|   15:07:40
דלג
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!

לקראת החלת החוק הישראלי באיו"ש

התגברות על הקורונה תוך החזרת המשק לפעילות מלאה אך משופרת, לצד החלת החוק הישראלי באיו"ש, הם מבחניה המכריעים של ממשלה זו, ובלעדיהם תאבד את זכות הקיום
21/05/2020  |   רפי לאופרט   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
[צילום: הצלה איו"ש]

הממשלה החדשה בישראל רחוקה מרחק לא מבוטל מממשלה אידאלית, שיכול היה הציבור בישראל לאחל לעצמו, אחרי שלוש מערכות בחירות כושלות למדי. התהליך שעברה המדינה במהלך מערכות אלה, שיקף את שינוי תמהיל הכוחות הפוליטיים בישראל שהתגבש בשנים האחרונות וביסס, במונחים גלובליים, ארבעה ממצאים:

גוש הימין הפוליטי, גדול מגוש השמאל; ברחוב היהודי הוא גדול משמעותית ובכלל האוכלוסין גדול מעט פחות בהשפעת הרשימה הערבית המאוחדת. חולשת גוש הימין היא המחלוקת בין החוגים החרדיים לחוגים המבקשים בגדול לראות בישראל הפרדה בין דת למדינה - עניין שלטעמי איננו אפשרי במדינה יהודית אמיתית. לפיכך, יאלצו שתי הקבוצות ללמוד להידבר זו עם זו במטרה להגיע לאיזונים סבירים על בסיס של ויתורים הדדים. העקרון המנחה חייב להיות שבפרהסיה הלאומית, תהיה התרבות היהודית מערכת הנורמות המובילה, אולם לא תמנע מכל פרט או יחידה משפחתית התנהלות אישית התואמת את רצונותיהם, וממי שאינם יהודים, התנהלות התואמת את מסורותיהם המקוריות.

גוש המרכז, נותר ארגון אופורטוניסטי נזיל, שריד של המאבק הישן בין "ימין" ל"שמאל" חברתיים. סביר בעיני שלאור תוצאות הבחירות והתפרקות מחנה "השמאל", ייעשה על ידו מאמץ גדול לשיקום עצמי, אולם לא צפוי שמאמץ זה יחזיר על-כנה את המציאות הקודמת, בה "ימין" ו"שמאל" היו כוחות פוליטיים חלופיים. גוש זה יתפח וידעך לסירוגין, כפונקצייה של שינויים זמניים בנושאי-מחלוקת פוליטיים-אידאולוגיים. הנושא הראשון והמיידי יהיה החלת החוק הישראלי באיו"ש, והנושא השני - חוק הלאום. לנוכח ציפיות בחוגים שונים ובכללם הדרוזים, שחוק הלאום יעבור רוויזיה שתתאים לתפיסת "מדינת כל אזרחיה". להערכתי, לא תהיה רוויזיה כזו והחוגים המצפים לה, ילמדו לחיות עם המצב הקיים, עם תיקונים ראויים בחוקי זכויות האדם, שיבססו את השוויון האישי בין כלל האזרחים, מבלי לפגוע בזכות הלאומית הבלעדית של העם היהודי על ארץ-ישראל ומדינת-ישראל.

הכרעות מדיניות מתחייבות במספר נושאים מרכזיים: הסיפוח באיו"ש, היחסים עם הרשפ"ת, ירדן והמיעוט הערבי בישראל והיערכות משלימה המתבקשת מנושאים אלה מול המרחב המזרח-תיכוני כולו. מובן, שנושאים אלה יושפעו בראש וראשונה מהשאלה מי ישב ב"בית הלבן", ומה ובאילו תנאים תפעל ישראל, כל עוד ברור שמוביל המדיניות האמריקנית כלפיה הוא הנשיא טראמפ. בנושאים אלה לחלקי ממשלת החירום הדו-ראשית עמדות שונות שלא לומר מנוגדות. לכן, ואם יתברר שהסכם הקואליציה אינו מספיק ברור או אינו מספיק חזק בכדי לשאת את התחייבות גוש הימין ונתניהו בבחירות, או שיהיה ניסיון להתערבות משפטית בהליכי הממשל בנושאי חוץ וביטחון, עשוי הדבר להוביל לשינויים גם בשאלות היחסים בין זרועות הממשל מבית. מכאן קצרה הדרך להתפרקות הקואליציה והליכה לבחירות חדשות.

