|   15:07:40
דלג
  איתן קלינסקי  
משורר ומורה לתנ"ך
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

פרשת השבוע "ואתחנן" ומאורעות הימים האחרונים

הגם שכאמור, מטעמי בריאות עמדנו במרחק, לא הרפתה מאתנו אותה חבורה חוליגנית בקריאות "מוות לבני זונות, מוות לבוגדים", אני נחלצתי מטבעת החנק של קריאות המוות אך ורק באמצעות חזרות ונשנות של שוטטות דמיונית שלי במוזאון תל אביב בקומה השנייה, בה הייתי יום קודם לכן
02/08/2020  |   איתן קלינסקי   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
הפגנה צ'רלס קלור [צילום: תומר נויברג, פלאש 90]

פרשת "ואתחנן", הפרשה השנייה בספר "דברים", פותחת בתחינת משה לאלוהים, שישנה רוע גזרתו ויתיר לו להיכנס לארץ הנכספת, לארץ ישראל - "וְאֶתְחַנֵּן אֶל ה'... אַתָּה החלּוֹתָ לְהַרְאוֹת אֶת עַבְדְּךָ אֶת-גָּדְלְךָ... אֶעְבְּרָה-נָא וְאֶרְאֶה אֶת הָאָרֶץ הַטּוֹבָה אֲשֶׁר בְּעֵבֶר הַיַּרְדֵּן..." למרבה הכאב, אלוהי ישראל "לֹא שָׁמַע אֵלַי..." (דברים, ג' 23-26). פניית משה, תפילתו, היא חצובה מדם לבו. תפילתו מייצגת כמיהה המחברת בין הדמעה שבעין ובין הלמותם החזקה של כל שורשי הלב - זו תפילת תחנונים אנושית ורוחנית.

פרשת "ואתחנן" התברכה בשני טקסטים שכבשו אותי, טקסט אחד מעשיר את תרבותנו ותורם תרומה רבת חשיבות גם לעיצוב תרבות החברה האנושית - עשרת הדיברות. הטקסט השני מהווה את תמצית ההוויה האמונית של עם ישראל - "שְׁמַע יִשְׁרָאֵל". קריאת "שְׁמַע" היא קריאה, לעתים רבות צעקה, מנבכי לב, שהייתה דלק קיומי לעמנו במיוחד בעת מהלכים היסטוריים כאובים. תפילה וצעקה שלא פעם התייצבו עִם עַם ישראל על סף חידלון וכיליון, וגם ידעו לחלצו מהתהום המדמם. והיום אנחנו כואבים את המעמדים המצמררים, שטובים בעמנו לא נחלצו.

אני חש אווירה נוגה בפרשה. מצד אחד היא נוגעת במרומי הפסגות האנושיים והרוחניים של תרבות הרוח, כמו למשל עשרת הדיברות ואחדות האלוהים. מצד שני אנחנו עדים לחוויית התסכול והכאב של מנהיג, שכל חייו הוקדשו למשימה, שבחייו לא זכה לראות ולחוות את מימושה. משה נכסף להגיע לארץ, שהמחויבות שלנו כלפיה היא בלשמוע ובלשמור את "הַחֻקִּים וְהַמִּשְׁפָּטִים אֲשֶׁר אָנֹכִי מְלַמֵּד אֶתְכֶם לַעֲשׁוֹת לְמַעַן תִּחְיוּ וּבָאתֶם וִירַשְׁתֶּם אֶת הָאָרֶץ" (שם, ד',1).

