|   15:07:40
דלג
  רחלי ברקת  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טוען רבני יכול לשקם את חיי הנישואין שלכם?
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?

עניין נצחי

הערכה על ספרה החדש השלישי של המשוררת והאמנית מרים לפיד אחד הדברים שיוצר חוויית הזמן כפי שאנו חווים אותו הוא הזיכרון, הזיכרון שנושאת המשוררת
12/05/2020  |   רחלי ברקת   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
עץ הזית [צילום: הדס פרוש/פלאש 90]



"שירת האדם", "פיסול במילים", הפיסול של לפיד, כאמנית וכיוצרת מפסלת בחומר. לפיד רואה בעיני רוחה שהיא מפסלת את המילים, זו הפרשנות שלה. הסיפורים האמיתיים, שהביאה אותם לידי שירה, ויכולתה לפרש את הפיסול והמילים כאחת, ייחודיים ביצירתה. ההתייחסות של מרים לשיריה, שירה ארס פואטיקה - היא לשירה בראי עצמה.

לפיד מטעינה את הקורא בכתיבה נוגעת בהווייתה, הקשורה בהוריה, במציאות שלה, במרחב שלה, בזהותה, ובמהותה - משמעות וערך לקיומה, ובגילוי לב. הלב מהדהד לאורך השירים. השירה נוטעת בה כוח, ובאמצעותה יש התבגרות והתגברות. שואפת למקום טוב ולנחמה. היא מרגישה מחויבות כלפי משפחתה להעביר את המסרים, את הידע.

לפיד מחברת בין אירועי העבר וההווה כדי להפיק תועלת ולקחים לעתיד לבוא, שימור מורשת עם ומשפחה לדורות הבאים, לזכור ולא לשכוח. היא מגשרת בין העולמות, העולם שהולך ונעלם, וכוונתה לשמר את מה שאבד ולהחיות אותו בעזרת שירה, והיא נעה מהעבר לעולם חדש ולחיים העכשוויים.

קולה של המשוררת, סיפורים המשולבים בהם אירועים שקרו באמת, ראיות ברורות אשר הסתמכו על חייה, חשיפת רקמות ושנים מתגלמים כולם בשירה. הסיפורים הם חלק בלתי נפרד מחייה, מעין עניין נצחי. הזמן ערך יקר בחיי האדם והשפעתו על כל תחומי החיים, והוא חלק חשוב בשירתה של המשוררת.

אחד הדברים שיוצר חוויית הזמן כפי שאנו חווים אותו הוא הזיכרון, הזיכרון שנושאת המשוררת. בשבי הנצח היא נותנת ביטוי שירי למצבה, לעיתים משתחררת מכבלי הזמן וממריאה דרך השירה לזמנים רחוקים ולדמויות שאינה שוכחת. נגיעה בעברה ממחישה את הסיפורים העולים כאודים וצפים ברוחה, בזיכרונה. המילים מתעוררות ומעוררות אסוציאציות - קישור בזיכרון והעלאת תמונות על סמך המילה, ביטוי לשוני ביצירתה.

שפה ושיח

לפיד יוצרת דיאלוג עם עצמה ועם הסביבה, בעזרת חוויות משמעותיות בעלות עוצמה. שירתה רוויה בריחות שעמדו באוויר, רגשות שהציפו אותה, כיסופים, מאווים ותחושות המתעוררות בה אשר השפיעו על חייה, כמו גם מצבים אנושיים בתקופות שונות בחייה, כאב ואופטימיות. דו-שיח שירי מתנהל בינה ובין דמויות מהעבר וההווה ודו שיח בינה ובין היקום.

אפיון שירתה: ליבת השירה היא האווירה - לצוד את מכלול הרגעים שהקורא חווה, הנעימה, הריח, הצללים והמקצב. להנציח את מה שהיה ושלא יחזור על עצמו. הזמן והמקום הוא חלק בלתי נפרד משיריה. ניסיונה לחשוף את השפה והשיח, לעיתים בעזרת שימוש מטפורי בשירתה.

לפיד יצרה סימני דרך מילדותה ועד הלום, גשר מהעבר לעתיד לבוא, ילדה תמימה שראתה את העולם בוורוד, את יופי הטבע עם פיות, איילות ואגוזי יער עד להתפקחות והתבוננות במציאות כפי שהיא.

