|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

אחמד ו"שירים ושערים"!

שנים של שידור ב"שירים ושערים", תוכנית הדגל של רשב ב' של קול ישראל, לשעבר במסגרת "רשות השידור" (בפירוק), לא מימשו ממדי ההערכה המתבקשת כל זאת, כי ההוויה הישראלית אינה ולא הייתה די סובלנית לחדירות יתר פולשניות!
06/07/2020  |   קיסר קבהא   |   יומני בלוגרים   |   ישראלי-ערבי   |   תגובות
לחצן גול, שירים ושערים

קיסר קבהא [צילום: באדיבות קיסר קבהא]

שידרתי ב"שירים ושערים", תוכנית הספורט המיתולוגית של רשת ב' של קול ישראל. התלהבתי, הלהבתי, צווחתי, צרחתי, זעקתי, התמוגגתי, מתחתי איברים, קפצתי וקיפצתי. נגעתי או שלא בתהילה. מכל מקום הגשמתי חלום.

שנים שידרתי דברי טעם יפים ונשגבים, שנעמו למאזינים רבים ואפילו נעמו להם מאוד. אך כדרכם של החיים, לא הותירו את רישומם על אחרים. ובזמנו נדחקתי, או אולי הוצאתי מחלצי התוכנית, שהתאהבה בשמה והתהדרה בו. שם יפה, איכותי ומלכותי "שירים ושערים". שבתום דור הנפילים של מייסדיה המעולים, האגדיים ומגישיה החינניים, הססגוניים והנערצים כגון: גדעון הוד, עמי פזטל, מאיר אינשטיין ודני דבורין, סר חינה של התוכנית, נגדע קסמה והועם זוהרה. כשלמעשה לאחר הסתלקותו של האחרון שברשימה הנכבדה, דני דבורין, עם פרישתו לגמלאות בשלהי שנת 2013, היא נחבטה, התרסקה והתנפצה לרסיסים ולא נותר מינה כלום, עד כדי כך שהשם שהפך להיות הכי קולע לה והיא הפכה להיות הכי ראויה לו והכי מזווגת אליו זה "שירים ושיירים".

מאז, "שירים ושערים" הפכה בבת אחת מתוכנית סוחפת, מרתקת, מעניינת, שמחה ועליזה לתוכנית משמימה, עילגת, מקרטעת, מיותמת ומדממת. מי מבין מאזיניה היה מרשה לעצמו או מעז לגעת במקול של מכשיר ה"טרנזיסטור", לסובבו ואגב כך לעבור תדר, ואו לנועלו כאשר התוכנית הייתה בשיאה, והיא בישמה את האוויר ופילחה אותו בניחוחיה, בגנדרנותה ובגרנדיוזיותה?

דומה שאז, מה שנותר מתוכנית הדגל הרדיופונית המפוארת והמהודרת בעונותיה האחרונות, זו רק נעימת הפתיחה המיוחדת, הרועשת, הרוקעת והמרקידה, וסלסולי מנגינתה החולמנית, המיופיפת והנצחית. שברי הקולות שנותרו אז, לא המריאו והמה נשמעו כמו בליל של דוושות חורקות או התנפצויות של מגרסות חצץ והזדעקויות והזדעזעויות של שופלים טורדניים המפריעים את השלווה הפסטורלית ביום מנוחה.

כדי להפנים, לעכל ולהבין את פשר הדברים ואת עוצמתם, אני מוצא את עצמי זקוק להתייחסות ביריעה רחבה יותר, לתופעות ולסממנים הקיימים בחברה הישראלית. או ליתר דיוק, בהוויה הישראלית. והמתרחשים בקרבה והקשורים קשר הדוק לדברים המועלים כאן.

מנגבים חומוס

ההוויה הישראלית הדשנה והשבעה על כל שמנה וסלתה, מתייחסת אל המיעוט שבקרבה כאל מיעוט חוסה, מנוכר, סגור ומסוגר. מבחינתה, בודדים הם אשר מסוגלים ויכולים לפרוץ ולחדור דרך החרכים של הגדר הפיקטיבית, החובקת והמפרידה. היא אינה יכולה להרשות לעצמה חדירות יתר וזה הפך להיות טאבו.

