|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?

סכנה משמעותית להתלקחות בצפון

הקו הכחול והקו האדום

חיזבאללה פועל בצורה שיטתית על גבול ישראל-לבנון, וייתכן שלא יהיה מנוס מהכרעה האם לצאת למתקפה נגדו על ישראל לנצל את המשבר הכלכלי בלבנון כדי להפעיל לחץ בינלאומי על ממשלתה ועל הארגון
23/05/2020  |   אסף אוריון   |   כתבות   |   ישראלי-ערבי   |   תגובות
מסווה של ארגון ייעור [צילום: פלאש 90]

בסיומה של מלחמת לבנון השנייה זיהתה מועצת הביטחון את פעילות חיזבאללה בדרום לבנון כאחד הגורמים לפריצתה. בהתאם, כיוונה החלטה 1701 של מועצת הביטחון לפירוז דרום לבנון מיכולות צבאיות לא-ממשלתיות, וזאת באמצעות התפרסות צבא לבנון בסיוע יוניפיל.

אלא שבפועל, חיזבאללה בדרום לבנון עבר מהופעה צבאית גלויה (נשק ומדים), כפי שהייתה לפני המלחמה, לכסות אזרחית, בנה תשתיות צבאיות, ניהל תהליכי שיקום והתעצמות, חידש את פעילותו המבצעית ובהדרגה אף הגביר אותה. לאורך הקו הכחול, ולעיתים תוך חצייתו, הארגון מקיים שגרת סיורים קרובים על-ידי קבוצות לבושות אזרחי בעלות ציוד צילום מקצועי.

במסווה של ארגון ייעור אזרחי - "ירוק ללא גבולות" – חיזבאללה הקים לפחות 16 עמדות תצפית סמוכות גבול, ועמדות רבות אחרות מופעלות מבתים פרטיים. מתוך בתים ומבנים שהוגדרו "רכוש פרטי" נכרה גם פרויקט המינהור ההתקפי, שנועד לאפשר חדירה מפתיעה וחשאית לשטח ישראל מתחת למכשול צה"ל, ולמקם כוחות בעורפו. פרויקט זה נחשף על-ידי צה"ל, ומסוף 2018 הושמדו שש מנהרות שחצו לשטח ישראל במבצע מגן צפוני.

הכוחות שנועדו לעבור במנהרות במסגרת תוכנית המתקפה על הגליל הם כוחות רצ'ואן - כוחות רגלים איכותיים, הערוכים בקרבת הקו הכחול, מוטמעים בכפרים ובסביבה האזרחית, ומאפשרים לחיזבאללה פעולה מהירה לתוך שטח ישראל במגוון שיטות. פעילי חיזבאללה מונעים באופן שיטתי מכוחות יוניפיל גישה חופשית באזור, ורוב אירועי ההתנכלות לסיורי האו"ם מדווחים ברצועת הגבול.

שורה של תקריות

על פוטנציאל ההסלמה של היערכות חיזבאללה בסמוך לקו הכחול ניתן ללמוד מההיסטוריה הגזרתית מאז נסיגת צה"ל מלבנון, שהחודש ימלאו לה עשרים, ובעיקר מהשנים שלאחר המלחמה. היערכות סמוכת-גדר אפשרה לחיזבאללה ליזום ולהוציא לפועל את פיגוע החטיפה בהר דב באוקטובר 2000, את ניסיון החטיפה הכושל מהכפר ע'ג'ר בנובמבר 2005 ואת מבצע החטיפה ביולי 2006, שהצית את מלחמת לבנון השנייה.

קו המגע בלבנון הוא גם האזור בו בוחר חיזבאללה להגיב על פגיעת ישראל במקומות אחרים בלבנון או בכוחותיו הפועלים בסוריה. מאז 2006, לעיתים כתגובה לפעילות שייחס לצה"ל, טמן חיזבאללה מטעני חבלה לאורך קו המגע, בעיקר בהר דב. לאחר תקיפת צה"ל בגולן בינואר 2015, שבה נהרגו שבעה פעילי חיזבאללה וגנרל אירני, שיגר חיזבאללה שישה טילי קורנט נגד טנקים ממיקום סמוך לקו הכחול והרג שני לוחמי צה"ל בשיפולי הר דב. מאזן הנפגעים המצטבר בשני האירועים גרר תגובת צה"ל מתוחמת.

