|   15:07:40
דלג
  אליהו קאופמן  
רב אורתודוכסי, סופר ועיתונאי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
כתיבת המומחים
טוען רבני יכול לשקם את חיי הנישואין שלכם?

ימי הזוהר

דווקא בימים שהליכוד זקוק ליו"ר קואליציה שקול וממולח הרי שנתניהו מעד בבחירה ובמקום להמשיך ולמנות עוד יו"ר קואליציה שקול וחביב הוא מינה סקנדליסט שהצליח בזמן קצר לעורר מדנים ורעש כמו שלא עשו זאת מעולם יו"ר הקואליציה של נתניהו בארבע עשרה שנות כהונתו כראש ממשלה אלה אולי הם ימי הזוהר של מיקי אבל על ח"כי הליכוד הוא בבחינת מאוס
24/07/2020  |   אליהו קאופמן   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
זוהר. למה הוא? [צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90]

קרב התרנגולים בליכוד עולה שלב. מי שחשב שנתניהו, בעזרת מחיקתו את בני גנץ, יצליח להעפיל ולנסוק הרי שטעה. מה שמתחולל כיום בליכוד בקרבות של מיקי זוהר נגד כולם, ובקרב של ביטן נגד נתניהו וזוהר, ו/או בקרב ההישרדות של יפעת שאשה-ביטון ובקרב של גדעון סער על העתיד, ובעוד הרבה קרבות אחרים שיוצאים לאור כמו אבק מתחת לשטיח, הוא בעצם נראה כמו הקרב האמיתי על הסוף הלא טוב של הליכוד ונתניהו, דווקא כשהליכוד עלה בסקרים. עד לכינון "ממשלת האיחוד" היה נדמה לכולם שבאמת קיים "ליכוד אחד גדול", אבל זה היה נכון עד לפתיחת משפטו של נתניהו.

עכשיו ברור לליכודניקים שחפצים ליורשו כי נתניהו הוא ראש ממשלה על זמן קצוב, וכאן בעצם מתחילה "מלחמת הדיאדוכים" עוד בימי משול נתניהו הראשון. הקרב הזה החל כבר בעצם עוד לפני כינון "ממשלת האחדות" אבל כיום זה כבר יותר רשמי. ישראל כ"ץ - שר חוץ בדימוס ושר אוצר נוכחי, כבר הכריז כי יתמודד על ראשות הליכוד ביום שאחרי נתניהו הראשון. ניר ברקת - שר אוצר בדוי, שנותר ללא תיק אפילו מצחיק, החרה אחרי כץ וגם הוא הודיע על היותו מועמד ודאי לראשות הליכוד ביום שאחרי נתניהו.

גדעון סער - היחיד שהעז לצאת על ראשות הליכוד, בחיי נתניהו הראשון, מזמן מתהלך עם ה"שברייה הפוליטית" בידו ומחכה להסתער על תפקיד יו"ר הליכוד. וישנם גם כאלה כמו צחי הנגבי למשל שהשתיקה יפה להם עד שבאמת נתניהו הראשון יהיה בבית במקרה היותר טוב. אבל מי שהאיץ וגרם למחול החרבות הזה לצאת לפני זמנו היה דווקא בנימין נתניהו עצמו. והכול בגלל מינוי אומלל של מיקי שהפך עד מהרה למאוס, ליו"ר הקואליציה.

הפיחות הזוחל של יו"ר הקואליציה כתפקיד

יו"ר הקואליציה הוא תפקיד אחראי, ואולי גם המנוף לאיחוד קואליציוני אמיתי בשעת עבודת הפרלמנט והממשלה ברגעים הכי מעשיים שלהם. ליו"ר הזה יש תפקיד גם לאחד בין ח"כי מפלגת השלטון לח"כים של המפלגות האחרות בקואליציה אך יש לו גם את התפקיד לדאוג שח"כי מפלגת השלטון עצמם יהיו מאוחדים, כדי ששאר ח"כ הקואליציה לא ילמדו כיצד לערער את המשמעת הקואליציונית. לא פעם יו"ר הקואליציה הוא גם "המסביר הלאומי" כלפי התקשורת, ברגעים שרה"מ והשרים מעדיפים לשתוק.