בהיבט אחר אך קשור, מעבר למאכלים הישראלים האותנטיים, ההוויה הישראלית לוטשת עין תמיד למשהו שונה, אחר. ותמיד יש לה את ה"חומוס", את ה"מסבחה" או את ה"מטבוחה", שכיף לנגב בחוצות נצרת, או על-רקע חומות עכו, או בתוך סמטאות יפו וערים מעורבות אחרות. וכשבא לה החשק להתענג על מעדנים מתקתקים, הלשון מתגלגלת במעלה החך למראה ה"כנאפה" המעודנת, או ה"בקלאווה" הטעימה, או דומיהן.

בקטע של אישים, היא משתעשעת ולעתים נושכת וגם נוגסת בבודדים, הדורים בזכות עצמם: באחמד אחד (ד"ר אחמד טיבי), באיימן (ח"כ איימן עודה), בעוד מכרם (השחקן מכרם חורי), במירה (הזמרת מירה עווד), בזוהר (זוהיר בהלול), במאזן (מאזן גנאיים), באבו יונס (מוחמד אבו יונס, יו'ר בני סכנין), ובעוד כמה וכמה אנשים כבודם במקומו מונח. אתה תמצא אותם בכל גזר עיתון מצהיב, ותצפה בהם מרצדים על כל מרקע בכל זמן נתון, ותאזין לקולותיהם בוקעים ומהדהדים מעל גלי האתר, מתראיינים ומתפלמסים על כל נושא, בין אם הוא זניח, הזוי או ברומו של עולם.

ההוויה הישראלית סיגלה לעצמה גם רשימה של מוקצים מחמת מיאוס: גברת אחת (ח"כ לשעבר חנין זועבי), ומחליפתה (ח"כ היבה יזבק), שייח' (ראאד סלאח), ח"כ לשעבר ( ג'מאל זחאלקה), ועוד כהנה וכהנה אחרים. אלה נתפסים תמיד, כנהנתני הדמוקרטיה הסובלנית הישראלית הנאורה והמרנינה, או כתלמידי הכיתה הסוררים, כפויי הטובה האולטימטיביים שצריך לרסנם, לגמדם ולהחזיר אותם לממדים הטבעיים. בנוסף, ישנו אוסף של אנשים שזוכים להברקות בודדות, או להבלחות אינדיבידואליות מרקיעות שחקים, אך אינם נתלים בזיכרון הקולקטיבי ומיד בתום הופעתם, חוזרים המה לשקוע בתהום הנשייה.

כשדר, התייחסתי לשידוריי ב"שירים ושערים" במידת רצינות מרובה ובחרדת קודש. כאשר שובצתי למשחק, התכוננתי בדקדקנות במשך כל הימים שעמדו לרשותי עד להזנקתו. ידעתי שאני, יותר מהאחרים, נתון תחת עיניים בוחנות המסתכלות עלי דרך זכוכית מגדלת. היו אנשים שנהנו משידוריי וידעו לפרגן. לעומתם היו אנשים שארבו בפינה והקשיבו לכל אות, פסיק, להג והגה.

ששה ערבים

אלה לא חסו עלי, התחבאו בין נפתולי מילותיי ותיאורי העסיסיים והתחשבנו איתי על כל הגיג, ספרו את נשימותי, השחיזו את להבי סכיניהם והיו בהיכון לדקור. חשקו שיבולע לי. מאוויים היה: שאני איחנק בשידור ושלשוני תיתקע בגרוני. וכי מה? עוד ערבי! או בלשון מעודנת יותר: עוד בן מיעוט! מצער מאוד היה, שבין אלה שנטלו חלק בחינגה המכוערת הזו ודחפו להעצמתה, היו אנשים מתוך המערכת.

לא במקרה, חבר מערכת ציטט באוזני, דברי בכיר אחר במערכת בהתייחסו לאי שיבוצי בשבת אחת: "אי אפשר ולא מתקבל על הדעת לשבץ בתוכנית אחת, המיועדת לציבור דוברי העברית, מתוך ששה כתבים שני ערבים", איום ונורא!

מדי פעם, כאשר עלה נושא "שירים ושערים" בחוצות בהקשר זה או אחר, לפרקים זרקו לעברי כשזיהו שאני משתייך לתוכנית: אהה... אתה "זוהר"? אחרים נתמלאו ונגדשו נוסטלגיה והתרפקו על "זוהר" ואיך היה מתבל את תיאוריו: "הדשא ירוק והציפורים מצייצות".

