|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין
רוחאני. מסיים שמונה שנים [צילום: AP] חמנאי. לעמדתו תהיה השפעה רבה [צילום: AP]

שנה לסיום כהונתו של רוחאני

אירן נערכת לבחירות לנשיאות

שני המחנות הפוליטיים המרכזיים, הפרגמטים-רפורמיסטים והשמרנים-רדיקלים, כבר נערכים לבחירות על-רקע התגברות המתחים ביניהם לנוכח התחזקותם המובהקת של השמרנים, שוקלים הרפורמיסטים האם בכלל להציב מועמד משלהם
20/06/2020  |   רז צימט   |   כתבות   |   העולם הערבי   |   תגובות

הבחירות הבאות לנשיאות אירן צפויות להתקיים בסוף מאי או במהלך יוני 2021. מאז הקמת הרפובליקה האיסלאמית (1979), משמש המנהיג העליון באירן כראש המדינה ומרכז בידיו את עיקר סמכויות ניהולה. נשיא אירן נהנה, עם זאת, מהשפעה ניכרת על ניהול ענייני המדינה, בעיקר בתחומי הפנים והכלכלה, מתוקף תפקידו כראש הרשות המבצעת. בבחירות אלה יבחרו אזרחי אירן נשיא חדש, שיחליף את חסן רוחאני המסיים שתי תקופות כהונה בנות ארבע שנים כל אחת, כפי שמתיר החוק.

רוחאני עתיד לסיים את כהונתו בתום אחת התקופות המאתגרות ביותר מאז המהפכה. בשנים האחרונות ניצבת אירן בפני שורת אתגרים מבית ומחוץ. בזירה הבינלאומית נאלצה טהרן להתמודד מול מדיניות "מקסימום הלחצים", שאימץ הממשל האמריקני מאז החלטת הנשיא דונלד טראמפ במאי 2018 לפרוש מהסכם הגרעין ולחדש את הסנקציות נגד אירן. גם בזירה הפנימית חשופה אירן לאתגרים קשים, בראשם משבר כלכלי, שהחריף בעקבות התפרצות מגפת הקורונה וקריסת מחירי הנפט, מחאות עממיות בממדים חסרי תקדים ואסונות טבע.

שני המחנות הפוליטיים המרכזיים, הפרגמטים-רפורמיסטים והשמרנים-רדיקלים, כבר נערכים לבחירות על-רקע התגברות המתחים ביניהם. בשנתיים האחרונות ביססו השמרנים עוד יותר את אחיזתם במוקדי הכוח – מהלך בהובלתו של המנהיג העליון, עלי חמנאי, שביצע שורה של מינויים חשובים לחיזוק השליטה השמרנית במדינה.

הבולט ביניהם היה מינויו של איש הדת הרדיקלי אבראהים ראיסי לראש הרשות השופטת (מארס 2019), במהלך שיש הרואים בו סימון היורש האפשרי העתידי למנהיג. בבחירות הפרלמנטריות (פברואר 2020) השיבו השמרנים לעצמם את השליטה המוחלטת בפרלמנט (מג'לס) והושיבו בראשו את מוחמד באקר קאליבאף, איש משמרות המהפכה וראש עיריית טהרן לשעבר, הנחשב לאחד מיריביו הבולטים של רוחאני.

האם אחמדיניג'אד יתמודד שוב

בדומה לבחירות הפרלמנטריות, צפויות גם הבחירות לנשיאות להתאפיין במאבקי כוחות בתוך המחנה השמרני, בין האגף המרכזי לימין הרדיקלי ולתומכי הנשיא לשעבר, מחמוד אחמדיניג'אד. גורמים במחנה השמרני העריכו בשבועות האחרונים, כי בכוונת אחמדיניג'אד לשוב ולהתמודד בבחירות הקרובות. עם זאת, ספק רב אם מועמדותו, שכבר נפסלה על-ידי "מועצת שומרי החוקה" בבחירות 2017, לאחר שהמרה את פי המנהיג העליון כשהחליט לרוץ לתפקיד הנשיא, תאושר הפעם.

