|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!

שישה בשישי / לכולנו נמאס וזה יתפוצץ

בסוף יהיה כאן מרי אזרחי

הממשלה מגבילה את מה שהיא אינה צורכת: תחבורה ציבורית, תפילות ותרבות המשבר חושף מחדלים של שנים ומנהיגות אטומה ומנותקת, המזכירה את ערב החורבן כאשר לאנשים אין מה לאכול, הם יוצאים לרחובות - ובסופו של דבר מפסיקים לשלם מיסים אולי זה מה שיטלטל את חבורת חדלי האישים בממשלה, בכנסת ובשירות הציבורי
10/07/2020  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   מגיפת הקורונה   |   תגובות
המרי פונה לחוש הצדק של הציבור [צילום: מרים אלסטר, פלאש 90]


מהו מרי אזרחי
פגיעה בחוק המוסרי [צילום: נתי שוחט, פלאש 90]

מתוך ויקיפדיה: מרי אזרחי הוגדר על-ידי ג'ון רולס כ"פעולה ציבורית, בלתי אלימה, מצפונית אך פוליטית ומנוגדת לחוק, הנעשית בדרך כלל כדי לחולל שינוי בחוק או במדיניות הממשלה". המרי הוא מחאה של אזרחים כנגד מעשי השלטון ומדיניותו, מעשים שלדעתם נוגדים את הבסיס החוקי של המדינה. מחוללי מרי אזרחי מקבלים את הלגיטימיות של השלטון, אך לא את מעשיו והם מנסים לשנות את פעולות השלטון. מקור המרי האזרחי הוא לרוב תחושה של סתירה בין חוק המדינה לבין חוק מוסרי, שנתפס בעיני המוחים כחוק עליון על חוקי האדם וכחוק אוניברסלי. דרך מימוש המחאה תהיה לרוב הפרה סמלית ומכוונת של אותו חוק נגדו מוחים, וזאת תוך נכונות לשאת בעונש על הפרה.

המרי האזרחי הוא בראש ובראשונה אקט פוליטי: מטרתו הראשונה היא שכנוע הרוב בצדקת המרי. המרי פונה לחוש הצדק של הציבור. מבצעי מרי אזרחי עשויים להיעזר בבתי משפט, אך לא יקבלו פסק דין של בית משפט הנוגד את דעתם. המרי האזרחי אינו יכול ואף אינו מנסה למנוע את המעשים עליהם המחאה. המרי האזרחי אינו אלים, היות שאלימות נוגדת את הצגתו של המרי כפנייה לדעת הרוב, וכן בשל המודעות לחוסר היכולת למנוע, גם על-ידי פעולה אלימה, את מעשי הממשלה.

המרי מקפיד על "אי ציות לחוק בגבולות הנאמנות לחוק" (רולס): היות שהמרי רואה את הממשלה ואת חוקי המדינה (מלבד נשוא המחאה) כלגיטימיים, לא יינקטו פעולות המנוגדות מהותית את חוקי המדינה. לפיכך, מרי אזרחי בא לידי ביטוי בפעולות שקטות יחסית אך מאורגנות היטב של סרבנות, הבנויה בעיקר על הימנעות מביצוע פעולות שהשלטון דורש: הימנעות משירות בצבא, הימנעות מתשלום מיסים, שביתה כללית וכדומה, ועד פעולות אקטיביות יותר: הפגנות, שריפת צמיגים, חסימת כבישים וכדומה. מרי אזרחי ייתכן במדינות דמוקרטיות, המגלות סובלנות כלפיו.

מדוע דווקא כעת
"שבויים בעולם משל עצמם" [מרים אלסטר, פלאש 90]

תראו במה התעסקו מנהיגינו בזמן משבר הקורונה: מערכת בחירות מיותרת, מו"מ קואליציוני ממושך וקטנוני, הקמת ממשלה ובה 36 שרים ועד 16 סגני שרים (שיא עולמי של שר ל-250,000 תושבים), הקמת קבינט קורונה בן 20 שרים (בקבינט המלחמה של וינסטון צ'רצ'יל היו חמישה חברים), יצירת משרדים מיותרים שיעלו 650 מיליון שקל, איך בדיוק יפעל החוק הנורבגי, הטבות מס לראש הממשלה, ניגודי עניינים של שופטים, תקציב שנתי או דו-שנתי

בארבע מילים: חוסר אמון בשעת משבר. סקר ערוץ 12 העלה השבוע, כי 58% סבורים שבנימין נתניהו מטפל טוב בצד הבריאותי של משבר הקורונה, לעומת 74% לפני חודש וחצי; בתחום הכלכלי התמונה התהפכה בצורה חדה: מתמיכה של 58% בסוף מאי להתנגדות של 53% כיום. ותהיו בטוחים, שהתמיכה בתחום הבריאות תרד ככל שיהיו יותר חולים למרות ההרס הכלכלי, והציון השלילי בתחום הכלכלי יתחזק ככל שההרס הכלכלי יעמיק.

