|   15:07:40
דלג
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
קשישים. לתת נסיעות חינם [צילום: מרים אלסטר/פלאש 90]
משבר התשלום במזומן של הקשישים

השרה מירי רגש

התנגשות סוגיית התשלום במזומן של האזרחים הוותיקים בדרישות הנהגים למנוע חיכוך עם הנוסעים בתקופת הקורונה ראוי שתיפתר בצורה הגיונית ושכלית ולא מהבטן באופן ספונטני שאין בו ראייה ארוכת טווח ומתכללת
12/07/2020  |   עידן יוסף   |   כתבות   |   תחבורה ציבורית   |   תגובות
רגב. להקשיב גם לרציונל

חשיפה ב-News1: תבוטל הנחת התחבורה הציבורית למקצת מן האזרחים הוותיקים
עידן יוסף
מאזרחים שיגיעו בשנה הבאה לגיל אזרח ותיק, תישלל הזכאות לקבלת 50% הנחה התחבורה הציבורית, והם ייאלצו להמתין שנתיים נוספות עד הגיעם לגיל פרישה
לרשימה המלאה

לשרה מירי רגב יש חוש רגש מפותח. "מי ששבר אותי היה מיכאל" אמרה רגב למתנגבי עמותת גמלא, שהגיעו לביתה בערב שבת להודות לה על החלטתה לאפשר לקשישים לשוב ולשלם עבור נסיעתם באוטובוס במזומן. כוונתה הייתה למיכאל מגידוביץ בן ה-99 שירד מאוטובוס של אגד לאחר שהתברר לו כי לא יוכל לשלם במזומן.

אין זו הפעם הראשונה שבה רגב מבקשת לשנות באבחת חרב החלטה של גורמי המקצוע. בינואר 2012 עמדה בראשות ועדת המשנה להכשרות וכוח אדם של הכנסת. היא יצאה חוצץ נגד הסיכום שהושג בין הצבא לרכבת ישראל שלא לאפשר נסיעת חיילים חינם בשעות השיא בימי ראשון בבוקר ובמקום זאת לאפשר להם חלופות באמצעות חלופות בהסעות מיוחדות. שר התחבורה דאז ישראל כ"ץ נבהל מהביקורת, שלוותה בקמפיין מסיבי נגדו מצד כלי תקשורת מוביל.

ההחלטה בוטלה, והתוצאה פגעה קשות בנוסעי הרכבת ובשירות הרכבתי. הקרונות הפכו לצפופים באופן בלתי נסבל ונגרמו עיכובים קשים בתנועת הרכבות. ממוצע האיחורים (איחור מעל 5 דקות) בימי ראשון זינק ל-9.5% בממוצע, והיו ימי ראשון שאף הגיעו ל-35% מהרכבות בשעות השיא (09:00-06:00) ולא מעט רכבות בוטלו כתוצאה משיבושי לוח הזמנים.

הממלכתיות מחייבת

חוש הרגש של השרה רגב והלב הרחום שלה הם דבר מבורך, אך תפקידה הממלכתי מחייב שקילת הדברים בראייה שכלית מפוכחת ולא מן הבטן, ובוודאי לא על סמך מקרה בודד של קשיש שירד מן האוטובוס שאינו משקף את הכלל. לפעמים התחשבות יתר, ללא הכרה של הפרטים, עשויה להתברר כרועץ.

בכל הכבוד לטענות הנהגים בדבר סיכון בריאותם וסיכון בריאות הקשישים, לא זו הנקודה. הרי תשלום מזומן מתאפשר גם במרכול, בדוכן הפלאפל ובמספרה ואיש אינו סבור שמדובר בפעילות מסוכנת. מדובר בטענה אנטי-שירותית בעליל. עם זאת, לטענות הנהגים על יצירת אפליה בין נוסעים שעלולה להוביל לאלימות נגדם יש משקל, גם אם לא גדול. תארו לעצמכם שני נוסעים - האחד יכול לשלם במזומן והאחר לא, והצעקות על הנהג בעקבות המדיניות המפלה לכאורה. ואף על-פי כן, ההנחיה לנהגים מצד ההסתדרות הלאומית וההסתדרות הכללית שלא לאפשר לקשישים לשלם במזומן, יותר מאשר הניסיון לדאוג לשלום הנהגים, יש בה ניסיון להטיב את תנאי העבודה שלהם בכך שלא יצטרכו להתחכך בנוסעים ולהימנע משימוש בכסף מזומן. לראיה, לא הוגשה שום בקשה שתמנע חיכוך בין הפקחים באוטובוסים לציבור הנוסעים.

