|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
המתנגדים טענו שזוהי פגיעה בחופש [צילום: ג'ון לוכר, AP] הפכו לנושא לוויכוח פוליטי [צילום: אלכס ברנדון, AP]

חמישה חודשים לאחר שהקורונה החלה להתפשט

ארה"ב מפנימה סוף-סוף: צריך מסיכות

וושינגטון פוסט מתאר כיצד חודשים יקרים ירדו לטמיון, כאשר אפילו גורמי הבריאות בארה"ב לא המליצו להשתמש במסיכות לאחר מכן נכנסו לתמונה סירובו של טראמפ לטעות מסיכה, תרבות המתנגדת להן באופן עקרוני והנחיות מקצועיות סותרות רק הזינוק בהיקף הקורונה בחודש שעבר הוביל סוף-סוף לחובת מסיכות - אם כי לא בכל רחבי המדינה
03/08/20  |   איתמר לוין   |   מיוחדים ברשת   |   מגיפת הקורונה   |   תגובות

בחודש מארס היה מושל אוהיו, מייק דה-וויין, מן הראשונים להטיל סגר נגד הקורונה. חודש לאחר מכן הוא ביצע מהלך צנוע-לכאורה: חובת עטיית מסיכה בעסקים שייפתחו מחדש. אבל התגובה הציבורית הייתה נזעמת, כולל איומים עליו; דה-וויין נאלץ לסגת. עברו שלושה חודשים ואלפי מתים עד שהוא העז לנסות שוב. מקרה אחד המלמד על ההסתייגות האמריקנית הנרחבת מן האמצעי הפשוט ביותר והבטוח למניעת התפשטות המגיפה, אומר וושינגטון פוסט.

ליחס עוין זה תרמו הנחיות סותרות של רשויות הבריאות, התנגדות תרבותית למסיכות באשר הן, קיטוב פוליטי קיצוני ודונלד טראמפ שסירב בעקשנות לעטות אותה. התוצאה היא אובדן הזדמנות מצוינת להביס את הנגיף בחודשי האביב והקיץ של 2020, ושקיעה בגל שני הרסני לא פחות מן הראשון. ההססנות והעיכובים בנושא המסיכות הם הטעות הגדולה ביותר בשורה של טעויות קשות שביצעה ארה"ב במשבר הקורונה. וזה לא היה חייב להיות כך.

המסיכות הפכו לחובה ברוב המדינות וברוב החנויות הגדולות רק בחודש יולי, כאשר הקורונה שברה מדי יום שיאים של תחלואה ותמותה. המדענים המליצו בשלב מוקדם מאוד להשתמש בהן; היו אלו פקידי בריאות שפעלו באיטיות. בחודש פברואר המליצו ארגון הבריאות העולמי והמרכז האמריקני לבקרת מחלות, שרק עובדי רפואה הנמצאים בחזית המאבק בקורונה ישתמשו במסיכות – בעיקר בשל המחסור בהן. אפילו ד"ר אנתוני פאוצ'י, הרופא המוביל בצוות הקורונה של הבית הלבן, סבר באותה עת שאין צורך בהן.

הפוסט מסביר, שהמלצות אלו נבעו מן ההנחה השגויה שרוב העברת הנגיפים נעשית ממי שיש להם תסמיני קורונה ניכרים לעין. ההנחה הייתה, שאם מבודדים אותם – ניתן להכיל את הנגיף. אבל עד מהרה החל המרכז לבקרת מחלות להבין שזה איננו המצב. חלק מן המומחים המשיכו להתנגד למסיכות, מחשש שהציבור יסבור שדי בהן ויימנע מן הריחוק החברתי. אחרים הזהירו שההימנעות מן המסיכות היא טעות ענקית, והם יצאו נגד ההנחיות של ארגון הבריאות והמרכז לבקרת מחלות, וגם נגד הנטייה הציבורית הברורה להירתע מן המסיכות.

הנתונים שנאספו באסיה ובאירופה היו חד-משמעיים: שימוש במסיכות חיוני למאבק בקורונה. אחד המדענים פרסם את ממצאיו בוושינגטון פוסט וקיבל עד מהרה שיחות טלפון מכמה סנאטורים. אחד מהם, פטריק טומי – רפובליקני מפנסילבניה – כה התרשם, עד שהבטיח לפנות לטראמפ. הבית הלבן היה פתוח לשמוע – עד גבול מסוים. בתוך הממשל כבר התנהלו במשך שבועות, ברמת כוח המשימה, דיונים בשאלת המסיכות אך ללא החלטה.

