|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
קבוצת ירדן
פחד מרופא שיניים: אסטרטגיות להתמודדות
פריז. תערוכת פומפיי בגרנד פאלה [צילום: פרנסואה מורי, AP] ניו-יורק. הכניסה לספרייה העירונית [צילום: טד שאפלי, AP]

מי מתמודד טוב יותר עם הקורונה מבחינה כלכלית

אירופה מובילה על ארה"ב בהתאוששות

הנוקשות של שוק העבודה האירופי, שהיוותה נקודת תורפה במשבר הפיננסי, מעניקה ליבשת יתרון במשבר הנוכחי - מסביר ניו-יורק טיימס כל עוד המגיפה לא תחמיר, ממשלות אירופה יוכלו להעניק לאזרחיהן ביטחון כלכלי החיוני להתאוששות מהמשבר - ואילו בארה"ב קיים מרכיב קבוע של חוסר ודאות מבחינת מדיניות הממשל
05/07/20  |   איתמר לוין   |   מיוחדים ברשת   |   מגיפת הקורונה   |   תגובות
הקורונה והכלכלה העולמית, 4.7.20 / אקונומיסט

ארה"ב התאוששה מן המשבר הפיננסי של 2009-2008 הרבה יותר מהר מאשר אירופה; הפעם, אומרים כלכלנים, לאירופה יש יתרון – כותב ניו-יורק טיימס.

במשבר הקודם הגיב הממשל האמריקני במהירות וניצל את הגמישות המובנית של הכלכלה המקומית: עובדו פוטרו במהירות והוחזרו במהירות. אירופה, עם ביטוח אבטלה כללי, מנסה למנוע פיטורים באמצעות סובסידיות למעסיקים – ולכן קשה לפטר ויקר להחזיר. אלא שהקורונה היא משבר שונה לחלוטין, שהקפיא את הכלכלה כולה – והפעם המבנה האירופי הנוקשה מתאים יותר. רוב מדינות אירופה סגרו את הכלכלה, בעוד דונלד טראמפ נתן עדיפות להתניע אותה מחדש במהירות האפשרית.

ההבדלים בין אירופה לארה"ב אינם רק בשיטות, אלא גם בהתמשכות המגיפה – מה שעושה את כל ההבדל בנוגע למידת יכולתן של הממשלות להמשיך ולסייע. הגישות השונות כבר ניכרות לא רק בשיעורי ההדבקה והתחלואה, בהם ארה"ב היא המובילה בעולם, אלא גם בתעסוקה: האבטלה מזנקת ארה"ב ונותרת יציבה-בעיקרה באירופה.

ארה"ב העניקה סיוע מהיר במזומן לחברות וליחידים, אך בפועל משאירה את יצירת המשרות בידי השוק החופשי. ממשלות אירופה העדיפו להקפיא את הפעילות, בתקווה שניתן יהיה לחדש אותה במהירות. הן הימרו על התאוששות מהירה באופן יחסי, והתמקדו בשימור מירבי של המשרות תוך מימון של עד 80% מהמשכורות ושל משרות חלקיות. אבל אם הקורונה תימשך זמן רב מדי, או תחזור בגל שני עוצמתי, הן לא יוכלו להמשיך בכך לאורך זמן.

התגובה האמריקנית הראשונית הייתה אדירת ממדים: 2.7 טריליון דולר במארס ואפריל (13% מהתוצר) כסיוע ליחידים, חברות ומדינות. הסיוע הזה היה גדול בהרבה מאשר באירופה; בצרפת, למשל, העבירה הממשלה רק 2% מהתוצר. אולם התגובה האירופית הייתה טובה יותר משום שהייתה פשוטה יותר ויעילה יותר מבחינת השימוש בכסף. הסיבה לכך היא מערכת הביטחון הסוציאלי האירופית, המאפשרת סיוע מיידי ואינה מצריכה חקיקה מיוחדת כפי שנדרש בארה"ב. הסיוע האמריקני נשפך בחזית רחבה במקום להיות ממוקד מטרה.