ארגון נהגי האוטובוסים אומנם עתר לבית הדין לעבודה, אך האינטרס הכי גדול להפסקת התשלום במזומן הוא של המפעילים עצמם. כל חברת תחבורה ציבורית שמחה להיפטר מהצורך לצייד את הנהגים בתיק פורט, תיק שנושא הנהג ובו הכרטיסים והעודף בשטרות ובמטבעות שעליו לשלם לנוסע. זה חוסך לה לא מעט כאש ראש בספירת הכסף ובהצלבה בין נתוני תשלום למניעת מעילות וכדומה, וגם מקצר את משך הנסיעה ומגדיל את תפוקת הנהגים.

הוראתה של שרת התחבורה לאפשר מהיום גביית תשלום מקשישים, גם אם לא הייתה נתקלת במרד מצד ארגוני הנהגים, לא הייתה מיושמת בכל מקרה בלא מעט קווים שבהם כלל לא ניתן לשלם במזומן כגון קווי התחבורה העירונית בבאר שבע, אוטובוסי המטרונית בחיפה, חלק מהקווים בגוש-דן, כל קווי רכבת ישראל והרכבת הקלה בירושלים - וזאת בלי קשר לקורונה.

נסיעות חינם - בחקיקה


מה אפוא הפתרון לבעיית התשלום של הקשישים? לפני שניגע בכך הקדמה קצרה: רוב הקשישים אינם משלמים במזומן אלא בכרטיס רב-קו, ובעיית התשלום שייכת לפלח מזערי. מדובר באוכלוסייה הנמצאת ברמה חברתית-כלכלית נמוכה ואוד ומקבלת 2,000 שקל מהביטוח הלאומי. הם, כמו נוסעים אחרים שלא מסוגלים לשלם מפאת מצבם הכלכלי או מוגבלות נפשית כלשהי, זוכים להעלמת עין שמתחשבת במצבם, והסיכוי שנהג או מבקר יורו להם לרדת מהאוטובוס קלוש.

כלל נוסעי התחבורה הציבורית המקבלים 20% הנחה (לרוב בערך צבור), כך שאם נפחית שיעור זה מה-50% הנחה שמקבלים אזרחים ותיקים, הגענו ל-30% בלבד. מאחר שרוב הקשישים עושים שימוש בתחבורה עירונית (80% מהנסיעות) הרי שמדובר בסכום זניח ביותר שהקשיש משלם (20% בלבד מהסכום - קצת יותר משקל אחד). ללא ספק מדובר בעלות שהמדינה יכולה לספוג. למרות ששיעור הקשישים מקרב משתמשי התחבורה הציבורית גבוה, מדובר בגרושים. ההפסד הכספי מכך אינו משתווה להפסד הנגרם כבר היום כתוצאה מכך שנוסעים אחרים מתפלחים לאוטובוסים ואינם מתקפים את כרטיסיהם.

למדינה יש אינטרס בנסיעת קשישים בתחבורה הציבורית. זה מפחית את הנסועה, באמצעות הורדת כלי רכב מהכביש, מונע תאונות שנגרמות כתוצאה ממחלות ובעיות מוטוריות המשפיעות על מהירות התגובה ובעיות אחרות הפוגעות בבטיחות. אין כאן חשש לסבסוד צולב של הוספת תשומות, שכן ציבור המבוגרים עושה לרוב שימוש בתחבורה הציבורית בשעות השפל שבהן אוטובוסים נוסעים ממילא - דבר שאינו מצריך הוספת תשומות כלשהן. הם אינם תופסים מקומות שמיועדים לנוסעים אחרים כי יש הרבה מקום באוטובוס, וכאמור - העלאתם מהכביש לאוטובוס גם תועיל לתל"ג, גם תנגיש עבורם מקומות רבים וגם תפטור אותם מהצורך בשימוש ביישומונים סלולריים מסובכים שמאתגרים אותם טכנולוגית.

הפתרון יהיה בהפיכת הנסיעה בתחבורה הציבורית לקשישים חינם. אפשר לתת את הפטור מתשלום לכל האזרחים הוותיקים שאינם משתכרים (גיל פרישה הוא 67 לגבר ו-62 לאישה).

לכאורה, מדובר בהליך פשוט, שכן פקודת התעבורה (סעיף 70) קובעת כי "רשאי שר התחבורה להתקין תקנות בקשר לרכב מנועי ציבורי בעניינים אלה: (4) קביעת ... תעריפי שכר נסיעה". אולם אין מדובר כאן במתן הנחה אלא בפטור מלא, שבדומה לבעלי פטורים אחרים (חיילים, שירות לאומי, עיוורים וכד') שכדי לתת אותו אין די בתקנות ובצווים, אלא יש צורך בחקיקה ראשית, ולכך סביר להניח שתהיה התגייסות מלאה מצד הכנסת, אם רק ירצו בכך שר האוצר ישראל כ"ץ ושרת התחבורה מירי רגב.

