|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
בדיקות בנמל התעופה דה-גול, פריז [צילום: טיבו קאמו, AP] נמל התעופה של מוסקבה [צילום: פאבל גולובקין, AP]

תחזית אקונומיסט לעידן התעופה שאחרי הקורונה

ענף התעופה יתאושש - ואולי ישתפר

בטווח הקצר המכה קשה וברורה: לחברות התעופה, ליצרני המטוסים ולשדות התעופה אובדן ההכנסות וההפסדים עד סוף 2021 יגיעו למאות מיליארדי דולרים התחזית החיובית: חברות יתייעלו, החזקות שבהן יגדילו את נתח השוק שלהן ותתרחב ההצטיידות במטוסים ידידותיים לסביבה
04/08/20  |   איתמר לוין   |   מיוחדים ברשת   |   מגיפת הקורונה   |   תגובות

ענף התעופה הוא אחד הנפגעים בצורה הקשה ביותר מן הקורונה, וכעת מתחילים בו לחשוב מה הלאה. ההשלכות הן רחבות: חברות התעופה יזמינו פחות מטוסים, הצניחה במספר הנוסעים פוגעת בשדות התעופה ובעסקים הפועלים בהם, חברות בענף כבר פיטרו אלפי עובדים. השאלה המרכזית – אומר אקונומיסט – היא כמה זמן תימשך ההתאוששות ועד כמה היא תהיה מקיפה.

בשנה שעברה טסו 4.5 מיליארד בני אדם ולמעלה מ-100,000 טיסות מסחריות יצאו מדי יום. הפעילות הזאת תומכת במישרין ב-10 מיליון משרות: 6 מיליון בשדות תעופה ובשירותים למטוסים, 2.7 מיליון בחברות תעופה ו-1.2 מיליון שקל ביצרניות מטוסים. ההכנסות אשתקד היו 170 מיליארד דולר בשדות התעופה ו-838 מיליארד דולר בחברות התעופה. המכירות של בואינג ואיירבס מסתכמות ב-100 מיליארד דולר בשנה. כאשר מצרפים חברות המסייעות בתכנון טיסות והזמנת כרטיסים, השורה התחתונה היא 1.3 טריליון דולר בשנה.

הקורונה מחקה 460 מיליארד דולר משווי השוק של החברות בענף. מנהלי חברות התעופה מעריכים מחדש את המגמות במספר הנוסעים, לאחר שעד המגיפה צפו שהוא יוכפל ב-15 השנים הקרובות. במקום עלייה צפויה של 4% בהכנסות השנה, הן צפויות לצנוח ב-50% ל-419 מיליארד דולר. לאחר עשר שנים של רווחיות יוצאת דופן, ההפסדים הצפויים לשנתיים הקרובות הם 100 מיליארד דולר.

למרות כמה סימני חיים – בעיקר בקווים הפנימיים בארה"ב, אירופה וסין – העתיד מאופין בחוסר ודאות. המטוסים רחבי הגוף לטיסות ארוכות מצויים בהקפאה. חברות תעופה המתבססות על נוסעים עסקיים מצויות בקשיים. למרות שחלק מהחברות האמריקניות מתכננות לחזור לפעילות כמעט מלאה בשנה הבאה, גל שני יחסל תקוות אלו. 35% מבין מטוסי הנוסעים בעולם עודם מושבתים – פחות משני שלישים בשיא המשבר, אך עדיין שיעור נורא. אפילו אם 80% מהתנועה יתחדשו, אלפי מטוסים יישארו על הקרקע.

יצרני המטוסים, אשר תכננו להגדיל את התפוקה, נאלצים לעשות ההפך. איירבס, עם צבר הזמנות של 6,100 מטוסי ה-320, תכננה להאריך את זמן המסירה מ-60 ל-70 חודשים; כעת היא מדברת על 40 חודשים. מצבה של בואינג גרוע עוד יותר, בשל קרקוע ה-737-מקס; היא המשיכה לייצר אותם וקיוותה שיחזרו לטוס בשנה הבאה. שתי החברות הודיעו על קיצוץ בייצור המטוסים לטווחים ארוכים. כעת ההערכה היא שבשנת 2030 יהיה הצי העולמי קטן ב-12%, שהם 4,700 מטוסים פחות מאשר כיום – אובדן הכנסות של 300 מיליארד דולר לאיירבס ובואינג, מעריך אקונומיסט.