הקורונה והמשבר הכלכלי הם שני נושאי הפנים הכבדים ביותר, אך אינם בלעדיים. מצד אחד הושג איזון מרשים במניעת התפשטות המגיפה, אולם מן הצד השני אנו רחוקים עדיין מחיסון ותרופה למגפה. בשלב זה, איש אינו יכול לחזות אם תהליכי פתיחת המשק הנעשים עתה בקצב גובר והולך, לא יובילו להתפרצות חוזרת של המגיפה, ובעקבותיה למכה כלכלית חדשה וחמורה אף יותר. חילופי הגברי במשרדי הבריאות, האוצר והכלכלה, בשילוב עם לחץ ציבורי ותקשורתי פופוליסטי ואינטרסנטי, מביאים את תהליך פתיחת המשק, מזהיר ומתון למהיר מדי והרפתקני.

עם כל ההבנה לצורך בפתיחת המשק למיזעור מהיר של הנזקים הכלכליים, ריבוי אירועים שהשליטה הממלכתית עליהם מוגבלת, מאוד מסוכן; אני דוגל כאן בדרך המתונה והזהירה. אירוע הקורונה סיפק נסיבות-אמת מגוונות לבחינת דרכי ההתמודדות הלאומית עם משברים חברתיים-כלכליים כוללים. חובה על ישראל למצות את הלקחים ולהתארגן בכל המערכים הלאומיים בהקדם. אני סבור שעניין זה אינו זוכה לתשומת-הלב הראויה מצד שני חלקיה של הממשלה "המפלצתית" הנוכחית. ככול שממשלה זו עדיפה על הליכה לבחירות רביעיות,1 קביעה זו ממשית רק אם תצדיק במעשיה את ממדיה.

הבעיה הגדולה של המשק איננו הגירעון התקציבי, אלא מהירות ואיכות שיקומו. ההחלטות החשובות ביותר הן: תיעדוף ענפים, ניתוב תמיכות ממשלתיות וזמינותן לנצרכים, הרגעת מרבית הציבור על-ידי ייעול ופישוט תהליכי העמדת הסיוע לרשותו "ויד רחבה" אבל רציונלית בהחלטות מה להקצות ולמי. אסור להנשים ענפים ותחומי-פעילות שאין או לא היה להם "משפט קיום" גם לפני הקורונה. במיוחד אמורים הדברים לגבי המגזר הציבורי, שכולו מתוקצב ע"ח הציבור, אך לא בהכרח נחוץ לו. במציאות של אבטלה זמנית (אי הגעה לעבודה מטעמים של הנהגת ההסדרים הרפואיים הדרושים או התארגנות משקית גלובלית חדשה) על-רקע ההשפעות הגלובליות של הקורונה - המשק ישתקם לאט יותר ופחות טוב, אם הזדמנות זו תוחמץ. משבר הקורונה העמיד במבחן מספר גדול של תהליכים וכלי-ניהול וביצוע ובכללם: עבודה מרחוק, שירות שילוח מנקודה לנקודה, לימוד מרחוק, פיתוחים מואצים של כלים ממוחשבים ורובוטיים, קיצור זמני-פעולה באמצעות טיוב תהליכים, מבנה תקני ונהלי עבודה במערכות הציבוריות, תכלול בניהול משברי ועוד. כל אלה טובים גם אחרי המשבר ואפשר לקבוע ששיטות והטכנולוגיות החדישות עושות זאת מצויין.

נראה שבעוד שבשאלות הפנים, למעט בנושא תיחום הפעולות בין זרועות הממשל ויעילות ואיכות השירות הציבורי, קיימת בממשלה תמימות דעים רחבה, בנושאי אי-ההסכמה הפערים גדולים ואני צופה בהם ויכוחים נוקבים ומשברים בלתי מבוטלים, עד כדי פירוק הקואליציה והממשלה. בנושאי החוץ והביטחון, המצב שונה בתכלית. שונות זו מוצאת ביטוי בדברי פרשנים ו"בניירות עבודה" שמפרסמים חדשים לבקרים מכוני מחקר, שתפקידם העיקרי הוא "לפמפם" את דעת הקהל בעמדות שהם, חבריהם, תומכיהם ומממניהם מעדיפים. דעות אלה מנוגדות לעמדות הימין המדיני ולעמדות שעליהן התחייב ראש הממשלה נתניהו לפני הבחירות. ספק בעיני אם הניסוחים בהסכם הקואליציה יספיקו בנושאים אלה.

