|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?
חסנין. "בואי נסתכל ביחד"
שיפוט מהיר / טארק חסנין

"לא תמיד אוכלים סנדביץ'"

רשם בית הדין לעבודה בחיפה, טארק חסנין, יכול להיות מוכן טוב יותר לדיונים – אם כי הוא שם לב היטב לפרטים במהלכם. באחד התיקים עליו להתמודד עם הופעה מביכה, בלשון המעטה, של עורכת דין מטעם המערער
29/07/2020  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   שיפוט מהיר   |   תגובות
"זה לא מסתדר"
"גם באכילה הוועדה קובעת שהוא אוכל ושותה בכוחות עצמו. באכילה אמרו שהוא עצמאי. בהלבשה אמרו שהוא מתקשה ברוכסנים וכפתורים בגלל עיוות בכפות ידיו, אז מדוע באכילה הוא עצמאי? זה לא מסתדר. כי אם בהלבשה אומרים שיש לו קושי בכל הפעולות האלה בגלל העיוותים בכפות ידיו - איך אומרים שבאכילה אין לו קושי? זה לא מסתדר. לא תמיד אוכלים סנדביץ'. צריך להחזיק מזלג, כפית קטנה. אם יש לו עיוותים, זה גם באכילה. איך הוא עצמאי בהיגיינה האישית? צריך להוריד רוכסן, זו מוטוריקה עדינה"

"מעלה לנו את החום"
נציג הביטוח הלאומי מתנגד, מכנה את טענות בא-כוח התובע "מגוחכות" והטונים עולים. חסנין מתערב מיד: "לכבד זה את זה ואת המעמד". הוא חוזר לעניין הדוח הנעלם: "אין ספק שאנחנו לא יכולים לערוך משפט זוטא, לחקור את עורכי הדין ואת הפקידה". חסנין שוב צריך להעיר לבא-כוח התובע: "תן לי להשלים משפט, אני מקשיב לך. לא צריך להתעצבן, גם ככה אנחנו עם מסיכות שמעלה לנו את החום"

"שימי לב לעובדות"
כעת מגיע הרגע המביך ביותר, ושוב - בלשון המעטה: עורכת הדין טוענת שהמערער לא היה מיוצג בוועדה ולכן לא ידע את זכויותיו. אלא שפרוטוקול הדיון מלמד לא רק שהוא היה מיוצג, אלא בידי עורכת דין מאותו משרד אליו משתייכת זו המופיעה כעת. "לפני שאת טוענת טענה, שימי לב לעובדות", הוא נוזף בה בעדינות מירבית

מירי שי לא נתנה להיכנס
על דלת אולמה של הרשמת הבכירה מירי שי נאמר כי לאולם יכולים להיכנס – במגבלות הקורונה – חמישה בני אדם (בנוסף לרשמת ולקלדנית). כאשר נכנסתי לאולם, היו בו שלושה בני אדם בלבד. למרות זאת, שי דרשה ממני לצאת בשל הקורונה. הפניתי את תשומת ליבה למגבלה של חמישה – וללא הועיל. גם כאשר אמרתי שאני עיתונאי, ההוראה נותרה בעינה ולצד דרישה שלא להתווכח איתה. היה צורך בפנייה לדוברת בתי הדין לעבודה, אשר מצידה פנתה לנשיא בית הדין, אלכס קוגן, כדי להתיר לי להיכנס. אלא שהדיון כבר הסתיים, וזה שאחריו היה קצר מכדי להספיק לסקירה במדורנו. חבל שכך זה התנהל.

השופט: הרשם הבכיר טארק חסנין, בית הדין האיזורי לעבודה בחיפה

המועד: יום שלישי, 7.7.2020, שעה 09:30

הנושא: קדם משפט


נכנסתי לאולמו של הרשם הבכיר טארק חסנין במהלך הדיון, והייתי צריך להציג את עצמי כעיתונאי כדי שאוכל להישאר שם; מבחינת מגבלות הקורונה - לא הייתה בעיה. זה הרבה יותר טוב ממה שאפשר להגיד על מירי שי היושבת באולם הסמוך (ראו מסגרת).