לא כל ההזמנות ייעלמו. חברות תעופה וחברות להחכרת מטוסים, שבבעלותן קרוב למחצית מן הצי העולמי, מחויבות מבחינה חוזית לרכוש את המטוסים שהזמינו; במקרים רבים שולמו מקדמות של 40% עוד לפני האספקה. בואינג ואיירבס לוחצות על הלקוחות לקחת את המטוסים – לא תמיד בהצלחה. מנכ"ל איירבס, גיום פורי, אינו פוסל את האפשרות לתבוע לקוחות שינסו לדחות את מימוש ההזמנות. מה שהמשבר יגרום הוא צבר של מטוסים שלא יימסרו: איירבס תייצר השנה 630 אך תמסור רק 500. אבל מצבה הכספי מאפשר לה לעמוד בכך, והדבר יאפשר לה לשמר את המשרות והיעילות התעשייתית, ובכך יקל את ההתאוששות.

עם זאת, אפילו התפוקה הגבוהה המלאכותית הזאת תתקשה לשמר את שרשרת האספקה של יצרני המטוסים. חברות אלו מייצרות מנועים, מיכלי דלק, חומרים מיוחדים וציוד אוויוניקה ואלקטרוניקה; בואינג מעסיקה 600 קבלני משנה ל-737-מקס. רבים מספקי המשנה ביצעו השקעות ניכרות לפני הקורונה, בציפייה לעלייה במכירות. הפגיעה בהם תהיה לא רק באספקה המיידית, אלא גם בשירותי התחזוקה לטווח הארוך. ואילו הפעילות של בואינג ואיירבס בתחום הביטחוני, שלא נפגעה משמעותית מן הקורונה, תוכל לפצות רק בצורה חלקית על הירידות בתחום האזרחי.

אקונומיסט עובר לקצה השני של הענף – שדות התעופה. 60% מהכנסותיהם באות מתשלומי החברות והנוסעים, והיתרה – מפעילות מסחרית כמו חנויות וחניונים. כולם ספגו מהלומה. חנויות ומסעדות בשדות תעופה יפסידו 3.4 מיליארד דולר עד סוף 2021. שניים מכל שלושה שדות תעופה הפסידו עוד לפני המשבר; כעת כולם מפסידים. שדות תעופה קטנים עלולים להיסגר אם התיירים לא יחזרו. מחוץ לארה"ב לא קיבלו שדות התעופה סיוע נדיב דומה לזה שנתנו הממשלות לחברות התעופה.

לצד זאת, מדגיש אקונומיסט, יש גם כמה הזדמנויות. חברות תעופה מבצעות ארגון מחדש. חברות התעופה האירופיות הגדולות, הנלחצות בידי חברות הלואו-קוסט, חותכות בהוצאות. פשיטות רגל של חברות ישאירו יותר מקום לנותרות. מחירי המטוסים יורדים. כוח המיקוח של הטייסים פוחת. בשדות התעופה יהיו זמני טיסה פנויים. לחברות תעופה חזקות יש הזדמנות להגדיל את נתח השוק שלהן, במיוחד בשווקים שנפגעו פחות מן הקורונה ועם לקוחות צעירים שפחות חוששים לטוס כעת ובני משפחה שימשיכו לבקר זה את זה. חלק מן החברות עשויות לחשוב מחדש על המבנה הפיננסי שלהן ובכך להגדיל את שוק חכירת המטוסים. חלק מן החברות גם עשויות לנצל את המשבר כדי להתחדש במטוסים ידידותיים יותר לסביבה. היצרניות יצטרכו ליישר קו עם הדרישות הירוקות; ממשלת צרפת הזרימה לאיירבס 1.5 מיליארד אירו כדי לסייע לה להגיע ב-2035 לייצור בלעדי של מטוסים לטווח קצר ללא טביעת רגל פחמנית.

סין, הלהוטה להפוך למעצמה בתחום האוויר-חלל המסחרי, עשויה לראות את המשבר כהזדמנות להאיץ את כניסתה לשוק העולמי. אמברייר הברזילאית – שלא הצליחה להתמזג עם בואינג – עשויה לשתף פעולה עם קומאק הסינית כדי להגיע ליכולת ייצור שתתחרה באלו של בואינג ואיירבס: הברזילאים יספקו את הידע, והסינים – את יכולת הייצור.