וכשבמציאות חיינו יועץ משפטי לממשלה מגיש כתב אשמה נגד מי שנראה לו לאחר בחינה ובדיקה משפטית, שלא שמר על חוקים ועל משפטים, אסור בשום פנים ואופן לצאת במסע דה לגיטמציה נגד אותו יועץ משפטי לממשלה. במיוחד האיסור חל על מי, שחייב להיות מופת ודוגמה לאזרחי הארץ. כשראש ממשלה בישראל יצא בנאום חוצב להבות נגד יועץ משפטי לממשלה, הוא קָבַר את כל ערכי פרשת השבוע. מסוכנים גילויי ההתלהמות הבוטה של תומכי ראש הממשלה במסעו נגד יועץ משפטי לממשלה. תומכי ראש הממשלה נותנים ידם לקבורת ערכי פרשת השבוע. ערכים המתנים את קיום עם ישראל בארץ ישראל אך ורק באימוץ החוקים "וּשְׁמַרְתֶּם לַעֲשׁוֹתָם" (שם, ד', 1).

אל מול השיח של פרשת השבוע, המתחננת בפנינו לשמוע - "שְׁמַע יִשְׁרָאֵל אֶת הַחֻקִּים וְאֶת-הַמִּשְׁפָּטִים... וּשְׁמַרְתֶּם לַעֲשׁוֹתָם" (שם, ה' 1) אנחנו עדים בשנים האחרונות ובמידה מוגברת בשנה האחרונה לשיח שמנהל ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, בהמרדת העם נגד המדינה, נגד המוסדות הערבים לסדר החברתי, כמו מערכת המשפט, כי היא מצאה שראש הממשלה לא שמר "אֶת-הַחֻקִּים וְאֶת-הַמִּשְּׁפָּטִים".

קריאות מזוויעות

ראש הממשלה ואנשי ביתו אינם בוחלים בהפצת כתב אשמה מזוויע של מפיצי מחלות נגד מפגינים, המוחים נגד ראש ממשלה עם שלושה כתבי אישום, המכהן עדיין בתפקידו. תופעת הפצת האשמה על הפצת מחלות מזכירה לנו תופעה מזוויעה מתקופה חשוכה בהיסטוריה, שכוונה נגד העם היהודי ועל המשכה מוטב שלא נדבר.

אמש עשיתי את הבלתי יאומן. בעזרת ילדי השתתפתי בהפגנה נגד השחיתות שהתקיימה בתל אביב בגן צ'ארלס קלור. ילדי ונכדי דאגו לעמוד יחד עם הסבתא והסבא במרחק רב. בידינו אחזנו שלטים שהוכנו בבית. אודה, שכל עת ההפגנה נדדו מחשבותי לעברה של עבודה אמנותית מרשימה של האומן ויליאם קנטרידג' במוזאון תל אביב, הנושאת את השם "ביתר מתיקות נגנו את הריקוד" אליה לקחו אותי בני משפחתי יום אחד לפני ההפגנה. במוזאון ישבתי מרותק למיצג, שכבש אותי וחזיתי בו מספר פעמים.

אני מודה, שהצלחתי להימלט ברוחי מהבוטות ומגסות הרוח שהיו בקריאות מזוויעות של בריונים מימין - שניצבו לידינו בראותם את הפלקטים שהכנו עוד בביתנו - "שיזיינו אתכם", "שתמותו בקבר עם ערפאת" ו"מוות לשמאלנים". הצלחתי להימלט ברוחי מצרחנות מטורפת, כשמצאתי עצמי ממשיך לצפות במה שהעניק לי יום קדם המוזאון לאומנות בתל אביב.

אני ברוחי נמלטתי למיצג שחוויתי יום קודם בקומה השנייה במוזאון תל אביב. היה זה המיצג של ויליאם קנטרידג', שהעניק לי תחושה, כל עוד הגוף נע, הוא מביס את הרע, הוא אפילו מצליח להביס את המוות. האומן ויליאם קונטרידג' שמעבה בתערוכה את הנוכחות הקשה של המוות, הצליח בה בעת להעניק לי תחושה, שניתן להיחלץ מהלא טוב, ניתן להיחלץ מהאפלה. כששוטטתי ברוחי בעבודה האמנותית של ויליאם קונטרידג', חשתי שאני נחלץ מאימת עברית מובסת וקולות מתלהמים העוטפים אותנו בפינה בגן צארלס קלור, בה בחרנו להתמקם.

