|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות
57% מהציבור תומכים פלאש 90] למנוע מראית עין של פוליטיזציה [צילום: דו"צ]

צריך מינהלה אזרחית, לא פיקוד צבאי

לא להעביר לצה"ל הטיפול בקורונה

למרות רצונו הברור של הציבור ולמרות הנטייה הטבעית להטיל את ניהול המשבר על צה"ל, הדבר נוגד תפיסות יסוד בדבר מקומו של הצבא בחיים האזרחיים ועלול לגרום בעיות קשות במשבר הנוכחי הדרך הנכונה היא לגייס את צה"ל למשימות נקודתיות, כמו למשל הבדיקות האפידמיולוגיות
01/08/2020  |   מאיר אלרן, כרמית פדן   |   כתבות   |   מגיפת הקורונה   |   תגובות

עם פריצת הגל השני של מגיפת הקורונה, ההתפשטות המחודשת של התחלואה והקושי של הממשלה להתמודד בהצלחה עם המשבר הבריאותי-כלכלי-חברתי המשולב, מתרבים הקולות, גם בקרב פוליטיקאים בכירים, כולל בקואליציה, להטיל את האחריות לניהול המערכה על משרד הביטחון. חלקם קוראים במפורש להטיל את האחריות לניהול האירוע כולו על צה"ל. התבטאות בעניין מיוחסת בין היתר לשר הביטחון, בני גנץ.

הקריאות להטיל את האחריות לניהול הקורונה על צה"ל נשמעות גם לאחר מינוי הפרויקטור, פרופ' רוני גמזו, שתפקידו העיקרי, כפי שהוגדר על-ידי ראש הממשלה ב-23 ביולי, הוא לקטוע את שרשרת ההדבקה. גם בציבור מסתמנת תמיכה רחבה במסירת מושכות הניהול לידי צה"ל ומשרד הביטחון. סקר שפורסם (15.7.20) בערוץ 12 העלה, כי 57% מהציבור (54% מהמשיבים המגדירים עצמם כמצביעי ימין ו-63% מהמשיבים המגדירים עצמם כמצביעי מרכז-שמאל) תומכים בכך. רק 20% מתנגדים למהלך כזה.

אפשר לומר, כי הקריאה להטיל את האחריות לניהול המשבר על מערכת הביטחון, ובתוך כך על צה"ל, היא אך טבעית, ובעיקר בנסיבות הישראליות כשצה"ל זוכה לרמת אמון גבוהה מאוד. לוויכוח אשר למהוה ולמידה של מעורבות צה"ל ומערכת הביטחון בהתמודדות עם המשבר יש גם הקשר פוליטי ברור, הנובע מהרצון לזכות בהון פוליטי מניהול המגיפה. לצד זאת, מן הראוי לבחון שוב ברמה העקרונית ובנסיבות הנוכחיות האם אכן ראוי שצה"ל יעמיק את מעורבותו בהתמודדות הלאומית עם המגיפה ועם השלכותיה, והאם יש גבולות במסגרת הדמוקרטיה הישראלית שאותם רצוי שצה"ל לא יחצה.

למשבר רב-הממדים והחריף שיצרה מגיפת הקורונה נלווה גם משבר פוליטי מתמשך. לשילוב מסוכן זה הצטרף באחרונה גם משבר אמון חריף ונרחב של הציבור בשלטון וביכולתו להתמודד עם המשבר המשולב באופן מקצועי ויעיל. סקר שפרסם (23.7.20) ערוץ 13 העלה, כי 76% מהנשאלים סבורים שהממשלה אינה מנהלת היטב את המשבר הכלכלי; 60% אינם מרוצים מהאופן שבו ראש הממשלה מנהל את משבר הקורונה. גם סקר עדכני של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (26.7.20) הצביע על אותה תופעה (רק 47% מהנשאלים נותנים אמון בממשלה בטיפולה במשבר הקורונה, 22 נקודות האחוז פחות מהסקר הדומה שנערך באמצע מאי).

אין ספק שלצה"ל יש יכולות רבות, בעיקר בתחומי הלוגיסטיקה, משאבי כוח אדם, פיקוד ושליטה במצבי חירום, גמישות תפעולית, איסוף ומיצוי ידע וניסיון פעולה בתווך האזרחי. אלה באו לידי ביטוי בגל הראשון של המגיפה. במסגרת זו בלט פיקוד העורף, שפעל כדי להעניק סיוע מגוון לאוכלוסייה בחירום ושיקף בכך את תפיסת "האחריות המרחיבה" המנחה את פעולותיו, שעיקרה מתן מענה הוליסטי במסגרת הסיוע האזרחי בחירום. עם זאת, הקריאה להטיל את האחריות הכוללת לניהול המאבק במגיפה על צה"ל היא בעייתית בשל מספר סיבות.

