|
אלוהים יענה לקריאת האדם [צילום: יעקב נחומי/פלאש 90]
|
|
|
|
|
בפרשת שלח לך אנחנו נפגשים בצומת דרכים. מעתה ואילך פוסק הקשר בין אלוהים ועם ישראל באמצעות המופת של התגלות אלוקית בדיבור ישיר לעמו, בעמוד ענן ואש, בנס פלאי כמו חצית ים סוף, עשר המכות במצרים וגם דיבור ישיר עם משה מנהיגו של עם ישראל בסנה הבוער באש ולא אֻכַּל. מעתה הקשר עובר למחויבות של החברה הישראלית כלפי אלוהים במעשיה היומיומיים.
מעתה הקשר הוא במצוות, התלויות בארץ, כמו: קורבנות, תעניות וצומות, מנחות, ותרומות. מעתה הקשר עם האל מתבטא בקיום המצוות, כשאת מקום הקורבנות והמנחות תופסת התפילה, שתכניה ודפוסיה התגבשו לאט במרוצת הדורות, כששמונה עשרה הברכות בשחרית, מנחה ומעריב קיבלו מעמד מיוחד.
כשמדובר בקשר בין אדם ובוראו, אבקש להיאחז בתגובה של אחד הקוראים, שהתייחס למאמרי הקודם. המגיב ציין בתגובתו את דברי הנביא ישעיהו בפרק נ"ח.
בפרק נ"ח בוחן הנביא ישעיהו בתהיות ובשאלות מהי הדרך הטובה בה צריך ללכת אדם כדי להתקרב לאלוהיו. בפסוק ה' שואל הנביא איזה יום צום מבקש אלוהים מהאדם - "הֲכַזֶּה יִהְיֶה צוֹם אֶבְחָרֵהוּ"? ומשאלה כללית עובר הנביא לפירוט אולי עדיף שזה יהיה "יוֹם עַנּוֹת אָדָם נַפְשֹוֹ" ?! או "הֲלָכֹף כְּאַגְמוּן רֹאשׁוֹ"?! ואף מקצין בדבר האפשרות ש"שַׁק וָאֵפֶר יַצִּיעַ"?!
לאחר סדרה של שאלות רטוריות בפסוק ה' באה תשובה מפורטת בפסוקים ו' עד י"ג איזה קשר מבקש אלוהים, והקשר חייב להתבטא בהתגייסות כל אדם להשתית בארץ חברה שוויונית.
"הֲלוֹא זֶה צוֹם אֶבְחָרֵהוּ - פְּתַח חַרְצֻבּוֹת רֶשַׁע". הצום אינו מחייב עינוי נפש, אלוהים אינו מבקש מאדם אקטים חיצוניים של פולחן, שיש בו מלל ריק או צום. הצום לו מייחל אלוהים מהאדם חייב להתבטא בהסרת חרצובות רשע של ניצול אדם בעבודתו על-ידי אדם אחר.
הדרישה היא "הַתֵּר אֲגֻדּוֹת מוֹטָה" - הסר כבלי שיעבוד כלכלי. "שְׁלַח רְצוּצִים חָפְשִׁים וְכָל מוֹטָה תְּנַתֵּקוּ". החברה הישראלית שחייבת לקום, אסור שיהיו בה קטבים חברתיים. אסור שתהיה בה תופעה של רצוצים כלכלית. ואם יש, חובה מיד לשולחם לחופשי. בכל מישורי החיים ובוודאי בראש ובראשונה במישוריות החיים הכלכלית - אסור שבחברה הישראלית תהיה תופעה של רצוצים.
התנאי היחיד שאלוהים יענה לקריאת האדם - "אָז תִּקְרָא, וה' יַעֲנָה" (פס' ט') - רק אם יהיו דפוסי חיים שוויוניים, רק אם "פָּרוֹס לָרָעֵב לַחְמֶךָ, עֲנִיִּים מְרוּדִים תָּבִיא בַּיִת" והרמב"ן אומר חובה לתת לו קורת גג משלו. חובה לדאוג שלא יהיה אדם בחברה נטול אפשרויות קיום, לכן אם "כִּי תִּרְאֶה עָרוֹם וּכְסִיתוֹ...." רק אחרי שורה ארוכה של מעשים למען השתתת דפוסי חברה שוויונית רק"אָז יִבְקַע כַּשַּׁחַר אוֹרֶךָ.." (פס' י').