|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!

בתי כנסת, סדרות טלוויזיה ומפגשים

במצרים ובמפרץ נפתחים ליהודים

הממשלות במדינות המתונות משנות את היחס ליהודים - אם כי לא ברור עד כמה המסר מחלחל לאוכלוסייה יש גם לשים לב להבדל בין היחס ליהודים לבין היחס לישראל ולציונות
13/06/2020  |   אופיר וינטר   |   כתבות   |   ישראלי-ערבי   |   תגובות
בית הכנסת אליהו הנביא, אלכסנדריה [צילום: חמאדה רסאם, AO]

התפילה הבין-דתית נגד הקורונה

חנוכת בית הכנסת אליהו הנביא המשופץ [צילום: חמאדה רסאם, AO]

   רשימות קודמות
  לו"ז לנסיגת ארצות הברית מעירק

בית הכנסת "אליהו הנביא" באלכסנדריה נפתח מחדש בינואר השנה, לאחר שיפוץ יסודי. שר הארכיאולוגיה המצרי, ח'אלד אל-ענאני, השתתף בטקס לצד בכירים מצרים, שגרירים זרים וראשי הקהילה היהודית. נציגי שגרירות ישראל לא הוזמנו לאירוע, אולם נטלו חלק בתפילה חגיגית שנערכה בבית הכנסת חודש לאחר מכן.

באותו חודש הכריזה שגרירות ארצות הברית בקהיר על מימון שיפוץ בית הקברות היהודי "אל-בסאתין" שבבירה. במקביל, בתקשורת המצרית הוזכרו יוזמות להקמת מוזאון לתולדות יהודי מצרים, שזכו לברכת המשטר המצרי ומעורבות בהן אגודות מטעם קהילות יהודי מצרים, ובראשן "טיפת חלב" הפועלת בקהיר ו"הנביא דניאל" מצרפת.

מגמות דומות נרשמות במדינות המפרץ. באבו-דאבי ייפתח ב-2022 מתחם "בית משפחת אברהם", שיכלול מסגד, כנסייה ובית כנסת. בדובאי פועלים זה מכבר בית כנסת ומרכז קהילתי יהודי, המשמשים בעיקר אזרחי מדינות זרות, אנשי הקהילה העסקית. משלהי 2018 פועל בית הכנסת בגלוי, הגם שתחת הגבלות מסוימות מטעמי ביטחון וגם כדי לא להזמין ביקורת מגורמים מוסלמיים שמרניים. במאי השנה חנך המרכז עמוד טוויטר באישור השלטונות, ובו מידע על ספרי קודש ואוכל כשר.

איחוד האמירויות הולכת בעקבות בחריין (שבה קהילה יהודית קטנה ששורשיה בעירק), הדואגת לציין חגים ומועדים יהודיים ואף מינתה בעבר שגרירה יהודייה בוושינגטון. נוסף על כך, ערוץ MBC הסעודי שידר באפריל-מאי 2020 את הסדרה "אום הארון", המתארת את קשייה של הקהילה היהודית כמיעוט בכוויית טרם הקמת מדינת ישראל. הסדרה, שצולמה במפרץ, היא אחת מכמה סדרות שעלו לאוויר בזמן צפיית השיא בחודש רמדאן, ויצוין שהתעוררה ביקורת נגד יוצריהן והמשטרים שמאחוריהן, בגין ניסיון לכאורה להכשיר נורמליזציה עם ישראל.

שילוב ידיים בעידן הקורונה

"קשר יהודי" זה אינו חדש. מנהיגים, שגרירים ונציגים אחרים מטעם מצרים ומדינות במפרץ ובמגרב, מקיימים קשרים ארוכי שנים עם אנשי דת יהודים-אמריקנים וארגונים יהודיים, בעיקר בצפון אמריקה. במצרים נפגשו בשנים האחרונות הנשיא, עבד אל-פתאח סיסי, ובכירי הממשלה עם יו"ר הקונגרס היהודי העולמי, רון לאודר, ועם חברי ארגונים יהודיים בארצות הברית ובקנדה.

