|   15:07:40
דלג
  איילת פדה-גולדשטיין  
מנכ"ל פ.ד.ה - יעוץ ארגוני והדרכה
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב

  אבי מרדלר  
פסיכולוג קליני פ.ד.ה - יעוץ ארגוני והדרכה
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!

טעות הייחוס הבסיסית <br>

טיפוח צוות (בעבודה ובבית) עם מיקוד שליטה פנימי ולקיחת אחריות - היום יותר מתמיד משבר הקורונה הקצין בעיות שטרם טופלו ואת רגישות התגובות בגינן - מה בכוחנו לעשות כדי לצלוח את האתגר, ולשמור על מערכות היחסים החשובות לנו (הקטנת הסבירות לגירושים/פיטורים)
03/08/2020  |   איילת פדה-גולדשטיין, אבי מרדלר   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
ידינו קלה על ההדק [צילום: דוברות הכנסת]

איילת פדה גולדשטיין [צילום: יח"צ]

אבי מרדלר [צילום: יח"צ]

"יש המסתכלים על העולם כפי שהוא ושואלים למה. ויש המסתכלים על העולם כפי שיכול להיות ושואלים למה לא".

העבודה מהווה מרכיב משמעותי בזהות ובתחושת הערך שלנו (ולא בכדי, שהרי כ-75% מזמן הערות שלנו מתועל לשם). לכן קונפליקטים במערכות יחסים בעבודה, מסעירים ואף מדירים שינה מעינינו. אחד האתגרים הפסיכולוגיים הקשורים לנושא, נקרא "טעות הייחוס הבסיסית": הייחוס שאנו מעניקים להתנהגות. כאשר אנו שוגים (איחרנו לפגישה למשל וכו') אנו ערים לנסיבות שהביאו למצב, ונוטים לייחס אליהן את הכישלון. לעומת זאת, כשהזולת שוגה, אנו נוטים לקפוץ למסקנות, ולהאשימו. קל לנו לתייג התנהגות אופיינית, כאופי שלו (ובפרט ברושם הראשוני, קל וחומר בראיון עבודה). התנהגויות בולטות, כגון זו, אף צובעות את כל הרושם עליו, בבחינת "אפקט הילה": וניטה לשפוט אדם שאיחר, כמזלזל, או כחסר אחריות ובכך לחרוץ דינו.

הסכנה בטעות הייחוס הבסיסית, היא שידנו קלה על ההדק, ביריית סימני קריאה, תוך איסוף מוטה של נתונים שיחזקו את המסקנות אליהן הגענו (ושלא יבלבלו אותנו עם עובדות אחרות). הדבר כרוך בתחושות שליליות, והתהליך מזין עצמו, ומעכיר את מערכות היחסים. זו גם אחת הסיבות להתפרקות רוב השותפויות, שכן בשל מגבלות הזיכרון והיכולת לתקשר בזמן אמת, אנשים חווים 100% מההשקעה שלהם בקשר, לעומת רק כ-50% מההשקעה של הזולת. בנוסף, בשל טעות הייחוס הבסיסית, כל "פישול" של הצד השני נשפט בחומרה, בעוד שכלפי "פישולים עצמיים" יש הבנה של הנסיבות. התוצאה של נוסחא זו היא תחושת חוסר הוגנות, פנקסנות ומכאן הדרך למטה ברורה. ובפרט בימי קורונה, של עבודה מרחוק - המרחק מקצין תופעות אלה של תפיסה לקויה של תרומת כל צד, מיקוד שליטה חיצוני, האשמות וניכור ביחסים. ועל כן מבחן המנהיגות - היום - יותר מתמיד.

אז מה עושים?

1. במערכות יחסים חדשות כגון ראיונות עבודה/דייטים - השכילו לקלוט לסביבתכם אנשים שטעות הייחוס הבסיסית פחות מאפיינת אותם. שמיטיבים לקחת אחריות אישית על הפספוסים, ושאינם מחמירים בשיפוט הזולת. יותר זורמים/"דנים לכף זכות". היום תקופה מיטבית לקליטת הון אנושי איכותי. למדו לזהות את האיכות החשובה מכולן - יחסי אנוש. שאלו מרואיין על מערכות יחסים שלו במצבי עימות וכיצד התמודד. שימו לב לפרשנויות שלו. קל וחומר לעולם הדייטים -קריטריון חשוב לחיי זוגיות טובים, בהם יש פחות אשמים ויותר שותפים לדרך. "אנשים טובים מוצאים באמצע הדרך", אומר ד"ר מרדלר, "אנשים מחויבים - הולכים איתך לאורך כל הדרך..."

