|   15:07:40
דלג
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?

המסיתים בעם

מול מערכת המשפט הבעיה העמוקה איננה הסתה אמיתית או מדומה, או נורמה של שיח ציבורי ראוי או בלתי-ראוי. שום בית משפט הנוהג "כהיכל שן של עדת מורמים מעם", שאינה חיה בתוך עמה ואינה קשובה לרוחות המנשבות בו, לא תוכל לשרוד לאורך זמן. במיוחד אין לבית המשפט סיכוי לשמור על מעמדו הבכיר והמיוחד בדמוקרטיה אמיתית - כזו שמנוהלת ע"י העם ולמען העם
23/06/2020  |   רפי לאופרט   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
[צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90]

ברבים מהדיונים הפוליטיים-ציבוריים העכשוויים, חזקה עלינו שנמצא גם את שאלת ההסתה בין קבוצות יריבות - מהות, עוצמה, יוזמה מטרות והשלכות. מכאן מתבקשת בראש וראשונה השאלה מיהם המסיתים, וכיצד הם מבקשים להשפיע על השיח וכיצד הם משפיעים בפועל? האם מסיתים הם תמיד ודווקא האנשים המבקרים אישי ציבור - שופטים, פוליטיקאים, סלבריטאים, אנשי רוח או ידועים אחרים, שנמנים בשכיחות גבוהה ובאופן שיטתי כמעט על קבוצות אופוזיציה לממשל, או שהמבוקרים דווקא ראויים לביקורת המוטחת בהם? אין ספק שהקבוצות המסיתות כביכול, מתנגדות לדברי "קורבנות" ההסתה ונאבקות בהן - זו הפוליטיקה של הדמוקרטיה. אולם מאבק זה איננו נוח ואינו רצוי למבוקרים, ועל-כן תדיר מואשמים על ידם המבקרים בכך שהם מסיתים;

זהו ניסיון ברור להקצין את המאבק עד שיראה כסתימת פיות ואז יהפוך ל"מגננה" מוצדקת. ייתכן ש"הקורבנות" אינם כל-כך תמימים כשהם מזהים את מבקריהם - במיוחד אם הביקורת נוקבת וכואבת - כמסיתים בעם?! (מי שמשתמשים לעיתים מזומנות בהסתה בלתי לגיטימית כדרך התמודדות). בדיון על מערכת המשפט הישראלית והתאמתה לייעודה, ככל שהתחמם השיח הציבורי, הפכה גם שאלת ההסתה לשאלה חמה - שמוקדה הוא: האומנם נתונה מערכת המשפט בצבת הסתה של מתנגדיה או מבקריה הקשים, או דווקא בקליפת "איתרוג" שממנה היא נהנית כבר זמן רב, וקיום קליפת מגן זו הוא אחת מהסיבות המרכזיות לביקורת, אם לא העיקרית?

לטעמי, המסיתים האמיתיים הם אלה שנמנים על הקבוצה המתייגת - זו שמנסה לצבוע מתנגדים בצבעי זיהוי "אימתניים", כדרך להימנע מדיון ענייני, ולהסיט את השיח מהעיקר לעבר הפיקנטי או הסימבולי. מה, למשל, עשויה להיות מטרת התיוג השלילי של אוהדי השופטת ענת ברון את מבקריה ואת מי שכביכול איימו על חייה? האם כל איום הוא איום אמיתי, או שתאורו ככזה כדאי למאוימים, והופך אותם ממואשמים למאשימים?

כמי שאיננו חלק מהמילייה המוכר של מערכות המשפט או התקשורת, פניתי כאזרח מהשורה, לעיין באחד המקורות המופקדים על שמירת הדמוקרטיה וחשיפת האמת - מעריב, מיום 15.6.2020, עמ' 2. מצאתי בו שתי כתבות רלוונטיות המשתרעות יחד על שני עמודים. האחת, פרי עטו של הכתב הבכיר בן כספית שכותרתה: "אני? מה פתאום?", והשנייה, שחתומים עליה חכמון, ברסקי ובנדר, וכותרתה: "תוצאה של הסתה" (סערת האיום על השופטת. הכוונה לענת ברון - ר. ל.). באותו עמוד מצאתי גם טור מצטנע, שחתום עליו קלמן ליבסקינד. תפקידו של טור זה, ככל שניתן להעריך לפי מספר המילים, ההבלטה, המיקום, סוג הדפוס ועוד, הוא לצאת ידי חובת "האיזון העיתונאי הקדוש" - עלה תאנה למסר האמיתי של העיתון, שכותרתו: "ניסיון השתקה".

