|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!
כתיבת המומחים
טוען רבני יכול לשקם את חיי הנישואין שלכם?

תיק דפנסיב שילד: האינטרס הסמוי

אם מישהו בפרקליטות היה עוצר לרגע לחשוב על זה, ייתכן שהיה מעדיף לסגור את התיק נגד גל הירש מחוץ לכותלי בית המשפט. מישהו שם ודאי היה מבין שהגשת כתב אישום בעבירות מס בפרשת "דפנסיב שילד" עשויה להוביל לתוצאה בלתי צפויה, במסגרתה תמצא את עצמה דווקא רשות המיסים במבוכה
19/07/2020  |   יובל כהן   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
הירש. נרדף? [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

בעולם הביולוגיה, לא נדיר לראות מצבים בהם האינסטינקט החייתי גובר על ההיגיון הבריא. סדר העדיפות הזה יכול להביא למצבים די אבסורדיים, בהם הצופה מהצד משתומם למראה אורגניזם המבצע בלהיטות פעולה המכשילה אותו ומזיקה לו.

את אחד הביטויים הקיצוניים להתנהגות זו ניתן לראות בעכברים הנתפסים במלכודת דבק. אינסטינקט הבריחה של עכברים אלו חזק כל-כך, עד שהוא גובר אפילו על אינסטינקטים אחרים, כגון הימנעות מכאב או שימור עצמי. התוצאה היא, שעכברים אלו יעדיפו לכרסם את רגליהם שלהם בשביל לנסות לברוח. כרסום הרגליים הוא, כמובן, החלק השייך לאינסטינקט. השאלה איך בורחים מהמלכודת לאחר שכבר אין רגליים לברוח באמצעותן - זוהי כבר שאלה הנמצאת בתחום ההיגיון - תחום זר לעולם החי.

אינסטינקט הרדיפה של הפרקליטות בתיק עבירות המס בפרשת "דפנסיב שילד" בהחלט יכול להיחשב לאינסטינקט עוקף הגיון. אם מישהו בפרקליטות היה עוצר לרגע לחשוב על זה, ייתכן שהיה מעדיף לסגור את התיק נגד גל הירש מחוץ לכותלי בית המשפט. מישהו שם ודאי היה מבין שהגשת כתב אישום בעבירות מס בפרשת "דפנסיב שילד" עשויה להוביל לתוצאה בלתי צפויה, במסגרתה תמצא את עצמה דווקא רשות המיסים במבוכה.

התיק נגד גל הירש מתבסס על עבירות, לכאורה, אשר בוצעו בשנים 2008-2007. התמונה הכללית המתוארת בהמלצה להגשת כתב האישום היא של תכנון מס שהלך צעד אחד רחוק מדי והפך לפלילי. זו אינה הפעם הראשונה בה הפרקליטות מסתערת על יעד תכנוני המס האגרסיביים, על-אף מורכבותם הרבה. לפרקליטות לקח הרבה זמן להתאושש מפרשת "פרומדיקו" אשר הסתיימה בשנת 2000 בצורה מביכה, עם זיכויו המהדהד של מנכ"ל טבע דאז אלי הורביץ, בערעור שהגיש לבית המשפט העליון.

הסיבה שתכנוני מס אגרסיביים אינם הבחירה הכי מוצלחת כעילה להגשת כתבי אישום הינה הקושי המובנה להוכיח כוונת זדון מצד הנישום בביצוע תכנון המס. ככלל, תכנוני מס - שמטרתם יצירת תנאים אופטימליים עבור הנישום - נתפסים בחוק כעניין לגיטימי למדי. כדי שתכנון מס יהפוך לפלילי, על התביעה להוכיח כי הנישום ניצל במזיד פרצות טכניות בחוק על-מנת לעקוף את כוונתו המקורית של המחוקק.