יורש העצר הסעודי, מוחמד בן-סלמן, נועד ב-2018 עם נציגים מהקהילה היהודית בארצות הברית. בפברואר 2020 נפגש הרב דוד רוזן מהוועד היהודי האמריקני (AJC) עם המלך סלמן. בממלכה גם ביקרה משלחת של ועידת נשיאי הארגונים היהודיים הגדולים בארצות הברית – ביקור רשמי ראשון של נציגי ארגון יהודי אמריקני מאז 1993. הביקור כלל פגישות עם בכירים ועם מוחמד בן-עיסא, מזכ"ל הליגה העולמית המוסלמית, המקורב לבן-סלמן ואשר כיהן בעבר כשר המשפטים. בן-עיסא אף עמד בראש משלחת לאושוויץ, ובכך היה לאישיות המוסלמית הבכירה ביותר שביקרה במחנה ההשמדה (ינואר 2020). ב-2017 העניק עיסא ראיון למעריב, וב-2019 ביקר במוזאון השואה שבוושינגטון ופרסם בוושינגטון פוסט מאמר שבו גינה את פשעי הנאצים.

על-רקע משבר הקורונה קרא עיסא לכל הדתות לשלב ידיים במאבק בנגיף, ובראיון ל-Arab News הסעודי כינה את היהודים "אחים שאותם [המוסלמים] אוהבים", תוך שהדגיש את ההכרח להפריד בין דת לפוליטיקה. הוועדה העליונה לאחווה האנושית, שנוסדה בעקבות פגישתם של האפיפיור פרנציסקוס ושייח' אל-אזהר בפברואר 2019 באבו-דאבי, ואשר פועלת בחסות איחוד האמירויות, קראה לבני כל הדתות לקיים ב-14 במאי תפילה למען עצירת המגפה. נוסח עברי של הקריאה פורסם בעמודים הרשמיים של מוסד אל-אזהר ברשתות החברתיות.

דימוי, מיתוג וגם עסקים


פתיחותן של מצרים ומדינות המפרץ כלפי היהדות משקפת מספר נקודות דמיון במדיניות החוץ והפנים שלהן. ראשית, חתירה לדימוי של סובלנות דתית בדעת הקהל העולמית. במצרים הבהירו, כי שיפוץ בית הכנסת באלכסנדריה הוא מסר שלפיו הממשלה בקהיר אינה מבחינה בין אתרים מוסלמיים, נוצריים ויהודיים. מיקום בית הכנסת, לצד כנסייה ומסגד, הוזכר כסמל להיותה של מצרים נקודת מפגש בין-דתית ומופת לחיים משותפים.

באיחוד האמירויות מבקשים למתג באופן דומה את המשטר (2019 הוכרזה כ"שנת הסובלנות") ולחזק את דימוי המדינה כמרכז של חופש דת, פלורליזם ורב-תרבותיות. שיאיה של מגמה זו היו הקמת משרד ממשלתי לסובלנות וביקור ראשון של האפיפיור בחצי-האי ערב.


שנית, הדגשת הסובלנות כלפי היהדות משקפת את ההערכה במצרים ובמפרץ לגבי השפעת הלובי היהודי בוושינגטון ורצון לגרוף נקודות זכות בממשל האמריקני. ברקע עומדת שאיפתן של מדינות אלה לחזק את עוצמתן הרכה ולגייס תמיכה עולמית – מדינית, צבאית ופיננסית – במאבקן הרעיוני והצבאי בקיצוניות ובטרור.

שלישית, הסובלנות הדתית אמורה לסייע בהדיפת טענות בדבר אנטישמיות, בריכוך רושם שלילי שמותירות במערב הליברלי פרקטיקות אוטוריטריות הננקטות במישור הפנימי ובהשגת נקודות חיוביות בחוגי ממשל, ציבור ועסקים.

רביעית, במפרץ ובמצרים פועלים לעודד את ענף התיירות כאמצעי למשיכת הון זר. מיתוג חיובי הנלווה לפתיחת בתי הכנסת נועד למשוך תיירות עולמית בכלל ותיירות יהודית בפרט.

חמישית, מצרים ומדינות המפרץ מבקשות לטפח אתוס פנימי של מתינות. מצרים פועלת מאז הפחת משטר האחים המוסלמים לשלב סובלנות דתית בזהותה. המשטר מדגיש מחויבות להבטחת חופש הפולחן של כל האזרחים ולהגנה על בתי תפילה, בדגש על הכנסיות של בני המיעוט הקופטי שחוו מתקפות טרור רצחניות ונמנים ברובם עם התומכים במשטר. במדינות המפרץ ניכר ניסיון לקדם את מה שמוגדר "איסלאם מתון", הכולל פתיחות מתרחבת לא כלפי היהדות בלבד, אלא גם ובעיקר כלפי הנצרות וסמליה.