מתיאור הדברים עד כה, ניתן להסיק אנה מועדות פני העיתון ומה המסר הראשי שביקש לשדר לקוראיו - האיום על השופטת הוא תוצאה של הסתה - ניסיון הפחדה למטרת השתקה. קל, פשוט, ברור, מזהה במפורש את הבעיה ומצביע עליה. באותה נשימה עצמה, וגם משלם מס שפתיים למתנגדי עמדתו הפוליטית - אידיאולוגית, באמצעות הטור של ליבסקינד.
טיפול העיתון בנושא האיומים ברשתות התקשורת הציבוריות, (לפחות במקרה בוחן זה) חלקי וצבוע. בעניין זה צודק ליבסקינד - הטיפול מגמתי לא רק ולא בעיקר לשם מניעת שימוש בשפה בוטה בשיח הציבורי, אלא בעיקר על-מנת להשחיר את המבקרים, ובעצם לנסות לסתום פיות תוך הסתרת כוונתו האמיתית. כאשר אתה קובע שאיום הוא תולדה של הסתה (גם מבלי לנמק או להוכיח זאת), אתה מצביע בבת אחת על שתי מטרות שיש לזרז ולהחמיר את הטיפול בהן - ביקורת, שמכונה כאן הסתה; ואיום שהוא התפתחות חמורה יותר, אבל מזוהה כתולדה מובהקת של ההסתה; הכל נקבע, והרשות אינה נתונה - העיתון או כתביו קבעו כבר מראש עבור הקורא את הסיבה והתוצאה.

טיפול עיתונאי זה מייצג בעיני התייחסות צבועה ואופיינית של מרבית התקשורת לתפקיד שהיא ממלאת בשיח הציבורי - הפצת מידע שגוי או מעוות, ופרשנות מגמתית שקרית למידע שהוא בוחר להפיץ, כאילו רק הממצא העיתונאי מייצג את האמת בסיפור המעשה המדווח. כאשר עיתון שוגה בהבנת המציאות הוא פוגע במקצוע ובציבור כאחד; כאשר הוא מסלף את המציאות במכוון, משקף הוא בעיה חמורה הרבה יותר - רמה עיתונאית ירודה, או "זנות" עיתונאית.

בעבר, כאשר בית המשפט נהנה ממעמד מכובד ומרמת אמון גבוהה מצד הציבור, היו הביקורות נגד שופטים מעטות, נדירות ומרוסנות. הסתה - ביקורת בוטה ודרישה לנקיטת אמצעים - נחשבה כמעשה שלא ייעשה וגררה ביקורת ציבורית נרחבת ונוקבת כמעט כהצעה "לסתום פיות בדרכים לא דמוקרטיות". יחס הציבור למערכת המשפט היה של "כבדהו וחשדהו - הכבוד והאמון תחילה - ולא חשדהו וכבדהו, משמע: יש לו, לשופט, כנראה, אג'נדה. פגיעה כזו ברמת האמון, לא תשתנה ללא רוויזיה משמעותית במערכת המשפט.

על-רקע שחיקת מעמדו ודימויו של בית המשפט בעיני הציבור, או חלקים נרחבים ממנו, אי-אפשר לסתום פיות בדרך דמוקרטית, משום שהשיח הציבורי ביסודו נגוע בחוסר- אמת ("פייק ניוז"), וכל קבוצה ראשית במיפלוג הקיים, רואה ביריבתה את המועמדת המובהקת לשיפוט מחמיר, ובה בעת אינה מאמינה שיש מי שיכול להוציא זאת לפועל. עכשיו, גם בית המשפט נחשד ב'אינטרסים' פוליטיים משלו, ובמצב זה מובילה הדרך כמעט באופן אינסטינקטיבי לעבר הפחדה, השחרה וביזוי שיטתי באמצעות התיוג -"הסתה".1 בית המשפט ממשיך להצהיר את הצהרות האי-תלות שלו, אולם אלה נופלות כבר על אוזניים ערלות.