לא מדובר רק בכישלון האיום בניהול המשבר. לא מדובר רק בחודשים היקרים שירדו לטמיון מבלי להתכונן להחמרה שהייתה ודאית בשל פתיחת המשק. מדובר בראש ובראשונה בניתוק המוחלט שמפגין הדרג המדיני, ובראשו נתניהו ולצידו בני גנץ, ממצוקותיהם של מיליוני ישראלים. וזה מאוד מתאים, אוי כמה שזה מתאים, לימי בין המצרים אליהם נכנסנו השבוע.

הרב בני קלמנזון, ראש ישיבת עתניאל, מצביע בספרו המרתק "על מה אבדה הארץ" על קו מרכזי באגדות החורבן: ניתוק מן המציאות. החכמים שישבו בסעודה המפורסמת של קמצא ובר קמצא "פועלים כשבויים בעולם משל עצמם... האדישות, האטימות, או הניכור אל מול המציאות הקונקרטית, הרגעית; העובדה שכרגע אין מולם בעיה תיאורטית אלא אדם הפוגע באדם אחר – אלו אטמו בפניהם את המציאות והם בחרו להתכנס אל אי-העשייה". ר' זכריה בן אבקולס, אותו מאשים ר' יוחנן באחריות לחורבן, "היה מכונס כל כולו בפרטים היבשים, בחוקים ובחשש 'מה יגידו'".

בריוני ירושלים "אינם רואים את התמונה הכוללת, הם אינם מוכנים לראות את מצוקתם של תושבי ירושלים ואת כוחו של הצבא הרומאי". מרתא בת בייתוס, רעייתו של הכהן הגדול, "מתנהגת כאילו 'עסקים כרגיל' וממשיכה לחיות בעולם הפנטזיה של עשירי ירושלים" בעוד ברחובות מתגוללות גופותיהם של חללי הרעב. השליח שלה, שאינו מוצא את המאכלים שהיא מבקשת וחוזר כל העת לקבל הוראות נוספות, "מקובע בתפקידו ואינו מכיר בכל שינוי במציאות הסובבת אותו". ולבסוף: כאשר רבן יוחנן בן זכאי יוצא מירושלים תוך התחזות למת, משכנעים תלמידיו את הקנאים שבשער שלא לבדוק האם הוא אכן מת, בנימוק "שמא יאמרו" – כיצד המעשה ייראה בעיני הציבור. "אלו הם פניה של ירושלים שלפני החורבן – אותה נטייה להיצמד לבלתי חשוב באופן נחרץ, ולרמוס את העיקר".

עכשיו תראו במה התעסקו מנהיגינו בזמן משבר הקורונה: מערכת בחירות מיותרת, מו"מ קואליציוני ממושך וקטנוני, הקמת ממשלה ובה 36 שרים ועד 16 סגני שרים (שיא עולמי של שר ל-250,000 תושבים), הקמת קבינט קורונה בן 20 שרים (בקבינט המלחמה של וינסטון צ'רצ'יל היו חמישה חברים), יצירת משרדים מיותרים שיעלו 650 מיליון שקל, איך בדיוק יפעל החוק הנורבגי, הטבות מס לראש הממשלה, ניגודי עניינים של שופטים, תקציב שנתי או דו-שנתי. תראו את ההחלטה המקורית המטומטמת בנוגע לאוטובוסים. תראו את נתניהו טוען שהוא לא ידע שהסיוע לעצמאים אינו מגיע (במקרה הזה יותר סביר שמדובר בשקר). תראו את המסיבה של יולי אדלשטיין (ולו רק מצד מראית העין). תראו את השר המיותר צחי הנגבי מדבר על "חארטה". אלו מנהיגים המוליכים לחורבן.