הטיימס מסביר, כי המטרה העיקרית של הזרמת כסף למשק היא למנוע את סגירתו המוחלטת, כך שיימשך הביקוש מצד הצרכנים. אלא שבסופו של דבר, משרד האוצר האמריקני העניק הרבה כסף למי שלא היו זקוקים לו – כולל מתים רבים – ועל בסיס כל הקודם זוכה למעסיקים, שחלקם לא היו צריכים את הסיוע. ואפילו ההוצאה הענקית הזאת לא הספיקה כדי למנוע פיטורים המוניים. בלא ביטחון תעסוקתי, הצרכנים לא ממהרים לקנות – והמיתון מחמיר.

הגידול באבטלה בארה"ב היה פי חמישה מאשר באירופה, כך שהתגובה האירופית – לפחות לטווח הקצר – הניבה הרבה יותר תמורה להשקעה. עם זאת, ייתכן שהנדיבות האירופית תאט את קצב יצירת המשרות במערכת הנוקשה של היבשת בהשוואה לשוק האמריקני הגמיש, שם כאמור קל יותר לפטר ולשכור. גמישות זו סייעה לארה"ב להתאוששות ממשברים קודמים – אם כי לא בטוח שמה שעבד אז, יעבוד גם במשבר הקורונה חסר התקדים.

לפי אחד ההסברים, הביטחון הסוציאלי של האירופים אפשר להם להכיל את הסגר ביתר קלות מאשר לאמריקנים. זה היה נכון במיוחד בשמונת השבועות הראשונים – בין אמצע מארס לאמצע מאי – כאשר אירופה הצליחה בעיקרו של דבר להאט את התפשטות המגיפה, בעוד בארה"ב הקצב רק הולך וגובר. הדרישה לפתוח את הכלכלה האמריקנית היא חזקה במיוחד, משום שמיליוני אמריקנים אינם יכולים להתקיים בלא עבודתם – ולכן גם קיימת נכונות ליטול סיכונים בריאותיים גדולים יותר מאשר מעבר לאוקיינוס האטלנטי.

הטיימס מדגיש, כי הרבה תלוי במסלול העתידי של ההתנהלות הממשלתית. מדינות האיחוד האירופי ימשיכו בוויכוחים הסוערים על ההיקף והצורה של קרן ההתאוששות, אך אין ספק שהכסף יגיע. אם אירופה תצליח לנהל מגבלות רחבות ומקיפות אך לזמן קצר, הרי שקרן ההתאוששות תסייע בשנה הבאה לצמיחה מחודשת של הכלכלה. לעומת זאת, חוסר הוודאות לגבי המדיניות בארה"ב הוא עצמו גורם מפתח. אם הצרכנים האמריקניים ימשיכו לחשוש או אם יפסיקו לקבל דמי אבטלה, או אם תימשך העלייה בהדבקה – ההתאוששות האמריקנית עלולה להיות קצרת טווח.