הדיון כעת הוא בעניינו של אדם המערער על החלטת הביטוח הלאומי שלא להעניק לו קצבת נכות, משום שלא הגיע ל-44 הנקודות הדרושות. חסנין מעיין במסמכים ומנסה לראות האם ניתן לעזור לאיש: "הוא צבר 25 נקודות. אם אני לוקח את הניידות, זה יכול להיות עוד ארבע? אכילה, עצמאי - עוד ארבע? עדיין רחוק. יש איזשהו מסמך שאומר שהוא מסכן את עצמו ואת הסביבה שלו?", שואל חסנין; יש שופטים שהיו יודעים בעצמם את התשובה.

"המבחן הוא ברור: הוא צריך לסכן את עצמו או את הסביבה", ממשיך חסנין ומקריא מתוך החלטת ועדת העררים: "הוא קם לבד בזמן הוועדה, נכנס לחדר, קם והולך. אולי הוועדה צריכה להדגיש שהנפילות האלה לא מסכנות אותו. אני חושב שצריך לתת לו צ'אנס". התובע מבקש לדבר, חסנין מקשיב לו בתשומת לב והוא מסביר כיצד נפל.

לפתע חסנין מוצא פגם מהותי בהחלטת הוועדה: "גם באכילה הוועדה קובעת שהוא אוכל ושותה בכוחות עצמו. באכילה אמרו שהוא עצמאי. בהלבשה אמרו שהוא מתקשה ברוכסנים וכפתורים בגלל עיוות בכפות ידיו, אז מדוע באכילה הוא עצמאי? זה לא מסתדר. כי אם בהלבשה אומרים שיש לו קושי בכל הפעולות האלה בגלל העיוותים בכפות ידיו - איך אומרים שבאכילה אין לו קושי? זה לא מסתדר. לא תמיד אוכלים סנדביץ'. צריך להחזיק מזלג, כפית קטנה. אם יש לו עיוותים, זה גם באכילה. איך הוא עצמאי בהיגיינה האישית? צריך להוריד רוכסן, זו מוטוריקה עדינה".

בא-כוח התובע נכנס לדבריו של חסנין, הממהר להגיב: "שנייה, תן לי להשלים משפט, אדוני". הוא מסביר שוב את הסתירה בין ממצאי הוועדה: "בית הדין בתוך עמו הוא יושב. לצורך הפרשות, בן אדם נכנס לשירותים, הוא צריך לפתוח את הכפתור, לפתוח הרוכסן. בחיים הוא לא עצמאי. לא מתיישב מה שכתוב למעלה עם מה שכתוב למטה. למה הוועדה לא דק פורתא בהיגיינה האישית? אני חושב שצריך לתת את הדעת, לתת לזה צ'אנס בעניין האכילה, ההיגיינה האישית וההשגחה".

בא-כוח התובע טוען שיש לבחון מחדש גם את עצמאותו של לקוחו בתחום הרחצה, אך חסנין לא מסכים: "אי יציבות [בעמידה] זה לעניין ההשגחה, לא לעניין הרחצה. אומרים: מתקלח בעזרת בני משפחה, רוחץ את ידיו ורגליו בצורה עצמאית. גם בדברים שהוא אומר בוועדה, הוא אומר: מתקלח בישיבה על כסא. הוא אומר. אני חושב ששלושת הדברים שאמרתי - הם משקפים.

"אני לא צריך לעשות את הניקוד במקום הוועדה. אני לא סבור שנפל שם פגם משפטי, באותו פרט [הרחצה]. אם יש הסכמה, רבותי, נחזיר את זה [לוועדה]. אני לא נכנס עכשיו לכמה נקודות הוא יקבל; זה שיקול דעת של הוועדה. מה שחשוב זה השגחה [השווה 20 נקודות]. הוא צריך לעבור את [הרף של הצורך ב]השגחה". באי-כוח הצדדים ממשיכים להתווכח, אך חסנין חותך: "חשוב מאוד למקד אותה [את הוועדה]. אני לא רוצה שיזרקו אותו מכל המדרגות. הוא טען לנפילות חוזרות ונשנות, ושלזה תתייחס".

"הלכתי ישר לסוף, זה מבלבל"

בתיק הבא הוויכוח הוא האם ועדת העררים ראתה חוות דעת רפואית מצידו של המערער. חסנין פותח: "מה עושים בתיק הזה? אתה רואה שהטיעון הוא בעיקר רפואי: יש לנו CT, יש לנו בדיקה גופנית. הייתי יכול להבין אם המומחה מטעם המערער היה קובע נכות. [אבל] הוועדה עשתה בדיקה קלינית, ועל-פי הפסיקה - הוועדה קובעת על-פי הבדיקה בזמן ובמקום נתונים.