2. במערכות יחסים קיימות - מכירים את מודל ששת השלבים בניהול פרויקט? 1. התלהבות 2. התפכחות 3. בהלה 4. חיפוש אשמים 5. הענשת החפים מפשע 6. שבח ותהילה למי שלא השתתף. אז אחרי שחייכנו, האתגר לעבור ממונולוג של סימני קריאה, לדיאלוג של סימני שאלה. בטרם הסקת מסקנות וחיפוש אשמים, שאלו שאלות ונסו להקשיב. בעימות, או עם התלהטות הרוחות, אמצו מודל רמזור ביחסים:

- עצור - לא להגיב בלהט הרגע, בדרך ל"אברסט" - Have a rest.

- חשוב - סוף מעשה במחשבה תחילה -שאלו את עצמכם 3 שאלות:

1. מה המטרה? וכיצד ארתום את שותפי לדרך, מנקודת המבט שלו:

2. האם אני עסוק בתחושת הערך שלי או בערכים המשותפים?

3. האם אני עסוק בהימנעות מסיכון, או במיקסום האפשרות לסיכוי?


- זכות קדימה - לאפשר לזולת להרגיש מורגש ולהיות משמעותי. לדעת פחות ולהתעניין יותר. כאשר היחסים קודמים למשימה, ניתן לצלוח אותה ביחד.

3. למיטיבי הלכת - קידום בריאות: אל תחכו לרגע של אכזבה. סגלו מנגנונים קבועים של שיחות משוב הדדי ותיאום ציפיות. כשקולטים חבר צוות חדש, שבו עמו כבר בתום היום הראשון והתעניינו, לגבי התאקלמותו. ובתום השבוע הראשון - העניקו לו משוב לתיאום ציפיות. אל תטעו, במחשבה לאפשר לו להתאקלם, ותטעו בחוסר פידבק. מוזמנים לאתר פ.ד.ה, לארגז כלים מותאם של שגרות תקשורת, משוב ומדידת ביצועים מרחוק, וצמצום פערים.

גם במערכות יחסים בבית, למשל בקשר עם ההורים, זה הזמן לשאול מה נכון להם בתקופה כה מורכבת זו. אל תניחו הנחות או תתפשרו על החלק המשימתי. אפשרו שיח על הקשיים והתחושות, כי הכי קשה היא הבדידות. בזוגיות, תיאום הציפיות שחיבר אתכם לפני שנים, מצריך רענון. בילוי עדיף מיציאה למופע (ובימינו גם יותר בטוח), הוא המופע של חיינו. מנפו את טו באב הקרוב לשיחה אינטימית על - מה כיף לנו ומה עוד היינו מאחלים ל"ביחד" שלנו בשנה הקרובה... (ובהמשך המלצה לערוך שיח זה לפחות אחת לשנה, משל ביום הנישואין).

4. ה"מתכון" לפי ד"ר אבי מרדלר, להעצמת הילדים כך שיפתחו כישורי חיים חשובים אלה, של מיקוד שליטה פנימי - ילדים מפונקים, הם ילדים שערים לזכויותיהם ולחובותיך. הרגלנו אותם להסתכל על מערכות היחסים ממקום של "ספק-צרכן", שם מתפתח תסכול נוכח "דילווור" לא מדויק שלנו אליהם. הרעיון ביחסים, הוא לסגל גישה שונה, שמהותה מיקוד שליטה פנימי: איך אני מתייעל כשהשני מפשל. במגרש החיים, סגלו מנטאליות של ספורטאי, שלומד וצומח מאתגרים. הסתכלות על מערכת היחסים כמו מכון כושר, המאפשר לי למנף את הפער בין רצוי למצוי, להזדמנות של התפתחות ושיפור יכולות שלי, במקום לבוא בטענות לזולת. אז הקושי הופך לאתגר ומנוע צמיחה, במקום אכזבה. כדי לשנות את הפרדיגמה ממנה פועלים ילדינו:

- "היה אתה השינוי" - שינוי שמתחיל מאיתנו, מהווה מודל לחיקוי. שניים במחיר אחד, כי משפר אותנו בכלל מערכות היחסים שלנו וגם מעניק מנטורינג ראוי לילדנו. בבחינה זו - הורה רגיל מחנך את ילדו, הורה יוצא דופן (שראוי לתוצאות יוצאות דופן) - מאתגר את עצמו.

