|   15:07:40
דלג
  דויד שוורץ  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?

יצירה בצל הקורונה

חוקרים מכל הדיסציפלינות באוניברסיטת בר-אילן, דווקא בימי הקורונה מצאו דרך לתעל את מרצם וליצור יצירה ספרותית מעניינת ומאתגרת בצל המגיפה
11/07/2020  |   דויד שוורץ   |   יומני בלוגרים   |   מגיפת הקורונה   |   תגובות
פרץ יצירתיות [צילום: גרשון אלינסון/פלאש 90]

הקורונה גרמה לחלק מהאנשים לשקוע בדיכאון. לעומת זאת, היו כאלה אשר פרץ היצירה הציף אותם והם גילו כישרון שהיה טמון בהם ומצאו דרך לתרפיה באמצעות הכתיבה. קבוצת חוקרים מהמכון לחקר השואה באוניברסיטת בר-אילן מוכיחה לנו כי עברנו את פרעה, עברנו את מאורעות השואה ונוכל גם לנגיף הקורונה.

ספר חדש בהוצאת המכון לחקר השואה באוניברסיטת בר-אילן, בעריכת פרופ' ג'ודי באומל שוורץ ראש המכון, מקבץ מאמרים של חוקרים מכל הדיסציפלינות באוניברסיטת בר-אילן, אשר דווקא בימי הקורונה מצאו דרך לתעל את מרצם וליצור יצירה ספרותית מעניינת ומאתגרת בצל המגיפה.

חרדה, בדידות, דחייה, תחושת ה"ביחד", בנייה, המצאה מחדש. אלה רק חלק מהתגובות לגל הראשון של מגיפת הקורונה שפרצה לחיינו בראשית 2020. לפתע פתאום, מיליוני אנשים ברחבי העולם מצאו עצמם תחת סגר, בבידוד חלקי ומלא, לעיתים מרצון ולעיתים לאחר החשיפה לחולה מאומת ואף כשהם חולים בעצמם. בארץ, כמו בעולם, התחלנו להתעמק בקטגוריות של עובדים חיוניים ולמדנו את הכללים החדשים המאפשרים לקיים מפגשים חברתיים ופעילות כלכלית.

טל-רפואה החליפה ביקורי רופאים, שיעורים בזום החליפו את ההוראה הבלתי אמצעית, וקניות ברשת של מוצרי מזון, בתי מרקחת, ביגוד, ספרים, צעצועים ואף מוצרי חשמל גדולים ומכוניות הפכו לנורמה החדשה. גם החרדתיים ביותר באשר לשימוש בטכנולוגיה הבינו שעליהם להשתלט במהרה על רזי הטלקומוניקציה כדי לנווט בין הפלטפורמות המקוונות שהפכו לבסיס חיינו. דבר ששיפר מיומנויות טכנולוגיות.

המגיפה חילקה אותנו לקבוצות בהתאם לגיל, למקצוע, למצב בריאות ולמצב משפחתי. יש שהמשיכו לצאת לעבודה כמעט כרגיל כשמדובר היה בעבודה חיונית. אחרים עברו לעבודה בקפסולות או במשמרות כדי להוריד את סיכויי ההדבקה של כלל עובדי המקום. יש שהוצאו לחל"ת ואף איבדו את מקור פרנסתם. יש שהתחילו לעבוד מהבית וגילו את היעילות שבדבר כשנחסכה מהם הנסיעה הארוכה למקום העבודה, הישיבות הבלתי נגמרות והזמן המבוזבז במשרד. אחרים שעברו מהבית היו פחות ממוקדי מטרה כשנאלצו עתה להתמודד עם ילדים שהיו אף הם בבית. מורים ומרצים החלו ללמוד את נפלאות הזום בעוד שתלמידים וסטודנטים למדו את נפלאות הדרך לכבות את המצלמה כדי לרבוץ במיטה בזמן השיעור מבלי שיראו אותם.

תובנות מיוחדות

אנשים הגיבו לסגר בדרכים שונות. בנוסף לדאגה ליקיריהם, חיי חברה ודייטים נעצרו, הביטחון הכלכלי והתעסוקתי עורער, וצעירים רבים שהתגוררו בגפם חשו בדידות עצומה בעת הסגר. רבים מבני הגיל השלישי שהתגוררו לבד חשו אותה בדידות ולכך נוספו הדאגות הבריאותיות עקב הכללתם ב"קבוצת סיכון". יש מבין ההורים שראו בסגר הזדמנות פז להכיר טוב יותר את ילדיהם בעוד שאחרים, תוך זמן קצר, כבר טיפסו על הקירות בניסיון למצוא דרכים להעסיק את צאצאיהם הקטנים בדירות קטנות.

