|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

פרשת פנחס

מילוי חובה

אפילו משה רבנו נאמן ביתו של הקב"ה, לא נחלץ מן הגזרה שגזר עליו הקב"ה כאשר הוא ואהרן אחיו המרו את פיו במדבר צִן והכּוּ על הסלע להוציא ממנו מים במקום לדבר אליו כפי שצוה עליהם אלוהים
09/07/2020  |   אברהם הללי   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
המנהיג הכל יכול


קִּנְאָה וְשִׂנְאָה

הַקִּנְאָה מוּלִידָה שִׂנְאָה אַף בּעֵת מִלּוּי חוֹבָה

בְּרַם לָשׁוֹן רַכָּה תִּשְׁבּוֹר גֶרֶם עֲדִיפָּה וְטוֹבָה

וְכֹל הַמְקַיֵּם מִצְוַת אֱלֹהִים שֶׁיְּקַיְמָה לִשְׁמָהּ

כִּי הֲרֵי נֶאֱמַר קִנְאַת סוֹפְרִים תַּרְבֶּה חָכְמָה

חֹק שֶׁנֶּחֱקַק נוֹעַד הוּא לַעֲשׂוֹת צֶדֶק בַֹמִּשְׁפָט

אַף אֶת הַמְיוּחָסִים אַהֲרֹן וּמֹשֶׁה הָאֵל שָׁפַט

לַמְרוֹת שֶׁשֶּׁרתוּ אֶת הָעָם בּאַהֲבָה כְּמִצְוַת אֵל

נִשְׁלַל מְהֶם לְהִכָּנֵס עִם הָעָם לְאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל

וּפִנְחַס יָצָא לִפְעוֹל כְּעוֹשֶׂה רְצוֹן שׁוֹפֵט עֶלְיוֹן

זָכָה לְחַסְדֵּי שָׁמָיִם וּלִבְרִיתוֹ שָׁלוֹם וְלֹא נִדּוֹן

כִּי לֹא הָרַג עַל דַעְתּוֹ פְּסִיקַת שׁוֹפְטִים קִיֵּם

וּבְכַךְ שָׁכֵּךְ חֲמַת ה' עַל עַמּוֹ יִשְרָאֵל וְהִצִּילַם

אַף עַל פִּי כֵן אֵין לִטּוֹל הַחֹק לַיָּדָיִם לְעוֹלָם


פינחס נכד אהרן הכהן הגדול יצא לְטָהֵר שורות ישראל

כשישב עם ישראל בַּשִּׁטִּים החל לזנות אל בנות מואב ונצמד גם לאלוהיהן ועבד את "הבעל", את הפריצות הגדולה שנעשתה בפרהסיה לעיני כל, קם פינחס, נכדו של אהרן הכהן הגדול להעניש עושה מעשה הניאוף לעיני כל כדי להכעיס, הוציא לפינחס את הַרֹמַח וָהֹרֶג את איש-ישראל ואת המדינית שזנתה אתו. מתאור למעשה נראה פינחס כפועל על דעת עצמו בקנאו לאלוהים. בעשותו כן שם את עצמו שופט-דַיָּן וגם פוסק וגם גוזר דין וגם מוציא לפועל. למרות ששלבים אלה, אינם נעשים על-ידי אותו אדם: מתן פסק דין, ניתן על-ידי דַּיָּן-שופט שהוסמך לכך. גם גזר הדין במקרה של ענישה, נעשה אף הוא על-ידי בית הדין והמחמירים אמרו כי הוא נעשה אך ורק על-ידי "הסנהדרין" שהוא בית דין המורכב משבעים דַיָּנִים, וגם אז נאמר על חז"ל שסנהדרין הדנה למות אחת לשבעים שנה נקראת סנהדרין קטלנית. והנה בפרשה זו קם אדם מתוך העדה ופעל כך: ויקח רֹמַח בידו ויבא אחר איש ישראל אל הַקֻּבָּה (הָאֹהֶל) וידקר שניהם את איש ישראל ואת האישה אל קֳבָתָהּ (בלק כה/ז,ח). על כך אמר רש"י: ראה (פינחס) מעשה ונזכר הלכה אמר לו למשה מְקֻבָּלְנִי ממך (כלומר למדתי או קבלתי ממך) הבועל ארמית קנאין (כלומר המקנאין לה') פוגעין בו (הורגים אותו בלי משפט) ו אמר לו: קרְיָנָא דְּאִגַּרְתָּא איהו לֶהֳוֵה פַּרְוַנְקָא כלומר: קורא האגרת הוא יהיה השליח ולכן צא ועשה בעצמך כפי שאמרת. אף על-פי שהדברים נשמעים כי פינחס פעל על דעת עצמו כמוציא פסק דין, וכמי שגזר דין ווכמי שמוציא לפועל את הענישה, ולא היא. יש גם אלה הסבורים כי כשהשופטים פסקו וגזרו את הדין, כפי שצווה עליהם משה לעשות, נאמר: הִרְגּוּ, דהיינו עשו משפט ודונו את החטאים, רק אז קם פינחס נכדו של אהרן בלי שנאמר לו לעשות ועשה את אשר עשה. נראה כי אחר מעשה נתקים דו-שיח בין משה לפינחס, בו מביע משה אי-שביעות רצון ממעשה פינחס, ואז פינחס אומר למשה מדוע תמה אתה ממעשה שעשיתי: מְקֻבָּלְנִי ממך, (למדתי ממך), הבועל אֲרַמִּית, קַנָּאִין (המקנאין לה'), פוגעין בו (הורגים אותו בלי משפט). אמר לו: קַרְיָנָא דְּאִגַרְתָּא אִיהוּ לֶהֱוֵי פַּרְוַנְקָא (התרגום. קורא האיגרת הוא יהיה השליח). לכן צא ועשה בעצמך כפי שאמרת. רק אז נאמר: ויקח רֹמַח ...וגו'. B>פינחס שראה עצמו נחות למרות היותו נכדו של אהרן במעשה זה רצה לשנות תדמיתו, לפי שהיו השבטים מבזים אותו, את פינחס, כך הראיתם בן פוטי זה (כנוי לאמו של פינחס שהייתה בת פוטיאל (הוא יתרו). ואכן הצליח פינחס לזכות בברכת ה' בנותנו ה' לו בריתו שלום זמרי בן סלוא נשיא בית אב לשמעוני) ואת האישה (כזבי בת צור ראש אמות בית אב במדין) אל קֳבָתָהּ...( בלק כה/ח אלה שני בני אדם מכובדים: האחד נשיא ישראלי והאחרת נסיכה מדינית. כעולה מן הפרשנות פינחס לא נטל את החוק לידיו ועשה דין לעצמו וטען כי עשה כפי שלמדו משה, להכות שנים שעשו להכעיס שנאמר: והנה איש מבני ישראל בא ויקרב אל אחיו את המדינית "לעיני משה" "ולעיני כל עדת בני ישראל" והמה בוכים פתח אהל מועד (בלק כה/ו) .

