון) מבלי לנהל את הסכסוך מתוך יתרון מחליש את ישראל עוד יו...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il