בסוף אוגוסט 2019 תקפה ישראל חוליה של כוח קודס בסוריה, ובין ההרוגים היו שני לבנונים. באותו יום גם יוחסה לישראל תקיפה באמצעות רחפן בלב ביירות על רכיב של פרויקט הדיוק. בראשית ספטמבר הגיב חיזבאללה על שני האירועים בירי שלושה טילי קורנט מקרבת הגבול לעבר מבנה צה"ל באביבים ורכב צבאי ליד יראון. הטילים החטיאו כמלוא הנימה, ובהעדר נפגעים נמנע שוב צה"ל מתגובה קטלנית או נרחבת, והסתפק בעיקר בירי עשן.

בליל 17 באפריל השנה נפרצה גדר הביטחון בשלושה מקומות, בתגובה לתקיפת רכב חיזבאללה בסוריה יומיים קודם לכן. בעל טור המקורב לחיזבאללה תיאר בעתון אלאח'באר כמה מפרטי המבצע, שאותו כינה "בדיקת כוננות" לישראל באמצעות נקישה בדלתות בישובי הגבול שלה. לדבריו, מערכה ביטחונית יומיומית מתנהלת בין "כוחות הכיבוש" לבין "ההתנגדות", שלוחמיה "שוב פרוסים על הגבול ממש, וידיהם על הגדר".

בהשוואה לשיגור רקטות בודדות מהעומק, התקפות נקודתיות מטווח קרוב, הרי שצליפה ובעיקר ירי נ"ט, הן בעלות הפוטנציאל הקטלני ביותר בימות שגרה. לפיכך, הן גם בעלות הפוטנציאל הגבוה ביותר לגרום הסלמה, לאור הקשר הישיר בין אבדות להיקף תגובת צה"ל וקטלניותה, ובינה לבין מדרגות ההסלמה מצד האויב, בתגובה לתגובה. בנוסף, בהשוואה לפעילות בעומק, המתנהלת בשליטה הדוקה של הדרגים הבכירים, השליטה במענה המבצעי בקו המגע רופפת ומבוזרת יותר, עד רמת החייל הבודד. לא במקרה שוגרו שתי התקפות הקורנט לעבר כלי רכב שנעו בשטח בניגוד להנחיות הגזרתיות.

למנוע את המלחמה

דינמיקת ההסלמה מוכרת, בין היתר מניסיון מלחמת לבנון השנייה ואף מהאירועים שהתרחשו ברצועת עזה לקראת "צוק איתן": למרות רצון שני הצדדים להימנע מעימות נרחב, כל צד מחליט "רק" על מבצע, התקפה או תגובה מוגבלת, אולם בפועל מטפס שלב נוסף בסולם ההסלמה, שבדיעבד מתברר שהובילה למלחמה.

לצד הסיכונים שמקורם ברמה הטקטית, היערכות חיזבאללה בקו המגע מגבירה את סיכוני ההסלמה למלחמה גם ברמה האסטרטגית. נוכח אפשרות להסלמה נדרשת לא פעם הכרעה בין התקפה מקדימה, על יתרונותיה הצבאיים, לבין דחייתה, כדי למצות את הסיכוי להימנע מהסלמה, או משיקולים מדיניים. ערב מלחמת יום הכיפורים התחבטו הקברניטים בשאלת המתקפה המקדימה על כוחות מצרים לפני תחילת הצליחה, ונמנעו מכך על-מנת שישראל לא תצטייר כתוקפן.

