בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
ההפגנות שמתרחשות ברחבי ישראל בחודשים ובשבועות האחרונים הן הפגנות של אזרחים שפשוט מבקשים להחליף את השלטון ולא להרוס את מדינת ישראל ואת מוסדותיה השלטוניים ● אין פה מהפכנים ואין פה אנרכיסטים, יש פה אנשי שמאל ואנשי מרכז, ולאחרונה אנשי ימין, שפשוט רואים את המדינה שלהם הולכת ונרקבת
|
לא אנרכיסטים [צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90]
|
|
|
|
|
בשבועות האחרונים עולה כל הזמן בתקשורת המושג "אנרכיסטים" מבית מדרשו של הפירומן מבלפור. בואו רגע ננסה לעשות סדר בהגדרות. רק בהגדרות נכונות ואמיתיות ניתן להסתכל על המציאות כפי שהיא, וכבר ראינו בהיסטוריה, ובמיוחד בהיסטוריה של המאה ה-20, שאם יש כוחות שרוצים לקחת מושגים ולהשתמש בהם בצורה הפוכה למשמעותם האמיתית זה אפשרי. הדבר היחידי שצריך לעשות הוא לחזור פעם אחר פעם על השקר וכדאי להשתמש בשקר כמה שיותר גדול כדי להגיע לתוצאה הרצויה - תחושת חוסר אמון בכלום ופחד בלתי מוסבר מפני כל דבר, שני אלמנטים שמתחברים לכמיהה אחר סדר ביטחון והגיון בחיים, שאותם כמובן רק מנהיג חזק יכול להביא. אז מהי בעצם אנרכיה? מקור המילה מגיע מיוון העתיקה. משמעות המילה היא "ללא שליט". מכאן אפשר להתפצל לאינסוף פרשנויות למהי אנרכיה. מצד אחד אפשר לפרש את המילה אנרכיה למצב חברתי בו אין ממשלה מרכזית שמכוונת את החברה אלא ישנם קשרים מקומיים של עזרה הדדית ושלטון עצמי של התושבים. בגדול, מדובר במציאות אוטופית ונפלאה שבה כולם חיים ביחד ועוזרים אחד לשני בלי שלטון מלמעלה שאומר כל הזמן מה לעשות ומדכא את האזרח הקטן. הפרשנות ההפוכה היא מצב בו כל "איש הישר בעיניו יעשה", מצב בו למעשה הבריונים החזקים והאלימים משתלטים על המרחב הציבורי, אין משטרה, אין שלטון מרכזי שמסוגל להתמודד עם אותם בריונים וישנו כאוס, אי-סדר, ופחד מפני התפוררות החברה ואלימות חסרת מעצורים. לאורך ההיסטוריה, במיוחד במאות ה 19-20 ברחבי אירופה, היו נסיונות לכונן מציאות אנרכית. יצירת מציאות כזו התאפשרה במיוחד בימי מלחמות אזרחים כאשר הכאוס השתלט על מדינות וחברות. ניסיונות מעניינים היו בימי מלחמת האזרחים במסגרת המהפכה הקומוניסטית ברוסיה בשנים 1917-1919 ובימי מלחמת האזרחים בספרד בין 1939-1936. בכל מקום בו אנרכיסטים ניסו להציב אלטרנטיבה אמיתית לשלטון, בשלב כזה או אחר הם נמחצו על-ידי כוחות הרבה יותר אלימים ותאבי שלטון מהם. לסיכום העניין, אנרכיסטים הם למעשה אנשים הקוראים להפחתת הרודנות של השלטון וחתירה למצב אוטופי שבו אין צורך בשלטון מרכזי. לעתים האנריכסטים בחרו בדרכים אלימות למימוש מטרתם במסגרת מלחמות אזרחים אבל אף פעם הם לא באמת רצו לתפוס את השלטון במדינות בהן פעלו וסך הכל מדובר יותר באידיאולוגיה רומנטית מאשר אידיאולוגיה פרקטית. אין באמת אנרכיסטים בישראל בשנת 2020 ההפגנות שמתרחשות ברחבי ישראל בחודשים ובשבועות האחרונים הן הפגנות של אזרחים שפשוט מבקשים להחליף את השלטון ולא להרוס את מדינת ישראל ואת מוסדותיה השלטוניים. אין פה מהפכנים ואין פה אנרכיסטים, יש פה אנשי שמאל ואנשי מרכז, ולאחרונה אנשי ימין, שפשוט רואים את המדינה שלהם הולכת ונרקבת, הולכת ונהיית חולה, בעקבות מנהיג ששכח שהמדינה והוא זה לא אותו דבר. כל התעמולה הארסית שיוצאת מבית מדרשו של נתניהו מטרתה האחת היא להשאיר את נתניהו בשלטון ולא משנה מה המחיר. בשלב זה כל הדיבורים על שמאל וימין כבר קצת מאבדים את החדות כיוון שהמלחמה כרגע היא בין שני סוגי שלטון: דמוקרטיה מול דיקטטורה. משטר שמקבל את עליונות החוק או משטר שמקבל את עליונות השליט. זה כל הסיפור. אל תקנו את התעמולה ואת ההפחדה. אין בישראל אנרכיסטים ואין בולשביקים, ומה שבטוח שגם אם יש כאלו שמחזיקים בדעות האלו, הם ממש לא אלו שמנהיגים את המאבקים כנגד הרודנות המתהווה בישראל. לא לפחד, לקום ולמחות, לקום ולהפגין ולשמור על מה שהאבות והאימהות שלנו הקימו בהרבה דם יזע ודמעות.
