|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון

הנגיף והמס, המגיפה וההכנסה

היבטי מס של משבר הקורונה: הירידה בהכנסות המדינה ממיסים, האם יש להעלות מיסים כעת, מקורות הכנסה חילופיים למדינה, הכרה בחובות אבודים וגם שאלת התושבות לצורכי מס
06/06/2020  |   טלי ירון-אלדר   |   מאמרים   |   מגיפת הקורונה   |   תגובות
כיצד לסייע לעסקים

משבר הקורונה העולמי הוביל להפחתה ניכרת בפעילות הכלכלית העולמית. כל המשקים חווים התכווצות ניכרת, ורובם אף ירשמו השנה מיתון משמעותי - וכך גם ישראל. פועל יוצא מכך יהיה הפחתה משמעותית בגביית המיסים השנה, ירידת ערך של נכסים ומניות, עסקים רבים יותר המצויים במצוקה תזרימית, או שנאלצים לפנות להליכי חדלות פרעון ואף לפירוק (במקרה של תאגידים) ופשיטות רגל (במקרה של יחידים). ככל הנראה יהיו במשק מקרים רבים יותר של הסדרי חוב, הכוללים דחייה ואולי אף מחילה של חובות.

התוצאה של כל אלו תהיה שגביית המס השנה, ואולי גם בשנים הקרובות, תהיה נמוכה יחסית לתכנון המקורי. לעומת זאת, צורכי התקציב יהיו גבוהים מאוד, שכן התקציב שהמדינה מעמידה לצורכי פיצוי האזרחים והמגזר העסקי נמדד בעשרות מיליארדי שקלים - שיתווספו לגרעון הגדול ממילא שבו נכנסה ישראל למשבר.

שנת 2020 תהיה שנה שבה חלק לא מבוטל מהעסקים יציגו הפסדים שנתיים. לחלק מהעסקים ייווצרו חובות מסופקים, חובות אשר סיכויי גבייתם נמוכים מאוד, אולם עדיין לא החלו לגביהם הליכי גבייה. שווי נכסים רבים, כמו נדל"ן המושכרים למשרדים, קניונים, מניות חברות דלק ואחרים, יירד בצורה דרמטית. ירידה זו תתבטא בהפסדים בדוחות הכספיים, אולם בדרך כלל לא יהיו אלה הפסדים לצורכי מס. במקביל, הסדרי מימון והסדרי חלוקת רווחים בין חברות שונות השייכות לאותה קבוצת חברות שוב אינם רלוונטיים.
סוגיה נוספת: אנשים נאלצו לשהות בזמן משבר הקורונה במדינות שאינן מדינות התושבות הקבועה שלהם, וזאת מתוך רצון לשהות ליד משפחתם לתקופת המשבר או משום שלא יכלו לחזור לארצות מוצאם בשל ביטולי הטיסות. האם בכך יש כדי להשפיע על תושבותם לצורכי מס?

נבחן התרחשויות אלו ואת משמעותן במישור מדיניות המס והפעילות הנדרשת מהרשויות ומהעסקים.

מאחר שברור לכל, כי גביית המס לכל הפחות בשנה הקרובה תהיה נמוכה יחסית, נשאלת השאלה כיצד ניתן למלא את החסר, מה גם שהחסר יהיה גבוה מאוד, שכן המדינה מפצה את העסקים והאזרחים על הנזקים בתקופת המשבר ומשקיעה מיליארדים במערכת הבריאות. אין ספק שלפחות השנה, אם לא גם בשנה הבאה, המדינה תגדיל משמעותית את הגרעון בתקציב ותנפיק איגרות חוב לצורך מימון גרעון זה. אולם לא די בכך.

האם זו העת להעלות מיסים? העלאת מיסים מקטינה את כמות הכסף במשק, מצמצמת את הפעילות ומקשה על התחרות של ישראל כמדינה שמושכת אליה פעילות עסקית עתידית. לפיכך, לא זה הזמן להעלות מיסים. מה עוד, שספק האם כאשר ההכנסות קטנות משמעותית - זהו הזמן להכביד עוד יותר את הנטל על הציבור.