אפשר שבעתיד יעמדו קברניטי ישראל בצומת החלטה דומה בגבול הצפוני: להימנע מפעולה יזומה או מסלימה, בשאיפה לחזור לשקט, או לחלופין, בהנחה שהסלמה בלתי נמנעת, לשגר מהלומה מקדימה על חיזבאללה ולמצות את יתרונות היוזמה וההפתעה. היכולת הזמינה בידי חיזבאללה לתקיפה קרקעית מפתיעה לשטח ישראל מגבירה מאוד את הלחץ על קברניטיה להחליט על מתקפה מקדימה. נוכח הסיכון הנשקף מכוחות רצ'ואן ליישובים סמוכי גבול בישראל, והעדר עומק בין האיום ליעדי ההגנה, גובר משקלם של השיקולים הדוחפים להחלטה מוקדמת על תקיפת האיום בטרם יתממש.

היערכות חיזבאללה בסמוך לקו הכחול, הגוברת לאורך זמן, מגלמת אפוא סיכונים משמעותיים הן להסלמה והן בלחימה אם וכאשר תפרוץ. מדיניות ישראל במערכה שבין המלחמות (מב"מ) נדרשת לשלב בין התכוננות למלחמה אפשרית, שיבוש התעצמות האויב והאטתה, הפחתת האיומים על ישראל אם תפרוץ, אך לא פחות מכך - להקדיש מאמצים משמעותיים למניעתה.

במקביל למאמציה נגד פרויקט דיוק הטילים של חיזבאללה, על ישראל לחתור להפחתת האיום הקרוב על גבולה הצפוני. ברמה המבצעית, על ישראל לתעד ולחשוף במפורט את היערכותו ופעילותו הצבאיות של חיזבאללה בסמוך לקו הכחול, ולמנף חשיפה זו ללחץ על הארגון, על פעיליו ועל הנותנים לו חסות, הן בכפרים והן בשורות צבא לבנון וממשלתה.

פעילות אמיתית של יוניפיל

ברמה המדינית נכון לדרוש מיקוד פעילות כוחות האו"ם בפרימטר ביטחוני מיוחד, בעומק של שלושה-חמישה ק"מ לאורך הקו הכחול, ולהתנות את שימור סדר כוחותיו (מעל 10,000 איש) של יוניפיל ותקציבו (כחצי מיליארד דולר) בגישתו החופשית לכל מקום בפרימטר. כן נדרש מאמץ לפירוק עמדות התצפית המבצעית של ארגון "ירוק ללא גבולות", ולקדם את הגדרתו כארגון טרור. יש לחתור להפסקת ההתחשבות בטיעוני "שטח פרטי" כעילה למניעת גישה מהאו"ם, ראשית בדרכים ובשטחים פתוחים ובהמשך גם במבנים.

בנוסף, נכון לפעול מול הקהילה הבינלאומית, בדגש על ארצות הברית ומדינות אירופיות שעמדתן דומה לשל ישראל (בהקשר זה יצוינו גרמניה, אשר הגדירה לאחרונה את חיזבאללה על כלל אגפיו כארגון טרור, ולעומתה צרפת, המתעקשת להימנע מכך), על-מנת להתנות סיוע כלכלי וצבאי ללבנון בהתקדמות ממשית בסידורי הביטחון שפורטו לעיל לאורך הקו הכחול. המשבר הכלכלי העמוק בלבנון מגביר את הזדקקותם של ממשלת ביירות ושל חיזבאללה לסיוע בינלאומי, ועל כן מעצים את המנוף שבידי הקהילה הבינלאומית לדרוש באמצעותו ובהתאם להחלטות מועצת הביטחון נקיטת צעדים שירחיקו מלחמה.

במקביל יש לחתור להגדרתם של בעלי תפקידי בממשלת לבנון, בצבאה, בשירותי הביטחון ובשלטון המקומי שלה כתומכי טרור תחת סנקציות, ככל שהם מסייעים להמשך הפעילות הצבאית האסורה של חיזבאללה לאורך הקו הכחול. התנהלות ישראל מול חמאס בשנים האחרונות מוכיחה שניתן להגיע להבנות ולסידורי ביטחון תמורת סיוע כלכלי גם עם ארגון טרור שהוא אויב מר. כאשר מחיר המלחמה בלבנון גבוה בהרבה ממחירה של מלחמה ברצועת עזה, נכון למצות מאמצים בגישה דומה גם מול חיזבאללה, ואף ביתר שאת.