עדיין יש אנטישמיות

לצד הדמיון, קיימים הבדלים ביחסן של מצרים ומדינות המפרץ ליהדות. במצרים חיה עד למחצית המאה שעברה קהילה יהודית שמנתה 80,000 נפש והותירה חותם חיובי עמוק ונוסטלגיה אותנטית המתעוררת לחיים בימים אלה, ואילו במדינות המפרץ אין מורשת יהודית מודרנית שניתן להיבנות עליה. בעוד שהמשאבים הכלכליים של מצרים מוגבלים והפנייתם לשיפוץ אתרי מורשת יהודיים כרוכה בביקורת ציבורית, מדינות המפרץ נהנות מגמישות פיננסית רבה יותר.

שיפוץ והקמה של בתי כנסת אינם נתפסים במצרים ובמדינות המפרץ כנורמליזציה עם ישראל. שיח הסובלנות הדתית מתאפיין בהבחנה ברורה בין היהדות לישראל, ובין היהודים המתוארים כאזרחים פטריוטים לתנועה הציונית. לכן, עד כה לא הוזמנו נציגים ישראלים לטקסי חנוכה של מוסדות יהודיים. הלגיטימציה של היהדות אינה מקהה ביקורת נגד ישראל בנושא הפלשתיני, ואת השלילה הרווחת את זכותה ההיסטורית של מדינה יהודית להתקיים בארץ ישראל.

יתרה מכך: השיח הרשמי במדינות ערב בנושא היהודי אמביוולנטי וקשה להעריך באיזו מידה הוא מחלחל לציבור הרחב. לצד ריבוי מסרים סובלניים ניתן עדיין למצוא בעיתונות, בספרי הלימוד, בתוכניות הטלוויזיה ובסרטי קולנוע מסרים עוינים ואף אנטישמיים. בעיתוני מצרים מופיעים לעיתים – אומנם פחות מבעבר – תיאורים דמוניים של היהודים כחותרים להשתלט על העולם, ומופצים סיפורי בדים על "מוצאו היהודי" של אבי האחים המוסלמים, חסן אל-בנא. בתקופת רמדאן שודרה במצרים הסדרה "אל-נהאיה" ("הקץ"), שניבאה את השמדתה של ישראל. בסעודיה, למרות ההתחממות היחסים החשאיים עם ישראל, ניתוח שפרסם בפברואר 2020 מרכז Impact-se העלה שבספרי הלימוד עדיין מופיעים סממנים אנטישמיים.

על אף שהסובלנות כלפי היהדות אינה נוגעת במישרין לישראל ואינה כוללת הכרה בזיקתה הדתית לארץ, היא משליכה בעקיפין לחיוב על הלגיטימציה של "המדינה היהודית", וזאת במספר אופנים. ראשית, היא מחזקת את מעמדה של ישראל כהמשך של הנוכחות היהודית ההיסטורית במרחב הערבי, תוך החלשת דימויה כישות זרה וחיצונית. שנית, היא מעודדת נרטיבים של חיים מוסלמיים, נוצריים ויהודיים משותפים כמצב טבעי ורצוי, בניגוד לתפיסות איסלאמיסטיות הרואות ביהודים אויבי נצח. שלישית, היא מטפחת יחס הומני ומכיל כלפי "האחר" היהודי במקום דמוניזציה ו"משחק סכום אפס", העלולים לחסום קידום פשרה ישראלית-ערבית.

ישראל מצידה צריכה לקדם בברכה גילויי סובלנות כלפי היהודים והיהדות, לעודד דיאלוגים בין-דתיים, לתמוך ביוזמות אזרחיות להחייאת מורשת יהודי מדינות ערב ולקדם סובלנות בין בני הדתות המונותאיסטיות בישראל, ובמיוחד בירושלים. בנוסף, על ישראל להמשיך ולטפח אינטרסים אסטרטגיים משותפים עם מצרים ומדינות המפרץ: הפיכת קשריהן עם ישראל לגלויים תקל עליהן לנקוט גישה סובלנית גם כלפי היהדות.