מקור הכנסות אפשרי יכול להיות הרחבת בסיס המס, שעיקרו מיסוי קרנות ההשתלמות, ביטול הפטורים ממע"מ באילת ועל פירות וירקות, וביטול ההנחות באזורים שונים, אך ספק אם תיקונים אלה יעברו. מסקנתי היא, שלא נראה שינוי משמעותי בשיעורי המס בשנה הקרובה.

האם נראה אכיפה אגרסיבית יותר של גורמי המס בתקופה הקרובה? אכיפה כזו אינה מתיישבת עם הרצון לסייע לעסקים שנפגעו קשה במהלך המשבר ונקלעו לקשיים תזרימים, כך שאני מקווה שלא זוהי הדרך שתיבחר. יודגש, כי מובן שאין בכך משום מתן לגיטימציה לעבריינות מס, אלא משום "גזירה שאין הציבור יכול לעמוד בה" בשעה זו.

קיימים כיום סכסוכים פתוחים עם רשות המיסים בסכומים של עשרות מיליארדי שקלים הנמצאים בשלבי דיון שונים, החל מדיונים בתוך רשות המיסים וכלה בדיונים בבתי המשפט. בחינת כל הדיונים הפתוחים בניסיון להגיע להסכמות בנושאים שונים, בלא להתעקש על כל הדרישות הפורמליות הנוקשות, יכולים להניב למדינה סכומים משמעותיים כבר בשנה הקרובה.

מקור אפשרי נוסף הוא מתן הקלות בחוק כהוראת שעה למקרים כמו רווחים כלואים, העברת דיבידנד מחברות בחו"ל, חלוקת דיבידנד בחברות ישראליות, ודוגמאות אחרות שחלקן נעשו אף בעבר. הקלה כזו יכולה להביא כסף נוסף לישראל לצד תקבולי מיסים משמעותיים.

שנת 2020 תהיה בעסקים מסוימים, רבים יותר מאשר בשנים אחרות, שנה בה יירשמו הפסדים. הפסדים אלה ניתנים לקיזוז לפי החוק רק כנגד רווחים של השנים הבאות. חלק מעסקים אלו היו רווחיים בשנה שעברה. בעוד שתקציב המדינה הוא דו-שנתי, היה מקום לשקול להפוך את חישוב המס לדו-שנתי בהוראת שעה. יש לציין, כי קיימות מדינות - דוגמת ארה"ב - בהן גם בימים של שגרה החוק מאפשר קיזוז הפסדים כנגד רווחים בשנים שעברו.

ואם אנחנו בענייני הפסדים: חלק מהקושי התזרימי הנוכחי נובע מהעובדה שחלק מחובות העסק הפכו בן לילה לחובות מסופקים ואבודים. גם כאן, בכדי לא לדחות את אירוע ההכרה בהפסד, ראוי היה שרשויות המס יקלו בהכרה בחובות האבודים השנה גם למע"מ וגם למס הכנסה, וזאת אולי אפילו כהוראת שעה. כך יוקל המצב התזרימי של העסקים. אולי זה אף הזמן לעסקים לבחון את האפשרות לעבור מדיווח על בסיס מצטבר לבסיס מזומן.

ככלל, עסק שברשותו נכסים שערכם ירד מאז מועד רכישתם, ובמיוחד אם הם סחירים, זה הזמן לממש הפסד זה. זאת, מאחר שהפסד ממומש יכול להיות בר קיזוז, ונכס סחיר תמיד אפשר לקנות מחדש.

ירידת ערך הנכסים ושיקוף המצב בדוחות הכספיים יכולים במקרים מסוימים להביא לפגיעה בעמידת העסקים בהתניות הפיננסיות מול הבנקים. נראה שזה המקום לפנות למערכת הבנקאית לשקול את התייחסותה לעסקים.

אולם, ירידת ערך הנכסים יכולה להיות גם הזדמנות, להעברת נכסים בין גופים קשורים במקרה בו ממילא היה רצון לבצע מכירה כזאת, וכעת ניתן לעשות זאת בשווי נמוך יותר. באותה רוח, זוהי העת לבצע תמחור מחדש של אופציות לעובדים אם קיים רצון לתגמל אותם על הקטנת השכר בתקופת המשבר, וכן למימש הפסדים בכלל.