כאשר הייתי מציין, לשם הציון וההמחשה בלבד, שגם אני עוטף את שידורי בצלופנים נוצצים, בוהקים ונדירים ובדברים מיוחדים, יפים ונאים מעבר לדשא ולציפורים, זה לא עבד. הרי האנשים, הם פועל יוצא של ההוויה הישראלית הנעולה על החומוס שלה, על ניגוב צלחתה, על הכנאפה שלה ועל "זוהר" שלה, ואינה סובלת ואו מאפשרת חדירות פולשניות נוספות. אגב, על ידידי זוהיר בהלול, לימים גם חבר כנסת, אין לי אלא להרעיף דברי קילוסין ולהפליג בשבחים ולרומם את מידותיו כשדר וכאדם.

יורשה לי, לטפוח לעצמי על השכם ולספר: שהגעתי לשיא במישור האישי כאשר נבחרתי להנחות ולשדר ב-2005, ממרומי היציעים ב "קאמפ נואו" בברצלונה, את הטקס שקדם לפתיחת "משחק השלום", בין קבוצת הפאר הספרדית ברצלונה לבין נבחרת משותפת של שחקנים ישראלים ופלשתינים. ושהיה פרי יוזמה משותפת של ראשי קבוצת ברצלונה ו"מרכז פרס לשלום". ולשמש כרוז ראשי במשחק, אל מול אוזניהם הכרויות של למעלה מ-60 אלף איש שנכחו באצטדיון הענק והמטופח ושהועבר בשידור ישיר ליותר מ-130 מדינות ברחבי העולם! כאשר הושתה עלי המשימה להנחות את הטקס בשלוש שפות בו זמנית: עברית, ערבית ואנגלית. כשלצידי יושב שדר ספרדי בכיר, שבינתיים הלך לעולמו, שנבחר אז להנחות בשתי השפות המקומיות: ספרדית וקטאלונית. יורשה לי גם לציין, בצניעות ראויה אך מתבקשת, שעמדתי במטלה הכבדה והנשגבת על הצד הטוב ביותר!

דרך נלוזה

בזמנו, בשנת 2013, חרה לי עד מאוד אופן ההיפרדות ממני כשדר ב"שירים ושערים" שהיה בסגנון ה" פוטש" הנלוז והנואל! הקשר איתי השתתק, נאלם ונעלם לפתע פתאום. איש לא טרח לידעני או להודות לי על פועלי במשך שנים, בימי הקיץ הלוהטים ובימי החורף הסגריריים, למען התוכנית, לפי כללי הנימוס האלמנטריים, הפשוטים והבסיסיים ביותר הנהוגים, השגורים והמקובלים. וכי למה? שהרי ה"כושדר" עשה את שלו והוא יכול ללכת! חרה לי מאוד, אני קיסר קבהא, שמוניתן (נהג מונית) אנאלפאביתי, עלוב נפש, מריר מרה שחורה ומשועמם עד להחריד, עולה לשידור קצת אחרי חצות הליל בתוכנית לילה שיעדה ויעודה שיחות עם מאזינים, וקורא לי בשם "הזה אחמד קיסר"! התבטאות גזענית זועקת עד המרום, שנאמרה רק בשל היותי ערבי ומבלי שיהוסה או יוער לו או יסויג על-ידי מי מהמושכים בחוטים באותה תוכנית למרות דריכותם שהייתה בשיא!

ברם, זו דרכם וזהו נוהגם של אנשים כגון אלה שאינם יודעים לפרגן לקולגות קוצרי הצלחות ואינם בוחלים בשום אמצעי כדי לפגוע בהם. הם היו מצחצחים חרבות חלודות ומשחיזים קולמוסים דהויים בלתי מחודדים, מרוטים ושבורי ראש, כדי לעוט על המציאה ולתקוע את ציפורני הפרא שלהם בבשר החי כסוג של התחשבנות לשמה בדרכם שלהם, דרך נלוזה! אני אמת צרופה אמרתי. מה גם, שמבחינתי, זהו פרק בחיי שתם ונשלם!

