|   15:07:40
דלג
  אפרים הלפרין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות

הערך המוגן והשוויון המעוות של שופטי הבג"ץ <br>

בג"ץ פסל את המדיניות משרד התרבות אשר ביקש להעדיף אמנים ומוסדות תרבות המתבקשים ומוכנים להופיע ביהודה ושומרון היו שם יותר מידי נימוקים פרוצדורליים, ונימוק ערכי אחד, עקרון השוויון, וכמעט הכל פארש, כמעט הכל פול גז בניוטרל
18/05/2020  |   אפרים הלפרין   |   יומני בלוגרים   |   מגיפת הקורונה   |   תגובות
בג"ץ פוסל [צילום: הרשות השופטת]

100 פעמים מופיעה המילה שוויון על הטיותיה בפסק דין של ביתה משפט העליון, אשר ביטל את הוראות משרד התרבות להעדיף תקציבית אמנים אשר מתבקשים ומוכנים להופיע ביהודה ושומרון.

100 פעמים הזכיר בית המשפט את המלה שוויון. בכל הפעמים האלה פספסו השופטים את המשמעות האמתית של ערך השוויון, הערך המחייב כי לכל תושב במדינה, תהיה הזדמנות להיות חלק ממגוון אירועי התרבות, בסמוך יחסית למקום מגוריו. עקרון המופר באורח בוטה על-ידי אמנים המסרבים להופיע בשטחי יו"ש.

עם 59 עמודים ו-100 פעמים "שוויון", השחיתו שופטי בית המשפט העליון של מדינת ישראל את זמנם ואת ממוננו, ולא ראיתי איש מהם המנסה להגן בעדיפות הראשונה ולפני הכל על זכויות השוויון שיש לצרכני התרבות, בכל פינה בארץ, שהיא היא מוקד בעיית השוויון כאן.

מדוע אנו מממנים תרבות

כספי התרבות אינם הכסף של השרה רגב או של כל שרה/שר אחרים. הכסף הוא של מדינת ישראל, של עם ישראל. ומדוע אנו מוציאים את הכסף הזה? האם על-מנת שתהיה משכורת לאומנים? לשחקנים? האם הערך המוגן באמצעות תקציב הבריאות הוא משכורות לרופאים? לא ולא.

משכורת הרופא/ה היא לא המטרה, היא אמצעי, אמצעי לשמור על בריאות הציבור, משכורת המורה אינה מטרה, היא אמצעי, אמצעי להעניק חינוך לילידינו, גם תקציבי התרבות האמנות אינם מטרה, הם אמצעי, אמצעי להעניק את שירותי התרבות המגוונים בכל מקום בו הם נדרשים, וניתן פיזית לקיים אותם.

המדינה לא תומכת באלי יצפאן או בגילה אלמגור או בתיאטרון גשר. המדינה תומכת במועלם וגורביץ, מהנדס חשמל ומוסכניק, מקריית שמונה באר שבע או אריאל, אשר יוצאים בערב, נוסעים חצי שעה וסופגים מנה של תרבות אשר מדינה ראויה, חייבת לספק להם, וללא עזרת המדינה היא לא תסופק.

מי שמפר את עיקרון השוויון הם האמנים

אנו נוטים לפרש את חוקי היסוד כאילו הם מחייבים את רשויות השלטון בלבד. בואו נביט בסעיפי עקרונות היסוד והמטרה של חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו: זכויות היסוד של האדם בישראל מושתתות על ההכרה בערך האדם, בקדושת חייו ובהיותו בן-חורין, והן יכובדו ברוח העקרונות שבהכרזה על הקמת מדינת ישראל. חוק-יסוד זה, מטרתו להגן על כבוד האדם וחירותו, כדי לעגן בחוק-יסוד את ערכיה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית.
אין פוגעים בחייו, בגופו, או בכבודו של אדם באשר הוא אדם.

בשום מקום לא מבדיל החוק בין חובת המדינה לשמור על כבוד האדם, לבין החובה החלה על כל אחת ואחד מאתנו לשמור על כבוד האדם. המילה שוויון אומנם לא מופיעה בחוק, אך הפרשנות המקובלת היא שערך השוויון הוא ערך מוגן על-פי "שיטתנו" כפי שבאה לידי ביטוי החוקים, בחוקי היסוד, ובפסיקות לאורם. על אחת כמה וכמה חייבים לשמור על ערך השוויון, גורמים הסמוכים של שולחנה של המדינה, כמו אותם אמנים ומוסדות תרבות.