מוטיב המים בשיריה מופיע לא פעם, יש מצב שהיא רוצה להיטהר ולנקות את הזוהמה מנבכי העבר, בנימה חיובית "לפתע הופיע קשת בענן/שב הסימן". היא משתמשת באמצעים אמנותיים, בהדגשת נושא מסוים, ברקע, בדמויות. רמז לפתרון הבעיה - עזיבת הישן, המקום הבית וקיום החיים בארץ חמדת אבות.

סגנון שירתה: תוכן, שפה משלה, משמעות, קלילה, נעימה, מסקרנת, מתובלת בחוש הומור, קולות מן העבר, ביטוי והמחשת הרגש או מצב כלשהו כדי שהקורא יראה ויחוש את הדברים כפי שהיו במציאות. דימויים מטפוריים.

השראה לשיריה: לפיד, בת דור שני לניצולי שואה, הם בני משפחה בגולה שעברו את השואה והטביעו בה את חותמם והיא זורמת לימים אחרים בארץ ישראל. ניכרים אהבתה למשפחה, לאדם, לטבע, ליופי הבריאה ולארץ ישראל. חיים משם ומכאן.

חוט השני

"בסוד השתיקה" - היא מתירה את קשר השתיקה, כבת דור שני לשואה. שרידי השואה היהודית מגלמים באופן מוחשי את נקודת המפגש שבין השואה להקמת המדינה. לפיד אינה משתחררת מכבלי העבר, אדרבה היא משאירה חותמם בה ובהמשך הדור לזכור ולא לשכוח לעולם כנר תמיד. מה שצפון מתגלה, העבר לא ימחה לעולם. לפיד נושאת את קולם של ההורים ומשפחתה. קשר דורות, ארץ בה גדלה ומכבדת את שורשי משפחתה, אמה אביה וסבתה.

המשוררת הולכת בעקבות הזיכרונות, מתיקותם ומליחותם, עצובים ושמחים. יש רגעים שהמשוררת לא רוצה להתגעגע אליהם. חוט השני עובר בין עברה, ההווה והעתיד, חיים משם ומכאן. היא מספרת על עברה, ועל ילדותה. היא צופה ממרחק מקום ושנים, מחברת בין קצוות העולם שהיה והעולם שיהיה.

"אין עבר ללא עתיד", הנשמה זוכרת הכל.

העבר מכה בעורפה, כותבת על דור ראשון, "רוח קשה" (עמ' 54).

דוסוידאניה, דוסוידאנה, (עמ' 55).

"רציתי שתדעו/קשה ממוות הפרידה".

"מתכון" אהוב לילדיה ולנכדיה, עבר בירושה מסבתה הנעלמה, עובר במשפחתה כחוט השני, הוא הגיע מעברה והפך לארצישראלי.

"את מה שקרה" את מה שקרה/ הפנמתי-/ כשהפכתי/ סבתא/ ולי/ לא הייתה" (עמ' 47).

בין שמים לארץ: קו דק מפריד בין השמים לארץ. אמונתה של המשוררת בכוח עליון המכוון את ההתרחשויות. "השמים לה' והארץ נתן לבני אדם" מתחת לשמים ארץ אהבתה. תוכן השירים עוסק במקום, בציר הזמן - מאפיין בולט ההבחנה בין העבר, הווה והעתיד לבוא, עונות השנה, שפע ומחסור, מעגל חיים, תקשורת, האדם וסביבתו, אורח חיים מצבים שונים בקיום האנושי והנפשי, רגשות, שמחה ועצב, כמיהה וגעגועים, קשרים ואהבה.

קבלה רוחנית

הבית מסמל עבורה משפחה ישראלית, שושלת האדם שדר בו שזורים זה בזה. הבית הוא שלמותו כבסיס לקיום האנושי, למשפחה ילדים ונכדים, לאיחוד. שבתות וחגים, משפחה השומרת על המסורת היהודית, השולחן מסמל את הנתינה והקבלה הרוחנית.

מהבית נשקפת דמותה של המשוררת, "אם הבנים שמחה, עורכת את השולחן ליום השבת, ובני המשפחה יושבים סביב השולחן. יש חשיבות שהמשוררת כותבת על השבת, להזכיר את יהדותה.

"קידוש" (עמוד 87), השבת - זהות היהודית, מימוש יהדותנו, להעביר אותה הלאה ולדורות הבאים. קידוש: הוא סמל לשתי מתנות שהנחיל העם היהודי לאנושות, "האמונה במציאות הבורא, "ואת היות בני האדם שווים", כי כך נבראנו.