לנתניהו יש ניסיון של 14 שנות שלטון כראש ממשלה, מהן 11 שנים רצופות בתפקיד, ועוד כמה שנים של ניסיון כשר חוץ וכשר אוצר. מצופה מאיש כמוהו שידע היטב כמה חשוב לבחור אדם שקול ורהוט לתפקיד יו"ר הקואליציה. יתרה מכך, לאחר כניסתו של בני גנץ לקואליציה - על ארבעה עשר המנדטים של גנץ, שרק תמול-שלשלום בערו נגד נתניהו, הרי שנתניהו היה צריך הפעם להיות זהיר פי כמה בבחירת האדם הנכון במקום הנכון. אבל דווקא הפעם הוא מעד ובחר את אחד מיו"רי הקואליציה הבעייתיים והמצחיקים ביותר שקמו אי-פעם לאיזושהי קואליציה. בקדנציה הקודמת, שבין 2015 ל-2019, היו לקואליציה של הליכוד וללוויניו שני יו"רי קואליציה.

ברוב הזמן כיהן ח"כ דוד ביטן בתפקיד, ומשהסתבך בפלילים הוא ידע להתפטר ובמקומו הגיע מי שהיום הוא שר המדע, ח"כ דוד אמסלם. עם כל הצבעוניות של דוד ביטן הרי שמדובר היה באדם שקול עם ניסיון ציבורי ומשפטי ענק שהפך בין לילה לדובר הליכוד והקואליציה גם יחד, ובכול פינה. הוא ידע לתקשר עם התקשורת והופעותיו ב"שבתרבות" היו לשם דבר. בליכוד הוא ידע להתחבב על כל הח"כים והשרים ולצד זאת קשריו עם השותפות הקואליציוניות הו מעולים. אפילו עם האופוזיציה תפקד ביטן באופן מעולה. למרות שהוא היה האיש שנלחם למען נתניהו בשורה הראשונה ממש של המלחמה הפוליטית הרי שזה לא הפריע לו לגלות ממלכתיות כיו"ר קואליציה.

ממשיכו - דוד אמסלם, המשיך בדרך הזו, עד לבחירות 2019 ממש. ואז - כשצריך היה, לאחר הסיבוב השלישי של בחירות 2020, לבחור באמת יו"ר קואליציה חזק, ממלכתי ובמיוחד שקול הרי שנתניהו אכזב ושלף את אחד הפרובלמטיים ביותר מבין ח"כיו: את מיקי זוהר, שכבר מיום היבחרו לפרלמנט, בשנת 2015, הוא כבר אותת על התנהגותו האובססיבית העתידית. יש כאן הרבה קושיות. האם נתניהו הגיע באמת לשפל כזה של לחץ פוליטי ומשפטי עד שהוא אינו מבחין מי מאנשיו מתאים לתפקיד מרדכי ומי מתאים יותר לתפקיד המן? האם זכרונו של נתניהו כל כך התקצר שהוא שכח כיצד זוהר הוקלט כמי שצווח על ביטן כי "לא איכפת לי ממך ולא איכפת לי מנתניהו"?

האם נתניהו שכח את הצעות החוק ההומוריסטיות של זוהר, שירדו בזו אחר זו בגלל שהן רק הזיקו לליכוד? האם נתניהו שכח לגמרי כי זוהר היה בקדנציה שבין 2015 ל-2019 הגימיק של ההומור התקשורתי, משהופיע שוב ושוב על תקן "הליצן" בערוצי הטלוויזיה? או שאולי נתניהו נמצא במצב כזה שהוא כל כך חייב לזוהר תפקיד בכיר בגלל "חיבוק הדוב" שהעניק לו זוהר ברגעים הקשים של נתניהו? ואולי בכלל התפקיד שניתן לזוהר הוא רק תפקיד ניחומים כדי שלא ידרוש להיות שר? בכול אופן הרי שבתקופה הקצרה שזוהר מכהן כ"יו"ר הקואליציה" נגרם לליכוד נזק כזה שצריך לרכוש חברת פרסום בכירה כדי לתקן את הנזק המעשי והתדמיתי שזוהר עולל.