|
תאריך:
|
30/07/2020
|
|
|
עודכן:
|
30/07/2020
|
|
יונתן אורון
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
יונתמנציה
|
30/07/20 13:07
|
|
2
|
|
עובד 1
|
30/07/20 21:49
|
|
|
|
עובד 1
|
31/07/20 01:06
|
|
מול בלפור ניצבות שתי מחאות - האחת צודקת ולגיטימית, והשנייה טומנת בחובה שיח אלים ומהווה חרפה על החברה הישראלית באשר היא. ולא רק מול בלפור: בכל חלקי הארץ עם ישראל עד להפגנות נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, כאשר מן הצד השני ניצבות הפגנות נגד, שהן, בסופו של דבר, אך ורק נגד - לא בעד עתיד טוב יותר או בעד תכנים וערכים אוניברסליים, אלא פשוט נגד המפגינים מן העבר השני; והן מגלמות את כל הרעה החולה בחברה הישראלית ומאתגרות את בסיס היסודות עליה בנויה המדינה. מותר להם, ללא כל צל של ספק, להפגין ולהשמיע את דעתם, אך אסור להם להשתמש באלימות, לשיר שירי נאצה ולהסית נגד הצד השני.
|
|
|
שלום עליכם. זמן רב לא ראיתי אותך
|
|
|
לפני שנים, בהיותי בשליחות מודיעינית באיטליה, ניצלתי יום חופשי על-מנת לסייר בעתיקות רומא. אחרי הביקור בקולוסאום באתי לשער טיטוס. עמדתי מולו דקות ארוכות, מתבונן במנורה ובדמויות של בני עמי הכפופים, המושפלים, המנוצחים בידי האימפריה הרומית. השמש יקדה, ודמעות עלו בעיני. כנראה משמים רצו, והיו אלו הימים שלפני תשעה באב על-פי הלוח העברי. יהודי חילוני אני, איני צם ביום הזה.
|
|
|
המגבלות שמגיפת הקורונה הביאה על כולנו (אגב בכל העולם) חושפות את אזרחי ישראל יותר ויותר לנפלאות ארצנו, וחשוב מכל זו הזדמנות נדירה להכיר את המורשת הישראלית. ביקורים באתרי מורשת כאלו שברובם לא ביקרנו מאז הטיולים השנתיים בבתי הספר מחממים את הלב וממלאים אותנו גאווה. ממש אחד פלוס אחד חינם: גם טיול בטוח מחוץ לבית וגם פיסת נוסטלגיה.
|
|
|
לאחרונה התפרסמו דעות רבות ומגוונות על פעילותם של ח"כים בכנסת בתקופה האחרונה, בוועדות ובהצבעות במליאה, כשח"כים מהקואליציה נטלו לעצמם חופש לפעול בניגוד לכללים שבמסגרתם נבחרו לכנסת, הפכו לחברי הקואליציה ומונו לתפקידים בממשלה ובוועדות הכנסת. מכל מה שקראתי ושמעתי, מסתמן, שהרוב המכריע של חברים אלה אינו מבין את יסודות המשטר הפרלמנטרי. מה שגרוע יותר הוא, שמשהגיע לעמדות מכובדות במשכן או בממשלה - לפרקים בזכות עצמו ולרוב בזכות "יד-הגורל" - מחליט הוא שחובתו הציבורית מתמצית בחובתו "המוסרית" לעצמו בלבד; חובותיו הקולקטיביות היו לפתע כלא-היו. טעות גסה בידם.
|
|
|
|