הוכחת כוונת זדון זו הייתה יכולה להיות עניין פשוט, אילו הגבול בין תכנון מס לגיטימי לבין תכנון מס אגרסיבי לא היה אזור דמדומים משפטי רחב כל-כך. לשונו הרקורסיבית והבלתי ברורה של החוק מעניקה מקום רב לפרשנות. פרשנות זו מובילה בתורה להיווצרות פרצות בחוק - פרצות אותן מנסה המחוקק לסגור באמצעות תיקונים לחוק. אלא שתיקונים אלו כשלעצמם מולידים אי-בהירות נוספת, המותירה פתח לפרשנות, וחוזר חלילה. אופיים הדינמי והמשתנה תמידית של חוקי המיסוי בישראל הוביל לכך שבשנים 2004-1985 בלבד נוספו לפקודת המיסים לא פחות מ-150 תיקונים לחוק אשר נועדו לסגור פרצות בתחום המיסוי. אותם תיקונים הולידו פרצות משלהם, ואותן כמובן, מיהרו נישומים רבים לנצל.

החוק הנוגע לתכנוני-מס היה נתון לביקורת רבה מצד שופטים בכירים, אנשי אוצר ומשפטנים אקדמיים העוסקים בתחום המיסוי. השופטת חיות עצמה קבעה כי חוקי המיסוי לוקים ב"חוסר קוהרנטיות" וב"היעדר ראייה כוללת", ואף תיארה אותם ככאלו העשויים טלאי על טלאי (ע"א 99/7034 פקיד שומה כפר סבא נ' יאיר דר).

בעייתיות מובנית זו הובילה לכך שבמשך שנים ארוכות נמנעה רשות המיסים מלנהל תיקים הנוגעים לתכנוני מס אגרסיביים במישור הפלילי. לדוגמה, אף אחד מבין 10,682 תיקי חקר שנפתחו ברשות המיסים בשנים 2014-2012 לא עסק באי-דיווח על תכנון מס. במצבה הנוכחי של החקיקה, ידעו ברשות המיסים כי ידם תהיה על התחתונה כמעט בכל ניסיון להוכיח כוונות זדון בביצוע תכנון מס.

ברשות המיסים הכירו את הבעיה, אשר עלתה כבר בשנת 2005 על שולחנו של שר האוצר דאז, בנימין נתניהו. בדוח ההמלצות שהגישה רשות המיסים לשר האוצר נקבע, כי קיים צורך דחוף לנסח הגדרות ברורות לתכנוני המס החייבים בדיווח ואף לעגן הגדרות אלו בחקיקה. קריטריון הזהב אשר הוצע באותו מעמד לביצוע ההבחנה בין תכנון מס לגיטימי לבין תכנון מס אגרסיבי היה "מבחן המהות הכלכלית". בדומה לפרשת פרומדיקו, כל שהיה על חשוד בעבירות מס לעשות בכדי להיחלץ מאישומו בתכנון מס אגרסיבי היה להציג בדל של הגיון בפעולותיו, ולהציגן ככאלו שמאחוריהן ניצבת "מהות כלכלית" - קלושה ככל שתהיה. נראה היה שברשות המיסים עמדו סוף-סוף להגיע להגדרה שתאפשר לרשות ולנישומים להתנהל לפי פרשנות אחידה של החוק, אלא שבישראל כמו בישראל-ההמלצות מעולם לא יושמו. המציאות היא שבשנים 2008-2007 - השנים בהן טוענת הפרקליטות לביצוע העבירות מצד "דפנסיב שילד" - לא היה אדם אחד במדינה, מפקיד שומה ועד שופט עליון, שיכול היה לומר מה בדיוק הופך תכנון מס לפלילי.