בשבוע האחרון של מארס, כאשר מספר החולים התקרב ל-100,000, הציג המרכז לבקרת מחלות לבית הלבן המלצה לשימוש במסיכות במרחב הציבורי. פקידים בממשל, במיוחד בצוות בראשותו של סגן הנשיא, מייק פנס, התנגדו בטענה שהדבר אינו נחוץ. הקווים המנחים שפורסמו בסופו של דבר היו סוג של פשרה: הם עודדו – לא חייבו – לעטות מסיכות "במרחב הציבורי במקומות בהם קשה לשמור על ריחוק חברתי (כגון חנויות מכולת ובתי מרקחת), במיוחד באיזורים בהם יש הידבקות נרחבת בתוך הקהילה".

טראמפ הציג את ההמלצה ב-3 באפריל – "אולי זה יהיה טוב" – אך מיד הבהיר שהוא עצמו לא יפעל על פיה. כמה מיועציו סברו, שעטיית מסיכה בפומבי תציג את טראמפ כחלש ותזיק לו מבחינה פוליטית, ועלולה להוביל לפאניקה ציבורית. כמה מתומכיו המושבעים ביותר החלו לקדם תיאוריות קונספירציה נגד המסיכות, ועל מדרגות הקפיטול צעקו חלקם שהמסיכות מהווה מתקפה על החרות. קמפיין טראמפ הציג בפני הנשיא מסיכות כחלק מהמרצ'נדייז שלו, אך הן מעולם לא הוצאו למכירה – בין היתר בשל הגיחוך שמכירת מוצר שהמועמד עצמו אינו משתמש בו.

המדענים החלו להציג את הנתונים בפני מושלי המדינות, במיוחד רפובליקנים שהיו מוכנים לאמץ גישה מדעית למאבק במגיפה, ודה-וויין היה בראש הרשימה. כאשר בחודש אפריל גבר עליו הלחץ לפתוח מחדש את הפעילות באוהיו, הוא הציג את המסיכות ב-27 בחודש כדרך לעשות זאת בצורה בטוחה. אבל בתוך כמה שעות, כאשר מפגינים ברחבי המדינה טענו שהוא תוקף את החופש, דה-וויין הבין שזו הייתה טעות ושהוא חייב לסגת. הוא אמר לפוסט, כי המסיכות יועילו רק אם מיליונים מתושבי מדינתו יסכימו להשתמש בהן. בניגוד לחלק ממדינות אסיה, בהן השימוש במסיכות כהגנה מפני מחלות נפוץ ממילא, בארה"ב אין תרבות זאת. התנגדותו של טראמפ למסיכות לא עזרה, וגם ההנחיות הסותרות של גורמי הבריאות הזיקו.

בינתיים המשיכו להתפרסם מחקרים שהוכיחו את חשיבות המסיכות, אך ארגון הבריאות – שספג ביקורת על תגובתו האיטית למגיפה – המליץ רק ב-5 ביוני על עטיית מסיכות כללית. ואפילו אז, ההמלצה הייתה עמוסת תיקונים והבהרות – והארגון התעקש לטעון שלא שינה את עמדתו. פקידים אמריקנים היו יותר גלויי לב בהודאה ששינו את עצתם, בנימוק שבכך הגיבו לשינוי בנתונים. מה שעשינו בזמנו היה שגוי, אמר פאוצ'י, אך פעלנו על סמך הנתונים שהיו זמנים אז.

פקידי הבריאות יישרו קו, אך לא אנשי הממשל – ובראשם טראמפ. כאשר ביקר בסוף חודש מאי במפעל רכב של פורד במישיגן, בו נדרשו הכל לעטות מסיכות, הוא סירב לעשות זאת: "אני לא רוצה לתת לעיתונות את התענוג לראות את זה", אמר. מאוחר יותר הוא לעג ליריבו הדמוקרטי, ג'ו ביידן, על שהלה כן עטה מסיכה. במקביל פרחו קבוצות במדיה החברתית שהטילו ספק ביעילות המסיכות, והן הפכו לנושא לוויכוח פוליטי.