מבחינת הנוסעים עטויי המסיכות, במטוסים ריקים למחצה הממריאים משדות תעופה הנראים כערי רפאים לאחר שיטוט בין חנויות סגורות, חוויית הטיסה לא תחזור למה שהייתה. אבל ענף התעופה כבר התאושש בעבר. הוא צפוי לעשות זאת שוב – ואף להשתפר בדרך.



תאריך:  04/08/20   |   עודכן:  04/08/20
איתמר לוין
+מספר המתים מקורונה עלה ל-559
20:05 04/08/20  |  עידן יוסף
משרד הבריאות מעדכן: נכון לאתמול 3.8 (סיכום של 24 שעות), מעודכנים במערכת 1,802 מאומתים חדשים אתמול. 23,490 תוצאות בדיקות שהתקבלו אתמול. היום, 4.8 נכון לשעה זו: 75,825 מאומתים מפרוץ המגיפה. 342 חולים שמצבם מוגדר קשה. 99 מונשמים. 559 מתים במצטבר מפרוץ המגפה.
+מגורים וביטוח רפואי לפלשתינים שנאלצים ללון בישראל
15:03 04/08/20  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה
מעסיקים בתחום התעשיה והחקלאות יורשו לקזז עד 528 שקלים משכר העובד בגין עלות המגורים  ▪  בענף הבנייה לא יורשה המעסיק לקזז משכרו של העובד  ▪  לרשות העובדים יעמוד קו ייעודי שפתח משרד העבודה לצורך תלונות
(פועלים פלשתינים בדרכם לישראל [צילום: נתי שוחט/פלאש 90])
+המחאה בבלפור - האנרכיזם הופך לניהיליזם
13:02 04/08/20  |  רפאל בוכניק   |   לרשימה המלאה
מחקרים סוציולוגיים מצביעים כי קמפיינים מתוכננים של דיסאינפורמציה דרבנו מצבים של כאוס והציתו סנטימנט אנטי-ממשלתי במוקדים חברתיים, לעיתים עד כדי שכנוע השראתי ליציאה לרחובות ואימוץ מאפיינים של התנהגות אלימה וקרימינלית
(יצא המרצע מן השק [צילום: מרים אלסטר/פלאש 90])
+משרד הבריאות: מספר הנפטרים מקורונה עלה ל-554
12:47 04/08/20  |  מירב ארד
משרד הבריאות מעדכן: 1,801 חולים חדשים נוספו ביממה האחרונה, על-פי הנתונים, אמש בוצעו 22,396 בדיקות לחשודים כחולי קורונה. מספר החולים מתחילת ההתפרצות הנגיף בארץ מגיע ל-75,083. 349 חולים מוגגדרים במצב קשה, 97 מונשמים. 554 נפטרים במצטבר מפרוץ המגפה.
+אדשלטיין: "הסגר בסופ"ש רק מפריע לציבור"
12:13 04/08/20  |  מירב ארד
שר הבריאות יולי אדלשטיין הודיע בהצהרה לתקשורת בבית החולים וולפסון: "היה רעיון ללכת לסגר בסופי השבוע, היה דיבור על הגבלות במסחר. אנחנו ניפטר מזה, אני חושב שחוץ מלהפריע לציבור זה לא עושה כלום"
+משרד הבריאות מתנגד ליציאת 30 אלף ישראלים לאומן
11:27 04/08/20  |  איציק וולף
משרד הבריאות מתנגד לאפשר לכ-30 אלף ישראלים לצאת לקבר ר' נחמן מברסלב באומן שבאוקראינה. "עמדתנו המקצועית היא שאסור לאפשר לאירוע להתרחש בשל ההתכנסות של 30 אלף איש על רחוב וחצי", אמר מנהל המחלקה ליחסים בינלאומיים במשרד הבריאות, ד"ר אשר שלמון, בדיון שהתקיים בוועדת הקורונה של הכנסת.