התנהלות זו עברה בשקט במשך שנים ארוכות כאשר רשות המיסים נמנעת, למעשה, מניהול תיקי תכנון מס בבתי המשפט. אלא שבשנת 2016 פרסם מבקר המדינה דוח חריף, שחלקו הגדול הוקדש לאופן טיפולה של רשות המיסים בתכנוני המס אגרסיביים. כעת התגלה לעיני-כל כי לאף אחד, גם לא לרשות המיסים, אין באמת מושג מהי ההגדרה המשפטית למונח "תכנון מס החייב בדיווח". לרשות היו לא פחות מעשר שנים להטמיע את ההמלצות שהוגשו לנתניהו בשנת 2005, אלא שאף אחת מהן לא בוצעה - מצב אשר טיפח קונצנזוס בו רוב-רובם של תכנוני המס נחשבו ללגיטימיים. מיעוטם הזעום של המקרים אשר כן נחשבו ל"אגרסיביים", נדונו במישור האזרחי וללא כל זכר לסנקציה פלילית.

ייתכן שברשות קיוו ששנת 2016 תחלוף ואיתה יחלפו מסקנותיו החמורות של המבקר. אלא שזה האחרון לא הניח לעניין, וגם בשנת 2017 תקף את היעדר המדיניות של רשות המיסים בנוגע לטיפול בתכנוני מס. המסר של המבקר לרשות המיסים לא יכול היה להיות ברור יותר: יש להראות תפוקה של טיפול בתכנוני מס, במסגרת הליך פלילי.

כשהיא נמצאת תחת מכבש לחצים אינטנסיבי מצד המבקר, יצאה הרשות בקמפיין ארגוני נרחב להטמעת ההמלצות משנת 2005. באיחור אופנתי של 13 שנה הוצגו היעדים הארגוניים לשנת 2018, אשר כללו בין השאר, "תיקון תקנות תכנון מס החייב בדיווח... מאבק בתכנוני מס קשים... יצירת הרתעה".

במקרה או שלא במקרה, קיבלה רשות המיסים רוח גבית מפרקליט המדינה בדמות הוראת שעה 2.31, אשר קבעה כי חקירת מס תתלווה מעתה לכל חקירה של עבירה פלילית מסוג פשע אשר הניבה למבצעה רווח כספי. כעת נחקרו עבריינים גם בחשד להעלמת מס מהכסף שהרוויחו מביצוע פעילות פלילית.

עבור רשות המיסים - אשר נדרשה להפגין בפני המבקר את מדיניותה הנחושה והסדורה בדבר הטיפול הפלילי בתכנוני מס - התאים תיק "דפנסיב שילד" ככפפה ליד. את גל הירש, אשר נחשד במתן שוחד להטיית מכרזים, ניתן היה לחקור כעת גם בחשד לעבירת מס, בהתאם להוראת שעה 2.31. כמו-כן, הסיקור הרב לו זכתה הפרשה בתקשורת שימש כפלטפורמה ליצירת הרתעה, בהתאם למסמך היעדים של הרשות. לבסוף, ייתכן שמישהו אפילו קיווה שקיומו של הליך זה ימחק סופית את חרפת "פרומדיקו", כאשר תיק הדגל נגד "דפנסיב שילד" יוכל לשמש מעתה כאבן הדרך המשפטית האחרונה והסופית בהגדרת המונח "תכנון מס החייב בדיווח".

נכון לשנת 2020, ולאחר תהפוכות רבות בחוקי המיסוי, נותר "תכנון המס האגרסיבי" במעמד של ייצור אגדי אשר אף אחד- מחוקק, שופט או פקיד - לא זכה ממש לראותו עד עצם היום הזה. רשות המיסים תפעל בחכמה אם תביא ליישום מלא של דוח ההמלצות משנת 2005 הקורא להגדרה ברורה וחד-משמעית של המונח בחוק, בטרם תנהל הרפתקה מתוקשרת נוספת הנוגעת לתכנוני מס אגרסיביים.