יש זוגות שניצלו את הזמן לטפח את הזוגיות בעוד שאחרים מצאו את עצמם בדרך למדרגות הרבנות. סבים וסבתות התגעגעו לנכדיהם אך היו גם כאלה שברגע אמת הודו בכך שנהנו מאוד מההפוגה מאיסוף וטיפול קבוע באותם נכדים, ושסוף-סוף היה להם זמן לעצמם. עבור אלה שהנגיף מצא את דרכו אליהם או אל בני משפחותיהם וחבריהם, הייתה זו תקופה של אימה, מחלה ואובדן. עבור אלה שהמגיפה נשארה מחוץ לכותלי ביתם, לא פעם הפכה התקופה לפסק זמן נחוץ מהריצה הבלתי נגמרת שעד אז אפיינה את חייהם.

סיפור ההתמודדות שלנו עם הגל הראשון של מגיפת הקורונה, ומה עשתה לנו התמודדות זו, מהווה לוזו של הספר שלפנינו. חוויות אלו הנן משותפות לרבים בעולם המתועש. מה, אם כן, מייחד את הכתוב בספר זה? כל מי שכתב עמוד בספר קשור באופן זה או אחר למכון לחקר השואה ע"ש פינקלר באוניברסיטת בר-אילן, והנו בעל קשר אישי או מקצועי, ולעיתים שניהם, לתחום השואה וספיחיה, זיכרונה והנצחתה או למלחמה באנטישמיות בימינו. משום כך, בנוסף לפחדים, לחרדות ולמחשבות שליוו את כולנו במגיפה, לרבים מאיתנו היו גם תובנות מיוחדות בתקופה זו שהיו קשורות בדרך זו או אחרת לשואה.

עוד בימי המגיפה הראשונים, בטרם החל הסגר הרשמי ואיסורי ההתקהלות, כראש המכון לחקר השואה ע"ש פינקלר, נאלצתי לבטל יום עיון שנקבע לאותו שבוע. אך בו בזמן הבנתי שעבודתנו חייבת להימשך. השאלה הייתה רק באיזה אופן ניתן לעשות זאת מהבית. בהעדר האפשרות לקיים סדנאות פנים-אל-פנים, מפגשי פורום, ימי עיון וכנסים, כרבים באקדמיה יצאנו לדרך חדשה. בסיוע מרכז המכון ד"ר איציק פס והאחראית על המדיה במכון, גב' עליזה אדלמן, הפכנו חלק מהכנסים לכנסי זום שהועלו לערוץ היו טיוב של המכון, בעוד שאחרים עברו לפורמט כתוב.

מה שיכול היה להפוך לחודשים של קיפאון הפך במקום זה לתקופה של יצירתיות בלתי רגילה. כמעט מדי יום קיימנו מפגשי זום עם חברי פורומים שונים בארץ ובעולם, ובפרץ של פעילות אינטנסיבית התחלנו לערוך את הספרים החדשים שהתחלנו להוציא. על ספר זה ניתן לומר "מעז יצא מתוק".

ג'ודי באומל שוורץ (עורכת), הוצאת המכון לחקר השואה בר-אילן, רמת גן 2020.
תאריך:  11/07/2020   |   עודכן:  11/07/2020
ד"ר דוד שוורץ
+נופצו זגוגיות סניף בנק בתל אביב
23:42 11/07/20  |  איציק וולף
אחד מן המפגינים בתל אביב ניפץ זגוגיות של סניף בנק דיסקונט. התקרית תועדה בוידאו. לפחות שלושה מפגינים נעצרו עד עתה בידי המשטרה.
+הסתיימה ההפגנה בכיכר רבין, מפגינים מנסים לחסום את איילון
22:49 11/07/20  |  איציק וולף
בכיכר רבין הסתיימה הפגנת המחאה של העצמאים והשכירים נגד האופן שבו מטפלת הממשלה במשבר הכלכלי החריף. המפגינים החלו להתפזר מן הכיכר אך חלק מהם החלו לנסות לחסום את נתיבי איילון.
+שר הביטחון גנץ: המפגינים מביעים מצוקה אמיתית, נעמוד על מענה תקציבי ליותר מ-3 חודשים
21:21 11/07/20  |  איציק וולף
ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ התייחס להפגנת העצמאים בתל אביב ואמר כי האזרחים שיצאו הערב לרחובות מביעים מצוקה אמיתית וצודקת ויש להם את הזכות המלאה לעשות זאת.

