|   15:07:40
דלג
  אפרים הלפרין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

מה אין ברשימת המניעויות של שופטי העליון

גם בבית העליון הבינו כי משקלה של התקשורת הוא כל כך משמעותי אשר לא ניתן להפקירו, מה שחייב את נשיאת בית המשפט העליון לשכור "תואם ניר חפץ"
07/07/2020  |   אפרים הלפרין   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
הנשיאה חיות [צילום: הרשות השופטת]

מודיעין טוב מחפש את האויב בכל השטח, אך מודיעין הרבה יותר טוב מניח כאקסיומה שהאויב נמצא בכל מקום, ולכן הוא יחפש בעיקר היכן האויב איננו.

קיימים שני מרכיבים מאוד חשובים בחקר של כל נושא:

1) הפרטים והעובדות שישנן.

2) הפרטים והעובדות החסרות.

נער הייתי וגם זקנתי. במהלך שירותי בצבא, בעיקר במילואים, שהיתי במחיצתם של קצינים מאוד בכירים וסייעתי להם כקצין בדרג ביניים לבצע את משימתם, משימתנו, היינו לנצח את האויב, בדרך הכי מהירה והכי יעילה.

לא כל הבכירים הם בוגרי האקדמיה הפולנית

רוב הבכירים למדו באקדמיה הפולנית לקצינות, ודרשו לדעת עוד ועוד נתונים על הימצאות האויב ועל היערכותו. אך היה אחד, אחד בלבד, שיש לו מסורת ארוכה מאוד של ניצחונות, הן בתרגילים והן בקרב והוא הורה לי ולחבריי: אל תסתיר ממני את תמונת האויב, אך את עיקר מאמציכם תקדישו לאיתור מרחבי ה"אין אויב" וכמובן הצביע עקב ניסיונו הרב והכרת השטח, על הנקודות בהן צפה שהאויב לא ישהה, והוא בדרך כלל לא טעה.

וברגע שהצבענו, חבריי ואני, לעיתים לאחר דקות ולעיתים לאחר שעות מרובות, על נקודות התפר על האזורים ה"נקיים", חיוך ממזרי נסוך על שפתיו. הוא סימן כבר בשלב המוקדם הזה עוד X על המגף, "שלף מהמגרה" את תוכנית ג' או ד' או ה', ומשם ואילך הרמ"ט שלו ניהל את המלחמה, כאשר הוא, המפקד, מחלק זמנו בין המפקדה, החפ"ק, פיקוד ומטכ"ל, ובתרגילים אף בקפה שחור ובשש-בש - כי ברגע שאיתר את נקודת התפר, את נקודת התורפה של האויב, הסיפור בפועל נגמר. כן, לעיתים הפרטים החסרים בתמונה, מסייעים לנו לקבלת החלטה מיטבית הרבה יותר מהעובדות שנמצאות בתמונה.

לקח: תמיד נבדוק גם את מה שחסר

הבנת והטמעת הערך המשמעותי של "החסר" בכל קבלת החלטה או ניתוח, הביאו אותי לנקיטת כלל אוטומטי. מעין רפלקס מותנה הקופץ לי מול העיניים בכל אתגר חשיבתי שעומד בפני, בכל סיפור שאני שומע ואני נדרש לנקוט בו עמדה, ואז אני משתדל לבדוק את הנושאים הקשורים הקיימים ובמקביל גם, ולעיתים ביתר שאת, לבדוק נושאים קשורים אפשריים חסרים, ולעיתים דווקא מחסורם, או דווקא העדרם הוא המפתח לפתרון התעלומה.

הנושאים החסרים הם מאוד מאתגרים, כי הם מחייבים אותך להגות אותם יש מאיין, והם גם מאוד מסוכנים כי לא כל מה שאני חושב שחסר, אכן חסר, ואז קיימת נטייה אשר ממנה חובה להיזהר של המצאת חסרים שאינם קשורים כלל, ואשר המרחק ביניהם ובין "מקוריות" קונספירטיבית עלול להיות מרחק נגיעה.

מה חסר ברשימת המניעויות

בעקבות פעילות עיתונאית מבורכת, אשר רובה בוצע על-ידי עיתונאי מעריב/רדיו/טלוויזיה קלמן ליבסקינד, פורסמה רשימת המניעויות המעודכנת של שופטי בית המשפט העליון.

אינני מכיר אישית אף אחד משופטי בית המשפט העליון. אינני מכיר גם איש מאלה הכלולים ברשימת המניעויות, כך שלי אישית הרשימה הזו לא אומרת כלום. בעיני פרסומה מאוד חשוב כי כאשר הרשימה מפורסמת קשה הרבה יותר לשופטים לעשות עמה 'פוילה-שטיק' מסוג המקרים שתוארו על-ידי ליבסקינד במעריב. אז מה נותר לי בכל הסיפור? מה שנותר לי הוא לבדוק מי ומה חסר ברשימה.