הבעיה העמוקה איננה הסתה אמיתית או מדומה, או נורמה של שיח ציבורי ראוי או בלתי-ראוי. שום בית משפט הנוהג "כהיכל שן של עדת מורמים מעם", שאינה חיה בתוך עמה ואינה קשובה לרוחות המנשבות בו, לא יוכל לשרוד לאורך זמן, אם יפעל באופן שיטתי בניגוד לרצון הציבור שהעניק לו את מעמדו, סמכויותיו ותוקפו המוסרי. (הציבור שומר לקיים סמכויות אלה, כל עוד בית המשפט ראוי לכך, בעיני רוב הציבור.) בקיטוב מתמיד נגד מרבית הציבור, ובדמוקרטיה אמיתית - שמנוהלת ע"י העם ולמען העם, אין לבית המשפט סיכוי לשמור על מעמדו הבכיר והמיוחד.

אנו יכולים להתווכח עד בוֹש על השאלה מה תפקידו של בית משפט ומהיכן הוא שואב את כוחותיו ומעמדו, אך האמת היא אחת ואחת בלבד: מקור כוחו וסמכותו הוא הריבון; ותפקידו הוא לשרת את הריבון ולא בלתו. כוחו ומעמדו יעמדו לו כל עוד הוא מודע למקור כוחו ומבצע את תפקידו. בית המשפט הישראלי, במיוחד בית המשפט העליון בשבתו כבג"ץ, שכח כבר מזמן אמיתות אלו, וביקש להנחיל לציבור אמיתות אחרות בשמם של עקרונות שאינם מקובלים על רוב הציבור. לכן, מעמדו בנסיגה, כוחו המוסרי בדעיכה וסיכוייו לשמור על הקיים בצלילה.2

לציבור כיחידים אין "מעמד" בפני בג"ץ, ומאידך-גיסא יש מעמד "לקבוצות אליטה נבחרות דוגמת "האגודה לאיכות השלטון" ודומיה.3 מזה זמן-מה, דומה שמקרים מסוג זה אינם "תאונת עבודה", אלא שיטה. האגודות הללו באות לשרת, בין היתר, מטרה של הבאת נושאים לפני בית המשפט (שאינו מחליט על דעת עצמו במה ידון), וכך לאפשר לו לפסוק בהם בעיתוי וברוח המתאימים לצרכי היוזמים שבית המשפט מגבה אותם. הציבור איננו טיפש ובסופו של יום מבין היטב מי מוליך אותו שולל מדוע וכיצד.4

למעשה, הביקורות הציבוריות הנוקבות כלפי מערכת המשפט אינן הסתה, חרף דברי המלעיזים, אלא ביטוי של תסכול וחוסר אמון במערכת המשפטית. העובדה שממשלת החירום ראתה כאחד מתפקידיה החיוניים את הבטחת מעמדם של מוסדות מערכת המשפט הקיימים והבלתי אהודים על רבים, מסבירה את התגברות הסלידה ואת העמקת התסכול.

אף אחד אינו הופך את עובדי מערכת המשפט לבוגדים בפועל. אולם, כאשר פעולותיה נוגדות את רצון רוב הציבור (היהודי, לפחות) מעשים הנחשבים בעיניו כבגידה בעיקר, נחשבים הם ככאלה גם כאשר הם מקבלים חיזוק ותמיכה ממערכת המשפט הישראלית. לפיכך, מוטב היה שמערכת המשפט הישראלית תשקול את מעשיה לפי מידת השירות שלהם לציבור הרחב ולא למיעוט אליטיסטי, לבית המשפט הבינלאומי, לידידים בע"מ באירופה או לאויביה בכל מקום, אשר עוינים את המטרות הלאומיות שהגדירו מי שמוסמכים לכך: הממשלה והכנסת.