הכותב הוא עיתונאי לשעבר ברדיו בערבית ברשות השידור, שימש גם שדר בתוכנית (שירים ושערים) ברשת ב' וככתב הרשת, סופר ויוצר בעברית ובערבית ותושב עין א-סהלה.
תאריך:  06/07/2020   |   עודכן:  06/07/2020
קיסר קבהא
+מחיר החלת החוק הישראלי ביו"ש
11:18 06/07/20  |  יורם אטינגר   |   לרשימה המלאה
ככל שתדמית ההרתעה של ישראל משתדרגת, על-ידי הפגנת עצמאות מדינית וביטחונית, כן משתדרג הביטחון הלאומי של ירדן, סעודיה ומצרים
(דוד בן-גוריון. לא ויתר [צילום: הנס פין/לע"מ])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אחמד ו"שירים ושערים"!
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יובל כהן
7/07/20 22:05
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-ערבי
עמוק ביסוד התוכנית עדין נשארו עקבות של הנחות יסוד וטעויות העבר של מחלקת המדינה האמריקנית בשיחות עם הממשל אין על הממשלה להצטמצם בדיונים על מפות ועל כבישים, אלא להסביר ולפרט מה המשגים בהנחות היסוד
היחסים בין ישראל למדינות המפרץ התפתחו לאורך העשורים האחרונים, ובפרט בשנים האחרונות, במספר ערוצים מקבילים, חופפים לעיתים, אך נפרדים: ערוץ ביטחוני-מודיעיני, שנותר מטבע הדברים חשאי; ערוץ כלכלי-מסחרי שקט אף הוא; ובשנים האחרונות גם ערוץ של דיאלוג בין-דתי ובין-תרבותי. לצד החשאיות המאפיינת את רוב רובם של הקשרים, התפתחו עם הזמן גם קשרים פומביים, מפותחים פחות יחסית. הם כוללים כיום פגישות בין בכירים משני הצדדים, בעיקר כאלו שכיהנו בעבר בתפקידים רשמיים, ובהעברת מסרים פומביים.
27/06/2020  |  יואל גוז'נסקי  |   כתבות
"בתחילה נעלבתי, אחר כך כעסתי, בסוף נעצבתי אל ליבי. כאדם, אני משתדל לא לשכוח לברך את חבריי, מכריי וידידיי בימי מועד וחג. והנה, בתום צום רמדאן נותרתי לבדי, אני, משפחתי, חבריי מהכפר ומבית הספר, ואחיי היהודים לאן נעלמו? תהיתי ביני לביני. לא ברכה, לא פרח, לא לב, כלום, שגרה, זה לא שהם לא דיברו איתי, הסתמסו עימי, הם רק לא ברכו אותי". הציטוט הזה שייך לחברי הטוב מאחד מכפרי העמק. לא לכבודו הוא כותב שורות אלו, את האגו שלו אפסן מזמן, אני כותב שורות אלה כדי לחזק את הרקמה המשותפת שלנו, לחזק את החיבורים, את המאחד ולא את המפריד, לחיות ביחד.
בית הכנסת "אליהו הנביא" באלכסנדריה נפתח מחדש בינואר השנה, לאחר שיפוץ יסודי. שר הארכיאולוגיה המצרי, ח'אלד אל-ענאני, השתתף בטקס לצד בכירים מצרים, שגרירים זרים וראשי הקהילה היהודית. נציגי שגרירות ישראל לא הוזמנו לאירוע, אולם נטלו חלק בתפילה חגיגית שנערכה בבית הכנסת חודש לאחר מכן.
מדוע ישראל שוקלת לספח שטחים בגדה המערבית? ניתוח עלות-תועלת יצביע, כי עדיף לשמור על הסטטוס-קוו בזירה הישראלית-פלשתינית. ישראל כבר נהנית משליטה ביטחונית מלאה בגדה המערבית, החוק האזרחי הישראלי תקף לגבי אזרחיה המתגוררים באזור, ובמידה רבה עלה בידי ישראל להרגיל את הקהילה הבינלאומית להמשך התרחבות ההתנחלויות. השחקניות הרלוונטיות - הרשות הפלשתינית, מרבית מדינות ערב, מדינות מרכזיות באירופה, חברות מועצת הביטחון של האו"ם וארצות הברית - השלימו עם מציאות זו ואינן מתנגדות לה באופן פעיל.
13/06/2020  |  ד"ר רוברט סטלוף  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il