גם שמו של סעיד ג'לילי, מזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי לשעבר, עלה כמועמד אפשרי. ג'לילי, שהתמודד בבחירות 2013 מטעם "חזית העמידה האיתנה" המזוהה עם הימין הרדיקלי, נאלץ להסתפק במקום השלישי עם פחות מ-12% תמיכה. בצעד שעשוי להעיד על כוונותיו הפוליטיות לקראת הבחירות, שלח ג'לילי בראשית יוני מכתב לקאליבאף, שבו איחל לו הצלחה בקידום ענייני המדינה. בין המועמדים האפשריים להתמודד בבחירות מטעם השמרנים נמנים גם ראיסי, שהתמודד בבחירות 2017 מול רוחאני; קאליבאף; חבר המג'לס וסגנו לשעבר של אחמדיניג'אד, מהרדאד בזרפאש; וראש "קרן המדוכאים", פרויז פתאח, ששימש שר האנרגיה בממשלתו של אחמדיניג'אד.

לעומת המחנה השמרני, המחנה הפרגמטי-רפורמיסטי נכנס למערכת הבחירות בנחיתות ברורה. הפרגמטים המזוהים עם רוחאני נחלשו על-רקע העימות המחריף בין אירן לארצות הברית וכישלונות הממשלה לספק מענה למצוקות האזרחים. רוחאני הואשם על-ידי יריביו הפוליטיים, כי מדיניותו הפייסנית הובילה להסכם כניעה, שבמסגרתו הסכימה אירן לוויתורים כואבים ללא כל תמורה. מאז בחירתו המחודשת כנשיא ב-2017, הוא התקשה יותר מתמיד לעמוד בהבטחותיו לשפר את המצב הכלכלי ולהרחיב את חירויות הפרט. חופש הפעולה שלו נותר מוגבל על-ידי השמרנים, בראשם חמנאי ומשמרות המהפכה, והוא ניצב בפני ביקורת הן מצד יריביו הפוליטיים בימין השמרני והן מצד תומכיו לשעבר במחנה הרפורמיסטי.

בשתי מערכות הבחירות האחרונות לנשיאות נאלצו הרפורמיסטים, שנדחקו בעשור האחרון מעמדות השפעה פוליטיות, לתמוך במועמדים שמרנים מתונים, דוגמת רוחאני, כרע במיעוטו. ניסיון הבחירות הפרלמנטריות האחרונות, בהן פסלה "מועצת שומרי החוקה" את רובם המכריע של המועמדים המזוהים עם המחנה הפרגמטי-רפורמיסטי, מעלה ספק רב בנוגע לסיכוייהם של מועמדים רפורמיסטים לצלוח את שלב סינון המועמדים.

הרפורמיסטים מודעים היטב לאחיזה השמרנית הגוברת במוקדי הכוח ולא מן הנמנע, כי יעדיפו להימנע מהצגת מועמדים מטעמם. הפרשן הפוליטי הרפורמיסטי הבכיר, סאדק זיבאכלאם, העריך לאחרונה, כי חולשת הרפורמיסטים כה גדולה, עד שלא זו בלבד שאין להם כל סיכוי לנצח בבחירות, אלא שגם אם יתמכו כבעבר במועמד שמרני מתון, אין בכך כדי להבטיח את ניצחונו.

נמשכת השחיקה באמון הציבור

ככל שיתקרבו הבחירות, צפוי להתגבר הוויכוח בקרב הרפורמיסטים בנוגע לאסטרטגיית הבחירות הרצויה: החרמת הבחירות; התמודדות עצמאית של מועמדים המזוהים באופן מובהק יותר עם המחנה הפרגמטי, כגון שר החוץ, מוחמד ג'ואד זריף, שהכחיש כי בכוונתו להתמודד בבחירות, או סגן הנשיא, אסחאק ג'האנגירי; או תמיכה במועמד שמרני מתון, דוגמת יו"ר המג'לס היוצא, עלי לאריג'אני, או יועצו הבכיר של מנהיג אירן לעניינים בינלאומיים, עלי אכבר ולאיתי, שכבר התמודדו במערכות בחירות קודמות וטרם הודיעו האם בכוונתם להתמודד שוב בבחירות הקרובות.