הכותב הוא חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS), ראש תוכנית המחקר דה-לגיטימציה ו-BDS ומנהל תוכנית סין.
תאריך:  23/05/2020   |   עודכן:  23/05/2020
תא"ל (מיל.) אסף אוריון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הקו הכחול והקו האדום
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
בן נאמן
23/05/20 22:12
 
בן נאמן
1/06/20 08:34
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-ערבי
בצה"ל מזהים בעת האחרונה עלייה בהתגרויות מצד חיזבאללה על גדר הגבול עם לבנון. יש יותר ניסיונות חצייה של הגבול, בעיקר באזורים שבהם אין גדר, כדוגמת הר דב. בגלל העלייה הזאת מציבים בצה"ל מארבים ומקיימים פעולות שונות ונרחבות מבעבר. בצה"ל מזהים גם סיורים של אנשי חיזבאללה על הגדר, בקו המגע. כמו-כן, ההערכה בצבא היא כי תקרית בין ארצות הברית לאירן בעירק או במפרץ עלולה להביא לתגובה של חיזבאללה נגד ישראל.
21/05/2020  |  עידן יוסף  |   חדשות
פצחנים אירניים השתלטו על שורת אתרים ישראלים, בהם אתרי תנועת רגבים, איחוד הצלה, נאמני תורה ועבודה, פורטל בניברקי ועוד. ככל הנראה הותקפו בין עשרות למאות אתרים. בשבוע האחרון פורסם כי לאחר שאירן ביצעה מתקפת סייבר על מתקני מים ישראלים, התקיים דיון במתקפת סייבר נגדית.
21/05/2020  |  איציק וולף  |   חדשות
שר המודיעין, אלי כהן, ‏טוען כי דברי הרהב של המנהיג האירני העליון, עלי חימינאי, בדבר פתרון סופי לסכסוך הישראלי-פלשתיני נועדו להסית את תשומת הלב של העם האירני מהבוץ בו הם שקועים.
20/05/2020  |  איציק וולף  |   חדשות
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הגיב על הודעת המנהיג האירני העליון, עלי חמינאי, בדבר הצורך בפתרון סופי למדינת ישראל.
20/05/2020  |  איציק וולף  |   חדשות
ירדן פתחה בקמפיין דיפלומטי נגד הכוונה של ישראל לספח חלקים משטחי הגדה ואת בקעת הירדן והיא מתייצבת באופן מלא לצדה של הרש"פ השוללת על הסף את תוכנית "עסקת המאה" האמריקנית. עבדאללה מלך ירדן התראיין בסוף השבוע לעיתון הגרמני "דר שפיגל" והזהיר כי "אם ישראל תספח באמת את הגדה המערבית ואת בקעת הירדן בחודש יולי, הדבר יוביל להתנגשות גדולה עם הממלכה".
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דוד חרמץ
דוד חרמץ
עדויות של אנשי הוראה, כמו גם הורים לתלמידים במערכת החינוך הממלכתית, מובילות למסקנה: הרוח הפרוגרסיבית העיפה את לימודי מורשת היהדות מתוך אוהלי הלימוד של התלמידים החילונים    אותה רוח ...
אלון קוחלני
אלון קוחלני
חוק חדש של ה-EU יחייב קציני הציות בחברות העושות שימוש ב-AI ולנהל סיכוני ציות העולים מרגולציה זו (The Artificial Intelligence Act)
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
גם בשעתה היפה של ישראל, כאשר העולם מוחא לה כפיים והתעשיות הביטחוניות הישראליות זוקפות קומה לנוכח ההצלחות הטכנולוגיות ללא אח ורע, יש בקרבנו כאלה המתעקשים "להשבית שמחות" ולגמד את ממד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il