אליהו הנביא והריגת נביאי השקר

הדבר הקשר בין הפרשה להפטרה שיוחדה לפרשה זו, הוא הריגת בני אדם שלא על-פי פסיקת בית דין, בהפטרה אליהו הנביא הרג את נביאי השקר בחרב. ובהמשך נאמר: ויבא-שם אל המערה וַיָּלֹן שם והנה דבר ה' אליו שואלו: מה לך פה אליהו? . אליהו יודע כי הוא לא פעל על-פי צו אלוהים, בהורגו בני אדם כנביאי שקר בלא משפט. ואליהו משיב: קנא קנאתי לה' אלוהי צבאות כי עזבו בריתך בני ישראל. אחרי הרגו את נביאי השקר מצא אליהו עצמו מאוים על-ידי איזבל בתו של מלך צידון שאיננה מבנות ישראל ואחאב נשאה לו לאשה. והחיא איזבל שהביאה לישראל את עבודת הבעל, כפי שעשו בנות מואב לבני ישראל. איזבל זו הייתה חזקה כי נתמכה במלך וגרמה בין היתר למותו של נבות היזרעאלי. אליהו שלא כפינחס נרדף על-ידי איזבל ואף איזבל אִיְמָה להרוג אותו על כי הרג את נביאי השקר. הדמיון בין המובא בפרשת פנחס לבין סיפור אליהו הנביא שאף הוא הרג בני אדם שסטו מדרכי האלוהים, אלא שאליהו לא היה אמור לשפוט אותם, אלא הקב"ה בעצמו או בצוותו יעשה זאת. בעוד בפינחס נאמר על-ידי הקב"ה: לכן אמר הנני נותן לו את בריתי שלום (כה/יב) כי הוא קנא לאלוהי ישראל. מכל האמור למדים, כי מאז ומתמיד יש ענין לבני אדם להקנות לעצמם מעמד בקרב עמם. ומשלא זוכה האדם החושב כי הוא ראוי לכך, נוצרת בעיה שדוחפת את האדם למעשים חריגים שנועדו לשרת את מטרתו של האדם שעושה אותם, ולא דוקא למען העם. פינחס כאן ראה עצמו נחות מיתר הכהנים שהיו מלגלגים עליו, ורש"י אומר כי היו "מבזים אותו" בכנותם אותו "בן פוטי", כלומר בן פוטיאל - הוא יתרו שכבר אמרנו שיש ליתרו שבעה שמות. היחוס של פינחס ל"פוטאל" אבי אמו בת יתרו שהיה מאכיל וּמְפַטֵּם (עד כדי השמנה) בעגלים לשם עבודה זרה וכאן פינחס נכדו של יתרו אבל הוא בן-אלעזר בן-אהרן הכהן. אם נעמיק עוד הרי גם צפורה אשת משה הייתה מדינית בת יתרו, וכך גם רות המואביה שיצא ממנה דוד המלך ומזרעו יצא משיח בן דוד. על כן יאמר כיון שנשים אלה נתגירו הרי הן כשרות כמו כל בת ישראל.

גזרה מאת ה' היא גזרה שאין מפלט ממנה

אפילו משה רבנו נאמן ביתו של הקב"ה, לא נחלץ מן הגזרה שגזר עליו הקב"ה כאשר הוא ואהרן אחיו המרו את פיו במדבר צִן והכּוּ על הסלע להוציא ממנו מים במקום לדבר אליו כפי שצוה עליהם אלוהים. לא רק נגזר על משה שלא להיכנס לארץ עם העם, אלא גם נצטוה שהוא מעביר את שרביט המנהיגות ליהושֻע בן נון. דבר זה חוזר על עצמו מדור לדור. כאשר המנהיג הכל יכול מנהיג את העם ונדמה לעם כי אין תחליף לו ואין זולתו מנהיג שינהיג את העם ויוליכו למטרה, קם לו אחד, אשר למעשה חי בצלו של המנהיג, ושם עצמו כמון המנהיג הנוכחי, בעשותו הכל כדי להמשיך להנהיג את העם, לכן, יוצר בלב העם חשש או פחד שבלעדי אותו מנהיג אין תקומה לעם. כאן ניתן לקבוע חד-משמעית, כי לכל אדם יש תחליף וכך לכל מנהיג יש תחליף, לעתים טוב שמתחלפת המנהיגות שברבות ימי המנהיגות מתחיל הכל לחרוק ואף להשחית. ובכדי להצדיק המשך שלטונו של אותו מנהיג נוטע במחשבה של בוחריו כי בלעדיו לא יצליח דבר והמנהיג הזה שם כל כשלון להצלחה. תולדות עמנו מלמדים כי רק משה רבנו היה מנהיג מלידה וכל יתר מנהיגי ישראל, קבלו את המנהיגות בדרך כלשהי ונהיו למנהיגים. וכך נמצאו מנהיגים מצליחים והיו גם אחרים פחות מצליחים או אפילו נכשלים. על זה נתן לאמר: "מנהיג בא ומנהיג הולך והעם לעולם קים". וטוב כי לא לעולם חֹסֶן, וכי מטבע האדם להתחיל כמנהיג חזק חכם ומצליח ולסיים כאדם חלש שאבדה לו מקצת מחכמתו ומצליח פחות. למרות ששרביטו של משה עבר ליהושע, משה הוסיף להיות מלמד את העם תורה ודעת ועל פיו יצאו ועל פיו יבאו הוא וכל בני ישראל אתו וכל העדה (כז/כא). ובמבט אל ראוי שנפנים רק התורה עצבה את עמנו ואף הגויים שתו ממימיה כמו ממקוה מים חיים.