It's the economy, stupid
קודם כל לשלם [צילום: תומר נויברג, פלאש 90]

לא ייתכן שהממשלה תקבל החלטות בזמן חירום ושהפקידים יצליחו לטרפד אותן. לא ייתכן שהפעם הראשונה בה ראש הממשלה מדבר במישרין עם אנשים מהשטח, היא בחודש החמישי של המגיפה. לא ייתכן שעד היום לא ביקשה הממשלה לשמוע את דעתם של אנשי העסקים המצליחים ביותר בישראל ושל חתני פרס נובל החיים בתוכנו. לא ייתכן שהצעות טובות ומעשיות ייתקלו בהתעלמות מוחלטת רק משום שמי שמציע אותן הוא נפתלי בנט, רחמנא ליצלן

בשנת 1992 טבע ג'יימס קארוויל, היועץ האסטרטגי הבכיר של ביל קלינטון, את אחת מססמאות הבחירות המפורסמות והמוצלחות ביותר בהיסטוריה. הוא תמצת בארבע מילים את ביקורתו של קלינטון על הנשיא ג'ורג' בוש האב: אתה אולי מצליח מאוד במדיניות החוץ, אבל לאמריקנים אכפת קודם כל ממצבם הכלכלי. קלינטון ניצח עם 43% מהקולות ו-65% מן האלקטורים. הקביעה הזאת נכונה לכל מקום ולכל זמן; אפילו משטרים רודניים נפלו כאשר המצוקה הכלכלית הייתה מספיק גדולה כדי להפיג את הפחד מפניהם ומפני זרועות הדיכוי שלהם. קל וחומר – כאשר מדובר בשלטון דמוקרטי.

הקורונה היא כוח עליון במלוא מובן המילה, אבל הדרך להתמודד איתה מצויה אך ורק בידי בני האדם. הסכנה האמיתית ממנה היא הכלכלית. מוות המוני הוא טראגי; הוא איננו איום קיומי. התמוטטות המשק היא איום קיומי, משום שהיא תוביל לקריסת המארג החברתי והערבות ההדדית, ותמנע את המשאבים הדרושים לצרכים חיוניים של ביטחון, בריאות, רווחה וחינוך. חוץ מזה, אם לאנשים לא יהיה מה לאכול – הם יצפצפו על ההנחיות הבריאותיות כדי שיוכלו לשים לחם על שולחנם. לכן, ניהול משבר הקורונה צריך להיות מוכוון בראש ובראשונה לצמצום מירבי של הנזקים הכלכליים.

זה כמובן אינו אומר שיש להפקיר חיים ולנהוג כאילו הנגיף איננו פה. זה כן אומר שהממשלה חייבת להזרים, במהירות וביעילות, את כל הסכומים הדרושים כדי למנוע את החורבן הכלכלי של אזרחיה. איך לשלם? זו בעיה שולית אל מול הצורך החיוני ביותר והדחוף ביותר: להבטיח את הקיום הבסיסי של התושבים, העסקים והמדינה. וכבר אמרתי שיש מקורות כספיים: הלוואות לטווח ארוך בריבית נמוכה, עתודות המט"ח של בנק ישראל (שרק מטפסות לאורך כל המשבר), הדפסת כסף (כי אין אינפלציה).

בארה"ב שלח הממשל צ'קים לעשרות מיליוני משקי בית, הגדיל משמעותית את דמי האבטלה והבטיח מענקים למי שימשיכו להעסיק את עובדיהם. באירופה הופעלה במלוא העוצמה מערכת הביטחון הסוציאלי כדי למנוע פגיעה בהכנסות העצמאים ובשכר השכירים. בבריטניה הוצגה השבוע תוכנית למימון העסקת עובדים ואפילו לעידוד המסעדות בסובסידיה ממשלתית. אצלנו הודה האוצר השבוע, כי טרם העביר 53 מתוך 100 מיליארדי השקלים שהוקצבו עוד בגל הראשון; כעת מבטיחים לנו עוד 75 מיליארד שקל, שעוד צריך לראות האם ואיך ומתי יגיעו ליעדם. ועוד לא דיברנו על כך שהסכומים שהובטחו עד כה הם מגוחכים, שהחלשים ביותר (בעלי עסקים זעירים, עוסקים חדשים וחיילים משוחררים) לא קיבלו דבר, ושחלק מהסיוע הוא הלוואות שהשד יודע כיצד ייפרעו.

באחריות למצב הזה נושא קודם כל הדרג המדיני בראשות נתניהו. לא ייתכן שהממשלה תקבל החלטות בזמן חירום ושהפקידים יצליחו לטרפד אותן. לא ייתכן שהפעם הראשונה בה ראש הממשלה מדבר במישרין עם אנשים מהשטח, היא בחודש החמישי של המגיפה. לא ייתכן שעד היום לא ביקשה הממשלה לשמוע את דעתם של אנשי העסקים המצליחים ביותר בישראל ושל חתני פרס נובל החיים בתוכנו. לא ייתכן שהצעות טובות ומעשיות ייתקלו בהתעלמות מוחלטת רק משום שמי שמציע אותן הוא נפתלי בנט, רחמנא ליצלן. ובעצם, זה ייתכן; עובדה שכל זה קורה.