"הודעתי לראש הממשלה ושר האוצר שלצד התמיכה בתוכנית הסיוע המיידית, כחול לבן תעמוד על כך שתוצג בהקדם מדיניות תקציבית רחבה הרבה יותר שתעודד את הצמיחה קדימה ולא נסתפק במענה לשלושה חודשים בלבד״, אמר.

לדבריו, על הממשלה מוטלת האחריות להקשיב ולפעול למציאת פתרונות. "הקורונה הביאה אותנו למשבר בריאותי, חברתי וכלכלי מהגדולים בתולדות המדינה. יחד, נוכל לו ונתגבר עליו בשמירה על החיים ועל הפרנסה. חובתנו להמשיך לדאוג שלא נשאיר מאחור את המובטלים, לא את העצמאים, לא את ההורים, לא את בעלי העסקים ולא את הקשישים", דברי גנץ.
+"לא מפחדים מהקורונה, מפחדים מהמשבר הכלכלי"
21:11 11/07/20  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
אלפי מפגינים נמצאים בכיכר רבין בהפגנת העצמאים והשכירים שדורשים מן הממשלה טיפול מיידי במשבר הכלכלי העמוק  ▪  השחקן גיא לואל: זו ממשלת חרטא, האנשים פה שילמו מיליונים במשך השנים לביטוח לאומי ומקבלים עכשיו שירות של עולם שלישי
הרחקות הקורונה לא נשמרו [צילום: מרים אלסטר, פלאש 90]
אלפים הגיעו לכיכר [צילום: מרים אלסטר, פלאש 90]
+"נערך תיאום ציפיות עם המארגנים"
11:46 11/07/20  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה
עצמאים ושכירים רבים מתכוננים להפגנת ענק  ▪  עשרות אלפים צפויים להגיע למקום  ▪  מאות שוטרים יהיו ערוכים, במספר מעגלי אבטחה כדי להבטיח עמידה בהנחיות ומזעור הפגיעה בשגרת החיים
(הפגנה נגד הממשלה [צילום: מרים אלסטר/פלאש 90])
+אמירייטס איירליינס עומדת לפטר 9,000 עובדים
11:17 11/07/20  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה
לפחות 700 מתוך 4,500 טייסי החברה קיבלו השבוע הודעות על שימועים לפני פיטורים  ▪  איזיג'ט הודיעה על כוונתה לפטר 727 טייסים  ▪  האיגוד הבינ"ל לתובלה אווירית צופה אובדן של כמיליון משרות
(אמירייטס. קיצצה כבר עשירית מצוות העובדים)
+בצל הקורונה - מה בין לבד, בדידות ובידוד
11:03 11/07/20  |  טובה יששכרי   |   לרשימה המלאה
בידוד מחייב אותנו להתבודד פיסית  ▪  הבידוד הוא חיצוני, הוא לא בלב  ▪  אנו יודעים כמה אנו נאהבים, רצויים  ▪  הבידוד זו גזירה שבאה מבחוץ
(פנו לעזרה [צילום: נתי שוחט/פלאש 90])
+מגפת הקורונה - הגל השני
10:22 11/07/20  |  מקסי י' בלום   |   לרשימה המלאה
הסגר שהוטל על הציבור במשך מספר שבועות הצליח להוריד את קצב הנדבקים וצמצם את מספר החולים המאושפזים. החשש הוא שהתרופפות וחוסר הקפדה על הנחיות ההתמגנות יגרום להתפרצות גל הידבקות חדש. המודל שיוצג כאן ידון כיצד ניתן לזהות בוודאות ובזריזות גל הידבקות שני.
([צילום: יוסי זליגר/פלאש 90])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מגיפת הקורונה
אמירטס, חברת התעופה הלאומית של איחוד האמירויות הערביות, הודיעה כי תפטר 9,000 עובדים מתוך 60 אלף, עובדי החברה. זו הפעם הראשונה שבה המוביל הגדול בעולם במונחי טיסות ארוכוחת טווח מגלה כמה מקומות עבודה יאבדו בעקבות משבר הקורונה.
11/07/2020  |  מירב ארד  |   חדשות