בה בעת, מוטב לישראל להותיר את הזירה הדתית לגורמים אזרחיים ולהימנע מפוליטיזציה של הדת. מצרים ומדינות המפרץ מעדיפות נורמליזציה עם היהדות על פני נורמליזציה עם ישראל, שאינה חושפת אותן לביקורת ציבורית פנימית משמעותית. בעתיד, בהינתן הנסיבות הפוליטיות המתאימות - אפשר שהסובלנות כלפי היהדות תסייע גם לחימום הקשרים בין המדינות והעמים.

הכותבים הם חוקרים במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS).
תאריך:  13/06/2020   |   עודכן:  13/06/2020
ד"ר יואל גוז'נסקי, ד"ר אופיר וינטר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
במצרים ובמפרץ נפתחים ליהודים
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-ערבי
מדוע ישראל שוקלת לספח שטחים בגדה המערבית? ניתוח עלות-תועלת יצביע, כי עדיף לשמור על הסטטוס-קוו בזירה הישראלית-פלשתינית. ישראל כבר נהנית משליטה ביטחונית מלאה בגדה המערבית, החוק האזרחי הישראלי תקף לגבי אזרחיה המתגוררים באזור, ובמידה רבה עלה בידי ישראל להרגיל את הקהילה הבינלאומית להמשך התרחבות ההתנחלויות. השחקניות הרלוונטיות - הרשות הפלשתינית, מרבית מדינות ערב, מדינות מרכזיות באירופה, חברות מועצת הביטחון של האו"ם וארצות הברית - השלימו עם מציאות זו ואינן מתנגדות לה באופן פעיל.
13/06/2020  |  ד"ר רוברט סטלוף  |   כתבות
שר החוץ הירדני איימן צפדי ממשיך בקמפיין הבינלאומי נגד כוונות הסיפוח של ישראל בגדה בעוד ירדן נאבקת במגיפת הקורונה ובמשבר הכלכלי הקשה הפוקד אותה. עבדאללה מלך ירדן נתון בלחץ רב נוכח כוונות הסיפוח של ישראל בגדה והחשש כי יאבד את המעמד המיוחד שיש לו בירושלים,על-פי הסכם השלום עם ישראל מ-1994 (הסכם "ואדי ערבה") כאפוטרופוס של המקומות הקדושים לאיסלאם ולנצרות.
בניגוד למדיניות החוץ המערבית, המתמקדת בהערכת ההתנהלות עתידית של המדינה הפלשתינית, מדינות ערב מעניקות חשיבות מכרעת להתנהלות הפלשתינית בעבר כסמן להתנהלותם בעתיד.
10/06/2020  |  יורם אטינגר  |   יומני בלוגרים
ערבים הפגינו (יום ג', 9.6.20) בירושלים, ביפו ובחיפה. ביפו נרשמות הפרות סדר הכוללות הצתת פחים וצמיגים ברחוב יפת, במחאה על פגיעה שלטענת המתפרעים מתקיימת בבית קברות מוסלמי. אבנים יודו לעבר כלי רכב ואוטובוסים ולעבר שוטרים. רחוב יפת נסגר לתנועה.
09/06/2020  |  עידן יוסף  |   חדשות
ככל שמתקדמת תוכנית "עסקת המאה" הירדנית גובר החשש של ירדן כי מעמדה כאפוטרופוס של המקומות הקדושים בירושלים ובראשם מסגד אל-אקצה עלול להיפגע. מסגד אל-אקצה בהר-הבית חשוב מאוד למשפחה ההאשמית הרואה עצמה כצאצא ישיר של הנביא מוחמד וכמי שצריכה לשמור על המקום השלישי בחשיבותו בדת האיסלאם. בנוסף לכך המלך עבדאללה, הסבא רבא של מלך ירדן הנוכחי, נרצח ב-20 ביולי 1951 בעת שביקר במסגד אל-אקצה ע"י פלשתיני בשם מוצטפא עישו, שהיה מקורב למופתי הפלשתיני חאג' אמין אלחוסייני.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
"ביבי נקלה, ביבי נבל, ביבי מושחת, ביבי שקרן, ביבי מאוס, ביבי תחמן"... כך נפתח ביום שלישי מאמר בעיתון ה"הגון", שופר הפלשתינים - הארץ
אלי אלון
אלי אלון
נזילה ברפת מזרע    פרה מפרישה צואה ושתן בכמות גבוהה פי 40 משל בני-אדם, ורפת בגודל בינוני יוצרת זיהום בכמות גדולה מאוד    הריכוזים העצומים של השפכים הללו לעתים קרובות מגיעים למקורות ה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il