אוזלת יד ממושכת
אין תוכנית חירום [צילום: מרים אלסטר, פלאש 90]

הקיטוב החברתי והפוליטי בו אנו מצויים, אף הוא תוצאה של תהליכי ארוכי שנים בהם אשמים הפוליטיקאים מכל הצדדים. הגענו למצב בו צד למחלוקת רואה את הצד השני כבעל דעות בלתי לגיטימיות. מצד ימין מנסים לקעקע את שלטון החוק והשוויון בפניו. מצד שמאל מעלילים נגד חרדים, מתנחלים ואפילו צה"ל. דמותו ומעשיו של בנימין נתניהו אינם יכולים להיבחן לגופם; אלו רואים בו משיח, ואלו – שטן. התוצאה היא שכאשר יש צורך בלכידות חברתית אל מול אויב משותף – קשה ואף בלתי אפשרי להשיג אותה

משברים גדולים חושפים ליקויים מערכתיים ארוכי שנים. מלחמת יום הכיפורים הייתה תוצאה של הקונספציה, השאננות והיהירות בשש השנים שקדמו לה. מלחמת לבנון השנייה הייתה תוצאה של הזנחה מתמשכת של מחסני החירום והורדת יכולת הלחימה כל כוחות היבשה. משבר הקורונה מצביע על שורה ארוכה של מחדלים של ממשלות ישראל, ובמיוחד של ממשלות נתניהו בעשור האחרון. וכאשר הציבור נחשף לאוזלת היד הפושעת הזאת, גובר חוסר האמון שלו במנהיגיו.

ישראל אמורה הייתה להיות מוכנה למצב חירום שיחייב סגירה משמעותית של הפעילות במרחב הציבורי – בשל איומי הטילים מצד חיזבאללה וחמאס. ברמה העקרונית, אין הבדל בין הפסקת הלימודים וירידה למקלטים בגלל התקפת טילים, לבין הפסקת הלימודים וכניסה לסגר בגלל נגיף. האלתור שנדרש בגל הראשון וחוסר התכנון המוחלט מאז ועד היום, מלמדים שאין תוכנית כזאת – או שמישהו החליט, בטמטום פושע, שלא להפעיל אותה (כשם שלא משתמשים ביכולות המוכחות של פיקוד העורף).

צמצום התחבורה הציבורית פוגע קשות במיליונים, בעיקר משכבות הביניים ומטה, ומחריף עוד יותר את הפגיעה במשק. אבל אי-אפשר להזרים עוד אוטובוסים לרחובות, כמענה לצמצום מספר הנוסעים, כי מזה שנים חסרים 3,500-3,000 נהגים; ביחס למספר הנהגים הקיים – 15,000 – מדובר במחסור עצום של למעלה מ-20%. הממשלה, שרוממות התחבורה הציבורית בפיה, לא עשתה דבר כדי לפתור את הבעיה.

בנימין נתניהו הבטיח בשנת 1996 (!) "מחשב לכל ילד", אם כי מלכתחילה הכוונה הייתה רק לילדים בשכבות המצוקה. בא משבר הקורונה והוכיח, כי היעד הזה רחוק מאוד מהגשמה ולכן הלימוד המקוון היה לכל היותר בדיחה לא מוצלחת. ואם מדברים על חינוך, אזי המשבר הוכיח שוב שארגוני המורים אוחזים את המדינה בגרונה ויכולים בהינף יד לפתוח או לסגור את המשק.

הקיטוב החברתי והפוליטי בו אנו מצויים, אף הוא תוצאה של תהליכי ארוכי שנים בהם אשמים הפוליטיקאים מכל הצדדים. הגענו למצב בו צד למחלוקת רואה את הצד השני כבעל דעות בלתי לגיטימיות. מצד ימין מנסים לקעקע את שלטון החוק והשוויון בפניו. מצד שמאל מעלילים נגד חרדים, מתנחלים ואפילו צה"ל. דמותו ומעשיו של בנימין נתניהו אינם יכולים להיבחן לגופם; אלו רואים בו משיח, ואלו – שטן. התוצאה היא שכאשר יש צורך בלכידות חברתית אל מול אויב משותף – קשה ואף בלתי אפשרי להשיג אותה.