לדברי ד"ר שלמון, הדרך היחידה לעצור את ההתכנסות השנתית של חסידי ר' נחמן מברסלב המתקיימת מדי ראש השנה באומן היא שהרשויות באוקראינה "ינקטו את הפעולות המתאימות", כלשונו.
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ענף התעופה יתאושש - ואולי ישתפר
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
כלכלן ריאלי
4/08/20 16:59
2
חלומות פז
5/08/20 11:01
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מגיפת הקורונה
ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אישרה (יום ג', 4.8.20) לקריאה שנייה ושלישית הצעת חוק ממשלתית שתחייב מעסיקים בענפי התעשיה, הבינוי והחקלאות לספק מגורים הולמים וביטוח רפואי לפועלים פלשתינים שנאלצים ללון בישראל עקב משבר הקורונה. כמו-כן נקבע כי העובדים יועסקו וילונו בקפסולות של עד 9 אנשים. החוק קובע את התנאים הנ"ל כהוראת שעה ל-3 חודשים עם אפשרות להארכה עד תום תקופת תוקפו של "חוק הקורונה הגדול".
04/08/2020  |  מירב ארד  |   חדשות
הפרופיל התקשורתי הגבוה שמקבלת המחאה נגד ראש הממשלה נתניהו, בהינתן העובדה שהיקפן הכולל של ההפגנות, מרשימות ככל שתהיינה, אינו נרחב, גם אם הוא כמו-מובן מאליו, הרי שהוא מציף שורה תחתונה בעייתית, הזדהות מלאה עם המסר הטמון בה. האהדה הראשונית מצד המדיה הישראלית כלפי המחאה, שאבה את צידוקיה מהמשבר הכלכלי והחברתי שהיה תולדה של מגיפת הקורונה, והטמיעה את המסר כי אנו עדים להתפרצות ספונטנית של זעם וכאב, ובמקביל העצימה את הרושם כי נחשפו מחדלים מערכתיים בטיפול בנגיף באופן שלא בלם את התפרצות הגל השני של המגפיה.
04/08/2020  |  רפאל בוכניק  |   יומני בלוגרים
בימים הקרובים יובא בפני קבינט הקורונה מתווה תעופה שיאפשר יציאה של ישראלים לכעשר מדינות הנחשבות 'ירוקות', שבהן יש תחלואת קורונה נמוכה, וכניסה של אזרחי אותן המדינות לישראל. כך הודיע (יום ג', 4.8.20) איתן בן דוד, המשנה לראש המטה לביטחון לאומי, בישיבה שהתקיימה בנושא השמיים הפתוחים בוועדת הקורונה של הכנסת.
04/08/2020  |  איציק וולף  |   חדשות
מערכת הבריאות קורסת, מערכת הרווחה זקוקה לתקציבים נוספים כדי להתמודד עם ממדי האבטלה והנזקקים ומערכת החינוך זקוקה לתקציב לחלוקת מחשבים לתלמידים למשפחות מיעוטות יכולת. אבל, ראש הממשלה מעדיף לחלק מענקים לציבור שאינם אלא שוחד בחירות ולא יפתרו את הבעיות.
בחודש אפריל הכין משרד הבריאות האמריקני מצגת עבור הבית הלבן, שהשיקופית הראשונה בה הכריזה: "תאריך יעד: לאפשר גישה רחבה באוקטובר 2020" לחיסון לקורונה. בהתחשב בכך שפיתוח חיסון אורך שנים, לוח הזמנים ליוזמה זו – הקרויה Operation Warp Speed -
04/08/2020  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עידן יוסף
עידן יוסף
כ-900 אלף כרטיסי רב-קו עם יתרות בשווי עשרות מיליוני שקלים יופקעו מהציבור ויגיעו לאוצר המדינה    משרד התחבורה טוען שהמצב הנוכחי מקשה עליו טכנולוגית, אך בפועל "תורם" את כספי הנוסעים ל...
איתמר לוין
איתמר לוין
הממשלה של בנימין נתניהו, שכבר 14 חודשים יורקת בפרצוף של כל מי שאיננו שייך למחנה שלה, עושה זאת כעת ביתר שאת בכל כיוון אפשרי - ומעמידה את המדינה בסכנה קיומית
יוסף אורן
יוסף אורן
מתחילה התכוונה המחברת לכתוב רומן רב-דורי על משפחה המתמודדת עם משבר האקלים הפוקד את כדור-הארץ בעיירה צפונית אחת, ורק משום שלא הצליחה לממש את התוכנית המקורית, החליטה להעלים את כישלונ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il