- תקשור השינוי - שוחחו עם הילדים על הרעיון של שינוי הפרדיגמה. הביאו את עצמכם כדוגמה, בהתמודדות אישית שלכם, ובקשו פידבק - כיצד אתם יכולים להשתפר. רק לאחר הדגמה של המודל עליכם, וקבלת עצה מילדיכם בנושא, הילדים יוכלו לערוך את ההמשלה גם על עצמם, ובהמשך אף לקבל הכוונה שלכם, ממקום פחות מתגונן, בהתמודדויות שלהם.

- נחישות ורגישות (חוסך שבטו) - מחקרים מראים שמי שמכוון גבוה, ולא עושה "הקלות" לילדיו, מאפשר להם להאמין בעצמם (כי אתם מאמינים בהם) ולהגיע להישגים גבוהים. אז גם אם נתקלתם בהתגוננות, אל תתייאשו. הביעו אמונכם בילד וביכולתו לשינוי, אם ירצה בכך. תנו לגיטימציה שגם מותר לו לבחור להיות "צודק", ושבכל רגע שיבחר להיות "חכם" האופציה לראשותו, והעניקו לו זמן.

5. טיפוח צוות עם מיקוד שליטה פנימי - גם כאן, אין תחליף למנהיגות. לא בכדי המילה - א-ח-ר-י-ו-ת - מתחילה מהאות א' - אני כמודל לשינוי. ממשיכה לרצף - אח - האחריות שלי כלפי המעגל הקרוב, דאגה וגיבוי לצוות שלי והעצמתם ורק אז דאגה ל-אחר - המחלקות האחרות בארגון והלקוחות. אדם שפועל לפי התעדוף הזה הופך למנהיג שיכול לקרוא: אחרי! ושימו לב שמילה זו מתחילה ב-א' ומסתיימת ב-ת'. אדם הנוהג במיקוד שליטה פנימי לוקח אחריות מלאה, ולא מאציל סמכויות בנושא... כלומר לא מצפה לישועה מהשותף שלו (ובזוגיות מבן/ בת הזוג), אלה מהווה מודל לשינוי וההתנהלות שהוא רוצה לראות.

לדוגמה מאור זלוצבר, יזם ומנכ"ל עמותת מתייעלים, שמהותה הנגשת ידע וכלים פיננסיים לקהילה, העניק לאחרונה, מלגת קיום למתנדביו שאיבדו עבודתם. מנכ"ל אחר, החליט לחלק את הפיצוי על החזרת עובדים מחל"ת, בקרב הצוותים המצטיינים בתקופת הקורונה ולעובדים אחרים שעדיין נבצר מהם לחזור (לאור כך שהעסק הרוויח גם השנה). קופה נוספת הוא מייעד לטובת ערבות הדדית, של תמיכה בעצמאים שנפגעו. אין ספק שמנהיגי ארגונים שינקטו יוזמות דומות, של מעורבות חברתית, יהוו השראה לעובדי הארגון, יחזקו השייכות הארגונית וגאוות היחידה של הצוותים, ומי יתן ויעוררו השראה גם לעסקים ופרטים נוספים - כי כל עזרה קטנה (טלפון להורים, עידוד לשכן, פרגון לבני הזוג, רכישה מהמכולת השכונתית) מצטברת לעזרה גדולה, ומשק חזק טוב לכולנו.