גם שלטון הפקידים בולט במשבר זה. ידיעות אחרונות חושף, כי בכירי משרד הבריאות ובראשם איתמר גרוטו וסיגל סדצקי טרפדו את הקמת המערך שאמור היה לאכן במהירות וביעילות את החולים בגל השני. פקידי האוצר אינם מיישמים את החלטות הממשלה בנוגע לסיוע הכלכלי. בשני הנושאים הללו, החשובים ביותר לניהול המשבר, הדרג המדיני נכנע לפקידים שחובתם לממש את מדיניותו. ברמה הנקודתית, הרמת הידיים הזאת היא אולי הפשע הגדול ביותר של הממשלה בחודשים הללו.

איפה האכיפה
להשעות תכונות חיוביות [תומר נויברג, פלאש 90]

הודעות המשטרה בנוגע לאכיפת המגבלות לא הציגו שום קו ברור: מתי אזהרה ומתי קנס, היכן ומדוע השוטרים מוצבים, מהם סדרי העדיפות אל מול משימות אחרות של הקורונה, מהו בכלל סדר היום של המשטרה בחודשים אלו. הרושם הכללי הוא, שמדובר בהחלטות בדרגי השטח, ללא תוכנית פעולה ובוודאי שללא יעדים שניתן למדוד את העמידה בהם

מחדל מרכזי נוסף בחודשים הללו הוא בתחום האכיפה. תיארתי בזמן אמת כיצד מאות בני אדם הצטופפו בשדרות בן-גוריון וברחוב דיזנגוף בתל אביב, בלא שלאורך קילומטרים ייראה אפילו צילו של שוטר. ציטטתי הודעות של המשטרה, המספרת בגאווה רבה על מתן קנסות בשל אי-עטיית מסיכות – אך לא על המובן מאליו: פיזורן של התקהלויות מסכנות חיים. לאחר מכן שמענו על ניצב-משנה מירי פלד, מפקדת במכללה לשוטרים (!), שערכה בביתה מסיבה המונית בניגוד להנחיות; כלום לא קרה לה. כאשר המשטרה כבר החלה לאכוף – באיחור רב – ניתן היה לראות שחלק מן השוטרים עצמם לא ממש מקפידים על המסיכות. ואילו פקחים ברשויות מקומיות הודיעו שהם מסרבים להשתתף באכיפה, ועיריית תל אביב הפסיקה אותה בגלוי.

לעם היושב בציון יש כמה תכונות נהדרות: אנחנו מחבקים (פיזית ורגשית), אנחנו נחלצים לעזרתם של זרים, אנחנו תורמים דם ודמים, אנחנו יצירתיים, אנחנו אמיצים. יש לנו גם כמה תכונות פחות מלבבות: אנחנו תחמנים, אנחנו לא יודעים לתכנן, אנחנו "אוּבֶּר-חוכמים", אנחנו בטוחים שכל הידע והחוכמה אצלנו. משבר הקורונה חייב להתגבר על התכונות השליליות, וגם להשעות חלק מן התכונות החיוביות. כדי לעשות את זה, צריך שילוב של מנהיגות אמינה, הסברה מתמשכת ואכיפה רצופה. הממשלה כשלה בשני התחומים הראשונים, וגופי האכיפה ובראשם המשטרה לא פעלו בתחום השלישי.

גם כאשר יש אכיפה, היא מאוד לא ברורה. הודעות המשטרה בנוגע לאכיפת המגבלות לא הציגו שום קו ברור: מתי אזהרה ומתי קנס, היכן ומדוע השוטרים מוצבים, מהם סדרי העדיפות אל מול משימות אחרות של הקורונה, מהו בכלל סדר היום של המשטרה בחודשים אלו. הרושם הכללי הוא, שמדובר בהחלטות בדרגי השטח, ללא תוכנית פעולה ובוודאי שללא יעדים שניתן למדוד את העמידה בהם. גם כאן מדובר בליקוי ארוך טווח: משטרה שרמת המשרתים בה יורדת בהתמדה, שעוסקת ללא הרף ביחסי ציבור ובטפיחות עצמיות על השכם, שמתייחסת בסלחנות יתרה לעבירות (כולל פליליות) של המשרתים בה. כעת המחדלים הללו עולים בחיי אדם ובהרס כלכלי.