ככל שקבוצת החוליגנים זעקה לעברנו "בני זונות, שתמותו", אני מיקדתי ברוחי המשוטטת יותר ויותר את מבטי במיצג במוזאון, שלווה בתהלוכה, המובלת על-ידי תזמורת כלי נשיפה אפריקנים. אחריה צעדו דמויות מצוירת בפחם הרוקדות, כי ריקוד, תנועה, שירה, שמחה כולן יחד הן היפוכו של הרוע והזדון, הן היפוכו של המוות והכיליון. הן היפוכן של הצרחנות העמוסה במלל אפל, שהופנה לעברנו בפינה בגן צארלס קלור.

שוטטות דמיונית

הייתי בהפגנה. כן, פיזית נכחתי בהפגנה. מטעמי בריאות הייתי הרחק מלב ההתרחשויות. אבל מצאתי עצמי ממשיך להיות במחיצת התמונות של הצלם הישראלי הצעיר, דניאל צל, שהביטו לעברי מהקומה השלישית במוזאון תל אביב.

הצלחתי להימלט ברוחי מכל ההמולה של קללות מצד מפגיני ימין גם לקומה השלישית במוזאון תל אביב, משום מה בפינה בגן צארלס קלור מצאו לנכון לכבד אותנו בעברית מובסת ברצחנות מילולית - "חבל שאי אפשר להרוג אתכם", "בוגדים", מוות לבוגדים", אני נמלטתי ברוחי גם אל עולמו של הצלם דניאל צאל, שניכרת אצלו קרבה גדולה אל מושאי הצילום, אל מושאי המבט ואל מושאי התשוקה.

הגם שכאמור, מטעמי בריאות עמדנו במרחק, לא הרפתה מאתנו אותה חבורה חוליגנית בקריאות "מוות לבני זונות, מוות לבוגדים", אני נחלצתי מטבעת החנק של קריאות המוות אך ורק באמצעות חזרות ונשנות של שוטטות דמיונית שלי במוזאון תל אביב בקומה השנייה, בה הייתי יום קודם לכן, וצפיתי בריקוד המביס את הרע ואת המוות, זו הייתה כאמור היצירה של האומן הנודע ויליאם קנטרידג'. מדי פעם גם עליתי בדמיוני במעלית לקומה השלישית ועמדתי במרכז החלל, בו מוצבת קופסת אור מונומנטלית, "המסיבה" - שעל שמה נקראת התערוכה - המורכבת מעשרות תצלומים של צעירים.

האומנות חילצה אותי ממלל מזוויע של חוליגנים, שלא יכלו להיפרד מאיחולי המוות לנו. כשהם מוסיפים לקינוח - "אתם בעצם ערבים ולא יהודים". המסע הרוחני בעולמה של פרשת השבוע נתן לי עוד נתיב רוחני מוצק ואיתן להימלט מהעברית המובסת והצרחנית, שלא פסקה לשלוח לעברנו "פניני לשון" כמו: "ערבים בני זונות" ועוד שפע של "אוצרות לשון", שמוטב כבר לא להקלידם.

תאריך:  02/08/2020   |   עודכן:  02/08/2020
איתן קלינסקי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
פרשת השבוע "ואתחנן" ומאורעות הימים האחרונים
תגובות  [ 29 ] מוצגות   [ 29 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יהודית רובין
2/08/20 12:40
 
איתן.
2/08/20 18:15
 
ב.ל
2/08/20 19:41
 
אברבנאל
4/08/20 14:42
2
יהודית..
2/08/20 13:25
 
ה.א
2/08/20 17:52
 
ה.א מפטפט
4/08/20 14:14
3
b ב. נירה
2/08/20 14:34
4
b ב. נירה
2/08/20 14:34
5
b ב. נירה
2/08/20 14:34
6
ה.א
2/08/20 15:26
 