תקופת המשבר גרמה לכך שאנשים שהו חודשים אחדים שלא במדינת תושבתם הקבועה, וזאת מסיבות אישיות אולם זמניות. זה הזמן שרשות המיסים תודיע, ששהות זמנית בארץ אחרת מסיבות אישיות, לא תיספר במניין הימים לצרכי קביעת התושבות. המנגנון לכך קיים בחוק.

והאחרון מבין הדברים: זה הזמן לבחון את הסדרי חלוקת הרווחים בין חברות הקבוצה שבמדינות השונות; לא סביר שאחת תרוויח והשנייה תפסיד.

דיון נוסף ושונה הוא כיצד המדינה תפצה עסקים על הנזק שנגרם להם בתקופה בהם על-פי הוראותיה לא יכלו לעבוד כלל, או שעבדו במתכונת מצומצמת. פיצוי שכזה ניתן בעבר בתקופות של מלחמה או פעולות מלחמתיות, כך שאין צורך להמציא מחדש את הגלגל. כבר בעבר פוצו עסקים לפי נוסחאות שעיקרן החזר עלויות קבועות או אבדן רווחים.

לאור המצוקה התזרימית של עסקים כיום, ראוי ורצוי היה לתת פיצוי מהיר או מקדמה, אף אם החישוב המדויק והנכון יהיה רק בעוד זמן. ייתכן אפילו שהמדינה בחלק מהמקרים תתן יתר על המידה ותאלץ לתבוע חזרה את הכסף. בעיני עדיף להקל על מרבית הציבור ולעסוק בעתיד בגבייה חזרה, מאשר להגביר את הביורוקרטיה וליצור נזק לרוב העסקים.

ככלל, משבר הקורונה יצר קשיים לא מבוטלים, ומחייב את רשות המיסים לבחון את עמדותיה ולראות כיצד היא יכולה לבוא לקראת העסקים. עם זאת, המשבר יצר גם הזדמנויות אותן כדאי לנצל.




המאמר פורסם במקור בגליון יוני 2020 של "רואה החשבון", בטאון לשכת רואי חשבון.
הכותבת היא שותפה מנהלת במשרד ירון-אלדר, פלר, שוורץ; לשעבר נציבת מס הכנסה.
תאריך:  06/06/2020   |   עודכן:  06/06/2020
עו"ד טלי ירון-אלדר
+המשק האמריקני הגיע לתחתית?
07:43 07/06/20  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
שיעור האבטלה ירד בחודש מאי ל-16.3%, אבל 2 מיליון נרשמו לדמי אבטלה בשבוע הקודם  ▪  הטיסות מתחדשות, המסעדות נפתחות - אך משרד התקציבים בקונגרס צופה שההתאוששות תימשך עד 2030
(העסקים הקטנים מתחילים להתאושש [צילום: נאם יו, AP])
השיפור בתעסוקה בארצות הברית, 5.6.20 / MSNBC
+שדות נגב: תלמיד חלה, וחמישה בתי"ס ייסגרו
00:44 07/06/20  |  עידן יוסף
המועצה האזורית שדות נגב: חמישה בתי ספר ייסגרו לאחר שהתגלה תלמיד חולה בקורונה.
+ארבעה ח"כים מהרשימה המשותפת ייכנסו לבידוד
22:53 06/06/20  |  עידן יוסף
בתום החקירה האפידמיולוגית שנעשתה ע״י נציגי משרד הבריאות לחה״כ סמי אבו שחאדה, עולה כי ארבעה ח״כים מהרשימה המשותפת: ח״כ מטאנס שחאדה, ח״כ היבא יזבק, ח״כ עיידה תומא סולימאן וח״כ איימן עודה, שני מנהלי הסיעה וארבעה אורחים שפקדו את לשכתו של ח״כ אבו שחאדה (אינם קשורים לכנסת) נדרשים להיכנס לבידוד ביתי.