חִלּוּפֵי גַּברֵא נוֹעֲדוּ לְרַעֲנֵן הַכּוֹחוֹת זֹאת דֶּרֶךְ הַטֶּבַע וְאֵין צֹרֶךְ לִמְחוֹת

כִּי הָאָדָם נוֹלַד לִזְמָן קָצוּב בִּלְבַּד לִא יִחְיֶה לָעָד וְלֹא הָיָה מִי שֶׁשָׂרַד

אַל יִתְהַּלַל אָדָם לֵאמוֹר אֱנִי אֶחַד כִּי הוּא נוֹלַד לַעֲזוֹר בְּכַך זְמַנּוֹ נִמְדַּד

עָלָיו לִזְכּוֹר כִּי לֹא אַלְמָן יִשְׂרָאֵל ה' עֹֹז לְעַמּוֹ יִתֵּן וּבְכַֹֹּח וּתְבוּנָה יִגָּאֵל

הַדֶּרֶךְ בְּטוּחָה ולְצֶאֱצָאֵינוּ תִּקְוָה לָלֶכֶת בָּהּ וְּלַהִּׂשיג מַטְרָתוֹ לָהּ קִוָּה

וְהִעְנקְנוּ לָעוֹלָם בֶּאֶר מָיִם חַיִּים שָׁתוּ מִמֶּנָּה לְאֻמִּים וְגָם יַרְקוּ רַבִּים

לָנוּ זאת הַתּוֹרָה שׁרוֹמְמַתְנוּ תָּמִיד אַךְ אָחֵרִים סִלְפוּ הַכָּתוּב בָּהּ בְּמֵזִיד

בָּהּ רְָוַח לָנוּ וְכֹחַ וְאֱיָל עוֹד נוֹסִיף בַּל יְלַמְּדוּנוּ לְאֻמִּים וּמוּסָר לְהַטִּיף

כִּי מִירוּשָׁלָיִם תֵּצֶא חָכְמָה לְהִלָּחֵם וּלְהָבִיס כּל נֶגַע וְנָגִיף.