בקשה מידידי אפי
3/08/20 10:26
 
ה.א
3/08/20 17:26
 
עידית.
4/08/20 15:26
7
מגיב ותיק
2/08/20 17:37
 
אוילוש אני מודאגת
3/08/20 11:20
 
ימין מטורף מוציא
5/08/20 07:08
8
לפני 77ימים
2/08/20 19:19
9
צ'כוב
2/08/20 23:13
 
לצ'כוב
3/08/20 06:01
10
למגיב צ'כוב
3/08/20 07:12
 
ב.ל
3/08/20 12:51
 
אני המגיב ב.ל
3/08/20 18:20
 
עידית .
4/08/20 15:12
11
למגיב החותם צ'כוב
3/08/20 10:10
12
לפלצן שחתם צ'כוב
3/08/20 10:18
13
איצי.
3/08/20 11:33
 
פניה ליאיר נתניהו
3/08/20 22:16
 
עידית .
5/08/20 08:50
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
"לא רוצה ללכת לבית הספר". מי מאיתנו כהורים לא שמע את המשפט הזה? מי מאיתנו לא ניסה באותו בוקר להבין למה, מה לא טוב לילד בביה"ס? החברים? המורים? המנהל? ובעצם, מה אומר בני גנץ כשהוא משתמש בדימוי הזה?
02/08/2020  |  יעקב ברדוגו  |   יומני בלוגרים
מְצוּקָה וּתְעוּקָה
ביום המיוחד הזה יום תשעה באב חשבתי לנכון לחזור להיסטוריה של עם ישראל בתקופת בית ראשון וחורבן בית המקדש. לראות האם למדנו משהו מההיסטוריה, שהרי מוזהרים אנו כי לפרקים "ההיסטוריה חוזרת על עצמה". כמה מפתיע להיווכח שאשר אירע אז עם העם תחת המלך יהויקים חוזר היום ומאיים על ישראל תחת שלטונו של "המלך" נתניהו. עומד אז הנביא ירמיהו בפני יהויקים ומזהירו שמעשיו ודרכיו יביאו אסון וחורבן על העם, על ירושלים וגם לחורבן בית המקדש.
02/08/2020  |  יוסי אוחיון  |   יומני בלוגרים
מדינת ישראל א' ומדינת ישראל ב' בבית ראשון ושני, חרבו בשל המאבקים בין ההנהגות, שהגיעו למלחמות אחים. כך מלכות החשמונאים, שתחילתה נצחון מול היוונים, וסופה קריסה והתפרקות לתוך עצמה בשל סכסוכים פנימיים. וכך בבית שני, בעוד ירושלים נצורה על-ידי הרומאים, כשאיש אוחז בגרון רעהו במלחמת אחים והאויב מנצל את הפילוגים בעם. כשחרב ביתו של עם ישראל אמרה השכינה - 'בית חרב החרבתי'. מפולג ולא מוסרי היה. ולמה שנחשוב שזה לא יכול לקרות, בשלישית?
02/08/2020  |  מאיר אינדור  |   יומני בלוגרים
כמו אזרחים רבים צפיתי במסיבת העיתונאים של "הממונה על הקורונה" החדש, פרופסור רוני גמזו, כאשר הציג את תוכנית ההצלה שלו למדינת ישראל. קיוותי לשמוע בשורות טובות, רעיונות חדשניים, לראות את האור שבקצה המנהרה. אולם ככל שהתארכו דבריו של פרופסור זמגו, כך התחדדה בי ההבנה שרוני גמזו חי - או חושב שהוא חי - בארץ אחרת.
01/08/2020  |  שמואל לוין  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
דן מרגלית
דן מרגלית
עמרי מניב בערוץ-12 הביא צרור של הקלטות של שיחות בין שקד לבין נוה    הוא לחץ למנות את איתן אורנשטיין לנשיא המחוזי בתל אביב    שקד נכנעה והצביעה בעד אורנשטיין
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il