ומה מביא את המדינה לפגוע בערך השוויון, ולהפלות אותם אמנים לרעה? התשובה היא פשוטה מאד. מדינת ישראל לא אמורה לשמור על פרנסת האמנים. היא שומרת כאמור על זכותם של תושבי המדינה לקבל תרבות. ואם כאשר המדינה שוקדת על זכויות הציבור במוקד הערך המוגן, וכתוצאה מכך פוגעת בערך מוגן אחר, הדיון האמתי נסוב על האיזון בין הערכים האלה - מה שלא נראה כלל מפסק הדין.

בקבלת תמיכה הופכים אמנים ליד הארוכה של מדיניות ה"כיבוש"

הייתי מבין אם אמנים ישרים היו אומרים למדינה ולעצמם: בשל המחלוקת העמוקה עם הממשלה, "אינני רוצה לקבל תקציבים מן המדינה, אני אשיג את המימון בכוחותיי, ואיאבק לקבל במה בכל פינה בארץ, כולל ביו"ש על-מנת להוציא את חופש הביטוי שלי מן הכוח אל הפועל".

"אני אופיע באריאל אפילו מול אולם ריק, אפילו במגרש הספורט אם לא יהיה לי כסף לתיאטרון העירוני, על-מנת לומר למתיישבים מה אני חושב על המפעל המנשל שהם נוטלים בו חלק".

אבל האמנים הפוך עושים הפוך. מחד הם מושיטים ידם לקבל עוד ועוד סטיפות מאוצר המדינה, אותה מדינה "מנשלת" ו"כובשת", ומאידך הם מפלים לרעה אזורים ומגזרים שלמים והם עושים זאת דווקא במקומות שבהם הכי דרושה אותה תרבות לעומתית שהם מייצגים.

ולכל הדברים הפשוטים האלה אין ביטוי בפסק הדין

מה אני אומר לכם שופטי העליון, הפסקתי להתאכזב מכם, אין לי כבר ציפיות. אתם הולכים סחור סחור סביב המוקד, שופכים עוד ועוד מילים על נושאים שוליים, ואילו על הפיל שבחדר אינכם מדברים, על זכות השוויון המופרת של אזרחי המדינה החיים ביו"ש ועל חובתה של הממשלה לפעול באמצעים המוגבלים שיש בידה על-מנת לצמצם את הפגיעה בשוויון.

לעיתים מניעת אי-שוויון יוצרת אי-שוויון אחר

למדינה אסור להפעיל כל סנקציה אי-שוויונית שתחפוץ נגד האמנים אשר יוזמים אי-שוויון דוחה ומקומם ופוגעים בכך במוקד הערך שהמימון הזה מגן עליו. אך ודאי מותר לה, היא אפילו חייבת, להפעיל סנקציה אי-שוויונית, ובלבד שהיא עומדת בתנאי פסקת ההגברה של חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו.

פסקת ההגבלה מוזכרת בפסק הדין, אך האזכור שלה מפוקשש ממטולה עד אילת ומהים עד הירדן. כאשר רשות ממלכתית מפרה חוק יסוד מול ואקום ודאי שהיא תיכשל במבחני פסקת ההגבלה, אך כאשר מדינה מפרה חוק יסוד על-מנת לאזן הפרה אחרת של אותו חוק יסוד, אז ורק אז מתחילה השקלא וטריא. האם חצינו קווים אדומים ביחס לערכי מדינת ישראל? האם התכלית היא ראויה? האם פעלנו מעבר לנדרש (לצורך הגשמת התכלית)?

לו הדיון היה נסוב על רצון המדינה לתקן באמצעים כלכליים את אין השוויון החוצפני המאולץ על-ידי אומנים אשר המדינה תומכת בהם כלכלית, אז היו נשאלות השאלות האמתיות והן האם יש דרכים אחרות, שאינן כלכליות, לתקן את אי-השוויון המוכתב על-ידי האמנים, ואם אין כאלה (כי כל פגיעה אחר תהיה חמורה מפגיעה כלכלית), קרוב לוודאי שהפגיעה הכלכלית היא על כן חיונית, ואז אנו עוברים לשאלה הבאה והיא האם שיעור ה"קנס" או ה"פרס" שנקבע חורג מכל גדר או שמא הוא במנעד ההחלטות של הממשלה? כואב הלב, ממש כואב הלב. לא לילד הזה התפללנו.