  • אין זה מתפקידו של צה"ל לנהל משברים אזרחיים, קל וחומר במשבר הנוכחי, המתאפיין בהשלכות כלכליות וחברתיות עמוקות וארוכות טווח אשר יש להן גם משמעויות והשלכות פוליטיות אקטואליות ורחבות. להחלטות הממשלה, לתוכניות הכלכליות ולמענים המתגבשים כדי להתמודד עם המשבר המשולב, יש רקע פוליטי הכרוך בתפיסות עולם ובעיקר בשיקולים קואליציוניים. הקשר כזה עלולה לייצר מגמות לא רצויות, העלולות להוביל לפוליטיזציה של צה"ל, אם בפועל ואם בדימויו בציבור.

  • הצבא חייב להתמקד בייעודו הביטחוני (הגנה על המדינה, הבטחת קיומה וניצחון במלחמה) ועשוי להזדקק בכל רגע למלוא כוחו ולמלוא הקשב למגוון משימות ביטחוניות. קבלת אחריות לניהול מגיפת הקורונה, העלולה להימשך זמן רב ואף להסתבך במקרה של התפשטות בלתי מבוקרת של הנגיף, תסיט מהצבא משאבים ניכרים. יש לכך חשיבות כפולה בעת הנוכחית, שכן נראה, כי האתגר הביטחוני של ישראל מול אירן, חיזבאללה והזירה הפלשתינית תופס תאוצה בימים אלה, הגם שמדובר באתגרים מתמשכים.

  • צה"ל מרכז עתה מאמצים להכיל את התחלואה הגוברת בקורונה בשורותיו ונדרש לבודד, עד כמה שניתן, את מפקדיו ואת חייליו ממגע עם אזרחים, ודאי כאלה שיידבקו בנגיף.

  • מימוש אחריות לניהול המשבר המשולב מחייב כישורים מקצועיים אזרחיים מיוחדים וניסיון נצבר בתחומי בריאות הציבור, הכלכלה והרווחה. לפיקוד צה"ל אין יכולות של ממש בתחומים אלה.

  • גם בתחומים שלצה"ל יש בהם יתרונות מובהקים, כמו איסוף ידע, אין הוא בהכרח כשיר לתרגמם בכל מקרה לצרכים הספציפיים של המשבר הנוכחי. כך לדוגמה, אומנם לצה"ל יש יכולות רבות בתחום איסוף וניהול ידע, אך מיצוי הידע הזה בתווך האזרחי המגוון והדינמי מהווה אתגר מורכב מאוד. בהקשר זה חשוב להזכיר שגם השב"כ מתקשה לתרגם את יכולות האיתור המתקדמות שלו לצרכים הדחופים של קטיעת שרשרת ההדבקה.

  • ניהול המשבר עשוי לחייב קבלת החלטות קשות, בעלות השלכות ישירות על הציבור הרחב. אחריות של צה"ל לניהול ההתמודדות עם השלכות הקורונה עלולה להביא למתח ביחסים בין הצבא לחברה. זאת, במיוחד במצב של תסיסה ציבורית, הפגנות מחאה והפרות סדר אפשריות, העשויות להתרחש במצבים של מגבלות חריפות עד כדי סגר.

  • העברת האחריות הכוללת לצה"ל תהיה הכרה פומבית בפשיטת רגל של המערכת האזרחית. אפשר וצריך למצוא דרך להקים מנגנון אזרחי יעיל יותר מזה הנוכחי כדי לנהל את המשבר, במסגרת האחריות של הדרג האזרחי, שיוודא תהליכים סדורים של קבלת החלטות וידאג לביצוען. מינהלת קורונה לאומית חזקה (בשונה מהסמכויות המצומצמות של הפרויקטור), בכפיפות לקבינט הקורונה, אמורה לתת מענה ראוי לכך.

  • כל אלה מתווספים לציווי הבסיסי במדינה דמוקרטית, השולל הצבה של צבא בעמדת הנהגה וקבלת החלטות, גם כשהוא כפוף בצורה זו או אחרת לדרג מדיני.