בתחילת הספר לפיד כותבת על עץ השדה. "נולדתי ביער עצי ערמון ואלון/, "עם בו היורה/ריח טחב וניחוח פטריות היער/אז -נזכרת באוכמניות / בפרחים, בעצים ובצלילים/ אך לא בבני האדם/".

עם סיום הספר כותבת, עץ הזית (עמ' 92) "שתלתי שתיל/צמח לעץ/הצמחתי שורשים/של חלוצה/ ארצי בילדי.השיר מבטא את החיבור לשורשיה היהודיים, שימור חיים, משפחה, תרבות ואנשים, ארץ ושמים, ירושלים וארץ ישראל.

המשוררת עולה לארץ ישראל עם הוריה, ד"ר אלכסנדר וחוה כגן, ויעקב אחיה. עם כל הקשיים להיקלט בארץ כעולים חדשים, חדורה בה אהבה גדולה לארץ ישראל. החזון שמתגשם, עלייה לארץ ישראל, "אנוכי מביאך אל ארץ טובה, ארץ זית שמן". עץ השדה משול לאדם המכה שורשים באדמה ונותן פריו, בכל מקום וכל עת.

אווירה מיוחדת

עץ הזית תופס מקום נכבד בשירתה, ומסמל שורשיות, הקשר עם ארץ ישראל והקרקע. המשוררת שתלה בגינת הבית עץ זית אשר הכה שורשים ונתן פריו. הוא מהווה בשבילה סמל לשלום בעולם. זית במורשת ישראל, ואחד משבעת המינים.

סיפור היונה - נח שלח עם סיום המבול את היונה והיונה שבה ובפיה עלי של זית. זה אומר שהגיע הזמן לכונן חיים חדשים, העלייה לארץ ישראל של מרים לפיד היא כדי לכונן חיים חדשים.

ישראל נקראה על שמו של הזית, "ארץ זבת חלב ודבש". אור הנר הטבול בשמן זית אורו היפה ביותר הוא סמל לאווירה מיוחדת של שבת וחגי ישראל עץ הזית זוכה לתפוס גם מקום ראשון בתנ"ך. ביכורי המקדש בירושלים, "קומו נעלה ציון, בית ה' אלוהינו".

המשוררת ומשפחתה עלו לארץ ישראל והתיישבו בקריית עמל, בלבה חלמה על ירושלים ובבוא העת המשפחה התיישבה בירושלים, עיר ציון, עיר שלם. המשוררת הגשימה חלומה. היא חושפת כמיהתה לחיים שקטים נעימים וטובים ללא כל סבל וללמוד לחיות במציאות העכשווית, להפיק את הטוב והקיים. נוסקת לחופש. שפת ילדותה של המשוררת לא נעלמה, כאן בארץ היא רוכשת מיומנות ושפה אחרת (עמ' 32).

העולם שהיה ואיננו השאיר חותמו לעתיד לבוא (עמוד 74).

היא מוקירה את ההווה וצופה לעתיד טוב. אחרי האובדן, עזיבת מקום הולדתה, עלייה לארץ, קשיי הסתגלות, השתקעות, שפה חדשה, בנית בית וחיים חדשים וצמיחה. משם ומכאן היא מקיצה לבוקר חדש, ממשיכה לשיר, לצחוק, לשמוח ולרקוד ליהנות מבני משפחתה ומזיו החמה עד לחוף מבטחים.

מרים לפיד – קורות חיים

אומנית רב תחומית, משוררת, סופרת, פסלת. ילידת פולין, בת דור שני לניצולי שואה. נשואה ואם לשלושה. אשת איש צבא ואיש הייטק.

מרצה לשעבר ב"יד-ושם". מורה, מחנכת ומרכזת בבתי ספר תיכוניים לשעבר. עובדת, שותפה בחברת הייטק קטנה. עבדתה מספר חודשים בניו-יורק שם השתתפה בסדנת אומן ועבדה גם בבייג'ין.

קורסים והשתלמויות

בוגרת מכון אבני בפיסול. בית ספר לאומנויות פרטוריה. קורס מנהלי בתי ספר אונ' תל אביב. קורס באונ' בר-אילן אצל המשורר פרופ' מ. איזקסון, קורס אצל המשוררת רחל חלפי בבית אריאלה. האקדמיה הלאומית לאומנות יפה בניו-יורק.

תושבת מכבים.