איפה המדינה

לא ראיתי את כתבי הטענות של המדינה (המשיבה), אבל למקרא פסק הדין, נראה לי שאת העץ הקלוקל הזה נטעה המדינה שהגישה לבית המשפט ניירות של חנות מכולת ולא ניירות של התנגשות ערכים, בין זכותם הבלתי ניתנת לערעור של כל אזרחי המדינה לקבל תרבות שוויונית, אל מול הזכות של האמנים לקבל הקצבות באורח שוויוני.

ומה שיצרה המדינה בבית המשפט זה ערימת מספרים, ואמירות אבל ואקום חוקתי מובהק ושקרי העומד לכאורה מול זכות השוויון של האמנים - וכמובן שמול הואקום המלאכותי הזה, המוצג על-ידי מי שאמור להגן על האינטרסים של הציבור, זכות היסוד של הציבור נופלת. הפרקליט שלנו, של הציבור, לא מכוון כלל למטרה, אז כיצד יקלע? לו הפרקליט האישי שלי היה "מייצג" אותי כך הייתי מפטר אותו מזמן.

תאריך:  18/05/2020   |   עודכן:  18/05/2020
אפרים הלפרין
+בוטלה חובת מסכות בכיתות ובמרחב ציבורי
01:10 19/05/20  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
בשל גל החום הכבד הודיע משרד הבריאות כי עד ליום ראשון לא תחול חובת עטיית מסיכה לתלמידים השוהים בבית הספר וכן למי שנמצא בשטח פתוח או במבנה שאינו ממוזג, למעט בעת התקהלות
(חובה רק בהתקהלות [צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90])
+ארגון המורים: השנה תסתיים ב-20 ביוני
22:14 18/05/20  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
יו"ר ארגון המורים העל-יסודיים הודיע כי שנת הלימודים תסתיים מבחינת מורי הארגון במועד הרגיל, ללא תוספת ימי עבודה, בניגוד למתכונת תוספת הימים שעליה הסכימה הסתדרות המורים  ▪  "קשה לרצות את כל הציבור, ואני מקווה שגם התקופה הזאת תעבור מהר - כי לא נותר עוד הרבה זמן עד סוף שנת הלימודים, ב-20 ביוני"
רן ארז. אבוהב סייע מול באב"ד [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
יפה בן דוד. ההסתדרות הסכימה להחזיר ימים
+אדלשטיין: נשקיע את כל המשאבים להיערכות לגל השני
18:36 18/05/20  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
שר הבריאות הצהיר כי בכוונתו להשקיע משאבים רבים בהיערכות מדינת ישראל לגל התחלואה השני בנגיף הקורונה  ▪  "אלחם על כך שמערכת הבריאות תתייצב במקום הראשון בחלוקת העוגה התקציבית"
(אדלשטיין בטקס הכניסה למשרד הבריאות)
+בן 64 במצב קשה ממכת חום בנתניה
17:07 18/05/20  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
הוא פונה לבית החולים לניאדו בעיר • שריפה פרצה בשטח פתוח סמוך לכפר אוריה שבשפלת יהודה. 6 מטוסי כיבוי ו-16 צוותים פועלים לכבות את האש, וחוצצים בינה לבתים  ▪  הורים ובתי ספר זועמים על ההנחיה לעטות מסכות: "ביזארית"
הנפגע במחלקת הלם [צילום ארכיון: גרשון אלינסון/פלאש 90]
שגרת קורונה במבשרת ציון [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
+הצלחה ראשונית לחיסון לקורונה
16:38 18/05/20  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
חברת התרופות האמריקנית מודרנה: שמונה בני אדם בריאים קיבלו את החיסון ופיתחו נוגדנים שבלמו את התפשטות הנגיף  ▪  אם הפיתוח יצליח - מקווה שיהיה חיסון בסוף 2020 או בתחילת 2021  ▪  התקדמות גם בפיתוח באוניברסיטת אוקספורד
(ניסוי בחיסון באוקספורד [צילום: AP])
התקדמות בפיתוח חיסון לקורונה, 18.5.20 / CNBC
+חברות תעופה נוספות הודיעו על חזרתן לנתב"ג
16:24 18/05/20  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה
בין החברות שחוזרות וויזאייר, אייר בלטיק, אייר קנדה ועוד - מתי כל אחת צפויה לשוב לפעילות?
(נתב"ג חוזר לפעילות בהדרגה [צילום: פלאש 90])
+הנשיא ריבלין: על המדינה להיחלץ למען העסקים הקטנים
15:33 18/05/20  |  מירב ארד
נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין וראש עיריית ירושלים משה ליאון ביקרו היום, (יום ב', 19.5.20) במרכז הסיוע החדש לבעלי עסקים שנפגעו בתקופת הקורונה בירושלים שהוקם במתחם התחנה, שם ישבו לשיחה עם בעלי עסקים ירושלמיים לאחר מכן המשיכו לאיסוף קפה קר מבית קפה מקומי. הנשיא אמר בביקורו:" על המדינה להיחלץ למען העסקים הקטנים. זו איננה רק החובה המוסרית שלה, אלא גם המפתח להתאוששותו של המשק כולו".