הכותב איננו משפטן. אין לראות במאמר זה משום ייעוץ משפטי
תאריך:  19/07/2020   |   עודכן:  20/07/2020
יובל כהן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
תיק דפנסיב שילד: האינטרס הסמוי
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יש העזתי שצופר...
21/07/20 23:49
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אחרי ההפגנות המרשימות אמש אסור להרפות. להכות בברזל בעודו חם. לא להיאנח, לא לנוח.
19/07/2020  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
הכרזתו של ביבי נתניהו ב-26 במאי בעצם ימי הקורונה תיכנס לפנתיאון של מדינת ישראל: "קיבלנו היום בשורה מאוד משמחת. קודם כל, אנחנו רוצים לעזור לכלכלה - לבעלי העסקים ולעצמאים שמייחלים לרגע הזה. שנית, אנחנו רוצים להקל על החיים שלכם, לאפשר לכם לצאת להתאוורר... תעשו חיים, אבל אנחנו גם עוקבים אחרי ההתפתחויות... מקווה שלא נצטרך לשנות ההנחיות". אין כמו משפטים ספורים אלה כדי להציג את המנגנון המחשבתי של ראש הממשלה. בלא שיכיר או יבין כיצד הקורונה מתנהגת, הוא התיר את הרסן והלשון בהזדמנות הראשונה שנראתה לו מתאימה לשמר את הדימוי של מי שקשוב לרחשי הלב של הציבור ומוכן להטיב עם העם, בלשונו של מנחם בגין.
19/07/2020  |  בצלאל לביא  |   יומני בלוגרים
דנה ואני נסענו להניף דגלי כחול-לבן על גשר קרן קיימת. בדרך, בצומת הרחובות על שם אברהם שלונסקי ופנחס רוזן, פגשנו להפתעתנו קבוצה גדולה של נושאי "הדגלים השחורים". שמחנו. הצטרפנו אליהם. אחר כך ראינו שהמשמרת על הגשר גדולה דייה גם בלעדינו והמשכנו להפגנה המרכזית בצ'רלס קלור ליד הים.
19/07/2020  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
על-פי הבדיקות הרבות שנערכו לאחרונה, כחמישה אחוז ואף יותר מהנבדקים הנם נשאים, רובם עם סימפטומים קלים מאוד או ללא סימפטומים. ההנחה הרפואית המקובלת כיום הנה שהנגיף שוהה בגוף בממוצע פחות מעשרה ימים. ראיה לכך הנה שבידוד למי שנחשף, אורך 14 יום משום שעל-פי נתונים זמינים 97.5% מהנשאים נפתרים מהנגיף לאחר תקופה זו.
19/07/2020  |  שי דנות  |   יומני בלוגרים
יש מספיק קולות בחברה הישראלית, ולצד המחאה הפוליטית והמוצדקת בבלפור, חשוב שתהיה מחאה לא פוליטית בת"א, כזו אשר תביא את זעקתם של אנשים מכל רחבי הקשת הפוליטית באשר למצוקותיהם הבריאותיות, הכלכליות והחברתיות. פוליטיזציה של מחאה כזו תגרום בהכרח למיסמוסה ותדיר מקרבה אזרחים אשר מצביעים לראש הממשלה. גם להם מגיע למחות.
19/07/2020  |  טל בן-יעקב  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
החד-ממדיות של תוכנית "עובדה" משקפת רק חלק מהאמת ובכך מחזקת את התחושה בקרב תומכי נתניהו כי עורכי התוכנית לא מעוניינים בהצגת התמונה העובדתית המלאה אלא מעוניינים אך רק באשמתו של ראש ה...
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
צמיחתו של גאון צבאי: היינץ גודריאן; התרבות הצבאית הפרוסית; פיתוח ה"בליץ קריג" בצבא גרמניה בין שתי מלחמות העולם; חשיבות השילוב בין תיאוריה ופרקטיקה; איך יחיא סינוואר הָמַם את ישראל;...
יוסף אליעז
יוסף אליעז
ביבי הבליג על כל הפגיעות בישראל, בחייליה ובאזרחיה    למרות דרישות שר הביטחון וצה"ל לקבוע יעדים ברורים מעבר להצהרות ריקות מתוכן, להחליט סוף-סוף מה הן מטרות המלחמה ולקבוע מתווה ליום ש...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il