זה מאוד, מאוד מביך לראות כיצד זוהר מאיים בפיטורים על גב' שאשה-ביטון ועל ישראל כ"ץ, שר האוצר, ואילו נתניהו שותק. מי כאן ראש הממשלה - נתניהו או זוהר?! האיומים בפיטורים - מצד זוהר, על כץ, גב' ביטון ועל עפר שלח מלמדים שהאיש ששמו זוהר פשוט איננו מבין בדיוק מהו תפקידו, ובמיוחד מהו מעמדו. ואולי נתניהו משתמש בזוהר כ"החיל הרע"? ואם התשובה היא חיובית לשאלה האחרונה הרי ששוב אנו לומדים על מצבו העגום של נתניהו בפוליטיקה הפנימית בליכוד, ועל מה שעומד להיות בקרוב עם סיום כהונתו כראש ממשלה. אבל לי יש גם דעה נוספת לגבי מעלליו של זוהר - ובמיוחד במלחמתו בשר האוצר, בישראל כ"ץ.

ה"פיון" הנסתר

אין לי ספק שזוהר יורה את חיציו נגד כץ גם כחלק מפתיחת "מלחמת הדיאדוכים" בליכוד. זוהר רחוק מלהתמודד על הכס שלאחר עידן נתניהו אבל מי יודע אם האיש איננו משרת את אחד המועמדים האחרים להחלפת נתניהו, בדרך לרסק את ישראל כ"ץ מהתמודדות עתידית על מקומו של נתניהו, כיו"ר הליכוד. כץ הוא איש עשייה וביצועיסט מעולה עם ותק ונאמנות לליכוד מאז שהחל כנער בפוליטיקה. לכץ יש מחנה תומכי שטח אדיר וכיו"ר מזכירות הליכוד יש לו כוח ארגוני חזק. כשר תחבורה הוא חולל מהפכים בתחבורה כמו ששום שר בתפקיד הזה לא עשה מאז קום המדינה.

אבל מנגד יש לו כמה בעיות. הוא איננו כריזמטי ובעל הסברה רטורית ורעיונית של ממש. בתפקידו כשר החוץ הוא לא בלט כמו ששרי חוץ אחרים בלטו מתפקיד גבוה כזה, והוא נותר יותר בתדמית של סגן שר החוץ של נתניהו מאשר שר חוץ ממש. גם יחסיו עם נתניהו סבלו עליות ומורדות ומי יודע אם לא זו הסיבה שנתניהו איננו משתיק את זוהר, כשהלה נובח ויורה לעבר כץ. ייתכן בכלל שנתניהו משתמש בזוהר כדי להוריד את כץ מעץ הירושה ויתכן שזוהר מסייע בסתר לגדעון סער, שפעם הוא היה בכלל בן טיפוחיו של כץ.

ואולי בכלל צחי הנגבי או מועמד אחר ואנונימי לראשות הליכוד בעתיד הוא זה שמפעיל את זוהר. בכול אופן, אם מישהו בליכוד לא ירגיע פוליטית וטקטית את זוהר הרי שזה עוד יעלה להם ביוקר. חיסולה של מפלגת העבודה החל בעבר עם טיפוסים כמו תואמי מיקי זוהר שהשתכרו כשהפכו לח"כים, ובמיוחד לסגני שרים או אפילו לשרים ומהשיכרון הזה הביאו למלחמת סכינים שהסתימה כמו שהסתיימה לאחרונה.