כיצד המרי ייראה
לנהוג בלי מזגנים? [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

כמעט כל חברה קורסת חושפת שיש לה חובות לשלטונות המס; וכאן אנחנו מדברים על רבבות עסקים העלולים להתמוטט בקרוב. בואו נראה את רשות המיסים ואת המוסד לביטוח לאומי מגישים כתבי אישום נגד 50, 100 או 300 אלף נישומים שפשוט לא יוכלו לשלם

עושה רושם הממשלה שלנו מגבילה את מה שהיא איננה צורכת: תחבורה ציבורית, תפילות ותרבות. האם בתחומים הללו יהיה מרי אזרחי? האם עובדים לא יבואו לעבודה משום שלא יוכלו להגיע אליה? האם נהגי אוטובוסים יסרבו לנסוע בלי מזגן? האם בתי כנסת יימנעו מלנעול את דלתותיהם בפני מתפללים? האם חיי התרבות יתחדשו בהתרסה? ראינו השבוע ניצנים ראשונים בדמות המרד של חלק מחדרי הכושר, ואיש לא יתפלא אם התופעה תתרחב. כאשר דיברתי השבוע עם שורה חברים, כולם אינטליגנטים, מתונים ושומרי חוק, התגובה הייתה אחידה: לא התחלחלות מן האפשרות של מרי אזרחי, אלא תמיהה כיצד זה עוד לא קורה.

התרסה נגד מגבלות הקורונה, מוצדקת ככל שתהיה (הרי אין בהן שום קו עקבי ושום היגיון נקודתי), עלולה להיות מסוכנת מבחינה בריאותית. לא כך הימנעות מתשלום מיסים. אני ודאי לא קורא לאיש להפר את החוק; אבל זה בהחלט עלולה להתרחש מעצמו ומחוסר ברירה. כאשר לבעלי עסקים אין ממה להתפרנס, ניתן יהיה להבין לגמרי אם יפסיקו את הוראות הקבע מקדמות הביטוח הלאומי, לא ישלמו מקדמות מס הכנסה ולא יעבירו מע"מ. כמעט כל חברה קורסת חושפת שיש לה חובות לשלטונות המס; וכאן אנחנו מדברים על רבבות עסקים העלולים להתמוטט בקרוב. בואו נראה את רשות המיסים ואת המוסד לביטוח לאומי מגישים כתבי אישום נגד 50, 100 או 300 אלף נישומים שפשוט לא יוכלו לשלם.

ייתכן מאוד שפגיעה משמעותית בהכנסות המדינה ממיסים היא הדבר היחיד שיזעזע את חבורת חדלי האישים האטומים המאיישים את הממשלה, הכנסת והשירות הציבורי. הפגנות מזמן לא מזיזות להם, חסימת צמתים היא כלי שחוק, ביקורת תקשורתית עוברת להם מעל הראש. אולי לא יהיה כאן מרי אזרחי מתוכנן ומאורגן, אך בהחלט אפשרי שהוא יתרחש בפועל. והוא יהיה מוצדק לחלוטין.

תאריך:  10/07/2020   |   עודכן:  10/07/2020
איתמר לוין
+המגיפה מלמדת: מרי טראמפ צודקת
18:21 10/07/20  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
מרי טראמפ היא פסיכולוגית קלינית, המצויה בסכסוך קשה עם הדוד המפורסם  ▪  ריכוז מעשיו, מחדליו ודבריו של טראמפ אל מול הקורונה יכול להביא גם הדיוטות למסקנה שיש ממש בקביעות הקשות של ד"ר טראמפ בנוגע לנשיא טראמפ
חושב על הבחירות [צילום: אלכס ברנדון, AP]
מחמאות עצמיות לאל הרף [צילום: אלכס ברנדון, AP]
+שני חברי כנסת נוספים נדרשים לבידוד
14:56 10/07/20  |  עידן יוסף
בתום חקירה אפידמיולוגית שנעשתה ע״י נציגי משרד הבריאות, עולה כי גם חברי הכנסת תהלה פרידמן (כחול לבן), עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת) ואחד מהעוזריה הפרלמנטריים נדרשו להיכנס לבידוד ביתי נוכח מפגשים מקצועיים שערכו עם חולה מאומת לנגיף הקורונה.