ספר שירתה של המשוררת מרים לפיד, " פיסול במילים" בהוצאת, בית עקד.
הכותבת היא משוררת ואמנית רב תחומית.
תאריך:  12/05/2020   |   עודכן:  12/05/2020
רחלי ברקת
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
עניין נצחי
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יוסף כהן אלרן
14/05/20 10:45
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מעקב אחר פרסומים בעיתונות ומצעדי הדוברים ברשות הטלוויזיה, חושף תופעה ישראלית אופיינית, שהולכת ומתחזקת במהירות בעידן הקורונה. בעבר, מרבית האירועים המשבריים ההמוניים אצלנו, נגעו לנושאי ביטחון - מלחמה, טרור ופיגועים, ירי טילים על העורף וכו'. בנסיבות כאלה, היו דוברי צה"ל, קצינים בשירות פעיל ומילואים, פורשי אירגוני הביטחון למיניהם ומומחי אקדמיה שמשקלם הסגולי נבע בדרך-כלל מעברם הביטחוני שחקני המגרש התקשורתי העיקריים.
12/05/2020  |  רפי לאופרט  |   יומני בלוגרים
מסוף שנות ה-30 עד מחצית שנות ה-60 לערך, במשך למעלה מ-25 שנים, ניצב כמעט מדי יום בכיכר מוגרבי בתל אביב למרגלות מדרגות הקולנוע, ליד השעון המפורסם בכיכר, אדם לא צעיר, ממושקף, חובש כובע טבחים לבן ועטוף בחלוק לבן ומכר נקניקיות חמות בלחמנייה טריות לבאים להצגות תיאטרון ולקולנוע ולעוברים ולשבים שעברו במקום. היה לו מיכל פליז עם מים חמים שהיה מורכב על דורגל שבו הוא היה מחזיק את הנקניקיות והלחמניות חמות.
12/05/2020  |  אלי אלון  |   יומני בלוגרים
אחד עשר מי יודע - 11 עשר שופטי בג"צ בהרכב מיוחד החליטו פה אחד באופן חריג שנתניהו כשיר להרכיב ממשלה, חזקת החפות עומדת לו וההסכם עם גנץ להרכבת ממשלת "איקאה" לאחר תיקונים ושיפוצים אפשרי כולל הרכבת שולחן עם 36 ברגים.
את רון חולדאי אני מכיר מלפני כ-55 שנה, מהצבא. בבית-הספר לטיס, בקורס ה"מכין" בבסיס תל-נוף, נפגשנו לראשונה - פרח הטיס מקבוצת חולדה והמ"כ מרמת-גן. רון היה מטובי החניכים, אמיץ ודעתן, עד לדרגת תת-אלוף הגיע, ואכן נסק לגבהים, השתתף בקרבות אוויר והפיל מטוסי אויב. תמיד התבלט כמנהיג, כמפקד וכמנהל, בקיבוץ, בצבא, בגימנסיה "הרצליה", ומזה למעלה מעשרים שנה כראש עיריית תל אביב-יפו. יום אחד הלכתי לתומי ברחוב קינג ג'ורג', לידי נעצרה לפתע מכונית, ראש ביצבץ מהחלון וקרא לי: "היי, המפקד!" רון מעולם לא שכח את המ"כ שלו.
בחלקים נרחבים במגזר הציבורי בישראל, ובצורה קיצונית בהשוואה בינלאומית, העובדים הוותיקים דופקים את הצעירים יותר. שיטת דור א' ודור ב', פערי השכר הגדולים לפי הוותק, תנאים משופרים לעובדים קבועים על חשבון עובדים זמניים ועובדי קבלן, ואפילו בצה"ל, אם דברים לא השתנו בעשורים האחרונים, זו השיטה: החיים ללא תורנויות לוותיקים ועומס תורניות ואימונים לצעירים.
11/05/2020  |  עומר מואב  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
איש העסקים ליאור רייטבלט השיק את ספרו "קראוס" בגן העיר בתל אביב    בלילה לא ישנתי כי לא הצלחתי להינתק ממנו
בלפור חקק
בלפור חקק
הספר מסכם קריירה מפוארת כאיש תקשורת בכיר, שזכה להישגים רבים בשל כישרונותיו אך ידע כל חייו שיש משימה אחת שלא יוכל לברוח ממנה: לקום לספר את הסיפור המשפחתי, להסיר את כתם הנידוי
חיים רמון
חיים רמון
נתניהו, גלנט, גנץ ובכירי המטכ"ל, הוציאו לפועל תוכנית צבאית שהביאה לגירושם של תושבי צפון הרצועה לרפיח. ועכשיו, ברפיח יש ריכוז של יותר ממיליון עקורים, מה שמונע מצה"ל לחסל את גדודי הח...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il