הרמזור האדום

ובשולי המאמר ברצוני להעיר כי מה שישראל כ"ץ טען כנגד מיקי זוהר - על היותו של האחרון לוביסט של בעלי אולמות השמחה משום שלבן דודו של זוהר יש עסק כזה, צריך להעיר את כל הרמזורים הממלכתיים באדום, ולעבור לבדיקת כל הלוביסטים השונים עבור החופים, עבור האולמות, עבור מכוני הכושר, עבור המסעדות ועבור עוד מיני מקומות שצריכים בנתיים לסגרם או לצמצמם. ובכלל זאת, גם לבחון את התנהלתם של כל חברי "ועדת הקורונה" של הפרלמנט הישראלי, כולל היו"רית, גב' יפעת שאשה-ביטון. לפני מספר שנים "הופרש" ח"כ ותיק דאז - ששימש שנים רבות כיו"ר ועדת ביקורת המדינה, לאחר שהסתבר כי שנים רבות הוא שימש גם כ"לוביסט", בתפקיד עדין זה, של גורמים אפורים ושחורים עבור אינטרסנטים שלילים שמקורם בין הים התיכון לים הבלטי...

תאריך:  24/07/2020   |   עודכן:  24/07/2020
אליהו קאופמן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שלושים ושמונה שנים לאחר שנשלחו המרגלים לתור את הארץ, עומדים בני ישראל לפני הכניסה לארץ, אולם הם חוששים מפני תושבי הארץ עליהם אמרו עשרה מרגלים מתוך שנים עשר: "אֶפֶס כִּי עַז הָעָם הַיֹּשֵׁב בָּאָרֶץ, וְהֶעָרִים בְּצֻרוֹת גְּדֹלֹת מְאֹד" (במדבר י"ג, כ"ח).
בעברית של ימינו מזלזלים באדם או באזהרתו במשפטים חסרי השראה כמו "יאללה, נראה אותך". בתנ"ך (שהוא המקור ואין בלתו לשפה העברית) קראו הילדים שביקשו לזלזל בנביא אלישע לעברו "עלה, עלה קירח". אז יצאו שתי דובות מן היער וטרפו 42 ילדים.
23/07/2020  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
לְשַׁנֵּן דִבְרֵי הַתּוֹרָה
איפשהו הלכנו לאיבוד. אנשים כמוני שנראים כמוני ושייכים בעיני מתבונן מהחוץ למה שמכונה "המגזר". פעם, רק קבוצה אחת נקראה המגזר. זה אולי במקרה ואולי לא שהטור הזה יוצא דווקא בימי בין המצרים. הימים שכולנו, לפחות במגזר הדתי, מדברים על אהבת חינם ועל שנאת חינם, על חשבון נפש, על קמצא ובר קמצא.
23/07/2020  |  יוסף קנדלקר  |   יומני בלוגרים
אימא שלי נולדה בליטא ביום הזה, א' באב, לפני כך וכך שנים. היא הייתה ילדה שקטה, מופנמת, עם תחושה קשה של בלתי נאהבת. כשהייתה צעירה מאוד סיפרו אותה כמו בן בגלל מכת כינים, המצב הכלכלי בבית היה גרוע ולכן לא היו לה שמלות, סבתא שלי לקחה וילון מהחלון ותפרה לה שמלה. את כל זה ועוד היא סיפרה לי כאשת סוד. לא הייתי הבת שלה, הייתי החברה שלה, מגיל הכי צעיר, והיא ציפתה ממני שאזדהה אתה בכל סבלותיה ואשמור את סודותיה. ואכן שמרתי אותם, וגם הזדהיתי אתה, אבל המחיר ששילמתי היה כבד מאוד.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
השופט קפלן שחרר את השכל לאחר שהבין שהמשטרה מתאנה להשכל, ובכלל הוא נעצר באזור שהמשטרה ממילא חסמה ולא הייתה בו תנועה
עדנה ויג
עדנה ויג
משוררים רואים בשירה דרך לבטא את הדיוקן העצמי שלהם ואת חלומם    כאן המשורר מבטא זאת כבר מראשיתו כעוּבּר, שגדל להיות משורר
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
תמונתם של הנייה ואשתו מבית-החולים בדוחא מבטאת היטב את הרוח החמאסית    מוות עדיף על החיים, במיוחד כשהוא למען מטרה "קדושה", כמצווה באמנת החמאס - השמדת היהודים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il