מגיפה הקורונה מחייבת את כל האזרחים – כבודדים, כקהילות וכחברה – כמו גם את כל הגופים הממלכתיים, להירתם למיגורה במהירות האפשרית או למצער לצמצם את נזקיה הקשים לטווח הקצר והארוך. המסקנה הנובעת מהניתוח לעיל היא שהנוסחה הראויה לשילובו של צה"ל, כחלק ממערכת הביטחון, צריכה להתבסס על העיקרון שלפיו על צה"ל לסייע כנדרש, גם באופן נרחב, לפי הצרכים, אך לא לקבל אחריות כוללת לניהול האירוע כולו או חלקיו.

לדוגמה: ישראל מפגרת מאוד בשיעור החוקרים במערך הבדיקות האפידמיולוגיות יחסית למצב במדינות מפותחות. שילוב חיילים מצה"ל במאמץ חיוני זה, בהכשרה מקצועית קצרה ובעבודה מסביב לשעון, יכול לצמצם במהירות את הפער ולשפר מאוד את המעקב אחר התחלואה הגוברת. בכל מקרה, על צה"ל, בעיקר באמצעות פיקוד העורף, לסייע למערכות האזרחיות, על-פי החלטת הדרג המדיני, בפיקוח הדוק של הכנסת ובאופן מבוקר. זאת, תחת אחריותם וניהולם של המערכים האזרחיים בכל רמה ובכל נושא, כולל הרשויות המקומיות.