המחלוקת התעצמה בערים גדולות וקטנות כאחת לאורך חודש יולי, כאשר הקורונה החמירה ברוב חלקי ארה"ב. הפוסט מביא לדוגמה את העיר ג'ופלין במדינת מיזורי, בה לא היה אף חולה קורונה בתחילת יוני – וכעבור מספר שבועות היא הייתה אחד המוקדים החמורים ביותר בארה"ב מבחינת הגידול במספר החולים. בסוף חודש יוני דנה מועצת העיר במשך חמש שעות בשאלה האם לחייב מסיכות ודחתה אותה ברוב של חמישה נגד ארבעה. שבועיים מאוחר יותר, כאשר בתי החולים הגיעו לתפוסה מלאה, אישרה המועצה את ההצעה ברוב של שישה נגד שלושה.

סקרי דעת קהל לימדו, כי רוב גדול של האמריקנים תומכים בחובת מסיכות, אם כי התמיכה פחותה בקרב הרפובליקנים. המדיניות החלה להתאים למגמות אלו. שורה של מדינות – ובהן אוהיו – פרסמו בשבועות האחרונים הנחיות מחייבות. גם רשתות גדולות, כמו וולמארט, החלו לחייב את הקונים להשתמש במסיכות. הנתונים מלמדים, כי חובת המסיכות פועלת, ואפילו טראמפ החל להשתמש בה – אם כי לא באופן קבוע. בסביבתו אומרים, כי נעשה מאמץ מרוכז – החל מבני משפחתו של הנשיא, דרך יועציו וכלה במחוקקים – כדי להראות שעטיית מסיכה היא הדבר הנכון לעשותו; עוזריו מבקשים מהציבור לשבח אותו על כך, בתקווה שימשיך לעשות זאת.

הפוסט מסכם: במשך חודשים – כאשר מספר החולים בארה"ב הגיע ל-4 מיליון ומספר המתים ל-150,000 שקל – היה ברור שהמסיכות חיוניות לבריאות הציבור. כאשר נתוני הסקרים מלמדים שטראמפ מפגר בשיעור דו-ספרתי אחרי ביידן, הן הפכו להיות גם חיוניות עבורו מבחינה פוליטית – כי לכל ברור שהקורונה היא הסיבה המרכזית לאפשרות שיפסיד בבחירות.



תאריך:  03/08/20   |   עודכן:  03/08/20
איתמר לוין
+נתניהו: "נשקול סגרים מקומיים וליליים"
18:21 03/08/20  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
רה"מ בפתח ישיבת סיעת הליכוד: "מצב התחלואה בישראל יציב אך גבוה. כדי להימנע מסגר על המדינה - נשקול סגר על הערים האדומות" שרים: "גמזו נתן סקירה ארוכה ומפורטת, אבל לא הביא שום צעד קונקרטי בשל"  ▪  דרעי: "הייתה הסתה פרועה בסוף השבוע נגד החרדים, לא הצלחתי לישון מרוב כאב. האשימו את החרדים בכך שלא היה מסחר"
נתניהו. צמצום המגעים [צילום: טל שחר]
חובשים מסכות בירושלים [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
+האם להחזיר את התיירים וכיצד
16:15 03/08/20  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
כמה ממשלות מציעות סובסידיות ישירות לנופשים ותיירים, אך לא הכל מסכימים שזוהי הדרך הנכונה - והאם לא הגיע הזמן לשינוי מבני, מדווח אקונומיסט
(משט הצדעה לצוותי הרפואה, ונציה [צילום: AP])
+לא פוליטיקל קורקט
12:00 03/08/20  |  ציפי לידר   |   לרשימה המלאה
הגיעה השעה לומר את האמת, גם אם זה לא תקין פוליטית בשיח הישראלי  ▪  קמפיין שגוי נגד שכחת פעוטות ברכב - איך אפשר?  ▪  ולקינוח בקטנה
(נשגב מבינתי [צילום: דודו גרינשפן/פלאש 90])
+שומרים על קשר
11:01 03/08/20  |  ארי בוסל   |   לרשימה המלאה
איך בכל זאת אנחנו ממשיכים את החיים כפי שהכרנו אותם קודם, עכשיו בתקופת הקורונה?