תאריך:  05/07/20   |   עודכן:  05/07/20
איתמר לוין
+אמליץ על פרישה אם הישיבות ייסגרו
23:39 05/07/20  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
הודיע כי ימליץ לרבנים להורות על פרישה מן הממשלה אם תתקבל תוכנית משרד הבריאות והמל"ל לסגור את כל הישיבות כולל את אלו שבקפסולות וכן לצמצם את מספר המתפללים בבתי הכנסת ל-20 בלבד  ▪  דרעי: "בתי הכנסת לא יהיו פחות ממסעדות ומועדונים"
ישיבה של גור בב"ב [צילום: יוסי זליגר/פלאש 90]
גפני. אעלה למרנן ורבנן [צילום: פלאש 90]
+חיילים קרביים ישוחררו אחת ל-3 שבועות
21:34 05/07/20  |  עידן יוסף
צה"ל יקצה 300 חיילים לסייע למערך החקירות האפידימיולוגיות. בנוסף ביחידות הקרביות היציאה הביתה תהיה אחת ל21 יום.
+30 ישראלים יגיעו ארצה ממדינות מרכז אסיה
20:43 05/07/20  |  עידן יוסף
‏30 אזרחים ישראלים עושים את דרכם ארצה מקזחסטן וקירגיזסטן כחלק ממבצע חילוץ של משרד החוץ.
+14 ראשי רשויות מקומיות ייכנסו לבידוד
20:42 05/07/20  |  עידן יוסף
11 ראשי עיריות ומועצות צפויות להיכנס לבידוד בעקבות מפגש עם ראש עיריית יהוד-מונסון, יעלה מקליס, שאובחנה היום (א') כחולת קורונה. בין ראשי הערים שנכחו במפגש: ראש עיריית נתניה, מירם פיירברג איכר, ראש עיריית אור יהודה ליאת שוחט, ראש עיריית פרדס חנה-כרכור הגר פרי יגור, ראש מועצת קדימה צורן קרן גרין, ראש מועצת דרום השרון אושרת גני גונן, ראש מועצת גני תקווה ליזי דלריצ'ה ושושי כחלון-כידור ראש עיריית כפר יונה.
([צילום: יח"צ])
+מניין המתים בקורונה עלה ל-331
19:55 05/07/20  |  עידן יוסף
הקורונה בישראל: מספר החולים עלה ביותר מ-800 בני אדם. 11,540 חולים - 86 במצב קשה, מתוכם 27 מונשמים. מספר המתים עלה ל-331.
תמונת מצב עדכנית
+הרמטכ"ל מקיים בקריה דיון לבלימת התפשטות הקורונה בצבא
19:52 05/07/20  |  עידן יוסף
בשעה זו מתקיים בקריה דיון מיוחד בראשות הרמטכ״ל כוכבי על צעדים נוספים כדי לבלום את התפשטות הקורונה בצה״ל. בימים האחרונים זינק מספר החולים בצבא ליותר מ-200 ומספר המבודדים ליותר מ-5,000 בהרבה מאוד יחידות בצה״ל ויש חשש מהשבתה של יחידות (גלי צה"ל).
+ראש עיריית יהוד-נווה מונסון חלתה בקורונה
17:04 05/07/20  |  איציק וולף
ראש עיריית יהוד-נווה מונסון, יעלה מקליס, התגלתה כחולת קורונה. מקליס הודיעה על כך בדף הפייסבוק שלה וכתבה כי על אף שהקפידה על הנחיות משרד הבריאות חשה בסוף השבוע רע ובדיקת קורונה שערכה נמצאה חיובית.

"כרגע מתקיימת הערכת מצב נוספת בראשות מנכ"ל העירייה על מנת לוודא כי שגרת החיים בעירנו תמשיך לפעול כבשגרה", ציינה.
+אושר: אירועים עד 50 איש בלבד
17:01 05/07/20  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
שמונה חברים בוועדת הקורונה תמכו בצו המגביל את ההתקהלויות באולמות האירועים ושלושה התנגדו לו  ▪  מליאת הממשלה תתכנס מחר בבוקר שוב, לדיון בנושא ההגבלות במסעדות
ועדת הקורונה של הכנסת [צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת]
נתניהו. דיון נוסף מחר בבוקר [צילום: רונן זבולון]
+השרים אישרו: נתוני האשראי בקורונה יימחקו
16:45 05/07/20  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
ועדת השרים לחקיקה אישרה הצעת חוק של ח"כ משה גפני ולפיה מאגר נתוני האשראי מתקופת משבר הקורונה יימחק בשל חשש הלווים הנמצאים במצוקה כלכלית מפגיעה בדירוג האשראי שלהם, וכי פגיעה בדירוג האשראי שלהם עשויה להקשות עליהם לחזור לתפקוד נורמלי
([צילום: אליס אמנדולה, AP])
+הנחיות לא ברורות ודוגמה אישית רעה
15:51 05/07/20  |  גד פניני   |   לרשימה המלאה
הבדיחה הסטטיסטית אומרת שאם מישהו שוכב כשראשו קופא במקפיא ורגליו נשרפות בתנור - אז בממוצע הוא מרגיש נוח. נראה כי מרבית ההנחיות הלא הגיוניות הן ממוצע של גישות קיצוניות שמובילות לתוצאה מטומטמת
([צילום: פרנק אוגוסטיין/AP])
+מראה מעל הגשר
14:18 05/07/20  |  דן מרגלית   |   לרשימה המלאה
אין סיבוב ב, אין עלייה משמעותית בקורונה  ▪  חלק מהתקשורת משחקת לידיו של ביבי בכוונת מכוון או בתום לב