בעוד שני המחנות הפוליטיים נערכים לבחירות, נמשכת השחיקה באמון הציבור בשלטונות על-רקע התנהלותם בשלבים הראשונים של התפרצות הקורונה ובפרשת הפלת המטוס האוקראיני על-ידי משמרות המהפכה בינואר 2020. אובדן האמון הציבורי ניכר היטב בשיעור ההצבעה הנמוך וחסר התקדים שנרשם מאז המהפכה האיסלאמית בבחירות הפרלמנטריות האחרונות (42% בלבד).

הקריאות, שנשמעו במהלך הפגנות המחאה בשנתיים האחרונות, בנוסח "שמרנים, רפורמיסטים, הסיפור נגמר עבור כולכם", מעידות על אובדן אמון הציבור כלפי המערכת הפוליטית בכללותה, שעשוי להשפיע על שיעור ההצבעה בבחירות לנשיאות ועל תוצאותיהן. ניסיון העבר מוכיח, כי שיעור הצבעה נמוך מסייע בעיקר לשמרנים, שיכולים להסתייע בנאמני המשטר ובמנגנוני הביטחון והאכיפה, בהם משמרות המהפכה ומיליציית הבסיג', כדי להוציא את תומכיהם לקלפיות.

לעמדתו של חמנאי צפויה השפעה רבה על התפתחויות לקראת הבחירות. יכולתו להשפיע על תוצאותיהן הסופיות אומנם מוגבלת, אך לדעתו נודעת השפעה רבה על החלטות "מועצת שומרי החוקה" בנוגע לסינון המועמדים. עמדת חמנאי ביחס למועמד הרצוי מבחינתו לנשיאות צפויה להיות מושפעת מרצונו העקרוני להבטיח את שליטת השמרנים במוסדות השלטון, וכן מהכרעתו לגבי אפשרות חידוש המו"מ בין אירן למערב לאור תוצאות הבחירות לנשיאות ארצות הברית בנובמבר 2020.

ניתן למצוא רמז להעדפתו של חמנאי בנאום שנשא ב-17 במאי בפני סטודנטים, שבו הצהיר, כי הטיפול בבעיות המדינה מחייב "ממשלה צעירה, תומכת מפלגת האל ומאמינה". נראה שנחישותו להבטיח את הדומיננטיות של הממסד הדתי-השמרני בכל מוסדות השלטון גוברת ככל שקרב סוף תקופת כהונתו. בנסיבות אלה מגביר חמנאי את מאמציו לוודא, כי השליטה במוקדי הכוח השונים תישמר בידי נאמניו לקראת מאבק הירושה הצפוי לאחר מותו. המנהיג ייאלץ, עם זאת, להתחשב גם בדעת הקהל ובהשפעתן האפשרית של תוצאות הבחירות על עמדות הציבור כלפי המשטר.