בתקופת הקורונה אין ולא צריך להיות למדינה שום עניין בעידוד קשישים, שהם אוכלוסיית סיכון מובהקת, לעשות שימוש בתחבורה הציבורית. לכן על השרה רגב לרדת מן העץ עליו טיפסה, בשל חוסר ההבנה המקצועית שלה בעניין, למשוך את הדרישה לאפשר לקשישים תשלום במזומן ולהשאיר את המצב על-כנו תוך הפניית בקשה לנהגים לגלות התחשבות ולא להוריד נוסעים (דבר שממילא מתקיים) ולהנחות את המפעילים כי הפקחים מטעמם יסייעו לקשישים בהסדרת התשלום.
ס"ק 19007-07-20 הסתדרות העובדים הלאומית ואח' נ' חברת אפיקים ואח' / בקשת צד לדיון בסכסוך קיבוצי ומתן סעדים ארעיים וקבועים
עתירה לבית הדין לעבודה בשל חיוב נהגים לגבות תשלום במזומן מאזרחים ותיקים, ממלווים לעיוורים ומנוסעים באוטובוסים ממוגנים (34 עמ')

תאריך:  12/07/2020   |   עודכן:  12/07/2020
עידן יוסף
+סיום השירות בתחבורה הציבורית הוארך
13:43 12/07/20  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
בעקבות תוספת תקציב של 10 מיליון שקלים, תימשך ממחר פעילות התחבורה הציבורית גם אחרי השעה 22:00
(ממתינים בתחנה [צילום: מרים אלסטר/פלאש 90])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
השרה מירי רגש
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
עופריקו
13/07/20 01:24
2
הצלם מאשדוד
13/07/20 07:15
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  תחבורה ציבורית
שרת התחבורה מירי רגב הנחתה (יום א', 12.7.20) להאריך החל ממחר את פעילות האוטובוסים גם לאחר השעה 22:00, עד סוף השירות. זאת לאחר הערכת מצב עם בכירי משרדה וחברות התחבורה הציבורית.
12/07/2020  |  עידן יוסף  |   חדשות
"אנחנו צופים מצב של אי-נוחות, והרבה נוסעים לא יוכלו לעלות לאוטובוס". כך מעריכה שרת התחבורה מירי רגב. במסיבת עיתונאים שכינסה (יום ד', 8.7.20) עם בכירי משרדה בירושלים, אמרה רגב כי גורמי המקצוע מעריכים שבימים הראשונים יהיו בעיות.
08/07/2020  |  עידן יוסף  |   חדשות
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים מירי רגב סיכמה עם משרד הבריאות והמועצה לביטחון לאומי (המל"ל) על ביטולם של כל קווי הלילה למקומות הבילוי, וזאת שבוע בלבד אחרי שמשרד התחבורה חידש את פעילותם.
08/07/2020  |  עידן יוסף  |   חדשות
שרת התחבורה מירי רגב ושר הבריאות יולי אדלשטיין סיכמו (יום ג', 7.7.20) לבטל את כוונת הממשלה למנוע הפעלת המזגנים באוטובוסים בתחבורה הציבורית. רגב מסרה: ״שמחה על הבשורה לנוסעים ולנהגים שיוכלו להשתמש בנוחות באוטובוסים. המחשבה על סגירת המזגנים הייתה גזרה שהציבור אינו יכול לעמוד בה. משרד התחבורה ממשיך בגיבוש המתווה הסופי להפעלת האוטובוסים״.
07/07/2020  |  עידן יוסף  |   חדשות
בעקבות הביקורת הציבורית העזה שהאשימה את שרי הממשלה בהיותם מנותקים מן הציבור, החליטה שרת התחבורה מירי רגב להטיל וטו ולהקפיא את החלטת הממשלה בכל הקשור להגבלת הנסיעה בתחבורה הציבורית.
07/07/2020  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
"ביבי נקלה, ביבי נבל, ביבי מושחת, ביבי שקרן, ביבי מאוס, ביבי תחמן"... כך נפתח ביום שלישי מאמר בעיתון ה"הגון", שופר הפלשתינים - הארץ
אלי אלון
אלי אלון
נזילה ברפת מזרע    פרה מפרישה צואה ושתן בכמות גבוהה פי 40 משל בני-אדם, ורפת בגודל בינוני יוצרת זיהום בכמות גדולה מאוד    הריכוזים העצומים של השפכים הללו לעתים קרובות מגיעים למקורות ה...
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף יריב לוין מפגין צביעות
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il