נציגי משרד הבריאות פנו לחברי הכנסת ולעוזר הפרלמנטרי, עדכנו אותם בפרטי החקירה וכן עדכנו במקביל את קצין הכנסת, ניצב יוסף גריף בממצאים. בידודם של חברי הכנסת ושל העוזר הפרלמנטרי יימשך עד יום שלישי.
+ח"כ ניר ברקת נכנס לבידוד
12:25 10/07/20  |  עידן יוסף
ח"כ ניר ברקת (ליכוד) נכנס לבידוד לאחר שנודע לו הבוקר שנפגש בכנסת ביום רביעי שעבר ה-1.7, עם חולת קורונה מאומתת. לאחר בדיקה עם משרד הבריאות, ברקת ישהה בבידוד על פי ההנחיות.
+ליברמן: בתוכנית הכלכלית חסרים שלושה מרכיבים
11:39 10/07/20  |  עידן יוסף
יו"ר ישראל ביתנו ח"כ אביגדור ליברמן תוקף את התוכנית הכלכלית שהציגו אמש נתניהו וכ"ץ, ואומר כי חסרים בה שלושה מרכיבים עיקריים: א. יצירת תעסוקה וצמיחה אמיתיים באמצעות מיזמים לאומיים בתחום התשתיות שניתן להתחיל מייד; ב. החלטה על תשלום מיידי של כל החובות וההתחייבויות של משרדי ממשלה וגופים ממשלתיים למגזר העסקי; ג. החלטה על העלאת מוסר התשלומים לאלתר כשההתחשבנות תהיה במתכונת של שוטף + 14 יום.