(כן נרבה [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אירופה מובילה על ארה"ב בהתאוששות
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שמ
5/07/20 21:33
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מגיפת הקורונה
ועדת הקורונה בכנסת אישרה (יום א', 5.7.20) את ההגבלות החדשות על התקהלויות באירועים. הצו שאושר קובע כי החל ממחר תוגבל הנוכחות באולמות אירועים, בברים ובמועדונים ל-50 איש. שמונה חברי כנסת תמכו בהגבלות ושלושה התנגדו להן.
05/07/2020  |  איציק וולף  |   חדשות
ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה את הצעת החוק שיזם יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני יחד עם סגן שר התחבורה אורי מקלב, הקובעת כי מאגר נתוני האשראי מתקופת משבר הקורונה יימחק.
05/07/2020  |  איציק וולף  |   חדשות
נראה לכאורה כי עם ישראל נוטה שלא לקיים את ההנחיות בנושא הקורונה ונשאלת השאלה למה זה קורה. הישראלים ידועים ביצירתיות, בנון- קונפורמיזם, בניסיונות לעקוף את כל מה שאפשר לעקוף, בהתנגדות הפנימית המובנית לקיום הנחיות והוראות, אך עם זאת ולמרות הכל אנחנו ידועים גם ביכולת הבלתי רגילה להתגייס בעתות מצוקה, להתאחד, להתגבש, להתנדב ולסייע אחד לשני, אפילו תוך סיכון עצמי.
05/07/2020  |  גד פניני  |   יומני בלוגרים
לא, לא, שום דבר המזכיר את מחזהו של ארתור מילר "מראה מעל הגשר" על השבר במשפחת מהגרים איטלקיים בארצות הברית. המראה מעל הגשר בישראל הוא משמרות של "הדגלים השחורים" היוצאים את הבית ביום שרב ומתייצבים בצמתים להניף את דגל ישראל ולהתריע מפני הדיקטטורה הזוחלת של הכנסת. היום ומחר היא תעשה צעד נוסף כאשר תפקיד בידי הנאשם בפלילים בנימין נתניהו את ההכרעה הבלעדית אם להאנות לאופוזיציה ולמנוע את ההפגנות נגדו. גם את הפעלת השב"כ נגד אזרחים בסוגיית הקורונה.
05/07/2020  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
אל לנו להיות פעורי פה מכך שהממשלה לא נחלצת למען האזרחים - מדיניותה הכלכלית-ימנית הפושעת והמבזה הביאה עלינו אסונות בזה אחר זה במשך שנים. ניתן לשער שעל-פי מדיניות זו, הממשלה חשבה שיש מספיק זמן עד הגל השני ושעד אז המשק יבריא באופן יחסי ויזרים לאזרחים מעט כסף אשר אמור היה לכלכל אותם עד ההגבלות העתידיות.
05/07/2020  |  טל בן-יעקב  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
בתי העלמין הקיבוציים, לרוב מטופחים ומגוננים בצמחי ושיחי נוי ובעצים מצילים    בסך-הכל ניתן לקבוע כי בתי העלמין הקיבוציים מטופחים יותר מאשר בתי עלמין אחרים
דן מרגלית
דן מרגלית
לאחר 170 ימי המלחמה, לא נסכים עוד שנכדינו ונכדותינו ישלמו בדמים אלה או בדמים אלה את מחיר הטפילות של החרדים
יוסף קנדלקר
יוסף קנדלקר
מאז ועד היום איש לא מעז לקרוא לבן שלו המן, למרות ששמעתי על מישהו שקראו לו כך, אבל זה בגדר שמועה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il