בחיים הציבוריים הדמוקרטיים, איומים אינם "הליך" עובר לסוחר, אבל מעט מדי גורמים משתתפים באופן פעיל בחיים אלה, ובמקום דיונים ציבוריים במסגרות המתאימות לכך (מפלגות, חוגי חשיבה, אקדמיה שאיננה מכורה לאג'נדות או השקפות "מתקדמות" בעולם האקדמי אך רחוקות שנות אור מרצון הציבור, כנסת, ממשלה ועוד) מנסים חוגי מיעוט להכריע בוויכוח הפוליטי באמצעות בית המשפט או אנרכיה ברחוב.5

לי אין ספק שהדרך הנוכחית - מבחני כוח חוזרים ונשנים בדרכים מגוונות, יצירתיות אבל שליליות במהותן - אינה מובילה להבנה ולהסדרים רציונליים מתוך הסכמה ופשרה הדדית. אנו נתונים עדיין בעיבורו של מאבק שליטה על ההגמוניה במדינה, כאשר הזרם שחושש מהפסד השפעתו בשל היחלשותו הפוליטית, מחפש דרכים להציל את מעמדו או לדחות את הקץ, בשיטות בלתי לגיטימיות מבחינה דמוקרטית. דרך זו מוליכה לעימות בין עמדות מתנגשות שתוצאתו הבלתי-נמנעת היא ניצחון הריבון.

הערות

1. מי שסבור שיש כאן יותר משמץ של ניסיון ליצור אסוציאציות עם אלימות פוליטית מהעבר, דוגמת רצח רבין ז"ל – צודק.
2. הדברים המובאים כאן ממוקדים בבג"ץ אבל מתייחסים לכל מערכת המשפט, כשראשי-החץ הם בג"ץ, בית הדין לחוקה ומשרד היוע"מ לממשלה והפרקליטות.
3. גופים שיש להם מעמד מוכר כנציגי ציבור אעל-פי שבחרו בהן קבוצות קטנות יחסית, או שיש להן מעמד ציבורי מתוקף קשרים חברתיים או יכולות כלכליות, שחלקן ממומנות ע"י גורמים שרוב הציבור רואה בהם גורמים מתנגדים לרצונו ואפילו עויינים למטרותיו.
4. הדיון לאחרונה בחוק ההסדרה וביטולו, והפניה של האגודה לאיכות השלטון בעניין "פרשת הצוללות" (3000), הם דוגמאות קלאסיות לאמור לעיל.
5. בראייתי את מהות הדמוקרטיה, אינני שותף לדעה שהפגנות פוליטיות הן תמיד הבעת דעה לגיטימית בדיון הדמוקרטי הכללי. ראשית, הן מייצגות, גם כשהן "גדולות", מיעוט מובהק בעם. שנית, לא מתקיים בהן שיח אלא הפגנת עמדות חד-צדדית. כאשר הן נעשות אלימות (דוגמת אלו המתקיימות כיום בארה"ב), הן משקפות אנרכיה – ניסיון לכפות עמדות בכוח - ולא דמוקרטיה: שכנוע בהידברות, או הכרעת רוב בתהליך מוסדר ואחיד לכל.

תאריך:  23/06/2020   |   עודכן:  23/06/2020
רפי לאופרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
המסיתים בעם
תגובות  [ 14 ] מוצגות   [ 14 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
באום
23/06/20 18:21
 