הכותבת היא מנכ"לית פ.ד.ה, הכותב - מטפל והורה נבוכים.
תאריך:  03/08/2020   |   עודכן:  03/08/2020
אילת פדה-גולדשטיין, ד"ר אבי מרדלר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלימות יש בכל חברה, בייחוד בחברה מקוטבת, והדרך הכי בטוחה לטיפוחה של האלימות היא להתעלם מאלימים מקרב המחנה שלך.
הגיעה השעה לומר את האמת. נכון לא תמיד זה פוליטיקלי קורקט ואף עלול לעורר עליך את חמת דעת הקהל, המושפעת לא מעט מאותם ארגונים רלוונטיים, איך לא, מהמחנה הנכון, המטילים חיתתם על כל מי שלא חושב כמותם. להט"בים כבר אמרנו? נסו לומר את דעתכם שאינה מתיישבת עם השקפת עולמה של הקהילה, ותזכו למקלחת של צוננים ורותחים כאחת. ועם עובדות אי-אפשר להתווכח. תשאלו את השר רפי פרץ שספג זאת היטב על בשרו, והוא אחד מני רבים. חופש הביטוי? הצחקתם אותי. אם כבר חופש השיסוי. העיקרון הדמוקרטי ש"גם אם איני מסכים לדעתך, אלָחם על זכותך לומר אותה"? לא במחוזותינו.
03/08/2020  |  ציפי לידר  |   יומני בלוגרים
רבקה מיכאלי, שחקנית, קומיקאית, מי שהצטרפה בחודש שעבר לארגון "שוברים שתיקה", שברה שתיקה מייד לאחר גזר הדין שפסק לשחקן משה איבגי, שישה חודשי עבודות שירות בגין הרשעתו בעבירות מין. מיכאלי, התייצבה מול המצלמות, בלי למצמץ, בלי לגמגם, בביטחון מלא הצהירה כי איבגי שילם מספיק על עבירות המין בהן הורשע וכי לו היה בידה להעסיקו, הייתה מעסיקה אותו ללא ספק.
אם מישהו שאינו מכיר כלל וכלל את הנעשה בישראל ואת מרקם החיים אשר מתקיים בתוכה, היה שומע את תיאוריו של השר לביטחון פנים אמיר אוחנה, השר הממונה על המשטרה, על המתרחש בארץ האבות, הוא היה מגלה תמונה עכורה אשר מככבים בה אנשי שמאל בוגדניים ואלימים שמכים שוטרים מסכנים ושמסיתים לרצח ראש הממשלה שלהם ובני משפחתו. אך המציאות רחוקה שנות אור מתמונה זו; היא הפוכה.
03/08/2020  |  טל בן-יעקב  |   יומני בלוגרים
לקח חשוב צריך ללמוד מאויבינו - הם ממשיכים במעשיהם, למרות קשיים, כשלים, מתקפות ואתגרים גדולים וקשים. כך, לדוגמה, סין ממשיכה את מאמציה לחדור לארצות בהן היא מעונינת, בין אם זה בנית נמל, תשתיות או קנית חברות. יש אומרים שהסינים במסע קניות של ארה"ב, ושהיא הסיבה לכך שהשווקים הכספיים והבורסות עולים ועולים (בחדשות: מספר מבקשים לראשונה דמי אבטלה מרקיע שחקים, כך גם הבורסה. מספר המתים והנדבקים שוברים כל שיאים, כך גם הבורסה).
03/08/2020  |  ארי בוסל  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
יש מחלוקת בקרב החוקרים בנוגע לגודל האוכלוסייה במאה ה-19 ולגבי המספר המדויק של כל קבוצה דתית, אבל, הריבוי הטבעי המוסלמי היה אטי בהשוואה לגידול האוכלוסייה היהודית והנוצרית
איתמר לוין
איתמר לוין
עם חיוך תמידי והמון סבלנות ואנושיות, חוי טוקר מנהלת בנינוחות דיוני חדלות פרעון - אם כי לעיתים תכונות אלו גורמות לה לאפשר לעורכי דין להאריך מדי ואף לנהל שיחות ממש מתחת לדוכן
טובה ספרא
טובה ספרא
תקופה מסוכנת עם פוטנציאל לעימותים, פעולות טרור ופתיחת חזית חדשה במלחמה. ייתכן אובדן חיים, בעיקר בפעולות הומניטריות. המערכה נמשכת והסכנה מתגברת. הרבה מילים חשובות לזמנים הקרובים שעי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il