הוא קרא להעברת כל האחריות על הטיפול בקורנה לפיקוד העורף.
+עוזרה של ח"כ אורנה ברביבאי נדבק בקורונה
11:30 10/07/20  |  עידן יוסף
עוזרה הפרלמנטרי של ח״כ אורנה ברביבאי (יש עתיד) נדבק בקורונה. העוזר שהה בכנסת ביום שני האחרון, נפתחה חקירה אפידמיולוגית בנושא (כאן חדשות).
+סמוטריץ' לנתניהו: מתנדב לרכז את הטיפול בקורונה בציבור החרדי
10:59 10/07/20  |  עידן יוסף
לאחר שהשר אריה דרעי הודיע על התפטרותו מריכוז הטיפול בקורונה במגזר החרדי, איש אינו מוכן למלא את מקומו. בשל החלל שנוצר, פנה ח"כ בצלאל סמוטריץ' (ימינה) לראש הממשלה נתניהו וכתב: "למרות שאיני חבר קואליציה, בשל קרבתי רבת השנים לציבור החרדי, אני מוכן להתגייס למערכה כפרויקטור לציבור החרדי, בלי תקנים או משרדים, רק ככוח עזר שנרתם למלחמה המשותפת בנגיף הקורונה".
+432 דוחות נרשמו בצפון הארץ לעסקים שחרגו מהתו הסגול
10:17 10/07/20  |  עידן יוסף
432 קנסות נרשמו אתמול (ה') למקומות שלא עמדו בתנאי התו הסגול במחוז החוף של המשטרה. נבדקו 1,193 מקומות - 1,091 בתי עסק, 71 אולמות אירועים ו-31 מתחמי בילוי. בשלושה מקרים זומנו הבעלים לשימוע לבחינת סגירת המקום, במסגרת הליך רישוי, בשל חריגה ואי עמידה בתנאים כנדרש.
+שר הביטחון, הרמטכ״ל ו-10,000 חיילים בבידוד
09:42 10/07/20  |  עידן יוסף
שר הביטחון בני גנץ, הרמטכ"ל אביב כוכבי ומעל 10,000 חיילים שוהים בבידוד, מהם 90 קצינים מדרגת סא״ל ומעלה. כ-4,000 חיילים חולי קורונה. בצה"ל שוקלים לחזור לעבוד בצבא בקפסולות.
+העיתונאית טל שניידר נמצאה חיובית לקורונה
09:34 10/07/20  |  עידן יוסף
העיתונאית טל שניידר, ששהתה במשכן הכנסת ביום רביעי שעבר, נמצאה חיובית לקורונה. קצין הכנסת ביקש ממי שבא עימה במגע או שהה בקרבתה לעדכן ולא להגיע לכנסת.
([צילום: יוסי צבקר])
+שיא יומי חדש: 1,464 נדבקים אובחנו אתמול
09:14 10/07/20  |  עידן יוסף
שיא יומי חדש: 1,464 נדבקים אובחנו אתמול. מלבד שיא של נדבקים אתמול ישנם גם 30 חולים קשים חדשים רק מאתמול וגם שיא בשיעור החיוביים-5.5%. חמישה מתו מקורונה ביממה האחרונה.
תמונת מצב עדכנית
+עיתון המבשר יוצא נגד נתניהו
09:10 10/07/20  |  עידן יוסף
עיתון ׳המבשר׳ המזוהה עם סגן השר מאיר פרוש יוצא במתקפה בכותרת ראשית נגד ראש הממשלה נתניהו: "נהפכנו למרמס ע״י הממשלה שמטילה סגרים על ערים ושכונות חרדיות".
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בסוף יהיה כאן מרי אזרחי
תגובות  [ 12 ] מוצגות   [ 12 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
באום
10/07/20 12:33
2
ברבור
10/07/20 13:08
3
שונסי גנצינר
10/07/20 13:26
4
מגיב ותיק
10/07/20 13:47
5
יהודי חרד
10/07/20 13:59
6
טירה
10/07/20 14:29
7
פלג א
10/07/20 15:03
8
יאיר4
10/07/20 18:00
9
קורןנאוה טבריה
11/07/20 14:34
10
אקטואלי
11/07/20 15:53
11
נדב
11/07/20 20:43
12
נדב
11/07/20 20:43
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מגיפת הקורונה
ועדת השרים לעניין אזור מוגבל החליטה הלילה (יום ו', 10.7.20) להכריז על האזורים הבאים כאזורים מוגבלים למשך 7 ימים, החל בשעה 13:00 היום ועד יום ו' הבא (17.7.20) בשעה 08:00:
10/07/2020  |  עידן יוסף  |   חדשות
"אזרחי ישראל, מיד אציג לכם את רשת הביטחון הכלכלית שהכנו לשנה הקרובה. זוהי רשת ביטחון לשכירים, לעצמאים, וגם רשת ביטחון לעסקים. שר האוצר ואני, והצוותים שלנו, עבדנו על התוכנית הזאת בימים האחרונים, מסביב לשעון. עבדנו כדי שתקבלו את הכסף, וכמה שיותר מהר" - כך פתח ראש הממשלה בנימין נתניהו את מסיבת העיתונאים המשותפת לו ולשר האוצר ישראל כ"ץ.
09/07/2020  |  עידן יוסף  |   חדשות
התורים לבדיקת קורונה בעיר ניו-אורלינס השתרעו (6.7.20) מסביב לבנייני העיר, אבל ערכות הבדיקה אזלו חמש דקות לאחר פתיחת השערים בשעה 8:00 בבוקר. בעיר פניקס המתינו תושבים במכוניותיהם, בחום של 38 מעלות, במשך שמונה שעות. בעיר סן-אנטוניו ובמוקדי קורונה אחרים בארה"ב הוגבלו הבדיקות רק למי שמגלים תסמינים; אין מספיק ערכות לכולם. "זהו כישלון מוחלט של המערכת", אמר לניו-יורק טיימס ד"ר מורגן כץ מאוניברסיטת ג'ונס הופקינס.
09/07/2020  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
הרמטכ"ל אביב כוכבי הודיע (יום ה', 9.7.20) כי ייכנס לבידוד לאחר ששהה בשבוע שעבר לצד חולה קורונה מאומת. בנוסף לכוכבי, ייכנסו לבידוד כמה קצינים נוספים. מדובר צה"ל נמסר כי "הרמטכ"ל חש בטוב, לא פיתח תסמיני מחלה וייבדק בקרוב".
09/07/2020  |  מירב ארד  |   חדשות
משרד החינוך מעדכן כי מאז תחילת הפעלת מסגרות "בתי הספר של החופש הגדול" מה-1.7.20, נסגרו 203 שנים ו-112 בתי ספר. מספר החולים הכולל משרד החינוך עומד כיום על 1,668 ו-28,816 הוראה ותלמידים נמצאים גם בבידוד מניעתי.
09/07/2020  |  מירב ארד  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
קשה להשתחרר מהתחושה כי כאבן האותנטי של המשפחות האומללות הופך יותר ויותר לאבן שואבת לארגוני המחאה מתקופת המאבק ברפורמה המשפטית, אשר משעבדים ומנכסים את מצוקתן למאבקם נגד הממשלה
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
צמיחתו של גאון צבאי: היינץ גודריאן; התרבות הצבאית הפרוסית; פיתוח ה"בליץ קריג" בצבא גרמניה בין שתי מלחמות העולם; חשיבות השילוב בין תיאוריה ופרקטיקה; איך יחיא סינוואר הָמַם את ישראל;...
איתמר לוין
איתמר לוין
מחיר הרפורמה המשפטית במעמדה של ישראל    בכירי הממשלה והקואליציה חוזרים לימי השיסוי    נתניהו מתנהג כמו לפני המלחמה וכעת זו סכנה קיומית    סמוטריץ' בטוח שהמצב הכלכלי מצוין    טקס המשואו...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il