הירונימוס
23/06/20 21:25
 
רפי לאופרט
24/06/20 12:55
 
הירונימוס
24/06/20 13:38
 
בן נאמן
24/06/20 17:21
 
רוזנבאום
24/06/20 11:57
 
באום
24/06/20 17:24
 
רוזנבאום
25/06/20 16:50
2
א. וינשטיין
23/06/20 23:25
3
יאיר ל
24/06/20 15:04
 
הירונימוס
24/06/20 18:37
 
בן נאמן
25/06/20 05:40
 
רפי לאופרט
28/06/20 09:18
 
בן נאמן
25/06/20 05:49
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הזמנה מקורית לחתונת האדמו"ר רבי מנחם מנדל שניאורסון מליובאוויטש. זוהי פקסמיליה מכתב יד חותנו האדמו"ר הריי"צ. ווארשא תרפ"ט [1929]. הזמנה לחתונת האדמו"ר רבי מנחם מנדל שניאורסון עם הרבנית חיה מושקא בת האדמו"ר הריי"צ.
ספר במדבר מציין את ראשית הגיבוש המדיני בעם ישראל. זהו ספר המשתרע על פני מרבית תקופת שהות בני ישראל במדבר: שמונה ושלושים שנה מלאות תלאות, תהיות, מגיפות, ובעיקר מאבקים פנימיים - המתאוננים והמתאוים, צרעת מרים, המרגלים, קרח, זמרי וכו - מאבקים שכל מהותם היא ערעור על מנהיגותו של משה, על שליחותו, על ישרו וכמובן על התנהלותו ברמה האישית והלאומית. הביקורת החוזרת כחוט השני בכל המקרים היא התנשאותו של משה וקנאותם של המבקרים לשוויון, שהרי כל העדה כולם קדושים, כולם חכמים, כולם נבונים וכולם יודעים את התורה, הרק אך במשה דבר ה'?
23/06/2020  |  גלעד קדומים  |   יומני בלוגרים
ובכן, ההבדל בין שלום עכשיו לבין ריבונות/הינתקות עכשיו הוא ש- ל"שלום עכשיו" אנו חייבים בן זוג, ול"ריבונות/הינתקות עכשיו" איננו זקוקים לאיש, החלת ריבונות ונסיגה הן פעולות חד-צדדיות.
בואו נחזור רק כמה שבועות לאחור, מנכ"ל האוצר, סוף-סוף בדימוס, משתלח במורים בראיון עם אילנה דיין, עולב בהם, אומר להם שאין כל צורך בהוראה מרחוק. ומה עושה מזכלי"ת הסתדרות המורים יפה בן-דוד? היא מורה למורים שבהסתדרות שלה להפסיק ללמד מרחוק. שמעתם? מורי הסתדרות המורים הצטוו להפסיק ללמד מרחוק בשעת חירום בגלל מנכ"ל האוצר ומזכלי"ת הסתדרות המורים שירדו לגמרי מהפסים.
מתיחות ביחסים בין ארה"ב לאיחוד האמירויות על-רקע כניסתו לתוקף של "חוק קיסר" ויחסי איחוד האמירויות עם משטרו של בשאר אסד. לארה"ב ולאיחוד האמירויות יש יחסי ידידות כולל שיתוף פעולה בתחום הביטחוני, שיתוף הפעולה ביניהן גבר לאחר מלחמת המפרץ ויש ביניהן גם שיתוף פעולה כלכלי.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אין עתה צורך בהתלהטות היצרים, בפאטה-מורגנה כאילו עוד מכה אחת ו"זבנג וגמרנו", והניצחון המוחלט בידינו    יותר מכל יש לישראל אינטרס אסטרטגי לבנות נדבך נוסף לברית ההגנה ההולכת ונרקמת בי...
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
עידן יוסף
עידן יוסף
כלי תקשורת מסוימים נוהגים לנגח את חברי הכנסת של הקואליציה ואת הממשלה, תוך התעלמות מההקשר הרחב והתמקדות באירועים זניחים    דיווחים מוטים אלה מתעלמים מעבודתן החשובה של ועדות הכנסת בנו...
ראובן דינור
ראובן דינור
חדר בבית מלון, ממומן בידי המדינה, או דירת מגורים זמנית אינה מענה הולם אלא אקט רנדומלי שמעצב ביתר שאת את הגלות בתוך הארץ
אפרים הלפרין
אפרים הלפרין
המחשבה שתגובה לפרובוקציה תשנה את ה-דנ"א של אויבנו המוסלמים היא מחשבת סרק    עלינו ליטול את היוזמה לידיים ולתקוף בהתמדה בנקודות הכי כואבות    התגובה והנקמה הן נשק של עניים, ואנו לא כא...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il