תאריך:  09/07/2020   |   עודכן:  09/07/2020
עו"ד אברהם הללי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מילוי חובה
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
בן נאמן
10/07/20 09:12
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לפיד וליברמן זועקים יומם וליל שיש להפיל את הממשלה. אתמול (8.7.20) בעת ההצבעה על ההצעה להקמת ועדת חקירה לניגודי העניינים של השופטים הם יכלו להפיל את הממשלה בדקה אחת. הם לא היו צריכים לעשות דבר לשם כך. פשוט להימנע בהצבעה. ההצעה הייתה עוברת, הוועדה הייתה קמה, כחול לבן היו פורשים מהממשלה, הממשלה הייתה נופלת.
השחקנית המצויינת נלי תגר אמרה בגלובס: "הזום לא בשבילי. זה כמו לעשות סקס דרך האינטרנט". השחקנית, שמופיעה בטלוויזיה ובסרטים, כמו ב"בשורות טובות", שבו התערטלה לחלוטין במאמציה להביא ילד לעולם, אמרה את הדברים בימים אלה, שבהם קיימת מלחמה קשה במגיפה. האומנות לסוגיה נפגעת קשות מן המחלה. אחת התוצאה היא השימוש הגדול בתוכנת הזום. תוכנה שאינני אוהב. כתבתי את ביקורתי על התוכנה בפוסט זומניה בחירתי, שפורסם ב-7 באפריל.
09/07/2020  |  יאיר דקל  |   יומני בלוגרים
הרצח של ד"ר הישאם אלהאשמי, החוקר והפרשן הביטחוני הידוע בעירק מסעיר את המדינה ואת העולם הערבי, ראש ממשלת עירק מוצטפא כאט'מי הבטיח ללכוד את הרוצחים ולהענישם אך נראה כי בקצב האירועים בעירק גם חייו נתונים בסכנה. ד"ר הישאם אלהאשמי נרצח ב-6 ביולי בשעות הערב, הוא הגיע במכוניתו לביתו במזרח בגדד ואז ירו בו מטווח קצר 2 רעולי פנים שהיו רכובים על אופנועים ונמלטו.
במאמר: "יהודי ארה"ב וישראל מתרחקים",1 בוחן דן שיפטן את יחסי ישראל עם יהדות ארה"ב ומצביע על התרחקות בין שני הריכוזים הגדולים של יהודים בעולם כיום. טענתו היא שמדובר ב"קוטביות בין אלה שחיים במולדתם, בסביבה אלימה, בלתי יציבה ומאיימת, לבין מיעוט משגשג שיכול להרשות לעצמו לאמץ השקפת עולם אופטימית ונינוחה". התופעה כולה לרבות מסקנתו של דן שיפטן, ראויות לבחינה מקיפה ויסודית הרבה יותר. לטעמי מדובר בתהליך דינמי, שמסקנתו של שיפטן היא "צילום ריגעי וחלקי" שלו בלבד. משמעויותיו לעם היהודי רחבות בהרבה משאלת הקירבה האידיאולוגית ואיכות השיח השוטף בין שני הקיבוצים היהודיים הללו, במיוחד לאור העובדה שהקיבוץ היהודי בארה"ב איננו הומוגני והפערים הפנימיים בין חלקיו אינם פחותים מאלה שבין ארבע הקבוצות העיקריות המרכיבות את התפוצה האמריקנית.
09/07/2020  |  רפי לאופרט  |   יומני בלוגרים
השבוע התחלנו את השביתה הגדולה של מערך הרווחה בישראל. ביגון קודר נאלצנו להוריד את השאלטר החברתי על מדינת ישראל. שירותים חברתיים שלמים מושבתים מיום שני ועד הודעה חדשה. חרף בקשות, דרישות ואזהרות חוזרות ונשנות לממשלה ולמשרד האוצר להתערב ולהנשים אותנו ואת שירותי הרווחה שקורסים, עדיין לא נמצא מזור למצוקות שלנו והחמצן שלנו אוזל. השביתה שלנו היא מוצא אחרון שאליו הגענו, לאחר שכלו כל הקיצין. משך שנים אנו זועקים לחיזוק הפרופסיה, המעמד שלנו והשכר שלנו שלא מתעדכן כלל.
09/07/2020  |  אבי נחמני  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
"ביבי נקלה, ביבי נבל, ביבי מושחת, ביבי שקרן, ביבי מאוס, ביבי תחמן"... כך נפתח ביום שלישי מאמר בעיתון ה"הגון", שופר הפלשתינים - הארץ
הרצל חקק
הרצל חקק
נאבק למען ספרות שביסודה ערכים אנושיים    זכה בפרסים רבים על הישגיו הספרותיים: פרס ראש הממשלה, פרס ברנר, עיטור ההתאחדות הבינלאומית לספרות נוער בברלין, פרס רוטרי ועוד
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il