"קראתי את חוות הדעת, ואיפה הוא [המומחה מטעם התובע] קובע את זה? אה, עכשיו אני רואה. זו לא הפעם הראשונה שהוא [אותו רופא] שם במסגרת [ליד הכותרת את מסקנותיו]. למה הוא עושה כך? הלכתי ישר לסוף. זה מבלבל". בא-כוחו של התובע מבקש לומר לפרוטוקול, ממראה עיניו, מה התרחש בוועדה אך חסנין אינו מאפשר זאת: "לא ייתכן שכל מייצג בא ואומר מה היה בוועדה. בית הדין אומר מנסיונו, שכמעט בכל תיק אומרים שהייתה ועדה של דקה וחצי או שתי דקות ולא בדקו אותו".

הטענה היא שחוות הדעת נמסרה לפקידת הקבלה של הוועדה יומיים לפני הדיון, אך משום מה לא הייתה בפני הוועדה בעת החלטתה. חסנין מציע לנציג הביטוח הלאומי לייתר את הדיון ולהחזיר את התיק לוועדה. הלה מתנגד, מכנה את טענות בא-כוח התובע "מגוחכות" והטונים עולים. חסנין מתערב מיד: "לכבד זה את זה ואת המעמד". הוא חוזר לעניין הדוח הנעלם: "אין ספק שאנחנו לא יכולים לערוך משפט זוטא, לחקור את עורכי הדין ואת הפקידה".

חסנין שוב צריך להעיר לבא-כוח התובע: "תן לי להשלים משפט, אני מקשיב לך. לא צריך להתעצבן, גם ככה אנחנו עם מסיכות שמעלה לנו את החום". הוא פונה לנציג הביטוח הלאומי: "כמו שאומרים חזקת התקינות של הוועדה - [כך גם] יושב כאן עורך דין מכובד והוא אומר שמסר יומיים לפני הדיון, אני חושב שצריך להתייחס לזה". אחרי עוד קצת חילופי דברים, חסנין מנסה לסיים: "רבותי, זו ההמלצה שלי. חבל עכשיו להתנגח סתם - נמסר, לא נמסר. המסמך הוא מלפני [ישיבת הוועדה], יש היגיון שהיא תתייחס אליו". לבסוף הוא מעניק לנציג הביטוח הלאומי 20 יום לבדוק האם המסמך אכן הוגש ומשם ניתן יהיה להתכנס להחלטה.

"במקום לטרטר את המערער"

התיק השלישי מאופין בהתנהגות בעייתית, בלשון עדינה, של באת-כוח התובע. חסנין מסביר לה תחילה, שיהיה לו קשה להתערב בהחלטת הוועדה - שהעניקה למערער 75% נכות - כי ההחלטה מפורטת ומתייחסת בצורה מנומקת לכל ליקוי בנפרד. עורכת הדין טוענת שיש לה חוות דעת שונה, אבל חסנין יודע היטב שהיא נושאת תאריך שאחרי ישיבת הוועדה.

את נציג הביטוח הלאומי זה מרתיח והוא טוען שזוהי חוצפה. חסנין מרים את קולו: "למה להשתמש במילים האלה? אפשר להבהיר את זה בצורה כל כך פשוטה, בלי להשתלח. יש טענה כזו - משיבים עליה כמו שצריך". הוא מכניס בשם באת-כוח התובע, שאכן חוות הדעת מאוחרת וברור שהוועדה לא יכלה להתייחס אליה. ויש עוד בעיה: הערעור הוגש לאחר למעלה מחודשיים, כך שחלה עליו התיישנות. "אין שום התייחסות בערעור שלכם להתיישנות ולכן אני רוצה אותה עכשיו", אומר חסנין.

כעת מגיע הרגע המביך ביותר, ושוב - בלשון המעטה: עורכת הדין טוענת שהמערער לא היה מיוצג בוועדה ולכן לא ידע את זכויותיו. אלא שפרוטוקול הדיון מלמד לא רק שהוא היה מיוצג, אלא בידי עורכת דין מאותו משרד אליו משתייכת זו המופיעה כעת. "לפני שאת טוענת טענה, שימי לב לעובדות", הוא נוזף בה בעדינות מירבית.