בדרך כלל אנו מטיפים לא להיות לבד. תחושה של בדידות מסוכנת, ויש לשאוף להחלץ ממנה בדחיפות. אלא שבאה עלינו מכת הקורונה, מין שד שלא נראה, אך מורגש היטב, ומאיים על חיינו, לא פחות ולא יותר, ובשביל להישמר, גוזר עלינו לא לפגוש את יקירינו, לא להתחבק, לא לגעת, לחיות במרחק. אלו גזירות בלתי נסבלות, אך לא לעד... זאת ממש גזירה משמים..
11/07/2020  |  טובה יששכרי  |   יומני בלוגרים
כל עוד לא נמצאו תרופה ו/או חיסון לנגיף הקורונה המתפשט בעולם, המין האנושי נמצא ויימצא תחת איום מתמיד של מגיפה העלולה להתפרץ מעת לעת ולפגוע ברבים. המהלך שנקטו רבות ממדינות העולם - סגר ובידוד האזרחים למניעה וצמצום ההידבקות, הוריד דרמטית את מספר החולים. ההערכה היא שנפח ממוצע החולים הקשים (המגיעים לאשפוז) מקרב הנדבקים הוא 2%-4% והוא תלוי במידה רבה בגיל הנדבק ומצבו הבריאותי (10% בני שמונים, 4.5% בני 30, פחות מ 1% גילאי העשרים ומטה). קשה לחשב את הערך הממוצע לכלל האוכלוסייה אך רבים מהדיווחים מציינים כי אחוז החולים הקשים הוא 2%-4%. במעקב שפורסם בסין לא ידעו 80% מהנדבקים שהם נדבקו. מספר הבדיקות היומיות לזיהוי כמות הנדבקים זעום ביותר וקשה לקבל החלטה על בסיסו. האינדיקציה לעצירת קצב ההדבקה בעקבות הסגר התקבלה מכמות הולכת וקטנה של חולים חדשים שהגיעו למרכזים הרפואיים. לפיכך, גם מבלי לדעת את היקף ההדבקה האמיתי בסוף הסגר התאפשרה ההחלטה עקב הירידה בכמות חולי קורונה מאושפזים (מזוהים/מאומתים) ולחץ כבד להחזרת הכלכלה למסלול נורמלי למניעת התרסקות. החזרתו ההדרגתית של הציבור למרחב הציבורי לוותה בהנחיות ברורות של התמגנות מפני הידבקות - עטיית מסכות, שמירת מרחק, ושמירת היגיינה אישית. קרי, בידוד אישי כתחליף לסגר. תחליף טוב כל עוד הציבור משתף פעולה.
11/07/2020  |  מקסי י' בלום  |   יומני בלוגרים
לפסיכולוג קליני יש כישורים טובים בהרבה משל האדם הממוצע בבואו להעריך את אישיותו של אחר. כאשר מדובר במי שיש לו תואר דוקטור בתחום הזה, סביר להניח שמומחיותו גדולה עוד יותר. מצד שני, הערכה מקצועית רצינית מחייבת מפגש אישי, מבדקים אישיותיים ונפשיים ואולי גם היכרות מעמיקה. וכאשר מדובר בבני משפחה, הרי שאין לצפות לאובייקטיבית מקצועית - לא לטוב ולא לרע.
10/07/2020  |  איתמר לוין  |   כתבות
הממשלה מגבילה את מה שהיא אינה צורכת: תחבורה ציבורית, תפילות ותרבות המשבר חושף מחדלים של שנים ומנהיגות אטומה ומנותקת, המזכירה את ערב החורבן כאשר לאנשים אין מה לאכול, הם יוצאים לרחובות - ובסופו של דבר מפסיקים לשלם מיסים אולי זה מה שיטלטל את חבורת חדלי האישים בממשלה, בכנסת ובשירות הציבורי
10/07/2020  |  איתמר לוין  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
עידן יוסף
עידן יוסף
כלי תקשורת מסוימים נוהגים לנגח את חברי הכנסת של הקואליציה ואת הממשלה, תוך התעלמות מההקשר הרחב והתמקדות באירועים זניחים    דיווחים מוטים אלה מתעלמים מעבודתן החשובה של ועדות הכנסת בנו...
דן מרגלית
דן מרגלית
עמרי מניב בערוץ-12 הביא צרור של הקלטות של שיחות בין שקד לבין נוה    הוא לחץ למנות את איתן אורנשטיין לנשיא המחוזי בתל אביב    שקד נכנעה והצביעה בעד אורנשטיין
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il