בשאלות מדיניות החוץ אני צופה עימות חריף בחודשים הקרובים לרבות ניסיונות הכשלה של מתנגדי הסיפוח, לרבות גיוס תמיכה בינלאומית למניעתה. הקולות שמשמיעים המלך עבדאללה ואבו מאזן, גובלים באיום וחבלה בהסכמים קיימים ומהווים הם חלק ממסע הנגד המשותף. הוא הדין גם בדברים שהשמיע אמש ג'ו ביידן, המועמד הדמוקרטי המוביל לנשיאות בארה"ב בבחירות 2020, במפגש עם יהודים מהשמאל האמריקני. הסיפוח הוא ההזדמנות האחרונה לזמן ממושך מאוד, אם לא בכלל, לקדם תהליך שיעמוד במבחן קרוב לזה שהתווה בשעתו מנחם בגין בתוכנית האוטונומיה, כאשר חתם על הסכם השלום עם מצריים. אין משפט קיום להקמת מדינה פלשתינית בגבולות שעליהם מדבר אבו מאזן והוא עצמו אינו מסוגל לשום דבר אחר. צרכי הביטחון וההגנה על גבול המזרח מחייבים שליטה מלאה בשטחי איו"ש. המלך עבדאללה מתגלה כידיד מפוקפק, שספק אם אפשר יהיה לסמוך עליו בעימות אזורי כולל. לכן, על ישראל לחזור במענה לדברי אבו מאזן ועל יסוד תוכנית האוטונומיה, לעמדות המוצא של הצהרת בלפור.2 אף-על-פי שהצהרת בלפור לא הבטיחה לערביי ארץ-ישראל ("פלשתינה" דאז) עצמאות וריבונות, ישראל קיבלה את הקמת ממלכת ירדן, השלימה עימה (ויתור עצום!) ותהיה מוכנה להכיר גם במבנה מדיני ירדני-פלשתיני מוסכם, שיהיה מבוסס על ריבונות ישראלית בא"י המערבית, ריבונות ירדנית בא"י המזרחית ואזרחות ירדנית לפלשתינים שישבו באוטונומיה או אוטונומיות שיתקיימו בתחומי איו"ש; כאשר הטריטוריה בריבונות ישראל והתושבים הם אזרחי המדינה הירדנית-פלשתינית. רצועת עזה, נפרדת.

מבחינת הזיקה הלאומית ההיסטורית ושיקולי הביטחון הלאומי של ישראל, לא ייתכן הסדר משותף אחר, ואם לא יאותו ירדן והפלשתינים להסדר ברוח דברים אלה, תספח ישראל את איו"ש כולה לאלתר ותקים בעצמה את האוטונומיות הללו, בשת"פ והדברות עם התושבים המקומיים. זו ההכרעה הנדרשת לפני נובמבר 2020 וזהו מבחנם העליון של נתניהו ושל ממשלה זו.

הערות

1. הדיון המגוחך שמנהלת התקשורת הפופוליסטית בשאלה מה היה עולה, או יעלה למשק יותר, ממשלה מנופחת או בחירות חדשות – התשובה מובנת מאליה, אולם אליה וקוץ בה: היא מובנת מאליה רק אם הממשלה ממלאת את תפקידיה כהלכה.
2. זו אושרה ע"י חבר הלאומים והאו"ם ולא כובדה ע"י בריטניה. יש לעצב מחדש את עמדתה המדינית סביב גבול מזרחי על הירדן, וריבונות ישראלית בארץ-ישראל המערבית. הואיל וירדן מחזיקה כיום ב-77% משטחי תוכנית בלפור, ולמעלה מ-70% מתושביה הם ממוצא פלשתיני, ריבונות חדשה בא"י (פלשתינה) תהיה בשטחי ירדן.