נציגי משרד הבריאות פנו לחברי הכנסת, למנהלי הסיעה ולאורחים הנדרשים להיכנס לבידוד ועדכנו אותם בפרטי החקירה. כמו-כן, עדכנו במקביל את קצין הכנסת, ניצב יוסף גריף בממצאים.
+קווי הבילוי חוזרים; פתיחת הרכבת עשויה להידחות ביומיים
21:23 06/06/20  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
שלושה חולים מתו במהלך השבת  ▪  מנכ"ל משרד הבריאות: ״אנחנו בהתפרצות שהיקפה לא ידוע"  ▪  בשל כך - רק ביום ראשון יוחלט האם לחדש את פעילות הרכבת במגבלות או לדחות שוב את הפעלתה  ▪  משרד התחבורה הורה במקביל על חידוש פעילות קווי הלילה בעוד שבועיים
ריחוק חברתי ברכבת [צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90]
קווי הלילה למקומות הבילוי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הנגיף והמס, המגיפה וההכנסה
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מורי
6/06/20 22:16
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מגיפת הקורונה
משברים לאומיים מהווים מוקד משיכה לנוכלים. מצד אחד ישנה אוכלוסייה גדולה הנזקקת לסיוע - כספי, רפואי וסיעודי. מצד שני מתבצעת הזרמה ניכרת של משאבים על-ידי ממשלות וגופים ציבוריים, המהווים אבן שואבת לעבריינים. בעיתות משבר, לצד תופעות מחממות לב של ערבות הדדית ופעולות סיוע רבות הנעשות בכוונות טובות למען הנפגעים והחברה, ניתן לראות גם מאפיינים של מעשי הונאה, אשר מועצמים בעזרת הטכנולוגיות המפותחות בתחומי התקשורת, הכספים והפצת מידע.
05/06/2020  |  רו"ח יהודה ברלב  |   כתבות
בתי תפילה ברחבי העולם היו מוקד להידבקות בקורונה, וכעת טוענים גורמים דתיים שצרכיהם נשכחו בעוד יתר חלקי החברה והמשק הולכים ונפתחים. בצרפת הורה בית המשפט העליון לענייני מינהליים להקדים את פתיחת הכנסיות, ואילו בלונדון ידון בית המשפט העליון בטענה לפיה איסור התפילות במסגדים בימי שישי פוגע בחופש הדת.
05/06/2020  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
יוסף, בנו של ר' יהושע, עבר מוות מוחי וחזר לחיים - מספרת הגמרא במסכת בבא בתרא. כאשר שאל אותו אביו מה ראה במרום, השיב לו יוסף: "עולם הפוך ראיתי" - העשירים חסרי חשיבות ואילו העניים זוכים לכבוד ניכר. תיקן אותו ר' יהושע: "עולם ברור ראית" - זהו הסדר הנכון האם מה שאנחנו רואים מסביבנו הוא הפוך או ברור? כמה דוגמאות המותירות אותנו תמהים
05/06/2020  |  איתמר לוין  |   כתבות
  • גורדון בראון היה ראש ממשלת בריטניה בשנים 2010-2007 ובשנת 2008 הוביל את פסגת G20 בעיצומו של המשבר הפיננסי. מאמרו פורסם השבוע (2.6.20) בעיתון גארדיאן.

05/06/2020  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
בשל המספר ההולך וגדל של בדיקות מעבדה לנשאות קורונה, וכן פניות מצד קופות החולים בעיר בבקשות סיוע בבדיקות שהן דוגמות, הודיעה הנהלת המרכז הרפואי הדסה על הגדלת פעילות מערך מעבדות הקורונה.
04/06/2020  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
השופט קפלן שחרר את השכל לאחר שהבין שהמשטרה מתאנה להשכל, ובכלל הוא נעצר באזור שהמשטרה ממילא חסמה ולא הייתה בו תנועה
איתמר לוין
איתמר לוין
השופט ליאור גלברד שם לב לכל פרט בדיוני חדלות פרעון, גם כאשר יש הסכמות בין הצדדים, ודוחה בקשה חסרת בסיס לקיים דיון בדלתיים סגורות. חבל שהוא אינו מקפיד על עמידה בזמנים וכך נוצר על הב...
אלי אלון
אלי אלון
נזילה ברפת מזרע    פרה מפרישה צואה ושתן בכמות גבוהה פי 40 משל בני-אדם, ורפת בגודל בינוני יוצרת זיהום בכמות גדולה מאוד    הריכוזים העצומים של השפכים הללו לעתים קרובות מגיעים למקורות ה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il