הכותבים הם מהמכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS): ד"ר מאיר אלרן הוא חוקר בכיר וראש קבוצת התטכניות לחקר הזירה הישראלית בהקשר לביטחון הלאומי; כרמית פדן היא עמיתת מחקר.
תאריך:  01/08/2020   |   עודכן:  01/08/2020
מאיר אלרן, כרמית פדן
+ממ"ז ירושלים ניצב דורון ידיד נכנס לבידוד
22:45 01/08/20  |  עידן יוסף
בעקבות פגישה שנערכה במהלך השבוע בין מפקד מחוז ירושלים, ניצב דורון ידיד, לבין השר רפי פרץ, ולאחר היוועצות עם קצין הרפואה הראשי של המשטרה, מפקד המחוז יכנס לבידוד בהתאם להנחיות משרד הבריאות. סגן מפקד מחוז ירושלים, תת ניצב אלי כזרי, יחליף את מפקד המחוז בהיעדרו.
+ברלין: 17 אלף הפגינו נגד הגבלות הקורונה
22:30 01/08/20  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
המחאה התקיימה ללא עטיית מסכות או שמירה על מרחק  ▪  שיא במספר הנדבקים היומי בהודו, בפולין ובפיליפינים
([צילום: מרקוס שרייבר/AP])
+השר רפי פרץ אובחן כחולה בקורונה
21:40 01/08/20  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
הודיע כי הוא מרגיש טוב  ▪  שהה בכנסת בימים שני, שלישי ורביעי, ואף נשא נאום אחד במליאה  ▪  כפי הנראה נדבק ממנכ"ל משרדו  ▪  שלושה חברי כנסת נכנסו לבידוד
(השר רפי פרץ. בבידוד מ-29.7 [צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת])
+11 מתים חדשים מקורונה מאז אתמול אחר הצהריים
21:00 01/08/20  |  עידן יוסף
משרד הבריאות: 527 נדבקים חדשים בקורונה מחצות, אתמול נדבקו 1,358. מספר המתים עלה ל-523.
+שלושה חברי כנסת נחשפו לחולה מאומת
20:54 01/08/20  |  עידן יוסף
בתום חקירה אפידמיולוגית שנעשתה ע״י נציגי משרד הבריאות, עולה כי חברי הכנסת אבי דיכטר, אסנת מארק אלי כהן וכן שלושה יועצים - שניים של ח"כ מארק ואחד של השר כהן - נדרשו להיכנס לבידוד ביתי נוכח חשיפתם לחולה מאומת לנגיף הקורונה אשר נפגש עמם בכנסת ב-27.7. נציגי משרד הבריאות פנו לחברי הכנסת וליועצים, עדכנו אותם בפרטי החקירה וכן עדכנו במקביל את קצין הכנסת, ניצב יוסף גריף בממצאים. בידודם של חברי הכנסת והיועצים צפוי להסתיים ב-10.8. דובר הכנסת מבהיר כי החולה המאומת לא נפגש עם יו"ר הכנסת ח"כ יריב לוין.
+אקספדיה רושמת 577 מיליון דולר הפסד
10:15 01/08/20  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה
הכנסות החברה צנחו ברבעון השני של השנה ב-82% והסתכמו ב-56 מיליון דולר. ההזמנות ברוטו ירדו בשיעור של 90%
()
+סולידריות אירופית - בערך
10:03 01/08/20  |  שמעון שטיין   |   לרשימה המלאה
27 חברות האיחוד האירופי הצליחו להגיע להסכמה על תוכנית הסיוע ועל התקציב השבע-שנתי, אך במחיר של פשרות משמעותיות - כולל מול פולין והונגריה
(מרקל ומקרון. אדריכלי התוכנית [צילום: AP])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
לא להעביר לצה"ל הטיפול בקורונה
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ארי כספי
1/08/20 12:51
2
סיירוס
1/08/20 15:55
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מגיפת הקורונה
האם מישהו מתעניין במספר החולים בקורונה? זו נשמעת שאלה מוזרה, בהתחשב בכך שאנו מצויים בעיצומה של מגיפה – כותב רוס קלארק בדיילי טלגרף – אבל למעשה היא רצינית. תספרו את המתים, תספרו את המאושפזים – אבל אין טעם בדאגה לגבי מספר החולים.
31/07/2020  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
בתיאוריה יש לנו מנהיגות; בפועל היא נעלמה מן החזית בתיאוריה פורסמו תוכניות סיוע רחבות היקף; בפועל הן אפילו אינן לעג לרש בתיאוריה ניתנו הנחיות נגד הנגיף; בפועל הן מלמדות על ניתוק מן מציאות בתיאוריה יש לשרים אחריות קיבוצית והכנסת מפקחת עליהן; בפועל בנימין נתניהו מגלה סממנים דיקטטוריים בתיאוריה רוני גמזו יודע כיצד להילחם בקורונה; בפועל הוא עלול להיתקל בהתנגדות פקידותית ופוליטית
31/07/2020  |  איתמר לוין  |   כתבות
ההגבלות החלקיות בסופי שבוע יישארו בתוקף גם בשבת הקרובה, אלא שיש מי שמתמרד: למרות הכוונה המקורית להביא לאישור הממשלה את הסרת ההגבלות שנותרו בסוף השבוע, חלק מהשרים התנגדו למהלך שפורסם לראשונה בחדשות 12 ושצפוי להידחות לסוף השבוע הבא.
30/07/2020  |  עידן יוסף  |   חדשות
מפקדת הקורונה של פיקוד העורף תתחיל לפעול ברמלה באמצע השבוע הבא. מדובר במפקדה עצמאית שתנהל את התחקירים והטלפונים לחולי הקורונה בצורה מסודרת. המפקדה הזאת תהיה כפופה מקצועית לפרופ' רוני גמזו ולמשרד הבריאות, ויהיו בה מעל ל-1,000 תחקירנים בשלב ראשון.
30/07/2020  |  עידן יוסף  |   חדשות
המשק האמריקני הצטמק ב-9.5% ברבעון השני של השנה - צניחת התוצר החדה ביותר ב-70 שנות מדידתו של נתון זה. כך מסרה (יום ה', 30.7.20) הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה האמריקנית. יחד עם הירידה ברבעון הראשון של השנה, מדובר בקצב שנתי של 32.9% - כמובן בשל הקורונה. על-רקע המצב הכלכלי המחמיר, קורא הנשיא דונלד טראמפ לדחות את הבחירות לנשיאות - קריאה שאין לה כל סיכוי להתממש.
30/07/2020  |  איתמר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
בעוברי ברחוב צד את עיני נוסחו המוזר של שלט הרחוב שמופיע עליו הכיתוב הבא בלבד: "דוד סמילנסקי פקיד ועסקן, מנהל מחלקת המים בעיריית תל אביב"    משום אין אזכור בשלט ולו ברמז לעובדת היותו...
יוסף אורן
יוסף אורן
מתחילה התכוונה המחברת לכתוב רומן רב-דורי על משפחה המתמודדת עם משבר האקלים הפוקד את כדור-הארץ בעיירה צפונית אחת, ורק משום שלא הצליחה לממש את התוכנית המקורית, החליטה להעלים את כישלונ...
עידן יוסף
עידן יוסף
כ-900 אלף כרטיסי רב-קו עם יתרות בשווי עשרות מיליוני שקלים יופקעו מהציבור ויגיעו לאוצר המדינה    משרד התחבורה טוען שהמצב הנוכחי מקשה עליו טכנולוגית, אך בפועל "תורם" את כספי הנוסעים ל...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il