מסתבר שאפשר להחביא פיל בין השורות

ובכן, כולנו יודעים מי ומה חסר ברשימה. לכולנו זה ברור כשמש, אבל יש מסך ערפל מאוד סמיך שמונע מאתנו לחשוב בהגיון, ולחבר חלקים חלקים לתמונה שלמה. מוחנו שטוף באינפורמציה אינטרסנטית (מוטית) ולכן הפיל, כמה שהוא קיים וכמה שהוא גדול, הוא מצליח להתחבא בין השורות של רשימת המניעויות.

בלשכת נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיותת משרת מזה כמה שנים, במשרת אמון וללא מכרז, דובר, יועץ תקשורת. עלותו למשלם המיסים הישראלי היא כ-34 אלף שקל בשנה, ונועד "לסייע לנשיאה בייעוץ תקשורתי, לצד מערך הדוברות הקיים".

גם בבית העליון הבינו כי משקלה של התקשורת הוא כל-כך משמעותי אשר לא ניתן להפקירו, מה שחייב את נשיאת בית המשפט העליון לשכור "תואם ניר חפץ" (בלי להתייחס כמובן להסתבכות של חפץ) על-מנת לשמור על האינטרסים התקשורתיים של בית המשפט העליון, נשיאתו, שופטיו ועובדיו.

ומה בכלל עושה יועץ תקשורת?

א) הוא, ושולחו וכל מי שבקשר עמו מטעם שולחו - חד-הם. היועץ הוא תיווך, הוא מדיה, הוא שלוח, אך הידיים והפה הם הידיים והפה של השולח.

ב) יועץ תקשורת מתדרך את העיתונות, ומצפה שהעיתונות תפרסם את התדרוכים בהבלטה הראויה, ובזריזות הראויה.

ג) יועץ תקשורת עוסק בניו מדיה, באתרי אינטרנט, באתרי חדשות באינטרנט, וברשתות חברתיות.

ד) יועץ תקשורת שואף למנוע פרסומים פוגעניים, אמתיים או שקריים על שולחו, ולפי העדות שולחו גם על המוסד ועל עובדיו. הוא ודאי נמצא בקשר רצוף עם גורמי עיתונות כתובה/רדיו/טלוויזיה/אינטרנט על-מנת להשפיע עליהם לפרסם או שלא לפרסם נושאים שונים על-פי הצרכים של שולחו כפי שבאים לידיעת היועץ, השלוח מפי השולח והגורמים מטעמו.

ה) במילים אחרות, אותו יועץ מקבל את שכרו על-מנת להטות תקשורת. פשוט להטות תקשורת, על-פי הצרכים (אינטרסים) הפיזיים והתדמיתיים של השולח ושל אינטרסים מוסדיים שונים כפי שמבטא אותם השולח.

חיפשתי ברשימת המניעויות של הנשיאה חיות אמצעי תקשורת אחד לרפואה, וניאמה, אין. והרי יועץ התקשורת שלה לא שונה מיועצי תקשורת אחרים. הוא בא לשם על-מנת להגן על המעמד התקשורתי של הנשיאה, וכפוף להנחיותיה גם על המעמד התקשורתי של השופטים בבית המשפט העליון ובבתי המשפט בכלל. הגנה כזו באה לידי ביטוי בהשפעה, חלקה בהסברה מראש, וחלקה בתיקונים בדיעבד. אין שום סיבה להאמין שנשיאת בית המשפט העליון איננה נמצאת באורח יום יומי, בעיקר באמצעות השליח שלה, שהוא בפועל היא עצמה, ברקע של הפרסומים על בית המשפט העליון בכל אמצעי התקשורת. אז כיצד לא נכללו כל כל כל אמצעי התקשורת בארץ ברשימת המניעויות שלה?

האם הנשיאה חיות תוכל לדון בעניינו של עיתון יום לאחר שנאלצה להתערב בשיקולי המערכת באמצעות יועצה, על-מנת להוריד כותרת מעליבה על אשתו של שופט? האם היא תוכל לדון אם מערכת העיתון נענתה לבקשתה? האם היא תוכל לדון אם המערכת לא נענתה לבקשתה?

ואם יודע עורך עיתון שהנשיאה עשויה לדון בעניינו האם ייעתר בייתר קלות לבקשתה בתיווך יועץ התקשורת שלה לתת לה טובת הנאה באמצעות עיתונות טובה? האם יהיה קשוב יותר ליועץ התקשורת של נשיאת בית המשפט העליון אשר תדון אולי מחרתיים בעניינו? האם יהיה קשוב פחות? או אולי יפברק לכלוכים על-מנת לקבל קריאת כיוון מהלשכה ואז להסיר על-מנת להיראות נחמד? מי יודע, הוא יכול ליפול אצלה. שלח לחמך על פני המים. ואנו הרי יודעים שעורכי עיתונים בישראל הם מלאכי שרת, אבל מי אמר שכולם כאלה כל הזמן? ויש גם מול"ים ובעלים, שכחנו?