תאריך:  21/05/2020   |   עודכן:  21/05/2020
רפי לאופרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
לקראת החלת החוק הישראלי באיו"ש
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
החוקיות של היחסים הבינלאומיים אינה כפופה לתמורות העתים. היא אומנם פושטת צורה ולובשת צורה אבל דפוסיה קיימים לאורך הדורות. אחת מהן היא מגמת האימפריאליזם. מבנים שבטיים ומדיניים נוטים להתעצמות ולהתפשטות, מה שידוע במונח "אימפריאליזם" על הופעותיו השונות. המצרים, האשורים, הבבלים הפרסים וכן כל המעצמות לאורך ולרוחב ההיסטוריה הופיעו כמין גוף אורגני השואף לגדילה והתרחבות עד כמה שניתן. האתוס של היחסים הבינלאומיים בעידן שלאחר מלחמת העולם השנייה ובוודאי לאחר המלחמה הקרה ייחס משמעות שלילית, בלתי מוסרית, לאימפריאליזם. אחד הפרויקטים של נשיא ארצות הברית פרנקלין דילנו רוזוולט בערוב תקופת נשיאותו היה לכווץ את האימפריה הבריטית עד כדי חיסולה (למרות שאמריקה עצמה לא בחלה באימפריאליזם), ומנהיגי האימפריה הסובייטית נהגו לתקוף את המעצמות הקפיטליסטיות ולהטיח בהן את מילת הגנאי "אימפריאליזם".
בנאום ההכתרה שלו כשר הכלכלה הבטיח עמיר פרץשהוא ישים קץ ל'קפיטליזם החזירי' (פנינת לשון שטבע הכלכלן הדגול שמעון פרס ופרץ חוזר אחריו כתוכי) השולט בארץ בפנטזיות של פרץ. כי איזה קפיטליזם מכל סוג יכול להתקיים בישראל מוכת המונופולים הנשלטים על-ידי טייקונים נצלניים, בארץ שיש בה מעורבות ביורוקרטית ממשלתית מהגרועות בעולם והסתדרות עובדים שהיא מונופול מסואב ההורס את שוק העבודה. במקום הקפיטליזם הארור פרץ הבטיח לכונן "כלכלה אנושית".
21/05/2020  |  דניאל דורון  |   יומני בלוגרים
כשכולנו נרדמנו בשמירה, בהאמיננו לסיסמאות השקר הנבובות שהנה הכל יהיה טוב; וכשהושלכנו לשלוש מערכות בחירות שהצביעו על הססנות וחוסר יכולת להחליט בגלל חוסר ידע במאטריה; בשקט בשקט, בעמל של שנים מצד הגילדה המשפטית, התחוללה מהפכה ביוזמת השופט אהרן ברק, שנגסה עוד ועוד בעצם חוקיות הממשל העברית, הפכה את הממשלה ושריה והכנסת לבובות אימפוטנטיות, חסרות כל יכולת לחוקק חוקים בזוממה לשנות דמותה של מדינת היהודים כמדינה דמוקרטית, ולהופכה למדינת כל אזרחיה (קרי: המסתננים האפריקנים, והערבים בתוכינו ובסביבתנו שלמעשה הם אלה המכריזים על ישראל כעל מורשתם הפלשתינית - של עם מומצא שלא היה קיים עד לפני כמה שנים).
הכוח האמיתי במשרד הבריאות מרוכז בידי רופאים בכירים ולא בידי השר או המנכ"ל. הזדהיתי מאוד עם ההשוואה שעשה פרופ' זאב רוטשטיין בין מלחמת יום הכיפורים ולבין המאבק בקורונה. שנינו שירתנו באותה יחידת מודיעין מוטסת, ויתכן שהתסכול שחווה חייל צעיר כאשר הוא נתקל בסתירה בין המציאות בשטח לבין פעולות המפקדים הבכירים הממונים עליו נצרב בתודעה לכל החיים. הכתבה בערוץ 13 על פרופ' רוטשטיין לא החזירה אותי רק למלחמת יום הכיפורים אלא החזירה אותי גם שלושים שנה לאחור לתקופה בה הייתי יו"ר ועדת הביקורת של ההסתדרות לרפואת שיניים.
העולם הערבי עוקב בעניין רב אחר הודעתו של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס בדבר התנערות הרש"פ מההסכמים וההבנות עם ממשלת ישראל וממשל טראמפ, למרות שההודעה הזו נשמעה כבר כמה פעמים בשנים האחרונות ושום דבר לא קרה. מה ששונה הפעם הוא שההודעה הזו לא באה בתגובה למהלך ישראלי אלא לקראתו, מחמוד עבאס מנסה להקדים תרופה למכה ולהזהיר את ישראל מפני סיפוח שטחים בגדה, הוא מנסה להעביר את היוזמה לידיו ולהציב את ישראל בפני התלבטות לגבי הסיפוח הצפוי, בדיוק כמו שעשה עבדאללה מלך ירדן לפני כמה ימים כשהזהיר את ישראל כי הסיפוח יביא להתנגדות גדולה עם ירדן.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
עידן יוסף
עידן יוסף
כלי תקשורת מסוימים נוהגים לנגח את חברי הכנסת של הקואליציה ואת הממשלה, תוך התעלמות מההקשר הרחב והתמקדות באירועים זניחים    דיווחים מוטים אלה מתעלמים מעבודתן החשובה של ועדות הכנסת בנו...
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
גם בשעתה היפה של ישראל, כאשר העולם מוחא לה כפיים והתעשיות הביטחוניות הישראליות זוקפות קומה לנוכח ההצלחות הטכנולוגיות ללא אח ורע, יש בקרבנו כאלה המתעקשים "להשבית שמחות" ולגמד את ממד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il