ובכל זאת, לחסנין יש מוצא אפשרי לאיש. "גם אם נחזיר לוועדה - זה לא ישנה את ההחלטה, כי היא החלטה מאוד מפורטת. במקום לטרטר את המערער עוד פעם ועוד פעם בפני אותה ועדה. בית הדין לא יחזיר לוועדה על בסיס מסמך שנערך לאחר התאריך. נניח בצד את הערעור ונגיש תביעה חדשה על בסיס אותה חוות דעת, יהיה הרכב חדש והוא יהיה מחויב לדון בה. מה יהיה - אני לא יודע, אלוהים גדול. עדיף ללכת במסלול הזה, גם מבחינתו של המערער".

עורכת הדין לא ממהרת לוותר ומעלה טענות נגד גוף ההחלטה. חסנין נותר רגוע: "קראת את הסיפא של ההחלטה? בואי נסתכל ביחד". הוא מצטט את ההחלטה ומסביר אותה, ואף מראה - בניגוד לדברי עורכת הדין - שהוועדה הביאה בחשבון את כל השיקולים. "לכן, גם עם הטיעון הזה יש לי קושי. זו ההמלצה של בית הדין", מסכם חסנין.



השורה התחתונה:
ההכנה של חסנין לדיונים אינה מיטבית, שכן הוא אינו ער לכמה נקודות מהותיות. ניהול הדיונים יעיל וענייני, תוך הקפדה על כבוד ההליך ועל הפרטים החשובים, תוך גישה אנושית המאזנת בין צורכי המערערים לבין שמירת הקופה הציבורית.

יעילות: 8.

מזג שיפוטי: 9.

תאריך:  29/07/2020   |   עודכן:  29/07/2020
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  שיפוט מהיר
השופט: הרשם הבכיר אבנר יפתח, בית משפט השלום בתל אביב
22/07/2020  |  איתמר לוין  |   כתבות
השופטת: תמר בר-אשר, בית המשפט המחוזי בירושלים
15/07/2020  |  איתמר לוין  |   כתבות
השופט: מרדכי כדורי, בית המשפט המחוזי בירושלים
08/07/2020  |  איתמר לוין  |   כתבות
השופטת: הרשמת הבכירה זהבית אלדר, בית משפט השלום בפתח תקוה
01/07/2020  |  איתמר לוין  |   כתבות
השופט: הרשם דורון יעקבי, בית משפט השלום בתל אביב
24/06/2020  |  איתמר לוין  |   כתבות
רשימות נוספות   /   שיפוט מהיר  
"אולי עדיף שלא תספר לי"  /  איתמר לוין
"עיקמתי את החוק, הפכתי את העולם"  /  איתמר לוין
"אם נפלתי - נפלתי"  /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אורן
יוסף אורן
אני בטוח ששופטי הפרס בחרו את הספרון "החזאית" כספר הטוב ביותר מאלה שהוגשו לעיונם בשנת 2022, אך גם הטוב מכולם באותה שנה לא היה כנראה מספיק טוב כדי להיבחר כראוי לפרס ברנר
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 יש 69% רוב יהודי בשטח המשולב של יהודה, שומרון ו"הקו הירוק" - לעומת 39% מיעוט ב-1947 ו-9% ב-1900 - הנהנה מרוח גבית של שיעור פריון ומאזן-הגירה-חיובי    אין פצצת זמן דמוגרפית ער...
עידן יוסף
עידן יוסף
כ-900 אלף כרטיסי רב-קו עם יתרות בשווי עשרות מיליוני שקלים יופקעו מהציבור ויגיעו לאוצר המדינה    משרד התחבורה טוען שהמצב הנוכחי מקשה עליו טכנולוגית, אך בפועל "תורם" את כספי הנוסעים ל...
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
טובה חוכמת השיח המדיני מהפעלת כלי הקרב, לשם כך יש גם לאמץ הצעת ארה"ב, מדינה ידידותית לישראל
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
עם שלם עוטה מסכה כדי להסתיר את היגון והצער, להסתיר את החרפה והבושה, להסתיר את הכאב והגעגוע, להסתיר את החוסר הנורא, את השבר שהיה כחרס הנשבר
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il