אם השפעה על עיתונות מהווה (להבנת המשטרה והפרקליטות) בעניינו של ראש הממשלה מרכיב בסיסי של מתת שוחד, האם אי-הכללה של כל אמצעי התקשורת בישראל ברשימת המניעויות של הנשיאה חיות וברשימת המניעויות של כל שופט שעוסק במישרין או בעקיפין בקשרים עם התקשורת, אשר תוצאתם השפעה על התקשורת, מעידה על כך שדיון בעניינו של עיתון יום לאחר שנתן טובת הנאה באמצעות שינוי כותרת, איננו עסקת שוחד בין שופט לבין עיתון? או שמא אין מדובר בעסקת שוחד בין כל ערכת המשפט לבין עיתון? לכל הטהרנים ה"ליברלים" והצבועים הפתרונים.

תאריך:  07/07/2020   |   עודכן:  07/07/2020
אפרים הלפרין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מה אין ברשימת המניעויות של שופטי העליון
תגובות  [ 17 ] מוצגות   [ 17 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
זו לא השאלה
7/07/20 10:50
 
בן נאמן
8/07/20 07:52
 
קישקושים עלובים
8/07/20 10:02
 
ה.א
8/07/20 11:51
 
אין סוף להבלים
8/07/20 12:31
 
ה.א
8/07/20 13:10
 
אתה חלש גם בחשבון
8/07/20 17:25
 
ה.א
8/07/20 19:16
 
אל דאגה
9/07/20 08:51
 
ה.א
9/07/20 11:20
 
שיעור באזרחות
9/07/20 11:35
 
ה.א
9/07/20 19:36
 
בן נאמן
8/07/20 12:18
 
במה אנו נבדלים?
8/07/20 13:11
2
באום
7/07/20 12:51
 
ה.א
7/07/20 18:58
3
אקטואלי
8/07/20 12:42
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לאחרונה נתן נציב תלונות הציבור על מייצגי המדינה בערכאות, השופט (בדימ.) דוד רוזן, החלטה, תוך חריגה מסמכותו. יתר-על-כן, קיים חשש ממשי שהיא נגועה במשוא פנים לטובת ידידו, היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט. במה דברים אמורים? פלוני הגיש תלונה לרוזן כנגד סגירת תיק החקירה הפלילית נגד מנדלבליט. רוזן דחה את התלונה ואף נדרש ביוזמתו לשאלת עילת הסגירה של התיק.
07/07/2020  |  יוסף פנדריך  |   יומני בלוגרים
בנימין נתניהו רגיל להכות מתחת לחגורה. הוא אלוף בקשירת חסרונותיו ומעשיו שלו לראש יריביו, מומחה מאין כמוהו להסיט את הנושא מן הביקורת עליו לאיזו תִּפְלוּת או "סְפִּין" שבדה מִלִּבּוֹ, ולהסית ולשסות כל קהל בקהל אחר כמיטב ייחודו בשיטת "הפרד ומשול".
07/07/2020  |  יוסף אליעז  |   יומני בלוגרים
נגיף הקורונה הוא הנשא של הדיקטטורה שמנסה להשליט כאן בנימין נתניהו. קודם כל הוא מפחיד. כמו שהפאשיסטים והאנטישמים הפחידו מפני היהודים. כמו שהלבנים מהקו קלוקס קלאן בארצות הברית השחירו את דמותם של האפרו-אמריקנים בארצם.
07/07/2020  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
שערורייה פוליטית חדשה מעסיקה את ירדן והרשתות החברתיות סוערות, כמה מפלגות פוליטיות בירדן שוקלות לבקש התייחסות רשמית מהממשלה הירדנית השומרת על שתיקה רועמת. ראש הממשלה וראש הלשכה המלכותית לשעבר, ד"ר פאיז אלטראוונה, הופיע ב-4 ביולי בערוץ הטלוויזיה הירדני "אלרואיה", לאחר היעדרות של שנתיים מהזירה הפוליטית בגלל מחלה, בתוכנית שעסקה במשבר הקורונה ובהשלכות תוכניות הסיפוח של ישראל בגדה.
במוצ"ש ובמהלך יום ראשון (5.7.20), למד עם ישראל, מהתקשורת, על אירוע יוצא דופן בהיקפו באירן. מתקן גדול להעשרת אורניום בנתנז, ליבה הפועם של תעשיית הגרעין האירנית, פוצץ. על-פי פרסומים זרים ולפי הודאת האירנים עצמם, נגרם למתקן ולמוצריו בפוטנציה - נזק רב.
07/07/2020  |  מרדכי ליפמן  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
השופט קפלן שחרר את השכל לאחר שהבין שהמשטרה מתאנה להשכל, ובכלל הוא נעצר באזור שהמשטרה ממילא חסמה ולא הייתה בו תנועה
דוד חרמץ
דוד חרמץ
עדויות של אנשי הוראה, כמו גם הורים לתלמידים במערכת החינוך הממלכתית, מובילות למסקנה: הרוח הפרוגרסיבית העיפה את לימודי מורשת היהדות מתוך אוהלי הלימוד של התלמידים החילונים    אותה רוח ...
הרצל חקק
הרצל חקק
נאבק למען ספרות שביסודה ערכים אנושיים    זכה בפרסים רבים על הישגיו הספרותיים: פרס ראש הממשלה, פרס ברנר, עיטור ההתאחדות הבינלאומית לספרות נוער בברלין, פרס רוטרי ועוד
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il