(השגריר דיויד פרידמן [צילום: AP])
+בקשה לתביעה ייצוגית נגד אקום
10:58 03/08/20  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
שלושה בעלי זכויות ביצירות מוזיקליות טוענים שהאגודה מחזיקה בקופתה סכומי עתק המגיעים לבעלי הזכויות, ושחובתה לחלק אותם כדי לסייע ליוצרים במשבר הקורונה
("הסירה מהאתר את הדוחות הכספיים")
+מאז פרוץ הקורונה: נוספו רק 20 מיטות לבתי החולים
10:56 03/08/20  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה
מינואר 2020 ליולי 2020 גדל מספר מיטות האשפוז הכללי בישראל מ-16,301 מיטות ל-16,321, כלומר נוספו רק 20 מיטות אשפוז כללי  ▪  באשר לנתוני התפוסה באשפוז הכללי, י התפוסה במחצית הראשונה של השנה אינה גבוהה יותר בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד ובחלק מבתי החולים אף נמוכה יותר  ▪  במשרד הבריאות השיבו לפניית הממ"מ לגבי תפוסת מיטות הקורונה שמדובר בנתונים שגויים שלא ברור מה מקורם וכיצד חושבו  ▪  פרופ' רוטשטיין: הנזק הכלכלי לביה"ח – למעלה מ-200 מ"ש
אשפוז במחלקת הקורונה [צילום: יוסי זמיר/פלאש 90]
פרופ' רוטשטיין. נזק של מעל 200 מ"ש [צילום: גדעון מרקוביץ/פלאש 90]
+הופעות אומני רחוב ומוזיקאים באתרי רט"ג
10:16 03/08/20  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה
המיזם המשותף למשרד התרבות ומפעל הפיס יספק תעסוקה לכ-960 אמנים במגוון תחומים וכ-120 מוזיקאים שיופיעו באתרי רשות הטבע והגנים  ▪  הפעילות תתקיים שלוש פעמים בשבוע באתרים הפרוסים מהצפון ועד דרום במהלך חודש אוגוסט
(מוזיקה בחיק הטבע [צילום: פלאש 90])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ארה"ב מפנימה סוף-סוף: צריך מסיכות
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מגיפת הקורונה
השכר הממוצע של קברניט באל-על עומד על 95,000 שקל לחודש, ו-78 טייסים משתכרים עד 160,000 שקל לחודש כאשר הממוצע שלהם הוא 120,000 שקל לחודש. כך מוסרת החברה לבית הדין האיזורי לעבודה בתל אביב, ממנו ביקשו הטייסים לפסול את הסכם ההתייעלות עליו חתמה ההסתדרות עם ההנהלה.
"בימים האחרונים ברור שהצלחנו לעצור את עליית הנגיף, אבל המספרים עדיין גבוהים ומדאיגים", אמר (יום א', 2.8.20) שר הבריאות יולי אדלשטיין בתום ישיבת מרכז השליטה קורונה בראשות ראש הממשלה נתניהו. מנכ"ל המשרד, הפרופסור חזי לוי, הבהיר כי קוצרה תקופת הבידוד לחולים, עם ובלי תסמינים, אך בידוד לאנשים שבאו במגע עם חולה מאומת נותר 14 יום.
02/08/2020  |  עידן יוסף  |   חדשות
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נפגש (יום א', 2.8.20) עם שר האוצר, ישראל כ"ץ, ועם מנכ״ל הביטוח הלאומי, מאיר שפיגלר, עם תחילת העברת ״מענק לכל אזרח״ לחשבונות הבנק של אזרחי ישראל.
02/08/2020  |  איציק וולף  |   חדשות
כאשר הניסויים ליצירת חיסון לקורונה נמצאים בשלביהם האחרונים, מתחבטים פקידים ומומחים אמריקנים באחת השאלות הקשות ביותר בפניהם ניצבת ארה"ב: כאשר יהיה חיסון – מי יקבל אותו ראשון? וושינגטון פוסט מדווח (30.7.20), כי דיונים בנושא כבר מתנהלים בוושינגטון.
02/08/2020  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
האם מבני ציבור ייפתחו לצורך תפילות בימים הנוראים? יו"ר האיחוד הלאומי, ח"כ בצלאל סמוטריץ' (ימינה) פנה לממונה המאבק בקורונה, הפרופסור רוני גמזו, והציע פתרון שלדבריו יאפשר תפילה בטוחה בימים הנוראים.
02/08/2020  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מירב ארד
מירב ארד
חופשת החג מתקרבת בצעדי ענק, ועל רקע חוסר הוודאות יש מי שעדיין לא החליטו סופית על תוכניות לחופש    עבור המתלבטים בדקנו מחירים של חבילות נופש מובחרות מעבר לים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
"ביבי נקלה, ביבי נבל, ביבי מושחת, ביבי שקרן, ביבי מאוס, ביבי תחמן"... כך נפתח ביום שלישי מאמר בעיתון ה"הגון", שופר הפלשתינים - הארץ
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il