([צילום: נעם מורנו])
+רווחי טמפו צנחו ב-46.8%
14:10 18/05/20  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
הרווח הנקי של יצרנית המשקאות עמד על 5.3 מיליון שקל, לעומת רווח של 10.1 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד  ▪  ירידה נרשמה בהכנסות במגזר הפעילות העיקרי - המשקאות האלכוהוליים - המתבסס על מוצרי הבירה  ▪  הסיבה לירידה: סגירת פאבים ומתחמי פעילות בתחום התרבות והפנאי החל מאמצע מרס
([צילום: יח"צ])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הערך המוגן והשוויון המעוות של שופטי הבג"ץ
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
!
18/05/20 20:27
2
ברוך שטיין
21/05/20 15:45
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מגיפת הקורונה
גבן בן 64 נפגע (יום ב', 18.5.20) קשה ממכת חום בנתניה. הוא פונה לבית החולים לניאדו כשהוא מעורפל. הוא מטופל במחלקת הלם ועובר סדרת בדיקות. פראמדיקית מגן דוד אדום נועה זוארי סיפרה: "הגבר שכב על ספסל ברחוב כשהוא בהכרה מעורפלת וסובל מפגיעת חום קשה. הכנסנו אותו במהירות לניידת טיפול נמרץ המקוררת ופינינו אותו תוך כדי טיפול רפואי מציל חיים שכלל קירור וסיוע נשימתי כשמצבו קשה".
18/05/2020  |  עידן יוסף  |   חדשות
חברת התרופות האמריקנית מודרנה הודיעה (יום ב', 18.5.20), כי חיסון ראשוני שביצעה בחיסון נגד הקורונה הוכיח שהוא יעיל ובטוח. החיסון נערך על שמונה בני אדם בריאים, ותוצאותיו מאפשרות לפתוח בניסוי קליני נרחב.
18/05/2020  |  איתמר לוין  |   חדשות
עוד חברות תעופה מודיעות כי ישובו לפעילות סדירה בנתב"ג בחודשים הקרובים:
18/05/2020  |  מירב ארד  |   חדשות
רווחי יצרנית המשקאות טמפו צנחו ברבעון הראשון של 2020 ב-46.82% ועמדו על כ-5.3 מיליון שקל. זאת, לעומת רווח נקי של כ-10.1 מיליון שקל ברבעון הראשון של 2019.
18/05/2020  |  איציק וולף  |   חדשות
ועדת החינוך של הכנסת קוראת למשרד החינוך להחזיר להורים את התשלום עבור המסעות לפולין שבוטלו בחודשים האחרונים בשל הגבלות הקורונה. עוד הודיעו חברי הוועדה שיפנו למבקר המדינה בבקשה לחקור את התנהלות משרד החינוך מול חברות הנסיעות ומארגני המסעות לפולין.
18/05/2020  |  איציק וולף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי הוא הסוכן המדיני היעיל ביותר של אירן אף שאינו עושה זאת במודע ובמתכוון חלילה    הוא הסוכן הפוליטי של טראמפ נגד המפלגה הדמוקרטית במודע
איתמר לוין
איתמר לוין
הממשלה של בנימין נתניהו, שכבר 14 חודשים יורקת בפרצוף של כל מי שאיננו שייך למחנה שלה, עושה זאת כעת ביתר שאת בכל כיוון אפשרי - ומעמידה את המדינה בסכנה קיומית
עידן יוסף
עידן יוסף
החופשי חודשי ב-42 שקל ש"מוכרת" שרת התחבורה לתושבי אילת ייטיב רק עם מי שיסכים להיות "כלוא" בתוך העיר    בפועל, אילתי שירצה להגיע לעיר אחרת בארץ יידרש לשלם 305 ש"ח - יותר מפי 2.7 מאשר...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il