הכותב הוא עמית מחקר במרכז למחקרי ביטחון לאומי (INSS).
תאריך:  20/06/2020   |   עודכן:  20/06/2020
ד"ר רז צימט
+היחלשות משטרו של הנשיא אסד
08:31 21/06/20  |  יוני בן-מנחם   |   לרשימה המלאה
סימנים ראשונים להיחלשותו של הנשיא בשאר אסד על-רקע המצב הכלכלי הקשה והתחדשות ההפגנות נגד המשטר בדרום המדינה. הממשל האמריקני מגלה נחישות בישום הסנקציות הכלכליות על המשטר הסורי, דבר שיעכב גם את שיקומה של המדינה מנזקי מלחמת האזרחים
([צילום: סאנא/AP])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 בשאר אסד 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אירן נערכת לבחירות לנשיאות
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  העולם הערבי
ב-2020 זוכה ההאשטאג (תג הקבצה) הערבי "פלשתין אינה התכלית שלי" לחשיפה גוברת, ומבטא את ההסתייגות הערבית הגוברת מהעניין הפלשתיני.
20/06/2020  |  יורם אטינגר  |   יומני בלוגרים
במדינות ערב, בניגוד לחברות מערביות, הזיכרון ההיסטורי הוא ארוך-טווח. אין שוכחים ואין סולחים, אלא למראית עין. הערבים מודעים לעובדה שככל שמתרחב חופש הפעולה הפלשתיני במדינות ערב, כן מחריף הטרור הפלשתיני האנטי-ערבי. כך היה במצרים וסוריה בשנות ה-50' וה-60', ובאופן חריף במיוחד בירדן, שם פרצה מלחמת אזרחים ב-1970 כתוצאה מחופש פעולה מפליג לאש"פ. בשנות ה-70' ותחילת ה-80' הייתה לבנון קורבן למלחמת אזרחים מתגלגלת ולפלישה סורית עקב חופש תמרון צבאי ופוליטי נרחב של אש"פ.
18/06/2020  |  יורם אטינגר  |   יומני בלוגרים
ירדן נמצאת בלחץ רב בגלל הסיפוח הצפוי של חלקים בגדה לישראל, מה שמגביר את המתח בארמון המלוכה הינם הפרסומים בישראל על בחינת האפשרות לתת לסעודיה דריסת רגל בהר-הבית, כזכור, על-פי הסכם השלום עם ישראל מ-1994, לירדן יש מעמד מיוחד בירושלים והיא מוגדרת כאפוטרופוס של המקומות הקדושים לאיסלאם ולנצרות.
אירן לא מרפה ממטרתה לסלק את כוחות צבא ארה"ב מעירק. על-פי דיווחים מעירק, לפנות בוקר נורו 2 רקטות לעבר שדה התעופה בבגדד לעבר קבוצה של חיילים אמריקנים שפעלו באזור, לא דווח על נזק או נפגעים. זוהי ההתקפה ה-3 במספר על חיילי צבא ארה"ב מאז החלו שיחות הדיאלוג האסטרטגי בין עירק לארה"ב.
האינתיפאדה הלבנונית שפרצה בחודש אוקטובר בשנה שעברה ונפסקה בגלל מגיפת הקורונה חוזרת מחדש לרחובות הערים בלבנון. אז פרצה האינתיפאדה בגלל המצב הכלכלי הקשה והשחיתות השלטונית. בסוף השבוע היו הפגנות והתפרעויות בערים שונות בלבנון והמפגינים גרמו נזקים למספר סניפי בנקים. הפעם ההפגנות הינן על-רקע התרסקותה של הלירה הלבנונית, בסוף השבוע הגיע שער החלפת הלירה הלבנונית למחיר חסר תקדים, 7000 לירות לבנוניות תמורת דולר אחד. מאז חודש אוקטובר שעבר איבדה הלירה הלבנונית 70 אחוזים מערכה בשנה שעברה.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי הוא הסוכן המדיני היעיל ביותר של אירן אף שאינו עושה זאת במודע ובמתכוון חלילה    הוא הסוכן הפוליטי של טראמפ נגד המפלגה הדמוקרטית במודע
צבי גיל
צבי גיל
האירוע היה משהו ומישהו, נכון יותר מי שהם, שאני מלווה במשך עשרות שנים    היו שם כל המי ומי מבין מקימיי הטלוויזיה הישראלית ומעצביה בשעתה היפה
עידן יוסף
עידן יוסף
החופשי חודשי ב-42 שקל ש"מוכרת" שרת התחבורה לתושבי אילת ייטיב רק עם מי שיסכים להיות "כלוא" בתוך העיר    בפועל, אילתי שירצה להגיע לעיר אחרת בארץ יידרש לשלם 305 ש"ח - יותר מפי 2.7 מאשר...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il